فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار اردیبهشت 1401

  1401/02/31
روند نرخ سکه در هفته‌‌ گذشته/ نقش عوامل داخلی و خارجی در کاهش 700 هزار تومانی


اقتصادنیوز: در هفته‌ای که گذشت سکه روند کاهشی جدیدی را ثبت کرد.
طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، نرخ هر قطعه سکه امامی در هفته‌ای که گذشت حدود ۷۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. به عقیده تحلیلگران بازار سکه و طلا نوسانات کاهشی نرخ جهانی طلا در کنار روند کاهشی نرخ ارز در بازار تهران می‌تواند از جمله عوامل اصلی کاهش قیمت سکه باشد. از طرف دیگر نرخ دلار سنا (سامانه میانگین موزون نرخ بازار ارز) نیز در بازه زمانی ۷ روزه در سطوح قیمتی نیمه دوم کانال ۲۵ هزار تومانی به نوسان پرداخت. روز پنج‌شنبه گذشته نیز علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه دیدار با تولید‌کنندگان و اعضای اتاق بازرگانی تبریز ضمن مناسب خواندن شرایط ارزی کشور از وجود شرایط مازاد عرضه در معاملات سنا و نیما سخن گفت. در هفته‌ای که گذشت سکه روند کاهشی جدیدی را ثبت کرد. طی نوسانات ارزی ۲هفته گذشته قیمت هر قطعه سکه امامی در بازار تهران به رقمی معادل ۱۴ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان رسیده بود که با شروع معاملات هفته جدید و با انتشار سیگنال‌های امیدوارکننده در حوزه نشست‌های هسته‌ای وین نمودار قیمتی این قطعه فلز گران‌بها تغییر فاز داد و منفی شد. در معاملات روز‌های ابتدایی هفته هر قطعه سکه امامی در رقم ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش رسید. در روز‌های میانی هفته اما سکه با افزایش نرخ اونس جهانی نوسانی افزایشی را ثبت کرد و در محدوده قیمتی ۱۴ میلیون و ۲۲۰ تا ۱۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان معامله گشت.
روز‌های پایانی هفته نیز نمودار قیمت این فلز زرد با ارزش مجددا با ثبت روندی کاهشی به سمت سطوح قیمتی ابتدایی کانال ۱۴ میلیون تومانی حرکت کرد. در نهایت قیمت هر قطعه سکه امامی در معاملات روز پنج‌شنبه قبل با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. بازار ارز نیز در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت بود. طبق مشاهدات در معاملات سامانه‌های ارزی سنا و نیما غالبا ارز‌ها یا روندی کاهشی را از خود ثبت کرده‌اند یا در ثبات نسبی به کار خود پایان داده‌اند. شنیده‌ها از هسته مرکزی معاملات غیر رسمی بازار تهران نیز حاکی از آن می باشد که ارز‌های شاخص این بازار دچار کاهش نسبی قیمت بوده‌اند.
روز پنج‌شنبه گذشته علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در جمع تولید‌کنندگان و اعضای اتاق بازرگانی تبریز از شرایط مناسب معاملات ارزی کشور سخن گفت. صالح‌آبادی اضافه کرد: در حال حاضر در بازار رسمی متشکل و نیمایی به مقدار مورد نیاز در حال عرضه هستیم و حتی میزان عرضه ما از تقاضا بیشتر است و مشکلی در این خصوص نداریم. او همچنین در زمینه اصلاحات ارزی اخیر تصریح کرد: با تمهیدات و اقدامات انجام شده چالشی در این زمینه نداریم و آینده بازار ارزی کشور را نیز مثبت ارزیابی می‌کنیم. سیگنال‌های مثبت فقط مختص به اخبار داخلی نبود.
روز پنج‌شنبه امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور، در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در رابطه با رویکرد ایران در این گفت‌وگو‌ها سخن گفت. در بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: وزرای خارجه روسیه و ایران(سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان) در رایزنی تلفنی در ارتباط چشم‌انداز از سرگیری اجرای کامل برجام با یکدیگر گفت‌وگو کردند. امیر عبدللهیان در حاشیه این گفت‌وگو افزوده است: تهران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار و البته با رعایت خطوط قرمز اراده جدی دارد، اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق هسته‌ای در دسترس خواهد بود.
منبع : tgju.org
 
1401/02/29
آیا افت طلا با کاهش شدید تری مواجه خواهد شد؟


نرخ طلا طی هفته اخیر نوسان بسیار زیادی را تجربه کرده است اما تا این لحظه نتوانسته تغییر معناداری در قیمت خود به وجود آورد. هرچند جو حاکم بر بازار همچنان نزولی می باشد.
طبق گزارش سایت طلا، قیمت طلا برای سومین روز متوالی هیچ حرکت مشخصی انجام نداده و در محدوده 1800 تا 1825 دلار به نوسان پرداخته است. قیمت هر اونس طلا در لحظه نگارش این خبر 1812 دلار می باشد که 4 دلار در روز کاهش پیدا کرده است.
اظهارات تندروانه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز سه‌ شنبه، مجدداً بر انتظارات بازار مبنی بر شدیدتر شدن سیاست های مالی توسط بانک مرکزی آمریکا تأکید کرد که به عنوان یک عامل اصلی نزولی برای طلا در نظر گرفته می شود.
پاول در یکی از رویدادهای وال استریت ژورنال گفت که از افزایش نرخ بهره تا زمانی که تورم به سطوح سالمی برسد حمایت خواهد کرد. این موضوع باعث شد تا ارزش شاخص دلار افزایش یافته که به عنوان باد مخالف اصلی برای طلا عمل می کند.
از طرف دیگر نگرانی سرمایه گذاران نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهانی از طلا حمایت می کند. قرنطینه های شدید در چین و ادامه جنگ روسیه و اوکراین به این نگرانی ها دامن زده و سبب می شود تا خطر رکود روز به روز پررنگ شود.
فعالان بازار اکنون مشتاقانه منتظر گزارش اقتصادی ایالات متحده می باشند که شامل انتشار شاخص تولید فیلی فدرال رزرو، ادعا های اولیه هفتگی بیکاری و داده های فروش خانه است.
از منظر فنی نیز طلا شرایط چندان مناسبی ندارد. طلا برای صعودی شدن نیاز دارد تا بالاتر از 1835 دلار قرار بگیرد که طی روز های اخیر نتوانسته است به این محدوده نزدیک شود.
از طرف دیگر نمودار ها نشان دهنده این هستند که طلا در مسیر کاهشی حمایت های چندان قدرتمندی نداشته که نشان دهنده احتمال سقوط هرچه بیشتر طلا می باشد.
منبع : tgju.org

 

