فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار مرداد 1400

1400/05/31
احتمال ریزش مجدد قیمت طلا


برخی از تحلیلگران بازار جهانی طلا می گویند ناکامی این فلز ارزشمند برای عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار، امکان دارد طلا را در معرض یک ریزش قابل توجه دیگر قرار دهد.
طبق گزارش ایسنا، دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز در این باره بیان کرد: با وجود این که اونس طلا بعد از ریزش دو هفته قبل، به سرعت در بالای ۱۷۰۰ دلار ثابت شود اما تقاضای کافی برای خرید وجود ندارد تا قیمت این فلز ارزشمند بالاتر برود. طلا درست روی یک خط کاهشی قرار گرفته و نزول بیشتری را می یابد. مشکل اینجاست که نقره هم خیلی ضعیف می باشد و تصور می کنم طلا این فلز را دنبال خواهد کرد. طلا در موج کاهشی بعدی تا سطح ۱۶۷۰ دلار عقب نشینی خواهد کرد.

رویداد مهم هفته جاری سمپوزیوم جکسون هال خواهد بود.

جیمز نایتلی، مدیر اقتصاد بین الملل موسسه ING در این باره به کیتکونیوز بیان کرد: بحث اصلی "سیاست اقتصادکلان در یک اقتصاد نابرابر" خواهد بود اما توجه اصلی بازار به بحثها پیرامون تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا خواهد بود.
همه نگاهها به صحبتهای جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا دوخته شده که صبح جمعه به شکل کنفرانس ویدیویی سخنرانی خواهد کرد.
نایتلی بیان کرد: ما شاهد آن می باشیم که بانک مرکزی آمریکا حداقل در گزارش نشست سیاست پولی ماه قبل خود در این باره صحبت کرده است. این امر می تواند به ریزش نرخ طلا در آستانه نشست جکسون هال منتهی شود. این نشست امکان دارد مشکلاتی هم برای بازارهای سهام به وجود آورد.
اما بعید به نظر می آید بانک مرکزی آمریکا سیاست پولی خود را بیش از حد سریع تحکیم شود به خصوص که ریسک ناشی از شیوع کرونای دلتا جدی می باشد.
بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی تی دی سکیوریتیز بیان کرد: همه چیز به مسئله اشتغال که بخشی از ماموریت بانک مرکزی آمریکاست، برمی گردد. بانک مرکزی آمریکا تمایل دارد تورم بالاتر از حد مطلوب را نادیده بگیرد تا رشد اشتغال ضروری را مشاهده کند. هیچ کس در خصوص آمار اقتصادی آمریکا هیجان زده نمی باشد. آمار خرده فروشی ماه گذشته ضعیفتر از حد مطلوب بود و به نظر می رسد به این زودی برنامه محرک اقتصادی جدیدی را دارا باشیم.
اقتصاد آمریکا امکان دارد برای بازگرداندن همه مشاغل از دست رفته، اوقات دشواری را داشته باشد. این وضعیت راحتی برای بانک مرکزی آمریکا نمی باشد.
به بیان میلک، مقامات بانکی امکان دارد تدابیر محرک مالی را تعدیل کنند اما سیاست انبساطی همچنان برای مدت طولانی ادامه پیدا خواهد کرد.
پاویلونیس پیش بینی کرد سطح ۱۸۰۰ دلار نقطه مقاومتی قوی برای طلا مانده است و تا زمانی که این فلز ارزشمند نتواند بالای این سطح بسته شود، بعید است افزایش چندانی پیدا کند. باید طلا به بالای ۱۸۰۰ دلار افزایش پیدا کند تا اوضاع را بتواند به نفع خود تغییر دهد. اگر موفق به شکستن قیمت ۱۸۰۰ دلار نشود در این صورت به سمت ۱۶۷۰ دلار عقب نشینی خواهد کرد.
میلک هم صعود اونس طلا به بالای ۱۸۰۰ دلار را نشانه بهتر شدن اوضاع برای این فلز ارزشمند می داند اما طلا باید ابتدا مقاومت در سطح ۱۷۹۳ را بشکند که در صورت مطلوب نبودن آمار اقتصادی هفته جاری چنین اتفاقی می تواند روی دهد.

آمار اقتصادی مهم هفته جاری

یکی از آماری که قرار است هفته جاری انتشار یابد، آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم آمریکا در روز پنج شنبه و شاخص قیمت هزینه مصرفی شخصی در روز جمعه خواهد بود که معیار محبوب بانک مرکزی آمریکا برای ارزیابی تورم می باشد.
بر طبق گزارش کیتکونیوز، سایر آمار اقتصادی که هفته جاری انتشار می یابد شامل فروش خانه و شاخص مدیران خرید بخش تولید در روز دوشنبه، فروش خانه های جدید در روز سه شنبه، سفارش کالاهای بادوام در روز چهارشنبه، آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در روز پنج شنبه خواهند بود. سمپوزیوم جکسون هال از روز چهارشنبه شروع می شود.
منبع : tgju.org

 

1400/05/24
طلا منتظر آمار جدید برای شکستن نرخ بالاتر

تابستان امسال بازار طلا سرمایه گذاران را مدام غافلگیر کرده است و در جدیدترین حرکت قیمت، این فلز ارزشمند مدت کوتاهی بعد از نزول به پایان مرز ۱۷۰۰ دلار، دوباره افزایش پیدا کرد.
طبق گزارش ایسنا، تحلیلگران به کیتکونیوز گفتند تغییر ۱۰۰ دلاری قیمت برای فضای بازار طلا که شاهد تجدید علاقه خریداران بوده، بسیار نوسانی بوده است.
نرخ اونس طلا روز جمعه بعد از این که شاخص اعتماد مصرفی دانشگاه میشیگان به ۷۰.۲ واحد افت پیدا کرد، بیش از ۲۵ دلار افزایش پیدا کرد. قرائت مایوس کننده این شاخص سبب ریزش دلار و کاهش بازده اوراق خزانه آمریکا شد که برای این فلز ارزشمند بسیار مثبت بود.
بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی تی دی سکیوریتز با اشاره به ریزش نرخ دلار آمریکا و کاهش شدید بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله و ۳۰ ساله، به کیتکونیوز بیان کرد: بازار نسبت به اقتصاد و انتشار کرونای دلتا کمی نگران شده است.
اکنون منطقی می باشد که فرض بگیریم بانک مرکزی آمریکا به روی آمار اقتصادکلان متمرکز شده و اعلام تعدیل برنامه های محرک مالی به اندازه ای که شمار زیادی از افراد انتظار داشتند، قوی نخواهد بود. میلک خاطرنشان داشت: در حال حاضر ما شاهد آمار منفی می باشیم و بازار به این وضعیت واکنش نشان خواهد داد.
اورت میلمان، کارشناسان فلزات ارزشمند شرکت گینزویل کوینز اظهار داشت: آمار تورم برای طلا مثبت بوده و نشان داده که فشار قیمت امکان دارد اوج بگیرد. این به معنای آن خواهد بود که بانک مرکزی آمریکا امکان دارد عجله چندانی برای مهار تورم نداشته باشد. همچنین قیمت اونس طلا در پایین ۱۸۰۰ دلار فرصت عالی ورود به بازار برای خریداران می باشد و بر مبنای فنی، این فلز ارزشمند را کاملا جذاب می کند. بهبود سریع نرخ طلا بسیار دلگرم کننده بود. در عرض چند ساعت طلا به بالای مرز ۱۷۰۰ دلار بازگشت. اگر هفته جاری به بالای ۱۸۰۰ دلار افزایش پیدا کند، تعجب آور نخواهد بود. من اکنون خوش بینی بیشتری دارم.
این کارشناس فلزات ارزشمند خاطرنشان کرد یک نشانه دیگر برای طلا، اوج گیری تقاضای فیزیکی در آسیا می باشد. نشانه های کاملا مثبتی در بخش تقاضا وجود دارد. ما شاهد آن می باشیم که روند فروش جواهرات و سکه طلا در هند در مسیر درستی قرار دارد. این امر تقاضا برای خرید ارزان را تقویت خواهد کرد.
نرخ هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۲۶ دلار و ۴۰ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۷۷۸ دلار و ۲۰ سنت بسته شد.
تی دی سکیوریتیز که چند هفته پیش به درستی فروش طلا را توصیه کرده بود، اکنون منتظر شکسته شدن مقاومت در سطح ۱۷۸۴ دلار می باشد.
یک تحول مهمی که باید زیر نظر داشت، نگرانیهای سقف بدهی می باشد. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هفته  قبل بار دیگر از کنگره خواست سقف بدهی کشور را افزایش داده یا معلق گرداند. این بیانیه در شرایطی صادر شد که تنشها میان دموکراتها و جمهوریخواهان اوج گرفته است.
به بیان میلمان، در گذشته هنگامی که بازارها نسبت به این موضوع نگران می شدند، برای طلا مثبت بود. از سال ۱۹۷۱ نرخ طلا به موازات بدهی ملی افزایش پیدا کرده است. مشکلات سقف بدهی همواره حل شده اند اما اگر بازار نگرانی پیدا کند و بدهی در اخبار بیشتر از یک مشکل به نظر برسد، وضعیت بازار طلا طبیعتا بهبود پیدا خواهد کرد. طلا یک پوشش ریسک در برابر سیاستهای مالی تسهیلی دولت می باشد.

