فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار فروردین 1401

1401/01/31
نزول ارزش ذاتی سکه/ پیش بینی نرخ سکه امروز 31 فروردین


کاهش قابل توجه اونس طلا طی 2 روز سبب شده است که ارزش ذاتی سکه تا محدوده 12 میلیون و 600 هزار تومان عقب نشینی کند و حباب فلز گران بهای داخلی به بالای 5 درصد برسد.طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران ، سکه امامی تحت فشار نزولی های بازار قرار گرفته است. در حالی که فلز گران بهای داخلی تا پایان روز دوشنبه در فاز افزایشی قرار داشت و بالا رفتن ارزش ذاتی به بالای مرز 13 میلیون تومانی سبب شده بود که انتظارات افزایشی در این بازار تقویت شود، روز سه شنبه به یکباره شرایط به سود نزولی ها تغییر کرد.
در نخستین گام، اونس طلا از مرز 2 هزار دلاری فاصله گرفت و در انتهای روز سه شنبه حتی تا سطح هزار و 950 دلاری عقب گرد کرد. نزدیک به 50 دلار کاهش اونس طلا طی 2 روز زمینه ساز کاهش قابل توجه ارزش ذاتی سکه امامی شد. عامل دیگری که انتظارات کاهشی را تقویت کرد، عقب گرد دلار  به سوی محدوده 27 هزار و 500 تومان بود.
پایین رفتن دلار سبب شد که معامله گران سکه با اطمینان بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند و فلز گران بهای داخلی به سوی ابتدای محدوده 13 میلیون و 300 هزار تومان حرکت کند. با این حال، شرایط بنیادی نشان دهنده این می باشد که در صورتی که اونس طلا و دلار حتی اگر تغییر محسوسی در روز جاری نداشته باشند، بازار سکه ظرفیت کاهش بیشتری را خواهد  داشت.
کاهش قابل توجه اونس طلا طی 2 روز سبب شده است که ارزش ذاتی سکه تا محدوده 12 میلیون و 600 هزار تومان عقب نشینی کند و حباب فلز گران بهای داخلی به بالای 5 درصد برسد. به طور عادی حباب سکه در محدوده یک الی دو درصد قرار داشت و برای اینکه در شرایط فعلی چنین اتفاقی رخ دهد، لازم است که ارزش اونس و دلار رشد کند یا سکه امامی در مسیر کاهشی قرار بگیرد.
منبع : tgju.org
 
1401/01/29
اتفاقی غیر منتظره در بازار طلا /پیش بینی نرخ سکه فردا 29 فروردین


محمد کشتی آرای بیان کرد :به علت تبدیل ارزهای خانگی به سکه امروز قیمت انواع سکه با رشد حباب همراه گشت.محمد کشتی آرای در مصاحبه اختصاصی با سایت طلا بیان کرد: نرخ اونس جهانی به دلیل تعطیلی بازار جهانی ثابت ماند و تغییری نداشت.
وی بیان کرد:ازطرفی قیمت ارز امروز وارد کانال 28 هزار تومان شد در حالیکه در روز پنج شنبه به 27450 تومان رسیده بود.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: به علت فروش ارزهای خانگی تقاضا برای خرید سکه افزایش پیدا کرده است به طوریکه روزانه شاهد بالا رفتن حباب سکه می باشیم و امروز حباب سکه به 400 هزار تومان رسیده که این عدد برای بعد از نوروز یک عدد غیر قابل قبولی می باشد.
کشتی آرای پیش بینی کرد فردا قیمت اونس جهانی با نوسان جزیی افزایشی شود و قیمت ارز نیز به نظر می آید در محدوده 28 هزار تومان باقی بماند.
منبع : tgju.org
 