1401/02/28
همسویی طلا با ریتم آرام دلار

در حالی که چین به بازگشایی بازارها می اندیشد، طلا امروز افزایش پیدا کرد و سایر فلزات گرانبها نیز با تغییرات نسبی روبرو شدند.
طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز ، به نقل از اینوستینگ طلا صبح روز سه‌شنبه در آسیا افزایش پیدا کرد، حتی در حالی که دلار به آرامی روند افزایشی خود را از سر گرفت و بازدهی خزانه‌داری آمریکا باز آغاز شد.
معاملات آتی طلا تا ساعت 12:36 بامداد به وقت شرقی (4:36 به وقت گرینویچ) با 0.48 درصد افزایش به 1882.65 دلار رسید. دلار که معمولاً معکوس به طلا حرکت می‌کند، بعد از سقوط از تقریباْ بالاترین سطح 20 ساله در روز دوشنبه، روز سه شنبه افزایش پیدا کرد.
یوآن چین که اخیراً در روند کاهشی قرار داشت، با کاهش شرط‌بندی سرمایه‌گذاران در مورد اینکه آیا افزایش نرخ بهره ایالات متحده باعث افزایش بیشتر دلار می‌شود، کف پیدا کرد. شاخص بازدهی خزانه‌داری 10 ساله ایالات متحده نیز افزایش پیدا کرد.
استفان اینس، شریک مدیریت دارایی SPI به رویترز بیان کرد: «اکنون که شفاف‌سازی مورد نیاز در بازارهای طلا را داریم، دارندگان درازمدت می‌توانند برای چرخش نهایی به سمت جنوب نسبت به داده‌های سخت اقتصادی ایالات متحده موضع‌گیری کنند.»
سهام آسیایی عمدتاً در روز سه‌شنبه افزایش پیداکردند و بانک مرکزی استرالیا صورتجلسه آخرین جلسه سیاستگذاری خود را در اوایل روز منتشر کرد. قرار است وزرای دارایی G-7 و روسای بانک مرکزی یک روز بعد با یکدیگر دیدار کنند.
سرمایه‌گذاران همچنین منتظر سخنرانی‌های جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و سایر سیاست‌گذاران فدرال رزرو در اواخر روز، با سخنرانی پاتریک هارکر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا، در روز بعد هستند.
در سایر فلزات گرانبها، نقره با 0.2 درصد کاهش، پلاتین 945.76 دلار ثابت بود و پالادیوم 1.2 درصد کاهش پیدا کرد.
اینس گفت: « چین در آستانه بازگشایی و احتمالاً افزودن محرک‌های بیشتر، به نفع همه کالاهای سخت است. و پالادیوم در نهایت در کاربردهای صنعتی به‌ویژه در بخش خودرو استفاده می‌شود؛ این بخش می‌تواند از بازگشایی بنادر در چین منتفع گردد».مشاوران Metals Focus روز دوشنبه گفتند که بهبود تقاضا و کاهش عرضه همچنین به عقبگرد پالادیوم و رودیوم به کمبود سال 2022 و کاهش مازاد پلاتین کمک می‌کند.
منبع : tgju.org
 
1401/02/27
دلار به داد طلا رسید!/ ناامیدی از بیت کوین

اقتصادنیوز: روز گذشته نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی اندکی بهبود پیدا کرد، اما بیت کوین همچنان روند کاهشی چند هفته اخیر را ادامه داد.
طبق گزارش اقتصادنیوز ، نرخ اونس طلا روز گذشته در بازارهای جهانی اندکی بهبود پیدا کرد، زیرا کاهش بازدهی خزانه داری ایالات متحده، باد مخالف دلار را جبران کرد، که پیش از این همراه با افزایش احتمالی نرخ بهره، طلا را به پایین ترین حد در بیش از سه ماه و نیم گذشته رسانده بود. روز گذشته هر اونس طلا با 0.3 درصد افزایش به 1817.12 دلار رسید.
باب هابرکورن، استراتژیست ارشد بازار RJO فیوچرز، در این باره تاکید داشت: جهش خفیف طلا ناشی از کاهش بازدهی خزانه‌داری و کاهش اندک شاخص دلار می باشد.  با در نظر گرفتن همه چیز، طلا روند خود را حفظ کرده است، در حالی که باید به طور قابل توجهی پایین تر قرار می‌گرفت.»

ناامیدی از بیت کوین

در روز قبل بیت کوین روند کاهشی داشت و وارد سطح ۲۹هزار دلار شد. همچنین ناامیدی میان سرمایه گذاران دیده می‌شود.
سم بنکمن فراید، مدیرعامل صرافی ارزهای دیجیتال اف‌تی‌ایکس (FTX)، در مصاحبه اخیر خود با فایننشال تایمز، مدعی شده که بیت کوین به‌عنوان روش پرداخت آینده‌ای ندارد و علت آن را نیز عدم مقیاس‌پذیری و مصرف زیاد انرژی عنوان کرده است.
منبع : tgju.org
 
1401/02/26
نگاه تحلیل گران فنی به آینده سکه /جایگزینی سکه با دلار؟
اقتصادنیوز : تحلیل گران فنی بر این باور هستند که سکه با عبور از محدوده ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان،‌ آمادگی صعود تا محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را کسب کرده است.
طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران ؛‌ در دومین روز هفته سکه امامی نه تنها توانست خود را بالای مرز ۱۴ میلیون تومانی تثبیت کند، بلکه خود را به بالای محدوده حساس ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رساند. 
عبور فلز گران بهای داخلی از محدوده یاد شده انتظارات افزایشی را در بازار سکه برجسته کرده است. با این حال، سکه در صورتی که ارزش اونس طلا نزولی تر شود،‌ می تواند کمی کاهش قدرت نمایی خریداران را احساس کند. 

نگاه تحلیل گران فنی به آینده سکه 

تحلیل گران فنی بر این باور هستند که سکه با عبور از محدوده ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان،‌ آمادگی افزایش تا محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را کسب کرده است. با این حال، فلز گران بهای داخلی برای چنین افزایش معناداری نیاز دارد که دلار به روند افزایشی قدرت مند خود ادامه دهد و به راحتی به بالای مرز ۳۱ هزار تومانی نفوذ کند. این در حالی است که اسکناس آمریکایی هفته قبل نتوانست خود را بالای محدوده ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت کند. 

جایگزینی سکه با دلار؟ 

ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی به بالای محدوده ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است ولی هم چنان تفاوت معناداری با قیمت بازار دارد  و همین مساله می تواند تا حدی بازیگران محتاط را به این تشویق کند که به جای فلز گران بهای داخلی در بازار اسکناس آمریکایی سرمایه گذاری کنند. با این حال در بازار داخلی، معامله گران بزرگ به دلایل امنیتی ترجیح می دهند که سکه را به جای دلار بیشتر در سبد سرمایه گذاری خود قرار دهند.
منبع : tgju.org

 

1401/02/25
پس کِی دلار از سر راه طلا کنار خواهد رفت؟


به علت ادامه درگیری روسیه و اوکراین و نگرانی از تورم، احتمال عقب‌نشینی دلار وجود ندارد و این به ضرر طلا می باشد.
طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز ، نرخ طلا در روز جمعه به 1799 دلار رسید که پایین‌ترین سطح از فوریه بود. البته بعداْ بهبودی به دنبال داشت که به سرعت در 1820 دلار مقاومت پیدا کرد. فلز زرد تحت فشار باقی می‌ماند.

برخی از بازده‌های ریسک، نه برای طلا

وال استریت در روز جمعه به شدت در حال افزایش می باشد، زیرا در مسیر یک رالی بهبودی می باشد. همچنین نرخ نفت خام دستاوردهای مهمی را به همراه دارد. بازدهی ایالات متحده ثابت می‌ماند و دلار در حال کاهش می باشد. معمولاً چنین محیطی برای طلا باید مثبت باشد. این فقط به فلز کمک کرد تا بالای 1800 دلار بماند.
در مقابل، نقره در حال بازگشت به منطقه 21.00 می باشد و در روز جمعه مثبت 1.50٪ می باشد، در حالی که به صورت هفتگی تقریباً 6٪ کاهش می‌یابد و در آستانه‌ی ثبت پایین‌ترین بسته از ژوئیه 2020 می باشد.
هر دو فلز در شرایط فعلی با نرخ بهره بالاتر، چشم‌انداز رشد ضعیف‌تر و تنش‌های مالی تحت فشار باقی می‌مانند. چشم‌انداز فنی هیچ بهبودی ارائه نمی‌دهد زیرا تنها نکته مثبت خوانش بیش از حد در شاخص‌های فنی می باشد. هنوز هیچ نشانه‌ای از بازگشت یا تثبیت وجود ندارد.
طلا در آستانه ثبت کاهش هفتگی تقریباً 4 درصدی قرار دارد که دومین عملکرد بد سال و پایین‌تر از میانگین متحرک 20 هفته‌ای برای اولین بار از ژانویه می باشد.
تضعیف طولانی‌مدت دلار در شرایط فعلی بازار محتمل به نظر نمی آید. عواملی که سبب افزایش ارزش دلار شده‌اند، یعنی درگیری‌های روسیه و اوکراین، نگرانی‌ها از تورم در بحبوحه‌ی قرنطینه‌ها در چین و چشم‌اندازهای سخت‌تر فدرال رزرو، باید در هفته آینده دست نخورده باقی بمانند. از این رو، منطقی است که انتظار داشته باشیم تلاش‌های بازیابی طلا در کوتاه‌مدت محدود باقی بماند.»
منبع : tgju.org
 