آمار اقتصادی مهم هفته جاری

یکی از آمار اقتصادکلان مهمی که هفته جاری انتشار می یابد، آمار خرده فروشی در روز سه شنبه می باشد که پیش بینی می شود کاهش ۰.۳ درصدی در ژوییه را نشان دهد. اگر آمار کاهش بزرگتری را نشان دهند، طلا فرصت یک صعود دیگر را پیدا خواهد کرد.
همچنین شاخص تولید ایمپایر استیت نیویورک روز دوشنبه، تولید صنعتی روز سه شنبه، مجوزهای ساخت و شروع ساخت و ساز روز چهارشنبه و آمار متقاضیان بیمه بیکاری و شاخص تولید فیلادلفیا رزرو روز پنج شنبه انتشار پیدا می کند.
بر طبق گزارش کیتکونیوز، همچنین دیدار مجازی "تیچر تاون هال" با حضور جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در روز سه شنبه و انتشار گزارش نشست کمیته بازار آزاد فدرال در روز چهارشنبه موضوعات دیگر مورد توجه بازار خواهند بود.
منبع : tgju.org
 
1400/05/23
پیش‌بینی تحلیلگران در یک نظرسنجی: زمان اوج‌گیری طلا فرا رسیده است؟


در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز فضا در ارتباط مثبت شد و بعضی از تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران غیرحرفه ای انتظار دارند با بالا ماندن تورم، زمان درخشش طلا فرا رسیده باشد.
اگرچه احساسات کوتاه مدت در بازار طلا بار دیگر به بالا رفتن قیمت طلا خوش بین شده اند اما بازار نوسانی مانده و نرخ ها همچنان در حال احیا از نزول اخیرشان می باشند.
اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک بیان کرد: بهبود نرخ طلا از رکورد پایین روز یکشنبه از نظر فنی، تغییر روند بلندمدت مطلوبی به وجود آورده است. در حال حاضر نمی توانید تصویر فنی مثبت تر از این برای بازار طلا به وجود آورید. سرمایه گذاران بی صبرانه منتظر هستند ببینند هفته جاری چه میزان خرید را مشاهده خواهند کرد.
در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها هشت نفر معادل ۶۲ درصد به بالا رفتن نرخ طلا و سه نفر معادل ۲۳ درصد به نزول قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.
در این بین، ۹۱۴ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۵۱۷ نفر معادل ۵۷ درصد به بالا رفتن نرخ طلا و ۲۳۳ نفر معادل ۲۵ درصد به نزول قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۶۴ نفر معادل ۱۸ درصد نظری نداشتند.
سرمایه گذاران خُرد به شکل مستمر به بالا رفتن نرخ  طلا در طول تابستان خوش بین بوده اند اما فضا در میان تحلیلگران بازار همواره دستخوش تغییر بوده است. هفته قبل هیچ تحلیلگری به بالا رفتن قیمت طلا رای نداده بود. اگرچه این فلز ارزشمند در ابتدای هفته کاهش چشمگیری را تجربه کرد اما به سمت پایان هفته بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کرد.
نرخ هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۲۶ دلار و ۴۰ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۷۷۸ دلار و ۲۰ سنت بسته شد. نرخ طلا که روز دوشنبه به ۱۷۲۶ دلار و ۵۰ سنت نزول پیدا کرده بود، موفق شد تا پایان معاملات هفته وضعیتش را تغییر دهد و برای کل هفته یک درصد افزایش پیدا کرد.
جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو بیان کرد: بهبود نرخ طلا از رکورد پایین روز یکشنبه، بازار را تثبیت گرداند و نشان داد بازار به کف قیمت کوتاه مدت رسیده و قیمت‌ها حداقل در کوتاه مدت یکنواخت خواهند ماند.
آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی بیان کرد: کاهش قیمت طلا توجه جدید سرمایه گذاران به طلا و نقشش به عنوان یک پناهگاه امن را جلب کرده است. سرمایه گذاران سرانجام این پیام را گرفتند که تورم چندان هم موقتی نمی باشد و بانک مرکزی آمریکا اقدامی در این باره انجام نخواهد داد و این موضوع برای طلا مثبت می باشد.
با این حال همه تحلیلگران متقاعد نشده اند که طلا آماده بهبود و افزایش به رکورد بالای جدیدی می باشد. دیوید میدن، تحلیلگر بازار شرکت اکوئیتی کپیتال به کیتکو نیوز بیان کرد: نسبت به طلا نظر خنثی دارد زیرا این فلز ارزشمند با سطوح مقاومتی مهم جدیدی روبرو می باشد و امسال سابقه بدی در شکستن مقاومت را دارا بوده است. در حال حاضر ۱۷۷۰ دلار مقاومتی است که باید زیر نظر داشت. اگر طلا بتواند به بالای این سطح صعود کند، در این صورت شانس افزایش را دارد اما اگر موفق نشود، امکان دارد مجددا پایین مرز ۱۷۰۰ دلار را تست کند.
کریستوفر وکیو، استراتژیست ارشد بازار در دیلی فارکس بیان کرد: اگرچه نرخ طلا بهبود قابل ملاحظه ای را دارا بوده است اما وی متقاعد نشده است که می تواند بسیار بالاتر برود. وی در ادامه اضافه کرد که پیش از ریزش قیمت طلا، این فلز ارزشمند در شرایطی که نرخهای بهره واقعی به رکورد پایینی کاهش پیدا کرده بود در فضای ایده آلی قرار داشت اما نتوانست حرکتی را انجام دهد.
منبع : tgju.org

 

1400/05/21
نیمی از بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت کوین

مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۱۸۵۰ میلیارد دلار برآورد می گردد که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۹۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
طبق گزارش بورس نیوز، به روزرسانی‌های جدید انجام گرفته در رمزارز‌های محبوب سبب دلگرمی بخشی از فعالان حوزه ارز‌های دیجیتالی به ویژه هولدر‌ها گشته است. طبق بروزرسانی جدید اتریوم- دومین ارز دیجیتالی برتر بازار-. داده‌های درون شبکه حاکی از آن می باشد که نگه دارندگان بزرگ این رمزارز کماکان تا حد زیادی تمایلی به فروش دارایی خود ندارند. در اپدیت لندن، میزان توکن سوزی اتریوم (از بین بردن تعمدی بخشی از آن برای کمک به بالا رفتن قیمت) افزایش پیدا کرده است.
در حالی که دولت بایدن سعی می کند تا منابع مالی لازم برای لایحه یک تریلیون دلاری را تامین گرداند، توجه ژانت یلن- وزیر خزانه داری- به سمت گرفتن مالیات از بازار رمزارز‌ها جلب شده است که طبق آخرین برآوردها، حجم جهانی آن اکنون به حدود ۱۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است. یلن در روز‌های اخیر شخصا در حال رایزنی با سناتور‌ها و نمایندگان کنگره بوده تا آن‌ها را به تصویب لایحه مالیاتی مجاب گرداند.
مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۱۸۵۰ میلیارد دلار برآورد می گردد که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۹۸ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم می باشد.
به‌روزرسانی قیمت ارز‌های دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار می باشد.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۵ هزار و ۲۹۸.۱۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲.۰۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۶۸ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۱۲۰.۹۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱.۴۹ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۴۶ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۶۸.۸۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۳.۸۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۵۰ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۵۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۶.۴۴ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۹۹ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۸۲۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۴۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۷۵ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۵۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۴.۰۸ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۲۹ درصد افزایش

۸ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۲۰.۶۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱.۵۹ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۳۴ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۹.۰۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱.۵۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۷.۰۶ درصد افزایش
منبع : tgju.org

 

1400/05/20
کرونای دلتا ترمز نزول طلا را کشید

نرخ طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی متاثر از نگرانیها نسبت به افزایش آمار ابتلا به کرونای دلتا که دلار قویتر و بازده بالاتر اوراق قرضه را تحت الشعاع قرار داد، افزایش پیدا کرد.
طبق گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد صعود، به ۱۷۳۲ دلار و ۴۹ سنت رسید.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد صعود، به ۱۷۳۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب قبل با ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۷۳۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شده بود.
استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI در این باره بیان کرد: ادامه نگرانیها نسبت به ریسک شیوع کرونای دلتا سبب موج تقاضا برای دارایی امن در بازار طلا شده اما طلا همچنان برای بهبود از ریزشی که روز دوشنبه داشت، دست و پا می زند. واضح است که با سیگنال بانک مرکزی آمریکا در ارتباط موضع موافق برای تعدیل محرکهای مالی و آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب آمریکا، بازارها از بالا رفتن قیمت طلا کمی عصبی می باشند.
ریسک پذیری در بازارهای مالی ضعیف مانده زیرا موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای آسیایی متعدد همچنان رو به افزایش می باشد و دورنمای اقتصادی را تهدید کرده و بعضی از سرمایه گذاران را متقاضی خرید داراییهای امن کرده است. اما شاخص دلار نزدیک به بالاترین حد سه هفته اخیر در برابر سبدی از ارزهای رقیب ایستاد و بازده اوراق خزانه آمریکا به بالاترین سطح از اواسط ژوییه افزایش پیدا کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران اکنون منتظر انتشار گزارش مصرف شخصی ماهانه آمریکا که می تواند روی زمان تعدیل برنامه های محرک مالی اثر بگذارد.
چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال رزرو شیکاگو اظهار داشت افزایش اخیر تورم باعث نمی شود بانک مرکزی آمریکا سیاست پولی خود را زودتر از موعد تحکیم کند و به آمار ماهانه بیشتری از وضعیت بازار کار پیش از هر گونه تغییری نیاز می باشد.
نشانه هایی که روزهای اخیر از بهبود بازار کار آمریکا وجود داشته، نگرانیها را از افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره این کشور برانگیخته و سبب افزایش طلا به قعر چهار ماهه در معاملات روز دوشنبه شد. طلا پناه امن دارایی در برابر تورم ناشی از تدابیر محرک مالی دیده می شود و افزایش نرخهای بهره به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند ضربه می زند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۳۴ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد صعود ، به ۱۰۰۳ دلار و ۹۸ سنت رسید. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ثابت بود و در ۲۶۴۲ دلار و ۸۷ سنت توقف کرد.
منبع : tgju.org

 

1400/05/19
آغاز صعود نرخ طلا بعد از ریزش سنگین

نرخ طلا بعد از این که روز قبل به پایینترین حد چهار ماه اخیر سقوط پیدا کرد، در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر توقف افزایش دلار، کمی بالا رفت.طبق گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد صعود، به ۱۷۳۴ دلار و ۳۱ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه تا مرز ۱۶۸۴ دلار و ۳۷ سنت عقب نشینی کرده بود که پایینترین قیمت از ۳۱ مارس بود.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد صعود، به ۱۷۳۵ دلار و ۶۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب قبل با ۳۶ دلار و ۶۰ سنت معادل ۲.۱ درصد کاهش، در ۱۷۲۶ دلار و ۵۰ سنت بسته شده بود.ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی دیلی فارکس در این باره بیان کرد: بازار طلا بعد از نوسان شدید، در حال هضم اوضاع و تحکیم قیمت می باشد. گزارش اشتغال ماهانه بهتر از حد مطلوب آمریکا که هفته قبل انتشار یافت، انتظارات برای متمایل شدن بانک مرکزی آمریکا به تعدیل تدابیر محرک مالی و احتمالا افزایش نرخهای بهره را تقویت کرده است.شاخص دلار آمریکا بعد از رشد قوی که در دو روز معامله قبل داشت، روز سه شنبه در برابر رقیبانش ثابت باقی ماند.دو مقام بانک مرکزی آمریکا اظهار کرده اند که اقتصاد آمریکا به سرعت رشد پیدا میکند و اگرچه بازار کار همچنان فضا برای بهبود دارد اما تورم در سطحی می باشد که یکی از معیارهای آغاز افزایش نرخهای بهره می باشد.طلا پناه امن دارایی در برابر تورم ناشی از تدابیر محرک مالی دیده می شود و افزایش نرخهای بهره امکان دارد به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند ضربه بزند.بر اساس گزارش رویترز، ذخیره طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا در جهان می باشد، روز دوشنبه ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۲۳.۵۴ تن رسید.در بخش فنی، وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد اونس طلا امکان دارد ۱۶۸۴ دلار و ۳۷ سنت که پایینترین رکورد روز دوشنبه می باشد را مجدد تست کند.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۵۵ سنت رسید. بهای معاملات این فلز روز قبل به قعر هشت ماهه نزول پیدا کرده بود.قیمت هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۹۸۳ دلار و یک سنت رسید. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۲۶۱۱ دلار و ۷۵ سنت رسید.
منبع : tgju.org
 
