فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار مهر 99

99/7/30
ثبت سنگین‌ترین ریزش دلار و سکه/ کاهش قیمت‌ها تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

دنیای‌اقتصاد نوشت: در سومین روز کاری هفته، سومین کاهش متوالی دلار ثبت شده است و این ارز به زیر خط حمایتی ۳۰ هزار تومانی رفته است. سکه امامی هم نتوانست در مرز ۱۵ میلیونی مورد حمایت قرار بگیرد و حتی از کانال ۱۴ میلیون تومانی هم کم تر شد.
روند کاهشی بازار ارز و سکه از همان آغاز روز مشخص بود. هیچ‌کس در ابتدای روز سه‌شنبه حاضر نبود اقدام به خرید دلار بالای مرز ۳۰ هزار تومانی را داشته باشد؛ این در حالی بود که ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه این ارز در بازار آزاد با قیمت ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شد. با توجه به این مساله می‌توان گفت که بازار ارز با شکاف نزولی بیش از ۴ درصد نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه آغاز به‌کار کرد. به بیان فعالان، روند ریزشی دلار از معاملات پشت‌خطی روز دوشنبه شروع شده بود و تا اواسط روز سه‌شنبه ادامه پیدا کرد. با شکست خط حمایت ۳۰ هزار تومانی، فروش‌ها به اندازه‌ای در بازار بالا رفت که قیمت تا نقطه ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی هم کم تر شد. از اواخر روز کمی میزان خریدها افزایش پیدا کرد و دلار با اصلاحی جزئی حدود ساعت ۳ بعدازظهر با قیمت ۲۸ هزار و ۶۰۰  تومان مورد معامله قرار ‌گرفته شد. موج بعدی ریزش از این ساعت آغاز شد؛ به‌طوری‌که این ارز هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۳ هزار و ۷۰۰ تومان کمتر از روز دوشنبه بود و سبب شد که سنگین‌ترین ریزش بازار ارز در طول تاریخ رقم بخورد.  سه روز کاهش متوالی دلار و عقبگرد از سقف ۳۲ هزار تومان و بازگشت به زیر کانال ۲۸ هزار تومان سبب شده است که بعضی از فعالان از تغییر سمت و سوی انتظارات در بازار ارز سخن به میان آورند.
در واقع گفته‌های بعضی فعالان نشان‌دهنده آن می باشد که بعضی از معامله‌گران از اوایل پاییز به استقبال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا رفته بودند، ولی با توجه به آنکه تنها در ۲ هفته مانده به انتخابات آمریکا، در نظرسنجی‌ها، رقیب ترامپ یعنی جو بایدن شانس بالاتری برای رفتن به کاخ سفید دارد، معامله‌گران تصمیم بر این داشتند که بخشی از ارزهای خریداری‌شده خود را بفروشند.  روز قبل سکه امامی هم روندی مانند دلار را پشت سر گذاشت. در آغاز روز به زیر ۱۵میلیون تومان رفت؛ بعد از آن معامله‌گران این بازار تلاش کردند کف ۱۴ میلیون تومانی را حفظ کنند، ولی موفق نشدند تا این فلز گرانبها ساعت ۴ بعدازظهر در حوالی ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان مورد معامله قرار بگیرد. این قیمت یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کمتر از روز دوشنبه بود.

تغییر انتظارات در درهم

بیشتر فعالان ارزی اعتقاد دارند که تغییر انتظارات در بازار ارز عامل اصلی کاهش قیمت‌ها بوده است. با این حال، متغیرهای دیگری نیز در کاهش قیمت دلار تاثیرگذار بوده اند. به‌ عنوان مثال، دیروز نرخ حواله درهم در مقاطعی به زیر مرز ۸ هزار تومانی راه یافت؛ از دست رفتن این مرز در بازار درهم به اندازه‌ای حساس بود و سیگنال کاهشی به معامله‌گران بازار داخلی داده می شد که بلافاصله دلار با کاهش قابل‌توجهی روبرو شد. بعضی از فعالان، عرضه بازارساز را عامل کاهش درهم دانسته اند. حال آنکه گروهی بر این باور بودند عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما سبب شکست قیمت‌های حواله‌ای گشته است.  عامل دیگر کاهش قیمت در بازارها، معامله‌گرانی می باشند که در نرخ‌های پایین‌تر اقدام به خرید کرده‌اند و با افت قیمت دلار در روزهای اخیر ترجیح داده‌اند که از خریدهای قبلی خود مقداری ذخیره سود داشته باشند. فردی که دلار را در تیرماه در حوالی ۲۰ هزار تومان خریده بود، با رضایت‌خاطر حاضر به فروش این ارز در حوالی ۳۰ هزار تومان خواهد بود. علت اینکه این گروه در روزهای قبل فروشنده نشده بودند، روند افزایشی قیمت‌ها بود. در واقع آنها احتمال می‌دادند که دلار حتی نرخ‌های بالای ۳۲ هزار تومان را هم ثبت کند، ولی هنگامی که روند قیمت کاهشی شد، در سمت و سوی انتظارات آنها هم تغییر به وجود آید و در موقعیت فروش قرار گرفته شد. با این حال، افرادی که دلار را بالای ۳۰ هزار تومان خریداری کرده اند، سخت است که به‌زودی در موقعیت فروش قرار بگیرند. آنها صبر می‌کنند تا نتایج انتخابات آمریکا مشخص گردد و بعد از آن در مورد خرید یا فروش دلار تصمیم بگیرند.

کاهش قیمت دلار تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

سه روز متوالی دلار و شکست چند مرز حمایتی، این سوال را برای شمار زیادی از افراد به وجود آورده است که کاهش قیمت این ارز تا کجا ادامه پیدا می کند؟ در مورد این موضوع نگاه‌های مختلفی در بازار وجود دارد. ولی حداقل همه فعالان بر این نکته توافق دارند که آینده قیمتی دلار در کوتاه‌مدت وابسته به نتایج انتخابات آمریکا و اخبار پیرامون آن می باشد.
بازارساز در شرایط کنونی نشان داده است که اعتقادی به دلار بالای ۳۰ هزار تومان ندارد؛ چراکه صرافی‌های بانکی حاضر نبوده‌اند اسکناس آمریکایی را بالای مرز ذکر شده خریداری کنند. روز قبل، این صرافی‌ها قیمت فروش دلار را تا کانال ۲۶ هزار تومانی کاهش دادند. این مساله نشان دهنده این می باشد که هدف بعدی بازارساز برای دلار می‌تواند کانال ۲۶ هزار تومانی باشد. با این حال نباید از خاطر برد که چند هفته قبل در زمان ریزش زیاد دلار، معامله‌گران از سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای این ارز حمایت کرده اند.

دست بالای بازارساز در معاملات دلار

بازارساز ارزی در روزهای اخیر رفتار
هیجانی نداشته است؛ زمانی که قیمت دلار به بالای ۳۲ هزار تومان رفت، صرافی‌های بانکی هم نرخ فروش خود را در مقطعی روی کانال ۳۲ هزار تومان قرار دادند. به‌طور کلی بازارساز هنگامی که قیمت دلار بالای ۳۰ هزار تومان بود، سعی داشت نرخ فروش خود را نزدیک به قیمت بازار تنظیم گرداند. روز قبل هم صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را نزدیک به بازار آزاد تنظیم داشته اند تا در وقت ریزش هم هیجان‌زده رفتار نکنند. حتی در اواخر روز قیمت دلار در بازار آزاد به زیر ۲۸ هزار تومان رفته بود، ولی نرخ فروش این ارز بر تابلوی این صرافی‌ها حدود ساعت ۴ بعدازظهر ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان قیمت داشت.
به‌نظر می آید بازارساز تصمیم دارد بیشتر خود را با روند قیمت‌های بازار هماهنگ داشته باشد و در روزهای اخیر نشان داده است که دست بالاتر را در معاملات ارزی دارد و نوسان‌گیران این توانایی را ندارند که رفتار او را تحت‌تاثیر قرار دهند. در واقع، نوسان‌گیران بعضا قیمت دلار را به‌شدت افزایش می دهند، به امید آنکه بازارساز نرخ فروش خود را پایین‌تر یا ثابت نگه دارد. این موضوع سبب می‌شد که نوسان‌گیران بتوانند از فاصله قیمتی به وجود آمده کسب سود کنند. با این حال، بازارساز در هفته‌های اخیر تن به تله عرضه ارز ارزان نداد و توانست حداقل در روز قبل ثمره‌بخشی از تصمیم‌های خود را نظاره گر باشد.
منبع : tgju.org
 
99/7/29
آخرین جزئیات در ارتباط با کشف معدن طلا با ذخیره ۸ تن‌ در سیستان و بلوچستان/رسیدن معدن به مرحله جذب سرمایه گذار


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: مطالعات معدن طلای این استان کامل شده است و این معدن با ذخیره قطعی هشت تن طلا به مرحله جذب سرمایه‌گذار راه یافته است.
طبق گزارش سایت طلا به نقل از تسنیم، ماندانا زنگنه در نشست با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان ایمیدرو که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار گشت، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان را می‌توان رنگین‌ کمان معادن کشور معرفی کرد؛ چراکه این منطقه از معادن آنتیموان، تیتانیوم، مس و حتی طلا که اقتصادی‌ترین معادن کشور به‌شمار می روند، بهره‌مند می باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: معدن طلای کشف‌شده سیستان و بلوچستان یکی از معادن اقتصادی کشور می باشد که چندی پیش مورد شناسایی قرار گرفت و بعد از مدت‌ها مراحل اکتشاف و مطالعات آن به اتمام رسید و گواهی اکتشاف این معدن با ذخیره قطعی هشت تن طلا صادر گشت. به منظور انجام اکتشاف فراخوان جذب سرمایه‌گذار تا آخر مهرماه به‌طور عمومی منتشر می گردد تا بتوان از ظرفیت‌های این پهنه برای رونق اقتصادی منطقه و به وجود آوردن اشتغال بهره گرفت.
وی اضافه کرد: در کنار این معدن، معدن مس سیستان و بلوچستان هم از جمله ظرفیت‌های نابی می باشد که در منطقه شناسایی شده و در مرحله مطالعات اکتشافی قرار دارد و مطالعات این معدن هم حداکثر تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود ذخایر مس شناسایی شده در این معدن به 400میلیون تن برسد؛ اما این میزان می‌تواند بعد از تکمیل اکتشاف افزایش ملموسی را دارا باشد.
زنگنه با اشاره به اینکه در راستای شناسایی ظرفیت‌های معدنی سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر فقط نزدیک به 60درصد این استان مورد مطالعات اکتشافی معدنی قرار گرفته است و بالغ بر 200 ظرفیت معدنی شناسایی شد، بیان کرد: مطالعات پروژه‌های بزرگ معدنی آنتیموان، تیتانیوم، مس و طلا که جزو معادن اقتصادی کشور به‌شمار می آیند به اتمام رسیده یا در حال انجام می باشد که تا پایان سال تکمیل می شود.
وی اضافه کرد: در بخش فرآوری مواد معدنی هم سیستان و بلوچستان به مرحله ایجاد صنایع فرآوری دست یافته است و با توجه به این پتانسیل شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه برای ورود به این استان و انجام سرمایه‌گذاری و به وجود آوردن صنایع معدنی اعلام آمادگی داشته اند.
منبع : tgju.org
 
99/7/28
آیا سقوط قیمت سکه در پیش رو است؟

هم زمان با کاهش نرخ دلار، سکه تمام بهار آزادی هم راه نزولی را برای حرکت انتخاب کرد و ۲۸۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. اما آخرین قیمت طلا و سکه به چه میزان بود؟
هفته قبل قیمت هر اونس طلا ۳۱ دلار سقوط داشت و روی ۱۹۰۰ دلار قرار گرفته شد، با کمرنگ شدن امکان تصویب بسته کمک مالی کرونایی آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ۳ نوامبر که از جذابیت طلا به‌عنوان مانعی در برابر تورم کم شد، قیمت طلا کاهش پیدا کرد و نخستین هفته کاهشی در سه هفته قبل را رقم زد.
هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۸ دلار و ۶۰ سنت افت در قیمت ۱۹۰۰ دلار بسته شد. این فلز گرانبها طی هفته قبل ۴/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. باتوجه به اینکه تکلیف لایحه کمک مالی تا حد زیادی مشخص نمی باشد، طلا همچنان به نوسانات دلار وابسته می باشد. درحالی که بدون یک عامل قوی کوتاه مدت، احساس حاکم بر بازار طلا همچنان افزایشی می باشد، به نظر می آید، قیمت طلا در اطراف ۱۹۰۰ دلار در نوسان باشد.