1401/02/24
2 پیش بینی درباره نرخ سکه امروز 24 اردیبهشت


اقتصادنیوز: نرخ سکه روز گذشته با ضربه قیمت دلار وارد فاز نزولی شد اما معامله گران روند بازار سکه در ۲۴ اردیبهشت را چگونه پیش بینی کرده اند؟
طبق گزارش اقتصادنیوز ، بازار سکه در روزهای پایانی هفته قبل روند پرنوسانی را تجربه کرد. فلز گران داخلی روز چهارشنبه قبل به یک قدمی کانال 14 میلیون تومان رسید و در آخرین روز هفته با قدرت از این کانال عبور کرد. نرخ سکه در انتهای معاملات نقدی روز پنجشنبه  تا محدوده 14 میلیون و 800 هزار تومان پیشروی کرد. 

پیشروی نرخ سکه با کمک نرخ دلار

پیشروی سکه در روز های یاد شده در حالی بود که بازار طلای جهانی در حال عقب نشینی بود و  قیمت اونس طلا زیر محدوده 1850 دلار قرار داشت. تنها عاملی که سبب خوشبینی سکه بازان شده بود افزایش قیمت دلار و کانال شکنی اسکناس امریکایی در تهران بود.َ 
نرخ دلار در هفته قبل دو کانال شکنی را تجربه کرد.  قیمت دلار روز سه شنبه  وارد کانال 29 هزار تومان شد و روز چهارشنبه به نزدیک مرز 30 هزار تومان رسید. روند افزایشی دلار در روز پنجشنبه هم ادامه داشت و دلار تا محدوده 30 هزار و 700 تومان افزایش پیدا کرد. 

ضربه نرخ طلا و دلار به بازار سکه

اما روز قبل قیمت اونس طلا فرو ریخت و تا مرز 1800 دلار عقب نشینی کرد. از طرفی هم سیگنال های جدید برجام از سرعت افزایش قیمت دلار کم کرد و اسکناس آمریکایی به سمت آغاز و نیمه کانال 30 هزار تومان حرکت کرد و به تبع آن ضربه ای به نرخ سکه در معاملات پشت خطی وارد شد و قیمت سکه در مقطعی به کانال ۱۳ میلیون تومان برگشت اما دوباره به بالای ۱۴ میلیون تومان رسید.

دو پیش بینی متفاوت از بازار سکه

عده ای از معامله گران معتقد بودند که سکه بعد از روند افزایشی مداوم نیاز به یک استراحت و اصلاح دارد، بنابراین این دسته از سکه بازان روند قیمت سکه در بازار امروز را نزولی پیش بینی می کردند.
در مقابل آنها عده ای دیگر می گفتند تا زمانی که نرخ دلار بالای محدوده ۳۰ هزار تومان قرار دارد نباید انتظار کاهش چشمگیر در بازار سکه را داشت و فلز زرد رنگ داخلی به مسیر افزایشی هفته گذشته ادامه خواهد داد.
منبع : tgju.org
 

1401/02/22
نرخ طلا در مسیر صعودی قرار گرفت


اقتصاد نیوز : هر اونس طلا با ۰.۸ درصد صعود به ۱۸۵۲.۶۵ دلار رسید. . طلای آمریکا با ۰.۷ درصد افزایش به ۱۸۵۳.۷۰ دلار رسید.قیمت طلا روز چهارشنبه بعد از عقب نشینی شدید ناشی از انتشار داده های تورم آمریکا، به علت کاهش ارزش دلار و کاهش جزئی قیمت های مصرف کننده توسط سرمایه گذاران، صعود خود را از سر گرفت.
هر اونس طلا با ۰.۸ درصد صعود به ۱۸۵۲.۶۵ دلار رسید. . طلای آمریکا با ۰.۷ درصد افزایش به ۱۸۵۳.۷۰ دلار رسید.
افزایش قیمت مصرف کننده در آمریکا در ماه آوریل کاهش پیدا کرد زیرا قیمت بنزین بیشترین کاهش را داشت که نشان می دهد تورم احتمالاً به اوج خود رسیده است. با کمک به رشد طلا، شاخص دلار که در ابتدا بر اساس داده‌های CPI تقویت شد، ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد.

کاهش ادامه دار بیت کوین

بیت کوین (BTC) طی 24 ساعت قبل 6 درصد کاهش یافته است و در پایین ترین محدوده قیمتی یکساله معامله می شود. این ارز دیجیتال می‌تواند بین ۲۷هزار تا ۳۰ هزار دلار پشتیبانی پیدا کند، اگرچه سیگنال‌های حرکت منفی حاکی از خرابی‌های بیشتر می باشد.
منبع : tgju.org
 

1401/02/21
بازار سکه در انتظار دلار ۳۰ هزار تومانی /پیش بینی نرخ سکه امروز


اقتصادنیوز: تحلیل گران فنی بر این باور هستند در صورتی که سکه بالای محدوده 13 میلیون و 500 هزار تومان باقی بماند، کم کم به سوی مقاومت 13 میلیون و 800 هزار تومان حرکت خواهد کرد.
طبق گزارش اقتصادنیوز ، بازار سکه روز قبل با سیگنال افزایش قیمت دلار جان تازه گرفت. نرخ دلار دیروز  بالای کانال ۲۹ هزار تومان معامله شد و به تبع آن قیمت سکه هم رشد قابل توجه ای را به ثبت رساند.
فلز زرد رنگ داخلی روز قبل توانست به بالای مرز مقاومتی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد.
رشد نرخ سکه در حالی بود که قیمت اونس طلا آرایش نزولی به خود گرفته بود و در محدوده ۱۸۵۸ دلار معامله می شد.

بازار سکه در انتظار دلار ۳۰ هزار تومانی

بعضی از تحلیلگران بازار معتقدند که سکه بازان به روند افزایشی اسکناس آمریکایی خوش بین می باشند و حتی در انتظار رسیدن آن به مرز ۳۰ هزار می باشند.
با افزایش قیمت دلار از حباب سکه اندکی کاسته شد و در محدوده ۵ درصد قرار گرفت .
فاصله ارزش واقعی سکه با قیمت نقدی آن در بازار نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان بود.

نرخ سکه در بازار شبانه

در معاملات پشت خطی شب قبل قیمت سکه در محدوده نیمه کانال ۱۳ میلیون تومان معامله شد.