1401/01/28
پروژه طلای چین شمشیری دولبه برای تاجیکستان


سرمایه‌گذار چینی با وعده به وجود آوردن شغل برای 1500 نفر اتباع تاجیکستانی، کارخانه جدید فرآوری طلا را افتتاح کرد.طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز رئیس‌جمهور تاجیکستان در 14 آوریل به منطقه سغد شمالی سفر کرد تا بر افتتاح کارخانه جدید فرآوری طلا که توسط یک سرمایه‌گذار چینی با هزینه حدود 136 میلیون دلار ساخته شده بود، نظارت کند.
به بیان مقامات دولتی، شرکت Talco Gold، سالانه 2.2 تن طلا و 21000 تن آنتیموان تولید خواهد کرد.
چین منبع اصلی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تاجیکستان می باشد. در سال 2021، شرکت‌های چینی بیش از 211 میلیون دلار در تاجیکستان سرمایه‌گذاری کردند، مبلغی که نزدیک به 62 درصد از رقم FDI جهانی را تشکیل می‌دهد. این وجوه عمدتاً برای استخراج و فرآوری سنگ‌های معدنی سرب، روی و قلع، و استخراج سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و فلزات صرف می گردد.
Talco Gold یک سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت آلومینیوم Talco و Tibet Huayu Mining چین می باشد.
این شرکت قول داده است که برای 1500 نفر که بیشتر آنها اتباع تاجیکستان می باشند شغل به وجودآورد. این چشم‌انداز درست زمانی رخ می‌دهد که تاجیکستان با یک بحران اقتصادی تازه ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه روبرو است، جایی که صدها هزار تاجیک سالانه برای کار فصلی سفر می‌کنند.
کار بر روی ساخت تاسیسات فرآوری در منطقه سغد، که با مواد استخراج‌شده در ذخایر نزدیک چولبوی، کونچوچ و شاخکون کار خواهد کرد، چهار سال قبل آغاز شده بود اما با شروع همه‌گیری کووید-19 به تعویق افتاد.
تالکو ظاهراً یک شرکت آلومینیومی می باشد، اما در سال 2015 در نتیجه یک برنامه طراحی‌شده دولتی برای حمایت از شرکت شروع به فعالیت کرد. به عنوان بخشی از آن برنامه، دولت به شرکت امتیازی 25 ساله به ذخایر طلا و نقره کنچوچ داد.
سرمایه‌گذاری‌های چینی همواره با رشته‌های زیادی به دست می‌آیند - به ویژه به این دلیل که تاجیکستان عمیقاً به پکن بدهکار می باشد. به بیان وزارت دارایی، بدهی تاجیکستان به چین تا اول ژانویه بالغ بر 1.1 میلیارد دلار بوده است که تقریباً یک سوم کل بدهی خارجی این کشور می باشد.
بعضی از کارشناسان اقتصادی در مورد اینکه آیا استراتژی بدهی چین برای تاجیکستان پاداش کافی به همراه دارد یا خیر، تردید دارند.
یکی از تحلیلگران به شرط ناشناس ماندن به Eurasianet بیان کرد: «چین به عنوان وام به تاجیکستان برای پروژه‌های خاص پول می‌دهد و اغلب مجلس معافیت‌های مالیاتی را در طول دوره ساخت و ساز تصویب می‌کند. تجهیزات ساختمانی از چین آورده شده است، کارگران چینی در ساختمان مشغول هستند. در نتیجه، تمام پول به چین برمی‌گردد و تاجیکستان همچنان با این بدهی‌ها روبرو است.»
منبع : tgju.org
 
1401/01/27
مقاومت سکه‌بازان در مقابل کاهش نرخ سکه


اقتصادنیوز: به نظر می آید که هفته قبل سکه بازان روند نزولی اسکناس آمریکایی را جدی نگرفته و نسبت به صعود دلار امیدوارتر بودند.طبق گزارش اقتصادنیوز ، بازار سکه هفته قبل همزمان با بالا رفتن قیمت دلار شاهد کانال شکنی قیمت سکه بود. فلز گران بهای داخلی هفته قبل توانست وارد کانال 13 میلیون تومان شود. آخرین باری که سکه در این کانال حضور داشت دی ماه سال قبل بود. 

مقاومت سکه بازان در مقابل کاهش قیمت سکه

در روز های پایانی هفته قبل بازار ارز تهران آرایش نزولی به خود گرفت و قیمت دلار در سراشیبی قرار گرفت اما با این وجود سکه بازان در برابر کاهش قیمت سکه مقاومت کردند و اجازه عقب نشینی فلز زرد رنگ از کانال 13 میلیون تومانی را ندادند. 
عده ای از معامله گران علت مقاومت فلز گران بهای داخلی را در رشد قیمت اونس طلا می دیدند اما قیمت این فلز گران بهای جهانی در اواخر هفته کاهشی شد . به نظر می رسید که سکه بازان روند کاهشی اسکناس آمریکایی را  جدی نگرفته و نسبت به صعود دلار امیدوارتر بودند. 

پیش بینی قیمت سکه 27 فروردین

بعضی از تحلیلگران معتقدند که در صورتی که قیمت دلار در بازار ارز امروز  روند صعود را دنبال کند این امر می تواند موجب رشد سکه هم شود. با این حال در معاملات پشت خطی شب قبل قیمت سکه به سمت ابتدای کانال 13 میلیون تومان حرکت کرد و در محدوده 13 تا 13 میلیون و 50 هزار تومان معامله گشت. 

برگشت ارزش ذاتی سکه

عده ای از معامله گران می گویند  با برگشت ارزش ذاتی سکه به بالای محدوده 12 میلیون و 800 هزار تومان عقب نشینی  این فلز گران بها به زیر کانال 13 میلیون تومانی دشوار خواهد بود.
روز پنج شنبه ارزش ذاتی سکه تا محدوده 12 میلیون و 780 هزار تومان پایین رفته بود و در این شرایط نیز بازار فلز گران بهای داخلی توانست مرز روانی 13 میلیون تومانی را حفظ کند.
منبع : tgju.org
 
1401/01/25
هراس از تورم، موتور محرک طلا!