همراهی دلار و سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با نزولی ۲۸۰ هزار تومانی ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت گرفت همچنین نیم‌سکه و ربع سکه کمی کاهش را در مقایسه با روزهای قبل تجربه کردند. بر طبق این اساس قیمت نیم سکه ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و بهای ربع سکه به ۵ میلیون‌و ۹۵۰ تومان راه یافت و سکه یک گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مورد معامله قرار گرفت. به بیان کارشناسان چنانچه بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت کند، بازار طلا و سکه در کوتاه مدت به آرامش می رسد.
با وجود کاهش روز یکشنبه، سکه همچنان بالاتر از ارزش ذاتی خود مورد معامله قرار می گیرد. چنین حبابی سبب شده است که بعضی از معامله‌گران کاهش بیشتری را برای قیمت انتظار داشته باشند؛ با این حال، به نظر می آید تا زمانی که ریسک انتخابات آمریکا هست، سکه‌بازان به‌راحتی حاضر به فروش نمی شوند. سکه در صورتی به کانال ۱۵ میلیون تومانی برمی گردد که در روزهای آینده قیمت دلار کاهش بیشتری را تجربه کند. حتی اگر قیمت دلار زیر مرز ۳۲ هزار تومانی باقی بماند و رشد خاصی را تجربه نداشته باشد، سکه به مرور می‌تواند تحت فشار فروش قرار بگیرد.
بیان شده است که روز قبل بعد از ساعت ۵ بعدازظهر، سکه هم کاهش بیشتری را تجربه داشت و به زیر کانال ۱۶ میلیونی بازگردانده شد. ساعت ۶ بعدازظهر فلز گرانبهای داخلی حدود ۱۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت داشت. با این وجود، در معاملات خرد همچنان کمتر کسی حاضر بود اقدام به فروش سکه زیر کانال ۱۶ میلیون تومانی را داشته باشد.
اگر پس از ماه صفر قیمت دلار کاهش پیدا کند قیمت سکه و طلا هم افت پیدا خواهد کرد. نوسان قیمت دلار و اونس جهانی قیمت طلا و سکه را در بازار تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی در بازارهای داخلی میزان عرضه و تقاضا نیز بر روند افزایش یا کاهش قیمت طلا موثر می باشد.
منبع : tgju.org
 
99/7/27
حرکت کردن سکه روی حباب

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  دنیای اقتصاد؛ روز پنج‌شنبه، دلار ۳۵۰ تومان افزایش پیدا کرد و به بهای ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت گرفت. با این افزایش، میزان بازدهی دلار طی یک هفته به بالای ۸درصد راه یافت. سکه هم با قرار گرفتن روی عدد ۱۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تومانی در انتهای هفته، بازدهی ۱۱ درصدی را به ثبت رسانید. بازدهی زیاد سکه و دلار در هفته قبل، نگاه‌ها را به روند این دو دارایی ارزشمند در هفته‌جاری خیره کرده است؛به خصوص آنکه در همین بازه زمانی، بازار سهام جذابیت خاصی از خود به نمایش نگذاشت و شاخص کل بورس کمی بیش از یک درصد رشد داشت.

پیش‌بینی‌های متفاوتی در ارتباط آینده بازار ارز و سکه در هفته‌جاری وجود دارد

عده‌ای بر این باورند، بازار به روال هفته‌های قبل به افزایش خود ادامه می دهد، این در حالی می باشد که گروه دیگری اعتقاد دارند، بازارساز در هفته‌جاری به رینگ ارزی می آید و با عرضه خود قیمت‌ها را در مسیر کاهشی قرار خواهد داد. اگر روند قیمت دلار تغییر داشته باشد، به احتمال سکه نیز مسیر نزولی را در پیش خواهد گرفت و در این بین، سهم کاهش سکه‌های کوچک‌تر همانند نیم سکه و ربع سکه بیشتر می شود. این دو فلز گرانبها حباب زیادی را طی هفته‌های اخیر به‌دست آورده است. ربع سکه در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، بیش از ۱۷ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است و نیم سکه هم بالای ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد. چنین افزایش‌هایی هماهنگی با روند قیمت دلار و اونس طلا نداشته است و همین عامل به حباب نیم سکه و ربع سکه افزوده است. در چنین شرایطی می‌توان گفت، معامله‌گران نیم سکه و ربع سکه روی قیمت‌های بیشتری برای دلار و اونس طلا حساب باز کرده‌اند و در صورتی که برخلاف انتظار آنها، به‌عنوان مثال، دلار نزولی شود، احتمال ریزش بیشتری برای دو سکه کوچک‌تر بازار موجود است.
در‌حالی ‌که بعضی از معامله‌گران عنوان کرده اند که با ورود بازارساز جهت قیمت دلار در هفته‌جاری نزولی خواهد شد و به تبع آن سایر بازارها هم در جهت کاهشی حرکت خواهند کرد،‌ گروهی از معامله‌گران بر این باورند، علت خاصی برای کاهش قیمت موجود نیست. این گروه بر این معتقدند، تا زمانی که ریسک انتخابات آمریکا در مقابل معامله‌گران بازار است، می‌توان با استفاده از جوسازی‌های خبری قیمت‌ها را به طرف اعداد بیشتر جا‌به‌جا کرد.

زمانی برای خروج معامله‌گران بزرگ؟

شمار زیادی در هفته‌های اخیر به خرید دلار اقدام کرده‌اند. گروهی هم از اوایل تابستان خریدهای خود را آغاز کردند. شمار زیادی از این افراد به احتمال زیاد در یک نقطه تصمیم می‌گیرند، بخشی از خریدهای ارزی خود را به فروش برسانند و کسب سود داشته باشند. گروهی از فعالان اعتقاد دارند، بهترین زمان برای این گروه برای فروش دلار، پیش از انتخابات آمریکا می باشد. در واقع از آن جایی که ریسک انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا هست،‌ امکان دارد بعضی از معامله‌گران ارزی ریسک نکرده و بخشی از ارزهای خریداری شده را پیش از اعلام نتایج انتخابات آمریکا به فروش برسانند.
با این حال، رخدادهای جدید می‌تواند نظر این گروه را هم دچار تغییر کند. به‌عنوان مثال، اگر این دسته از معامله‌گران احساس کنند که شانس پیروزی ترامپ بیشتر شده است یا اینکه قرار نیست با حضور بایدن گشایش خاصی برای ایران اتفاق بیفتد، باز هم امکان دارد تصمیم به نگهداری ارزهای خریداری شده داشته باشند.

عبور از مرز مقاومتی ۳۰ هزار تومان

یکی از عواملی که افزایشی‌های بازار را به رشد بیشتر قیمت امیدوار داشته است، عبور دلار از مرز مقاومتی مهم ۳۰ هزار تومانی بود. این ارز در آخرین روز هفته توانست مقاومت ۳۲ هزار تومانی را هم از پیش رو بردارد. شکست سطوح مقاومتی، خریداران فنی را به افزایش بیشتر قیمت امیدوار کرده است و به احتمال زیاد،‌ آنها در آغاز هفته به شکل پله‌ای خریدهای خود را بالا می‌برند. با این حال، گروهی از فعالان بر این باورند، بازارساز هم در این نقاط انگیزه بالاتری برای فروش ارز را دارا هستند. به بیان آنها، بالای مرز ۳۰ هزار تومانی مکانی می باشد که بازارساز می‌تواند با عرضه ارز کمتر زمینه تغییر جهت قیمت‌ها را فراهم آورد. در کنار این، کاهش دلار در زمانی که نوسان گیران بر طبل افزایش قیمت می‌کوبند، می‌تواند شمار زیادی را دچار ضرر گرداند و دلارهای بالا خرید را روی دستشان بگذارد. این اتفاق می‌تواند سبب شود که در آینده کوتاه حداقل بازار از افزایش نوسان تا حدی در امان باشد. با این حال، باید دید بازارساز در هفته‌جاری تصمیم می‌گیرد که دخالت شدیدتری در بازار کند یا این مداخله را به هفته‌های بعد موکول می شود. هفته قبل بازارساز عرضه اسکناس در بازار متشکل را کلید زد و چندان مورد استقبال خریداران قرار گرفته نشد. باید دید در هفته‌جاری به تقاضای حواله‌ای به چه شکل پاسخ داده می شود.
سکه تمام بهار آزادی در حالی نزدیک به ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در انتهای هفته قبل معامله گشت که ارزش ذاتی آن دو کانال پایین تر قرار گرفت. ارزش ذاتی سکه روز پنج‌شنبه حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. اختلاف ۲ میلیون تومانی سکه بازار با ارزش ذاتی آن نشان دهنده این می باشد که قیمت این فلز گرانبها از تعادل خارج گشته است. بازگشت سکه به حالت تعادل در شرایطی اتفاق می افتد که ارزش اونس طلا یا دلار در بازار داخلی رشد زیادی را تجربه داشته باشد. حالت دیگر این می باشد که قیمت سکه در مسیر نزولی قرار بگیرد. حباب سکه نشان دهنده این می باشد که ارزش فعلی آن در بازار تا حد زیادی از طرف متغیرهای بنیادی حمایت نمی گردد. سکه در هفته‌های اخیر نسبت به سایر دارایی‌ها رشد زیادتری را تجربه داشته است و همین مساله سبب شده است که تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این بازار بیشتر گردد. با توجه به پایین بودن قیمت ربع‌سکه نسبت به سایر انواع سکه، مردم عادی هم بیشتر ترجیح می‌دهند که اقدام به خرید این سکه کوچک داشته باشند و همین موضوع سبب شده است که ربع سکه صدرنشین هفتگی بازدهی بازارهای داخلی گردد.
منبع : tgju.org

 