احتمال رسیدن سکه به ۱۳ میلیون و ۸۰۰

تحلیل گران فنی بر این باور هستند در صورتی که سکه بالای محدوده 13 میلیون و 500 هزار تومان باقی بماند، کم کم به طرف مقاومت 13 میلیون و 800 هزار تومان حرکت خواهد کرد.
منبع : tgju.org

 

1401/02/20
طلا تحت سلطه دلار


از آنجایی که جذابیت دلار همچنان ادامه دارد بر تقاضای طلا تاثیر می‌گذارد و فلز زرد امن بار دیگر نزول پیدا کرد.
طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز قیمت طلا نتوانست افزایش روز جمعه را حفظ کند و در بحبوحه‌ی سلطه دلار آمریکا به کمترین سطح در چهار روز قبل در 1852 دلار نزول پیدا کرد. بازار شاهد یک داستان ریسکی بود، زیرا اعتماد سرمایه‌گذاران با تشدید ترس از رشد اقتصادی جهانی تضعیف شد. 
اگرچه به نظر می‌رسید که زیان فلز درخشان دقیقاً بالای 1850 دلار باشد، زیرا دلار در کنار بازدهی خزانه‌داری از بالاترین سطح چند ساله عقب‌نشینی کرد، زیرا سخنرانان فدرال رزرو بازگشتند و پیام‌های متناقضی در مورد اقدامات سیاست بانک مرکزی ارائه کردند. رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، گفت که افزایش نرخ بهره اخیر فدرال رزرو 50 واحد در ثانیه یک حرکت «تهاجمی» می باشد و فدرال رزرو می‌تواند با این سرعت ادامه دهد. در همین حال، کشکاری، رئیس فدرال رزرو، نگرانی‌های خود را در مورد افزایش قیمت انرژی و رشد ملایم‌تر دستمزدها ابراز کرد. گزارش ثبات مالی فدرال رزرو (FSR) خطرات نقدینگی در اقتصاد را برجسته کرد، زیرا شاخص‌های وال استریت نزدیک به 3 درصد افت پیدا کردند.
در عین حال، نگرانی در مورد تأثیر محدودیت‌های کووید چین بر اقتصاد شماره 2 جهانی بعد از گزارش مازاد تجاری این کشور به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر، تشدید شد. در همین حال، چشم‌انداز فدرال رزرو در مورد عادی‌سازی سیاست پولی همراه با تورم فزاینده‌ی ناشی از بحران اوکراین، همچنان به نیروهای گرانشی حول قیمت طلا افزایش می دهد، زیرا جذابیت امن دلار آمریکا همچنان ادامه دارد و این جذابیت کماکان طلا و تقاضاهای آن را تحت سلطه دارد.
نرخ طلا در این سه‌شنبه به‌سوی مرز 1900 دلار در حال بهبود می باشد و در میانه‌ی جهش ناچیزی از تمایلات ریسک و کاهش مجدد ارزش دلار آمریکا وجود دارد. بازده خزانه‌داری موضع اصلاحی خود را حفظ کرده و به افزایش قیمت طلا کمک می‌کند. در آسیا، احساسات ضربه خورد، زیرا سرمایه‌گذاران از فروش شدید یک شبه در وال استریت پیشی گرفتند. نزول قیمت بیت کوین از مرز 30000 دلار نیز سبب تشدید ریسک در معاملات آسیایی شد و به شدت بر سهام و بازده فشار وارد کرد که دلار را در حالت تدافعی نگه داشت.
با نگاهی به آینده، باید دید که آیا بهبود قیمت طلا پایایی دارد یا خیر، زیرا در صورت بازگشت ریسک گریزی در نظرسنجی ناامیدکننده ZEW آلمان، دلار می‌تواند جایگاه امن خود را بازیابد. کاهش شدید ZEW احتمالاً می‌تواند به رکود اقتصادی در قاره کهن اشاره کند. در همین حال، شماری از سخنرانی‌های سیاست‌گذاران فدرال رزرو و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، برای ارزش‌گذاری جدید دلار به دقت دنبال می‌شوند و در نهایت بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارند.

نمودار چهار ساعته طلا

نرخ طلا بر اساس بسته‌شدن کندل چهار ساعته، از مقاومت خط روند نزولی در 1861 دلار شکست افزایشی داشته است.
این نشان دهنده این می باشد که روند افزایشی جدید در فلز می‌تواند دارای پایه‌هایی باشد، البته با هدف صعودی بعدی در حدود 1872 دلار.
شکست محکم بالاتر از دومی نیاز به آزمایش میانگین متحرک ساده 21 روزه (21-SMA) رو به پایین در 1876 دلار دارد.
میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) در 1880 دلار، سطحی خواهد بود که در صورتی که روند بهبود ادامه پیدا کند، برای گاوهای نر طلا شکست خواهد خورد.
شاخص قدرت نسبی (RSI) در زیر خط وسط صاف شده است، که نشان می‌دهد بازگشت امکان دارد در حال از دست دادن اعتبار خود باشد.
اگر فروشندگان برگردند، آنگاه هدف نزولی فوری در پایین‌ترین قیمت روز گذشته یعنی 1852 دلار مشاهده می‌شود که زیر آن سطح روانی 1850 دلار می باشد.
یک حرکت کاهشی جدید در یک حرکت پایدار به زیر سطح دوم آغاز خواهد شد و طبقات را به سمت منطقه‌ی بحرانی تقاضای 1835 دلار باز می‌کند.
منبع : tgju.org

 

1401/02/19
طلا موج‌سوار ریسک‌گریز


با توجه به احساسات بازار نسبت به شرایط کووید 19 در چین و تحریم‌های روسیه، نرخ طلا در حدود 1884 دلار قرار گرفت.طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز ، طلا موج ریسک‌گریزی را در اوایل صبح دوشنبه در اروپا به تصویر می‌کشد، زیرا به زیر سطح حمایت کلیدی کوتاه‌مدت کاهش پیدا می کند، اکنون مقاومت در حدود 1875 دلار است. احساسات بازار با توجه به شرایط کووید در چین و تحریم‌های G7 علیه روسیه به ترس از افزایش سریع‌تر نرخ بهره فدرال رزرو ملحق می‌شود.

بررسی اجمالی فنی

با وجود بازگشت روز جمعه، مسیر کمترین مقاومت برای قیمت طلا همچنان پایین می باشد، با توجه به اینکه این فلز یک پرچم خرس را در نمودار روزانه حک کرده است. بسته‌شدن روزانه زیر خط روند صعودی حمایتی در 1,868 دلار، شکل‌گیری ادامه کاهشی را تایید می‌کند و کف را برای فروش جدید به سمت مانع روانی 1,850 دلار باز می‌کند.
پشتیبانی کلید بعدی در انتظار 1836 دلار می باشد، میانگین متحرک روزانه 200 افقی (DMA)، که زیر آن آزمایش آستانه 1800 دلار اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. شاخص قدرت نسبی 14 روزه (RSI) در زیر خط وسط پایین‌تر می‌آید، که نشان می‌دهد جایی برای جنبه منفی دیگر وجود دارد.
از طرف دیگر، پذیرش بالاتر از مقاومت خط روند رو به افزایش در 1895 دلار به صورت بسته‌شدن روزانه برای هر گونه بهبود معنی‌دار قیمت طلا مورد نیاز می باشد. حرکت مستمر بالاتر از دومی، از نزولی را فعلا باطل می‌کند. گاوهای نر طلا بعد از آن به دنبال آزمایش مجدد قله‌های متناوب در اطراف منطقه 1910 دلاری خواهند بود که بالاتر از آن مانع حیاتی 1920 دلاری وارد عمل می‌شود. این سطح محل تلاقی اوج کاهشی میانگین متحرک 21 روزه (21-DMA) و 29 آوریل می باشد.

