فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار آذر 99

99/9/30
نرخ طلا در چشم پنج تحلیل‌گر


اقتصادنیوز : بازار طلا در هفته قبل روندی افزایشی را طی کرد. نرخ هر اونس طلا هفته قبل ۴۴ دلار یا ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش باعث شد که چشم‌انداز کوتاه مدت آن نیز نزد فعالان عمومی و حرفه‌ای بسیار مثبت گردد.
طبق گزارش اقتصادنیوز، در حالی که بعضی از تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که به‌طور معمول، حجم معاملات طلا در دو هفته پایانی سال میلادی بسیار کم خواهد بود، طبق آخرین نظرسنجی سایت کیتکو، نگاه کارشناسان وال استریت و علاقه‌مندان خرده‌فروش نسبت به قیمت این فلز گران‌بها بسیار افزایشی است.

هم‌فکری وال‌استریت و مین‌استریت

این هفته 14 تحلیل‌گر در نظرسنجی کیتکو شرکت داشتند. در مجموع یازده رای دهنده - 79 درصد -  افزایش قیمت طلا را در هفته آتی پیش‌بینی کردند، تنها یک تحلیلگر - 7 درصد - به افت قیمت رأی داد و دو تحلیل‌گر - 14 درصد - نسبت به طلا بی‌طرف بودند.
سرمایه‌گذاران مین‌استریت یا خرده‌فروش نیز تقریباً به‌اندازه تحلیلگران وال‌استریت افزایشی بودند. در نظرسنجی عمومی، در مجموع 1402 رأی آنلاین داده شد. در میان این افراد، 1048 رأی دهنده - 75 درصد - اظهار داشتند که در  این هفته طلا  افزایش خواهد یافت. 202 شرکت کننده - 14 درصد - گفتند که نظر آنها بر روی طلا نزولی می باشد، در حالی که 152 رای دهنده، یا - 11 درصد -در برابر فلز گران‌بها بی طرف یا خنثی بوده اند.

پیش‌بینی قیمت طلا توسط پنج تحلیلگر

همان‌طور که در نمودار نظرسنجی‌ها قابل مشاهده می باشد کارشناسان حرکت طلا را در هفته جاری رو به افزایش مشاهده می کنند. یکی از این تحلیل‌گران، اوله هانسن، رئیس استراتژی کالای بانک ساکسو، بیان می کند: «امکان دارد ما در طی چند هفته آینده نوسانات شدیدی را مشاهده کنیم، اما اصول صعودی طلا همچنان پابرجا می باشد. عواملی که سبب افزایش قیمت طلا در سال 2020 شدند در سال 2021 از بین نمی رود.»
دیوید پاویلیونیس کارگزار ارشد کالاهای ارجی‌او فیوچرز می‌گوید با وجود این‌که هفته آتی بازار طلا با حجم معاملات کم مواجه خواهد شد بازار طلا در هفته قبل پیشرفت فنی خوبی را شاهد بوده است و به آن ادامه خواهد داد.  وی بیان می کند: «طی چند ماه قبل، طلا در یک کانال کاهشی قرار داشته است، اخیراً مرزهای پایین کانال را آزمایش کرده و اکنون دوباره آماده صعود می باشد.» پاویلیونیس چشم‌انداز طلا را در سال 2021 نیز به علتی تضعیف دلار و افزایش تورم، مثبت می نگرند. و می گوید: «من فکر می کنم که ما شاهد شروع یک دوره انباشت جدید هستیم و این در سال 2021 تنها افزایش پیدا می کند.»
ریچارد بیکر ، سردبیر گزارش یوریکا-ماینر ، بیان کرد که حتی در حالی که بعضی سرمایه‌گذاران خوشبین می باشند که واکسن‌های کوید 19 باعث رشد مجدد اقتصادی خواهد شد، اما در کوتاه مدت طلا افزایشی باقی می‌ماند . بیکر خاطرنشان شد که بهبود اقتصادی حتی بعد از زمانی که همه مردم واکسن را دریافت کنند، هنوز مسیری طولانی در پیش دارد. وی بیان کرد: «سیگنالهای ناامید کننده بخش تولید ایالات متحده و افزایش ادعاهای بیکاری نشانگر این می باشد که راه بهبود اقتصادی قوی در ماه‌های آینده همچنان سخت خواهد بود.
آدریان دی، رئیس و مدیر عامل یک شرکت مدیریت دارایی، بیان کرد که اصول صعودی همچنان برای قیمت طلا ماندگار خواهد بود. وی می‌گوید: «در ایالات متحده، جنت یلن در خزانه‌داری و جروم پاول در بانک فدرال جریان گردش پول را تضمین می کند‌. و از طرفی دیگر نیز بایدن و کنگره ایده‌هایی برای هزینه‌های جدید گرفته اند. همه این‌ها برای افزایش نرخ طلا بسیار مفید است». با این حال وی همچنین می‌گوید: «اگرچه نظر من در ارتباط طلا صعودی می باشد، اما امکان دارد بعد از 100 دلار حرکت به بالا، قیمت طلا به مکث نیاز داشته باشد. اما این توقف امکان دارد فقط یک یا دو روز باشد.»
مارک چندلر، استراتژیست ارشد بازار در بانوک‌برن گلوبال فارکس ، هشدار داد که 1900 دلار در کوتاه مدت می‌تواند سطح مقاومت نسبتاً  قوی‌ای برای طلا باشد. با این وجود، وی اضافه کرد که در شرایط فعلی، باید طلا خرید. وی بیان کرد: «از لحاظ فنی نرخ طلا افزایشی می باشد، اما مشارکت کمتر در پایان سال می‌تواند بی‌رمقی را در پی داشته باشد. من تمایلی به تعقیب سودهای بالای 1900 دلار نخواهم داشت و در صورت بازگشت به سمت 1870 تا 1875 دلار خریدار بهتری می شوم.»
منبع : tgju.org
 