99/7/24
سکه امامی راه نزولی را در پیش گرفت

 طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در آغاز روز چهارشنبه تمایل برای فروش ارز بالاتر بود و همین موضوع سبب شد که قیمت تا نزدیکی ۳۱ هزار و ۵۲۰ تومان هم کاهش پیدا کند؛ با این حال در اواخر روز کمی حجم خریدها افزایش پیدا کرد و در نتیجه آن، دلار توانست ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان توقف کند. این قیمت تنها ۵۰ تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. دو روز قبل هم شاخص ارزی با تغییرات اندک افزایش ۱۰۰ تومانی را ثبت کرده بود. در واقع بعد از اینکه بازارساز اقدام به عرضه اسکناس در بازار متشکل کرده است، قیمت دلار سیر کاهشی نگرفته؛ ولی سرعت افزایش قیمت بسیار آهسته شده است. عده‌ای از معامله‌گران بر این باورند، ادامه این آرامش امکان نخواهد داشت و با جوسازی‌های سیاسی قبل از انتخابات آمریکا، دلار باز هم راه افزایشی را در پیش خواهد گرفت. این در حالی می باشد که گروه دیگری بر این معتقدند که خروج معامله‌گران بزرگ از بازار به آرامی شروع شده است. گروه دوم باور دارند، نتایج عرضه ارز توسط بازارساز در روزهای آینده مشخص‌تر خواهد گشت و بخشی از ارزهای دپوشده باز هم روانه بازار می شود. با این حال، افزایشی‌ها اعتقاد دارند، بازار در انتظار سوخت‌گیری و آمادگی برای ورود به سطوح بعدی می باشد. 
در روزی که دلار با آرامش به روند صعودی خود ادامه داد، سکه امامی مسیر کاهشی را برای حرکت مورد انتخاب قرار داد. سکه دیروز ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی ایستاد. یکی از علل کاهش قیمت سکه، افزایش شدید روزهای قبل بوده است که به علت خریدهای سنگین شکل گرفته بود. معامله‌گران روز چهارشنبه کمی از خریدهای روز قبل سودگیری داشته اند و همین عامل قیمت این فلز گرانبها را تحت فشار قرار داد. در کنار این، کاهش موقت طلای جهانی به زیر هزار و ۹۰۰ دلار و کمرنگ شدن انتظارات افزایشی به کاهشی‌ها یاری کرد که قیمت سکه را پایین‌تر ببرند. البته در اواسط روز که دلار در راه نزولی قرار گرفته و به سطح ۳۱هزار و ۵۰۰ تومانی نزدیک شده بود، سکه کاهش بیشتری را به ثبت کرد و حتی به زیر مرز ۱۶ میلیونی نیز رفت. سکه از نزدیکی محدوده ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی بود که یکبار دیگر خریداران از آن حمایت کردند. عامل اصلی برگشت خریداران به بازار در این نقطه، بالا رفتن تقاضا برای دلار بود که سبب شد اسکناس آمریکایی به طرف کانال ۳۲ هزار تومانی حرکت داشته باشد. با توجه به چنین اتفاقاتی در روز چهارشنبه می‌توان این را گفت تا زمانی که قیمت دلار در بازار داخلی نزولی نشده است، سکه حتی به کاهش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی هم زیاد توجهی ندارد. روند قیمتی دلار تعیین‌کننده آینده قیمت سکه خواهد بود و کاهش و افزایش طلای جهانی احتمالا تنها در سرعت حرکتی بازار سکه تاثیرگذار خواهد بود و توانایی جهت‌دهی به بازار را نخواهد داشت. 

 اشباع شدن خرید در بازار متشکل؟ 

در دومین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ٧٨ میلیون دلار ارز به‌صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه گشت. با این حال، تنها حدود ۵/ ۱ میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری گشت که این امر می‌تواند نشان‌دهنده اشباع خرید در این بازار باشد. با توجه به اینکه صرافان ۳ روز برای فروش دلارهای خریداری‌شده در بازار متشکل وقت دارند، در نتیجه احتمال بالا رفتن عرضه در آخرین روز هفته بالا می باشد. با این حال، گروهی بر این باور هستند که خریداران در روزهای آینده به علت درپیش بودن انتخابات آمریکا در زمینه فروش ارز احتیاط به عمل می آورند. در واقع از نگاه آنها، بازار از هراس انتخاب مجددا ترامپ حاضر به فروش خواهد شد؛ مگر آنکه تلقی آنها از برنده انتخابات آمریکا عوض شود. انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند بازار ارز را با ریزش زیادی روبرو کند. شاید پیش از شروع انتخابات، بعضی از معامله‌گران تلاش کنند این ریسک را در دارایی‌های خود لحاظ کنند. در این شرایط هم این امکان وجود دارد که چند روز قبل از انتخابات آمریکا، میزان فروش‌ها بالا رود. در این میان، بعضی از معامله‌گران انتظار دارند در هفته‌های آینده فشارهای اقتصادی ایالات‌متحده بر کشور بیشتر گردد و از این رو، تصور این را دارند که امکان دارد شوک دیگری نیز به قیمت دلار سرایت داشته باشد. رئیس‌کل بانک مرکزی هم از احتمال افزایش فشارها خبر به میان آورد؛ ولی همزمان به افرادی که به بازار ارز وارد می‌شوند، هشدار داد که فعالیت در این بازار پرریسک می باشد، چرا که هر لحظه امکان دارد در آن اتفاق غیرمترقبه‌ای بیفتد!

 احتیاط معامله‌گران نزولی دلار 

معامله‌گران کاهشی نسبت به قبل در ارتباط وقایع بازار با احتیاط بیشتری نظر می‌دهند. طبق گزارش «اقتصادنیوز» این گروه عنوان دارند که دلار بدون حمایت بنیادی با صعود قابل توجهی روبرو شده است. آنها چنین رشدی را بیشتر ناشی از عوامل روانی و جوسازی‌های سیاسی می‌دانند و اذعان می کنند که دلار حتی اگر کمی بیشتر رشد داشته باشد، سرانجام دچار ریزش سنگینی خواهد شد. البته شمار زیادی از آنها، انتظار ریزش دلار از مرز ۳۰ هزار تومان را داشتند؛ ولی ورود قوی این ارز به کانال بالاتر، اکنون تردید آنها در مورد کاهش قیمت را بالاتر برده است. با این حال، افرادی که از خرید دلار در کانال‌های پایین‌تر جا مانده‌اند، اطمینان بالایی برای خرید در چنین سطوح قیمتی را ندارند.
گروهی دیگر از کاهشی‌ها به اظهارات روزهای اخیر بازارساز اشاره دارند. آنها عنوان می‌کنند که بانک مرکزی طی دو روز حدود ۱۶۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه داشته است و در روز دوم تنها یک میلیون و ۵۰۰هزار دلار از این میزان عرضه، تقاضای خرید پیدا کرده است. به باور آنها، این مساله نشان دهنده این می باشد که حداقل افزایش قیمت ارز از جنس افزایش تقاضا برای اسکناس آمریکایی در بازار داخلی نمی باشد و امکان دارد این رشد تحت تاثیر تقاضای حواله‌ای باشد. به باور آنها اگر مشکل خاصی در سمت حواله ارز موجود نباشد، به‌تدریج دلارهایی که در بازار متشکل عرضه می‌شوند، سر از کف بازار در می آورند و در نتیجه قیمت دچار کاهش خواهد شد. باید در نظر داشت که نوع عرضه بازارساز در بازار متشکل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بازارساز تنها در صورتی می‌تواند مدیریت نوسان بازار را به دست بگیرد که با قیمت‌هایی نزدیک به بازار آزاد اقدام به عرضه ارز داشته باشد. در غیر این صورت تنها با ایجاد رانت زمینه‌ساز هدررفت منابع ارزی می شود. 

 ارتباط افزایشی‌های دلار و ترامپ

به بیان فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز رشد دلار در هفته‌های اخیر گشته است، تلقی بازار داخلی از برنده انتخابات آمریکا می باشد. در واقع معامله‌گران بر این باورند که ترامپ در کاخ سفید باقی خواهد ماند و جوبایدن نمی‌تواند رقیب سرسختی برای او باشد. همین تلقی سبب شده است که معامله‌گران به استقبال ریسک ماندگاری ترامپ در کاخ سفید روند. بالا رفتن خریدهای احتیاطی و خروج سرمایه در کنار کاهش دسترسی ایران به منابع ارزی سبب شده است که قیمت دلار در هفته‌های اخیر با تحرک بیشتری به طرف نرخ‌های بالاتر حرکت داشته باشد. رفتن گروهی که سیاست فشار حداکثری را بر اقتصاد ایران اعمال داشته اند، می‌تواند تا حدی منجر به پایین آمدن تنش‌ها در بازار داخلی گردد.
منبع : tgju.org

 

99/7/23
"قمار کاغذی" بدون جا به جایی طلا!


یک نوع قمار بین قماربازان رواج پیدا کرده است که بر سر قیمت طلا بدون آن که حتی گرمی طلا انجام پذیرد.
به گزارش افکارنیوز، بحبوحه بالا رفتن قیمت طلا و به نوعی قمار شمار زیادی از خریداران این کالا، نوعی جدید از معاملات غیرقانونی و غیر شرعی را رقم زده است، ناهنجاری که باعث می شود نظام اقتصادی با تنش روبرو شود.
 قمار این بار سراغ طلا رفته و تعدادی از بازیگران زیر زمینی این کالا را به خود گرفتار کرده است، بازی که در انتهای این معاملات غیر قانونی یک گرم طلا هم به دست خریدار نخواهد رسید.
 بر طبق این گزارش، بازار طلا و سکه به عنوان یکی از بازار‌های سرمایه گذاری در ایران می باشد، عوامل غیر مستقیم زیادی می‌توانند بر به وجود آمدن نوسان در قیمت‌های این بازار تاثیرگذار باشند که به نظر می آید قمار بر سر طلا نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران در ارتباط قمار طلا اظهار داشت: متاسفانه افرادی در کشور دست به قمار طلا می‌زنند بدون اینکه ذره‌ای طلا به دست طرفین معامله برسد.
وی اضافه کرد: ماجرا از این قرار می باشد که دو طرف معامله با حضوری تعدادی شاهد وزن مورد نظر را معین کرده و بر اساس قیمت روز معامله صورت می پذیرد و زمانی دیگری نیز در معامله مشخص می گردد.
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران بیان داشت: زمانی که در معامله مشخص می گردد، زمان تحویل طلا به خریدار می باشد پس در صورتی که در آن زمان قیمت طلا نسبت به روز معامله افزایش پیدا کرده باشد، سود به جیب فروشنده می‌رود و در صورت کم شدن قیمت طلا، عکس ماجرا اتفاق می افتد و فروشنده مجبور به پرداخت مابه التفاوت به خریدار می گردد.
به بیان محمدولی؛ حتی یک گرم طلا نیز در این بین جابه جا نمی گردد و یک نوع قمار و بازی ریسکی رایج بین قمار بازان می باشد. عمده این نوع قمار در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد که پلیس فتا به عنوان متولی به وجود آوردن امنیت در فضای مجازی باید با این افراد برخورد کند.
 نوسان قیمت طلا و سکه به دو عامل نرخ دلار و انس جهانی وابسته است البته عوامل دیگری نیز در این امر دخیل اند که علاوه بر به وجود آوردن نوسان در قیمت ها، بازار را نیز دچار اختلال می کنند.
از جمله این عوامل می‌توان به فعالیت غیر قانونی بعضی افراد در بازار اشاره کرد که تنها انگیزه آن‌ها دریافت سود‌های کلان می باشد غافل از آن که این سود‌ها هم از نظر قانونی و هم از لحاظ شرعی مورددار می باشند. قمار طلا یا قمار کاغذی!قمار بر سر طلا که به قمار کاغذی طلا معروف می باشد همچنین انجام معاملات در فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی این روز‌ها به وفور در کشور افزایش پیدا کرده است و افراد به علت سود‌های کلانی که بدون هزینه و زحمتی به جیب می‌زنند، به این گونه فعالیت‌ها
دست زده اند. موضوعی که باعث می شود برای افزایش نرخ دلار و طلا افرادی در کانال ها به اعلام نرخ های خلاف واقع دست برده و منجر به سود خود در قمار گردند. در صورتی که این دست کاری کل نظام اقتصادی و چرخه خرید و فروش این کالا را بر هم می زند.