بررسی اجمالی اساسی

سودآوری پایان هفته بر دلار آمریکا، روز را برای قیمت طلا نجات داد، زیرا روز جمعه بعد از شاهدبودن کسب و کارهای دو طرفه خوب در قیمت، طلا در حدود 1884 دلار قرار گرفت. بازار در آخرین روز معاملاتی هفته و بعد از انتشار گزارش مهم حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده، با احتیاط به معامله خود ادامه داد. تیتر NFP ایالات متحده در آوریل به 428 هزار رسید در حالی که پیش‌بینی‌ها برای چاپ 391 هزار نفر بود. با این حال، نرخ بیکاری اندکی به 7 درصد افزایش پیدا کرد و مطابق با انتظارات بود. متوسط رشد درآمد ساعتی کمی کند شد و با موضع کمتر جنگ‌طلبانه فدرال رزرو مطابقت داشت. در پاسخ به داده‌های مشاغل ایالات متحده، شاخص دلار کاهش پیدا کرد و به قیمت طلا اجازه داد تا شتاب بهبود خود را به سمت 1900 دلار بازیابی کند. اگرچه نگرانی‌های رشد جهانی، احساسات پیرامون سهام‌های جهانی را تضعیف کرد، اما پشتوانه‌ی تقاضای پناهگاه برای دلار آمریکا بود.
منبع : tgju.org
 

1401/02/18
پیش‌بینی هفته خوب برای طلا در بازارهای جهانی


اقتصادنیوز: اکثر تحلیل‌گران شرکت‌کننده در نظرخواهی کیتکونیوز با وجود بازدهی منفی طلا در هفته قبل،پیش‌بینی می‌کنند طلا روندی افزایشی را در هفته اتی در پیش خواهد گرفت.
در نظرخواهی تحلیلگران کیتکو مطرح شدپیش‌بینی هفته خوب برای طلا در بازارهای جهانی.اقتصادنیوز: شمار زیادی ازتحلیل‌گران شرکت‌کننده در نظرخواهی کیتکونیوز با وجود بازدهی منفی طلا در هفته قبل،پیش‌بینی می‌کنند طلا روندی افزایشی را در هفته اتی در پیش خواهد گرفت.
براساس گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا سومین هفته خود را در محدوده منفی به پایان رساند. با این حال، احساسات افزایشی در میان تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران خرد بهبود پیدا کرده است زیرا فدرال رزرو برنامه سیاست پولی خود را در تابستان ارائه داده است.
چشم انداز کوتاه مدت طلا در میان سرمایه گذاران خرده فروشی به دنبال تصمیم سیاست پولی مورد انتظار بانک مرکزی آمریکا به شدت بهبود یافته است. هفته قبل احساسات صعودی در میان سرمایه گذاران خرد به پایین ترین سطح خود در هشت ماه گذشته رسید.
اگرچه دلار قوی آمریکا و بالا رفتن بازده اوراق قرضه بادهای مخالف چالش برانگیز برای طلا به وجود می آورد، شمار زیادی از تحلیلگران گفته اند که این بازارها ممکن است محرک‌ها برای بازار را تغییر دهند. در حالی که بانک مرکزی آمریکا به دنبال افزایش نرخ بهره 50 واحد پایه دیگر در دو جلسه بعدی است، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، انتظارات بازار برای حرکت بزرگتر 75 واحدی را به عقب انداخت.
فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures بیان کرد: «من فکر می کنم ما با فدرال رزرو به اوج جنگ طلبی رسیده ایم. سایر بانک های مرکزی باید اقدامات سختگیرانه خود را انجام دهند. دلار آمریکا کمی بالا به نظر می رسد زیرا سایر بانک های مرکزی مانند [بانک ژاپن] و [بانک مرکزی اروپا] نمی توانند تورم را برای مدت طولانی نادیده بگیرند.»
آدریان دی، رئیس مدیریت دارایی آدریان دی، گفت که او همچنین می بیند که سیاست های پولی سبب افزایش قیمت طلا در کوتاه مدت می شود.
دی افزود که نوسانات فزاینده در بازارهای سهام همچنین از چشم انداز افزایشی طلا در هفته آینده حمایت می کند.
او خاطرنشان کرد: در ابتدا که بازار سهام سقوط می کند، استفاده از طلا به عنوان منبع نقدینگی غیرعادی نیست، اما بعد از آن طلا به پناهگاه امن و بیمه ای از کاهش قیمت دارایی ها مبدل می شود.
این هفته 17 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند. از میان شرکت کنندگان، شش تحلیلگر، معادل 53 درصد، خواستار افزایش قیمت طلا در هفته شدند. در عین حال، چهار تحلیلگر معادل 35 درصد نسبت به طلا در کوتاه مدت کاهشی بودند و دو تحلیلگر معادل 12 درصد نسبت به قیمت ها بی طرف بودند.
در همین حال، 1049 رای در نظرسنجی آنلاین خرده فروش به صندوق انداخته شد. از این تعداد، 637 نفر یا 61 درصد به دنبال افزایش نرخ طلا در هفته بودند. 245 نفر دیگر یا 23 درصد کمتر گفتند، در حالی که 162 رأی دهنده یا 16 درصد در کوتاه مدت بی طرف بودند.
 منبع : tgju.org
 

1401/02/11
طلا، این جذاب لعنتی!


با اینکه طلا از پائین‌ترین سطح خود افزایش پیدا کرد اما همچنان در بدترین ماه خود قرار دارد. آیا نمودار روزانه می‌تواند حرکت بعدی طلا را پیش‌بینی کند؟طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، قیمت طلا بالاتر از 1900 دلار را حفظ کرده است و به دنبال افزایش بازیابی از پایین‌ترین سطح دو ماهه 1872 دلار می باشد. علیرغم افزایش دوباره، قیمت طلا همچنان در مسیر ثبت بدترین ماه خود در هفت ماه گذشته در یک فدرال رزرو فزاینده جنگ‌طلب می باشد. بعد از اینکه تولید ناخالص داخلی اولیه ایالات متحده انقباض غیرمنتظره 1.4 درصدی را در سه ماهه اول نشان داد، بازگشت در XAU/USD عمدتاً با احیای جذابیت به عنوان پناهگاه امن برای فلز زرد صورت می پذیرد. اما آیا در این وضعیت غم‌انگیز با رکورد نزولی‌ترین ماه برای طلا، عاملی می باشد که بتواند به طور کامل جذابیت از دست‌رفته‌ی فلز زرد را احیاء کند؟!
با این حال، جزئیات این گزارش همچنان قوی می باشد و نشان می‌دهد که رقم ناامیدکننده فوق بعید می باشد از تعهد فدرال رزرو برای مبارزه با تورم جلوگیری کند. ابزارهای تحلیلی همچنان احتمال 96.5 درصدی افزایش 50 واحدی نرخ بهره را در ماه مه و احتمال 85 درصدی را نشان می‌دهد که قدرتمندترین بانک مرکزی جهان برای افزایش 50 واحدی دیگر در ماه ژوئن اقدام کند. بنابراین، دلار آمریکا احتمالاً دارای لبه بالایی در فضای G10 FX خواهد بود و هر گونه افزایش نرخ طلا را کوتاه‌مدت نگه می‌دارد.
علاوه بر این، دلار آمریکا احتمالاً از نگرانی‌های احتمالی چین برای کووید و بحران انرژی اتحادیه اروپا و روسیه، به خاطر درگیری روسیه و اوکراین، سود خواهد برد.
با این حال، سرنوشت نرخ طلا به انتشار اولیه تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه اول آینده بستگی دارد، در حالی که قرائت تورم از هر دو طرف اقیانوس اطلس نیز تاثیر زیادی بر فلز درخشان با نرخ دلار خواهد داشت. شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، یعنی شاخص اصلی PCE، احتمالاً به 0.3 درصد در ماه مارس و به 5.3 درصد سالانه خواهد رسید که کمی ملایم‌تر از نسخه‌های قبلی می باشد. شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان ایالات متحده برای ماه آوریل نیز پیش از نشست فدرال رزرو در 4 مه به دقت دنبال می‌شود. احساسات گسترده‌تر بازار و حرکت قیمت (پرایس اکشن) دلار همچنان محرک‌های اصلی بازار خواهند بود، اگرچه جریان‌های آخر ماه نیز می‌توانند وارد عمل شوند.