اقتصادنیوز: نرخ طلا و نقره بعد از یک گزارش تورمی دیگر در آمریکا مجدد در روند افزایشی قرار گرفت.طبق گزارش اقتصادنیوز ، قیمت طلا و نقره در بازارهای جهانی بعد از یک گزارش تورمی دیگر در آمریکا ، روندی افزایشی به خود گرفت. افزایش شدید قیمت نفت خام در این هفته و کاهش شاخص دلار آمریکا در این روز، پارامترهای مهم دیگری بودند که بر بازار فلزات گرانبها تاثیر گذاشتند. هر اونس طلا در ماه ژوئن با 6.80 دلار افزایش به 1982.90 دلار رسید و نقره می نیز با 0.245 دلار افزایش به 25.975 دلار در هر اونس رسید.
شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا برای ماه مارس که صبح دیروز گزارش شد، نسبت به فوریه 1.4 درصد افزایش پیدا کرد و در مقایسه با پیش‌بینی 1.1 درصد، بیشتر بود. در روز سه‌شنبه، شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده برای ماه مارس بالاترین رقم در بیش از 40 سال گذشته بود، با کمی بیش از 8 درصد افزایش نسبت به سال گذشته گزارش شد.

سطح سرنوشت‌ساز ۴۵هزار دلاری

تحلیل‌گران بر این باورند که بیت کوین (BTC) با کاهش فشار فروش در تلاش می باشد تا از یک روند کاهشی کوتاه مدت عبور کند.
سطح حمایت ۴۰هزار دلاری وضعیت خود را به عنوان نقطه میانی محدوده قیمت بلند مدت سه ماهه برای BTC حفظ کرده است. 
ارزش این ارز دیجیتالی 24 ساعت گذشته 2 درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال، در هفته قبل ، قیمت بیت‌کوین 4 درصد کاهش پیدا بود.
منبع : tgju.org
 
1401/01/24
نرخ طلا در اوج، آیا رکورد جدیدی ثبت خواهد شد؟


نرخ طلا در روز قبل افزایش قابل توجهی را نشان داد و در اوج چند روز اخیر خود قرار گرفت. حال با افزایش اخیر طلا، شمار زیادی انتظار دارند که طلا به طرف رکورد های جدید حرکت کند.
طبق گزارش سایت طلا، همراه با افزایش چشمگیر تورم در ایالات متحده قیمت طلا در روز قبل به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد. هم اکنون در لحظه نگارش این متن قیمت هر اونس طلای جهانی 1971 دلار می باشد که 4 دلار افزایش در روز را تجربه کرده است.
در روز قبل همچنین ارزش دلار ایالات متحده افزایش چشمگیری پیدا کرد و بازار سهام روز بسیار بدی را پشت سر گذاشت چراکه شمار زیادی از شاخص های بازار سهام جهانی کاهش شدیدی را تجربه کردند.
همچنین بازده ده ساله خزانه داری ایالات متحده در بالاترین سطح خود طی سه سال اخیر قرار گرفته است. بازده 10 ساله در حال حاضر در عدد 2.7 قرار دارد و در حال حرکت به سمت 3.26 است که بالاترین سطح در اکتبر سال 2018 به شمار می رود.
کارشناسان بر این باور هستند که داده های جدید تورم تاثیری بر روی فدرال رزرو نخواهد گذاشت و این بانک همچنان به موضع تهاجمی خود ادامه خواهد داد. به گفته تحلیلگران فدرال رزرو به احتمال زیاد همچنان برنامه های از پیش تعیین شده خود را اجرایی کرده و نرخ بهره را افزایش خواهد داد.
علاوه بر تورم، تنش های ژئوپلیتیک میان روسیه و اوکراین نیز تشدید شده است. گزارش ها حاکی از به بن بست رسیدن مذاکرات روسیه و اوکراین بوده و جنگ در شرایط سخت تری قرار گرفته است که در نتیجه از افزایش قیمت طلا حمایت می کند.
با این حال باید توجه داشت که افزایش قابل توجه ارزش دلار و همچنین بازده ده ساله خزانه داری می تواند برای طلا به عنوان یک باد مخالف کلیدی عمل کند و مانع از ادامه افزایش این فلز گرانبها شود.
منبع : Tala.ir
 