1400/05/18
 کارشناسان در انتظار نزول بیشتر قیمت طلا

طلا در روز جمعه هفته قبل شاهد یک افت بسیار شدید بود و سبب شد تا شمار زیادی از کارشناسان دورنمای کاهشی نسبت به قیمت این فلز گرانبها در نظر بگیرند.
بعد از انتشار گزارش مشاغل ایالات متحده در روز جمعه طلا یک سقوط 50 دلاری از خود نشان داده و شمار زیادی از کارشناسان انتظار دارند که طلا نزدیک به صد دلار دیگر از قیمت خود را از دست بدهد.
دنیل پاویلونیس کارشناس مطرح بازار ابراز داشت که تعداد بالای شغل های به وجود آمده در ایالات متحده امریکا سبب رشد هرچه بیشتر ارزش شاخص دلار شده و همچنین نرخ ها را افزایش می دهد که برای طلا بسیار کاهشی است.
پاویلونیس در ادامه بیان کرد که در حال حاضر به نظر می آید که دوران طلا به پایان خود نزدیک شده است چرا که گزارش اشتغال محکم می تواند به معنای بالا رفتن نرخ بهره و تغییر سیاست های فدرال رزرو باشد.
از نظر این کارشناس بازار رسیدن شاخص دلار به رقم 95 می تواند برای طلا به معنای بازگشت به قیمت 1673 دلار باشد و این بدان معنی می باشد که روند نزولی طلا ادامه پیدا خواهد کرد.
کوین گریدی دیگر کارشناس بازار اظهار داشت که سطح 1754 دلار یک سطح بسیار کلیدی بوده و طلا از این نقطه می تواند دوباره آغاز به افزایش قیمت کند.
اما با این حال طلا به خوبی معامله نشده و از این جهت می توان گفت توان چندانی برای افزایش دوباره ندارد. طلا قبل از این شرایط خوبی برای بازگشت به 200 دلار داشت اما هم اکنون دیگر بدین شکل نمی باشد.
بارت ملک تحلیلگر بازار در سخنان خود بیان کرد که طلا در حال حاضر شرایطی نزولی دارد اما این بدان معنا نیست که قرار است قیمت طلا به زیر 1730 دلار برسد.
ملک همچنان معتقد است که طلا می توان یک جهش مجدد داشته باشد چرا که نوع دلتا ویروس کرونا به سرعت در حال گسترش بوده و خطر بزرگی برای بهبود اقتصاد جهانی به شمار می رود.
منبع : tgju.org
 
1400/05/17
احتمال نزول سنگین طلا قوت گرفت


ایسنا نوشت: تحلیلگران پیش بینی می کنند نرخ اونس طلا بعد از ریزش ۵۰ دلاری که روز جمعه بعد از انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا داشت، امکان دارد هفته جاری ۱۰۰ دلار دیگر نزول پیدا کند.
گزارش اشتغال ماهانه بخش غیرکشاورزی آمریکا نشان داد ۹۴۳ هزار شغل جدید در ژوییه به وجود آمده است که بهتر از پیش بینی رشد ۸۷۰ هزار شغل جدید از طرف اقتصاددانان بود. نرخ بیکاری هم به ۵.۴ درصد کاهش یافت.
دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت "آر جی او فیوچرز" اظهار داشت:  آمار اشتغال برای دلار آمریکا مثبت بود و نرخ آن را بالاتر برد و نتیجه معکوسی روی طلا داشته است. در حال حاضر امکان دارد بازی برای طلا تمام شده باشد. گزارش اشتغال قوی به معنای آن می باشد که جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا امکان دارد تا پایان اوت به تعدیل برنامه محرک مالی اشاره کند.
وی تاکید داشت: شاخص دلار آمریکا به ۹۵ واحد افزایش پیدا کرده است. برای طلا به معنای آن این می باشد که به سطح ۱۶۷۳ دلار باز می گردد. طلا احتمالا زمان بیشتری را در مسیر کاهشی سپری خواهد کرد. در حال حاضر امکان دارد فروش بیشتری در بازار مشاهده شد. گزارش اشتغال به ما می گوید که دستمزدها افزایش می یابند. نرخ بیکاری پایین می رود و مردم در جست و جوی کار می باشند. اگر بخشی از بسته محرک مالی در سپتامبر حذف گردد، وضعیت حتی بهبود بیشتری می یابد.
کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس به کیتکونیوز بیان کرد: سطح مهمی که طلا باید حفظ کند، ۱۷۵۴ دلار می باشد. از این سطح بایستی شاهد بهبود قیمت باشیم. اما تصور می کنم طلا معاملات خوبی ندارد و نمی تواند سطح ۲۰۰۰ دلار را شکسته و حفظ گرداند.
بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی تی دی سکیوریتیز اظهار داشت: این وضعیت احتمالا یک عقبگرد موقتی برای طلا می باشد اما طلا احتمالا در این روند به پایین ۱۷۳۰ دلار نزول پیدا می کند.
طلا بعد از انتشار آمار اشتغال احتمالا همچنان با فشار فروش روبرو خواهد بود زیرا بازار تصور می کند که بانک مرکزی آمریکا فضای مناسبی برای شروع تعدیل برنامه محرک مالی تا اوایل سال ۲۰۲۲ یا حتی دسامبر سال ۲۰۲۱ دارد. این به معنای آن می باشد که بازده اسمی و واقعی بالاتر خواهد رفت. با این حال کرونای دلتا به منزله ریسکی است که از قیمت طلا پشتیبانی می گرداند.
ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA بیان داشت: پس از ریزش روز جمعه، طلا اکنون در منطقه خطر قرار دارد. این فلز ارزشمند امکان دارد از سطح ۱۷۵۰ دلار کمی حمایت دریافت کند اما اگر این سطح قیمت شکسته شود، قیمتها امکان دارد تا مرز روانی مهم ۱۷۰۰ دلار عقب نشینی کنند. با این حال مویا تصریح کرد طلا در بلندمدت احتمالا حمایت بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا تورم بالاتر از نرخ هدف گذاری شده بانک مرکزی آمریکا مانده و سیاست فوق تسهیلی این بانک همچنان حفظ شده است. بازده واقعی برای بلندمدت منفی می باشد. تصور بازار این خواهد بود که بانک مرکزی آمریکا کاملا مایل است بعد از عادی شدن اوضاع، برای مدت طولانی سیاست انبساطی خود را ادامه دهد.
بازارها به دقت به سمپوزیوم جکسون هال چشم خواهند دوخت که اواخر اوت برگزار می گردد. تحلیلگران بر این باور هستند که جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا از این رویداد به عنوان فرصتی برای اعلام تعدیل برنامه های محرک مالی این بانک مرکزی استفاده خواهد کرد.
بر اساس گزارش کیتکونیوز، در هفته جاری آمار اقتصادکلان همچنان نقش مهمی در مسیر نرخ طلا خواهند داشت. بعضی از این آمار شامل شاخصهای تورم از جمله گزارش شاخص قیمت مصرفی در روز چهارشنبه و شاخص قیمت تولیدکننده در روز پنج شنبه انتشار پیدا می کند.
منبع : tgju.org

 

1400/05/16
قیمت سکه و طلا کاهش پیدا کرد…


طبق تحلیل دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، در پی تغییر مسیر حرکت قیمت‌ها در بازارهای جهانی و کاهش قیمت هر اونس طلای جهانی و همچنین کنترل نرخ ارز در داخل، روند نرخ سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز طی یک هفته اخیر نسبت به اوجی که در روزهای پایانی هفته قبل از آن گرفته بود، کاهشی شده است.
نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی ضمن یادآوری اینکه روزهای پایانی هفته منتهی به هشتم مرداد ماه که متاثر از رشد نرخ اونس جهانی و نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل، نرخ سکه و طلا هم‌ افزایش قابل توجهی پیدا کرد و به دنبال آن، میزان تقاضا در بازار نیز افزایش پیدا کرد؛ اظهار داشت: از آغاز یک هفته اخیر، همراه با نوسانات نزولی قیمت اونس جهانی و همچنین تحت تاثیر کنترل نرخ ارز در داخل که منجر به نزول قیمت ارز شد، مجددا تا حدودی از میزان تقاضا برای سکه و مصنوعات طلا کاسته شد و بازار به حالت رکود و نبود تقاضا بازگشت.
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید داشت: در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم اونس جهانی طلا همراه با نوسانات حدودا دو تا هشت دلار همراه گشت و در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته افت ۱۰ دلاری را به ثبت رساند؛ از طرف دیگر به دنبال کاهش نرخ ارز در داخل و کاهش تقاضا، بازارهای داخلی نیز تحت تاثیر قرار گرفت. براین اساس از اواسط هفته نسبت به اوجی که در هفته پیش از آن، شاهد بودیم، روندی نزولی برای قیمت سکه و طلا در داخل آغاز ‌و تا پایان هفته ادامه‌دار شد.