نمودار قیمت طلا: نمودار روزانه

نمودار روزانه نشان می‌دهد که قیمت طلا دوباره از مانع 1902 دلاری عبور کرده است، که سطح اصلاح فیبوناچی (فیبو) از اوج 1998 دلار در 18 آوریل تا پایین‌ترین سطح دو ماهه 1872 دلار می باشد.
اگر گاوها بتوانند به طور روزانه یک جای پای محکم بالاتر از دومی پیدا کنند، آنگاه بهبود می‌تواند به سمت اوج 26 آوریل 1911 دلار گسترش پیدا کند.
علاوه بر این، فیبو 38.2 درصد از همان کاهش در 1921 دلار، تعهدات کارا به چالش خواهد کشید.
شاخص قدرت نسبی 14 روزه (RSI) در حال افزایش می باشد اما بسیار پایین‌تر از خط وسط می باشد، که نشان می‌دهد سوگیری نزولی در کوتاه‌مدت دست نخورده باقی می‌ماند.
همچنین، تلاقی خرسی تاییدشده در روز چهارشنبه در جریان است و به از سرگیری روند کاهشی اعتبار می‌بخشد.
فروش مجدد می‌تواند شاهد یک آزمایش مجدد از پایین‌ترین سطح روزانه در 1892 دلار باشد که در زیر آن پایین ترین قیمت 1881 دلاری 27 آوریل مورد هدف قرار خواهد گرفت.
پایین‌ترین قیمت 1872 دلاری روز پنج‌شنبه، سطحی است که باید برای گاوهای XAU/USD شکست بخورد، اگر خرس‌ها به سد روانی 1850 دلار نظاره کنند.
منبع : tgju.org​
 

1401/02/10
سایه سنگین دلار بر روی طلا


نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر عقب نشینی موقت دلار آمریکا در حدود یک درصد افزایش پیدا کرد و مجددا به بالای مرز 1900 دلار برگشت.طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، نرخ طلا که روزهای قبل تحت تاثیر رشد قابل توجه شاخص دلار و چشم انداز سیاست های تهاجمی انقباضی فدرال رزرو تا قیمت 1872 دلار نیز پایین رفته بود در روز جمعه مجددا توانست مرز 1900 دلاری را فتح کند. با این وجود این دومین هفته نزولی متوالی طلا می باشد. قیمت فلز زرد در هفته ای که گذشت در حدود یک درصد کاهش داشت. در هفته قبل نیز طلا بیش از 2 درصد از ارزش خود را از دست داده بود و این سریال کاهش ارزش طلا را که برای محدوده بالای دو هزار دلار تلاش می کرد اکنون به مرز 1900 دلاری رسانده است.
دلار اما به علت چشم انداز افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو در مسیری افزایشی قرار گرفته است و اکنون در آستانه مرز 103 واحدی قرار دارد. دلار بعد از اینکه بالاترین حد خود در بیست سال اخیر را در روز پنج شنبه لمس کرده بود، روز جمعه با کاهش نسبی روبرو شد. روز پنج شنبه شاخص دلار آمریکا تا مرز 104 واحدی پیشروی کرد و رکوردی طولانی را پشت سر گذاشت. همچنین عملکرد دلار در ماه آوریل که نزدیک به 4.6 درصد بود، بالاترین بازدهی ماهانه اسکناس آمریکایی از سال 2015 تاکنون بود.
یکی دیگر از عوامل رشد قیمت طلا در روزی که گذشت عملکرد غیر قابل انتظار اقتصاد آمریکا بود. داده های بزرگ ترین اقتصاد جهان نشان می دهد، در سه ماهه اول به علت رشد نسبی مبتلایان به ویروس کرونا و همچنین کاهش بسته های کمکی دولت در دوره پاندمی اقتصاد آمریکا منقبض شده است.
منبع : tgju.org
 

1401/02/08
سوخت گیری نرخ سکه از دلار و طلا /پیش بینی بازار سکه امروز


به عقیده تحلیگران بازار سکه ماندگاری فلز گران بهای داخلی در محدوده مقاومتی 13 میلیون و 200 هزار تومان می تواند حکایت از انتظارات افزایشی داشته باشد.طبق گزارش اقتصادنیوز ، قیمت سکه روز قبل در محدوده 13 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد. ارزش ذاتی سکه هم در محدوده 12 میلیون و 500تومان قرار داشت. 

پیام بزرگ بودن حباب سکه

حباب سکه همچنان بزرگ بود. معامله گران معتقد بودند که تا زمانی که سکه حباب دارد نمی توان انتظار صعود چشمگیری را داشت.
به عقیده تحلیگران بازار سکه ماندگاری فلز گران بهای داخلی در محدوده مقاومتی 13 میلیون و 200هزار تومان می تواند حکایت از انتظارات افزایشی باشد.

سوخت افزایشی سکه چیست؟

آنها معتقدند که سکه برای رسیدن به نیمه کانال 13 میلیون به سوخت بیشتری نیاز دارد .
از نگاه این دسته از تحلیلگران در صورتی که دلار به 28 هزار و 200تومان برسد و از طرفی هم اونس طلا بالای مرز 1900دلار معامله شود  این امر می تواند دست افزایشی ها را بازتر نگه  دارد و قیمت سکه به سمت بالا حرکت کند.

نرخ سکه در معاملات پشت خطی

در معاملات پشت خطی دیشب سکه از محدوده 13 میلیون و 200هزار تومان پایین رفت و این امر می تواند نشان دهنده قدرت نمایی معامله گران کاهشی در ساعات ابتدایی معاملات روز جاری باشد .
منیع : tgju.org

 

1401/02/07
طلا در تیررس نگاه نوسان


در بحبوحه‌ی انتظارات افزایش نرخ بهره و افزایش ارزش دلار، طلا و سایر فلزات گرانبها همچنان در نوسان زیاد سرگردانند.طبق گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز بعد از شروع قرنطینه‌های چین و درگیری‌های روسیه و اوکراین، بازارها تحت تأثیر ترکیبی از موضوعات ریسک‌پذیر قرار گرفته‌اند. ارزش سهام قرمز می باشد و وال استریت یک «یک‌جا فروشی ارزان» به راه انداخت. بر طبق داده‌های جدید، اعتماد مصرف‌کننده در ایالات متحده در ماه آوریل کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، در 19 آوریل، پیش‌بینی فعلی فدرال رزرو آتلانتا برای رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول از 1.3 درصد به 0.4 درصد کاهش پیدا کرد. دفتر تحلیل اقتصادی قرائت اولیه خود از تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول را در روز چهارشنبه، و سپس برآورد نهایی را در روز پنج‌شنبه انتشار خواهد یافت.
نگرانی‌ها در مورد اپیدمی کرونا ویروس چین، بازارها را در حاشیه قرار داده است. قرنطینه در شانگهای، و همچنین شایعاتی مبنی بر انتقال ویروس به چندین منطقه پکن، تهدیدی برای به وجود آوردن دور دیگری از تورم ناشی از اختلال در سمت عرضه است. در همین حال، بانک خلق چین (PBoC) برای مهار کندی اقتصادی به تزریق محرک به اقتصاد چین ادامه می‌دهد.
در همین حال، منازعات روسیه و اوکراین اخیراً در جایگاه دوم قرار گرفته است. بالارفتن نگرانی‌ها در مورد تأثیر اقتصادی قرنطینه‌های کووید-19 چین احتمالاً از جذابیت دلار برای حفظ امنیت حمایت می‌کند،  علاوه بر پویایی و بازده دلار ، امکان دارد توجه به اعلامیه‌ی اقتصادی ایالات متحده در قالب سفارشات کالاهای بادوام و داده‌های اعتماد مصرف‌کننده CB جلب شود. بنابراین، داده‌های کلان دریافتی ایالات متحده و انتظارات افزایش نرخ همچنان بر ارزش دلار و در نتیجه بر قیمت طلا تأثیر خواهند گذاشت.