1401/01/23
پیش بینی نرخ سکه امروز 23 فروردین از مسیر طلا


از نگاه تحلیل گران فنی تا زمانی که ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد، سکه به پایین مرز ۱۳ میلیون تومانی نفوذ نمی کند.
طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران ، تحلیل گران فنی بازار سکه بر این باور هستند که این فلز گران بها به مقاومت بزرگی رسیده است. از نگاه آن ها، محدوده ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اهمیت حیاتی دارد و فلز گران بهای داخلی در صورت عبور از آن، راه خود را به سوی مرز ۱۴ میلیون تومانی باز خواهد کرد. در واقع از نگاه آن ها سکه با عبور از خط یاد شده(۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان)، در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت و می تواند با ورود تقاضای جدید معنادار روبرو شود.
با این حال، حداقل می توان گفت که فلز گران بهای داخلی در روز دوشنبه توان ماندن بالای مرز ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را از خود نشان نداد. سکه دیشب تا محدوده ۱۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان عقب نشینی کرد. این عقب نشینی در حالی رخ داد که سکه از لحاظ ارزش ذاتی به پیش روی خود ادامه داد و وارد محدوده ۱۲ میلیون و۹۰۰ هزار تومانی شد. دو روز قبل ارزش ذاتی سکه ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.
از نگاه تحلیل گران فنی تا زمانی که ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد، سکه به پایین مرز ۱۳ میلیون تومانی نفوذ نخواهد کرد. آن ها اعتقاد دارند که حتی با کاهش دلار به زیر مرز ۲۸ هزار تومان، مرز ۱۳ میلیون تومانی سکه حفظ خواهد شد.
به نظر می آید رشد موقت اونس طلا در بازارهای جهانی یکی از عواملی می باشد که انتظارات کاهشی در بازار سکه را محدودتر کرده است. اونس طلا دیشب توانست معاملات خود را بالای خط حساس هزار و ۹۵۰ دلار خاتمه دهد و همین موضوع کاهش سکه را ممکن است محدودتر کند.
منبع : tgju.org
 
1401/01/22
رکود، نفت و طلا...


بالا رفتن قیمت نفت در بحبوحه‌ی نگرانی‌های چین برای کووید و نگرانی‌های رکود جهانی همچنان محدود می باشد اما با توجه به تورم در اقتصاد جهانی، طلا باید حمایت شود.طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اف‌ایکس استریت با توجه به شواهد فزاینده‌ای که فدرال رزرو رویکرد متعهدانه‌تری نسبت به سیاست پولی خود برای مقابله با تورم می گیرد، در معاملات روز دوشنبه، سهام نرم می باشند.
با این حال، بازارها به طرز شگفت‌آوری انعطاف‌پذیر بوده‌اند، زیرا بحث‌های زیر سطحی بررسی می‌کردند که آیا داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه مارس ایالات متحده به اوج چرخه تورم اشاره می‌کند و به شانس فدرال رزرو برای مهندسی بهتر فرود نرم کمک می‌کند، هرچند این مسیر ممکن است باریک به نظر برسد.
اما بهتر از همه، می‌تواند برخی از وسواس‌های رکودی بازار را که ناشی از اشتباه سیاست فدرال رزرو است، کاهش دهد.
هنوز سوالات زیادی در مورد اینکه بازار سهام در تصویر بزرگ چه چیزی است مطرح می گردد. مشکل فوق‌العاده سختی می باشد زیرا سهام با وجود ایجاد بادهای مخالف کلان و ژئوپلیتیکی در چند هفته گذشته هنوز بسیار بالا م باشد. و این هنوز یک بازار بسیار واکنش‌پذیر است که در آن سرمایه‌گذاران به دنبال اخبار مثبت و منفی به‌عنوان نماینده‌ برای جایی که ما در همه این‌ها قرار داریم، می باشند. از این رو گفتن گاو نر یا خرس به صورت روزانه چالش‌برانگیز است.

مکرون مقابل لوپن

به نظر می آید دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دور دوم مکرون و لوپن را به نمایش بگذارد. آخرین پیش‌بینی‌ها براساس آرای شمارش‌شده تاکنون به 27.6 درصد برای رئیس‌جمهور مکرون و 24.0 درصد برای لوپن اشاره می‌کند، در حالی که رئیس فعلی در دور اول 2017 با 3.59 درصد بهبود پیدا کرده است، بهبودی بزرگ‌تر از افزایش 2.7 درصدی برای رئیس‌جمهور رقیب بوده است.
یورو بعد از صعود به 1.0954 به دلیل اینکه مکرون از لوپن جلوتر است، دقیقاً زیر 1.09 است. با این حال، هر گونه تخفیف در یورو و کاهش نرخ OAT/Bund با باز شدن بازارهای اروپایی امکان دارد با نظرسنجی ترکیبی (52.4٪) از نامزدهای (لوپن 24٪ + ملانشون 21.4٪ + زمور 7٪) کاهش پیدا کند.
با این وجود، افزایش عدم قطعیت در مورد این موضوع در دور دوم در 24 آوریل می‌تواند انگیزه موقعیت‌های معنی‌دار در طول مدت یورو و تنگ‌کننده‌های OAT/Bund را در این دوره از بین ببرد. آخرین نظرسنجی موسسه Ifop حاکی از پیروزی 51 تا 49 درصدی مکرون می باشد.

