فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار دی 99

99/10/30
کرونا و تعطیل شدن مراسم‌ها، تقاضای خرید طلا را به نصف رساند

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: با تعطیلی مراسم‌های مختلف چون آیین‌های عروسی و تولدها تقاضا برای خرید طلا و جواهرات افت بسیار قابل توجهی یافت، به همین علت شمار زیادی از کارگاه‌های تولیدی و فروشگاه‌های طلا و جواهر تعطیل گشته اند.
طبق گزارش سایت طلا، «محمد کشتی آرای» در توضیح تاثیر ویروس کرونا بر فعالان حوزه طلا و جواهر ایران، اضافه کرد: طلا و جواهرات جزو زیورآلات و کالای لوکس و زینتی می باشند و در رسته مایحتاج عمومی مردم نیست که مصرف روزانه داشته باشند.  مصرف طلا و جواهر در مناسبت‌های مختلف چه مناسبت‌های مذهبی و ملی چه مراسم عزا یا عروسی یا گردهمایی‌های خانوادگی قابل توجه می باشد.
وی در ادامه گفت: پس از شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری مجالس خانواده‌ها اعم از عروسی، عزا، عقد و نامزدی یا مناسبت‌های دیگر شاهد کاهش تقاضا برای خرید و طلا و جواهر و استفاده آن بودیم.

تعطیلی کارگاه‌های تولید طلا و جواهر

کشتی آرای با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان تاثیر ویروس کرونا بر این بخش وجود ندارد، بیان کرد: حداقل آسیب کرونا بر تولید و توزیع طلا و جواهرات کاهش تقاضا  بوده است که این میزان کاهش حداقل ۵۰ درصدی بر این صنعت تاثیر چشمگیری داشته و شاهد تعطیلی شمار زیادی از کارگاه‌های تولید طلا و جواهر و فروشگاه های فروش آن در یک سال اخیر بوده‌ایم، بخشی از کارگاه ها نیز تغییر شغل داده‌اند.
رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران اضافه کرد: البته علاوه بر کرونا، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نیز تقاضا برای خرید طلا و جواهر را دچار کاهش کرده است. خانواده‌ها ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در بخش‌هایی که سوددهی بیشتری دارند، سرمایه‌گذاری کنند، به همین علت بخش اعظمی از این سرمایه‌گذاری‌ها به سمت طلای خام، سکه و ارز سوق داده شده است.
وی در پایان اضافه کرد: البته خریدهای اجباری چون حلقه نامزدی و سرویس طلای عروس وجود دارد اما اصل برگزار نشدن مراسم‌های مختلف، انگیزه خرید آن را به شدت کم شده است که بسیاری از تولید کنندگان را دچار ورشکستی کرده است.
بررسی‌ها نشان دهنده این می باشدکه هفته‌های قبل قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بوده است.
منبع : tgju.org

 

99/10/29
پیش‌بینی نرخ سکه و دلار در بهمن ماه سال ۹۹/افت قیمت دلار تا محدود ۱۹ تا ۲۱ هزار تومان

چند روزی می باشد که نرخ دلار در سراشیبی نزول قرار گرفته است، به طوریکه حالا این ارز در مرز روانی کانال ۲۲ هزار تومانی قرار گرفته، این در حالی می باشد که بیشتر نشانه‌ها حکایت از ادامه کاهش دلار می‌کنند.
طبق گزارش سایت طلا ،سیدکمال سیدعلی کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه از حدود ۳، ۴ ماه پیش نیز پیش‌بینی می‌شد که ارز تا قیمت بین ۱۹ تا ۲۱ هزار تومان کاهش پیدا کند، بیان کرد: این در حالی می باشد که بخشنامه بانک مرکزی در ارتباط واردات بدون انتقال ارز قیمت دلار را در حدود ۲۵ هزار تومان نگه داشت وشاهد بودیم که حدود ۴۰ روز نیز دلار در این قیمت ثابت ماند، بالاخره وضعیت صادرات و واردات می باشد که قیمت ارز در بازار را تعیین می‌کند.
قیمت این ارز در معاملات پشت خطی تهران و هرات، حتی بعد از اینکه اعلام گشت، آمریکا تحریم‌های جدیدی را بر روی بعضی نهاد‌ها و اشخاص‌های ایرانی اعمال کرده است، دچار کاهش بیشتری شد. مسئله‌ای که نشان می‌دهد بازار تا حدی حساسیت خود به اخبار تحریمی دوران ترامپ را از دست داده است و بیشتر بر مبنای امید‌های آینده نسبت به تغییر شرایط تحریمی، موقعیت فروش را برای خود معین کرده است.
 چنین شرایطی نیز نرخ سکه و طلا را نیز کاهشی کرد، به طوریکه پیش بینی می‌شود، از روز دوشنبه سکه نیز کانال عوض کند و به کانال ۹ میلیون تومانی افت پیدا کند و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بالاخره به زیر یک میلیون تومان راه پیدا کند، حال باید دید که در هفته پیش روی بازار ارز، سکه و طلا آیا گارد کاهشی خود را همچنان حفظ خواهند کرد.

آخرین وضعیت بازار سکه و طلا

محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در مرز یک میلیون تومان قرار گرفته است، اظهار کرد: در معاملات روز شنبه برای ساعاتی طلا ۱۸ عیار به زیر یک میلیون تومان کاهش پیدا کرد، این در حالی می باشد که سکه تمام طرح جدید نیز این افت قیمت را تجربه کرد و به محدوده ۱۰ میلیون و صد هزار تومان نیز رسید، اما پس از آن به علت اینکه قیمت‌ها جذاب به نظر می آمد، تقاضا برای خرید سکه تمام بیشتر شد و این مسئله سبب آن شد که سکه تمام طرح جدید با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شود.
وی اضافه کرد: این در حالی می باشد که افت قیمت ربع سکه، نیم سکه و سکه‌های گرمی خیلی بیشتر از سکه تمام می باشد، به طوریکه قیمت این سکه‌ها به ترتیب روز شنبه به سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت گرفت، از طرفی برای قطعات دیگر سکه به مانند سکه تمام تقاضا وجود ندارد و تنها طرح جدید می باشد که به علت جذاب شدن قیمت به رغم بعضی از افراد، با توجه به تقاضایی که شکل گرفت، مجددا در عصر روز شنبه یک افزایش حدود ۲۰۰ هزار تومانی را ثبت کرد.
کشتی‌آرای با بیان اینکه افت قیمت دلار اصلی‌ترین علت برای کاهش قیمت سکه و طلا در بازار می باشد، اضافه کرد: با توجه به اینکه ارز طی روز‌های اخیر مدام در حال عوض کردن کانال قیمتی می باشد و روز شنبه نیز حتی کانال ۲۲ هزار تومان را نیز لمس کرد، این مسئله سبب شد که قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز نزولی شود، از طرف دیگر اظهارات آقای رئیس جمهور در مورد افت قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان در صورتیکه دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز آزاد گردد، مزید بر علت شد تا کاهش قیمت‌ها بیشتر گردد و سیر تندتری به خود بگیرد.
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه الان نمی‌توان پیش بینی دقیقی از روند حرکتی آینده سکه و طلا داشت، بیان کرد: این که دلار آیا به زیر ۲۰ هزار تومان خواهد رسید یا نه را در حال حاضر نمی‌توان در مورد آن مطلبی را عنوان کرد، بلکه باید دید که بازار چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد، طبعا در ارتباط بازار سکه و طلا نیز همین موضوع صادق می باشد و بر اساس قیمت دلار در بازار داخل و همچنین بهای اونس جهانی قیمت‌های سکه و طلا تعیین می گردد.

افت قیمت دلار تا محدود ۱۹ تا ۲۱ هزار تومان ادامه دارد

سیدکمال سیدعلی کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه از حدود ۳، ۴ ماه پیش نیز پیش‌بینی می‌شد که ارز تا قیمت بین ۱۹ تا ۲۱ هزار تومان افت داشته باشد، بیان کرد: این در حالی می باشد که بخشنامه بانک مرکزی در ارتباط واردات بدون انتقال ارز قیمت دلار را در حدود ۲۵ هزار تومان نگه داشت و شاهد بودیم که حدود ۴۰ روز نیز دلار در این قیمت ثابت ماند، بالاخره وضعیت صادرات و واردات می باشد که قیمت ارز در بازار را معین می‌کند.
وی اضافه کرد: اصولا قیمت ارز تابع سیاست‌ها و متغیر‌های کلان اقتصادی می باشد، در زمانیکه ارز بالای ۲۵، ۲۶ هزار تومان بود، افرادی که به قصد سرمایه گذاری در بازار ارز حضور پیدا کردند، ریسک بالایی را متحمل گشتند، در این ارتباط باید سیاست بانک مرکزی در بلند مدت ثبات و تعادل در بازار ارز باشد. این در حالی می باشد که قیمت ارز در هماهمگی کامل با وضعیت تجارت خارجی کشور شامل صادرات و واردات، وضعیت تولید کالا و خدمات و... می باشد.
سیدعلی اظهار کرد:  نرخ ارز باید به نحوی تنطیم شود که از طریق واردات کالا‌ها با قیمت مناسب و منطقی به دست مردم برسد تا از این طریق انتظارات تورمی تخلیه گردد، در چنین وضعیتی به طور قطع نرخ ارز در بازار نیز به ثبات خواهد رسید که این موضوع خود یک نکته کلیدی به شما می آید، اگر به چنین موضوعی دست پیدا کنیم، به طور قطع نوسان جزئی دلار در بازار دیگر اهمیتی نخواهد داشت.
این کارشناس مسائل ارزی همچنین در ارتباط کاهش قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان که روحانی از آن صحبت به میان آورده بود، یادآور گشت: اول این موضوع باید مشخص گردد که آیا اساسا به نفع اقتصاد کشور می باشد که دلار ۱۵ تومان شود، یاخیر، از طرف دیگر باید دید اگر دلار به این قیمت هم برسد، آیا در این محدوده ماندگار می باشد یا مجددا افزایش پیدا خواهد کرد، این در حالی می باشد که به نظر می‌رسد در کوتاه مدت دلار تا مرز ۱۹، ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد، بعد از آن نیز کاهش بیشتر بستگی به متغیر‌های زیادی دارد، به طور مثال ما باید بتوانیم روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر کنیم، تا درآمد‌های ارزی افزایش پیدا کند.
وی افزود: از طرف دیگر به سرمایه گذاری‌های جدید صنعتی بسیار نیازمندیم، زیراکه خطوط تولید و ماشین آلات کارخانجات طی این چند سال تحریم فرسوده شده اند و باید عوض شود، در چنین شرایطی ولع ارزی ما بسیار بالا می باشد و با توجه به چنین شرایطی باید ورودی ارز به کشور افزایش پیدا کند، تا دلار بتواند به نرخ ۱۵ هزار تومان برسد، از طرف دیگر باید تولید کشور رونق بگیرد و بعد از آن نیز می‌بایست دید که آیا صادرات و واردات با دلار ۱۵ هزار تومانی مقرون به صرفه خواهد بود یا خیر، این‌ها سوالاتی می باشد که باید به آن پاسخ داده شود تا بعد از آن بتوان گفت که آیا دلار به این عدد می‌رسد یا خیر؟ و در وهله دوم آیا این موضوع به نفع اقتصاد کشور خواهد بود خیر؟
منبع : tgju.org

 

99/10/27
۶ پیش‌بینی از آینده بازارها /آیا ریزش بازارها ادامه‌دار خواهد بود؟

در هفته اخیر طلا و سکه حدود ۱۰ درصد و دو بازار بورس و دلار هم هرکدام شش درصد بازدهی منفی را دارا بوده اند. آیا این روند منفی بازارها ادامه‌دار خواهد بود؟
ـ ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلای تهران : چنانچه هفته نخست بهمن قیمت انس جهانی طلا تغییر پیدا نکند و افت قیمت دلار هم تداوم داشته باشد، قیمت طلا گران  نخواهد شد.

ـ محمود فضل آذر شربیانی، بازرس هیات مدیره اتحادیه طلای تهران : نرخ طلا در هفته چهارم دی ماه بستگی به وضعیت تحولات منطقه در عرصه سیاسی، نوسان انس جهانی طلا و دلار را دارا می باشد. چنانچه قیمت انس جهانی طلا و دلار گران شود، طلا در هفته چهارم دی ماه گران خواهد شد.

ـ داود سوری، کارشناس اقتصادی: در بحث قیمت‌گذاری فولاد، دولت در یک فرایند غیرقانونی و بدون هیچ توجیه عملی در بورس کالا دخالت داشته و برای فولاد قیمت معین کرده است. اینها همه باعث می‌شود که مردم نخواهند در آینده وارد بورس شوند و خودشان را درگیر ریسک‌هایی کنند که دولت به این بازار تحمیل می‌کند.

ـ سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه: به نظر می آید معاملات هفته بعد بهبود پیدا خواهد کرد، اما احتمالا در روزهای اول هفته فشار فروش در بازار سهام وجود داشته باشد اما در جریان معاملات هفته و از روز دوشنبه فشار فروش کم خواهد شد و تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد. قیمت‌ها به منطقه جذابی رسیده است و از طرفی گزارش‌های ۹ ماهه در پایان معاملات هفته آینده منتشر می‌شود و این دو دلیل سبب مثبت شدن بورس در کوتاه‌مدت خواهد شد.

