فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار اسفند 1400

1400/12/28
آیا طلا حمایت می‌شود؟


طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز و به نقل از پایگاه خبری اف‌ایکس استریت با توجه به رویدادهای جاری، طلا از سطح حمایتی خوبی برخوردار شده است.

XAU/USD تثبیت می گردد
در حالی که فدرال رزرو انقباض تهاجمی را ترسیم می‌کند، طلا با مشکل روبرو است. این فلز گرانبها تمام دستاوردهای خود از افزایش سهموی قبلی را رها کرده است، که نشان‌دهنده عدم تعهد برای حمایت از رالی می باشد.
نرخ در حال آزمایش منشاء شکست صعودی در سال 1907 است که همزمان با میانگین متحرک 30 روزه است. یک RSI اشباع فروش باعث جلب توجه بعضی خریدها شد.
سال 1961 مانعی می باشد که قبل از تحقق یک بازگشت به عقب است. پایین‌تر، 1880 پشتیبانی کلیدی در نمودار روزانه است و نقض آن می‌تواند مسیر را در هفته‌های آینده معکوس کند.


اخبار طلا و سکه
تجزیه و تحلیل بازار روزانهطلا حمایت می‌شود؟[طلا حمایت می‌شود؟]با بروز تغییراتی در حوزه‌ی بعضی از ارزهای رایج از قبیل دلار آمریکا و نیوزلند و همچنین دلار کانادا سطوح مقاومت و حمایت طلا نیز دستخوش تغییراتی شد.
طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز و به نقل از پایگاه خبری اف‌ایکس استریت با توجه به رویدادهای جاری، طلا از سطح حمایتی خوبی برخوردار شده است.
در اینجا به کمک نمودارهای نمونه، تغییرات متأثر از برخی رخدادهای ارزی مورد بررسی قرار می‌گیرند:

XAU/USD تثبیت می شود
در حالی که فدرال رزرو انقباض تهاجمی را ترسیم می‌کند، طلا با مشکل روبرو است. این فلز گرانبها تمام دستاوردهای خود از افزایش سهموی قبلی را رها کرده است، که نشان‌دهنده عدم تعهد برای حمایت از رالی می باشد.
قیمت در حال آزمایش منشاء شکست صعودی در سال 1907 است که همزمان با میانگین متحرک 30 روزه است. یک RSI اشباع فروش باعث جلب توجه برخی خریدها شد.
سال 1961 مانعی است که پیش از تحقق یک بازگشت به عقب می باشد. پایین‌تر، 1880 پشتیبانی کلیدی در نمودار روزانه است و نقض آن می‌تواند مسیر را در هفته‌های آینده معکوس کند.

تلاش‌های NZD/USD به جای نخست بازگشت
دلار نیوزلند از بالا رفتن قیمت کالاها حمایت کرد. این جفت قیمت در منطقه تقاضا در حدود 0.6725 و درست بالای میانگین متحرک 30 روزه، قیمت مناسبی داشت.
واگرایی صعودی RSI کاهشی را در عقب‌نشینی نشان داد که می‌توانست توجه خریداران را در این منطقه ازدحام جلب کند. بسته‌شدن بالای 0.6800 فروشندگان پوزیشن کوتاه را بر آن داشته است که در را برای بازگشت باز بگذارند.
0.6870 آخرین مقاومت اصلی است و شکست افزایشی می‌تواند کیوی را از قله اخیر در 0.6920 عبور دهد.

CAD/JPY مقاومت کلیدی را می‌شکند
دلار کانادا پس از اینکه شاخص CPI فوریه از انتظارات پیشی گرفت، افزایش پیدا کرد. شکست بالاتر از اوج اکتبر گذشته در 93.00 می‌تواند سیگنالی مداوم برای پایان‌دادن به یک تثبیت طولانی‌مدت 5 ماهه باشد.
بالا بودن دوتایی RSI در منطقه‌ای که اشباع خرید شده امکان دارد به طور موقت گاوها را عقب نگه دارد. از آنجایی که احساسات به شدت خوشبینانه می‌شوند، خریداران امکان دارد مشتاق باشند با قیمتی با تخفیف وارد بازار شوند.
ناحیه‌ی «عرضه تبدیل به تقاضا» در نزدیکی 91.60 سطح مهمی برای محافظت از شکست می باشد. سطح روانی 94.00 می‌تواند مقاومت را ببیند.
منبع : tgju.org
 
1400/12/26
طلا به افت شدید خود ادامه می‌دهد


طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، و به نقل از  اف‌ایکس‌امپایر، در دو روز معاملاتی قبل، نرخ طلا تقریباً 71 دلار کاهش پیدا کرد و به کم‌ترین قیمت پایانی خود در سه هفته قبل رسید. طلا بعد از به چالش کشیدن بالاترین قیمت 2088 دلاری در هفته قبل و معامله به بالاترین قیمت روزانه 2075 دلاری، از سقف قیمت هفته گذشته تا قیمت فعلی خود، بیش از 150 دلار از دست داده است.ترکیبی از عوامل منجر به فروش چشمگیر طلا با قیمت‌های پایین شده است. دیروز فدرال رزرو نشست این ماه کمیته‌ی بازار آزاد فدرال (FOMC) را شروع کرد که فردا به پایان می‌رسد و مطمئناً نتایج شامل اولین افزایش نرخ بهره از زمان شروع همه‌گیری در سال 2020 خواهد شد. در حالی که فعالان بازار انتظار دارند فدرال رزرو نرخ بهره را تا 25 صدم درصد افزایش دهد، این بیانیه و کنفرانس مطبوعاتی رئیس فدرال رزرو، جروم پاول خواهد بود که برای سنجش لحن کلی فدرال رزرو درباره‌ی میزان افزایش نرخ بهره، باید با دقت خوانده و گوش داده شود. 
با توجه به اینکه سطح تورم هنوز در بالاترین حد خود در 40 سال قبل است، احتمال این‌که فدرال رزرو هم‌چنان به تشدید سیاست‌های پولی همساز خود ادامه دهد، بسیار زیاد است. فدرال رزرو با کاهش خرید ماهانه‌ی دارایی‌های اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن و بدهی‌های ایالات متحده شروع به تشدید سیاست پولی خود کرد. قبل از روند کاهشی، فدرال رزرو ماهانه معادل 120 میلیارد دلار دارایی، خریداری می‌کرد. این شامل 80 میلیارد دلار اوراق قرضه ایالات متحده و 40 میلیارد دلار اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن می‌شد. روند کاهش خرید دارایی‌ها باید در این ماه تکمیل شود؛ این اقدام یک گام ضروری است که باید قبل از شروع عادی‌سازی نرخ بهره یا "بالا بردن" انجام شود.
از طرفی دیگر با توجه به شکاف شدیدی که بین اهداف اوکراین و روسیه وجود دارد، رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز از طریق مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود.
در حالی که تورم هم‌چنان بسیار بالا می باشد، آخرین آمار دولت در مورد قیمت عمده‌فروشی، 0.8 درصد در ماه فوریه افزایش پیدا کرد. رقم واقعی کم‌تر از انتظارات اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی وال استریت ژورنال است که رشد 0.9 درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. هم‌زمان، قیمت نفت خام هم‌چنان در حال کاهش می باشد و در زیر 100 دلار در هر بشکه بسته می‌شود. معاملات آتی نفت خام در حال حاضر با کاهش 7.83 دلاری، به قیمت 95.18 دلار در هر بشکه انجام می‌شوند.
منبع : tgju.org
 