نفت

برنت در روز جمعه برای مدت کوتاهی دوباره به زیر 100 دلار در هر بشکه سقوط کرد زیرا عرضه اضطراری قابل توجه اعلام‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی همچنان بر قیمت‌ها تاثیر می گذارد.
بالا رفتن قیمت نفت در بحبوحه‌ی نگرانی‌های چین برای کووید و نگرانی‌های رکود جهانی در رویارویی با سیاست‌های تندروانه‌تر بانک مرکزی همچنان محدود می باشد.
با این حال، بعد از اینکه الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که تولید روسیه می‌تواند در ماه آوریل 4 تا 5 درصد مترمکعب یا حدود 550 کیلوبایت در روز کاهش یابد، کاهش همچنان ادامه دارد. آخرین داده‌ها نشان دهنده این می باشد که تولید در ابتدای ماه به این سطح کاهش پیدا کرده است.
مفروضات بازار در مورد اختلال صادرات روسیه بسیار پایین به نظر می آید. اول، ما قبلاً به پیش‌بینی‌های نواک رسیده‌ایم. دوم، شرکت‌های بیشتری متعهد به «تحریم بخش خصوصی» هستند، از جمله توتال خریدهای خود را تا پایان سال متوقف می‌کند.
با این حال، سیزده میلیون بشکه نفت روسیه هنوز به پالایشگاه‌های هند راه پیدا می‌کند و تحریم‌های نفتی روسیه به بشکه‌های بیشتری را در خاورمیانه در دسترس قرار می‌دهد.

طلا

طلا شروع به معاملات کمی سازنده‌تر کرده است و بازار در حدود سال‌های 1915-1915 بنیانی به وجود می آورد. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو اکنون ظاهراً قیمت‌گذاری شده است، به نظر می‌رسد که زمان به سمت گاو نر می باشد. تا زمانی که تورم در اقتصادهای بزرگ در سراسر جهان 7 درصد سالانه باشد، طلا باید حمایت گردد.
منبع : tgju.org

 

1401/01/21
خرید یا فروش طلا؟


طلا در سه هفته قبل به‌رغم زمینه بنیادین غنی، پویایی چندطرفه‌ای داشت. تحت شرایط عادی، این مسئله نه تنها نوسان‌ساز می باشد، بلکه روندی تمام عیار را شکل می‌دهد به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، نرخ برابری طلا/دلار (XAU/USD) هم‌چنان در محدوده‌ی 1920-1940 دلار تثبیت می گردد، که نشان‌دهنده‌ی عدم قطعیت بازار در برابر پس‌زمینه‌های نامشخص و داده‌های متناقض می باشد. از یک طرف، رشد دارایی باید توسط تنش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از رویدادهای اروپای شرقی و هم‌چنین افزایش گسترده و پایدار تورم تسهیل شود.
این باید معامله‌گران را وادار کند برای تنوع بخشیدن به پرتفولیوی خود و پوشش در برابر ریسک‌ها، به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جایگزین باشند. از طرف دیگر، رشد بیش‌تر طلا به علت افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا و تقویت دلار آمریکا با مشکل روبرو می‌شود.
این عدم قطعیت اعتماد معامله‌گران را به چشم‌انداز افزایشی بازار فلزات گران‌بها  تضعیف کرد. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا (WGC)، بانک‌های مرکزی جهانی، در سه ماهه‌ی نخست سال 2022، به طور فعال ذخایر طلای خود را به فروش رساندند؛ اتفاقی که از سال 2020 شاهد آن نبوده‌ایم. ازبکستان و قزاقستان بزرگ‌ترین فروشندگان در ماه فوریه بودند.
ازبکستان 22 تن و قزاقستان 21 تن فروخت. قزاقستان ذخایر طلای خود را به پایین‌ترین سطح از سال 2020 کاهش داد. ولی خریدهای خالص تحت سلطه‌ی ترکیه بود که در ماه فوریه 25 تن به ذخایر طلای خود اضافه کرد. هند در طول  این ماه 2.6 تن طلا خرید کرد، در حالی که ایرلند، تنها خریدار فعال در بازارهای توسعه‌یافته، 1 تن طلا به ذخایر خود افزود.
کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده (CFTC) روند فروش جهانی طلا را تأیید می‌کند. بر اساس گزارش هفته‌ی قبل، تعداد پوزیشن‌های لانگ طلا به 84.55 هزار و تعداد پوزیشن‌های شورت به 335 هزار رسید. هم‌چنین، آمار پویایی هفتگی نشان‌دهنده‌ی افزایش 772 هزار موردی در پوزیشن‌های شورت (فروش) طلا و کاهش 5.8 هزار موردی در بین خریداران طلا می باشد.
تقویت دلار آمریکا که هم‌چنان در برابر مجموعه‌ای از سایر ارزهای اصلی به بالاترین حد خود در چند سال اخیر می‌رسد، علاوه بر تضعیف اعتماد معامله‌گران دولتی و نهادی، حاکی از احتمال زیاد کاهش بیش‌تر قیمت طلا می باشد.
علاقه به دلار ناشی از پیش‌بینی اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی و تهاجمی توسط فدرال رزرو برای مهار تورم به وجود آمده است: تورمی به بالاترین حد خود در نزدیک به 40 سال قبل رسیده است. معامله‌گران با چشم‌انداز افزایش نرخ 0.5 درصدی به قیمت‌گذاری‌های خود ادامه می‌دهند. تصمیم در مورد افزایش نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو در ماه می اتخاذ خواهد شد.
این موضع توسط اکثریت اعضای رای‌دهنده‌ی کمیته‌ی بازار آزاد فدرال (FOMC) حمایت می گردد. روز سه‌شنبه، لائل برینارد، عضو هیئت‌مدیره فدرال رزرو آمریکا گفت که انتظار دارد ترازنامه به سرعت کاهش و نرخ بهره افزایش یابد - اکنون رقم ترازنامه نزدیک به 9 تریلیون دلار می باشد.
چنین لفاظی‌هایی بازدهی اوراق قرضه‌ی ایالات متحده را به بالاترین سطح خود از سال 2019 رساند که سبب حمایت بیش‌تر از دلار و کاهش جذابیت طلا شد؛ طلایی که پرداخت بهره ارائه نمی‌دهد یا درآمدی ایجاد نمی‌کند. در نهایت، توصیه می‌کنیم پوزیشن‌های شورت (فروش) خود را با هدف 1850-1870 دلار حفظ کنید.
منبع :
tgju.org
 