ـ میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی: به نظر نمی آید قیمت دلار از ۲۰ هزار تومان کاهش بیشتری داشته باشد، اما بورس احتمال افت قیمت دلار را پیش‌خور کرده است و حتی اگر دلار تا این محدوده ریزش داشته باشد تداوم ریزش‌های بورس منطقی نمی باشد و بورس با قیمت ۲۰ هزار تومان جذاب خواهد بود و ریزش بورس به خاطر ریزش قیمت دلار اتفاق نمی افتد.

باقر خادمی، کارشناس بازارهالی مالی: سخنان رئیس جمهور در ارتباط با کاهش قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان با آزاد شدن منابع بلوکه شده، محقق نمی شود و پایین‌تر آمدن قیمت دلار از ۲۳ هزار تومان با این حجم از کسری بودجه بعید می باشد.
منبع : tgju.org

 

99/10/25
روز سرنوشت ساز سکه امامی

اقتصاد نیوز: آیا امروز در بازار قیمت سکه امامی به زیر ۱۰ میلیون تومان خواهد رسید؟
طبق گزارش اقتصاد نیوز،ارزش واقعی سکه امامی تا محدوده 10 میلیون و 600 هزار تومانی افت کرد. تحلیل گران فنی این محدوده را حمایت محکمی برای سکه دانسته اند و معتقدند در صورت شکست آن، این فلز گران بها حتی می تواند به زیر مرز 10 میلیون تومانی سقوط داشته باشد. از این جهت می توان امروز را برای سکه امامی روز سرنوشت سازی در نظر داشت.
کف حمایتی نقطه ای می باشد که معامله گران با تصور این که بازار بیش از این کاهش پیدا نمی کند و به زودی افزایشی می شود وارد موقعیت خرید می شوند وقتی این کف شکسته می شود یعنی معامله گران امید به تغییر روند بازار را ندارند. به همین علت با شکست کف های حمایتی قیمت ها با ریزش بیشتر همراه خواهند شد. به علت اینکه برخی معامله گران از ترس زیان سنگین تر رو به فروش می آورند.

دو عامل برای کاهش قیمت سکه

ماندن اونس طلا زیر مرز هزار و 850 دلاری و رفتن دلار به طرف کانال 23 هزار تومانی می توانند سکه را با قدرت به زیر 10 میلیون و 600 هزار تومان هدایت کنند. امید سکه بازان در انتهای روز پنجم هفته به علامتی بود که از طرف حباب سکه ارسال شد. روز چهارشنبه حباب سکه بار دیگر به محدوده یک درصدی وارد شد. بعضی تحلیل گران بر این باور هستند، زمانی که حباب سکه به زیر دو درصد می رود، خریدهای پله ای افزایش بیشتری پیدا می کنند و امیدوارند این متغیر حداقل در روز آخر این هفته به داد فلز گران بهای داخلی برسد.

کاهش سکه در معاملات پشت خطی

سکه امامی در معاملات پشت خطی به زیر 10 میلیون و 800 هزار تومان قیمت گرفت. این مساله سبب شد که کمی انتظارات کاهشی در بازار شدت بیشتری را به خود بگیرند. در کنار این، دیروز حباب سکه 70 هزار تومان دیگر کاهش پیدا کرد، امری که نشان از افت تقاضا در بازار می داد. با این حال، بازیگران باتجربه بازار عنوان می کردند، زمانی که حباب به محدوده یک درصد می رسد، ریسک خرید سکه برای معامله گران بزرگ کاهش می یابد و بعضی از آن ها به آرامی شروع به خرید می کنند.در واقع حباب سکه در روز چهارشنبه دو سیگنال متناقض ارسال می کرد.افت بیشتر ارزش ذاتی سکه با توجه به کاهش احتمالی دلار می تواند خریدهای  معامله گران بزرگ را به حداقل برساند و توجه آن ها به علامت افزایشی حباب را کمتر کند.
منبع : tgju.org

 

99/10/24
جای دلار را طلا گرفت

روسیه اکنون ۵۹۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز را دارا می باشد.
طبق گزارش ایسنا به نقل از راشا تودی، داده های انتشار یافته توسط بانک مرکزی روسیه نشان دهنده این می باشد که تا پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۰ سهم طلا از ذخایر طلا و ارز این کشور به ۲۲.۹ درصد افزایش پیدا کرده است و این در حالی می باشد که سهم دلار از این ذخایر با کاهش دو درصدی نسبت به سهم سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۲۲.۲ درصد رسیده است. بدین ترتیب برای اولین بار در تاریخ روسیه، ذخایر طلای این کشور بیش از ذخایر دلاری آن بوده است. 
علاوه بر دلار، دیگر ارز مهم غربی یعنی یورو نیز شاهد کاهش سهم خود در سبد ذخایر روسیه بوده و سهم آن از ۳۰.۶ درصد به ۲۹.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. در طرف دیگر سهم یوان نیز از کل ذخایر از ۱۳.۲ درصد به ۱۲.۲ درصد رسیده است.  ارزش ذخایر طلای روسیه اکنون چیزی حدود ۱۲۴.۶ میلیارد دلار برآورد می گردد. 
در طول چهار سال اخیر میزان ذخایر طلا و ارز روسیه غالبا افزایشی بوده است و مدیران بانک مرکزی این کشور امیدوارند این مساله سبب کاهش نوسانات بازارهای مالی و آسیب پذیری در برابر تکانه های خارجی نظیر تحریم ها گردد. ذخایر طلا و ارز روسیه شامل ارز، طلا و حق برداشت مخصوص از صندوق بین المللی پول می باشد. 
سه سال قبل روسیه با در اختیار داشتن ۱۰۵ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری یکی از بزرگ ترین دارندگان این اوراق در جهان بود اما از آن زمان تاکنون حدود ۹۶ درصد از این اوراق را واگذار کرده است.
ژاپن و چین بزرگ ترین دارندگان اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا می باشند و هر کدام بالغ بر یک تریلیون دلار از این اوراق را در اختیار دارند. انگلیس نیز سومین کشور از این نظر می باشد.
روسیه با در اختیار داشتن ذخایر ارزی ۵۹۶ میلیارد دلاری جز ۱۰ کشور اول جهان از این نظر به حساب می آید. چین در رده نخست بزرگ ترین ذخایر ارزی دنیا قرار دارد. 
منبع : tgju.org
 
99/10/23
رگ حیاتی بازار طلا

اقتصادنیوز : نرخ حیاتی در بازار طلا از نگاه تحلیل گران سطح ۱۸۰۰ دلار می باشد. در این هفته سه سهم نیز در کانون توجه سرمایه گذاران در بورس های جهانی می باشد.
بر طبق گزارش اقتصادنیوز، در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، بازار جهانی در شوک تنش های سیاسی در سنای آمریکا قرار داشتند و این اتفاق سبب شد، آن ها نوسان کمی را در هفته تجربه کنند. به جز شاخص بیت کوین که بالاترین رقم خود را در هفته کاری قبل تجربه کرد، مابقی شاخص ها نوسان کمی داشتند. طلا در هفته کاری قبل بازارهای جهانی  حدود 80 دلار افت داشت اما توانست در روزهای پایانی مجدد روند افزایشی را بدست آورد. طلا افت خود را جبران کرد.
بر طبق گزارش فارکس استریت، طلا (XAU / USD) با روندی تقریبا افزایشی توانست کاهشی که داشته را در آخرین روز معاملات جبران کند.در هفته قبل فروش این فلز به ضعیف ترین سطح در سه هفته قبل و به 1828 دلار رسیده بود. بازارهای طلا در طول هفته پیش نوسانات بالایی داشته‌اند اما مقدار زیادی سود را به بازار پس داد. نرخ های بهره ای که 10 سال می باشد برای طلا مشکل به وجود می آورد موجب شدند که این شاخص نوسانی داشته باشد. 
در نهایت ، پیش بینی می شود بازار امکان دارد کمی روند کاهشی را در این هفته تجربه داشته باشد. اما با توجه به زمان کافی که وجود دارد، بعضی تحلیلگران خریدار بیشتری را پیش بینی می کنند. این امر به ویژه در نزدیکی سطح 1800 دلار صادق می باشد. به عبارت دیگر اگر طلا در نزدیک های 1800 دلار نوسان کند، به نظر می آید خریداران بیشتری به این بازار سوق پیدا کنند.
میانگین متحرک نمایی 50 هفته ای دقیقا زیر این سطح قرار دارد ، بنابراین اگر هر نوع پشتیبانی از این فلز گرانبها صورت پذیرد، فقط زمان لازم است تا بتواند مجدد از آن سطح بالاتر حرکت داشته باشد. اگر در پایین‌تر از سطح 1800 دلار سقوط کند، همه چیز امکان دارد بد پیش رود و طلا را به سطح 1700 دلار برساند.کریستوفر لویس، کارشناس سایت فورکس ایمپایر نوشته است: با این وجود ، فکر می کنم بهترین کاری که می توانید انجام دهید این می باشد که صبر کنید تا نوع پشتیبانی و حمایت از طلا افزایش پیدا کند. من پیش بینی می کنم که ما در این مجاورت عمومی هنوز کارهای زیادی برای انجام داریم ، بنابراین با این شرایط، از دیدن رفتارهای نوسانی اصلا تعجب نکنید. به همین علت در ارتباط اندازه نوسان طلا باید بسیار محتاط بود، زیرا حدس زدن در ارتباط بازار در چنین شرایطی بسیار دشوار می باشد.
او بیان می کند: با این وجود ، من به چشم انداز بلند مدت طلا خوش‌بین می باشم. من علاقه ای به کم  کردن پیش بینی خود در قیمت طلا ندارم ، به طور کلی معتقدم دلار آمریکا در بلندمدت روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد، اما بیش از حد به فروش می رسد، بنابراین کمی منطقی است که بعضی تحلیلگران ارزیابی کنند که در این چند هفته آینده دلار آمریکا امکان دارد بر طلا فشار بیاورد.
3 سهام جهانی در کانون بازارهابر اساس گزارش کیتکو، سرمایه گذاران بازار سهام ، همه حواشی های سیاسی رخ داده در واشنگتن را طی هفته قبل نادیده گرفتند ، بعد از اینکه دموکرات‌ها هر دو کرسی کنگره آمریکا را بعد از انتخابات دور دوم جورجیا ، در دست گرفتند، سرمایه گذاران شرط بندی کردند شاید بررسی های بیشتری بر روی محرک های مالی انجام شود.
 شاخص‌های S&P 500 و NASDAQ با وجود بسته قدرتمند تقویت اقتصادی که روز به روز کمک آن به اقتصاد مطمئن تر به نظر می آید، هر دو در معاملات روز جمعه به بالاترین رکورد های روزانه دست پیدا کردند. از ابتدای این هفته (22 دی) ، سرمایه گذاران آخرین گزارش های سود سه ماهه برخی از بزرگترین شرکتهای وال استریت را دریافت می کنند.
 در ادامه سه سهام از بخش های مختلف آمده است که با شروع فصل درآمد Q4 آنها را رصد کرده ایم؛

 1. JPMorgan Chaseبانک تجاری و سرمایه گذاری وال استریت ، جی‌پی مورگان ، درآمد سه ماهه چهارم را جمعه ، 15 ژانویه (26 دی) ، پیش از افتتاح بازار گزارش می دهد. تحلیلگران انتظار دارند 2.42 دلار سود هر سهم از فروش را دارا باشد.
در میان این شوک ها ، بعضی از بانک ها توانسته اند عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشته باشند ، به خصوص بانک هایی که فعالیت های متنوعی دارند. JPM با افزایش 30 درصدی درآمد از بازارها ، به علت افزایش قیمت سهام در حجم معاملات ، افزایش غیرمنتظره ای در درآمد به وجود آورد. سهام JPM بعد از بهبودی کامل از ضررهایی که در طی همه گیری، متحمل شد ، جمعه با 136.02 دلار بسته شد.

 2. خطوط هوایی دلتاDelta Air Lines درآمد Q4 را پنجشنبه 14 ژانویه (25 دی) قبل از افتتاح بازار گزارش می دهد. به طور متوسط ، تحلیلگران انتظار دارند هر سهم 2.42 دلار ضرر کنند.
این صنعت هواپیمایی جهانی در تلاش می باشد تا بعد از سال بی رحمانه 2020 که در آن ترافیک هوایی در میان افزایش شیوع COVID-19 سقوط کرده ، به روزهای اوج برگردد. مدیر عامل Delta Air در یادداشت سال جدید خود ، به کارمندان خود بیان کرد که این شرکت هواپیمایی همچنان به دنبال جریان‌های نقدی مثبت تا بهار در «یک سال بهبودی» می باشد.