99/9/29
مقاومتی شکننده در بازار سکه

اقتصادنیوز : سکه امامی در روزهای اخیر توان صعودی خاصی را به نمایش نگذاشته است، ولی هم زمان در برابر کاهش شدید قیمت ها، مقاومت شدیدی را بروز داده است.
طبق گزارش اقتصادنیوز، چنین اتفاقی سبب شد که دامنه نوسان سکه محدودتر گردد و حجم معاملات سفته بازی نیز کاهش یابد. روند کم نوسان اخیر سکه، پیش بینی قیمتی آن در هفته جاری را سخت می کند. با این حال، دو موضوع مشخص می باشد: اول اینکه، سکه در آغاز هفته برای حفظ مرز مقاومتی 12 میلیونی دشواری های زیادی خواهد داشت و دوم اینکه، امید سکه بازان افزایش تقاضای فیزیکی در بازار سکه و طلا در آستانه شب یلدا می باشد.

روند نرخ سکه در شب یلدا

با وجود اینکه سکه هفته قبل کاهش بیشتری را نسبت به دلار تجربه کرده بود، گروهی از معامله‌گران بر این باور بودند که این فلز گرانبها در آغاز هفته جاری به کمک اونس طلا  می‌تواند صعود قیمت را تجربه کند. به بیان بعضی تحلیلگران در صورتی که اونس طلا بالای محدوده هزار و ۸۸۰ دلار به کار خود خاتمه دهد، جسارت سکه‌بازان در آغاز هفته برای خرید بیشتر خواهد شد و امکان دارد حتی فلز گرانبهای داخلی بار دیگر به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی برگردد. در کنار این، عده‌ای از بازیگران سنتی بازار اعتقاد دارند در آستانه شب یلدا، تقاضا برای سکه‌های کوچک‌تر نیز بیشتر می شود و این مساله سبب می‌شود که به احتمال زیاد قیمت ربع سکه و سکه یک گرمی هم بالا رود. ربع سکه در هفته قبل حدود ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد، ولی امکان دارد در دو روز ابتدایی هفته جاری روایت متفاوتی را برای خود رقم بزند.البته بعضی از معامله‌گران بر این باورند خرید ربع سکه نسبت به سایر انواع سکه به قصد سرمایه‌گذاری درازمدت، ریسک بیشتری به‌دنبال دارد. استدلال آنها این است که ربع سکه نسبت به سایر انواع سکه حباب بیشتری دارد و از ارزش ذاتی خود به شدت فاصله گرفته است، در نتیجه کاهش قیمت آن را محتمل تر می‌دانند .