سکه ۲۰۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۲ هزار تومان ارزان گشت

وی در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن نسبت به اوج قیمت‌هایی که پیدا کرده بود، بیان کرد: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به آغاز هفته، در پایان هفته به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و همچنین در حال حاضر هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین قیمت گشته است. در پایان هفته هر قطعه نیم سکه با ریزش ۱۲۰ هزار تومانی به پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و ربع سکه با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز در این هفته ۵۰ هزار تومان ارزان‌تر شده و در پایان هفته دو میلیون و ۲۵۰ هزار قیمت دارند. 
این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: همچنین هر مثقال طلا ۱۷ عیار با کاهش حدود ۴۸ هزار تومانی‌ به چهار میلیون و ۷۳۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار  نیز با کاهش ۱۲ تومانی نسبت به آغاز هفته، به یک میلیون و ۹۳ هزار تومان رسیده است. در حال حاضر هر اونس جهانی طلا نیز ۱۸۰۱ دلار به ثبت رسیده است که همانطور که اشاره شد، کاهش ۱۰ دلاری را نسبت به آغاز هفته نشان می‌دهد. 
بذرافشان با بیان اینکه در حال حاضر حباب حدودا ۵۰۰ هزار تومانی برای هر قطعه سکه وجود دارد، بیان کرد: علیرغم افت تقاضا و نزول نرخ سکه در هفته‌ای که گذشت اما حباب سکه نسبت به هفته‌های پیش‌تر که در محدوده ۳۰۰ هزار تومان بوده، افزایش پیدا کرده است؛ چراکه وقتی قیمت سکه به اوج رسید، این حباب بزرگ شد اما بعد از آنکه قیمت سکه و طلا مجدد کاهش پیدا کرد، حباب سکه به همان نسبت تخلیه نشد؛ قیمت هر مثقال طلا مقداری کاهش پیدا کرد اما قیمت سکه متناسب با آن (مثقال طلا) پایین نیامد؛ بنابراین باعث شد که تفاوت حباب سکه افزایشی باشد.
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران برای هفته‌های پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: چنانچه نوسانات خاصی برای اونس جهانی و همچنین در بازارهای داخلی صورت گرفته نشود و نرخ ارز کنترل و از ثبات نسبی برخوردار باشد، با توجه به اینکه در آستانه ایام ماه محرم هستیم، احتمال اینکه ثبات داشته و حتی کاهشی باشد، بسیار می باشد. 
منبع : tgju.org
 
1400/05/14
سیگنال طلایی بورس به بازار سکه و طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: اگر آن چیزی که از راه اندازی صندوق طلا مدنظر فعالان بازار می باشد به مرحله اجرا برسد شاهد آثار مثبت این صندوق بر عملکرد بازار طلا خواهیم بود.
طبق گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از بازار سرمایه، آیت محمدولی به راه اندازی صندوق طلا و اثر آن بر بازار طلا و سکه اشاره کرد و بیان کرد: تاکنون مشخص نشده است که روند فعالیت و ساز و کار صندوق طلا در بورس چگونه خواهد بود اما اگر چیزی که از این صندوق مدنظر فعالان بازار می باشد، اجرایی شود شاهد آثار مثبت این صندوق بر عملکرد بازار طلا می شویم.
وی در ادامه گفت: اگر فعالیت صندوق طلا به گونه‌ای باشد که به درستی از کالایی مثل طلا در این صندوق استفاده شود، این صندوق می‌تواند عملکرد مؤثری را با خود به همراه داشته باشد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه به روند فعلی بازار طلا و سکه اشاره داشت و گفت: روند بازار طلا در موقعیت فعلی چندان قابل قبول نیست، نمی‌توان گفت که هیچ داد و ستدی در این بازار صورت نمی پذیرد اما معاملات انجام شده در حد صنعت بازار طلا نمی باشد.
محمدولی با تأکید بر رکود به وجود آمده در بازار طلا و سکه اظهار داشت: علت وجود چنین روندی در بازار طلا مربوط به نوسان‌های به وجود آمده در بازار ارز می باشد که این بازار را تحت تأثیر خود قرار داده و معاملات آن را دچار نوسان کرده است.
به بیان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با توجه به وضعیت حاکم در بازار و احتمال تغییرات قیمتی، خریدار یا فروشنده از قدرت تصمیم گیری برای معامله طلا یا سکه در بازار برخوردار نمی باشد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اکنون معاملات بازار طلا به صورت جزئی در حال انجام می باشد، اضافه کرد: امیدواریم هر چه زودتر آرامش قیمت در بازار ارز و انس جهانی حاکم شود تا بازار طلا بتواند از این طریق ثبات قیمتی خود را پیدا کند و داد و ستد بهتری در بازار انجام گردد.
وی به حباب قیمتی موجود در بازار طلا و سکه اشاره کرد و بیان کرد: طلا و سکه کاهش قیمت شدیدی را نسبت به سال قبل تجربه کردند، بازار در آن زمان از محدوده نوسان قیمتی خارج و وارد بعضی از التهابات غیرطبیعی در بازار شد و قیمت‌ها در آن زمان به هیچ عنوان قابل قبول نبودند. نرخ ارز سال قبل به محدوده قیمتی ۳۰ هزار تومان رسید که در آن زمان نرخ طلا و سکه متاثر از نرخ ارز رشد شدیدی را تجربه کرد و نرخ سکه به محدوده قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان رسید، در حالی که قیمت‌های فعلی در بازار به هیچ عنوان قابل مقایسه با آن زمان نمی باشد.
محمدولی ادامه داد: در آن مقطع زمانی هر گرم طلا به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بیش از ۶ میلیون تومان رسید اما اکنون قیمت هر مثقال طلا حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می باشد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: روز قبل قیمت سکه به گران‌ترین حالت ممکن در سال ۱۴۰۰ رسید و با قیمت بیش از ۱۱ میلیون تومان معامله گشت؛ بنابراین با توجه به قیمت‌های فعلی، نرخ سکه نسبت به سال گذشته با کاهش قیمت حدود ۴ میلیون تومانی همراه شده است.
وی معتقد است روند افزایشی قیمت‌ها در بازار روز قبل ناشی از افزایش قیمت ارز و انس جهانی بود که مستقیماً بر بازار طلا و سکه اثرگذار بود.
محمدولی به تأثیر اعمال مالیات بر عایدی سرمایه و اثرات آن بر بازار طلا و سکه اشاره کرد و بیان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه هنوز در بازار اعمال نشده است و اکنون مسئولان مربوطه در حال آماده سازی زمینه‌ها می باشند اما این اقدام به طور حتم در بازار طلا اثر گذار خواهد بود و امکان دارد تا حدودی در کندی معاملات و عرضه و تقاضا اثرگذار باشد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: اکنون بازار طلا همانند بازارها و اقتصاد جهانی تحت تأثیر شیوع کرونا قرار دارد و معاملات این بازار را مانند دیگر کالاها مختل کرد، شیوع ویروس کرونا از جمله موارد تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه می باشد.
وی به لغو احتمالی تحریم‌ها و معاملات آن بر بازار طلا و سکه اشاره کرد و بیان کرد: هر اتفاقی که بر رفتار بین المللی و سیاست داخلی تاثیرگذار باشد می‌تواند بر قیمت طلا و سکه اثر بگذارد به دلیل اینکه طلا و سکه جزو فلزاتی می باشند که هر رفتار و داد و ستد مثبت و منفی بر آن اثرگذار خواهد بود.
محمدولی روند معاملات بازار را مورد پیش بینی قرار داد و بیان کرد: به هیچ عنوان ارائه پیش بینی دقیق از روند معاملات بازار طلا امکان پذیر نمی باشد اما اگر بازار ارز به آرامش برسد و وارد مرحله‌ای از ثبات شود می‌توان در انتظار به وجود آمدن آرامش در بازار طلا بود و زمینه افزایش میزان داد و ستدها را فراهم آورد.
منبع : tgju.org
 
1400/05/13
آینده بازار طلا به چه صورت خواهد بود؟

رکود بازار طلا در آخرین روزهای دولت دوازدهم، از طرفی به علت بلاتکلیفی و از طرفی هم تابع اخبار منتشر شده‌ای می باشد که مرتبط با نتایج مذاکرات برجامی می باشد.
در حالی که چند ماهه قبل با اتفاقاتی چون نامشخص بودن شرایط سیاسی و مباحث ضد و نقیض مرتبط با برجام همراه بود، اما طلا و سکه در این دوران با کمترین نوسان مواجه بوده است؛ حتی با وجود انتشار اخباری مبنی بر توقف مذاکرات هسته‌ای تا روی کار آمدن دولت جدید و درخواست اروپایی‌ها برای محدودیت بیشتر فعالیت هسته‌ای، نرخ دلار و سکه چندان تغییری نداشته است و در یک محدوده کم نوسان می‌کرد ولی در عین حال این بازار در حال تجربه رکودی عمیق هم می باشد؛ زیرا علاوه بر اتفاقات اشاره شده تعطیلات اخیری که به علت شیوع کرونا بر بازارها حاکم بوده است، خود علتی برای کاهش تقاضا می باشد.
به نظر می آید بعد از بازگشایی‌های مجدد با بالا رفتن نامحسوس تقاضا به علت نزدیک بودن به ماه محرم روبرو باشیم؛ واضح آن است که در حال حاضر، بازار طلا در شرایطی قرار دارد که تقاضا در آن بسیار کاهش پیدا کرده است؛ گویا مردم در انتظار اتفاقاتی می باشند که شاید شرایط این بازار را متحول کرده و امکان سرمایه‌گذاری برای افراد فراهم آورد.

سیگنال‌های مثبت برای بازار طلا

به بیان فعالان و مسئولان بازار طلا به علت نزدیک شدن به ایام محرم، تغییر دولت و همچنین نا معلوم بودن مسئله برجام و تحریم‌ها، چندان واکنشی از طرف مردم نسبت به تغییرات قیمتی طلا مشاهده نمی‌شود و ظاهراً فقط به عنوان نظاره‌گر در این بازار مطرح می باشند؛ بر همین اساس اعضای اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به نبود تقاضا و هیجان خرید در بازار طلا و با افت نسبی نرخ دلار احتمال می‌رود نرخ طلا ارزان‌تر گردد؛ البته در این بین جریان‌های دیگر نیز به ارزانی طلا دامن خواهد زد.
نخستین مورد مربوط به نرخ سود بین‌بانکی می باشد؛ نرخ سود بین‌بانکی که به کمتر از ۱۸ درصد رسیده بود، حالا بار دیگر به بالای ۱۸ درصد بازگشت داشته است که با استمرار این شرایط، سپرده‌های بانکی جذاب‌تر و سرمایه‌گذاری در بازار طلا کمتر می‌شود؛ البته نتیجه تدریجی این رویکرد، کاهش تقاضا در بازارهایی چون طلا و کاهش نرخ‌ها خواهد بود.
اتفاق دیگر، انتظارات مثبت برای احیای برجام می باشد؛ با توجه به اینکه مسئولان، خبر از نهایی شدن مذاکرات می‌دهند، این انتظار در جامعه به وجود آمده است که توافق مجدد نزدیک می باشد که سرمایه گذاران این مورد را در تصمیمات خود دخیل می‌کنند.
بعضی از منابع خبری هم تأخیر در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را سیگنال دیگری برای بازار طلا مطرح داشته اند؛ این چنین که اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دولت دوازدهم نمی‌رسد و با ایراد انتقادتی از طرف کارشناسان و نمایندگان مجلس قرار است تا پایان شهریور این طرح که کلیات آن در مجلس تصویب شده در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس اجرا به دولت بعدی موکول خواهد شد که این خود سیگنالی برای ثبات شرایط طلا به حساب می‌آید.