 3. تسلا موتورز
تسلا (NASDAQ: TSLA) بعد از افزایش بیش از 20٪ در هفته اول 2021 همچنان بیشترین جستجوی سهام در بازار را حفظ می‌کند.
حرکت قدرتمند به سمت بالا که از بهار گذشته شروع شد، سهام تسلا را در سال قبل حدود 800 درصد بالاتر برد و بنیانگذار و مدیر عامل شرکت ایلان ماسک را به ثروتمندترین مرد روی زمین مبدل کرد.
منبع : tgju.org
 
99/10/22
اگر تصمیم به خرید یا فروش طلا دارید حتما این خبر را بخوانید



از روز جمعه هفته قبل قیمت طلا دچار یک نزول بسیار شدید و نوسانات زیادی شد که در نتیجه آن سرمایه گذاران مجددا دچار تردید نسبت به آینده طلا شدند. اما الان زمان مناسبی برای خرید یا فروش طلا می باشد؟
در حال حاضر سرمایه گذاران در حال تخلیه سرمایه خود از بازار طلا و حرکت به سمت بازار های پرسود تر مانند بازار سهام (به خصوص سهام تسلا) و بیت کوین می باشند که در حال حاضر روزانه تا ده درصد سود ده می باشند.
کارشناسان و سرمایه گذاران سنتی طلا معتقدند که حرکت به سمت این بازار ها یک اشتباه بوده و نهایتا طلا بهتر از تمامی این بازار ها حرکت خواهد داشت.
با انتشار داده های اقتصادی مربوط به مشاغل در روز های قبل انتظارات تورمی کاهش پیدا کرد و در نتیجه آن قیمت طلا نیز کاهش پیدا کرد. همانطور که همه ما می دانیم قیمت طلا با انتظارات تورمی رابطه ای مثبت را دارد.
شرایط در حال حاضر بسیار شبیه به ابتدای همه گیری ویروس کرونا می باشد. آمار مرگ میر در ایالات متحده بسیار افزایش پیدا کرده و داده های اقتصادی بسیار ضعیف تر از آنچه پیش بینی می شد هستند.
از سوی دیگر خوشبینی ها نسبت به واکسن کرونا تقریبا از بین رفته اند و تصور جهانی بدون ویروس کرونا بسیار دور تر از آنچیزی که انتظار می رفت ایستاده است.
در این شرایط می توان انتظار داشت که قیمت طلا برای بار دیگر قدرت از دست رفته خود را به دست آورده است. طلا در حال حاضر قیمت خود را به علت بهبود شرایط اقتصادی از دست نداده است بلکه اقتصاد بسیار بدتر از آنچیزی که پیش بینی می شد ضعیف گشته است.
تنها زمانی می توان اعتقاد داشت که طلا روند افزایشی خود را از دست می دهد که شرایط اقتصادی بهبود پیدا کرده باشد و نشانه هایی از خروج از بحران اقتصادی به وجود آمده مشاهده شود.
منبع : tgju.org

 

99/10/21
آیا نرخ طلا کاهش پیدا می کند؟

سرمایه گذاران فلزات ارزشمند روز جمعه از افت چهار درصدی قیمت طلا و ریزش ۱۰ درصدی قیمت نقره ناامید گشتند.
طبق گزارش ایسنا، تحلیلگران در گفت و گو با کیتکونیوز اظهار داشتند: رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و دلار عامل اصلی ریزش قیمت در بازار فلزات ارزشمند بوده است.
بهای هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار کامکس آمریکا روز جمعه بیش از ۸۰ دلار معادل ۴.۱ درصد نزول کرد و در ۱۸۳۵ دلار و ۴۰ سنت بسته شد. همزمان بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به بالای ۱.۱ درصد افزایش پیدا کرد.
به بیان ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، در حال حاضر رشد بازده اوراق خزانه، تقاضا برای دلار را تقویت کرده و سبب فروش گسترده در بازار طلا شده است. علاقه زیادی در میان سرمایه گذاران موسسه ای برای فاصله گرفتن از طلا وجود دارد و همچنین این ترس بزرگ وجود دارد که موجودی صندوقهای  ETF با موفقیت بشتر جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا در مهار پاندمی کووید ۱۹ کاهش پیدا می کند. طلا شاهد فروش فنی شدیدی می باشد. ادوارد مویا با اشاره به این که بازار طلا امکان دارد در روزهای آتی شاهد نوسان ۱۰۰ دلاری قیمتها باشد، به سرمایه گذاران توصیه کرد به دلار آمریکا توجه داشته باشند.
وی در ادامه گفت: در وال استریت این دیدگاه وجود داشت که با خودداری بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخهای بهره به این زودی، ضعف ارزش دلار عمیقتر خواهد گشت اما آنچه که مشاهده کردیم، بهبود ارزش دلار بود که معاملات طلا را متاثر کرد.
دورنمای اقتصادی بسیار مبهم مانده و در بحبوحه قرنطینه های سخت گیرانه و آمار بالای قربانیان کووید ۱۹، آمریکا کاهش ۱۴۰ هزار شغل در دسامبر را گزارش داد.
پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز اظهار داشت: در حال حاضر دو عامل تاثیرگذار در ریزش قیمت طلا وجود داشته که شامل رشد بازده اوراق قرضه و مصائب اقتصاد می باشد. این امر سبب فروش و فرار به سمت نقدینگی گشته است. آمار اشتغال روز جمعه نشان داد که اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول امسال امکان دارد با مشکلاتی مواجه شود. واکنش معمول بازار به اخبار اقتصادی بد، حرکت به سمت نقدینگی می باشد. پول از بازار طلا خارج شد و به سمت بازارهای سهام یا اوراق قرضه رفت. همچنین عرضه واکسن ضعیفتر از انتظارات قبلی بوده و به جای بهبود، بدتر گشته است.

رقابت رمزارز

تحلیلگران بیشتری قبول دارد که بیت کوین توجهات را از طلا به سمت خود جلب کرده و جریان معمول سرمایه که به علت جذابیت این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن به سمت طلا سرازیر می شد، اکنون به سوی بیت کوین حرکت می کند.
طلا هفته قبل ۱۲۵ دلار سقوط داشت در حالی که بیت کوین بیش از ۱۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد و روز جمعه به رکورد بالای جدید ۴۱ هزار دلار رسید.
شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تردینگ در این باره به کیتکونیوز بیان کرد: بیت کوین شاهد ورود سرمایه گذاران جدیدی می باشد که متقاضی دارایی امن می باشند. بیت کوین با جذب سرمایه گذاران، به جذابیت طلا لطمه می زند.
مویا هشدار داد با وجود جذابیت ارز رمزها و اثر منفی کوتاه مدت آن بر طلا، حباب بیت کوین بالاخره در مقطعی خواهد ترکید و انتظارات تورمی احتمالا از قویتر شدن نرخ طلا پشتیبانی می کند.
شمار زیادی از تحلیلگران با این نظر موافق بوده و معتقدند روند افزایشی طلا در سال میلادی جاری هنوز تغییر پیدا نکرده است.

اگر اونس طلا به پایین ۱۷۰۰ دلار سقوط داشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به بیان ادوارد مویا، بزرگترین خط برای بازار طلا در معاملات هفته جاری سطح ۱۷۷۰ دلار خواهد بود که پایینترین رکورد نوامبر می باشد. وی در ادامه اضافه کرد: من ترجیح می دهم طلا را در حدود ۱۸۵۰ دلار ببینم. حواس همه به رکورد پایین نوامبر خواهد بود و اگر طلا به پایین ۱۸۰۰ دلار کاهش پیدا کند، تعجب خواهم کرد. خواهید دید که این قیمت نهایتا تثبیت می شود.
شون لاسک بیان کرد: کاهش طلا به ۱۸۵۰ دلار در دسامبر با بالا رفتن تقاضای خرید مواجه شد و اکنون هم امکان دارد چنین اتفاقی بیفتد. بخش زیادی از فروشی که روز جمعه رخ داد، تکنیکال بود. سطح ۱۸۰۰ تا ۱۸۲۰ دلار که رکورد پایین اواسط دسامبر بود، حفظ خواهد شد و کاهش طلا به پایین ۱۸۰۰ دلار به منزله کاهش پنج درصدی قیمت از آغاز سال ۲۰۲۱ تاکنون خواهد بود. اگر طلا پایین ۱۸۲۸ دلار بسته شود تا مرز ۱۸۰۰ دلار عقب نشینی خواهد کرد و راه برای کاهش به سمت ۱۷۷۸ دلار هموار می شود.

اخبار اقتصادی مهم هفته جاری

در هفته جاری اخبار اقتصادی مهمی نظیر نرخ تورم آمریکا در روز چهارشنبه، آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در روز پنج شنبه و شاخص قیمت تولیدکننده و آمار خرده فروشی آمریکا در روز جمعه انتشار می یابد.
بر طبق گزارش کیتکونیوز، جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا هم قرار می باشد روز پنج شنبه در کنفرانس مجازی دانشگاه پرینستون سخنرانی داشته باشد.
منبع : tgju.org
 
99/10/20
طلا ۱۰۰ دلار افت کرد، بیت کوین ۱۰ هزار دلار پرید


اقتصادنیوز : طلا در هفته کاری قبل ۱۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داد و در مقابل بیت کوین ۱۰ هزار دلار افزایش قیمت داشت.
طبق گزارش اقتصادنیوز، در آخرین روز بازار جهانی، بیت کوین همچنین روند صعودی را پیش گرفت و بازهم رکورد زد. در مقابل طلا با افت از کانال 1900 ظرف یک‌شب 60 دلار افت قیمت داشت و درمجموع هفته نیز 100 دلار کاهش پیدا کرد. همچنین قیمت نفت برنت نیز به بیش از ۵۵ دلار رسید که این نشان‌دهنده آینده بهتر شدن تقاضا در روزهای آینده می باشد.

رکورد مجدد بیت کوین

بر طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در روز جمعه قیمت بیت کوین، به بالاترین رکورد خود در سال‌های اخیر دست یافت. در حال حاضر ارزش بیت کوین ۴۱ هزار دلار را عبور کرد و به بیش از ۴۲ هزار دلار قیمت گرفت.
بر طبق گزارش کوین‌متریکس، ارزشمندترین ارز جهانی به ۴۱ هزار و ۹۷۳ دلار رسید. این ارز دیجیتالی از ۴۰ هزار و ۵۹۰ دلار که آخرین بیشترین قیمت، ۴ درصد افزایش داشت.
بیت کوین در سال قبل حدود ۳۰۰ درصد افزایش را داشته است و در سال ۲۰۲۱ تاکنون ۴۱ درصد افزایش داشته است.  آخرین باری که بیت کوین بعد از افزایش بیش‌ازحد روند کاهشی یافت، در سال ۲۰۱۷ بوده است.
به نظر می آید بیت کوین به قیمت ۱۴۶هزار دلاری که جی پی مورگان ( بانک سرمایه‌گذاری بین‌المللی) پیش‌بینی کرده بود نزدیک گشته است و این قیمت دور از انتظار نمی باشد. بر طبق گزارش سایت اینوستینگ، به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کند تا فروش قوی را پیشنهاد کرده است.

بدترین هفته نرخ طلا از آذر

انتظار این بود که سال 2021 سال درخشانی برای طلا باشد. گرچه هنوز امکان دارد این‌طور باشد ، اما هفته اول سال میلادی برای فلز زرد بدترین باخت هفتگی خود از ماه نوامبر (آذر) را به ثبت رسانده است.
هر دو معاملات آینده و نرخ لحظه‌ای طلا که نشان‌دهنده معاملات در زمان واقعی شمش می باشد، بیش از 100 دلار در هر اونس در هفته یا تقریباً 3٪ از دست دادند.
قیمت هر اونس طلا تحویل در فوریه (بهمن) با کاهش ۸۰ دلار به قیمت هزار و ۸۳۳ دلار رسید. این در حالی می باشد که در ماه قبل این قیمت هزار و ۹۴۶ دلار بوده است.

دو عامل افت قیمت طلا

در حال حاضر دو کاتالیزور وجود دارد که سبب فروش طلا می گردد. افزایش بازده اوراق قرضه و خبرهای بد از اقتصاد. "بازده 10 ساله اوراق قرضه به بالاتر از 1.1٪ رسیده است عددی که از طرف برخی تحلیل قابل‌توجه به نظر می آید بدون ریسک بدون این بازار و درجه نقد شوندگی بالا سبب شده اوراق قرضه رقیب جذابی برای طلا باشند. آمارهای استخدام هم بسیار منفی‌تر از حد انتظار بوده است، که نشان می‌دهد اقتصاد ایالات‌متحده در سه‌ماهه اول با مشکل مواجه شده است.  این عارضه نیز باعث شده سرمایه‌گذاران به بازارهایی که نقدتر هستند مهاجرت داشته باشند. البته مدیرعامل شرکت والش ، شان لوسک به کیتکو نیوز بیان کرد: کمک به پایین رفتن طلا یک تخلیه فنی بوده است.
به بیان تحلیلگران ، عامل دیگر رقابت بیت کوین می باشد. درحالی‌که قیمت طلا در این هفته 100 دلار از دست داد ، بیت کوین بیش از 10 هزار دلار افزایش پیدا کرد و در روز جمعه به بالاترین سطح از41 هزار دلار رسید.