پیش بینی قیمت سکه در روز شنبه

به باور تحلیل گران،  رفتار سکه در 8 روز قبل تغییر و میزان تقاضا در این بازار به شکل معناداری کاهش یافته است. بازدهی بالای منفی 4 درصد طی یک هفته و کاهش حباب به زیر 5 درصد در همین بازه زمانی، از جمله نشانه هایی می باشند که خبر از کاهش تقاضا در بازار می دهند. در این شرایط، این گروه باور دارند، حفظ مرز 12 میلیونی برای سکه دشوار می باشد و رفتار معامله گران پشت خطی که تمایل به فروش این فلز گران بها در محدوده 11میلیون و 800 هزار تومان داشتند، از نگاه آن ها، سیگنال دیگری از تمایل بازار برای کاهش قیمت ها می باشد. با این حال، بعضی از سکه بازان عنوان می کنند تا زمانی که دلار بالای محدوده 25 هزار و 800 تومان می باشد، نباید انتظار شکست مرز 12 میلیونی سکه را داشت. آن ها حتی امیدوارند، با توجه به نزدیک شدن قیمت بازاری سکه به ارزش بازاری آن در آستانه شب یلدا، تقاضا در بازار افزایش یابد. یکی از مهم ترین عواملی که در افت حباب سکه تاثیر داشت، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود که فلز گران بهای داخلی در هفته قبل به آن توجهی نداشت.
منبع : tgju.org
 
99/9/27
نوسان عجیب نرخ طلا

اقتصاد نیوز: بازار طلا بعد از گزارش فدرال رزرو وارد نوسان عجیبی گشت.
بر طبق گزارش اقتصادنیوز، ساعاتی قبل قیمت طلا با کاهش ناگهانی مواجه شد و به سطح ۱۸۵۰  دلار رسید. این درحالی می باشد که قیمت طلای نقدی در ظهر امروز سطح ۱۸۶۰ دلار بود اما بعد از انتشار اخبار فدرال رزرو آمریکا، این فلزگرانبها واکنش نشان داد و بیش از ۱۰ دلار افت کرد.
نرخ طلای تحویل در فوریه (بهمن) با کاهش روبرو گشت، آخرین نرخ این طلا 1،852.20 دلار بود که در روز 0.17 درصد کاهش داشت. در اوایل امروز ، طلا با بالاترین قیمت 1869.30 دلار روبرو شده بود.
پس از کاهش شدیدی که تجربه شد، نرخ هر اونس طلا دوباره روند افزایشی به خود گرفت و مجددا وارد سطح ۱۸۶۰ دلار شد. در حال حاضر قیمت هر اونس طلای نقدی ۱۸۶۳ دلار و ۲۰ سنت می باشد.

گزارش فدرال رزرو و روزهای آتی اقتصاد آمریکا

 بر طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بر اساس خلاصه پیش‌بینی‌های اقتصادی بانک مرکزی آمریکا که روز چهارشنبه انتشار یافت، فدرال رزرو انتظارات اقتصادی خود را برای پایان سال جاری و همچنین برای سال 2021 کمی بالا برد.
بانک مرکزی اکنون انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 2020 فقط 2.4 درصد کاهش پیدا کند، در حالی که این میزان در سپتامبر(مهر)3.7 درصد پیش بینی گشته بود. فدرال همچنین پیش بینی تولید ناخالص داخلی واقعی 2021 خود را از 4.0 درصد پیش بینی شده به 4.2 درصد بالا برد.
همچنین کمیته بازار آزاد فدرال روز چهارشنبه در بیانیه خود بیان کرد به خرید ماهانه حداقل 120 میلیارد دلار اوراق قرضه تا زمانی که پیشرفت چشمگیری در دستیابی به اهداف حداکثری در اشتغال و ثبات قیمت دارا نباشد، ادامه خواهد داد.