1400/12/25
بر باد رفتن اندوخته‌های چند هفته قبل طلا در کمتر از چند روز


طبق گزارش اقتصادنیوز نرخ طلا دیروز در حالی که کار خود را با نرخ 1952 دلاری شروع کرده بود، در ادامه روز تا کف 1907 دلاری عقب نشینی کرد. این کاهش قیمتی 2 درصدی باعث شد تا طلا به پایین ترین قیمت خود در دو هفته اخیر برسد. با این حساب طلا از ابتدای هفته تاکنون در حدود 3 درصد از ارزش خود را از دست داده می باشد.
این در حالی بود که در ابتدای هفته معامله گران و همچنین تحلیل گران بازار پیش بینی می کردند که طلا این هفته هم مانند چند هفته قبل روندی افزایشی داشته باشد. اما در روزی که گذشت از طرفی ادامه مذاکرات میان روسیه و اوکراین و افزایش امیدواری ها به برقراری آتش بس در اوکراین و از سوی دیگر نزدیک شدن به موعد جلسه فدرال رزرو سبب فشار کاهشی بر قیمت طلا شدند.
در حقیقت در حال حاضر اغلب سرمایه گذاران بر خلاف هفته پیش دیگر نیازی نمی بینند تا سهم بیشتری از سبد خود را به پناه گاه های امن سرمایه اختصاص دهند. انها برای این رفتار جدید خود سه علت دارند: علت اول آن است که اغلب این سرمایه گذاران سطح ریسک در هفته جاری را به انداز هفته پیش ارزیابی نمی کنند و از همین رو نیز تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در بازارهای پر ریسک دارند. افزایش شاخص های سهام در کشورهای مختلف شاهدی بر این مدعا می باشد. دلیل دوم نیز برمی گردد به نزدیک شدن به موعد افزایش نرخ بهره که با افزایش هزینه فرصت نگهداری کالاهایی مانند طلا همراه خواهد بود. علت سوم نیز حفظ سود و پول بک در بسیاری از بازارهای کامودیتی می باشد.
منبع : tgju.org
 
1400/12/23
طلا در یک وضعیت پایدار شکننده قرار گرفته است


طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، و به نقل از  اینوستینگ، اگر در هفته‌های اخیر از اخبار روز بی‌اطلاع نبوده‌اید، حتما می‌دانید که احتیاط‌ها در ارتباط با افزایش اخیر قیمت طلا که مبتنی بر مسائل ژئوپلیتیک بوده است، به خاطر تردیدهایی می باشد که ناشی از عادت تاریخی بازار طلا است.
با این حال، همزمانی بحران روسیه و اوکراین با تورم قابل‌توجه و فزاینده - در واقع رکود تورمی - به افزایش میزان «آگاهی» از اخبار طلا کمک کرده است: البته، «آگاهی» واژه‌ای مبهم می باشد، اما حقیقت ماجرا همین می باشد. 
طلا مثل موشک حرکت کرد؛ در هفته قبل به 2079 دلار رسید - فقط 10 نقطه مانده تا بالاترین رکورد خود، یعنی  2089 دلار در 07 آگوست 2020 - و سپس به  سرعت به 1961 دلار کاهش پیدا کرد، و در نهایت، در روز جمعه در در 1992 دلار آرام گرفت. 
این حرکت کاهشی از اوج به سمت پایین، یعنی 117 نقطه کاهش، بدترین کاهش قیمت درون‌هفته‌ای طلا از پایان روز 18 ژوئن سال قبل تا الان بوده است؛ از لحاظ درصدی یعنی 5.7%-؛ این میزان از کاهش قیمت از لحاظ درصد، چهاردهمین مورد از بدترین هفته‌های طلا را در این قرن رقم زد.
البته، می‌توان گفت، این کاهش قیمت با توجه به مسائل ژئوپلیتیک مربوط به آن، نسبت به بحران سابق روسیه و اوکراین در سال 2014، آن‌چنان شدید نبوده است (البته به لطف رکود تورمی).
اما حتی اگر فکر می‌کنیم وضعیت طلا در این دوره «پایدارتر» می باشد، باید «شکنندگی»" آن را نیز بپذیریم. در همان لحظه که فکر می‌کنیم بارقه‌ای از امید برای حل و فصل بحران روسیه و اوکراین وجود دارد، نرخ طلا مانند کوه ریزش می‌کند: تنها در چهارشنبه قبل، با توجه به فضای دیپلماسی موجود، طلا در یک روز دو بار به اندازه‌ی 2 درصد سقوط کرد - در دو دوره‌ی سه ساعته‌ی جدا از هم. بنابراین، طلا - حتی اگر رکود تورمی افزایش پیدا کرده است - به طور شکننده‌ای پایدار می باشد یا دارای پایداری شکننده است - هر کدام که خودتان انتخاب می‌کنید. 
علاوه بر این، ما از خودمان می‌پرسیم: اگر بحران روسیه و اوکراین رخ نمی داد، قیمت طلا امروز چه‌قدر بود؟ به یاد بیاورید که در کل سال 2021، طلا دائما فقط در دو سوی 1780 دلار  معامله گشت. اما تا به امروز در سال 2022، قیمت تا 13.6٪ افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر 12.4٪+. علاوه بر این، حداکثر افزایش نقره تاکنون 17.7٪+ بوده و در حال حاضر 15.1٪+ است. بنابراین جای هیچ شکایتی نیست، حتی با وجود این‌که هر دو فلز گران‌بها اساساً با نیمی از کاهش ارزش پولی‌شان معامله می‌شوند. اما اگر «آگاهی‌مان» از شرایط بیش‌تر شود، پیش‌بینی ما این است که در سال 2022 هنوز می‌توان به سقف 2254 رسید. 
منبع : tgju.org
 
1400/12/22
رابطه‌ای میان طلا و رکود اقتصادی


طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، و به نقل از سایت خبری اینوستینگ، قواعد بسیاری در طبیعت وجود دارند. بعد از زمستان بهار می‌آید، بعد از شب روز می‌آید، و بعد از چرخه‌ی انقباضی فدرال رزرو رکود می‌آید.
بانک مرکزی ایالات متحده یا همان فدرال رزرو احتمالا به تسهیل کمّی خود پایان دهد و نرخ بودجه‌ی دولتی را بالا ببرد. آیا این تصمیم باعث بحران اقتصادی بعدی می‌شود؟‌
البته، ماجرا به این سادگی نمی باشد، ولی سازوکار اصلی آن هم‌چنان بسیار ساده است. کاهش نرخ‌های بهره، حفظ آن‌ها در سطوح بسیار پایین برای یک مدت طولانی، و خریدهای دارایی - به عبارت دیگر، سیاست پولی انبساطی و پول ارزان - به ریسک‌های بیش از اندازه، خشنودی سرمایه‌گذاران، ایام رونق و حباب‌های قیمت منجر می‌شوند. در مقابل، افزایش نرخ‌های بهره و برداشت نقدینگی از بازارها - یعنی سیاست پولی انقباضی - معمولا سبب کاهش شرایط اقتصادی، انفجار حباب دارایی، و به طور کلی سبب رکود می‌شود. این وضعیت به علت افزایش میزان ریسک، بدهی، و سرمایه‌گذاری‌های بد به وجود می آید.
این مسئله چه ارتباطی به بازار طلا دارد؟ احتمال منجر شدن چرخه‌ی انقباضی فدرال رزرو به رکود خبر خوبی برای فلز زردی می باشد که درخشندگی آن بیش از همه در طول بحران‌های اقتصادی نمایان می‌شود. در واقع، تاب‌آوری اخیر طلا در برابر افزایش بازده اوراق قرضه را می‌توان این‌گونه توضیح داد؛ این تاب‌آوری به علت تقاضا برای طلا به عنوان پوشش ریسک علیه اشتباه یا ناتوانی فدرال رزرو در مهندسی فرود ملایم ایجاد شد.
با وجود این، رکود دقیقا از فردای روزی که نرخ بهره افزایش پیدا کند، ایجاد نمی‌شود. اندیکاتور‌های اقتصادی سیگنال یک سقوط اقتصادی را نشان نمی‌دهند. منحنی بازده هموار شده است، ولی خوشبختانه بالای منطقه‌ی منفی می باشد. همه‌گیری کرونا سبب آخرین رکود و گرانی‌ها شد، ولی شاید کم‌تر کسی به این زودی انتظار رکود دیگری را دارد (دست‌کم نه در 2022). در مجموع، طلا باید بدون حمایت رکود یا انتظارات قوی از آن امسال را پشت سر بگذارد.  
منبع : tgju.org
 