نرخ های کذایی در کانال ها
 
همتی رئیس کل بانک مرکزی هم تابستان  امسال از کشف کانال ها و سایت های برهم زننده نظام اقتصادی ایران در داخل و خارج از کشور خبر به میان آورد.
همان طور که اشاره شد، افرادی که در قمار کاغذی طلا فعالیت دارند، سود‌های کلانی عایدشان می گردد و در طرف مقابل فردی که در این قمار بازنده می باشد باید ضرر زیادی را بپردازد که تمام این‌ها زیر سایه نوسان قیمت طلا می باشد. با این وجود با جلوگیری از عوامل اثرگذار در نوسان قیمت طلا و همچنین پیگیری‌های نهاد‌های مربوط  می‌توان انگیزه قماربازان را کور کرد تا من بعد بازار و قیمت هارا دچار اختلال نکنند.
با تمام این تفاسیر این نوع از قمار بر سر قیمت طلا می‌تواند یک جو روانی در بازار و معاملات واقعی به وجود آورد که نهایت به افزایش کاذب قیمت‌ها حباب طلا دامن می‌زند. قوه قضاییه نیز می‌تواند با ورود به این موضوع و برخورد با متخلفان و قمار بازان، ضمن دستگیری و جلوگیری از فعالیت این افراد، بحث های تحدید آمیز بازار را نیز ریشه کن گرداند.
منبع : tgju.org

 

99/7/22
عقب نشینی اونس

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این داده‌ها نشان دهنده این بود که تعداد مسافرت‌های مردم چین و همچنین هزینه‌های آنها طی تعطیلات هفته طلایی توانسته است به نزدیکی سطح خود در دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ دست یابد. در صورتی که اغلب اقتصادهای قدرتمند جهان به احتمال زیاد سال جاری را با رکود پشت‌سر بگذارند، به نظر می آید چین تنها کشوری می باشد که می‌تواند در این بین با رشد اقتصادی مثبت سال ۲۰۲۰ را خاتمه بخشد. از طرف دیگر افزایش دوباره تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا عاملی بود که سقف سودها مخصوصا در سهام اروپایی و آمریکایی را دچار محدودیت کرد. در حالی که بعضی از کشورهای حوزه آسیای شرقی و اقیانوسیه مثل سنگاپور، استرالیا و ژاپن در حال برداشتن بعضی از محدودیت‌های مسافرتی می باشند کشورهای اروپایی به علت نگرانی از افزایش تعداد بیماران کرونایی در حال افزودن به این محدودیت‌ها می باشند.
سهام‌های اروپایی نیز با توجه به درخواست دولت ترامپ از کنگره به منظور اعمال بسته جدید حمایتی با استفاده از منابع باقی‌مانده، تا حدودی امیدوار باقی ماندند. شاخص STOXX ۶۰۰ روز دوشنبه با افزایش ۷/ ۰ درصدی به ارزش ۸/ ۳۷۲ واحدی رسید و شاخص بریتانیایی FTSE ۱۰۰ نیز با رشد ملایم ۰۷/ ۰ درصدی روبرو شد. شاخص‌های آسیای شرقی نیز روز دوشنبه افزایش قابل توجهی را دارا بودند؛ شاخص MSCI برای آسیا و اقیانوسیه کار خود در روز دوشنبه را با افزایش ۱۸/ ۰ درصدی به پایان برد در حالی که شاخص شانگهای به علت انتشار داده‌های بسیار امیدوارکننده از اقتصاد چین، روز دوشنبه بیش از ۶/ ۲ درصد افزایش ارزش را دارا شد.

طلا در منگنه عامل‌های متضاد

در صورتی که بازارهای سهام روز خوبی را پشت‌سر گذاشته اند، طلا هفته خود را کاهشی آغاز کرد. در حالی‌که قیمت اونس در روزهای اخیر به سقف سه هفته‌ای خود دست یافت و تا مرز قیمتی ۱۹۳۳ دلار نیز افزایش پیدا کرده بود، روز دوشنبه با کاهش ۴۳/ ۰ درصدی روبرو شد تا به حوالی مرز ۱۹۲۰ دلاری برگردد. تحلیلگران مهم‌ترین عامل بازگشت طلا از سقف سه هفته‌ای خود را افزایش دوباره ارزش دلار آمریکا عنوان داشته اند. شاخص دلار آمریکا در حالی که در دو هفته اخیر دوباره وارد روند کاهشی شده و طی این دوره زمانی بیش از ۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در معاملات روز قبل با افزایش ۱۶/ ۰ درصدی به ارزش ۲۲/ ۹۳ واحدی دست یافت. البته از نظر تحلیلگران دو عامل مهم باعث شده طلا بالاتر از مرز ۱۹۰۰ دلاری معامله گردد و در مقابل کاهش زیاد قیمت مقاومت داشته باشد. عامل اول مربوط به افزایش امیدها به تصویب بسته حمایتی ضد کرونا می باشد که سبب خواهد شد تقاضای اونس در بازارهای جهانی دوباره بالا رود. عامل دوم نیز افزایش نااطمینانی در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می باشد که باعث شده تا سطح ریسک در بازارها افزایش یابد. مایکل هیوسون تحلیلگر ارشد بازارها در CMC Markets UK در ارتباط روند این روزهای بازارها بیان کرد: در حال حاضر شاهد احیای ملایم دلار می باشیم، اما به نظر من طلا هنوز هم یکی از مقاصد جذاب سرمایه‌هاست به این علت که در نهایت چشم‌انداز تصویب بسته حمایتی بعد از انتخابات سوم نوامبر دوباره از قیمت اونس پشتیبانی به عمل خواهد آورد. دولت ترامپ روز یک‌شنبه از کنگره آمریکا این درخواست را داشت تا لایحه‌ای برای تصویب بسته حمایتی با استفاده از منابع باقی‌مانده را به تصویب رساند. این درخواست در حالی رخ داد که به نظر می آید مذاکرات در ارتباط بسته حمایتی قبل از انتخابات سوم نوامبر متوقف گشته است.
منبع : tgju.org
 
99/7/21
هرج و مرج در بازار سکه و ارز/ ثبت رکوردهای ناباورانه دلار و سکه

خراسان نوشت: پای گذاشتن دلار به کانال 31 هزار تومان و سکه به کانال 16 میلیون تومان، رکوردهای جدیدی بودند که دیروز در بازار ثبت شدند. هر چند این ارقام در پی دو تصمیم بانک مرکزی به ارقام پایین تری کاهش پیدا کردند.
ارز و طلا روز پیش رکوردهای جدیدی را به ثبت رساندند. دلار که این روزها دوباره سیر افزایشی گرفته، برای اولین بار، به کانال 31 هزار تومان پای گذاشت و با بیش از 1600 تومان رشد نسبت به روز شنبه، حدود 31 هزار و 600 تومان قیمت گرفت. اما به گزارش اقتصاد نیوز، با دو اقدام بانک مرکزی، دوباره تا حدود 31 هزار و 100 تومان عقب نشینی کرد. بانک مرکزی از یک طرف سقف خرید بانک ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را از 300 به 500 هزار دلار بالا برد و از طرف دیگر اعلام کرد که روزانه 50 میلیون دلار در بازار  به شکل اسکناس عرضه می شود.
به موازات تحولات نرخ ارز، سکه نیز رکورد شکنی داشت. روز قبل و در شرایطی که بازارهای جهانی تعطیل بودند، قیمت هر سکه به بیش از 16 میلیون و حدود 16 میلیون و 50 هزار تومان راه یافت اما در ادامه و همزمان با افت نرخ ارز، تا حدود 15 میلیون و 630 هزار تومان عقب نشینی داشت. طبق گزارش تسنیم به نقل از کشتی آرای، با این روند تشدید نوسانات نرخ در بازار طلا و سکه، بیشتر معاملات در این بازار دیروز متوقف گشت و حباب سکه به حدود یک میلیون و 800 هزارتومان دست یافت. در همین حال بعضی صفحات در فضای مجازی مدعی استعفای همتی، رئیس کل بانک مرکزی گشتند که این شایعه را چند منبع خبری معتبر تکذیب کردند.
منبع : tgju.org
 
99/7/20
شروع شمارش معکوس انتخابات آمریکا در بازار طلا

تحلیلگران بازار طلا که شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را شروع کرده اند، بیان می کنند که اوضاع معاملات در هفته جاری متاثر از تصویب یا عدم تصویب اقدامات محرک مالی قبل از انتخابات خواهد بود.
طبق گزارش ایسنا، خوش بینی به کمک مالی فدرال سبب شد بازارهای سهام و طلا در آخرین روز معاملات هفته قبل به سطح بالاتری صعود داشته باشند. ترامپ روز جمعه در توییتی نوشت: مذاکرات کمک مالی کووید در جریان می باشد.
این خبر با انتشار گزارشهایی از بالا رفتن بسته کمک مالی کرونایی به ۱.۸ تریلیون دلار از سوی کاخ سفید، همزمان گشت.
شاخص دلار آمریکا در واکنش به این اخبار کاهش پیدا کرد و در مقابل، بازارهای سهام افزایش یافتند. همچنین هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک ۳۱ دلار و ۱۰ سنت معادل ۱.۶ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۹۲۶ دلار و ۲۰ سنت بسته شد که بالاترین قیمت از ۱۸ سپتامبر به این طرف بود و قیمت طلا برای کل هفته حدود یک درصد افزایش را به نمایش گذاشت.
دانیل گالی، استراتژیست کالای شرکت "تی دی سکیوریتیز" اظهار داشت: اخبار مربوط به تصویب کمک مالی و  لغو مذاکرات کمک مالی، معامله گران طلا را در وضعیت سختی قرار داده است. در حال حاضر همه توجهات به انتخابات معطوف شده است و شمار معکوس برای انتخابات شروع شده و تا ۲۰ روز آینده فضای بازار متاثر این موضوع قرار خواهد داشت.
افشین نوابی، نایب رییس ارشد شرکت ام کی اس سوییس به کیتکونیوز بیان کرد: وضعیت در حال حاضر دشوار مانده است. علاوه بر اخبار سیاسی، موارد ابتلا به ویروس کرونا در حال افزایش می باشد و تنشهای میان آمریکا و چین ادامه دارد.
چند روز قبل کاخ سفید اعلام کرد بسته کمک مالی وجود نخواهد داشت و این اخبار در بازار به شدت انعکاس پیدا کرد. سپس مقامات آمریکایی به سرعت تصمیمشان را تغییر دادند و اواخر هفته اعلام شد بسته کمک مالی بزرگی در راه می باشد.
نوابی بیان کرد: یک توصیه به سرمایه گذارانی که در آستانه انتخابات وارد بازار می شوند این می باشد که نزول قیمت طلا را فرصت خوبی برای خرید ببینند زیرا اقتصاد جهانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و فشارهای مربوط به شیوع ویروس کرونا مجددا شدت یافته است.
وی در ادامه اضافه کرد: یک نکته مهمی که به نوسانات اضافه می کند، عدم وجود نقدینگی بازار می باشد. روزهای خوب قبل که علاقه زیادی در بازار وجود داشت، از بین رفته و اگر کسی بخواهد قراردادی را خرید یا فروش کند، بازار واکنش بسیار بدی نشان می دهد. به همین علت نوسان قیمت روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ دلار می باشد.