مردم از خرید طلا دچار ضرر نشده اند

علی موزرانی، نایب رئیس اتحادیه طلای اصفهان در ارتباط با شرایط کنونی بازار طلا  می‌گوید: نرخ طلا به دلایلی چون نرخ اونس جهانی و افزایش نامحسوس دلار، بالا رفتن اندکی را در طول هفته قبل تجربه نمود که البته مجددا کاهشی شد.
وی در پاسخ به این سوال که تغییر دولت تا چه میزان تعیین‌کننده نرخ طلا خواهد بود؟، اظهار داشته اند: تغییرات دولت اثر چندانی بر نرخ گذاری طلا نداشته است؛ چون قیمت طلا به عرضه و تقاضا بستگی داشته که اکنون به علت شرایط اقتصادی کشور و عدم قدرت مالی مردم، با تقاضای اندکی در این بازار مواجه هستیم؛ به طوری که تولید مصنوعات طلا بیش از تقاضای خرید این محصول می باشد.
نایب رئیس اتحادیه طلای اصفهان خاطرنشان می‌کند: به طور معمول، طلا جز کالاهای ضروری سبد خانوار به شمار نمی‌آید و افراد با سرمایه‌های مازاد خود اقدام به خرید طلا می‌کنند که در حال حاضر، وضعیت اقتصادی مردم، کمتر اجازه این نوع سرمایه‌گذاری‌ها را می‌دهد.
به بیان موزرانی با انعقاد برجام قطعاً شرایط بازار طلا رو به بهبود خواهد رفت. نخست تأثیرات روانی این معاهده بر بازار و سپس تأثیری که بر مراودات مالی و بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران خواهد داشت. این‌گونه که نرخ دلار کاهشی و در نتیجه قیمت طلا هم ارزان‌تر می شود.
وی تصریح می‌کند: با چنین روالی تقاضای مردم، نسبت به خرید طلا بیشتر و در نتیجه بازار هم رونق پیدا خواهد کرد؛ زیرا تجربه این سال‌ها نشان داده است مردم از خرید طلا متضرر نگشته اند؛ حتی زمانی که ارزش پول کاهش داشته است. اما نرخ طلا به علت سنجش با بازارهای جهانی ارزش خود را حفظ کرده است؛ به همین علت با کاهش قیمت‌ها، احتمال رونق گیری مجددا این بازار بسیار شدید است.

مذاکرات برجام مهم‌ترین عامل اثرگذار در بازار طلا

همچنین شهرام صادقی، فعال بازار طلا دراین‌باره بیان می کند: در مقطعی قرارگرفته‌ایم که نرخ طلا تقریباً ثابت و بدون نوسان مانده است. مگر تغییرات جزئی که گاه از اخبار تبعیت می‌کند و مجددا بعد از چند روز نرخ‌ها سر جای خود بازمی‌گردد.
وی ادامه می‌دهد: علت ایجاد این شرایط در بازار طلا به کاهش تقاضا بازمی‌گردد؛ زیرا نخست به علت مذاکرات برجامی مردم خود را بلاتکلیف دانسته و افرادی هم که توانایی برای خرید دارند منتظر تثبیت شرایط می باشند. مورد دیگر هم که تقاضای طلا را پایین آورد کرونا و تعطیلی‌های مکرر بازارها می باشد. از آغاز امسال تاکنون، چندین دفعه تعطیلی اصناف ابلاغ شده و با وجود آنکه برخی نسبت به این قانون بی‌تفاوت شده‌اند ولی بازهم در شرایط بازار و رفت و آمدها اثرگذار بوده است.
این فعال بازار طلا تصریح می‌کند: نزدیک بودن به ماه محرم علت دیگر است؛ البته در سال‌های قبل از فرارسیدن ماه محرم به دلیل برگزاری جشن‌ها، تقاضا بالا می‌رفت و در ۲ ماهه محرم و صفر با کاهش خریدها مواجه بودیم ولی امسال به دلیل وجود شرایط خاص، رکود شدیدی بر این بازار غالب بوده و با فرارسیدن این ایام، شدیدتر هم خواهد شد.
صادقی در پاسخ به اینکه بزرگ‌ترین عامل تعیین‌کننده شرایط بازار طلا چیست؟، توضیح می‌دهد: فعلاً مذاکرات برجام مهم‌ترین عامل اثرگذار در بازار طلا به حساب می آید. هر خبری در این باره قیمت‌ها را تغییر می‌دهد و با اعلام نتیجه قطعی ارزش دلار و طلا دچار تغییر و تحول خواهد شد؛ مهم‌تر از آن، تکلیف افرادی که متمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند هم مشخص می شود.
منبع : tgju.org

 

1400/05/12
نرخ جهانی طلا در آستانه گزارش اشتغال آمریکا کاهش پیدا کرد


نرخ جهانی طلا در آستانه انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا، تحت تأثیر نوسانات نرخ دلار کاهش پیدا کرد. این در حالی می باشد که دیشب با کاهش ارزش دلار قیمت طلا از سقوط بازگشته بود.
طبق گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، نرخ جهانی طلا در آستانه انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا، متاثر از نوسانات نرخ دلار کاهش پیدا کرد. این در حالی می باشد که دیشب با کاهش ارزش دلار قیمت طلا از سقوط بازگشته بود.
قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۸:۰۷ به وقت تهران، ۰.۲ درصد افت کرد و به ۱,۸۱۰.۵۶ دلار رسید.
نرخ پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا این لحظه ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱,۸۱۳.۱۰ دلار رسید.
مورد دیگری که نرخ طلا را پایین آورد این بود که کریستوفر والر، یکی از مدیران فدرال‌رزرو، دیشب در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد بانک مرکزی آمریکا تا ماه اکتبر حمایت مالی خود از اقتصاد را کاهش خواهد داد. البته او در ادامه بیان کرد که این در صورتی خواهد بود که گزارشات اشتغال ماهانه دو ماه آتی آمریکا نشان دهنده این می باشد که در هر ماه ۸۰۰ هزار شغل به اقتصاد این کشور اضافه خواهد شد.
بزرگترین صندوق بورس با پشتوانه طلا در جهان، اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست، اعلام داشت دارایی‌های این صندوق ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده و به ۱,۰۲۹.۷۱ تن رسیده است.
نرخ جهانی نقره هم ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و هر اونس آن به ۲۵.۳۳ دلار رسید.
منبع : tgju.org
 
1400/05/11
حباب سکه چه مقدار می باشد؟

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اثر رشد نرخ دلار بر بهای سکه، بیان کرد: حباب سکه به ۵۰۰ هزار تومان قیمت گرفته است.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «محمد کشتی آرای» در ارتباط افزایش نرخ سکه طی روزهای قبل، اضافه کرد: قیمت انس جهانی روز قبل (یکشنبه) با توجه به تعطیلی بازار تغییری نداتشته است و یک هزار و ۸۱۴ دلار بود.
وی در ادامه گفت: در شرایط موجود وضعیت نرخ سکه قابل تحلیل نمی باشد، زیرا متغیرهای زیادی بر این موضوع دخیل می باشد و با تغییر این متغیرها، قیمت‌ها نیز تغییر پیدا می کند.
نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی کرد که روز دوشنبه قیمت‌ها ثابت باشد و بعد از بازگشایی بازارهای جهانی و شروع فعالیت‌ها باید منتظر ماند و دید قیمت انس جهانی چه میزان میشود.  
وی با بیان اینکه یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت سکه و طلا، نرخ ارز می باشد، بیان کرد: هر تغییری که در نرخ ارز ایجاد گردد بر قیمت سکه نیز تاثیر خواهد گذاشت.
کشتی‌ آرای بیان کرد: روز قبل مجدد تقاضا برای سکه و ارز کاهش پیدا کرد.
نرخ سکه طرح جدید در روز قبل به ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم به۱۰ میلیون ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه به پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه به سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت گرفت.
منبع : tgju.org

 

1400/05/10
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی چه مقدار است؟


طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بانک های مرکزی بیشتری در راه پیوستن به مسابقه عرضه ارز دیجیتالی ملی می باشند. در تازه ترین مورد، رییس جمهور اوکراین به بانک مرکزی این کشور مجوز داد تا کار آغاز ارز دیجیتالی این کشور شروع شود. شمار زیادی از کشورهای آفریقایی از جمله غنا، کنیا و آفریقای جنوبی هم از برنامه خود برای عرضه ارز دیجیتالی ملی خبر داده اند. کار صدور ارز دیجیتالی در بعضی دیگر کشورها وارد فاز آزمایشی گشته است.
طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، صرافی باینانس به عنوان بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتالی جهان پس از اعلام محدودیت جدید در برداشت ها، حالا اعلام کرده است امکان استفاده از اهرم در معاملات را برای کشورهای حوزه اتحادیه اروپا غیرفعال می کند. از طرف دیگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار مالزی با اشاره به اینکه باینانس هیچ مجوزی برای فعالیت در این کشور ندارد، ۱۴ روز به این صرافی و مشتریانش مهلت داده است تا اقدام به خارج کردن سرمایه های خود گردانند.  
بررسی آمارهای درون شبکه ای حاکی از بهبود تدریجی ضریب سختی استخراج به عنوان یکی از عوامل کلیدی تعیین قیمت بیت کوین می باشد. ضریب سختی استخراج بیت کوین که زمانی قله تاریخی ۱۸۰ اگزا هش بر ثانیه را به ثبت رسانید، بعد از ممنوعیت استخراج توسط دولت چین تنها طی سه هفته به ۸۴ اگزا هش بر ثانیه سقوط کرد اما بعد از نقل مکان ماینرهای چینی به دیگر نقاط، شاهد افزایش پیوسته ضریب سختی در روزهای اخیر بوده ایم.  
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۶۳۰ میلیارد دلار برآورد می گردد که این رقم نسبت به روز قبل ۶.۰۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم می باشد. بیت‌ کوین ۱۲ سال قبل توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین به وجود آمد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن صورت پذیرفت.  
به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار می باشد.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۱ هزار و ۱۷۱.۴۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۵.۵۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۸۹ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۴۴۰.۰۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۴.۰۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۴۴ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۱ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۲۷.۷۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۴.۹۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۵۵ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۳۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲.۰۷ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۳۹ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۷۴۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱.۲۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۱۶ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۰۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲.۳۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۳۳ درصد افزایش