1400/12/21
پیش‌بینی عجیب نرخ طلا/ ریزش قیمت‌ها در پی پیام کرملین به بازار


روز گذشته نرخ طلا ۰.۷۵ درصد دیگر کاهش قیمت داشت تا قیمت این فلز ارزشمند به حدود مرز ۱۹۸۰ دلار برسد. با وجود کاهش قیمت شدید طلا در چند روز اخیر و به علت افزایش شدید قیمتی در نیمه اول هفته بازدهی هفتگی طلا همچنان مثبت می باشد. طلا در هفته ای که گذشت در حدود ۰.۸۵ درصد افزایش قیمت داشت تا در شش هفته اخیر، پنج هفته صعودی را ثبت کرده باشد.
عامل اصلی روز جمعه در کاهش قیمت طلا سخنان ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه درباره پیشرفت در مذاکرات میان روسیه و اوکراین بود. پوتین در این باره بیان کرد تغییرات مثبتی در جریان می باشد و مذاکرات در سوی روسی اش چنین سیگنالی به او می دهد. پوتین این سخنان را جلسه با همتای بلاروسی خود مطرح کرد ولی جزییات بیشتری ارائه نداد.
با این وجود، هنوز تحلیل گران بر این باور هستند که ادامه جنگ در کنار فشارهای تورمی و همچنین نگرانی های رشد اقتصادی که با خود به همراه دارد می تواند از قیمت طلا در محدوده کنونی حمایت کند.
اما از سوی دیگر افزایش مجدد تورم آمریکا در ماه فوریه احتمال افزایش نرخ بهره در تاریخ ۱۶ مارچ توسط فدرال رزرو را به بالاترین سطح خود رسانده است. با اینکه برخی بر این باور هستند که فدرال رزرو به دلیل وقوع جنگ برای افزایش نرخ بهره محتاط تر از قبل شده است، اما عامل تورم باعث شده است تا در آخرین نظرسنجی که سایت رویترز اعلام کرده است ۹۴ درصد از تحلیل گران اقتصادی به افزایش نرخ بهره در نشست آینده بانک مرکزی آمریکا باور داشته باشند. در حال حاضر می توان گفت که به علت تعدد عوامل متضاد در بازار طلا پیش بینی آینده قیمتی فلز زرد سخت تر از قبل شده است.
منبع : tgju.org
 
1400/12/19
افت۷۰ دلاری طلا در روز صعودی بیت‌کوین


طبق گزارش اقصادنیوز ، اونس طلا بعد از ریزش70 دلاری و سقوط به زیر مرز 2000 دلار ، نزدیک به پایین ترین سطوح روزانه مورد معامله قرار گرفت. این روند همزمان با کاهش 10 درصدی بهای نفت و افزایش  تمایل معامله‌گران به دارایی‌های پرریسک رخ داد.
بخش عمده بازارها در روز چهارشنبه کاهشی شدند. قیمت نفت، پلاتین، نقره، مس، گندم و ذرت کاهش پیدا کرد. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 10 درصد کاهش به 110 دلار رسید، همچنین نفت خام برنت با 11 درصد کاهش به 114 دلار رسید.
ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار OANDA، در این باره تاکید داشت: نفت خام WTI اکنون 10 درصد کمتر از بالاترین حد ثبت شده در آغاز هفته معاملاتی قرار دارد، اما با توجه به اینکه خطر اختلال در عرضه کوتاه مدت همچنان بسیار بالا می باشد، این عقب نشینی زودهنگام به نظر می آید. تلاش‌های هماهنگ برای مقابله با بحران جهانی انرژی به کاهش بعضی از فشارهایی که دیده‌ایم کمک خواهد کرد، اما کلید ریسک‌پذیری به مدت زمان تهاجم روسیه به اوکراین بستگی دارد.
طلا بعد از رسیدن به رکوردهای جدید 2078.80 دلاری در روز سه شنبه نتوانست رشد خود را حفظ کند. معاملات آتی طلای Comex در آوریل با 2.59 درصد کاهش در روز قبل با 1990.30 دلار معامله گشت. ریزش ارزش این فلز گرانبها واکنشی به افزایش ریسک‌پذیزی در وال استریت بود،  با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که این ریزش امکان دارد زودهنگام باشد زیرا وضعیت در اوکراین هنوز بسیار پرابهام است.
مویا در ادامه تصریح داشت: «نوسان امروز به علت حضور گسترده فروشندگان در غیاب خریداران به وجود آمده است، اما این وضعیت بسیار پیچیده به نظر می آید و باتوجه به بحران حمله روسیه به اوکراین بعید است که در آینده‌ای کوتاه شاهد ایجاد ثبات در بازار باشیم».

مقاومت در مرز ۴۰هزار دلاری

بیت کوین (BTC) در 24 ساعت گذشته تا 10 درصد افزایش داشت. بنا به اعتقاد کارشناسان این روند به سبب حضور بیشتر خریداران به فروشندگان مرتبط میدانند. سطح مقاومتی که انتظار می‌رود روند افزایشی به علت تمرکز عرضه موقتاً متوقف شود، در منطقه قیمتی ۴۰هزار تا ۴۵هزار دلار خواهد بود.
منبع : tgju.org
 
1400/12/18
آیا امکان دارد به دوره‌ی استاندارد طلا بازگردیم؟


طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، و به نقل از سایت خبری اینوستینگ، با توجه به مشکلات ژئوپلیتیک کنونی، بدهی‌های هنگفت جهانی، و نزول ارزش پولی در سراسر جهان ناشی از تورم، بازگشت به دوره‌ی استاندارد طلا هرگز نامحتمل نمی باشد.  

تاریخچه‌ی استاندارد طلا

قرن‌ها پیش در دوره‌ی روم باستان، از طلا و نقره به عنوان پول استفاده می‌شد؛ البته، امروزه نیز از این فلزات به عنوان پول استفاده می‌شود. در 1717، استاندارد طلا برای اولین بار به صورت رسمی در بریتانیا استفاده شد. به این ترتیب، هر فردی که اسکناس‌های رسمی در اختیار داشت، می‌توانست آن‌ها را به بانک ارائه دهد و با یک قیمت ثابت با شمش طلا عوض کند.
از اوایل تا اواسط قرن نوزدهم، معامله‌گران استفاده از ترکیبی از طلا و نقره را برای معامله در خارج از بریتانیا ترجیح می‌دادند. در اواخر دهه‌ی 1870، سیاست استاندارد طلا به صورت مستقل توسط شمار زیادی از کشورها، نظیر آلمان، فرانسه، و ایالات متحده اتخاذ، و به سیاست مرسوم تبدیل شد. این تصمیم افراد را قادر می‌ساخت، پول کاغذی را با یک قیمت ثابت با هر میزان طلای مورد نیاز مبادله کنند - یعنی طلا خریداری کنند.
سپس، استاندارد طلا به آشوب‌ها و آشفتگی‌های دوره‌ی جنگ جهانی اول و سپس به رکود بزرگ برخورد کرد، و هیچ کشوری دیگر از آن استفاده نکرد. چند سال بعد، ایالات متحده رویکرد متفاوتی گرفت و در عوض، نرخ حداقلی برای طلا در نظر گرفت. متصل کردن قیمت طلا به ارز رایج به وسیله‌ی ایالات متحده پایه‌ و اساس استاندارد طلای بین‌المللی را پس از جنگ جهانی دوم ایجاد کرد. بعد از یک دوره‌ی موفق از به کارگیری این سیاست، هر چه زمان می‌گذشت، مشکلات بیش‌تری در خصوص قابلیت دسترسی به ارز رایج و طلا به وجود می آمد، و در ۱۹۷۱، کاهش ذخایر طلا و بدهی‌های سنگین سبب شدند، ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، تبدیل‌پذیری دلار به طلا را به حالت تعلیق در بیاورد.
از آن‌ زمان تا به امروز، کاربرد دلار آمریکا برای تراکنش‌های بین‌المللی روز به روز بیش‌تر شد، و حتی امروزه، 40 درصد از بدهی‌های جهانی به دلار آمریکا می باشد.