مقصد بعدی قیمت طلا

بعضی تحلیل گران فنی باور نمی‌کردند نرخ طلا به زیر سطح 1850 دلار بریزد به بیان آنان مقاومت این سطح مجددا بازار را افزایشی می کند در آخرین روز بازار طلا در مرز 1850 ایستاد. اگر این سطح بشکند به نظر طلا در مسیر پیش رو با دو کف  1820 دلار و 1800 مواجه است. اما اگر این دو کف از دست رود طلا تا سطح 1770 دلار می‌تواند ریزش کند اما قیمت در این سطح وارد محدوده‌ای می‌شوند که در حکم جاده‌ای از شن و ماسه است و کاهش بیش از این سخت می گردد.

قیمت نفت بالای ۵۵ دلار

در پایان هفته، قیمت نفت برنت از 55 دلار در هر بشکه عبور کرد، زیرا تعهد از عربستان سعودی برای کاهش بیش‌تر، افزایش قابل‌توجهی به وجود آورده است. البته باید گفت که نیروهای دیگر نیز درگیر می باشند، ازجمله محرک پولی ، چشم‌انداز محرک مالی عمیق‌تر در ایالات‌متحده و خوش‌بینی واکسن این شاخص را تحت تأثیر قرار داده است. کارستن فریتش ، تحلیلگر در Commerzbank AG ، گفت: «10 هفته قبل در معاملات تنها یک‌بار کاهش هفتگی مشاهده‌شده است که نسبتاً کم بوده است.»
در حال حاضر نرخ هر بشکه نفت خام برنت یا افزایش بیش از ۲.۵ درصد به نزدیک ۵۶ دلار رسید. همچنین وست تگزاس اینترمدییت با بیش از ۲.۵ درصد به ۵۲ دلار و ۲۶ سنت قیمت گرفت.
منبع : tgju.org

 

99/10/18
به وحشت افتادن بازارها از طرفداران ترامپ


اقتصاد نیوز: بازارها از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره به وحشت افتادند، خرید و فروش ها دچار توقف شد و بعضی بازارها همانند طلا دچار سکته قیمتی شدند.
بر اساس گزارش اقتصادنیوز، یکی از سناریوهای پیش روی بازار طلا تنش و مشاجره د رارتباط نتیجه انتخابات آمریکا بود در این سناریو قیمت طلا صعودی بود. بامداد امروز چنین اتفاقی رخ داد اما طلا نتوانست صعود چشم گیری را داشته باشد.

واکنش بازارها به کودتای ترامپ

 در آمریکا آشوب سیاسی در حال رخ دادن می باشد که بعضی آن را «کودتای ترامپ» نیز نامیده اند. مسلح بودن طرفداران ترامپ و خشونت آن‌ها در ساختمان کنگره، بازار را دچار وحشت کرده است. به طوری که به نظر می آید فعلاً سرمایه‌گذاران از هر اقدامی دست نگه داشتند.
در روزی که اتفاقات سیاسی از مسیر صندوق رای کاملا وفق مراد بازارها بود تنش ها به یکباره کار را خراب کرد. روز قبل انتخابات ایالت جورجیا برای سنای به مرحله آخر رسید. پیروزی هر حزب در این انتخابات این توانایی را داشت ترکیب اکثریت را دچار تغییر کند. اگر بایدن اکثریت سنا را کنار خود داشته باشد از نظر بازارها یعنی کار برای بسته های مالی بزرگتر برای احیای اقتصاد آمریکا آسانتر می باشد. تحت تاثیر پیشتازی نامزدهای دموکرات در این ایالت بازارهای سهام روز خوبی را پشت سر گذاشتند.بر طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شاخص میانگین صنعتی داوجونز و اس‌اندپی۵۰۰  در روز چهارشنبه به بالاترین حد خود رسیدند.
شاخص داو 466 واحد یا 1.5٪ افزایش پیدا کرد. داو در اوایل روز کاری چهارشنبه برای مدت کوتاهی بیش از 600 واحد افزایش پیدا کرد S&P 500 نیز حدود یک درصد پیشرفت داشت.
سهام بعد از ورود معترضان به ساختمان کنگره آمریکا درحالی‌که نمایندگان مجلس برای شمارش آرا کالج و اعلام جو بایدن به‌عنوان برنده انتخابات ، به بالاترین سطح خود رسید. در همین حال، شهردار واشنگتن دستور منع آمدوشد در این شهر را صادر کرد.

 قیمت طلا افزایش یافت

بر طبق گزارش کیتکو، درحالی‌که نمایندگان مجلس در حال بحث در ارتباط صدور گواهینامه پیروزی جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب بر دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور مستقر بودند ، طلا از پایین‌ترین سطح روزانه خود افزایش یافت. طلا در روزی که گذشت با یک ریزش سنگین به قیمت به ۱۹۰۶ دلار رسید اما در ادامه توانست تا حدی از زیان خود را جبران کند و کمی افزایش یابد. در پایان روز کاری قبل طلا در سطح 1918 دلار بسته شد که در مقایسه با قیمت بسته‌شده در روز سه‌شنبه 30 دلار کمتر بود. درست در همان زمانی که تظاهرکنندگان طرفدار ترامپ با نقض موانع امنیتی وارد سنای آمریکا شدند.
معاملات آتی طلای فوریه با 1923 دلار معامله ، 1.57 درصد نزول در روز را به همراه داشته است.
بر طبق گزارش اینوستینگ، با توجه به «کودتای ترامپ» که در حال حاضر در واشنگتن اتفاق افتاده است، بازار به نظر می آید ترسیده و از معاملات دست نگه‌داشته است. سرمایه‌گذاران فعلاً نه خرید می‌کنند و نه فروش.

بیت کوین به راه خود ادامه می‌دهد

بر طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، نرخ بیت کوین روز چهارشنبه افزایش پیدا کرد و به بالاترین سطح جدید خود رسید ، صعود ارز رمزنگاری‌شده به‌شدت ادانه دار می باشد.
بر طبق داده‌های Coin Metrics ، نرخ بیت کوین سه‌شنبه‌شب به بیش از 35000 دلار افزایش پیدا کرد و به بالاترین قیمت روزانه 35،821 دلار رسید. این در حالی می باشد که صبح چهارشنبه کمی سود کرد و در حدود 34،625 دلار 2٪ بالاتر معامله گشت.
به نظر می آید یکی از دلایل بالا رفتن سرمایه‌گذاری در این بازار، حضور موسسه‌ها و شرکت‌های معتبر در این بازار می باشد. سرمایه‌گذارانی که در ماه‌های قبل به این بازار توجه نمی‌کردند در حال حاضر دارایی‌های خود را به طرف این بازار حرکت دادند.

ثبات در قیمت نفت

نفت وست تگزاس اینترمدییت در روزی که گذشت با کمتر از نیم درصد افزایش با قیمت ۵۰ دلار و ۱۶ سنت در بازار به فروش رفت. نفت خام برنت نیز با کمی افزایش به قیمت ۵۳ دلار و ۸۱ سنت رسید.
منبع : tgju.org

 

99/10/17
زمان خرید طلا رسیده است+تحلیل تکنیکال

از روز قبل طلا روند افزایشی قدرتمندی را شروع کرده و در حال رسیدن به اوج های پیشین خود می باشد. کارشناسان بازار معتقدند که افزایش قیمت ها در اینجا متوقف نشده و بیش ازاین افزایش خواهند کرد.
از روز قبل طلا روند صعودی قدرتمندی را شروع کرده و در حال رسیدن به اوج های پیشین خود می باشد. کارشناسان بازار معتقدند که افزایش قیمت ها در اینجا متوقف نشده و بیش ازاین افزایش خواهند کرد.
همراه با باز شدن بازار ها بعد تعطیلات سال نو میلادی در روز قبل و شروع معاملات طلا این توانایی را داشت مقاومت سطح 1900 دلار را شکسته و تا 1940 دلار رشد کند. هم اکنون نیز هر انس طلا 1949 دلار قیمت دارد و در حال امتحان کردن شانس خود برای رسیدن به سطح 1950 دلار است.
کارشناسان پیش بینی کرده اند که اگر بایدن بتواند کنترل سنا را نیز در دستان خود بگیرد می توان این انتظار را داشت که طلا به سرعت افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده و طبق پیش بینی ها برای بار دیگر به بالای 2000 دلار برسد.
نمودار های فنی نشان دهنده تلاش طلا برای ثابت شدن خود در بالای سطح 1947 دلار می باشند. اگر طلا بتواند سطح 1950 دلار را به دست آورد نقطه مقاومت بعدی که با آن رو به رو خواهد شد سطح 1959 دلار خواهد بود.
در ادامه نیز هدف افزایشی طلا نقطه 1972 دلار خواهد بود که مقاومت عمده طلا را شکل می دهد.
در صورت شرایط کاهشی طلا در نقطه 1941 دلار دارای پشتیبانی بسیار قدرتمندی است و در صورتی که این نقطه حمایت شکسته شود طلا در سطح 1930 دلار پشتیبانی می شود. سطحی که اگر اتفاق خاصی نیافتد بعید می باشد طلا به زیر این قیمت سقوط داشته باشد.
منبع : tgju.org

 

99/10/16
شروع قدرتمند طلا در سال ۲۰۲۱

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ بعد از آنکه طلا در سال ۲۰۲۰، بهترین عملکرد خود را با بازدهی بیش از ۲۴ درصد ثبت کرد، این فلز ارزشمند در روزهای نخستین سال جدید با قدرت کار خود را شروع کرد و سد ۱۹۰۰ دلاری را که هفته‌ها در تلاش برای عبور از آن بود را با قدرت پشت سر گذاشت. طلا در ماه دسامبر بیش از ۷/ ۶ درصد افزایش قیمت را دارا بود و درحالی‌که هنوز بیشتر از ۴ روز از ماه ژانویه نگذشته است، طلا در این مدت بیش از ۷/ ۱ درصد افزایش نرخ را دارا بوده است تا دوباره تلاش جدیدی را برای ورود به هزاره سوم قیمتی خود آغاز کند.درحالی‌که شمار زیادی از تحیل‌گران برای نیمه اول سال ۲۰۲۱ چشم‌انداز افزایشی را برای طلا متصور می باشند، در روزهای نخستین سال ۲۰۲۱ دوباره افزایش تعداد بیماران کرونایی و احتمال وضع محدودیت‌های اجتماعی و قرنطینه سبب شد تا سرمایه‌ها برای فرار از ریسک‌های اقتصادی به طرف پناهگاه‌های امن دارایی هجوم بیاورند. همچنین روز قبل و بعد از رالی صعودی پرشتاب بیت‌کوین، قیمت این رمزارز با اصلاح نسبتا شدیدی روبرو شد به ترتیبی که در معاملات ابتدای روز ارزش پرطرفدارترین رمزارز جهان به کانال ۲۸ هزار دلاری سقوط کرد اما در ادامه با جبران بخشی از این ریزش قیمتی به بالای مرز ۳۰ هزار دلاری برگشت. بیت‌کوین همچنان بیش از ۶۸ درصد کل ارزش بازار رمزارزها را در اختبار خود دارد. بعضی معامله‌گران بر این باور بودند، بازگشت بیت‌کوین از سقف ۳۵هزار دلاری نیز تا حدی موجب ورود سرمایه‌های جدید به بازار طلا شده اند.