۸ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۱ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۶.۲۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۷.۸۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۲۶ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۱.۱۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۵.۶۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۳۶ افزایش
منبع : tgju.org

 

1400/05/09
گران تر شدن طلا


اظهارات اخیر رییس بانک مرکزی آمریکا سبب تغییر کامل نگرش تحلیلگران وال استریت در ارتباط دورنمای کوتاه مدت طلا گشت و در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز، حتی یک نفر نزول قیمت این فلز ارزشمند را پیش بینی نکرد.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در شرایطی که طلا در آستانه ثبت بیشترین قیمت شش هفته گذشته قرار داشت، هیچ تحلیلگری در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز به کاهش قیمت رای نداد که برخلاف بدبینی بیشتر آنها در نظرسنجی قبلی بود. اظهارات تحلیلگران نشان دهنده این می باشد که معکوس شدن نگاه آنها به علت تاکید بانک مرکزی آمریکا بر مواضع خود برای ادامه سیاست های انبساطی می باشد.
آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی اظهار داشت: شواهد زیاد و این آگاهی در میان سرمایه گذاران وجود دارد که بانک های مرکزی بزرگ جهان از جمله بانک مرکزی آمریکا با عجله به تحکیم سیاست پولی خود نخواهند پرداخت و این موضوع برای طلا خیلی مثبت می باشد.
در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر معادل ۷۹ درصد به بالا رفتن قیمت طلا رای دادند و سه نفر معادل ۲۱ درصد نظری نداشتند.
در این بین ۸۶۲ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۱۵۵ نفر معادل ۷۰ درصد به بالا رفتن قیمت طلا و ۱۵۵ نفر معادل ۱۸ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۰۱ نفر معادل ۱۲ درصد نظری نداشتند.
سرمایه گذاران غیرحرفه ای با وجود این که طلا برای یافتن نیروی افزایشی در فضای کاهش بازده واقعی اوراق قرضه تقلا کرده است، همچنان به بالا رفتن قیمت این فلز ارزشمند خوش بین بوده اند. در حالی که هفته قبل  ۶۰ درصد از تحلیلگران وال استریت کاهش قیمت طلا را مورد پیش بینی قرار داده بودند.
بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۱۸ دلار و ۶۰ سنت معادل یک درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۸۱۷ دلار و ۲۰ سنت بسته شد. طبق آمار بازار داوجونز، نرخ طلا برای کل هفته حدود ۰.۹ درصد رشد نشان داد و ۲.۶ درصد هم رشد ماهانه در ژوییه داشته است.
اظهارات اخیر جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا نه تنها کمک کرد نرخ طلا بالاتر برود بلکه سبب شد دلار آمریکا تحت فشار کاهشی قرار گرفته و این ارز بدترین عملکرد هفتگی از ماه مه را بدست بیاورد.
تحلیلگران گفته اند: دلار ضعیف تر در معاملات هفته جاری از نرخ طلا پشتیبانی خواهد کرد.
کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA اظهار داشت: تصور می کنم که دلار آمریکا امکان دارد در کوتاه مدت به روند کاهشی ادامه دهد و سپس در اوت بهبود یابد.
آدام بوتون، استراتژیست ارشد ارزی در فارکس لایو به کیتکونیوز بیان کرد: انتظار دارد دلار ضعیفتر از نرخ طلا در هفته جاری پشتیبانی کند. دلار آمریکا با ضعیف شدن تورم و رویکرد صبورانه بانک مرکزی آمریکا، همچنان تحت فشار کاهشی خواهد ماند. اروپا هم در وضعیت بهتر از حد انتظاری از همه گیری کووید ۱۹ خارج شده است.
دیوید میدن، تحلیلگر بازار شرکت اکوئیتی کپیتال بیان کرد: انتظار دارد نرخ طلا همچنان به سیر افزایشی ادامه دهد زیرا دلار آمریکا روند یکنواختی پیدا کرده است. آمار اقتصادی روز پنج شنبه که نشان داد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم ۶.۵ درصد رشد پیدا کرده است هم می تواند رشد قیمت دلار در کوتاه مدت را محدود گرداند.
وی در ادامه اضافه کرد: رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم بسیار ضعیفتر از حد مطلوب بود و اقتصاددانان نرخ رشد ۸.۵ درصد را برای مدت ذکر شده پیش بینی کرده بودند. این آمار غافلگیرکننده بود و تصور می کنم بانک مرکزی آمریکا ناچار باشد برنامه خود برای تحکیم سیاست پولی را توقف گرداند. با دلار ضعیفتر احتمال افزایش طلا به ۱۹۰۰ دلار وجود دارد.
اگرچه فضا در بازار طلا خوش بینانه می باشد اما بعضی از تحلیلگران هشدار دادند که این فلز ارزشمند همچنان با مقاومت قابل توجهی برای افزایش روبرو می باشد. دارین نیوسام، رییس شرکت دارین نیوسام آنالیتیکس اظهار داشت: طلا با وجود بهبود اخیر قیمت، همچنان در بازه معاملاتی گسترده ای گیر افتاده است و در سطح ۱۸۳۹ دلار با مقاومت روبرو بوده و در سطح ۱۷۹۳ دلار از حمایت برخوردار می باشد.
منبع : tgju.org

 

1400/05/06
دزدی ۲۰ میلیارد تومانی استخراج کنندگان رمز ارز  از یارانه ایرانی‌ها


آمارهای رسمی نشان دهنده این می باشد که ماینرهای برق‌خوار روزانه دست‌کم ۲۰ میلیارد تومان از یارانه‌های ایرانیان را می‌بلعیدند.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، دزدی ۲۰ میلیارد تومانی در یک روز؛ این بخشی از آیینه تمام‌نمای یارانه‌های سیاه در اقتصاد دولتی ایران می باشد. غارت روزانه ۲۰ میلیارد تومانی منابع اقتصادی ایران در مراکز غیرمجاز استخراج رمزارزها یا همان ماینرها اگر در هر کشوری اعلام گردد، تمام ارکان تصمیم‌گیری یک کشور از اجرا تا قانونگذاری و دستگاه قضا بسیج می‌شوند که جلوی دزدی ۷هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی از کنتورها و سیم‌های برق را بگیرند. اما در ایران نه‌تنها توجه زیادی به این یارانه‌خواری ماینرهای دردسرساز نمی گردد، بلکه به بیان مدیرعامل شرکت توانیر، کشتی کشتی دستگاه‌ها و تجهیزات استخراج رمزارزها وارد کشور می‌شود. ورود غیرقانونی دستگاه‌های برق‌خوار و یارانه‌سوز، تحت نام استخراج رمزارز، از چین به مقصد ایران، زنگ خطری جدی می باشد که رؤیای درآمدهای ارزی در روزهای تحریم با استخراج و استفاده از رمزارزها را به کابوسی برای اقتصاد ایران مبدل خواهد کرد. آیا دولت، مجلس و قوه قضاییه می‌خواهند کاری انجام دهند؟
 

پشت‌پرده یک غارت ملی

مجری تامین برق مراکز استخراج رمزارزها در شرکت توانیر بیان می کند: دستگاه‌های استخراج رمزارز غیرمجاز جمع‌آوری شده با سوءاستفاده از یارانه حامل‌های انرژی، روزانه مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از منابع ملی را، به غارت می‌بردند. به گزارش همشهری، این تازه بخشی از آمار کشفیات می باشد و آمار دقیقی از دستگاه‌ها و تجهیزات غیرمجازی که همچنان در حال برق دزدی از مردم می باشند، در دسترس نیست. وزارت نیرو به نقل از محمد خدادادی بهلولی، تأکید می‌کند: بر طبق قانون استفاده از هرگونه انشعاب برق با تعرفه یارانه‌ای شامل انشعاب برق خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و... استخراج رمزارزها در کشور غیرمجاز می باشد.
به بیان او، انجام این عمل در واقع کسب کردن سود نه از طریق یک فعالیت اقتصادی اشتغال‌زا و مولد، بلکه سوءاستفاده از یارانه حامل‌های انرژی همه ملت ایران می باشد. خدادادی اضافه کرد: سودجویی غیرقانونی از محل یارانه‌ها نیز سبب تحمیل هزینه‌های هنگفتی به اقتصاد ایران شده که ازجمله آنها می‌توان به دامن زدن به رکود صنایع، تعطیلی کارخانه‌ها، همچنین افزایش بیکاری و تورم اشاره کرد.
او با بیان این که تاکنون تعداد قابل توجهی دستگاه استخراج رمزارز با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات کشف و جمع‌آوری شده است،بیان کرد: با توجه به این که برای تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی کشور گاز طبیعی با نرخ یارانه‌ای استفاده می‌شود، میزان یارانه‌ای که این افراد برخلاف قانون از آن بهره می‌بردند به حدود ۲۰ میلیارد تومان در روز می‌رسید. 
 

نامه‌ای با مخاطب خاص

درست زمانی که تصور می‌شود با برخوردهای صورت‌گرفته با مراکز استخراج غیرقانونی رمزارزها، انگیزه فعالیت زیرزمینی در این زمینه کم شده باشد، مدیرعامل توانیر در نامه‌ای به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در ارتباط ورود گسترده دستگاه‌های غیرمجاز رمزارز از چین هشدار می‌دهد. نامه محمدحسن متولی‌زاده، نشان دهنده این می باشد که به دلیل حاشیه سود بالا در نتیجه استفاده از برق خانگی یا کشاورزی با قیمت ارزان، واردات و نصب تجهیزات استخراج رمزارزها توجیه اقتصادی دارد. متولی‌زاده در نامه‌ای به مویدی خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌نویسد:  دولت چین در حال اعمال سیاست‌های بسیار سختگیرانه جهت ممنوعیت استخراج رمزارز در این کشور می باشد که این کار دولت چین سبب خروج اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌های استخراج رمزارزها از این کشور خواهد شد. وی هشدار می‌دهد: از آنجایی که نرخ حامل‌های انرژی در ایران به‌صورت یارانه‌ای و ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی عرضه می گردد، احتمال ورود تعداد زیادی از دستگاه‌های یادشده از چین به ایران از طریق مبادی غیررسمی در هفته‌های آینده بسیار زیاد خواهد بود .
 