ارز روسیه و طلا

به امروز بر می‌گردیم؛ از آن‌جا که روسیه با تحریم‌های شدید روبه‌رو می باشد، ارزش پول ملی این کشور به شدت کاهش پیدا کرده است؛ یعنی ثروت دارندگان روبل، چه بین‌المللی و چه داخلی، کم‌تر شده است. روسیه به طور آشکار شروع به انباشت طلا کرد و همین دو سال پیش، اعلام کرد دیگر به دلار آمریکا وابسته نیست، زیرا ذخایر بانک مرکزی این کشور بیش‌تر شامل طلا می باشند تا دلار آمریکا.
شایعه شده است که بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار از ذخایر روسیه در خارج از این کشور نگهداری می‌شود، که با توجه به تحریم‌ها، آن‌ها هم‌اکنون به این ثروت دسترسی ندارند. هرچند، طلای روسیه در خاک این کشور می باشد. دیگر هرگز این جمله صدق نمی‌کند که «اگر چیزی را در اختیار نداری، صاحب‌اش نیستی.»
روس‌ها در خصوص ثروت طلای خود دو گزینه پیش رو دارند تا از فروپاشی کامل اقتصاد خود جلوگیری کنند. آن‌ها می‌توانند ذخایر طلا را پشتوانه‌ی ارز کشورشان کنند (که مسلما برای یک ارز حال تنزل، پیامدهای عمده‌ای در پی دارد) یا این‌که دست به یک عمل غیرمنتظره بزنند - آن‌ها از منابع طبیعی‌شان بهره ببرند و سیستمی را معرفی کنند که در آن، طلا را به قیمت نفت متصل می‌کند و با این‌ کار ارزش صادرات‌شان را بالا ببرند.
از این رو، آن‌ها در قبال فروش نفت، به جای پولی که در حال بی‌ارزش شدن است، طلا دریافت ‌می‌کنند.

اتصال طلا و نفت

با نرخ‌های کنونی، تقریبا 16 بشکه نفت خام معادل یک اونس طلا می باشد. روسیه در 2021، به میزان 110 میلیارد دلار نفت خام به ایالات متحده صادر کرد. تبدیل دلار آمریکا به روبل از پایان 2021 تاکنون از نظر بازار فارکس جذابیت چندانی ندارد.
تبدیل آن به طلا، حدود 55،000 اونس طلا را بابت صادرات یک سال اخیر روسیه در اختیار این کشور قرار می‌دهد - طلایی که قیمت آن در حال افزایش می باشد. این کار اقتصاد روسیه را حفظ می‌کند و همزمان، غرب را در خطر قرار می‌دهد. این گزینه‌ی جذابی برای روسیه است.
چه کشورهای دیگری می‌توانند از این تصمیم نفع ببرند؟ هندوستان که با سرعت در حال خرید طلا می باشد، و البته، چین.طبق گزارش مانی ویک، تخمین زده می‌شود، چین 30،000 تن طلا در اختیار دارد. بعضی ها معتقدند رقم واقعی بیش‌تر از این‌ها می باشد. هنوز از نظر شرق طلا از لحاظ ساختاری بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر روسیه شروع به انجام این کار بکند، سایرین گزینه‌ای جز پیروی از آن ندارند.
منبع : tgju.org
 
1400/12/17
80 دلار تا تاریخی شدن نرخ طلا


طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روز قبل و با ادامه جنگ اوکراین و گسترش تحریم ها علیه روسیه طلا برای نخستین بار بعد از ماه آگوست سال 2020 میلادی توانست برای مقطعی از مرز 2 هزار دلاری عبور کند.

بالا رفتن نرخ پالادیوم

یکی از مهم ترین اخبار روز دوشنبه شروع دور سوم مذاکرات میان مقامات روسیه و اوکراین در بلاروس بود. این موضوع البته تا حدودی باعث شد تا فلزاتی مانند پالادیوم که رشد شدید قیمتی داشتند، یک روز این روند را متوقف کنند. نرخ پالادیوم در آخرین لحظات روز دوشنبه در مرز 3 هزار دلاری بود و هفته قبل افزایش قیمت شدید 27 درصدی را به ثبت رسانده بود.
گسترش روزافزون تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه و این موضوع که روسیه 40 درصد از تولید پالادیوم جهان را دارا می باشد سبب نگرانی شدید درباره عرضه این فلز پر اهمیت در صنعت خودروسازی شده است.
در حقیقت این موضوع که مقامات در کشور بعد از اظهارنظرهای شدید هفته گذشته و وضعیت وخیم اوکراین مجددا به گفتگو نشسته اند، باعث شده است تا معامله گران با ایجاد یک وقفه به حفظ سودهی به دست آمده در هفته اخیر بپردازند.

روزهای خوب طلا

طلا نیز که روزهای خوبی را پشت سر می گذارد، توانست مجددا برای لحظاتی وارد هزاره سوم قیمتی خود شود و در آخرین ساعات معاملات روز دوشنبه در یک قدمی این مرز یعنی در سطح 1995 دلار در حال نوسان بود. تحلیل گران در حال حاضر بر این باور هستند که اگر جنگ در اوکراین با شدت ادامه داشته باشد، طلا به زودی می تواند رکورد تاریخی خود را بشکند.

وضعیت بد وال استریت

رکورد 2073 دلاری که در اوج پاندمی کرونا زده شد و طلا اکنون فاصله 80 دلاری با آن را دارا می باشد. با توجه به اینکه بازارهای سهام از جمله وال استریت به خاطر ریسک بالا در وضعیت نامطلوبی می باشند این موضوع هم یکی دیگر از کانال های تقویت طلا برای رکوردشکنی به حساب می آید.
نظرسنجی ها از تحلیل گران بازار نشان می داد، تمام این کارشناسان در کوتاه مدت بر افزایشی بودن قیمت طلا تاکید داشته اند.
منبع : tgju.org
 
1400/12/16
با تشدید درگیری در اوکراین، طلا افزایش پیدا کرد و به بالای 2000 دلار رسید


طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز و به نقل از رویترز، طلا صبح دوشنبه در آسیا بعد از اینکه برای نخستین بار در یک سال و نیم قبل از سطح 2000 دلار عبور کرد، افزایش پیدا کرد. تشدید تهاجم روسیه به اوکراین و ترس از اختلال عرضه سبب شد که پالادیوم به بالاترین حد خود برسد، سرمایه‌گذاران به فلز زرد امن روی آوردند.
معاملات آتی طلا تا ساعت 12:36 به وقت شرقی (5:36 به وقت گرینویچ) بعد از رسیدن به بالاترین سطح خود از 19 آگوست 2021 یا 2000.69 دلار در اوایل روز، با 1.33 درصد افزایش به 1992.75 دلار رسید.
ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارز DailyFX به رویترز بیان کرد: «اگر این ریسک‌گریزی باشد که توسط فدرال رزرو آمریکا قبل از این جنگ مشاهده شد، چیزی نبود که طلا را افزایش دهد، زیرا ریسک‌گریزی مربوط به افزایش نرخ‌ها می باشد و این محیطی نیست که طلا در آن به خوبی عمل کند.»
با این حال، این ریسک‌گریزی، ژئوپلیتیکی است، و بنابراین به نظر می‌آید تقاضای انعکاسی برای دارایی‌های غیر‌کاغذی وجود دارد.
تهاجم روسیه به اوکراین ادامه دارد و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه قول داد تا زمانی که اوکراین تسلیم نشود ادامه خواهد داشت. درگیری‌های شدید روز یکشنبه سبب شد حدود 200 هزار نفر از شهر ماریوپل برای دومین روز متوالی تخلیه شوند.
دارایی‌های اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست SPDR Gold Trust (P:GLD) در روز جمعه 0.4 درصد افزایش پیدا کند و به 1054.3 تن رسید که بالاترین رقم از اواسط مارس 2021 بود. طبق نظر تحلیلگر تکنیکال رویترز وانگ تائو، طلای نقطه‌ای نیز می‌تواند تا 2065 دلار در هر اونس افزایش یابد که تحت تاثیر موج قدرتمند C قرار دارد. 
سرمایه‌گذاران همچنین منتظر تصمیم بانک مرکزی اروپا هستند که قرار است در اواخر هفته گرفته شود.
در سایر فلزات گرانبها، پالادیوم با جهش 4.3 درصدی به 3130.16 دلار در هر اونس رسید، بعد از اینکه در اوایل جلسه به بالاترین سطح خود یعنی 3172.22 دلار رسید. روسیه 40 درصد از تولید جهانی پالادیوم را به خود اختصاص داده است.
اسپیواک از DailyFX با اشاره به گمانه‌زنی‌ها در مورد تحریم‌های بیشتر غرب و ممنوعیت رسمی احتمالی واردات نفت روسیه بیان کرد: «ما به دنبال افزایش چشمگیر نگرانی‌ها در مورد اختلالات با اوکراین می باشیم، زیرا درگیری علائمی از گسترش را به نمایش می‌گذارد.»
نقره 0.4 درصد و پلاتین 2 درصد افزایش پیدا کرد.
منبع : tgju.org
 
1400/12/15
پیش بینی قاطع در ارتباط با صعود قیمت طلا /عبور از مرز 2 هزار دلار؟


طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، طلا در هفته ای که گذشت کار خود را در قیمت 1970 دلاری به پایان رساند تا با افزایش حدود 50 دلاری طی یک هفته بیش از 4.2 درصد افزایش قیمت را ثبت کند.