1401/01/20
طلا در انتظار بریک‌اوت افزایشی یا محصور در محدوده‌ی فعلی؟


طلا برای روزها در حال تثبیت بوده است اما امکان دارد در روزهای پیش رو از این وضعیت خارج شود.طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، محدوده‌ی حمایت و مقاومت فعلی در روزهای اخیر در حال تثبیت بوده است، حتی در زمانی که به علت حرکت تهاجمی دیگر فدرال رزرو، سایر بازارها شاهد نوسان‌های زیادی بوده‌اند.
پیش از این، افزایش نرخ بهره معمولا برای طلا تاثیر منفی داشت، زیرا نرخ‌های بالاتر معمولاً با نزول قیمت طلا مرتبط می باشند. ولی اکنون اوضاع عادی نمی باشد. چشم‌انداز اقتصادی بسیار نامشخص است، ریسک‌ها به شدت بالا رفته و تورم در حال افزایش می باشد. بنابراین، اگرچه نرخ‌ها در حال افزایش می باشند و انتظار می‌رود که این افزایش با سرعت بالا ادامه‌دار باشد، اشتهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در طلا وجود دارد.
حرکت روز قبل به یک دوره‌ی محدودکننده‌ی دامنه‌ی معاملات پایان داده است، ولی آیا می‌توان آن را یک بریک‌اوت تلقی کرد؟ تحلیلگران کمی در این مورد شک دارند؛ به خصوص که کاتالیزور زیادی برای این حرکت وجود نداشته است. عدم موفقیت یک شکست کاهشی در بحبوحه‌ی تصمیم تهاجمی فدرال رزرو مسلماً نشانه‌ای می باشد از یک وضعیت افزایشی برای قیمت‌ها، ولی تحلیلگران مطمئن نیستند که برای مشاهده‌ی بریک‌اوتی بسیار بالاتر از آن کافی باشد.
سطح کلیدی می‌تواند 1۹60 دلار باشد که بالاترین سقف در هفته‌های اخیر است. شکستن این سطح می‌تواند سیگنالی قوی از افزایش گسترده‌تر فلز زرد باشد، در حالی که عدم موفقیت در شکست این سطح امکان دارد نشان‌دهنده‌ی حفظ باند معاملاتی اولیه باشد.
منبع : tgju.org
 
1401/01/18
تاثیر ناچیز نشست اخیر فدرال رزرو بر نرخ طلا


اقتصادنیوز: دیروز اونس طلا در بازارهای جهانی روندی متعادل را داشته است. یکی از عوامل اصلی این روند تفاوت پیش‌بینی‌ها آمار اعلام شده در ارتباط با تورم آمریکا بود.به گزارش اقتصادنیوز ،در ساعات ابتدایی دیروز نرخ طلا کاهش خفیفی را تجربه کرد، اما در پی انتشار نتایج نشست FOMC  شد، روندی متعادل را پی گرفت. افزایش بازده اوراق قرضه این هفته یک عنصر کاهشی برای بازارهای فلزات به‌شمار می‌آمد. هر اونس طلا در ماه ژوئن با 5 دلار و 5 سنت کاهش به 1922 دلار و 60 سنت رسید و نقره می نیز با کاهش 0.104 دلاری به 24 دلار و 43 سنت در هر اونس رسید.
نتایج منتشر شده نشست FOMC نشان داد که اعضا خواهان کاهش ماهانه 95 میلیارد دلاری اوراق بهادار آمریکا (انقباض کمی) می باشند. به نظر می آید شمار زیادی از اعضا طرفدار افزایش 50 واحدی نرخ بهره در جلسه بعدی FOMC و شاید در چند جلسه بعدی پس از آن باشند. این اعضا همچنین معتقدند که جنگ روسیه و اوکراین سبب شده است که فشارهای تورمی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

بیت کوین ۴۳هزارتایی

بیت کوین (BTC) پس از شکست در هفته قبل از سطح مقاومت ۴۸هزار دلاری در حالت عقب نشینی باقی ماند.
دیروز این ارز دیجیتال حدود ۴۳هزار دلار معامله می‌شد و می‌توانست حمایتی بین ۴۰هزار تا ۴۳هزار دلار پیدا کند.
بیت کوین در 24 ساعت گذشته 4 درصد کاهش ارزش داشته است، این رقم پایین‌تر سقوط دیروز سایر رمزارزها می باشد. این تفاوت نشان از آن دارد که تمایل کمتری برای ریسک در میان معامله گران کریپتو است.
منبع : tgju.org
 