پایین آمدن سرعت ریکاوری اقتصادی

علاوه بر مسائل مربوط به پاندمی کرونا، افزایش تردیدها نسبت به ریکاوری سریع اقتصادی یکی دیگر از عواملی می باشد که از قیمت طلا پشتیبانی می‌کند. داده‌های انتشار یافته در اقتصاد چین نشان دهنده این می باشد که سرعت گسترش فعالیت‌های صنعتی در دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه دسامبر کاهش یافته است. این در حالی می باشد که در بحث ریکاوری اقتصادی از بحران ویروس کرونا، اقتصاد چین بهترین وضعیت را در میان اقتصادهای توسعه‌یافته دارا می باشد و پیش‌بینی می‌شود تنها قدرت اقتصادی جهان باشد که در سال کرونایی ۲۰۲۰، رشد اقتصادی مثبت را تجربه می‌کند. تحلیلگران اکنون منتظر انتشار داده‌های اقتصادی آمریکا و اروپا می باشند تا وضعیت روند ریکاوری در این کشورها را نیز مشاهده کنند. پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی آن می باشد که پتانسیل انتشار داد‌ه‌های اقتصادی ناامیدکننده و به‌طور کلی کاهش سرعت ریکاوری اقتصادی در میان کشورهای توسعه‌یافته موضوعی می باشد که می‌تواند از قیمت طلا حمایت کند. کاهش مجدد ارزش دلار آمریکا نیز روز قبل راه افزایش طلا به بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری را هموار کرد. شاخص دلار آمریکا در ادامه مسیر نزولی خود روز قبل با کاهش نیم درصدی به میانه کانال ۸۹ واحدی سقوط کرد تا در پایین‌ترین ارزش خود در سه سال گذشته قرار بگیرد. طلا نیز ساعت ۳بعدازظهر به بالای ۱۹۳۰ دلار رفته بود که رکوردی ۲ماهه به حساب می آید.
از منظر وضعیت پاندمی ویروس کرونا نیز همچنان وضعیت به سود طلا می باشد. نخست‌وزیر بریتانیا در سخنان خود از احتمال وضع قوانین سختگیرانه‌تر برای کنترل پاندمی کرونا خبر به میان آورد و همچنین ژاپن نیز اعلام کرده که به علت افزایش مجدد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در پایتخت خود اعلام وضعیت اضطراری خواهد کرد. 
منبع : tgju.org

 

99/10/15
حاضر شدن طلا و نقره در کارزار مقابله با ویروس کرونا

طبق گزارش راشا تودی، بیماری کووید ۱۹ از بهار قبل در جهان گسترش پیدا کرده است و همه گیر شده است ازین رو سرمایه گذاران به سمت فلز طلا روی آورده و سرمایه‌گذاری در این بخش را امن تر دیده اند.
طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، با بالا رفتن تقاضا قیمت طلا به بیش از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس در اوایل ماه آگوست رسید که نسبت به شروع سال بیش از ۳۰ درصد رشد داشت قیمت نقره هم با رشد ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل قیمت های جدیدی را به ثبت رسانید که علت اصلی آن ناامنی و ناپایداری اقتصادی در جهان بود.
در این بین حفظ ارزش سرمایه از طرف سرمایه گذاران تنها علت افزایش قیمت این فلز گرانبها نبود بلکه افزایش تقاضا بیشتر به علت کاربرد آنها در حوزه های پزشکی، دارویی، دندانپزشکی و مسائل مرتبط با آن ها بود.
بر طبق این گزارش پژوهشگران آزمایشات و داروهایی را که در آن ها از نقره برای شناسایی و حفاظت از ویروس کرونا استفاده می‌شد به کار گرفتند، بررسی های سرم شناسی و آزمایشات خونی مواردی بود که در آن ها نقره و طلا در اندازه های نانو برای تشخیص سریع مورد استفاده قرار می گرفت و از نظر محققان این یک راهکار سریع و مطمئن برای شناسایی فرد مبتلا و اطمینان از سلامت فردی که پلاسمای خود را برای معالجه دیگران در اختیار قرار می دهد، می باشد.
علاوه بر نقش نقره در تشخیص و استفاده از آن در مقابله با بیماری کووید ۱۹ از این فلز در ساخت انواع ماسک ها هم مورد استفاده قرار می گیرد از نقره هزاران سال است که برای جلوگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شود و نقشه ضد میکروبی قوی را دارا می باشد.
منبع : tgju.org

 

99/10/14
سبقت فلز نقره از طلا در مسابقه قیمت در طی سال ۲۰۲۰

در حالی که سال همه گیری ویروس کرونا بیشترین سود را در ۱۰ سال قبل برای هر دو فلز طلا و نقره به ارمغان آورد، بازار نقره توانست از بازار شمش طلا در سال ۲۰۲۰ سبقت بگیرد.
فلز زرد یک سال استثنایی را تجربه داشت که ناشی از عدم اطمینان به آینده کسب و کارها در پی همه گیری، ضعف دلار آمریکا و نرخ بهره پایین بوده است.
بعد از ثبت افزایش قیمت ناچیز در آخرین جلسه معاملاتی سال 2020، طلا طی ماه دسامبر حدود شش درصد رشد را به ثبت رسانید. طی کل سال، قیمت آن نزدیک به 25 درصد افزایش پیدا کرد تا بهترین بازده سالانه از سال 2010 را جبران کند.
عملکرد شمش اگرچه در مقایسه با نقره که امسال نیز به روند درخشان خود ادامه داده است، کمتر قابل توجه می باشد.
علیرغم ضرر و زیان کم روز پنجشنبه، نقره نسبت به سال قبل 50 درصد افزایش پیدا کرده است که بزرگترین رشد قیمت سالانه در یک دهه قبل را به نمایش می گذارد.
بالا رفتن قیمت های مشابه در ارتباط فلز پالادیوم در سال 2019 مشاهده شد که در آن زمان در میان فلزات پیشرو بود. در ارتباط فلزات دیگر، مس با 26 درصد افزایش نسبت به سال قبل، پالادیوم با بیش از 20 درصد جهش و پلاتین حدود ده درصد افزایش همراه بودند.
این نخستین سالی نیست که هر دو فلز جذابیت سرمایه گذاری خود را ثابت می کنند. در سال 2019، طلا و نقره با افزایش به ترتیب 18 و 15 درصدی از قوی ترین عملکرد در سال های قبل برخوردار بودند.
بعضی از تحلیلگران انتظار دارند که بالا رفتن قیمت طلا  در سال جاری میلادی نیز ادامه پیدا کند، اگرچه امکان دارد در مقایسه با سال 2020 وقتی که به بالاترین سطح تاریخی رسیده بود، کمتر باشد.
منبع : tgju.org

 

99/10/13
افزایش اونس طلا تا مرز ۲۳۰۰ دلار


اگرچه بازار طلا برای شکستن بالای سطح ۱۹۰۰ دلار در آخرین روز معاملات سال ۲۰۲۰ توانایی این را نداشت که نیروی کافی به دست آورد اما روند افزایشی این فلز ارزشمند هنوز به پایان نرسیده و سرمایه گذاران خرد در آستانه سال نو خوش بینی فوق العاده ای به چشم انداز طلا را دارا می باشند.
طبق گزارش ایسنا، در هفته ای که پشت سر گذاشتیم حدود ۲۰۰۰ نفر در نظرسنجی ویژه کیتکونیوز در ارتباط پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ شرکت داشتند. از ۱۹۴۴ رای داده شده، ۱۶۴۶ نفر معادل ۸۴ درصد پیش بینی کردند اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۲۰۰۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد.
میانگین قیمتی که شرکت کنندگان در این نظرسنجی پیش بینی داشتند، افزایش اونس طلا به بیش از ۲۳۰۰ دلار بود. بزرگترین گروه رای دهندگان شامل ۲۶۶ نفر معادل ۱۴ درصد پیش بینی کردند قیمت طلا بین ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار مورد معامله قرار خواهد گرفت. تعداد ۱۵۲ نفر معادل هشت درصد قیمت اونس طلا را ۳۰۰۰ دلار و ۲۱۲ نفر معادل ۱۱ درصد بین ۱۹۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار پیش بینی کردند.
اگرچه نرخ طلا در مقایسه با رکورد بالایی که در اوت ثبت کرد، هشت درصد عقب نشینی کرد اما نظرات منفی چندانی در بازار فلزات ارزشمند موجود نیست. تنها ۲۹۸ نفر معادل ۱۵ درصد پیش بینی کردند قیمت اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ پایین ۲۰۰۰ دلار خواهد بود.
تنها ۶۸ نفر معادل سه درصد بیشترین بدبینی را نشان داده و پیش بینی کردند نرخ اونس طلا در سال ۲۰۲۱ به پایین ۱۵۰۰ دلار کاهش پیدا می کند.
این چشم انداز در میان سرمایه گذاران خرد تقریبا با پیش بینی تحلیلگران از دورنمای بازار در سال ۲۰۲۱ همخوانی داشته است. بیشتر بانکهای بزرگ انتظار دارند میانگین نرخ اونس طلا بالای ۲۰۰۹ دلار باشد در حالی که بعضی دیگر پیش بینی می کنند طلا تا ۲۳۰۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد.
بعضی از بانکهایی که افزایش اونس طلا به ۲۳۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ را پیش بینی کردند شامل گلدمن ساکس، کومرس بانک و CIBC می باشند.
تحلیلگران به دورنمای بازار طلا خوش بین می باشند زیرا بانکهای مرکزی سیاست پولی فوق تسهیلی خود را بعد از سال ۲۰۲۱ همچنان ادامه خواهند داد و رشد فشارهای تورمی به علت احیای اقتصادی در نیمه دوم سال هم نرخهای بهره واقعی را در محدوده اندک تا منفی نگه خواهد داشت.
بانک امریکا بزرگترین خوش بینی را در میان موسسات مالی دارا بوده است. این بانک در آوریل که بانکهای مرکزی و دولتهای سراسر دنیا سیاستهای پولی را تسهیل کرده و به شکل بی سابقه ای نقدینگی را به بازارهای مالی سرازیر کردند، پیش بینی کرد قیمت اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۰۰۰ دلار می رسد.
از آن زمان این بانک از پیش بینی آوریل خود تا حدودی عقب نشینی کرده اما تحلیلگران کالای بانک امریکا به این فلز ارزشمند تقریبا خوش بین مانده و انتظار دارند میانگین قیمت هر اونس آن در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰۶۳ دلار باشد.
بر طبق گزارش کیتکونیوز، تحلیلگران بانک امریکا در گزارش دورنمای ۲۰۲۱ خود نوشتند: گشایش اقتصاد جهانی، طلا را با چالشهای بیشتری مواجه کرده و افزایش آن به ۳۰۰۰ دلار را دشوار ساخته است اما ادامه اقدامات محرک مالی و پولی، قیمت هر اونس این فلز ارزشمند را تا بالای ۲۰۰۰ دلار می رساند.
ارزش هر اونس طلا در معاملات روز پنج شنبه که آخرین روز معاملات سال ۲۰۲۰ بود، با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۸۹۵ دلار و ۱۰ سنت بسته شد. نرخ طلا در سال ۲۰۲۰ که بانکهای مرکزی و دولتهای جهان برای مقابله با پیامدهای شیوع ویروس کرونا به اجرای گسترده تدابیر محرک مالی و پولی متوسل شدند، ۲۵ درصد رشد کرد.
منبع : tgju.org
 
99/10/10
طوفانی شدن بازار طلا در روزهای پایانی ۲۰۲۰

بر طبق گزارش اقتصادنیوز، سال میلادی رو به پایان می باشد اما هنوز حواشی برای طلا خاتمه نیافته است، در روزهای اخیر سرمایه‌گذاران یا درگیر طوفان‌های ناگهانی قیمت‌ها می باشند یا خود را کنار کشیدند تا شرایط آرام گردد.
بر طبق گزارش اینوستینگ، هر اونس طلا در بالای 1880 دلار ثابت باقی ماند، اتفاقی که می تواند یک نقطه عطف باشد و به این فلزگرانبها کمک کند تا اوج‌های اخیر بالای 1900 دلار را باز پس گیرد. البته اگر نتواند از این سطح عبور کند امکان دارد به سطح 1870 دلار یا زیر سطح آن نزول کند.
هم زمان در سپهر سیاسی مجددا شکاف ها بیشتر گشت، رهبر جمهوری‌خواهان سنا با رای‌گیری بسته حمایتی ۲هزار دلاری به خانواده‌های آمریکایی مخالفت داشت و گفت باید به مساله تقلب در انتخابات هم رسیدگی شود.

ورود مجدد سنا

ترامپ ، حدود سه هفته دیگر از سمت خود خارج می‌شود ، هنگامی که روز پنجشنبه اعلام کرد که 900 میلیارد دلار محرک‌مالی حساب همه جانبه و لایحه بودجه دولت همراه با 1.4 تریلیون دلار مصوب کنگره را به امضا درنمی آورد، بازارها مبهوت گشتند.
نمایندگان حزب جمهوریخواه حامی او و همچنین دموکرات های رقیب توافق کردند که کمکهای شخصی 600 دلار برای هر آمریکایی را تا 2000 دلار بالا ببرد.
ترامپ روز یکشنبه به همان عادت ناگهانی تغییر موضع داد و این لایحه را امضا کرد و بیان کرد که جمهوری خواهان را برای ارسال چک های جداگانه به آمریکایی‌ها برای جبران پرداخت 2000 دلار راضی کرده است. اما هنگامی که دموکرات ها تلاش کردند این موضوع در جلسه روز سه شنبه سنا تصویب گردد، رهبر اکثریت جمهوریخواهان میچ مک کانل مخالفت کرد. البته دموکرات ها حمایت شش سناتور جمهوری خواه را در کنار خود دارند و از نظر فنی برای گذر از مانور ترامپ فقط به شش رای دیگر نیاز دارند. اما این سطح شکاف دوباره نااطمینانی را به بازارها بازگرداند.

تنها توجه بازار به محرک‌‌های مالی

اد موایا در نیویورک OANDA(شرکت خارجی ارزی) بیان کرد: توجه طلا در حال حاضر تنها به آینده بسته محرک‌ مالی می باشد و در حال حاضر عدم اطمینان در ارتباط آینده بیشتر مشاهده می شود.
او بر این معتقد می باشد ترامپ برای افزایش چک‌های محرک به 2000 دلار در سنا در تلاش می باشد، اما این به دولت بایدن کمک کرده است که بفهمد کدام قانونگذاران مایل به همکاری با آن‌ها می باشند. به طور کلی احتمال محرک‌های بیشتر به نظر می آید، سرمایه گذاران فقط باید منتظر بمانند تا بایدن روی کار بیاید.