دورنمای مثبت برای طلا

به بیان گالی، دورنمای بلندمدت طلا مثبت باقی مانده است. برنامه هر دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا بین پنج تا ۵.۶ تریلیون دلار در یک دهه آینده هزینه دارد که از نرخ طلا پشتیبانی به عمل خواهد آورد. با این حال پیروزی بایدن سبب خواهد شد احتمالا قیمت طلا صعود بیشتری پیدا کند.
به بیان پاویلونیس،  کارگزار ارشد کالا در شرکت "آر جی او فیوچرز"، انتظارات تورمی هم از بالا رفتن قیمت طلا در بلندمدت پشتیبانی خواهد داشت به ویژه با در نظر گرفتن ۳.۵ تریلیون دلاری که تاکنون هزینه شده است و هزینه بیشتری که در راه خواهد بود. علاوه بر هزینه های ذکر شده، بانک مرکزی آمریکا تا زمانی که نرخ تورم به بالای دو درصد افزایش پیدا کند، نرخهای بهره را پایین نگه می دارد و این موضوع برای طلا در بلندمدت مثبت خواهد بود.
پاویلونیس هشدار داد یک ریسک برای سه ماهه چهارم، اعتراض به نتیجه انتخابات می باشد. اگر مبارزات سیاسی و ناآرامی داخلی در آمریکا به وجود آید، بدترین سناریو خواهد بود. اگر بسته محرک مالی قبل از انتخابات سوم نوامبر تصویب گردد و نتیجه انتخابات مورد تایید واقع نگردد، تصویب کمک مالی به تاخیر می افتد.
بیشتر تحلیلگران در گفت و گو با کیتکونیوز انتظار این را داشتند که قیمت طلا در هفته جاری تا محدوده ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ دلار بالا رود. نوابی بیان کرد: بعد از شکسته شدن سطح ۱۹۲۰ دلار در معاملات روز جمعه، سطح مهم بعدی ۱۹۶۰ دلار خواهد بود. در این بین طلا اگر کاهش پیدا کند، در سطح ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ دلار از حمایت خوبی برخوردار می شود.
بر طبق گزارش کیتکونیوز، هفته جاری آمار تورم سپتامبر آمریکا، بعد از آن شاخص قیمت تولیدکننده و سپس آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری، شاخص تولید ایمپایر استیت نیویورک و شاخص تولید بانک فدرال رزرو فیلادلفیا منتشر خواهد شد. آمار خرده فروشی سپتامبر و تولید صنعتی آمریکا از جمله آمارهای دیگری خواهند بود که هفته جاری اعلام می گردند.
منبع : tgju.org

 

99/7/19
پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار سکه

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبر آنلاین، بر طبق پیش بینی های انجام گرفته در نخستین روز هفته احتمال نوسان قیمت ارز متاثر از فشار روانی ناشی از تحریم ۱۸ بانک ایرانی از طرف خزانه داری آمریکا با روندی صعودی همراه باشد.
 این وضعیت این توانایی را دارد که بازار سکه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. البته فرارسیدن هفته پایانی ماه صفر از یک طرف و شدید شدن محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا از طرف دیگر این احتمال را تقویت می‌کند که امکان دارد تقاضا در این هفته با افزایش مواجه نشود در نتیجه این فشار روانی با کاهش تقاضا یا ثبات تقاضا می‌تواند مانع از روند افزایشی شدید در این بازار گردد.
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۱۹۲۱ دلار و ۴۳ سنت قیمت گرفته است و بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز در پایان فعالیت بازار در روز چهارشنبه برابر با ۱۴ میلیون و ۷۱۱ هزا تومان بوده است.
 قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار نیز به یک میلیون ۳۵۶ هزار تومان رسید و پنجشنبه و جمعه به علت فرارسیدن اربعین حسینی بازار طلا و سکه تعطیل بود.
 بر طبق این گزارش فعالان بازار سکه بیان کرده اند که  این احتمال وجود دارد که جو روانی ناشی از وضعیت بازار با سرعت بالاتری از قبل تخلیه گردد و عملکرد بازارساز این توانایی را دارد که روند حرکت بازار را روشن گرداند.
منبع : tgju.org

 

99/7/16
پیش‌بینی قیمت طلا در بازار جهانی توسط مدیر مجتمع طلای موته 


مدیر مجتمع طلای موته ضمن اظهار اینکه بر طبق پیش‌بینی‌ها قیمت طلای جهانی فراتر از ۲۰۰۰ دلار به ازای هر اونس نمی رود، میزان تولید داخلی طلا در این مجتمع را طی شش ماهه اول سال جاری ۱۶ درصد فراتر از برنامه اعلام داشت.
طبق گزارش سایت طلا ،علیرضا طالاری با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزهای انجام گرفته برای تولید طلا در شش ماه نخست سال جاری توانسته‌ایم ۱۶ درصد هم فراتر عمل کنیم، بیان کرد: از آغاز فروردین ماه تا پایان شهریور، ۱۶۲ کیلوگرم شمش طلا در مجتمع طلای موته تولید گشته است.
مدیر مجتمع طلای موته تاکید داشت: این در حالی می باشد که برنامه تولید شش ماهه، ۱۴۰ کیلوگرم بوده است.همچنین پیش‌بینی شده است تا پایان سال، ۳۰۰ کیلوگرم شمش طلا در این مجتمع تولید گردد.

همترازی تولید شمش طلا با استانداردهای جهانی

طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران، وی با بیان اینکه تولید شمش طلا در این مجتمع، همتراز استانداردهای جهانی می باشد، تصریح داشت: این مجتمع با اقدامات انجام گرفته در زمینه استانداردسازی شمش طلا، این توانایی را بدست آورده است که شمش تولیدی خود را از نظر کیفی و عیار به سطح جهانی برساند. سیستم‌های ذوب و ریخته‌گری این کارخانه برای تولید شمش‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرمی ارتقا پیدا کرده است و با استفاده از کوره‌ ‌های مخصوص القایی، ذوب انجام می پذیرد.
مدیر مجتمع طلای موته در ادامه بیان کرد: همچنین در جهت استانداردسازی تولید شمش، مجتمع ذکر شده به آزمایشگاهی با استاندارد ۱۷۰۲۵ مجهز گشته که در سطح کشور منحصر به فرد می باشد.

توقف نرخ طلا روی ۲۰۰۰ دلار

طالاری در ارتباط آینده قیمت طلا بیان کرد: بر طبق پیش‌بینی‌های انجام گرفته، قیمت جهانی طلا روی پایه 2000 دلار بر هر اونس بسته می شود و از این میزان، فراتر نخواهد رفت. ضمن اینکه در صورت مهار ویروس کووید ۱۹ کاهش قیمت طلا نیز محتمل می باشد.
منبع : سایت طلا
 

99/7/15
علت عوض شدن کانال سکه بهار آزادی چیست؟


در حالی که قیمت سکه تمام بهار آزادی تا مرز ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب نشینی داشته است، امروز با رشدی قابل توجه روبرو شد به طوری که مجددا سکه کانال عوض کرد.
طبق گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در زمان اتمام فعالیت بازار تهران به ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گرفت که در قیاس با روز قبلش صعودی بیش از ۷۰۰ هزار تومان را به نمایش گذاشت. افزایش قیمت سکه در حالی رخ داد که معامله‌گران انتظار افت بیشتر قیمت‌ها در بازار را می‌کشیدند و تقاضا برای خرید سکه در روز قبل آن به حداقل رسیده بود . 
 بارقه هایی از صعود عرضه و تمایل نوسان گیران به فروش سکه نیز در بازار مشاهده می‌شد امروز اما دو اتفاق همزمان زمینه را برای تغییر وضعیت فراهم کرد. از یک طرف افزایش ۱۵ دلار و ۲۲ سنتی هر اونس طلا در بازارهای جهانی زمینه را برای رشد قیمت در بازار ایران آماده کرد و از طرف دیگر بازگشت ارز به کانال ۲۸ هزار تومان نیز در این رشد تاثیرگذار بود. 
 قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی بار دیگر وارد کانال ۱۹۰۰ دلار شد و هر اونس طلا امروز به قیمت ۱۹۱۳ دلار مورد معامله قرار گرفت. 
 بعضی فعالان اخبار ضد و نقیض در ارتباط سلامتی ترامپ را عامل رشد بهای طلا به عنوات محلی برای سرمایه گذاری امن و سنتی دانسته اند و بعضی دیگر نیز معتقدند تاثیر ویروس کرونا بر بازار طلا همچنان قابل مشاهده می باشد. قیمت دلار نیز امروز رشدی نزدیک به ۱۲۰۰ تومان را در صرافی های بانکی تجربه داشته است. فعالان بازار دیروز نیز نوسان قیمت ارز را در محدوده هزار تومان مورد پیش بینی قرار داده بودند. 
 تحت تاثیر این رخدادها بهای هر قطعه سکه تمام بهار ازادی طرح قدیم نیز با رشد ۶۰۰ هزار تومانی به ۱۳ میلیون و پانصد هزار تومان و هر قطعه نیم سکه با رشد ۳۲۰ هزار تومانی به ۷میلیون و نهصد هزار تومان قیمت گرفت. قیمت ربع سکه نیز با افزایش ۲۲۰ هزار تومانی به ۵ میلیون صد زهار تومان افزایش پیدا کرد. سکه گرمی نیز با صعود ۲۵۰ هزار تومانی قیمت به نرخ ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. کمبود سکه در افزایش بیش از پیش قیمت ها موثر بود. 
منبع : tgju.org

 

99/7/14
بدترین سناریو موجود برای بورس و طلا/ زردی ترامپ رنگ طلا را تغییر میدهد؟

اقتصادنیوز : پس از خبر مثبت شدن آزمایش ویروس کرونا رئیس جمهور ایالات متحده، سردرگمی زیادی در بازار‌ها به وجود آمد تحلیل گران بعد از این اتفاق بدترین و بهترین سناریو را برای بورس و طلا مورد بررسی قرار دادند.
طبق گزارش اقتصادنیوز، با توجه به دوام کف حمایتی 1850 دلاری و خبر ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا، بیشتر تحلیلگران پیش‌بینی کرده اند، که طلا در هفته جاری روندی افزایش هفته قبل را ادامه خواهد داد. در این هفته اثر رویداد‌های اقتصادی برای بازار‌ها نسبت به هفته‌های قبل کمرنگ خواهد بود. به بیان تحلیل‌گران در این هفته داده اقتصادی مهمی که بتواند وضعیت بازار را زیر و رو کند موجود نیست. به علاوه به نظر می آید وضعیت سلامت ترامپ، بسته‌های محرک مالی و مناظره هریس و پنس، انتشار داده‌های اقتصادی را تحت شعاع قرار خواهد داد.
تحلیلگران با توجه به اینکه ترامپ برای دو هفته آتی در قرنطینه می باشد، همه نگاه‌ها را به مناظره زوج انتخاباتی ترامپ و بایدن دوخته اند.مناظره مایک پنس و کامالا هریس قرار است پنجشنبه در ساعت 04:30 دقیق روز چهارشنبه برگزار گردد. استراتژیست‌ آی‌ان‌جی اف‌اکس در روز جمعه بیان کرد: با روند مثبت بایدن در نظرسنجی‌ها، وظیفه کامالا هریس جلوگیری از امتیازگیری بیش از حد پنس خواهد گشت.