شوک جنگ به بازار طلا

در حالی قیمت هر اونس طلا باعث افزایش تنش ها در اوکراین بیشتر از هر زمانی به مرز 2 هزار دلاری نزدیک شده است، به نظر می آید فضای بازار همچنان اکیدا افزایشی است. ورود جنگ اوکراین به دومین هفته خود اشتیاق سرمایه گذاران به پناه گاه های امن را به بالاترین حد خود رسانده است، به نحوی که هم تحلیل گران و هم سرمایه گذاران اجماع کم سابقه ای درباره صعود قیمت طلا در هفته آینده دارند.

هدف بعدی نرخ طلا

در حقیقت تحلیل گران بازار طلا بر این باورند که اگر در روزهای آینده طلا نتواند مرز 2 هزار دلاری را فتح کند دیگر معلوم نیست چه زمانی قادر به این کار خواهد بود. بعضی تحلیل گران هدف بعدی قیمتی طلا را 2010 دلار به ازای هر اونس می دانند.
نکته جالب اینکه هر 14 تحلیل گر شرکت کننده در نظرسنجی وال استریت سایت کیتکو بر این باور هستند که طلا هفته آینده افزایشی خواهد بود. این در حالی می باشد که معمولا تحلیل گران نظرسنجی وال استریت در هفته های اخیر نظری محتاطانه نسبت به رفتار طلا داشتند.
سرمایه گذاران خرد شرکت کننده در نظرسنجی آنلاین مین استریت هم با اکثریت نسبتا قاطع 70 درصدی رای به صعود طلا در هفته آینده داده اند. این در حالی بود که فقط 16 درصد بر این باور بودند که طلا مسیر رفته را برمی گردد و کاهشی می شود و 13 درصد نیز قیمت نهایی طلا در هفته پیش رو را در حوالی همین مرز 1970 دلار پیش بینی می کنند.
اگر پیش بینی تحلیل گران و سرمایه گذاران که به طرز کم سابقه ای بر روی افزایش طلا دارند درست از آب دربیاید، به احتمال زیاد طلا برای دومین بار در طول تاریخ از مرز 2 هزار دلاری عبور خواهد کرد.
منبع : tgju.org

 

1400/12/14
شوک افزایشی به قیمت طلا بعد از جنگ اوکراین


طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، فعلا به نظر می آید دنیا به کام بازارهای امن سرمایه از جمله طلا می باشد. قیمت هر اونس فلز زرد در آخرین روز هفته در بازارهای جهانی بیش از 1 درصد افزایش پیدا کرد.

طلا سرمایه ای امن می باشد؟

نقش سنتی طلا به عنوان مقصدی امن برای سرمایه ها تنها علت این روزهای طلا برای افزایش قیمت نیست، بلکه فشار جنگ به تورم، اختلال در رشد اقتصادی که تازه از چنگ کرونا رها شده و احتمال واکنش بانک های مرکزی هر کدام می تواند دلیل طلا برای افزایش قیمتی باشد.

واکنش طلا به جنگ اوکراین

طلا در آخرین روز هفته مجددا به بالای مرز 1960 دلار بازگشت، تا نشان دهد در حال حاضر جنگ اوکراین باعث شده است تا زور عوامل افزایشی به عوامل کاهشی بچربد. طلا در هفته ای که گذشت بیش از 4 درصد افزایش قیمت داشت. بازدهی هفتگی که در دو سال اخیر بی سابقه بوده است. همچنین جنگ در اوکراین باعث شد تا ترس از اختلال عرضه پالادیوم بهترین هفته این فلز را از ماه مارچ 2020 رقم بزند.
روسیه 40 درصد از این کاتالیزور مورد استفاده در صنعت خودروسازی را تولید میکند و به همین علت نیز ترس از دست دادن 40 درصد از طرفیت تولید سبب بالا رفتن 26 درصدی قیمت پالادیوم طی یک هفته شده است.

امیدی به کاهشی شدن بازارها نیست

تقریبا در حال حاضر بازارها باور کرده اند که روسیه دست از اقدامات نظامی خود برنخواهد داشت و حتی فعلا چشم اندازی برای کاهش آن نیز وجود ندارد، به همین دلیل سخت تر شدن تحریم ها قابل پیش بینی است و از این کانال نیز کار کسب و کارهای مرتبط برای دسترسی به پالادیوم نیز مشکل خواهد شد.
طلا نیز به علت بحران بوجود آمده پشتیانی محکمی از طرف جنگ برای بالا رفتن قیمت احساس می کند. افزایش قیمت طلا فقط و فقط به علت نقش سنتی فلز زرد به عنوان پناه گاه امن سرمایه در مواقع بحران نمی باشد. بلکه در حال حاضر این جنگ ارتباط بسیار زیادی با افزایش تورم، اختلال در رشد اقتصادی و همچنین واکنش بانک های مرکزی دارد. موضوعاتی که هر کدام به طور جداگانه می تواند به عنوان پشتیبان افزایشی طلا به حساب می آید.
منبع : tgju.org
 
1400/12/12
معامله‌ مشکوک در بازار طلا


اکو ایران : بعضی از تحلیل گران بر این باور هستند که علی رغم افزایش قریب الوقوع نرخ بهره، جنگ اوکراین می تواند قیمت طلا را بالاتر از چیزی که اکنون هست ببرد.قیمت هر اونس طلا در دومین روز ماه مارچ بیش از یک درصد کاهش یافت که عامل آن افزایش ریسک پذیری در بازارها و همچنین افزایش نرخ اوراق قرضه آمریکا بود. البته ثبت یک معامله با حجم زیاد نیز که منشا ان مشخص نبود سبب کاهش ۲۰ دلاری طلا در روز چهارشنبه شد. در حالی که طلا کار خود را در اولین روز از ماه مارس به علت تنش های بالا در اورپا در قیمت ۱۹۴۳ دلاری به پایان برده بود، روز چهارشنبه به علت افزایش نروخ اوراق تا قیمت ۱۹۲۰ دلار کاهش پیدا کرد. این در حالی می باشد که ترس از اختلال در عرضه به علت تحریم ها علیه روسیه نرخ پالادیوم را در سقف هفت ماهه خود نگاه داشته است.تحلیل گران عمدتا عقب نشینی قیمتی روز چهارشنبه طلا را را یک عقب نشینی تکنیکالی با چاشنی نیاز کمتر به پناه گاه های امن می دانند. در حقیقت امروز شاخص های بازارهای سهام روز نسبتا پایدار و صعودی را پشت سر گذاشت.
علاوه بر افزایش شاخص های وال استریت افزایش نرخ بهره اوراق خزانه داری آمریکا هم یکی دیگر از عوامل سقوط طلا بود که به علت سیگنال جرومی پاول، رییس فدرال رزرو رخ داد. سکان دار فدرال رزرو این سیگنال را به اقتصاد مخابره کرد که علی رغم جنگ اوکراین افزایش نرخ بهره به احتمال زیاد از همین ماه آغاز خواهد شد. علی رغم اینکه جنگ اوکراین می توانست سبب فتح آسان قله ۲ هزار دلاری توسط فلز زرد گردد اما، حساسیت بالای طلا به افزایش نرخ بهره سقف افزایش طلا را محدود نگه داشته است.
البته روز چهارشنبه تحلیل گران عنوان کردند که ثبت یک سفارش با حجم بسیار بالا باعث افت ۲۰ دلاری قیمت طلا شد که البته مشخص نیست چه کسی و یا چه عاملی پشت این معامله بوده است. با این وجود بعضی از تحلیل گران بر این باور هستند که علی رغم افزایش قریب الوقوع نرخ بهره، جنگ اوکراین می تواند نرخ طلا را بالاتر از چیزی که اکنون هست ببرد.
منبع : tgju.org
 
1400/12/11
طلا رکورد ۱۳ ماهه را شکست /تداوم افزایش بیت‌کوین


اقتصادنیوز: معاملات آتی اونس طلا در بازارهای جهانی به بالاترین سطح خود در 13 ماه قبل رسید.طبق گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته تحولات تازه تهاجم روسیه به اوکراین تاثیر گسترده‌ای در بازارهای جهانی و معاملات آتی طلا داشت و تقاضا برای این فلز گرانبها را به شدت افزایش داد. طلای آوریل  43.10 دلار یعنی با 2.3 درصد افزایش به 1943.80 دلار در هر اونس رسید. بر اساس داده های FactSet، قیمت ها بر اساس فعال ترین قرارداد به بالاترین میزان خود از 5 ژانویه 2021 رسیده است.