فراز و نشیب نرخ طلا

معاملات آینده طلای ایالات متحده برای تحویل در ماه فوریه، معامله رسمی روز سه شنبه را با افزایش 2.50 دلار یا معادل 0.1 درصد ، به 1882 دلار رساند.
در معاملات روز دوشنبه ، طلای فوریه در ارتباط حدس و گمان در ازتباط نتیجه کمک های مالی 2000 دلاری که ترامپ درخواست کرده بود، پیش از ورود به سطح 1874.05 دلار به بالاترین سطح یعنی  1،904 دلار رسید.قیمت لحظه ای طلا نیز که مورد توجه الگوریتم ها و صندوق های تامینی می باشد و جهت آینده را برای این دسته از سرمایه گذاران تعیین می کند، 1،883 دلار بود.
با توجه به نوسان زیاد طلا، سرمایه‌گذاران برای معامله در این  بازار دست نگه داشتند و سایت‌های تحلیلی نیز فعلا صبر را به آن‌ها پیشنهاد کرده است.

انتظار برای نوسان بیشتر

بر طبق گزارش کیتکو، نرخ بیت‌کوین در روز سه شنبه در اوایل معاملات آمریکا متوقف گشت، در حالی که در اوایل هفته جاری به بالاترین سطح رسید. افرادی که دنبال سود می باشند، از مزیت بالایی برخوردار می باشند اما هیچ نشانه ای از نزدیک بودن سطح بالای بازار وجود ندارد. به نظر می آید که باید در کوتاه مدت انتظار نوسان بالاتر در روند افزایشی و کاهشی را داشته باشید. در حال حاضر قیمت هر بیت‌کوین ۲۶،۸۹۶ دلار می باشد.
منبع : tgju.org

 

99/10/9
 از قله افتادن بیت کوین/ زمان فروش طلا

اقتصاد نیوز:غافل گیری ترامپ بازارها را برای لحظاتی افزایشی کرد اما در نهایت تب قیمتی بازارها خیلی سریع سرد گشت.
بر طبق گزارش اقتصادنیوز، بازارها در اولین روز هفته پایانی ۲۰۲۰، نوسانات زیادی را تجربه داشتند. طلا و بیت‌کوین خلاف جهت یکدیگر نوساناتی را پشت سر گذاشتند اما در ساعات پایانی روز به کمی آرامش رسیدند.
بر طبق گزارش اینوستینگ، نرخ طلا روز دوشنبه در ساعت پایانی معاملات کاهش پیدا کرد  فلز زرد برای نخستین بار بعد از حدود یک هفته در معاملات آینده به بالای 1900 دلار رسید. علت این سرکشی چرخش ناگهانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ارتباط امضای بسته محرک مالی ایالات متحده برای کووید۱۹ بوده است.

دوپینگ بازارها با ترامپ

دونالد ترامپ،حدود سه هفته دیگر از کاخ سفید خود خارج می‌شود، اما او هنوز قصد ندارد از مواضع غافل گیرانه خود عقب نشینی کند. او روز پنجشنبه اعلام داشت که بسته کمک 900 میلیارد دلاری برای آسیب دیدگان از همه گیری کرونا و لایحه بودجه  1.4 تریلیون دلاری را که به تصویب کنگره رسیده امضا نمی کند. ترامپ اعلام داشت زمانی این مصوبات مورد تایید می باشد که نمایندگان مجلس توافق کنند که کمک های شخصی 600 دلار را به 2000 دلار بالا ببرند. برای آمریکایی ها انگیزه‌های رئیس جمهور سوال برانگیز به نظر می آید چون او هفته‌ها در مذاکرات برای تسکین ویروس کرونا شرکت نداشت. علاوه بر افکار عمومی بازارها هم متحیر بودند اما ترامپ روز دوشنبه به همان حالت ناگهانی تغییر موضع داد و این لایحه را امضا کرد و بیان کرد که جمهوری خواهان را برای توافق در چک های جداگانه به آمریکایی ها برای جبران پرداخت 2000 دلار قانع کرده است.

رد شدن طلا از ۱۹۰۰ دلار

با غافل گیری ترامپ و امضای بسته کمک ها و بودجه نرخ طلای تحویل آینده در معاملات روز دوشنبه آسیا برای مدت کوتاهی به بالای 1900 دلار در هر اونس  رسید تا معامله گران را کمی به سود برساند اما بازار مجددا کاهشی شد و به زیر 1875 بازگشت.
علت کاهش نرخ طلا با سکوت جمهوری خواهان در ساعت معاملات روز دوشنبه نیویورک در ارتباط امکان پرداخت مبالغ بیشتری به مردم بود. این سکوت از طرف جمهوری خواهان سبب تردید در صحت سخن ترامپ شد و قیمت ها را عقب راند.
در پایان جلسه رسمی روز دوشنبه ، معاملات آتی طلای آمریکا برای تحویل در ماه فوریه در نیویورک 2.80 دلار یا 0.1 درصد کاهش پیدا کرد و به 1880.40 دلار رسید. بالاترین سطح 1،904.05 دلار بود در حالی که پایین ترین سطح 1،874.05 دلار بوده است.
قیمت لحظه ای طلا ، که الگوریتم ها و صندوق های تامینی از آن استفاده به عمل می آورند تا در نهایت تصمیم بگیرند که جهت آینده را معین کنند، 1.877 دلار بود که 1.55 دلار کاهش را به نمایش می گذارد.

طلا بفروشید

سایت تحلیلی اینوستینگ،قسمتی دارد که در آن با استفاده از الگوهای فنی اقدام به پیش بینی روند بازار طلا می کند. در این بخش سرمایه گذاران می توانند توصیه های این سایت به منظور آرایش معاملاتی در ساعات و روزهای آینده را مشاهده کنند. امروز این سایت به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کرد در روزهای پایانی سال فروشنده طلا باشند و به نظر می آید سرمایه‌گذاران نیز همین اقدام را انجام دادند.

سردرگمی بیت‌کوین

بیت‌کوین نیز در روز جاری نوسانات زیادی را تجربه داشت. قیمت بیت کوین بعد از عبور از سطح ۲۷ هزار دلار برای نخستین بار و در ادامه یک روند افزایشی، برای مدت کوتاهی از سطح ۲۸ هزار دلار در صبح دوشنبه عبور کرد. همچنین ارزش بازار بیت‌کوین نیز از ۵۰۰ میلیارد دلار بالاتر رفت.در حال حاضر ارزش بیت‌کوین به ۲۶ هزار و ۷۰۶ دلار رسید که نسبت به ساعاتی پیش روندی افزایشی را تجربه کرد.
منبع : tgju.org
 
99/10/8
سال ۲۰۰۰ طلا

اقتصاد نیوز: نرخ طلا در سال ۲۰۲۰ از سطح دو هزار دلار نیز بالاتر رفت و قله تاریخی را جا به جا کرد اما بعد این اوج گیری به طرف کانال های پایین تر سقوط داشت. اما اوج و فرود طلا چگونه رقم خورد؟
بر طبق گزارش اقتصادنیوز، سال 2020 برای بازار طلا سال بسیار هیجان انگیزی بود، به طوری که بالاخره در ماه پایانی، اخبار مثبت در ارتباط تولید واکسن کووید۱۹ و رفع اضطراب در ارتباط نتایج انتخابات ایالات متحده بعضی از شور و اشتیاق این فلز زرد را کم کرد.

آغاز طلا در 2020

نرخ طلای نقدی در آخرین روز سال ۲۰۱۹ بازار را با قیمت ۱۵۱۶ دلارو ۸۰ سنت به خاتمه رساند. در اولین روز کاری سال ۲۰۲۰ طلا با حدود دو دلار افزایش در سطح قیمتی  ۱۵۱۸ دلار و ۹۰ سنت کار را شروع کرد. اما این سه هفته بعد قرار است چه غوغایی در جهان برپا گردد.

واکنش نرخ طلا به کرونا

ووهان چین در ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) قرنطینه گشت. یک ویروس مرموز در این شهر بیداد می کرد تصاویر نشان دهنده این می باشد ووهان مثل شهر ارواح گشته است روز به روز خبر مرگ شنیده می شود همه از یک ویروسی صحبت داشتند که به یکباره انسان را از پا در می آورد. ابعاد انسانی ویروس کرونا از یک طرف جهان را در وحشت فرو برد و از طرف دیگر سرفه اقتصاد چین سرمایه ها را دل نگران کرده بود. در واکنش به این اتفاقات  در روز سوم بهمن قیمت طلای نقدی ۱۵۵۹ دلار و ۳۰ سنت شد که افزایش بیش از ۴۵ دلاری را از شروع سال نشان داد. اما این تازه شروع ماجرا بود.
 گسترش این بیماری تا پایان بهمن  در چین، جهان را دچار بهت کرد، به طوری که در ۳۰ ژانویهٔ ۲۰۲۰، سازمان  بهداشت جهانی با انتشار بیانیه‌ای، شیوع ویروس کرونا جدید را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام داشت. در این روز طلا با قیمت ۱۵۷۱ دلار به فروش رسید که این افزایش ۵۳ دلاری را از آغاز سال نشان داده بود.

تابستان پرنوسان نرخ طلا

پس از همه گیر شدن کرونا، قیمت طلا نیز روند افزایشی داشت به طوری که هر اونس طلا در ۶ آگوست (۱۶ مرداد) به بیشترین حد خود در سال جاری ۲۰۶۷ دلار رسید. یعنی 549 دلار افزایش از آغاز سال میلادی. کسی فکرش را نمی کرد در بازه هفت ماهه 36 درصد رشد قیمت را تجربه داشته باشد.

غافل‌گیری موسسه‌های اقتصادی جهان

این صعود در تابستان سال جاری آنقدر شگفت‌انگیز بود که موسسه‌های اقتصادی پیش‌بینی‌های خود را برای آینده دچار تغییر کردند. به طوری که بانک آمریکا در ماه آگوست (مرداد) پیش‌بینی کرد قیمت طلا به 3000 دلار در هر اونس در سال 2022 برسد.
اما طلا در پایان تابستان روند کاهشی خود را شروع کرد تا در 18 سپتامبر (۲۸ شهریور) 1950.85 دلار آمریکا قیمت داشت. بیشتر تحلیلگران می‌گویند که همه گیر شدن بیماری و عواقب اقتصادی آن سبب افزایش بیشتر فلز گرانبها شده بود. با آغاز فصل پاییز، روند نزولی شدت بیشتری به خود گرفت به طوری که در اولین روز پاییزبا قیمت ۱۸۹۲ دلار در بازار عرضه گشت. تمامی این افزایش‌ها ناشی از همه گیری ویروس کرونا می باشد.
بعد از بالا رفتن قیمت در اواسط سال ، قیمت طلا از اواخر ماه آگوست (مرداد) از بالاترین سطح خود کاهش پیدا کرد و روند کاهشی را پیش برد. اما هنوز هم ، بعضی همچنان در آخرین روزهای سال میلادی اعتقاد دارند که دلایلی برای هیجان زده شدن مجدد طلا در سال 2021 هست.

تب تند انتخابات و قیمت طلا

با بالا رفتن هیجان برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، بازار طلا به کاهش خود ادامه داد و در یک نوامبر (۱۱ آبان) به قیمت ۱۸۷۹ دلار رسید. در حالی که دو روز بعد در روز انتخابات ( ۱۳ آبان) به قیمت ۱۸۹۸ دلار رسیده بود که هیجان و ترس سرمایه‌گذاران از آینده انتخابات آمریکا را به نمایش می گذاشت. به طور کلی نوامبر ( آبان)، ماه پر نوسانی برای این فلز گرانبها بود.

 آرامش نرخ طلا در ماه پایانی

اما آمارهای نهایی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی روز سه‌شنبه ۲۲ دسامبر (۲ دی) انتشار یافت که در دو هفته مانده به پایان سال، سبب رسیدن قیمت هر اونس طلا به ۱۸۱۰ دلار تا ۱۸۲۰ دلار گشت. همچنین خبرهای خوش در ارتباط کشف واکسن و بهتر شدن پیش‌بینی‌ها برای اقتصاد جهانی در سال آینده سبب بهبود فضای بازار شد. در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰، قیمت طلا در سطح ۱۸۸۰ تا ۱۸۷۵ دلار نوسان دارد که به نظر می آید که اگر اتفاق ناگهانی در روزهای آینده در جهان اتفاق نیفتد، بازار در همین سطح سال ۲۰۲۰ را به پایان رساند.
منبع : tgju.org

 

99/10/7
تعطیل شدن یک هفته ای بازار جهانی طلا / طلا ارزان می‌شود

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان می کند: طبق روال هر سال در آستانه سال نو میلادی بازارهای جهانی طلا به مدت یک هفته تعطیل می باشد. پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا تا هفته آینده روند نزولی داشته باشد.
طبق گزارش سایت طلا، اگرچه بعضی از فعالان بازار، قیمت طلا و سکه را در آستانه سال نو میلادی افزایشی پیش‌بینی کرده بودند اما امروز قیمت طلا و سکه ارزان شده است.