عوارض کرونای ترامپ در بازار طلا

کوین گرادی، رئیس فیونیکس فیوچرز، بیان کرد: اخبار ترامپ همه چیز دیگر  مثل داده های اقتصادی، بسته‌های محرک اقتصادی و دیگر عوامل را در حاشیه قرار خواهد داد. به نظر می آید در حال حاضر، طلا در حد و حدود 1900 دلار در هر اونس گیر افتاده است. گرادی می‌گوید، اخبار ویروس کرونا در ارتباط ترامپ باید مردم را به سمت طلا بکشاند.
شان لوسک ، مدیر ارشد بنگاه بازرگانی والش با اشاره به اینکه دو هفته اول اکتبر به طور کلی برای طلا مساعد است، اضافه کرد که فصلی بودن طلا نیز در اینجا نقش مهمی را بازی می کند. او بیان می کند: به طور فصلی، طلا در اواخر تابستان خریداری می‌شود، بعد از روز کارگر به فروش می رسد، و مجدداً در ماه اکتبر دوباره افزایش پیدا می کند و سپس در ماه نوامبر مجددا اصلاح می گردد. لوسک اعتقاد دارد: هنوز مقدار زیادی پول در حاشیه نشسته می باشد و احتمال دارد طلا سعی کند تا طی دو هفته آتی به 1980 دلار افزایش پیدا کند.

بهترین و بدترین سناریو‌ها برای طلا و بازار سهام

پیتر هوگ مدیر بازرگانی جهانی کیتکو متالز بیان کرد: هفته پیش رو همه چیز بسته به چگونگی پیشرفت بیماری ترامپ و تصویب محرک های جدید مالی می باشد. به بیان پیتر هوک از کیتکو «اگر بیماری رئیس جمهور واقعاً شدت پیدا کند، انتظار می‌رود که بازار فلزات جانی دوباره به خود بگیرند زیرا عدم اطمینان از آینده و ابهام در سرنوشت دولت بدون ترامپ، سرمایه‌گذاران را به سوی طلا و نقره سرازیر می کند.» هوگ خاطرنشان شد «به نفع جمهوری خواهان می باشد که بعضی از محرک ها را برای کمک به ثبات بازارها قبل از انتخابات عرضه داشته باشند. اگر این‌گونه نباشد، با موج دوم و کاهش بازدهی اقتصادی ،شاید رکود  شدیدی در اقتصاد صورت گیرد.»
هوک همچنین با اشاره به  بدترین و بهترین حالت برای پیش رو بیان کرد: وخامت حال رئیس جمهور امریکا بدترین سناریو ممکن است. «چنین اخباری می‌تواند به طور بالقوه شامل فرار از  بازار سهام گردد. سرمایه‌گذاران درحال حاضر ترسیده اند، پس نخستین غریزه آن‌ها می‌تواند برگشت به پول نقد باشد،این واکنش به کالاها و سهام آسیب وارد می کند. طلا این توانایی را دارد تا کف 1850 دلار سقوط داشته باشد، کفی که نشان داده ‌است مقاومت بالایی دارد. با این حال اگر این‌ کف بشکند احتمالاً قدم بعدی آزمایش کف 1800 دلار باشد. بهترین حالت نیز این خواهد بود که ترامپ علائمی داشته باشد اما همچنان قادر به ادامه فعالیت باشد.  در این صورت اگر بسته محرک مالی تصویب و بازار سهام کمی آرام گردد. پتانسیل صعودی طلا نزدیک به 1925 دلار و سپس 1975 دلار می باشد. 
شاخص‌های مدیران خرید بخش تولید (PMI): این شاخص نشان‌دهنده تغییرات در شرایط تجاری بخش‌های تولیدی می باشد و بر اساس مشاهدات ماهانه مدیران خرید در شرکت‌های خصوصی با نظرسنجی از آن‌ها حاصل می شود.
چشم انداز انرژی کوتاه مدت (STEO): این چشم انداز توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در ارتباط بازارهای انرژی ارائه داده می شود. این اداره هر ماه پیش‌بینی‌هایی را برای مصرف، عرضه، تجارت و قیمت ها ارائه می دهد. اگرچه تأکید آن بر بازارهای انرژی ایالات متحده می باشد، STEO همچنین پیش‌بینی‌هایی برای بعضی بازارهای بین المللی سوخت مایع بیان می‌کند .
ذخایر موجود نفت خام آمریکا: تغییر هفتگی تعداد بشکه‌های نفت خام تجاری در اختیار بنگاه‌ها توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) مورد اندازه‌گیری قرار می گیرد.  انتشار این آمار  بر قیمت نفت خبر از میزان تورم را به میان می آورد.
منبع : tgju.org
 

99/7/13
احتمال روند افزایشی طلا جهانی در معاملات هفته پیش رو

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز به کیتکونیوز بیان کرد: خبر مثبت شدن تست کرونای ترامپ، همه عوامل دیگر که شامل آمار اقتصادی و بسته کمک مالی کرونایی می شود را کنار زد. طلا عقب نشینی کرد اما با توجه به سرمایه ای که بیرون از بازار موجود است، این فلز ارزشمند از پتانسیل زیادی برای افزایش برخوردار می باشد. در حال حاضر سفته بازان زیادی در بازار طلا هستند و بازار را پایینتر می برند.
وی در ادامه اضافه کرد: به نظر می آید طلا فعلا در محدوده ۱۹۰۰ دلار باقی مانده است. خبر ابتلای ترامپ به ویروس کرونا به علت ابهامات فزاینده، امکان دارد افراد زیادی را به سمت طلا بکشاند اما با توجه به همبستگی طلا با بازار سهام، وضعیت این فلز زرد به واکنش بازارهای سهام به تحولات هفته جاری بستگی دارد.
پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکومتالز هم اظهار داشت: هفته جاری همه به اخبار در ارتباط با بیماری ترامپ و احتمال نهایی شدن بسته کمک مالی کرونایی جدید در آمریکا چشم می دوزند. اگر رییس جمهور آمریکا واقعا بیمار شود، برای طلا به علت ابهاماتی که در ارتباط فعالیت دولت آمریکا بدون ترامپ به وجود می آید، مثبت خواهد بود. اما بازارهای سهام در چنین شرایطی احتمالا عملکرد ضعیفی خواهند داشت به دلیل اینکه همه به دنبال نقدینگی می باشند و این موضوع برای فلزات ارزشمند منفی خواهد گشت. وی بیان کرد: به نفع جمهوریخواهان می باشد که برای کمک به تثبیت بازارها قبل از انتخابات ریاست جمهوری، بسته کمک مالی را نهایی کنند. در غیر این صورت موج دوم شیوع ویروس کرونا سبب کندی اقتصادی و رکود خواهد شد.
این کارشناس همچنین بدترین و بهترین سناریو را برای هفته جاری تشریح داشت. پیامدهای جدی بیماری برای رییس جمهور آمریکا، بدترین سناریو خواهد بود که سبب فروش گسترده در بازارهای سهام می گردد و همه به دنبال نقدینگی خواهند بود که به کالاها و سهام ضربه خواهد زد. طلا امکان دارد به سطح ۱۸۵۰ دلار که در آن از حمایت محکمی برخوردار می باشد، نزول کند و اگر پایین این قیمت بشکند، تا سطح ۱۸۰۰ دلار عقب نشینی خواهد داشت.
بهترین سناریو، جزیی بودن عوارض بیماری ترامپ خواهد بود. همچنین اگر بسته کمک مالی تصویب شده و بازارهای سهام ثابت شوند، طلا تا مرز ۱۹۲۵ دلار و سپس تا سطح ۱۹۷۵ دلار پیشروی خواهد داشت.
ترامپ به مدت ۱۴ روز در قرنطینه خواهد بود و همه چشمها به مناظره معاون نامزدهای ریاست جمهوری در هفتم اکتبر بین مایک پنس، معاون ترامپ و کامالا هریس، معاون جو بایدن می باشد.
موضوع مهم دیگر انتشار جزییات نشست سیاست پولی سپتامبر بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه می باشد. پیامی که بازارها دریافت می کنند احتمال مشابه اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سپتامبر خواهد گشت.
همچنین هر گونه پیشرفت در زمینه بسته کمک مالی کرونایی در آمریکا به دقت از طرف بازارها دنبال شده و انعکاس گسترده ای در بازارهای سهام و فلزات ارزشمند در پی خواهد داشت.
بر طبق گزارش کیتکونیوز، از نظر آمارهای اقتصادی هم آمارهایی شامل شاخص مدیران خریداری بخش غیرتولید آمریکا در روز دوشنبه و شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در روز پنج شنبه منتشر خواهند گشت.
منبع : tgju.org
 

99/7/12
کدام سکه بیشترین سود را برای خریداران داشت؟


تقاضا برای سکه گرمی و نیم سکه در هفته اخیر در پی بالا رفتن قابل توجه قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کرد.
 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، درحالی که بازار ارز و سکه روز پنجشنبه با صعود قابل توجه قیمت ها به کار خود خاتمه دادند، بررسی‌ها نشان دهنده این می باشد که خریداران سکه تمام بهار در یک هفته گذشته بالاترین سود را از آن خود کرده‌اند.
 بر طبق این گزارش قیمت سکه طرح قدیم و طرح جدید در بازار نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان را دارا می باشد. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نرخ سکه تمام بهار طرح جدید افزایشی برابر با یک میلیون و صد هزار تومان و نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم افزایشی برابر با یک میلیون و دویست هزار تومان را دارا بوده است.
 بر طبق این اساس قیمت سکه طرح جدید از ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در آغاز هفته به ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت گرفته است و قیمت سکه طرح قدیم نیز از ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
در بازار البته بعضی صرافان از رسیدن قیمت ها به ۱۵ میلیون تومان نیز خبر به میان آورده اند اما بهای اعلامی سایت اتحادیه در آخر ساعت کاری روز پنجشنبه این اعداد را به نمایش گذاشت. از طرف دیگر قیمت نیم سکه نیز با رشد یک میلیون تومانی از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گرفت و قیمت هر قطعه ربع سکه از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. افزایش قابل توجه قیمت ربع سکه و نیم سکه البته به علت بالا رفتن قابل توجه تقاضا برای این سکه ها می باشد. سکه گرمی نیز با بالا رفتن ۴۰۰ هزار تومانی از ۲ میلیون و صد هزار تومان به دو میلیون و پانصد هزار تومان رسیده است.
فعالان بازار می‌گویند حباب سکه متاثر از رشد قابل توجه قیمت ها بالاتر رفته است. به عبارتی تقاضا به منظور خرید قطعات کوچک سکه با رشدی قابل توجه مواجه است و بالا رفتن قابل توجه قیمت‌ها نیز متاثر از این تقاضا می باشد.
منبع : tgju.org