تحریم های سنگین غرب علیه روسیه

به نظر می آید تحریم های بسیار سنگین غرب شوک فلج‌کننده‌ای را به اقتصاد روسیه وارد کرده باشد. تحلیل‌گران به دنبال این پرسش می باشند که بازار در مواجهه با ناامیدی عمومی مردم روسیه نسبت به پوتین چه واکنشی نشان خواهد داد. آیا ژنرال های او کودتا خواهند کرد؟ آیا پوتین به کشورهای غربی حمله خواهد کرد؟ آیا پوتین به سلاح‌های غیرمتعارف یاهسته ای متوسل می شود؟ اینها ابهامات و دلنگرانی‌هایی می باشد که شاید بتواند برای مدتی آینده بازارها را در موقعیت مثبت نگه دارند.

افزایش ادامه دار بیت‌کوین

بزرگترین رمزارز دنیا بعد از جهش 14 درصدی در روز دوشنبه همچنان روند افزایشی دارد، افزایش روز دوشنبه این ارز دیجیتالی بزرگترین افزایش از فوریه 2021 بود. تا کنون، قیمت نتوانسته وارد کانال۴۵هزار دلاری شود اما روند افزایشی این رمز ارز ادامه دارد.
در آغاز حمله روسیه به اوکراین خطرات ناشی از یک جنگ طولانی مدت بسیاری از سرمایه گذاران کریپتو را نگران پیامدهای این چالش بر بازار بیت‌کوین کرده بود. اما احساسات بازار به سرعت تغییر کرد و اکنون برخی از معامله گران گمانه زنی می کنند که فدرال رزرو امکان دارد هرگونه برنامه ای برای تشدید سیاست های پولی تهاجمی را کاهش دهد.
منبع : tgju.org
 
1400/12/09
افزایش قیمت پالادیم و طلا


نرخ پالادیم روز دوشنبه به دنبال تحریمهای جدید غربی علیه روسیه، حدود شش درصد افزایش یافت و همزمان قیمت طلا با تقویت تقاضا برای خرید دارایی امن، بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد.
طبق گزارش اخباربانک، بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۵.۱ درصد افزایش، به ۲۴۸۶ دلار و ۶۴ سنت رسید. این فلز هفته قبل تا مرز ۲۷۱۱ دلار و ۱۸ سنت صعود کرده بود و در مسیر ثبت سومین رشد قیمت ماهانه متوالی می باشد.
آمریکا و متحدانش روز شنبه برای قطع دسترسی بعضی از بانکهای روسیه به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت اقدام کردند. معامله گران و تحلیلگران اعلام کردند چنین اقدامی صادرات همه کالاهای روسیه از نفت و فلزات گرفته تا غلات را مختل خواهد کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه که چهارمین روز حمله به اوکراین بود، نیروهای بازدارنده هسته ای روسیه را در وضعیت آماده باش قرار داد.
به بیان استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI، نگرانیهای واقعی وجود دارد که کانالهای کشتیرانی به علت وضعیت اوکراین مختل می شوند. این افزایش کوتاه مدت نیست که تاثیر منفی دارد بلکه این مسئله است که وضعیت ذکر شده تا چه مدت ادامه خواهد داشت.
شرکت نورنیکل روسیه سومین تولیدکننده بزرگ پالادیم در جهان می باشد که از طرف خودروسازان در ساخت مبدلهای کاتالیتیک خودرو استفاده می شود.
بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری یک درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۹۰۶ دلار و ۱۱ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای فوریه تاکنون حدود شش درصد رشد کرده که بهترین رشد ماهانه از ماه مه سال ۲۰۲۱ است. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۹۰۹ دلار رسید.
بر طبق گزارش رویترز، جفری هالی، تحلیلگر ارشد انرژی در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: تحریمهای غربی علیه روسیه به میزان قابل توجهی در تعطیلات آخر هفته تشدید شدند و در نتیجه بازارها در زمان گشایش معاملات آسیایی، وضعیت ریسک گریزی پیدا کردند و به افزایش تقاضای دارایی امن برای طلا سبب شد.
طلا به عنوان پوشش ریسکی در برابر تورم و حفظ سرمایه در شرایط ابهامات مالی و سیاسی استفاده می گردد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۲۴ دلار و ۲۶ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۰۵۵ دلار و ۸۵ سنت رسید.
منبع : tgju.org

 

1400/12/08
هشدار درباره نرخ طلا بعد از حمله روسیه به اوکراین /ریزش سنگین در راه است؟


تحلیلگران به شفافیت پیرامون تحریمها به عنوان یکی از علل عقب نشینی طلا اشاره و خاطرنشان کردند شمار زیادی روی واکنش شدیدتر غرب در قبال روسیه حساب کرده بودند.طبق گزارش اقتصادنیوز، بعد از شوک ژئوپلیتیکی اولیه حمله نظامی همه جانبه روسیه به اوکراین، اونس طلا به پایین ۱۹۰۰ دلار عقب نشینی کرد اما تحلیلگران درباره نوسان بالایی که پیش روی این فلز ارزشمند قرار دارد، همچنان هشدار می دهند.
طبق گزارش ایسنا، بازار طلا در چند روز معامله قبل تحت تاثیر بحران در اوکراین، شاهد حدود ۱۰۰ دلار نوسان قیمت بود. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا ۳۸ دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۸۸۷ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۵ درصد کاهش داشت.
تحلیلگران به شفافیت پیرامون تحریمها به عنوان یکی از دلایل عقب نشینی طلا اشاره و خاطرنشان کردند شمار زیادی روی واکنش شدیدتر غرب در قبال روسیه حساب کرده بودند.
بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت "تی دی سکیوریتیز" در این باره به کیتکونیوز بیان کرد: بخشی از تنش سیاسی شدید از بین رفته است. می دانیم که پوتین بسیار گسترده تر از آنچه تصور می رفت، به اوکراین حمله کرده است. پیش از آن این باور وجود داشت که پاسخ غرب قوی خواهد بود و شامل حذف روسیه از سیستم بانکی سوئیفت می شود اما چنین اتفاقی نیافتاد. تحریمها بر اساس واکنشی که بازارها نشان دادند، به شدت و محدودیتی که می توانستند باشند، نبودند. یکی از قابل توجه ترین نتایج این وضعیت عدم تاثیر تحریمها بر بازار انرژی و متعاقبا استرس کمتر در خصوص عرضه نفت بود.
میلک د رادامه گفت: قیمتهای نفت پایین آمدند. انتظارات تورمی کمتر و نرخهای بهره واقعی بالاتر، برای طلا عالی نیستند. غرب صادرات نفت یا گاز روسیه را تحریم نمی کند و همزمان امکان دارد حمایت بیشتری از جانب اوپک دریافت کنیم.
اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت گینزویل کوینز بیان کرد: علاوه بر آن اختلاف نظر غرب درباره حذف دسترسی روسیه به سیستم سوئیفت، نشان می دهد شدت واکنشها متفاوت خواهد بود. مقاومت بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا برای وضع تحریمهای شدیدتر علیه روسیه مانند ممنوعیت دسترسی به سیستم سوئیفت، بخشی از دلیل معکوس شدن روند افزایشی قیمت طلاست. اکنون به نظر می آید که اروپا در یک صف متحد با آمریکا قرار نگرفته است و انگلیس شدیدترین تحریمهای ممکن را وضع می کند و این امر اندکی از بحران می کاهد.
بعلاوه نیروی افزایشی قیمت طلا که تحت تاثیر این اتفاق ژئوپلیتیکی شکل گرفت، به سرعت ته کشید و این همان اتفاقی بود که در سال ۲۰۱۴ در زمان الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه مشاهده شد. تعجب آور نیست که همه این رشد قیمت به سرعت از دست برود. با این حال میلک هشدار داد تنشهای میان روسیه و اوکراین در هر زمانی امکان دارد تشدید شود. در زمان جنگ تنها چیزی که می توانیم از آن مطمئن باشیم این است که هیچ چیز معلوم نیست.