علت این کاهش به دو عامل مرتبط می باشد:

1- افت جزئی نرخ دلار نسبت به روز پنج‌شنبه و رسیدن آن به کانال 25 هزار و 711 تومان
2- کاهش میزان تقاضا در بازار

هر چند که قیمت انس جهانی طلا نسبت به دیروز شش دلار افزایش پیدا کرد اما از صبح دیروز در کانال یک هزار و 879 دلار ثابت باقی مانده است.
به بیان دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، طبق روال هر سال در آستانه سال نوی میلادی بازارهای جهانی طلا به مدت یک هفته تعطیل می باشد. یعنی بازار جهانی طلا تا یک‌شنبه آینده بسته می باشد.
نادر بذرافشان بر این معتقد می باشد که با توجه به روزهای پایان سال و بسته شدن بازارهای جهانی طلا شاهد ارزان شدن قیمت طلا می باشیم. پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا تا هفته آینده روند نزولی داشته باشد.
روز قبل ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: «تقاضای اروپایی‌ها برای خرید طلا بالا رفته و این مساله می‌تواند قیمت انس جهانی طلا را گران کند. در ایران اگر قیمت دلار روند کاهشی یا با ثبات داشته باشد هفته آتی قیمت طلا و سکه گران نمی‌شود.»
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در ارتباط وضعیت بازار طلا به تجارت‌نیوز بیان کرد: معاملات خرید و فروش طلا کاهش پیدا کرده است. احتمالا به علت نبود تقاضا قیمت طلا فردا ارزان می گردد.

نرخ انواع سکه

بذرافشان در ادامه با اشاره به قیمت انواع سکه اظهار داشت: قیمت طلای 18 عیار نسبت به روز پنج‌شنبه 7 هزار تومان کاهش پیدا کرد و با نرخ یک میلیون و 143 هزار تومان معامله گشت. سکه طرح جدید هم با 200 هزار تومان نزول  11 میلیون و 830 هزار تومان قیمت گرفت.
همچنین امروز قیمت نیم سکه 100 هزار تومان ارزان گشت و با قیمت شش میلیون و 180 هزار تومان معامله گشت. ربع سکه هم نسبت به روز پنج‌شنبه 80 هزار تومان کاهش پیدا کرد و با قیمت چهار میلیون و 170 هزار تومان به فروش رسید.
قیمت سکه، نیم سکه و ربع سکه در حالی ارزان شده است که قیمت سکه گرمی نسبت به روز پنج‌شنبه تغییری را پیش رو نداشته است و با قیمت دو میلیون و 350 هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است.
منبع : tgju.org

 

99/10/6
تحلیل بازار طلا و سکه در هفته گذشته/کوچک شدن حباب سکه

به بیان نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با توجه به اینکه نرخ جهانی طلا طی یک هفته اخیر نوسان محدودی را تجربه داشت، اما بازار داخلی طلا و سکه به سبب افزایش بهای ارز با افزایش جزئی روبرو شد و در شیب ملایم افزایشی قرار گرفت. البته حباب سکه کاهش پیدا کرد و در حال حاضر در محدوده ۷۰۰ هزار تومان جای دارد.
طبق گزارش سایت طلا،مسعود یزدانی در ارتباط با وضعیت بازار سکه و طلای داخلی و تغییرات قیمتی آن طی هفته‌ای که گذشت اظهار داشت: در حالی که بهای جهانی طلا در هفته قبل نوسان محدودی را تجربه کرد و با کاهش محدود دو تا سه دلاری توام بوده است اما بازار طلا و سکه در داخل با افزایش جزئی نرخ ارز، کمی صعودی پیش رفت و اتفاق خاصی رقم نخورد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید براینکه با جمع شدن بساط سفته‌بازها و ممنوعیت معاملات کاغذی، بازار آرامشی واقعی به خود گرفت، بیان کرد: باتوجه به اینکه دیگر آن خریدهای نجومی و کذایی که یکشبه قیمت سکه و طلا را جابه‌جا می‌کرد توسط دلالان کاغذی شکل نمی‌گیرد، می‌توان این را گفت که بازار رنگ آرامش به خود گرفته و تغییرات آن ناشی از همین بالا و پایین شدن معمول طلای جهانی به عنوان عامل خارجی و نرخ ارز در داخل به عنوان عامل موثر داخلی می باشد.
وی اضافه کرد: اخیرا نیز بعد از نزدیک به یک سال کسادی بازار واحدهای طلا و جواهر و رسیدن سطح معاملات مصنوعات طلا تقریبا به صفر، مجددا بازار مصنوعات باتوجه به اینکه شب یلدا را هم گذراندیم و مردم تلاش کردند به‌جای دورهمی‌ها، هدیه‌ای برای یکدیگر خریداری کنند، جهش جزئی و حدود ۱۰ درصدی را دارا بوده است.
یزدانی در ارتباط با آخرین قیمت‌ها و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته‌ بیان کرد: بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید درطول هفته جاری ۱۱۵ هزار تومان تقویت گشته و در انتهای هفته ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت گرفت. سکه تمام طرح قدیم نیز از حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در آغاز هفته با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در طول یک هفته اخیر، حباب سکه نیز کاهش پیدا کرد و در حال حاضر هر قطعه سکه، حدود دارای ۷۰۰  هزار تومان حباب می باشد.
این مقام صنفی اعلام داشت: در پایان هفته نسبت به آغاز هفته قیمت هر قطعه نیم سکه نیز ۵۰ هزار تومان رشد پیدا کرده و شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. در آخر هفته نسبت به ابتدای هفته ربع سکه و سکه‌های تمام نیز بدون تغییر باقی مانده است. در حال حال حاضر قیمت هر قطعه ربع سکه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه‌ یک گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان می باشد. 
وی اضافه کرد: همچنین در آخر هفته هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۱۷ هزار تومانی در بازار نسبت به اوایل هفته، اکنون به ازای هر گرم یک میلیون و ۱۴۹ هزار تومان دارای قیمت می باشد. هر مثقال طلا نیز با افزایش حدود ۸۰ هزار تومانی چهار میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین قیمت گشته است.  آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز ۱۸۸۰ دلار و چهار  سنت می باشد.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان تصریح داشت: از همه مردم تقاضا داریم که برای خرید طلا و سکه مود نیاز خود حتما از واحدهای شناخته شده و دارای پروانه کسب خرید کنند. در حال حاضر فروش‌های اینترنتی و "شو روم‌ها" برای فروش طلا بسیار رونق یافته است که شمار زیادی از آن‌ها نه‌تنها از اتحادیه طلا و جواهر مجوز ندارند، بلکه دارای مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی نیز نمی باشند؛ بنابراین تخلف در این واحدها غیرقابل پیگیری خواهد بود و در این بین، فقط مردم دچار ضرر خواهند شد؛ لذا به همه مشتریان اعلام می­­‌کنیم در خرید خود بسیار دقت داشته باشند و نیاز خود را از واحد مربوطه خریداری کنند. به طور مثال سکه را از واحدهای معتبر مختص سکه، جواهر را از جواهرفروشی­‌ها، طلا را از واحدهای معتبر طلا که پروانه کسب از اتحادیه دارند و در آن منطقه شهره می باشند و نقره را از واحد خودش خریداری کنند تا دیگر جای هیچگونه تخلف و زیانی برای مشتریان نباشد.
منبع : tgju.org

 

99/10/4
آیا طلا سقف ۱۹۰۰ دلار را رد می کند؟


اقتصادنیوز : نرخ طلا با حمایت جمهوری خواهان از درخواست لحظه آخری ترامپ به منظور افزایش پرداخت مستقیم حمایت های مالی به آمریکایی ها ، کمی دچار تغییر شد.
طبق گزارش اقتصادنیوز، اگر آخرین حواشی به وجود آمده از طرف دونالد ترامپ نبود ، احتمالاً طلا با کاهش قیمت مواجه می‌شد.  

پایان روند کاهشی طلا

روز چهارشنبه با کاهش ارزش دلار آنهم پس از افزایش روز قبل و در حالی که بازارها منتظر نتیجه بسته‌ حمایتی 900 میلیارد دلاری کووید۱۹ توسط کنگره بودند، رئیس جمهور آمریکا از امضای آن خودداری کرد تا طلا به روند سه روزه کاهشی خود خاتمه دهد.
بر طبق گزارش اینوستینگ، ترامپ اواخر روز سه شنبه با انتشار ویدئویی در توییتر خود، سرمایه گذاران را متحیر کرد و در آنجا 600 دلار کمک ناشی از این بسته ارائه شده از طرف کنگره را «شرم‌آور» خواند و خواستار افزایش آن به 2000 دلار برای هر فرد یا 4000 دلار به ازای هر خانواده گشت.
رئیس جمهور که دوره او در 20 ژانویه به پایان می رسد، بیان کرد که در غیر این صورت لایحه را امضا نمی کند اما در ارتباط وتو کردن صریحاً اعلام نظر نکرده است.
بسته مالی با حمایت قاطع جمهوری خواهان همسوی ترامپ و دموکرات‌هایی که مخالف او می باشند، در کنگره تصویب گشت. بعد از ماه‌ها مذاکره در ارتباط محرک مالی، دو طرف به نتیجه رسیدند ، اما حالا ترامپ خواستار تغییرات مختلف در این لایحه می باشد.
اما خواسته های ترامپ برای هر دو طرف معضل می باشد، زیرا آمریکایی‌ها فوراً به کمک‌ مالی برای رهایی از بحران اقتصادی ناشی از کرونا نیاز دارند .

واکنش فلز زرد به حاشیه سازی های ترامپ

اد مویا ، تحلیلگر OANDA(صرافی بین‌المللی) نیویورک ، بیان کرد: قیمت طلا با حمایت جمهوری خواهان از درخواست لحظه آخری ترامپ برای بالا رفتن پرداخت مستقیم حمایت های مالی به آمریکایی ها ، کمی دچار تغییر کرده است.
او معتقد است طلا این توانایی را دارد در روزهای پایان سال میلادی با نوسانات زیادی مواجه شود ، اما اگر قیمت محرک‌های مالی بر هر آمریکایی افزایش یابد ، طلا می تواند سقف 1900 دلار را بشکند. 

نخستین افزایش نرخ طلا از روز جمعه

در معاملات روز چهارشنبه ، معاملات طلا برای تحویل در ماه فوریه در نیویورک با قیمت 1،878.10 دلار مورد معامله قرار گرفت که 7،80 دلار یا 0.4 درصد افزایش داشت.
این نخستین افزایش قیمت از روز جمعه برای طلا بود. فلز زرد در سه معاملات گذشته 1٪ را در مجموع از دست داده بود و زیر قیمت 1868 دلار قرار گرفت. در معاملات روز چهارشنبه ، قیمت طلای نقدی ۱۸۶۹ دلار قیمت گرفت.
در حال حاضر سایت اینوستینگ به سرمایه‌گذاران فروش طلا را پیشنهاد می‌کند.

قیمت نفت بالاخره افزایشی شد

بر طبق گزارش مارکت واچ، معاملات نفت خام روز چهارشنبه به شدت بالاتر بسته شد. زیرا گزارشی از سازمان اطلاعات انرژی کم شدن موجودی نفت خام ایالات متحده را به نمایش می گذارد. نفت وست تگزاس اینترمدییت با افزایش 1.10 دلار یا 2.3٪ ، به قیمت هر بشکه 48.12 دلار رسید. نفت خام برنت نیز با افزایش ۱.۹۲ درصدی، مجددا بیش از ۵۰ دلار شد و به قیمت قیمت هر بشکه ۵۱.۰۴ رسید.
چهارشنبه ، به دو روز روند کاهشی بازار نفت خام پایان داد. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر دستیابی پیمان تجاری توسط انگلیس و اتحادیه اروپا نیز به حمایت از قیمت نفت یاری رسانده است.
منبع : tgju.org
 
99/10/3
جدا شدن بیت کوین از بازار نفت و طلا

اقتصادنیوز: در روزی که پشت سر گذاشتیم بیت‌کوین مسیر خود را از طلا و نفت جدا کرد و مجددا به مسیر افزایشی خود بازگشت. اما رنگ بازار طلا زرد و سیاه هم چنان قرمز باقی ماند.
طبق گزارش اقتصاد نیوز سایت مارکت واچ از برگشت زیان به بازار طلا خبر به میان آورد. با وجود این که طلا بعضی زیان های قبل را تا حدودی جبران کرد اما در معاملات دیروز روند کاهش زیان متوقف گشت و در روز سه شنبه نخستین ضررهای متوالی به ثبت رسید این میزان زیان که رکورد دو هفته ای به حساب می رود ناشی از رسم شیب دارترین کاهش برای این فلز  از اوایل دسامبر(آذر) می باشد. علت کاهش طلا تقویت شاخص دلار در بازار جهانی بود با تقویت شاخص دلار پناهگاه سرمایه‌گذارن طلا  تحت فشار فروش در معاملات قرار گرفته شد.