 بیت‌کوین رکورد شکست
بر طبق گزارش کوین دسک، بیت کوین پس از آزمایش صبر و حوصله سرمایه‌گذاران به مدت سه هفته ، بالاخره از مرز 20،000 دلار عبور کرده و به بالاترین رکورد تاریخ خود دست یافت.
ارز رمزنگاری شماره یک از نظر ارزش بازار از اوج قیمت قبلی 19،920 دلار که در 1 دسامبر (۱۱آذر) به ثبت رسیده بود ، پیشی گرفت. در حال قیمت هر بیت‌کوین با ۶.۶۵ درصد  رشد رو به رو شد و به ارزش ۲۰،۸۰۳ دلار رسید.
شکستن سطح 20،000 دلار ، که مانع قابل توجهی در ذهن بیشتر معامله گران به حساب می رود ، زمینه جدیدی برای بیت کوین است و به بیان برخی ، درهای صعود به 100000 دلار در سال 2021 را باز می کند.
در حالی که بیت کوین اکنون بیش از 180 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته ، طلا کمی بیش از 22 درصد به ارزش خود افزوده است. بیت کوین که اغلب به عنوان طلای دیجیتال شناخته می شود ، در این سه ماه با افزایش بیش از 80 درصد از این فلز زرد پیشی گرفته است. 

ادامه افزایش نفت

قیمت هر بشکه نفت برنت با صعود ۰.۵۱ درصد به قیمت ۵۱ دلار و ۰۲ سنت قیمت گرفت. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با افزایش ۰.۲۹ درصد با قیمت ۴۷ دلار و ۷۶ سنت در بازار فروخته شد.
منبع : tgju.org

 

99/9/26
پیش‌بینی نرخ طلا امروز 26 آذر 99 / روند افزایشی قیمت طلا آغاز شد؟


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه شب یلدا قرار داریم و همچنین نزدیک شدن به ایام آخر سال، امکان دارد افزایش میزان تقاضا روند قیمت طلا و سکه را دچار تغییر کند.
طبق گزارش سایت طلا، قیمت طلا و سکه امروز بر عکس روند روز قبل اندکی گران شد. فعالان بازار دلیل گران شدن قیمت طلا و سکه را سه عامل عنوان کردند:
1- بالا رفتن 700 تومانی قیمت دلار و رسیدن آن به کانال 26 هزار و 100 تومان
2- افزایش 25 دلاری انس جهانی و رسیدن آن به نرخ یک هزار و 848 دلار
3- افزایش میزان تقاضا در آستانه شب یلدا

آیا روند افزایش قیمت طلا و سکه تا روزهای پایانی هفته ادامه‌دار خواهد بود؟

به بیان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، روز قبل آرامش در بازار طلا و سکه حاکم بود؛ این در حالی می باشد که امروز تقاضا برای خرید سکه و طلای آب شده افزایش یافته است. هر چند که انتظار داشتیم ثبات قیمت طلا ادامه‌دار باشد اما امروز افزایش میزان تقاضا، قیمت دلار و انس جهانی سبب شد که روند قیمت طلا و سکه اندکی افزایش پیدا کند.
ابراهیم محمدولی معتقد است: با توجه به اینکه در آستانه شب یلدا قرار داریم و همچنین نزدیک شدن به ایام آخر سال، امکان دارد افزایش میزان تقاضا روند قیمت طلا و سکه را تغییر دهد. نمی‌توانیم بگوییم قیمت طلا صددرصد گران می‌شود اما انتظار داریم بازار طلا و سکه تا پایان سال روند آرامی را پیش رو داشته باشد.
امروز نرخ طلا در حالی افزایش پیدا کرد که طی دو روز قبل محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس دوم اتحادیه طلای تهران بیان کرده بود: «قیمت طلا با قیمت دلار قابل پیش‌بینی می باشد. وقتی در آغاز هفته قیمت دلار روند کاهشی دارد یعنی قیمت طلا تا آخر هفته چندان گران نخواهد شد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا ثابت بماند.»
رئیس اتحادیه طلای تهران در ارتباط وضعیت بازار طلا به تجارت‌نیوز بیان کرد: «در این هفته تقاضا برای خرید مصنوعات طلا افزایش پیدا کرد. امیدواریم هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم خرید مصنوعات طلا ادامه‌دار گردد.»