نمی توان بانک مرکزی آمریکا را فراموش کرد

علاوه بر تنشهای ژئوپلیتیکی، خبر خوب برای طلا این می باشد که شمار زیادی از سرمایه گذاران در خصوص افزایش نرخهای بهره در آمریکا در پی جنگ در اوکراین به ارزیابی مجدد پرداخته اند و اکنون احتمال افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در مارس از ۸۰ درصد به ۲۴.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.
این دیدگاه وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا امکان دارد برای مدت طولانی تری سیاست تسهیلی خود را حفظ کند و دیدگاه ذکر شده از طلا پشتیبانی خواهد کرد. بانکهای مرکزی نمی خواهد در زمانی که نوسان بالاست، نقدینگی را حذف کنند و نمی خواهند مهار تورم به قیمت فروپاشی اقتصاد تمام شود.
به بیان میلمان، اوکراین در نشست سیاست پولی مارس در رادار توجه فدرال رزرو قرار خواهد داشت. وضعیت ژئوپلیتیکی احتمالا مانع از آن می شود که بانک مرکزی آمریکا به دفعاتی که بازار پیش بینی کرده بود، نرخ بهره را افزایش دهد.
تحلیلگران بعید نمی دانند اونس طلا حمایت در سطح ۱۸۵۰ دلار را تست کند زیرا این فلز ارزشمند به سرعت از ۱۸۰۰ دلار به ۱۹۰۰ دلار افزایش پیدا کرد. میلک سطح حمایتی طلا را ۱۸۶۰ دلار و سطح مقاومتی طلا را ۱۹۱۶ دلار می داند و انتظار دارد طلا در معاملات هفته جاری در بازه محدودی معامله شود.
علاوه بر اقدام نظامی روسیه در اوکراین، بازارها توجه دقیقی به اظهارات هفته جاری جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در برابر کمیته های بانکی مجلس و سنا خواهند داشت.
بر طبق گزارش کیتکونیوز، مهمترین گزارش اقتصادی هفته جاری، آمار اشتغال غیرکشاورزی آمریکا در فوریه خواهد بود که روز جمعه انتشار می یابد و انتظار می رود آمار نشان دهد اقتصاد آمریکا در فوریه ۴۳۸ هزار شغل جدید اضافه کرده است. همچنین شاخص مدیران خرید بخش تولید در روز سه شنبه، گزارش اقتصادی بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه، شمار متقاضیان بیمه بیکاری آمریکا و شاخص مدیران خرید بخش غیرتولید موسسه ISM روز پنج شنبه انتشار خواهند یافت.
منبع : tgju.org
 
1400/12/07
معامله‌گران طلا گوش‌به زنگ خبرهای جنگ روسیه و اوکراین


اقتصادنیوز: دیروز اونس طلا در بازارهای جهانی روندی کاهشی داشت، اما بیت‌کوین توانست تغییر جهت داده و مجددا وارد مسیر افزایشی شود.طبق گزارش اقتصادنیوز ، معاملات آتی اونس طلا روز جمعه روندی نزولی داشت. بازدهی طلا در این هفته پس از  چهار هفته روندی منفی را دارا بوده است. تحلیل‌گران بر این باور هستند که در حال حاضر تحولات  سیاسی از جمله خبرهای حمله روسیه به اوکراین بیش از سیگنال‌های اقتصادی بر بازار تاثیرگذار می باشند.
هر اونس طلا در ماه آوریل 38.70 دلار یا 2 درصد کاهش پیدا کرد و به 1887.60 دلار رسید. طبق داده‌های FactSet، قیمت‌ها بر اساس فعال‌ترین قرارداد، 0.6 درصد در هفته کاهش یافت.

روند معکوس بیت کوین

بیت کوین (BTC) روز پنجشنبه یک تغییر جهت شدید را تجربه کرد و جمعه را در مسیر افزایش سپری کرد. در حال حاضر، فشار فروش کاهش پیدا کرده است، به این معنی که خریداران می توانند بین محدوده 30هزار تا 46هزار دلار فعال باقی بمانند.
بیت کوین بالای 38هزار دلار بازگشت و در 24 ساعت گذشته 6 درصد افزایش پیدا است. با این حال، ارز دیجیتال در هفته قبل 2 درصد کاهش پیدا کرده است، که به این معنی است که جهش اخیر روند نزولی کوتاه مدت را تغییر نداده است.
منبع : tgju.org
 
1400/12/05
افزایش عجیب قیمت طلا/ طلا رکورد زد


اقتصادنیوز نوشت: طلا روز گذشته به بالاترین سطح قیمتی خود در ۱۳ ماه قبل رسید.در حالی که شاخص دلار بر اثر نرخ تورم بی‌سابقه و همچنین درگیری روسیه و اوکراین دچار کاهش شده است، طلا روند دیگری را در پیش گرفته است و روند افزایشی خود را ادامه می‌دهد.
اد مویا از پلتفرم تجارت آنلاین OANDA در این باره اعلام داشت: «تجارت طلا در حال حاضر جذاب به نظر می آید. تنش‌های ژئوپلیتیکی و فشارهای تورمی به موتور محرکه این فلز گرانبها بدل شده است.»
مویا با اشاره به مقاومت فعلی اضافه کرد: «طلا در حال حاضر همچنان در سطح ۱۹۲۰ دلار نوسان دارد، اما شکست این سطح می‌تواند مسیری آسان به سمت منطقه ۱۹۵۰ دلاری را نشان دهد.»
فعال ترین قرارداد طلا در کامکس نیویورک در آوریل با ۳ دلار یا ۰.۲ درصد افزایش به ۱۹۱۰.۴۰ دلار در هر اونس رسید. بالاترین رقم برای یک قرارداد طلای معیار کامکس از ۷ ژانویه ۲۰۲۱ بوده است. در این معامله نرخ اونس طلا روی ۱۹۳۵.۵۰ دلار بسته شد.
منبع : tgju.org
 
1400/12/04
طلا؛ پناهگاهی رویایی برای سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی


اقتصادنیوز: سرمایه‌گذاران با خرید طلا و نقره، آن‌ها را به عنوان پناهگاه امن می بینند.طبق گزارش اقتصادنیوز ، نرخ طلا و نقره در معاملات دیروز آمریکا روندی افزایشی داشت. دیروز نرخ طلا به بالاترین حد خود در هشت ماه قبل و نقره به بالاترین میزان خود در چهار هفته اخیر رسید. درگیری‌های روسیه و اوکراین، در کنار تداوم نرخ تورم بالا در اقتصاد آمریکا از مهم‌ترین عوامل ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران در بازارها و افزایش میل سرمایه‌ها به پناهگاه‌های سنتی از جمله طلا شده است. گاوها در بازار طلا و نقره در حال حاضر احساس اعتماد به نفس دارند، زیرا تقاضا برای پناهگاه امن قوی تر می باشد. قیمت آتی طلای آوریل با 5 دلار و 5 سنت افزایش به 1904 دلار و 80 سنت رسید و نقره در ماه مارس با 0.298 دلار افزایش به 24.29 دلار در هر اونس رسید.
معامله‌گران از تعطیلات آخر هفته سه روزه در بازارهای آمریکا بازگشتند و روسیه نیروهای خود را به بخش‌های جداشده از اوکراین فرستاده است و پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آن را ماموریت «حفظ صلح» خوانده است. آمریکا و غرب تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کرده‌اند، از جمله آلمان که صدور گواهینامه یک خط لوله نفتی کلیدی به روسیه را متوقف کرده است. آمریکا اعلام کرده است روسیه اکنون 190هزار سرباز در مرز اوکراین دارد. این موضوع به احتمال زیاد برای مدتی بازار را داغ نگه خواهد داشت.