 

99/7/8
فروش طلای دست دوم به مردم ممنوع شد


گروه اقتصادی:رئیس اتحادیه طلا و جواهر اظهار کرد: در فروش طلای دست دوم به مردم با مشکلات متعددی روبرو بوده ایم از جمله اینکه آن قطعه، طلا نبوده و یا اینکه نقض‌هایی را به همراه داشته و این معامله مشکلاتی را برای فروشندگان و مردم به عنوان خریداران به وجود آورده است. ابراهیم محمدولی با اشاره به ممنوع بودن فروش طلای دست دوم از طرف فروشندگان طلا و جواهر و افرادی که جواز کسب دارند، بیان کرد: فروش طلای دست دوم ممنوع می باشد و هیچیک از غرفه‌داران و دارای مجوز کسب اجازه فروش طلای دست دوم را به مردم ندارند. وی د ر ادامه بیان کرد: در فروش طلای دست دوم به مردم با مشکلات متعددی روبرو بودیم از جمله اینکه آن قطعه، طلا نبوده و یا اینکه نقض‌هایی را داشته است و این خرید و فروش مشکلاتی را برای فروشندگان و مردم به عنوان خریداران ایجاد کرده بود.رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه مردم هیچ محدودیتی به منظور فروش طلای خود را ندارند، اظهار کرد: مردم با مانعی برای فروش طلای دست دوم خود روبرو نخواهند شد و هر طلایی که فاکتور داشته باشد امکان فروش آن هست و غرفه‌داران و افرادی که جواز کسب دارند و همکاران ما می‌توانند طلای مردم را براساس نرخ روز بخرند.
منبع : tgju.org

 

99/7/7
گره خوردن زردی طلا به سبزی دلار/ زمان خرید طلا فرارسیده است؟


اقتصادنیوز : در هفته‌ قبل قیمت طلا در نهایت نزدیک به ۹۰ دلار از شروع هفته افت داشت و دژ ۱۹۰۰ دلار را که ۶ هفته مداومت داشت منهدم کرد. تحلیل‌گران بیان کرده اند که اگر کف هفته قبل نیز در هفته جاری شکسته شود اونس طلا امکان دارد به کانال ۱۷۰۰ نیز برسد.
به گزارش اقتصاد نیوز، سوکی کوپر، تحلیلگر فلزات گرانبهای استاندارد چارترد، بیان کرد: «اگر هفته جاری اونس طلا در کف جدید 1840 دلار حمایت مناسبی را دارا نباشد، قیمت‌ها می توانند پیش از پایان روند نزولی به زیر خط 1800 دلار برسند». بعضی دیگر از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده اند حمایت نسبتاً قوی در حدود 1850 دلار در هر اونس می باشد. اما اگر این سطح هم از بین برود، کف حمایتی بعدی 1820 دلار می شود. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار لاساله فیوچرز گروپ، بیان کرد: دلار آمریکا مهم‌ترین محرک اصلی افزایش یا ادامه سقوط طلا در این هفته خواهد بود.

ایستگاه بعدی قطار طلا

دانیل پاویلیونیس، کارگزار ارشد کالاهای آرجی‌او فیوچرز ، اکنون یک فرصت عالی به منظور خرید نزدیک شده‌ایم. «سرمایه‌گذاران بلند مدت طلا اینک به پایین‌ترین حدود نزدیک گشته اند. برای افرادی که فکر می‌کند قطار بازدهی طلا در آغاز حرکت را از دست داده بودند، منطقه احتمالی پیشه‌رو عالی‌ترین جایگاه برای شروع به سرمایه‌گذاری طولانی مدت می باشد. 
پاویلیونیس می‌نوسید با کنار گذاشتن همه این نوسانات کوتاه مدت در ارتباط با انتخابات ایالات متحده، تصویر کلان برای طلا همچنان خوشایند می باشد. وی بیان کرد: حتی اگر طلا 200 دلار کاهش پیدا کند، به معنای تمام شدن روند گاوی طلا نمی باشد. «اگر از انتخابات خارج شویم، سیاست فدرال رزرو جهت پایین نگه داشتن نرخ بهره نزدیک صفر تا سال 2023 و افزایش نقدینگی بانک‌های مرکزی اروپایی با تزریق پول به اقتصاد برای طلا به شدت مثبت می باشد.» در کوتاه مدت اما بعضی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت اونس طلا تا کانال 1700 و حتی 1600 پیش‌رود.


نظزسنجی در باره قیمت طلا/ شاخص دلار کماکان افزایشی است

داده مهم این هفته

مهمترین مجموعه اطلاعاتی ایالات‌متحده برای هفته جاری آمار اشتغال ماه سپتامبر می باشد که جمعه قرار می باشد منتشر شود. آمار بیکاری ماه قبل 8.4 درصد بوده و انتظار می‌روند این ماه با کمی افت به 8.2 برسد. نرخ بیکاری ماه قبل آن 10.2 درصد بود و پیش‌بینی‌ می شد به 9.8 درصد برسد. اما با انتشار نرخ بیکاری ماه قبل به 8.4 درصد که از انتظارات و پیش‌بینی‌ها بسیار پایین‌تر بوده است، بازار طلا غافلگیر شود و نزدیک به 40 دلار سقوط داشت. اگر این ماه نیز نرخ بیکاری کاهش بیش از حد انتظار رفته را دارا باشد، این برای سرمایه‌گذاران به این معنا خواهد بود که سرعت ترمیم اقتصادی سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها بوده است و درنتیجه سبب می‌شود بسیاری به سوی فروش طلا هجوم آورند.


شاخص‌های مدیران خرید یخش تولید (PMI): این شاخص نشان‌دهنده تغییرات در شرایط تجاری بخش‌های تولیدی می باشد و بر اساس مشاهدات ماهانه مدیران خرید در شرکت‌های خصوصی با نظرسنجی از آن‌ها حاصل می شود.
شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) تغییرات سطح قیمت سبد بازار کالاهای مصرفی و خدمات خریداری‌شده توسط خانوارها را نمایش می دهد.  این شاخص یک برآورد آماری می باشد که با استفاده از قیمت نمونه‌های از اقلام نماینده که قیمت آن‌ها به‌صورت دوره‌ای جمع‌آوری می‌شود، به وجود آمده است.
ذخایر موجود نفت خام آمریکا: تغییر هفتگی تعداد بشکه‌های نفت خام تجاری در اختیار بنگاه‌ها توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) اندازه‌گیری می گردد.  انتشار این آمار جدای از اثرات آن بر قیمت نفت خبر از میزان تورم را می دهد.
منبع : tgju.org
 

99/7/6
در هفته پیش رو طلا به سقوط خود ادامه می دهد یا رشد خواهد داشت؟


طلا در روز های قبل دچار کاهش قیمت شدید شد که آن را به قیمت ماه قبل بازگرداند. اما سؤال اساسی که ذهن سرمایه گذاران را مشغول آینده قیمت طلا کرده بوده و اینکه آیا در روز های آتی طلا شاهد سقوط بسیار بیشتری می شودیا خیر؟
پیتر هوگ - کارشناس بازار طلا - بیان کرده است که عدم اطمینان از نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا، ویروس کرونا و بهبود اقتصادی مردم را به سمت پول نقد کشانده است و این سبب می شود تا نوسانات بسیار زیادی در تمام بازار ها تشکیل شود.
وی در ادامه بیان داشت که با نزدیک تر شدن به انتخابات و شدت یافتن موج سوم ویروس کرونا بازار های سهام تحت فشار بسیاری قرار می گیرند که سبب آشفتگی و بهم ریختگی احساسات سرمایه گذاران می شود.
این بهم ریختگی می تواند سبب شود تا افراد بیش از قبل به دنبال پول نقد رفته و هر دو بازار فلزات گران بها و بازار سهام دچار سرگردانی گردند.
البته باید این را در نظر داشت که با توجه به شرایط فعلی اگر طلا شاهد بالا رفتن قیمت باشد این افزایش همراه با صعود ارزش بازار سهام خواهد بود که به ندرت رخ می دهد.
منبع : tgju.org

 

99/7/5
اثرگذاری انتخابات آمریکا بر طلا

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی که ارزش فلز زرد در روز قبل تا حوالی قیمت ۱۸۷۵ دلاری افزایش پیدا کرده بود اما در ادامه روز و با معکوس شدن روند ارزش اونس قیمت آن به حدود ۱۸۶۰ دلار قیمت گرفت و یکی از کم ترین ارزش‌های خود در دو ماه اخیر را ثبت کرد. همانند روزهای اخیر ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی افزایش یافت و در نهایت توانست تا مرز ۵/ ۹۴ واحد پیشروی داشته باشد. در حالی که طلا در ماه‌های قبل رالی‌های بی‌سابقه‌ای را طی کرده بود و رکوردهای جدید قیمتی را ثبت کرده بود، این پناهگاه امن دارایی اکنون در حال به ثبت رساندن یکی از بدترین بازدهی‌های هفتگی خود در بیش از ۶ ماه اخیر می باشد. طلا در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بیش از ۵/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و به راحتی به زیر مرز ۱۹۰۰ دلار قیمت گرفت. این در حالی می باشد که دلار آمریکا نیز بهترین عملکرد هفتگی خود را در شش ماه اخیر به ثبت رسانده است. این موضوع به خوبی نشان دهنده این می باشد که در فضای کنونی بازارها و در حالتی که عوامل کلان اقتصادی و سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی دچار تحول چشمگیری نگشته است، شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین نقش را در نوسانات قیمتی بازار اونس ایفا می کند.
با وجود ریزش‌های اخیر ارزش طلا اما گروهی از تحلیلگران بر این باور هستند که هنوز ریسک‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مناقشه احتمالی بر سر نتایج آن اثر خود را بر بازار طلا نگذاشته است و در صورت واکنش بازار اونس ارزش این فلز احتمالا به بالای مرز ۲ هزار دلاری بازمی گردد.
با اینکه ارزش طلا در هفته قبل به پایین‌ترین سطح خود در دو ماه قبل رسید اما تحلیلگران بر این باور هستند که با توجه به اینکه هنوز ترکش‌های انتخابات آمریکا با بازار طلا برخورد نداشته است امکان بالا رفتن قیمت این فلز ارزشمند و عبور آن از مرز ۲ هزار دلاری و حتی افزایش به مرزهای جدید قیمتی موجود است. تحلیلگران Citigroup Inc بر این باور هستند که با توجه به اینکه نتایج انتخابات آمریکا می‌تواند مورد مناقشه دو نامزد اصلی قرار گیرد، این موضوع اثر زیادی بر بازارهای مختلف از جمله اونس جهانی می‌تواند داشته باشد؛ ریسکی که به نظر می آید هنوز معامله‌گران بازار طلا متوجه آن نیستند. در روز‌های اخیر پاسخ دونالد ترامپ در صورت شکست احتمالی و پاسخ او به این سوال نگرانی‌های زیادی در ارتباط مناقشه در مورد برنده انتخابات ۳ نوامبر برانگیخته است. هم‌اکنون بالاترین رکورد قیمتی طلا در طول تاریخ در ماه آگوست به تحقق پیوست در روزی که معاملات آتی ماه دسامبر به ۲۰۷۰ دلار قیمت گرفت.
این در حالی می باشد که از آغاز سال جاری میلادی نگرانی‌ها در ارتباط چشم‌انداز اقتصاد جهانی و اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی باعث شده است تا ارزش طلا در حدود ۱۷ درصد صعود داشته باشد.