انواع سکه چقدر کاهش پیدا کرد؟

محمدولی در ادامه با اشاره به قیمت انواع سکه اظهار داشت: نرخ طلای 18 عیار نسبت به روز قبل 11 هزار تومان گران شد و با نرخ یک میلیون و 136 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. سکه طرح جدید هم با 200 هزار تومان افزایش به قیمت 12 میلیون و 250 هزار تومان قیمت گرفت.
همچنین امروز نرخ نیم سکه 100 هزار تومان افزایش پیدا کرد و با قیمت شش میلیون و 400 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. ربع سکه هم با افزایش 150 هزار تومانی با قیمت چهار میلیون و 400 هزار تومان به فروش رسید.
سکه گرمی هم با 20 هزار تومان افزایش با قیمت دو میلیون و 420 هزار تومان معامله شد.
منبع : tgju.org

 

99/9/25
فراز و نشیب طلا در سال ۲۰۲۱

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ طلا روز دوشنبه تا قیمت ۱۸۱۹ دلاری نیز کاهش داشت تا بعد از دو هفته صعودی، هفته جدید را با طعم ریزش قیمت شروع به کار کند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد آغاز عرضه واکسن ویروس کرونا آرام آرام مابقی عوامل حمایت کننده نرخ طلا را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به نظر می آید نخستین عامل که تحت تاثیر واکسن قرار خواهد گرفت، سرنوشت اقدامات حمایتی و انبساطی بیشتر از طرف بانک‌های مرکزی می باشد.
طلا بیشتر سود خود را از آغاز سال‌جاری تاکنون سوار بر موج اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی به دست آورده است. اما موضوعی که ضررهای طلا را در روز آغازین هفته محدود کرد افزایش امیدها به تصویب بسته ۹۰۸ میلیارد دلاری در کنگره در هفته جاری بوده است. یکی از رهبران دموکرات اعلام کرد که حزب وی مایل به مصالحه برای تصویب این بسته میباشد. از طرف دیگر بعضی از تحلیلگران بر این باور هستند که آخرین نشست فدرال‌رزرو در سال ۲۰۲۰ میلادی می‌تواند حاوی خبرهای خوبی برای طلا باشد. با اینکه بسیاری بر این باورند که تغییر غیرمنتظره‌ای در سیاست‌های فدرال‌رزرو در این نشست اتفاق نمی افتد، اما احتمالا مقامات بانک مرکزی برای کنترل نرخ سود اوراق بلندمدت تصمیماتی به منظور خرید بیشتر آنها اتخاذ خواهند کرد. این تصمیم از طریق فشار وارد کردن بر ارزش دلار می‌تواند سبب افزایش نرخ طلا شود.
هووی‌لی اقتصاددان در OCBC شرکت خدمات مالی و بانکداری سنگاپوری در ارتباط اثر توزیع واکسن کرونا بر آینده سیاست‌های حمایتی بیان کرد: رضایتی که هم‌اکنون پیرامون واکسن کرونا به وجود آمده است به احتمال زیاد بر اقدامات بیشتر انبساطی فدرال ‌رزرو و بسته‌های محرک مالی سایه می‌افکند. اما این اقتصاددان بر این معتقد است که بعد از ته‌نشین شدن خوش‌بینی‌ها و هیجان‌ها نسبت به واکسن ویروس کرونا، احتمال رالی دوباره قیمتی طلا افزایش پیدا خواهد کرد. این اقتصاددان در این مورد بیان می کند: بعد از اینکه موج هیجانات نسبت به واکسن کرونا کمتر گردد و تمرکز سرمایه‌گذاران دوباره به طرف انتظارات تورمی بازگردد که به علت اقدامات گسترده انبساطی در آمریکا اعمال گشته است، طلا در سال آتی توان آغاز رالی صعودی قیمتی دیگری را دارد. آمریکا نیز با دریافت نخستین محموله واکسن شرکت فایزر در آستانه آغاز واکسیناسیونی تاریخی می باشد.