چشم‌انداز فنی

انتظار می‌رفت قیمت طلا از پایه 1920 دلار تا 1975 دلار افزایش پیدا کند. مقاومت برجسته 1975 دلار به دقت مورد بررسی قرار گرفت تا سطح بعدی پیش‌بینی شود که محور سالانه 2075 دلار می باشد. قیمت‌ها مطابق با انتظارات افزایش می‌یابد و از مقاومت 1975 دلاری فراتر می‌رود. با این حال، هیچ شکست واضحی از 1975 دلار وجود نداشت زیرا همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، هیچ بسته روزانه واضحی در بالای این منطقه وجود ندارد. کندل روزانه در 18 آوریل یک فتیله شفاف و شکیل به وجود آورد که نشان دهنده این می باشد که قیمت طلا به زیر 1920 دلار کاهش می‌یابد. شکست به زیر 1920 دلار سیگنال نزولی دیگری برای هدف قرار دادن سطوح پایین‌تر بود. نوسانات زیاد در فلزات گرانبها خطر را برای معامله‌گران کوتاه‌مدت افزایش می‌دهد.
منبع : tgju.org
 

1401/02/06
۲ علت برای نخریدن طلای دسته دوم


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: خرید طلا به صورت دسته دوم ایراداتی دارد که به راحتی نمی توان آن را پیگیری کرد.طبق گزارش جام جم آنلاین، ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: به دلایل فنی به همکاران و فعالان این حوزه اعلام شده است که خرید و فروش طلای دسته دوم انجام ندهند، اما به علت اینکه کسب کار خیلی رونقی ندارد این مورد را رعایت نمی‌کنند و مردم به سمت طلای دسته دوم می‌آید و احساسشان بر این می باشد که طلای دست دوم ارزان‌تر به دستشان می رسد.
به بیان وی، دلایل فنی از جمله ۱۸ عیار نبودن طلا و کالای تقلبی با روکش طلا از جمله ایرادات خرید طلای دست دوم می باشد که شاید رصد و پیگیری این موارد راحت و آسان نباشد. از سوی دیگر طلا مانند کالای دیگر نیست که بتوان به راحتی دست دوم آن را خریداری کرد. تقاضا می‌کنیم مردم به دنبال خرید طلای دست دوم نباشند و از طلا‌های دست اول که ایراد در آن کم می باشد خریداری کنند چراکه اگر ایرادی در آن وجود داشته باشد به راحتی اتحادیه آن را بررسی می‌کند.
تولید کنندگان به تازی کالایی که تولید می‌کنند کد شناسنامه‌ای در ان حک می‌کنند، اما کالای دسته دوم اکثرا این کد شناسایی را ندارد و سازنده آن مشخص نمی باشد.
منبع : tgju.org
 

1401/02/05
غول‌های طلایی جهان در سال ۲۰۲۱


معدن مورانتو ازبکستان در آسیای مرکزی با تولید بیش از دومیلیون اونس طلا به عنوان برترین معدن تولیدکننده طلا در سال ۲۰۲۱ شناخته شد.طبق گزارش سایت طلا ، کیتکو بزرگ‌ترین معادن طلای جهان را بر اساس میزان تولید در سال ۲۰۲۱ رتبه‌بندی کرد که مهم‌ترین آنها در ذیل ارائه شده است.

معدن مورانتو در ازبکستان: بیش از دو میلیون اونس طلا

اخبار طلا و سکهغول‌های طلایی جهان در سال ۲۰۲۱[غول‌های طلایی جهان در سال ۲۰۲۱]معدن مورانتو ازبکستان در آسیای مرکزی با تولید بیش از دومیلیون اونس طلا به عنوان برترین معدن تولیدکننده طلا در سال ۲۰۲۱ شناخته شد.
طبق گزارش سایت طلا ، کیتکو بزرگ‌ترین معادن طلای جهان را بر اساس میزان تولید در سال ۲۰۲۱ رتبه‌بندی کرد که مهم‌ترین آنها در ذیل ارائه شده است.
معدن مورانتو در ازبکستان: بیش از دو میلیون اونس طلا
معدن مورانتو در ازبکستان با تخمین تولید اندکی بیش از دو میلیون اونس طلا به عنوان رتبه اول این فهرست قرار دارد. این مجتمع معدنی در ازبکستان و متشکل از معدن روباز و عملیات شستشوی پشته است. این معدن که توسط شرکت دولتی ناوویی(Navoi) اداره می گردد، بیش از ۳.۳ کیلومتر طول، ۲.۵ کیلومتر عرض و نزدیک به ۶۰۰ متر عمق دارد. احتمالا این معدن، عنوان خود را به عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای جهان در آینده نزدیک حفظ خواهد کرد.

معدن کارلین ایالات‌متحده آمریکا: یک میلیون و ۵۰۱ هزار اونس طلا

این معدن به عنوان معدن طلای نوادا مورد شناخت قرار گرفته است. کارلین ترند با طول ۵۶ کیلومتر، برای اولین بار توسط جان لایومور و آلن کوپ، زمین شناسان شرکت نیومونت در سال ۱۹۶۵ اکتشاف شده بود.

معدن گراسبرگ اندونزی: یک میلیون و ۳۷۰ هزار اونس طلا

ذخایر مس و طلا گراسبرگ شرکت فریپورت مک موران در استان پاپوآ اندونزی در سال ۱۹۳۶ توسط یک زمین شناس هلندی کشف شد که آن را ارتسبرگ یا کوه سنگ نامید. این معدن که برای ۳۰ هزار نفر اشتغال به وجود آورده است، در ارتفاع ۴۱۰۰ متری از سطح دریا و نزدیک بلندترین کوه پاپوآ قرار دارد. تولید طلا در سال ۲۰۰۱ به بالاتر از سه میلیون و ۵۰۰ هزار اونس رسید و در سال ۲۰۲۱ یک میلیون و ۳۷۰ هزار اونس طلا تولید کرد که نسبت به سال ۲۰۲۰ توانست ۶۲ درصد افزایش پیدا کند.

معدن المپیادا در روسیه: یک میلیون و ۱۱۳ هزار اونس طلا

معدن بزرگ المپیادا در یکی از پربارترین استان‌های استخراج طلای روسیه واقع شده است. این معدن، بزرگ‌ترین فعالیت شرکت پولیوس می باشد که تولیدش را در سال ۱۹۹۶ آغاز کرد و در حال حاضر بیش از نیمی از تولید طلای این شرکت روسی را تشکیل می‌دهد. سنگ معدنی استخراج شده از این معدن در سه کارخانه با مجموع ظرفیت سالانه ۱۳ میلیون تن فرآوری می‌شود.

معدن کورتزدر ایالات‌متحده آمریکا: ۸۲۸ هزار اونس

معدن طلای کورتز یک مرکز بزرگ استخراج و فرآوری طلا در لندر و اورکا، نوادا، ایالات‌متحده می باشد.