روایت مجلس از ماینرها

به تازگی کمیسیون انرژی مجلس در گزارش یکی از علل بالارفتن مصرف برق و بروز خاموشی‌ها را فعالیت ماینرهای قانونی و غیرقانونی اعلام و تأکید داشت: یکی دیگر از عوامل افزایش مصرف، دستگاه‌های استخراج رمزارز می باشد که با توجه به ثبات مصرف برق آنها در همه ساعات ایام سال، سبب افزایش مصرف و کمبود برق در زمستان سال ۱۳۹۹ نیز شدند، هرچند تخمین دقیقی از میزان مصرف غیرمجاز برق برای استخراج رمزارزها وجود ندارد اما برآوردها حداقل ۲۰۰۰ مگاوات را نشان می‌دهند.
این کمیسیون تأکید داشت: باید برق مراکز استخراج رمزارز (اعم از مجاز و غیرمجاز، دارای مجوز از وزارت نیرو، وزارت صمت و...) تا اطلاع ثانوی قطع گردد. همچنین علاوه بر قطع برق همه مشترکانی که در پوشش انشعابات خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری اقدام به استخراج رمز ارز می‌کنند، باید آنها را جریمه کرد و سازمان صدا و سیما مسئولیت اطلاع‌رسانی را بر عهده بگیرد و گزارش‌های مردمی به ستاد خبری وزارت اطلاعات ۱۱۳، ستاد خبری سازمان اطلاعات سپاه ۱۱۴ و نیروی انتظامی ۱۱۰ و ارائه پاداش به گزارش‌های مردمی در ارتباط مراکز و واحدهای استخراج رمزارز در دستور کار قرار گیرد. کمیسیون یادشده به مجلس پیشنهاد کرده تا دولت مکلف شود همه فعالیت‌های استخراج رمزارز را تا زمان تقدیم لایحه ساماندهی صنعت استخراج رمزارز متوقف کند.
 

واقعیتی که هرگز جدی گرفته نمی‌شود

اما ورای این که استخراج رمزارزها تا چه اندازه سبب آسیب زدن به امنیت و پایداری شبکه برق در کشور شده و چگونه می‌توان جلوی واردکنندگان تجهیزات ماینری و نصب آنها را گرفت، سیاستگذاران به‌ویژه سیاستمداران یک واقعیت را در صنعت برق جدی گرفته نمی شود. به این آمارها دقت کنید، ظرفیت اسمی نیروگاه‌های ایران در سال ۹۹ معادل ۸۵ هزار و ۳۰۰ مگاوات برآورد شده است. در تابستان امثال حداکثر ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور ۵۶ هزار مگاوات اعلام شده و میزان مصرف در بعضی روزها به ۶۶ هزار مگاوات هم رسیده است. کسری ۱۰ هزارمگاواتی در کوتاه‌مدت نه با احداث نیروگاه‌های جدید ممکن است و نه تعطیل کردن صنایع منطقی. بیم آن می‌رود که در فصل زمستان هم مجددا ایرانی‌ها با خاموشی‌های شدید روبرو شوند. آیا دولت حسن روحانی مقصر نیست؟

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی فاش کرده متوسط رشد سالانه ظرفیت اسمی در برنامه ششم برابر با ۲.۷ درصد بوده که کمترین میزان نسبت به ۵ برنامه قبلی برآورد گشته است. این گزارش می‌افزاید: در بازه زمانی دولت نهم و دهم بیشترین درصد رشد ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها به ثبت رسیده اما دلیل آن تأسیس نیروگاه‌های متعدد فسیلی و برقابی  می باشد.به گزارش همشهری این یکی از واقعیت‌های نهان و پنهان شده صنعت برق می باشد که وقتی در طول ۸ سال تکیه تولید ظرفیت برای برق بر نیروگاه‌های فسیلی و برقابی باشد، به هنگام کمبود انرژی فسیلی نظیر گاز در زمستان پارسال یا کاهش بارش‌ها و افت آب پشت سدها همانند امثال امنیت و پایداری صنعت برق ایران دچار خطر می شود.
در این آمار دقت شود که ۱۵ درصد از کل ظرفیت تولید برق ایران وابسته به آب پشت سدها و گردش توربین‌های نیروگاه‌های برقابی می باشد. پرده دیگری از معمای صنعت برق هم در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس کنار رفته که نشان دهنده این می باشد که علت کاهش راندمان نیروگاه‌های وزارت نیرو، واگذار شدن نیروگاه‌های با بازده بالا به بخش غیردولتی در سال ۹۱ بوده و نتیجه این که با کاهش سرمایه‌گذاری در بخش دولتی، روند بهبود راندمان نیروگاه‌های دولتی کاهش پیدا کرده اما راندمان‌های به‌اصطلاح خصوصی روند مثبتی را تجربه کرده‌اند.

راز دیگر درباره دلیل سرمایه‌گذاری نکردن دولت حسن روحانی برای ساخت نیروگاه‌ها این بوده که قانون مصوب مجلس چنین اجازه‌ای را به دولت و وزارت نیرو نمی‌دهد. بازوی تحقیقاتی مجلس می‌گوید: نکته‌ای که در ارتباط کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری در بخش تولید در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ نسبت به سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ باید لحاظ شود، این که بعد از واگذاری نیروگاه‌های حرارتی و به علت سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، اصولا دولت مجاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه نبوده و می‌بایست از طریق بخش خصوصی سرمایه مورد نیاز این بخش را تأمین کند.

اما در ارتباط جذب سرمایه بخش خصوصی نیز طی این سال‌ها ضعیف عمل شده که انگیزه سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف یکسان نمی باشد و به عواملی مثل بازگشت سرمایه، تقاضای بالفعل و بالقوه، حجم سرمایه‌گذاری، سود بانکی، بیمه و غیره بستگی دارد. با این حال پژوهشگران مجلس باز هم تکرار می‌کنند عملکرد دولت فعلی در حوزه برق قابل‌قبول نیست، هرچند خودشان اعتراف کرده‌اند که البته بعضی از احکام در قوانین بودجه یا برنامه‌ ششم توسعه، امکان دارد محدودیت‌های تحریم را لحاظ نکرده باشد، یا با کمبود بودجه روبرو بوده و سرمایه مورد نیاز جذب نشده باشد.
منبع : tgju.org
 
1400/05/05
پیش بینی نرخ طلا تا ماه محرم / بازار از خواب تعطیلات بیدار نشد

اقتصادآنلاین - نادر بذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با گلایه از وضعیت بازار طلا در نخستین روز شروع به کار بعد از شش روز تعطیلی اظهار داشت: اگرچه بازار تهران به صورت رسمی باز شده اما شاهد رونق و هیجانی که باید در نخستین روز معاملات وجود داشته باشد، نیستیم و بازار هنوز از خواب تعطیلات بیدار نشده است.
این فعال بازار طلا به نرخ های امروز هم اشاره کرد و بیان کرد: امروز باتوجه به رشد ۶دلاری ارزش اونس جهانی و روند افزایشی بازار ارز، بهای طلا و سکه هم کمی گران شده ولی در این بالا رفتن قیمت‌ها عامل تقاضا نقشی ایفا نداشته است.
بذرافشان با تشریح عوامل تاثیرگذار بر کاهش میزان خرید طلا و سکه بیان داشت: شرایط سیاسی نامعلوم، نزدیک شدن به ماه محرم، شیوع گسترده ویروس کرونا، نوسان نرخ ارز و وضعیت اقتصادی نامناسب مردم باعث کم شدن تقاضا برای خرید طلا و سکه شده است.
وی باتوجه به علل گفته شده در ارتباط چشم‌انداز وضعیت تقاضا و نرخ طلا و سکه تا ماه محرم بیان داشت: به نظر می آید طی روز‌های آینده نبود تقاضا تشدید شود و در کنار کاهش داد‌و‌ستد‌ها، چنانچه اتفاق سیاسی یا اقتصادی خاصی رخ ندهد و ارزش اونس هم نوسان زیادی نداشته باشد، احتمالا نرخ طلا و سکه اندکی ارزان خواهد شد.

نرخ طلا و سکه ۴مرداد ماه ۱۴۰۰

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا در پایان به قیمت‌های امروز اشاره کرد و بیان کرد: در جریان نخستین روز معاملات بازار طلای تهران، حباب سکه امامی با رشد حدود ۸۰هزار تومانی در مقایسه با هفته قبل ۳۸۰هزار تومان می باشد؛ قیمت هر قطعه سکه امامی هم با افزایش ۱۰۰هزار تومانی به ۱۰میلیون و ۸۵۰هزار و سکه طرح قدیم نیز با همین مقدار افزایش به ۱۰میلیون و ۵۳۰هزار تومان قیمت گرفت.
بذرافشان افزود: امروز نیم سکه با قیمت پنج میلیون و ۶۵۰هزار، ربع سکه سه میلیون و ۵۵۰هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و ۲۵۰هزار تومان به فروش می رسد؛ همچنین در بازار امروز ارزش اونس جهانی طلا به ۱۸۱۰دلار، هر مثقال طلای ۱۷عیار به چهار میلیون و ۶۵۰هزار و قیمت طلای ۱۸عیار نیز به گرمی یک میلیون و ۷۶هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
منبع : tgju.org
 