حرکت معکوس دلار و طلا

طلای تحویل فوریه،  با کاهش 12.50 دلار  به نرخ هر اونس 1870.30 دلار رسید که اولین کاهش متوالی و شدیدترین افت از اوایل 9 دسامبر (۱۹آذر) می باشد. دلار در این روز 0.6 درصد افزایش پیدا کرد. یک دلار قوی می تواند بر دارایی‌هایی که در فلزات گرانبها سرمایه‌گذاری شدند ، تاثیرگذار باشند. در همین حال ، سهام (شاخص‌های بازار جهانی) سعی کردند تا از تله  بی ثباتی روز دوشنبه که ناشی از نگرانی در ارتباط انتشار نوع جدید ویروس کرونا در انگلیس بود، خود را رها کنند.هر اونس طلای نقدی نیز با کاهش حدود ۲۰ دلار نسبت به آخرین قیمت روز قبل، به قیمت هزار و ۸۵۹ دلار رسید. در حال حاضر سایت اینوستینگ، به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌ دهد فروش‌های قوی در بازار صورت داشته باشند.

شوک مداوم در بازار نفت
قیمت نفت خام روز سه شنبه مجددا متزلزل گشت، زیرا همچنان پیامدهای جدید ویروس Covid-19 بر تقاضای جهانی نفت تاثیرگذار بوده است. نفت خام آمریکا با 1.2درصد کاهش به 47 دلار و 38 سنت در هر بشکه رسید ، در حالی که نفت خام برنت با 1.0 درصد کاهش به 50.39 دلار در هر بشکه رسید.

 آماده‌باش بازار نفت

انتشار خبر گونه جدیدی از ویروس در انگلیس دوباره احتمال کاهش تقاضا در بازار را تقویت کرد.وئیز دیکسون ، تحلیلگر بازارهای نفت Rystad Energy( شرکت مشاوره نفتی) اظهار کرد که امکان دارد بازار در واکنش اولیه «بیش از حد هوشیار» باشد ، به طوری که این واکنش در یک مرحله روز دوشنبه قیمت ها را بیش از 5 درصد کاهش داد.مهم ترین اتفاق بسته شدن مرزهای انگلیس به عنوان یکی از اقتصاد های مهم جهان و اروپا می باشد. هرج و مرج و بی‌نظمی در مرزهای انگلیس و اتحادیه اروپا در روز سه شنبه بازار نفت را دچار نگرانی کرده است. البته هنوز گفتگوها در ارتباط نحوه بازگشایی تونل مانش (تونلی که  بندر پادوکاله فرانسه را به شهرک فوکستون انگلستان متصل می‌کند) ، که روزانه ده‌ها هزار کامیون از آن عبور می کنند ، ادامه دار می باشد. اما این بسته شدن فضای تردید را به بازارها برگردانده است. در حال حاضر کشورها از ترکیه و روسیه گرفته تا فرانسه تمام ارتباطات و حمل و نقل خود را با سومین اقتصاد بزرگ اروپا قطع کرده اند. انگلیس محدودیت‌های بیشتری در مقایسه با قبل برای رفت و امد وضع کرده و بعضی احتمال می دهند شمار زیاد دیگر از کشورهای اروپایی مجبور باشند به دنبال آن، چنین کاری را انجام دهند.
دانشمندان دولت آلمان در اوایل روز سه شنبه بیان کردند که پیش‌بینی‌ می‌کنند که این نوع جدید - که مسری تر از نوع اصلی می باشد اما به نظر نمی آید خطرناک‌تر باشد - از پیش در آلمان بوده باشد ، حتی اگر هنوز کشف نشده باشد.همین اظهارنظرها کافی می باشد امید تقاضا برای بهبود اوضاع با کشف واکسن را حداقل برای دوره ای با تردید مواجه کند. نتیجه این تردید عقب نشینی تقاضا از بازار می باشد.

بیت‌کوین پیشی گرفت

با ادامه خرید شرکت‌های تکنولوژی ، بیت کوین در حال برگشت به روند افزایشی خود می باشد. شرکت PayPal و Square's Cash برنامه پشتیبانی اساسی از بیت کوین را ارائه می دهند و به نظر می آید علاقه خرده فروشی‌ها علت جدیدی بر علت افزایش گشته است. بیت کوین هنوز در بازار روند افزایشی دارد ، شرایط حساس طی دو هفته آتی به راحتی اجازه می دهد نوسانات بیت کوین سطح 20 هزار یا 25 هزار دلار  دلار را تجربه داشته باشد. قیمت بیت‌کوین در حال حاضر با افزایش نزدیک به ۵۰۰ دلار ۲۳،۳۰۵ دلار قیمت گرفته است.
منبع : tgju.org
 
99/10/2
پیش بینی نرخ‌ طلا و ارز در هفته جاری/ بررسی نوسانات بازار‌ها در نخستین روز دی‌ ماه

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ یکم دی ماه نرخ طلا و ارز با کمی افزایش نسبت به روز قبل همراه گشت درحالیکه بهای سکه کاهش پیدا کرد؛ در بازار آزاد تهران طلا با قیمت یک میلیون و ۱۳۸هزار تومان و با سه هزار تومان صعود در مقایسه با روز قبل معاملات امروز را شروع کرد و در نهایت به یک میلیون و ۱۴۰هزار تومان قیمت گرفت.
قیمت سکه طرح جدید در آغاز روز ۱۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود و ساعاتی بعد ۵۰هزار تومان بالا رفت؛ این سکه در میانه روز دوباره تغییر قیمت داد و به ۱۱میلیون و ۸۳۰هزار تومان کاهش پیدا کرد و در نهایت با قیمت ۱۱میلیون و ۸۵۰هزار تومان به کار خود خاتمه داد.
نرخ سکه طرح قدیم با ۱۰۰هزار تومان کاهش نسبت به قبلش، با قیمت ۱۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار معامله می‌شد؛ نرخ انواع دیگر سکه هم نوسان چندانی نداشت؛ نیم سکه در بازار امروز به شش میلیون و ۲۰۰، ربع سکه با افت ۳۰هزار تومانی به چهار میلیون و ۱۷۰ و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۳۵۰هزار تومان قیمت گرفت.

پیش‌بینی نزول نرخ طلا و سکه

با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار طلا طی دو هفته قبل، نادر بذرافشان دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی کرده که در صورتی که بهای اونس جهانی و نرخ ارز نوسان افزایشی نداشته باشد، نزخ طلا و سکه تغییری نخواهد کرد و حتی احتمال کاهش آن نیز وجود دارد.
وی همچنین توصیه داشت که با توجه به ثبات قیمت‌ها در بازار طلا، مردم می‌توانند به معامله طلا و سکه بپردازند.

گران شدن 80 تومنی دلار

همانطور که گفته شد، امروز در بازار ارز هم قیمت دلار و یورو کمی گران شد؛ دلار آزاد در معاملات صبح با ۵۰تومان افزایش نسبت به روز قبل ۲۵۵۸۰تومان اعلام شد و در پایان روز با ۲۰تومان رشد مجدد به ۲۵۶۰۰ تومان رسید.
صرافی‌ملی اول دی نرخ دلار را در تابلوی خود با ۱۰۰تومان نزول در مقایسه با آخرین قیمت روز قبل،  ۲۵۳۰۰تومان اعلام کرد اما دوباره در پایان معاملات با ۱۵۰تومان رشد مثبت به ۲۵۴۵۰تومان افزایش پیدا کرد.
اما در سایر صرافی‌های رسمی نرخ ارز ۳۰۰تومان کاهش پیدا کرد و به این ترتیب دلار به کانال ۲۴هزار تومان برگشت؛ صرافی‌ها قیمت فروش دلار را در بازار 1 دی تا ۲۴۸۱۰تومان پایین آوردند و تا آخرین ساعات معاملات تغییر ندادند.
آخرین قیمت اعلام شده برای یورو هم در صرافی‌ملی ۳۱هزار، در صرافی‌های رسمی ۳۰۲۸۰ و در بازار آزاد ۳۰۹۷۰تومان می باشد.
با توجه به نوسانات جزیی قیمت‌ها در بازار ارز طی روز‌های قبل که عمدتا هم نزولی بوده، تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که روند نزولی این بازار هم ادامه‌دار می شود.
منبع : tgju.org

 

99/10/1
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه در نخستین روز زمستان/ارزان شدن طلا


عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر استان تهران بیان کرد: برخلاف سال‌های قبل در آذر 99 شاهد ثابت شدن نسبی قیمت ها در بازار سکه وطلا بودیم.
محمد کشتی آرای اضافه کرد: در آذرماه امسال و با توجه به روزهای پایانی سال میلادی، نرخ انس جهانی افزایش پیدا کرد ولی این افزایش با شوک همراه نبود به طوری که هر انس در بازارهای مالی جهانی در محدوده 50 دلار نوسان قیمت را دارا بوده است.
وی تصریح داشت: افت قیمت ارز سبب شد تاثیرات افزایش نرخ انس جهانی در بازارهای داخلی خنثی گردد.  
پایین آمدن قیمت طلا، هیجان سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا را با کاهش روبرو کرد.
وی بیان داشت: کاهش روزانه و تدریجی نرخ ارز و رسیدن آن به کانال 25 هزار تومان در آخرین روز آذرماه، تاثیر عمده ای در کم شدن و ثابت شدن قیمت طلا و سکه داشت. در طول آذرماه قیمت سکه تغییرات عمده ای را پیش رو نداشت و در محدوده 100 تا 250 هزار تومان نوسان قیمت داشت اما میل به کاهش قیمت سکه در بازار بالاتر بود.

کاهش انگیزه نسبت به خریداری طلا

وی در ارتباط با دلایل این مساله توضیح داد: دلیل مهم این مساله، کاهش نرخ ارز بود و نکته قابل توجه این بود که پیش بینی می شد مثل سال‌های قبل شاهد بالا رفتن تقاضا در بازار باشیم اما پایین آمدن قیمت طلا، انگیزه و هیجان خرید و سرمایه‌گذاری روی طلا را کاهش داده و به علت کاهش تقاضا برای خرید سکه و طلا،‌شاهد افت حباب سکه در بازار می باشیم.
این فعال بازار طلا و جواهر در ادامه گفت: حباب قیمت سکه در اوایل آذرماه در محدود یک میلیون و 100 هزار تومان بود و در آخرین روز پاییز 99 به حدود 750 هزار تومان کاهش پیدا کرد.
وی خاطر نشان شد: در بعضی از روزها حباب سکه از محدوده 750 هزار تومان هم پایین تر آمد و حتی به 650 هزار تومان هم کاهش پیدا کرد که نشان‌دهنده کاهش تقاضا در بازار می باشد.
وی تاکید داشت: سه عامل؛ نرخ انس جهانی، نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا سبب شد تا در آذر 99 شاهد ثبات نسبی قیمت ارز، سکه و طلا را شاهد شویم.
کشتی آرای بیان کرد: قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز در محدوده یک میلیون و 130 هزار نوسان داشت که نکته مثبتی در این بازار به شمار می رود.
وی تاکید داشت: شرایط امسال بازار بسیار متفاوت می باشد به طوری که هر سال در آذرماه شاهد افزایش و نوسان شدید قیمت‌ها بودیم اما امسال بازار دارای آرامش بود.

چرایی بالا نرفتن نرخ انس جهانی

وی تصریح داشت: یکی از علل پایین آمدن نرخ ارز و ثابت شدن قیمت طلا را باید خبرهای خوب در زمینه تولید واکسن کرونا در دنیا دانست که موجب بارقه‌های امید نسبت به افزایش و رشد اقتصادی جهانی شده و نشان‌دهنده مثبت شدن شاخصه های اقتصادی می باشد.
وی اضافه کرد: اقتصاد شمار زیادی  از کشورها به علت بیماری کرونا کوچک شده یا رشد منفی پیدا کرده اند اما با توجه اظهارنظرها و اخبار مثبت در ارتباط واکسن کرونا به نظر می آید در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت انس جهانی باشیم.
وی تصریح کرد: این در حالی می باشد که پیش بینی شده بود در پایان سال 2020، نرخ انس جهانی به بالای 2 هزار دلار برسد که چنین اتفاقی نیافتاد البته قبل از آذرماه این مساله اتفاق افتاد اما بعد از آن قیمت جهانی انس کاهش پیدا کرد.

پیش بینی وضعیت بازار سکه و طلا در زمستان 99

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر در ارتباط وضعیت بازار در زمستان بیان کرد: بر اساس شواهد موجود و همچنین تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی و عزم بانک مرکزی نسبت به مدیریت نرخ ارز به نظر می آید شاهد بالا رفتن قیمت در بازار سکه و طلا نبوده و در مقابل شاهد ثابت شدن قیمت ها در این حوزه باشیم.
وی اضافه کرد: نوسانات معمول و روزانه در بازار رخ خواهد داد و نرخ طلا و سکه هم تابعی از نرخ ارز و قیمت جهانی خواهد بود. قیمت جهانی نیز با توجه به نشانه ‌های مثبت واکسن کرونا باعث شده تا انس جهانی میل به بالا رفتن قیمت نداشته باشد و این نشانه های مثبت تاثیر خود را بر اقتصاد جهانی نشان می دهد و زمانی که شاخص های اقتصادی دنیا مثبت شود به طور طبیعی تقاضا و سرمایه گذاری بر روی طلا کاهش پیدا می کند و اگر خوشبینانه پیش بینی کنیم، نرخ طلا در بازارهای جهانی افزایش نخواهد داشت اما  به نظر می آید کاهش قیمت در این بازار رخ دهد.
منبع : tgju.org