معدن پوئبلو ویه خو جمهوری دومینیکن: ۸۱۴ هزار اونس

معدن پوئبلو ویه خو در جمهوری دومینیکن در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی شهر سانتو دومینگو، پایتخت جمهوری دومینیکن قرار دارد.

معدن کیبالی کنگو: ۸۱۲ هزار اونس

معدن طلای کیبالی در جمهوری دموکراتیک کنگو در مجاورت شهر دوکو و ۲۱۰ کیلومتری آروا در مرز اوگاندا قرار گرفته است. کیبالی متعلق به شرکتهای آنگلوگلد آشانتی (۴۵ درصد)، بریک گلد کورپوریشن (۴۵ درصد) و سوسیته مانیر دو کیلو موتو (۱۰ درصد) می باشد.

مالارتیک کانادایی: ۷۱۵ هزار اونس

این معدن، بزرگ‌ترین معدن طلای کانادا می باشد. در حال حاضر یک معدن روباز می باشد اما این عملیات در حال پیشرفت یک پروژه بزرگ زیرزمینی است که مالارتیک کانادا را تقریبا تا سال ۲۰۲۸ به یک عملیات زیرزمینی تبدیل می‌کند و عمر معدن حداقل تا سال ۲۰۳۹ ادامه دارد.

معدن دریاچه Detour کانادا: ۷۱۳ هزار اونس

معدن دریاچه Detour دومین عملیات بزرگ تولید طلا در کانادا با بزرگ‌ترین ذخایر طلا و پتانسیل رشد قابل توجه می باشد. عمر معدن تقریبا ۲۲ سال می باشد.

معدن لولو گونکوتو مالی: ۷۰۰ هزار اونس

مجتمع معدنی لولو گونکوتو شامل دو مجوز معدنی لولو و گونکوتو می باشد و در غرب کشور مالی در مجاورت مرز سنگال و رودخانه فالمه قرار گرفته است. شرکت معدنی لولو مالک معدن طلای لولو و شرکت معادن گونکوتو مالک معدن طلای گونکوتو می باشد. این دو معدن متعلق به شرکت بریک) ۸۰ درصد) و دولت مالی (۲۰ درصد) هستند.
منبع : tgju.org

 

1401/02/04
سرگردانی دلار میان دو کانال / پیروی سکه از بازار ارز


بازار طلا و ارز تحت تاثیر اخبار مختلف سیاسی پیرامون مذاکرات برجام و انتشار اخباری مبتنی بر آزادسازی منابع ارزی در هفته آخر فروردین‌ماه نوسانات قیمتی را تجربه داشتند.قتصادآنلاین _ پانیذ رحیمی؛ بازار طلا و ارز که اخیرا نوساناتی زیادی را تجربه می‌کند در هفته‌ای که گذشت فراز و فرودهایی را تجربه کرد. درحالی که بازار متاثر از اخبار ضد و نقیض سیاسی همچون نتیجه مذاکرات وین، صحبت‌های سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و آمریکا و آزادسازی‌های منابع مالی ایران جهش و کاهش قیمت‌ها را تجربه می‌کرد، اونس جهانی نوسان قیمتی در حدود ١۵ دلار داشت.  

قدرت نمایی دلار در مقابل اونس جهانی 

به این ترتیب در بازار ارز دلار آزاد که پنجشنبه هفته قبل، ٢۵ فروردین، معاملات را با قیمت ٢٧ هزار و ۴٨٠ تومان به پایان رساند، در اولین روز معاملاتی هفته با سیری افزایشی و با ۴٢٠ تومان افزایش قیمت معادل ٢٧ هزار و ٩٠٠ خرید و فروش شد.
اما  روز بعد با اندکی کاهش قیمت به پله هشتم کانال ٢٧ هزار تومان رسید و معادل ٢٧ هزار و ٨۴٠ تومان مورد معامله قرار گرفت. 
اما عمر این کاهش قیمت طولانی نبود و روز بعد تحت تاثیر تکذیب خبر آزادسازی دارایی ٧ میلیاردی ایران توسط سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا باعث بازگشت دلار به کانال ٢٨ هزار تومان شد. در سومین روز هفته، قیمت این اسکناس در بازار تحت تاثیر خبر آزادسازی بخشی از منابع مالی ایران و اخباری پیرامون مذاکرات وین توسط سخنگوی وزارت امور خارجه با کاهش قیمت مواجه بود؛ به گونه‌ای تا لحظات آخر معاملات با نرخ ٢٧ هزار و ۶۵٠ تومان خرید و فروش شد و با ادامه این روند کاهشی تا روز بعد به ٢٧ هزار و ۵۶٠ تومان رسید. قیمت این اسکناس در روزهای آخر معاملاتی هفته با اخبار ضد و نقیض سیاسی مجددا وارد مداری افزایشی شد به گونه‌ای که تا نرخ ٢٧ هزار و ٨۶٠ تومان نیز پیش رفت. 
بازار ارز و به‌خصوص نرخ دلار در چند هفته اخیر تحت تاثیر دو عامل اخبار مذاکرات وین و آزادسازی‌های مالی ایران در کشورهای دیگر جهش و کاهش قیمت‌های شدیدی را تجربه می‌کند و دلار را در میان کانال‌های ٢٧ و ٢٨ هزار تومان سرگردان کرده است.

سینگال دلار به بازار طلا 

در بازار طلا نیز به دنبال نوسانات قیمت دلار و متاثر از اخبار سیاسی و آزادسازی منابع ارزی و نوسانات قیمت اونس جهانی، شاهد فراز و فرود قیمت‌ها بودیم؛ به طوریکه قیمت انواع سکه گاه در مدار افزایشی قرار می‌گرفت و گاهی نیز  با روندی کاهشی همراه بود و حتی بازگشت کوتاه مدت سکه امامی به کانال ١٢ میلیون تومان را شاهد بودیم. این سکه در آخرین روز معاملاتی هفته قبل معادل ١٣ میلیون و ١۶٩ هزار تومان و معامله شد. 

آخرین قیمت معاملاتی نیم سکه نیز  ۷میلیون و ٢٠٠ هزارتومان بود. 

همچنین ربع سکه در آخرین معاملات هفته قبل ۴میلیون و ٢۵٢ هزارتومان خرید و‌ فروش می‌شد. 
هر سکه یک گرمی نیز روز ۵شنبه  ۲میلیون و ۵٨٢ هزارتومان مورد معامله قرار گرفت.
منبع : tgju.org
 

1401/02/01
نرخ طلا همچنان در سراشیبی


اقتصاد نیوز : نرخ اونس طلا امروز هم در سراشیبی بود و با ۱۹۵۲ دلار معامله گشت.در بازار ارز امروز هم مانند روز قبل برخورد های انتظامی  دیده شد  و همین امر  سبب شده بود که انتظارات افزایشی افزایش پیدا کند. معامله گران تصور می کردند که بازار ساز توانایی مدیریت اسکناس آمریکایی را از دست داده است.
نکته  دوم در بازار  امروز  عقب نشینی خالی  فروش ها بود .آنها  دوست ندارند نرخ بالا برود بلکه با پایین آمدن قیمت سود می‌کنند.با خروج این دسته از بازار به علت تسویه،  قیمت دلار  توانست رشد را تجربه کند. 
البته عده ای  از معامله گران معتقد بودند که نخستین سیگنال افزایش نرخ دلار دیشب از بازار  سلیمانیه شروع شد و دلار در این بازار  از دلار تهران بالا تر رفت  و همین امر سبب شد که نرخ دلار  تهران هم  آرایش صعودی به خود بگیرد. 
منبع : tgju.org