1400/05/04
آیا زمان خرید طلا فرا رسیده است؟

ایسنا نوشت: نرخ طلا به‌طور هفتگی ۰.۵۴ درصد کاهش پیدا کرده است، اما توانسته است بالاتر از سطح ۱۸۰۰ دلار باقی بماند. نرخ این فلز گرانبها همچنان تحت فشار قرار گرفته و نگرانی از اینکه نوع دلتا با سرعت زیاد در حال ضربه زدن به اقتصاد می باشد می‌تواند سبب شود تا نرخ طلا مجددا به ۱۸۵۰ دلار افزایش پیدا کند.
به نقل از اینوز، نرخ طلا همچنان با قیمت بالای ۱۸۰۰ دلار معامله می گردد، هنوز نبرد با ویروس کرونا به پایان نرسیده است و بهبود جهانی با سویه دلتا ویروس کرونا که می‌تواند قرنطینه جدید به وجود آورد و 
تحت تاثیر قرار گیرد. طلا یک دارایی امن به حساب می آید و در صورت وخیم‌تر شدن وضعیت همه‌گیری یعنی وقتی سرمایه‌گذاران به دنبال مکان‌های امن‌تری برای سرمایه‌گذاری پول خود می باشند، قیمت طلا افزایش پیدا می کند.
اکنون دلتا نوع غالب می باشد و بیش از ۵۰ درصد موارد مثبت کووید-۱۹ را در ششمار زیادی از کشورها تشکیل می‌دهد و سازمان بهداشت جهانی نیز گزارش کرده است، تا زمانی که ویروس گسترش پیدا کند، ظهور انواع جدید ادامه پیدا خواهد کرد. بر اساس تجزیه‌وتحلیل‌ داده‌ها در صورت بدتر شدن وضعیت بیماری همه‌گیر قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد.
با وجود این، بازار سهام ایالات‌متحده همچنان به رکوردهای جدید بهتر نسبت به پیش‌بینی درآمد سه ماهه دوم و علائم احیاء اقتصادی با بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاران دامن زده است. اقتصاد ایالات‌متحده همچنان عملکرد خوبی دارد، اما جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده بیان کرد: فدرال رزرو قبل از تغییر سیاست پولی هنوز در انتظار بهبودی می باشد.
پاول هرگونه انتظار در مورد اینکه فدرال رزرو زودتر از سیاست نرخ بهره صفر خود در واکنش به بالا رفتن شدید نرخ تورم خارج شود را بعید می‌داند.
کارستن فریتش، تحلیلگر کومرتس‌بانک (Commerzbank) بیان کرد: پاول اظهار داشته است که پیشرفت قابل‌توجه در جهت دستیابی به اهداف بانک فدرال هنوز دور از دستیابی می باشد بنابراین برای بازپس‌گیری خرید اوراق قرضه آن خیلی زود می باشد. این مورد مطمئنا برای سرمایه‌گذاران مثبت می باشد بازیرا روی دارایی‌های ریسک‌پذیرتر تمرکز دارند و سرمایه‌گذاران همچنان به دنبال توضیحات بانک برای یافتن هرگونه سرنخ می باشند.
نرخ طلا توانست هفته را بالای سطح ۱۸۰۰ دلار حفظ کند
نرخ طلا هفتگی کاهش پیدا کرده است اما اگر وضعیت بیماری همه‌گیر بدتر گردد، سناریوی قیمت طلا بهتر خواهد بود. افرادی که علاقه آنان سرمایه‌گذاری در کالاهایی مانند طلا می باشد باید در نظر بگیرند که اگر بانک فدرال همچنان سیاست پولی را بدون تغییر حفظ کند و نرخ بهره را زودتر بالا نبرند، طلا همچنان سودآور خواهد بود.
سطح پشتیبانی فعلی، ۱۷۵۰ دلار و ۱۷۰۰ دلار می باشد. ۱۸۳۰، ۱۸۵۰ و ۱۹۰۰ دلار سطح مقاومت را نشان می‌دهند. اگر قیمت به زیر ۱۷۵۰۰ دلار برسد، نشانه‌ای از فروش می باشد و مسیری برای معامله با قیمت ۱۷۰۰ دلار خواهد بود. از سوی دیگر، اگر قیمت به بالای ۱۸۳۰ دلار برسد نشانه‌ای برای معاملات طلا خواهد بود و مسیری به ۱۸۵۰ دلار می باشد.
خلاصه 
احتمال ریسک‌پذیری در آگوست ۲۰۲۱ حاکم خواهد بود و اگر 
بالای ۱۸۳۰ دلار قیمت بگیرد، هدف بعدی می‌تواند مقاومت در حدود ۱۸۵۰ دلار باشد. نرخ طلا در این هفته بالاتر از سطح ۱۸۰۰ دلار باقی ماند البته با وجود نگرانی از ضربه اقتصادی احتمالی سویه دلتا ویروس کرونا، طلا می‌تواند به پیشرفت بالاتر دست پیدا کند.
منبع : tgju.org
 
1400/05/03
کدام معاملات طلا از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف می باشند؟

براساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه، عایدی ناشی از معامله طلا برای هر فرد به اندازه معافیت ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم (۴۸ میلیون تومان عایدی در سال ۱۴۰۰)، از پرداخت این پایه مالیاتی معاف می باشند.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بررسی‌های صورت گرفته نشان دهنده این می باشد که بیشتر درآمد ثروتمندان ناشی از ثروت می باشد و نه کار کردن. در واقع، با افزایش درآمدها سهم درآمد حاصل از کار کردن از کل درآمدهای افراد کاهش پیدا می کند و در عوض سهم درآمد حاصل از عایدی سرمایه بالا می رود.
یکی از پایه‌های مالیاتی ضروری برای کم شدن نابرابری و عدالت مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) می باشد. تجربه سایر کشورها نشان دهنده این می باشد که این پایه مالیاتی با کاهش فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی سبب تنظیم‌گری و کنترل قیمت‌ها در بازارهای اقتصادی می گردد.
کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در جلسه علنی مورخ ۵ خردادماه به تصویب مجلس رسید. قرار بر این می باشد که جزئیات این طرح در آینده نزدیک در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
براساس این طرح، معامله طلا کمتر از یک سال، مشمول ۳۰ درصد و بیشتر از ۳ سال مشمول ۱۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه خواهند بود. براساس طرح ذکر شده، معافیت ها در این زمینه عبارتند از:

الف- طلا و جواهرات خریداری شده قبل از اجرای قانون تا میزان ۱۰۰ گرم طلا ۱۸ عیار تا ۶ ماه بعد از اجرای قانون برای هر فرد

ب- عایدی برای هر فرد به اندازه معافیت ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم (۴۸ میلیون تومان عایدی در سال ۱۴۰۰)

ج- عایدی طلافروشان دارای پروانه کسب
منبع : tgju.org

 

1400/05/02
ارزان‌تر شدن طلا در هفته جاری


نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد تحلیلگران وال استریت نسبت به روند نرخ طلا بدبین شده اند در صورتی که سرمایه گذاران خُرد همچنان به دورنمای کوتاه مدت این فلز ارزشمند خوش بین هستند.
طبق گزارش ایسنا، هفته قبل بانک مرکزی اروپا دوباره بر تعهدش برای حفظ سیاست پولی انبساطی برای یک مدت قابل پیش بینی تاکید داشت تا تورم را به دو درصد برگرداند. تعهد بانک مرکزی اروپا برای واکنش به بالا رفتن نرخ تورم برخلاف موضع بانک مرکزی آمریکا می باشد که در حال حاضر در ارتباط تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه صحبت به میان آورده است.
دیوید میدن، تحلیلگر بازار در شرکت اکوئیتی کپیتال در این باره بیان کرد: در حال حاضر در فضای فعلی و شکاف رو به رشد بین بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار کمتر از حد واقعی خود می باشد. بهبود اقتصاد آمریکا که سبب بهبود عملکرد بازارهای سهام شده است هم عامل منفی برای طلا به حساب می آید. چرا بخواهید پولتان را در بازار طلا بدون سود نگه دارید در حالی که می تواند در بازارهای سهم سوددهی داشته باشید.
در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت داشتند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۶۰ درصد به کم شدن نرخ طلا رای دادند. دو نفر معادل ۱۳ درصد افزایش نرخ طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر معادل ۲۷ درصد نظری نداشتند.
در این بین، ۵۷۱ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت داشتند که از میان آنها ۳۱۵ نفر معادل ۵۵ درصد به بالا رفتن قیمت طلا و ۱۴۶ نفر معادل ۲۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۱۰ نفر معادل ۱۹ درصد نظری نداشتند.
اگرچه سرمایه گذاران خُرد نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین مانده اند اما علاقه به این فلز ارزشمند ضعیف شده و تعداد مشارکت کنندگان در نظرسنجی آنلاین به پایینترین حد از اواخر نوامبر سال ۲۰۱۹ رسیده است.
احساسات متناقضی که در خصوص طلا وجود دارد، با عملکرد منفی هفتگی طلا تقویت گشته است. نرخ هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا سه دلار و ۶۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۸۰۱ دلار و ۸۰ سنت بسته شد. نرخ طلا برای کل هفته حدود ۰.۷ درصد کاهش داشته است.
عملکرد کم فروغ اخیر طلا دلیل کافی برای بدبینی بعضی از تحلیلگران نسبت به این فلز ارزشمند فراهم آورده است. با وجود این که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله روز جمعه به پایینترین حد از فوریه نزول کرد اما اونس طلا موفق نشد مقاومت برای صعود از سطح ۱۸۰۰ دلار را بشکند.
برخی از تحلیلگران می گویند اکنون که بازده اوراق قرضه از رکورد پایین روز سه شنبه بالاتر رفته است، اونس طلا امکان دارد به پایین ۱۸۰۰ دلار افت پیدا کند.
مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس در گفت و گو با کیتکونیوز قیمت کمتر طلا در هفته جاری را پیش بینی کرد که متاثر از رشد بازده اوراق قرضه آمریکا خواهد بود.
کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA اظهار داشت: سطح۱۷۶۰ دلار را که رکورد پایین طلا در ژوئن می باشد، به عنوان یک سطح حمایتی بزرگ را نظاره می کند.
نیکلاس فراپل، مدیرکل جهانی شرکت "ای بی سی بولیون" بیان کرد: انتظار دارد قیمت طلا در بازه محدودی بماند و ریسکها در کوتاه مدت به سمت نزول متمایل می ماند که به دلیل نیروی افزایشی رو به رشد دلار آمریکا خواهد بود. پایین ۱۷۹۰ دلار طلا نسبت به کاهش بیشتر آسیب پذیر خواهد بود و در صورت صعود، با مقاومت در سطح ۱۸۱۲ دلار و سپس در سطح ۱۸۱۹ دلار مواجه می شود.
راب هاورث، استراتژیست سرمایه گذاری ارشد در بانک ولث منیجمنت آمریکا بیان کرد: طلا به نسبت قوی به نظر می آید زیرا همچنان حمایت در سطح ۱۸۰۰ دلار را حفظ کرده است با این حال روند احیای اقتصادی رو به رشد در آمریکا به معنای آن می باشد که نرخهای بهره واقعی بالاتر می روند و این امر مانعی برای روند افزایشی طلا خواهد بود. در فضای فعلی طلا در کوتاه مدت با فشارهای کاهشی مواجه می شود.
منبع : tgju.org