معامله بیت‌کوین در کانال ۳۷هزار دلار

فروشندگان بیت کوین (BTC) در اول هفته فعال بودند و سبب افزایش شتاب منفی بازار شدند. به نظر می آید که این ارز دیجیتال در نمودارهای روزانه بیش از حد فروخته می شود.
روز گذشته بیت کوین با قیمت 37هزار و 900 دلار معامله می شد و در هفته گذشته 15 درصد کاهش ارزش داشت.
منبع : tgju.org
 
1400/12/03
پوتین، سکوی پرش جدید طلا می‌شود؟


اقتصادنیوز: طلا معاملات هفته جدید را پرنوسان شروع کرد و در طول بازه‌ای 20 دلاری نوسان داشت و در معاملات انتهای روز توانست بالای مرز 1900 دلار بایستد.
طبق گزارش اقتصادنیوز انتشار خبری مبنی بر به رسمیت شناختن دو منطقه استقلال طلب اوکراین توسط  ولادیمیر پوتین، می تواند باعث افزایش بیشتر قیمت طلا شود. قیمت هر اونس طلا در معالات روز دوشنبه برای ساعاتی تا مرز 1908 دلاری افزایش یافت. طلا برای آخرین بار در ماه ژوئن سال 2021 میلادی در این محدوده قرار داشت و برای هشت ماه در سطوح قیمتی پایین تر نوسان می کرد.
در روزی که گذشت حتی افزایش تردید ها در ارتباط با ملاقات روسای جمهور آمریکا و روسیه در مورد تنش های اوکراین نیز برای صعود راحت طلا کافی نبود. البته کاهش امیدها برای مصالحه میان طرفین در تنش های اوکراین بازارهای مالی اروپا را دستخوش نوسان کرد. بازارهای سهام اروپا در حالی که کمی نسبت به تنش ها امیدوار شده بودند مجددا با افزایش احتمال تقابل طرفین خود را در معرض بزرگ ترین بحران نظامی قاره سبز در دهه های اخیر می بینند.
با این حال تداوم تنش های مربوط به اوکراین و نبود امید به مصالحه سریع میان طرفین شمار زیادی از تعلل های طلا از آغاز سال 2021 میلادی را جبران کرده است. در حال حاضر و با توجه به شرایط کنونی تحلیل گران مرز 1900 دلار را مرز حمایت طلا می دانند هر چند که اوضاع به سرعت در حال تحول می باشد و اطمینانی به این مرز نمی باشد.
یکی از نکات امیدوارکننده بازار طلا در حال حاضر این موضوع می باشد که مرتبه آخری که طلا توانسته بود تا این محدوده قیمتی افزایش یابد، به سرعت با کاهش قیمت روبرو شده بود اما در حال حاضر فلز زرد در حال مقاومت در این محدوده قیمتی می باشد و همچنین وروری سرمایه به صندوق های قابل معاوضه طلا نیز امیدوارکننده بوده است. طلا به علت تورم بالای اقتصادهای بزرگ و همچنین تنش های اوکراین از آغاز ماه فوریه تاکنون بیش از 6 درصد افزایش نرخ داشته است.
منبع : tgju.org
 
1400/12/02
شناسایی دو پارامتر اصلی خوشبینی به طلا در روزهای آینده


اقتصادنیوز: در حالی طلا در هفته قبل کار خود را در مرز 1900 دلاری به پایان برد که در حال حاضر سوال شمار زیادی از سرمایه گذاران این می باشد که قیمت فلز زرد تا کجا بالا خواهد رفت؟ آیا طلا راه رفته را بازمی گردد یا در حوالی مرز 1900 دلار نوسان خواهد کرد؟طبق گزارش اقتصادنیوز دو عامل اصلی تا اینجا توانستند رالی افزایشی طلا را رقم بزنند. موضوع اول تورم بی سابقه در دهه های اخیر در اقتصادهای بزرگ جهان از جمله آمریکا بود. تورم نقطه به نقطه سالانه اکنون به 7.5 درصد رسیده است. نکته جالب آن می باشد که تحلیل گران اقتصادی اعلام کرده اند که اگر تورم کنونی با مترهای دهه 80 میلادی اندازه گیری بشود سطح تورم 15 درصد محاسبه می گردد. بعضی معتقدند فدرال رزرو نیز کنترل اوضاع را از دست داده است و در مخمصه بدی قرار دارد. از طرفی افزایش شدید نرخ بهره سیگنال بدی برای بازارها می باشد. نکته آنجا جالب می شود که افزایش تقاضا برای سوخت نیز قیمت آن را افزایش داده است.
دومین بال پرواز طلا به سوی مرز 1900 دلاری تنش ادامه دار اوکراین می باشد، موضوعی که به نظر در حال خطرناک شدن می باشد. جو بایدن اعلام کرده است که تحرک های نظامی روسیه نشان می دهد، پوتین تصمیم خود برای حمله به اوکراین را گرفته است. در صورت وقوع جنگ طلا مرزهای جدید قیمتی را به احتمال زیاد فتح خواهد کرد.
این دو اتفاق موضوعاتی نمی باشند که به زودی حل شوند. همین امر سبب شده است تا همچنان نگاه تحلیل گران و سرمایه گذاران نسبت به آینده قیمتی کوتاه مدت طلا صعودی باشد. موضوعی که نتایج نظرسنجی سایت کیتکو نیز آن را نشان میداد. 72 درصد از تحلیل گران و 65 درصد از سرمایه گذاران خرد بر این باور بودند که قیمت طلا در هفته آینده هم افزایش پیدا خواهد کرد.
منبع : tgju.org
 
1400/12/01
خوش‌بینی بالای تحلیل‌گران نسبت به عملکرد طلا در روزهای آینده


اقتصادنیوز: تحلیل‌گران بازارهای جهانی روزهای خوبی را برای طلا پیش‌بینی‌ می‌کنند.طبق گزارش اقتصادنیوز ، افزایش احتمال بروز جنگ در اروپای شرقی و هراس از اینکه بانک های مرکزی اقتصادهای بزرگ نتوانند نرخ تورم را در کوتاه‌مدت مهار گرداند، نرخ طلا در بازارهای جهانی را به مرز 1900 دلار در هر اونس رسانده است. این رقم بالاترین میزان در 8 ماه اخیر به‌شمار می‌رود. پیش‌بینی نسبت به تداوم پرامترهای بحران‌ساز در جهان و اقتصادهای بزرگ جهان، چشم‌اندازها نسبت به طلا را بیش گذشته مثبت کرده است.
جدیدترین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز نشانگر آن می باشد که اکثریت قابل توجهی از تحلیلگران بازار و همچنین سرمایه گذاران خرد دست‌کم در کوتاه‌مدت، روزهای خوبی را برای طلا پیش‌بینی می‌کنند. 
شان لوسک، یکی از مدیران پوشش ریسک تجاری به والش تریدینگ، تاکید داشت: «تحرک فنی قوی در طلا وجود دارد زیرا قیمت‌ها مقاومت در برابر 1900 دلار را آزمایش می‌کنند. به دنبال فرصت های خرید طلا باشید.»
این هفته 18 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی طلای کیتکو نیوز شرکت داشتند. از میان این تحلیل‌گران، 13 نفر معادل 72 درصد هفته‌ای خوب برای طلا پیش‌بینی کرده‌اند. حدود 22 درصد از شرکت‌کنندگان روند طلا را منفی و حدود 5 درصد هم نوسانات بازار در روزهای آتی را ناچیز ارزیابی کرده‌اند.
در نظرسنجی آنلاین خرده فروش‌ها 864 نفر شرکت کردند. از این تعداد، 564 پاسخ دهنده معادل 65 درصدروند طلا در هفته آتی را افزایشی،23 درصد نزولی و12 درصد نیز نوسانات بازار را ناچیز پیش‌بینی کرده‌اند.
این روند خوش‌بینی به بازار طلا در حالی به وجود آمده است که به نظر می آید قیمت طلا این هفته را با افزایشی نزدیک به 3 درصدی به پایان برساند.
در نظرسنجی‌های اخیر در ارتباط با آینده طلا شمار زیادی روند مثبتی را برای این فلزگرانبها پیش‌بینی کرده‌اند، زیرا طلا قیمت نقاط مقاومت فنی حساس را شکسته است.
شان لوسک در این باره پتانسیل افزایش قیمت طلا به 1916 دلار را در کوتاه مدت می‌بیند. او تاکید داشت: افزایش عدم اطمینان بازار در حالی که بانک‌های مرکزی به دنبال تشدید سیاست‌های پولی خود در سراسر جهان می باشند، سبب ایجاد ابهام در بازارهای سهام گشته است.
منبع : tgju.org