1401/01/17
طلای جهانی چند؟


نرخ طلا امروز چهارشنبه کاهش پیدا کرد زیرا اظهارات تندروانه مقامات فدرال رزرو آمریکا سبب افزایش بازدهی دلار و خزانه‌داری به بالاترین سطح چند ساله شد و جذابیت این فلز امن را کاهش داد.به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت شرقی، با ۱.۱۰ درصد کاهش به ۱۹۲۲ دلار و ۱۰ سنت رسید و روز گذشته این فلز گرانبها با ۱۹۲۷ دلار و ۸۰ سنت معامله گشت.
در بازار معاملات آتی آمریکا نیز بهای هر اونس طلا در همین ساعت، با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۱۹۲۳ دلار و ۱۰ سنت رسید و روز قبل با ۱۹۲۷ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.
در حالی که مقامات فدرال رزرو برای کاهش سریع ترازنامه متورم بانک مرکزی فشار آوردند، دلار به بالاترین حد خود نزدیک به دو سال رسید و یکی از آنها نسبت به افزایش شدید نرخ‌های نیم درصدی ابراز تمایل کرد.
دلار قوی‌تر سبب می‌شود طلا برای سایر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد.
بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده در روز چهارشنبه به بالاترین سطح چند ساله خود رسید.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۴.۲۸ دلار در هر اونس رسید. پلاتین با ۰.۳ درصد کاهش به ۹۶۴.۹۰ دلار و پالادیوم کاهش پیدا کرد و در ۲۲۳۷ دلار و پنج سنت ثابت شد.
منبع : tgju.org
 
1401/01/16
تثبیت طلا همگام با قوی‌ترگشتن دلار


در حالی که بدترشدن بحران اوکراین از پیشنهادهای امن برای طلا حمایت کرد، نرخ طلا در راستای تثبیت بازدهی خزانه‌داری و دلار، در روز دوشنبه ثابت ماند.
طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز - قیمت طلا در روز دوشنبه ثابت ماند زیرا بازدهی خزانه‌داری و دلار به دنبال گزارش موثق حقوق و دستمزد ایالات متحده که - انتظارات برای افزایش شدید نرخ‌ها را افزایش داد - ثابت بود، در حالی که بدترشدن بحران اوکراین از پیشنهادهای امن برای طلا حمایت کرد.
هر اونس طلا تا ساعت 7 به وقت گرینویچ تغییر چندانی نداشت و به 1928.36 دلار رسید. قیمت طلای آمریکا با 0.2 درصد افزایش یافت و  به 1928.10 دلار رسید.
مدیر ارشد OANDA بیان کرد: «در حالی که درگیری در اروپای شرقی امکان دارد یک باد ملایم برای کاهش قیمت طلا به وجود آورد، اکنون کاملاً واضح می باشد که ورودی‌های قیمت‌گذاری اصلی طلا تحت تأثیر بازدهی بالاتر ایالات متحده و افزایش دلار آمریکا قرار گرفته است. جفری هالی، تحلیلگر بازارها اضافه کرد که تجارت آسیایی به دلیل تعطیلات چین قطع شده است.
دلار قوی‌تر سبب می‌شود طلا برای دیگر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد، در حالی که بازدهی بالاتر، هزینه‌ی فرصت نگهداری شمش‌های بدون پرداخت را افزایش می‌دهد.
دلار شروع هفته را محکم کرد در حالی که بازدهی خزانه‌داری نیز بالاتر بود، زیرا گزارش ماهانه مشاغل ایالات متحده حاکی از بازار کار قوی است و احتمالاً فدرال رزرو را در مسیر حفظ موضع سیاست مبارزه‌طلبانه خود نگه می‌دارد.
داده‌های شغلی ایالات متحده نشان داد که نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر یعنی 3.6 درصد کاهش پیدا کرده است و دستمزدها مجدداً شتاب می‌گیرد و فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره در ماه می 50 واحد پایه افزایش می‌دهد.
سرمایه گذاران مشتاقانه منتظر هرگونه بحث در مورد افزایش 50 واحدی نرخ بهره می باشند، زمانی که فدرال رزرو صورتجلسه ای از جلسه مارس چهارشنبه خود را منتشر کند.
در همین حال، وزیر دفاع آلمان روز یکشنبه بیان کرد اتحادیه اروپا باید در ارتباط با ممنوعیت واردات گاز روسیه بحث کند.
به بیان وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، طلا امکان دارد به 1898 دلار سقوط کند زیرا سطح حمایتی خود را از 1924 دلار در هر اونس شکسته است. 
هر اونس نقره با 0.8 درصد افزایش به 24.81 دلار رسید، پلاتین با 0.5 درصد افزایش به 990.38 دلار رسید، در حالی که پالادیوم با 2.1 درصد افزایش به 2323.42 دلار رسید.
منبع : tgju.org