نگاه بازارها به نشست بانک مرکزی

موضوع مهمی که این هفته توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار طلا را به خود تخصیص داده است آخرین نشست سیاست پولی فدرال‌رزرو در سال‌جاری میلادی می باشد. با اینکه شمار زیادی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال‌رزرو نرخ‌های اصلی خود را بدون تغییر باقی می گذارند، اما انتظار می‌رود فدرال‌رزرو طی این نشست تصمیمی برای بالا بردن خرید اوراق خزانه‌داری با نرخ سررسید طولانی مدت بگیرد. در حقیقت فدرال‌رزرو با افزایش خرید این اوراق قصد کنترل نرخ سود آنها را دارد تا هزینه قرض گرفتن برای کسب‌وکارها در شرایط کرونایی همچنان پایین باقی بماند. نرخ بازدهی اوراق با نرخ آنها رابطه عکس دارد. یکی از تبعات چنین سیاستی افزایش عرضه دلار و کاهش ارزش پول آمریکا می باشد؛ موضوعی که به هر حال به سود طلا تمام خواهد شد. به همین علت بعضی از تحلیلگران بر این باور هستند که حتی در صورتی که مذاکرات بسته محرک مالی جدید در کنگره به سرانجام مطلوبی نرسد باز هم طلا تحت تاثیر سرکوب نرخ بازده توسط بانک مرکزی، توانایی افزایش قیمت و فتح قله‌های جدید را دارا می باشد.
بازارهای سهام اغلب هفته جاری را با امید به تصویب بسته محرک مالی جدید در ایالات متحده و ادامه سیاست‌های انبساطی با افزایش ارزش شروع کردند. سهام اروپایی از توافق نمایندگان اتحادیه اروپا و انگلیس برای تمدید مذاکرات برای دستیابی به توافق تجاری جدید استقبال به عمل آوردند. شاخص STOXX ۶۰۰ که نمایانگر وضعیت کلی بازارهای سهام در ۱۹ کشور اروپایی می باشد، بعد از آنکه در هفته قبل یک درصد از ارزش خود را  تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به برگزیت از دست داده بود، هفته جاری را با افزایش حدود یک درصدی شروع کرد.
منبع : tgju.org

 

99/9/23
وضعیت فلز زرد تا آخر سال چگونه می شود؟​

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  در حالی‌که هفته قبل را طلا با امید به تصویب بسته حمایتی در کنگره آمریکا با قدرت خوبی شروع کرده بود، اما از میانه هفته ورق برگشت تا نرخ این فلز ارزشمند در آخرین روز هفته تفاوت چندانی با آغاز هفته قبل نداشته باشد. در حقیقت سد ۱۸۵۰ دلاری به سدی بسیار محکم برای طلا مبدل شده است.
سوال بیشتر سرمایه‌گذاران این می باشد که طلا در هفته آتی که آخرین هفته کامل معاملاتی در سال پرماجرای ۲۰۲۰ می باشد، می‌تواند با شکستن سد ۱۸۵۰ دلاری، مجددا به طرف سطح قیمتی ۱۹۲۵ دلاری حرکت کند. با اینکه تحلیلگران همچین احتمالی را رد نمی‌کنند، اما به‌نظر می آید در ادامه ماه دسامبر رشد یا کاهش قیمتی طلا به سرنوشت بسته محرک مالی در کنگره آمریکا وابسته باشد. به‌طور کلی در هفته آتی چهار عامل اصلی را می‌توان نام برد که بر بازارها از جمله بازار طلا اثرگذار خواهند بود؛ شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا و وضعیت رکوردزنی تعداد مرگ و میر در این کشور، سرنوشت بسته محرک مالی در کنگره، بحران برگزیت و آخرین نشست سیاست پولی فدرال رزرو در سال ۲۰۲۰.