 مناقشات در ارتباط دادگاه عالی

در حالی که مناقشات در ارتباط انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حال افزایش می باشد، موضوع مرگ روث گینزبرگ قاضی سرشناس دیوان عالی ایالات‌متحده آمریکا نیز اکنون باعث شده است تا تنش‌ها در فضای سیاسی داخلی آمریکا افزایش یابد. این تنش‌ها به علت تحرکات اخیر دونالد ترامپ برای تسریع انتخاب جانشین این قاضی فقید شکل گرفته است.
دونالد ترامپ در روز سه‌شنبه هفته قبل به‌طور تلویحی به امکان تقلب در انتخابات آمریکا اشاره داشت و از همین رو گفت که دیوان عالی نیازمند  ۹ قاضی می باشد. در حقیقت ترامپ به این موضوع اشاره داشت که با توجه به اینکه امکان طرح دعوی تقلب در انتخابات موجود است، باید به سرعت جانشین قاضی فقید در دیوان عالی انتخاب گردد.
تحلیلگران Citigroup Inc با اشاره به نااطمینانی‌هایی که اکنون در ارتباط انتخابات آمریکا به وجود آمده است بین داشته اند که این موضوع می‌تواند به‌عنوان کاتالیزور افزایش قیمت طلا در سه ‌ماه چهارم سال عمل کند. این تحلیلگران در این ارتباط گفتند: این نااطمینانی‌ها علتی می باشد که سبب شده تا ما انتظار ثبت رکوردهای جدید از طرف طلا را داشته باشیم.
جدا از ریسک‌های مربوط به انتخابات آمریکا تحلیلگران این کمپانی باز هم چشم‌انداز قیمتی طلا را افزایشی می‌دانند و مهم‌ترین علت آن هم پایین‌ماندن نرخ‌های بهره برای مدت نسبتا طولانی می باشد.
منبع : tgju.org

 

99/7/3
فروررفتن طلا به قعر دره ۹۰ روزه/ واکنش طلا نسبت به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا


اقتصادنیوز : رکود کاهشی طلا در این هفته سرمایه‌گذاران را مجبور به پرسیدن این پرسش کرد که آیا کاهش اخیر طلا استراحتی کوتاه مدت می باشد یا قرار بر این است طلا با افت شدیدتری مواجه شود؟
 طبق گزارش اقتصاد‌نیوز، قیمت طلا با سقوط بسیار چشمگیر روز چهارشنبه به نزدیکی نیمه اول کانال 1800 قیمت گرفت. در سه روز قبل، کاهش 90 دلاری قیمت، طلا را که در شروع هفته 1950 دلار بود به 1860 دلار کشانده است. با وجود سه روز نزولی، کاهش 40 دلاری روز چهارشنبه شدتی محسوس‌تر را گرفته است
. تحلیل‌های‌فنی برای ساعت آینده به طور قوی توصیه به فروش دارند.
محرک‌های کمک مالی بی سابقه در سراسر دنیا، نرخهای بهره منفی و ضعیف شدن دلار ، طلا را به بالاترین رکورد تاریخی خود، یعنی 2075 دلار در هر اونس رسانده است. طبق گزارش بلومبرگ، در حالی که بعضی از بانک‌ها، از جمله گلدمن سَکس و بنک آو امریکا حتی قیمتهای بالاتری را مورد پیش‌بینی قرار می دهند، دلار در حال ترقی، بعضی از سودهای طلا را ربود. ولی آیا اتفاقات سه روز قبل که مجموعاً 100دلار به قیمت طلا خسارت وارد کرد، صرفاً یک عقب گرد موقت برای این فلز گرانبها می باشد؟ یا نشان از چشم‌اندازی تاریک را دارد؟

فرمانروایی دلار

همانطور که در روز‌های اخیر خیلی بحث شده، عامل اصلی سقوط طلا در حال حاضر دلار می باشد. در شرایطی که فدرال رزرو از نرخ بهره نزدیک به صفر برای مدت طولانی خبر به میان آورده است، در این هفته پول ایالات متحده تقویت گشت. نفس تازه دلار خود با از بین رفته امیدهای محرک‌های بیشتر مالی در ایالات متحده چاق شد. کارستن فریتش ، تحلیلگر کامرزبنک،بیان کرده: دلار درحال حاضر طلا را در چنگ خود دارد البته با توجه به سیاست انبساطی فدرال رزرو برای سال‌های آتی، «امید زیادی به دوام قدرت تازه یافته دلار نمی باشد».

انتخابات ناپایدار کننده

اما از سوی دیگر خبر خوب برای طلا میتواند انتخابات 2020 آمریکا باشد که قرار است 40 روز دیگر برگزار گردد. در 20 سال قبل، طلا مایل است که در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ابتدا حرکت افزایشی و بعد از آن، پس از انتخابات ریزش داشته باشد. البته همانطور که در جدول زیر مشهود می باشد حرکت افزایشی آن محسوس‌تر می باشد. به گزارش بلومبرگ انتخابات نوامبر به طور بالقوه پر تنش‌ترین انتخابات در دهه‌های قبل به‌نظر می آید که سبب به وجود آمدن نوسان در بازارهای مختلف جهانی از جمله طلا خواهد شد.
منبع : tgju.org

 

99/7/2
جلیقه نجات طلا 


طلا برای دومین روز متوالی در روز سه شنبه سقوط داشت. این درحالی می باشد که دلار به بالاترین میزان خود در دو ماهه قبل افزایش پیدا کرده است.
قیمت هر اونس طلای دیروز  5 درصد نزول کرد و به سطح 1903 دلار قیمت گرفت، این رقم در مقایسه با رقم بسته شده دیروز 10 دلار پایین تر بود.این فلز گران‌بها بین 1917 و 1893 روز قبل  در حال نوسان بوده است.نوسان 24 دلاری روز سه شنبه در بازار جهانی طلا در مقایسه با نوسان75 دلاری روز دوشنبه نشان دهنده آرامش بازار در سطوح قیمتی جدید دارد.در بازار‌های فلزات دیگر، نقره با 1.5درصد افت به سطح 24.37 دلار قیمت گرفت، پلاتین هم در روز سه شنبه 1.4 درصد از ارزش خود را از دست داد و به 869.31 دلار رسید قیمت پالادیوم هم افت 1.1 درصدی را به ثبت رسانید.

سرگشتگی طلا در کانال 1800 با تعویق محرک مالی آمریکا

جروم پاول ، رئیس فدرال رزرو ، روز سه شنبه در هیئت کنگره بیان کرد مسیر پیش روی اقتصاد همچنان نامعلوم می باشد و بانک مرکزی ایالات متحده در صورت نیاز اقدامات بیشتری را به انجام می رساند. به طور جداگانه، چارلز ایوانز، رئیس ذخیره فدرال شیکاگو نیز بیان کرد اگر کنگره ایالات متحده نتواند یک بسته مالی کمکی را به تصویب برساند، اقتصاد ایالات متحده در خطر رکود اقتصادی قرار خواهد گرفت.
با عدم پیشرفت واشنگتن در بدست آوردن توافق نامه محرک مالی، دلار از اواخر ژوئیه در مقابل سبد ارزهای مهم دیگر صعود کرد.دیوید مگر ، مدیر تجارت فلزات های‌ریج‌فیوچرز، بیان کرد: انتظارات این می باشد که تصویب جایگزین برای  قاضی روث بیدر گینزبرگ توسط ترامپ اختلاف نظر بیشتری میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان به وجود آورد، که منجر به افت احتمال تصویب طرح محرک مالی گردد.

آینده طلا در کدام سمت خط 1900 دلار قرار می گیرد؟

بنظر نمی آید که طلا برای مدت طولانی در جدال با 1900 باقی بماند، با توجه به عدم موفقیت طلا به منظور تسخیر کف حمایتی قبلی 1920 دلار، شاید مسیر طلا حداقل در کوتاه مدت کاهشی شود. تحلیل‌های فنی نیز برای ساعات و روز آینده  قویاً توصیه به فروش دارند. اگرچه باید این را گفت که تحلیل‌های فنی در ارتباط  با طلا معیار مناسبی برای پیش‌بینی رفتار بازار نمی باشد.البته نکته جالب توجه تحلیل‌ فنی سایت اینوستینک تغییر توصیه هفتگی آن از «قویاً خرید» به «خرید» می باشد. این تغییر درحالی می باشد که توصیه هفتگی آن در دو ماه قبل برروی «قویاً خرید» قرار گرفته است. 
منبع : tgju.org
 

99/7/1
پیش بینی قیمت سکه و دلار امروز سه شنبه 1 مهر


اقتصاد نیوز: در حالی که بازار سکه شدیدا تحت تاثیر اونس قرار گرفته است و احتمال عقب نشینی قیمت در آن در روز سه شنبه بالا است معامله گران دلار به دنبال کف سازی قیمت در کانال ۲۷ می باشند.
طبق گزارش اقتصاد نیوز، هیچ دسته از معامله گران در روز دوشنبه حاضر به ریسک نشدند. استراحت معامله گران در این روز نشان دهنده این می باشد که هیچ گروهی نسبت به جهت آینده قیمت مطمئن نمی باشد و ترجیح می‌دهند که در خریدوفروش احتیاط به عمل آورند.
حفظ محدوده 27 هزار و 100 تومان، هراس معامله گران برای کاهش بیشتر قیمت را پایین می آورد؛ معامله گران فنی دلار  بر این باورند، ماندن در کانال 27 هزارتومانی و ثابت شدن در آن، اطمینان بیشتری برای خریداران جهت ورود به بازار به وجود می آورد.
در کنار این درهم تا زمانی که درهم بالای سطح 7 هزار و 400 تومانی نوسان دارد، احتمال رشد بیشتر دلار در بازار ارز هست. 
در مقابل، کاهشی‌های بازار بر این باورند دلار در شهریورماه اصلاح خاصی را به انجام نرسانده است و بعد از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، هیجان سیاسی بازار تخلیه می شود و فروش‌ها بالا می رود.

پیش‌بینی نرخ سکه

ادامه سقوط اونس در بازارهای جهانی این توانایی را دارد سکه را به کانال 12 میلیون تومانی برگرداند. سکه روز دوشنبه در مقابل افت کانالی قیمت مقاومت داشت، ولی در صورت کاهش بیشتر اونس و ماندگاری دلار در همین سطوح قیمتی، سکه توان حفظ کانال 13 میلیون تومانی را ندارد. حباب فلز گران‌بهای داخلی امروز به حدود یک‌میلیون تومان رسیده بود و سخت است که فاصله نرخ بازاری و ارزش ذاتی سکه در این حد باقی بماند.
در این بین، بعضی از فعالان اعتقاددارند، سکه بازان بر روی قیمت‌های بالاتری شرط بسته‌اند، چراکه انتظارات سیاسی متفاوتی نسبت به آینده دارا هستند.
منبع : tgju.org