 

1401/01/15
بیت کوین احتمالا به بالای 50,000 دلار خواهد رسید


به بیان تحلیلگران، بیت کوین هم اکنون در مابین اصلاح فیبوناچی در 48,000 دلار و تنکسن در 46,000 دلار وجود دارد، و احتمال شکست صعودی نیز زیاد است.طبق گزارش شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز و به نقل از خبرگزاری اف‌ایکس استریت، نرخ بیت کوین در مواجهه با تنکنسن روزانه حمایت پیوسته گرفته است، اما در مواجه با منطقه ارزش 48,000 دلار بارها مقاومت نشان داده است. شکست افزایشی در صورت نزدیک شدن بیت کوین به مقاومت 48,000 دلاری، شدنی است.

بیت کوین احتمالا باز هم رشد می‌کند؛ گاوها و خرس ها شگفت زده خواهند شد

بیت کوین هم اکنون در بالای قیمت آغازین 2022 یعنی 46,242 دلار قرار دارد، و بیت کوین را نسبت به ابتدای سال، مثبت نگه داشته است. اگرچه، یک روند قیمتی با ثبات در طی آخر هفته پیشبینی می‌شود که در مابین اصلاح فیبوناچی 61.8 درصد در48,000 و تنکنسن در 46,000 قرار دارد.
انتظار می‌رود که بیت کوین رالی خود را با وجود کاهش قیمتی در روز پنجشنبه و جمعه، ادامه دهد. در گذشته نیز، ماه آوریل(فروردین) یکی از بهترین ماه ها در عملکرد بیت کوین بوده است. سال هایی که بیت کوین در ماه آوریل روند افزایشی و مثبت نداشت، کاهش قیمت، بیشتر از 3 درصد نبود.
سطح قیمتی 48,000 دلار، قوی ترین مقاومت برای بیت کوین باقی مانده است. 48,000 دلار به معنای بودن بیت کوین در بالای ابر هفتگی ایچیموکو و سطح اصلاح 61.8 درصدی فیبوناچی می باشد. و بالاتر از آن، کیجنسن هفتگی در 51,250 دلار می باشد.
حد بالای قیمتی بیت کوین در سطح ارزشی 48,000 دلار محدود شده است، و خطر روند کاهشی نیز همچنان پابرجاست. چونکه بیت کوین همچنان داخل ابر ایچیموکو قرار دارد، ابتدایی ترین سطح حمایتی در پایین ابر، سنکو اسپن B در 37,800 دلار می باشد.
منبع : tgju.org
 
1401/01/14
قیمت سکه نزولی شد

اقتصادآنلاین - پانیذ رحیمی؛ بازار طلا و سکه صبح  امروز، یکشنبه ۱۴ فروردین ماه را به دنبال نزول قیمت اندک دلار و تعطیل بودن بازار اونس جهانی طلا با اندکی کاهش  نسبت به پنجشنبه هفته قبل آغاز کرد. به این ترتیب دلار آزاد با بازگشت مجدد به کانال ۲۶ هزار تومان در این ساعت در قیمت ۲۶هزار و ۸۰۰تومان معامله می‌شود. حباب سکه نیز افزایش پیدا کرده است. 
به این ترتیب سکه امامی در این ساعت از معاملات ۱۲ میلیون و ۶۰۲  هزار تومان قیمت خورده است که با توجه به نرخ روز پنجشنبه معادل ١٢ میلیون و ۶۶۹ هزارتومان، ۶۷ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. 
نیم سکه نیز با  قیمت ۷ میلیون و ۴۱۰ هزارتومان معامله می گردد. این سکه در آخرین روز معاملاتی هفته قبل، ۷ میلیون ۴۲۸ هزارتومان بود که در معاملات امروز، با کاهش قیمت ۱۸ هزار تومانی مواجه بوده است.
همچنین ربع سکه، ۴ میلیون و ۱۹۵ هزارتومان قیمت خورده است که نسبت به آخرین قیمت معاملاتی این سکه در پنجشنبه هفته قبل معادل ۴ میلیون و ۲۰۵ هزارتومان، کاهش قیمت کمی را نشان می‌دهد.
هر سکه یک گرمی نیز با قیمت ۲میلیون و ۴۵۸هزارتومان خرید و فروش می‌شود که نسبت آخرین قیمت آن در هفته قبل، معادل ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان، کاهش قیمت کمی داشته است.

حباب سکه چقدر است؟

با توجه به کاهش قیمت سکه و افزایش تقاضا برای آن، حباب سکه افزایش پیدا کرده است به طوریکه در این ساعت از معاملات، سکه امامی، ۲۶۵هزارتومان، نیم سکه، یک میلیون و ۲۵۸ هزار تومان، ربع سکه، یک میلیون و ۱۰۲هزارتومان و هر سکه یک گرمی، ۹۳۸ هزارتومان حباب دارد.
منبع : tgju.org