فصل خوب برای طلا؟

بر طبق الگوی معاملاتی در سال‌های اخیر، بازه زمانی میانه دسامبر تا اواسط ماه فوریه دوره خوبی برای طلا به حساب می آید. تحلیلگران بازار بر این باور هستند که با توجه به مساعد بودن این دوره زمانی  دو ماهه، می‌توان مرز مقاومتی ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰ دلاری را برای طلا متصور بود. با اینکه طلا در ماه‌های اخیر درجا زده است و اصلاح قیمتی طولانی را پشت‌سر گذاشته است اما همچنان از آغاز سال‌جاری تاکنون بیش از ۲۰ درصد بازدهی را ثبت کرده است. در ارتباط وضعیت طلا در بازه زمانی میان‌مدت نیز اغلب بر این باور هستند که تا توزیع واکسن به‌طور سراسری انجام نشود، طلا این توانایی را خواهد داشت مسیر افزایشی دیگری در پیش رو داشته باشد. مهم‌ترین عامل آن هم چاپ پول بیشتر به علت اقدامات حمایتی بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف می باشد. به‌طور کلی هر چیزی که عرضه آن در اقتصاد افزایش پیدا کند، ارزش آن کاهش میابد و همین موضوع علت اصلی جذابیت بازارهایی مثل طلا، نقره و رمزارزها از جمله بیت‌کوین بوده است.
به‌طور کلی چهار عامل اصلی را می‌توان خاطرنشان کرد که در هفته آینده می‌تواند روی نرخ طلا تاثیرگذار باشد: رکوردزنی مرگ و میر کرونا در آمریکا، سرنوشت بسته حمایتی، بحران برگزیت، نشست سیاست پولی فدرال‌رزرو و داده‌های اقتصاد کلان. در ارتباط یکی از مهم‌ترین این عوامل یعنی سرنوشت بسته حمایتی فقط می‌توان به ذکر این جمله بسنده کرد که وضعیت آن در ‌هاله‌ای از ابهام می باشد. هنوز اختلافات مهمی میان نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر این بسته وجود دارد. شمار زیادی از تحلیلگران بر این باور هستند که در صورت تصویب این بسته در هفته آتی طلا به‌راحتی می‌تواند وارد کانال ۱۹۰۰ دلاری شود، اما نکته مهم این می باشد که نمایندگان فقط یک هفته تا پایان سال میلادی و آغاز تعطیلات فرصت دارند. این در حالی می باشد که روز چهارشنبه هفته قبل تعداد مرگ و میر ویروس کرونا در آمریکا با ثبت ۳ هزار و ۲۵۳ مورد رکوردی جدید را به‌ثبت رساند و براساس نظر کارشناسان این روند احتمالا تا پایان زمستان ادامه دار باشد.
 از طرف دیگر به‌نظر می آید مذاکرات پیرامون برگزیت به خوبی پیش نمی‌رود و این موضوع یکی از عوامل حمایتی از نرخ طلا می باشد. گمانه‌زنی‌ها در ارتباط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق تجاری افزایش یافته است و مهلت مذاکرات نیز در روزهای آتی به پایان خواهد رسید.  علاوه بر تمام این عوامل مهم‌ترین واقعه اقتصادی آمریکا در هفته پیش‌رو نشست سیاست پولی فدرال‌رزرو در هفته آتی می باشد. با توجه به وضعیت کنونی پاندمی در آمریکا به‌نظر می آید فدرال‌رزرو همچنان فضای سیاست پولی خود را در حالت انبساطی حفظ کند و همچنین بر ادامه کمک‌های مالی در صورت نیاز تاکید داشته باشد.
منبع : tgju.org
 
99/9/20
اعلام علل بالا رفتن قیمت سکه و طلا/ آیا سکه سد مقاومتی ۱۳ میلیونی را می‌شکند؟

سکه و طلا در چند روز اخیر نوسانات قیمتی را تجربه داشته و از آرامش دو هفته اخیر فاصله پیدا کرده است.
خبرگزاری خبرآنلاین،‌ نوسانات نرخ سکه در نوزدهمین روز آذرماه چنان شدید بود که سکه در مرز کانال ۱۳ میلیون تومان قیمت گرفت و باز تا نرخ ۱۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان برگشت قیمتی را دارا بود.

اتفاق مهم در بازار/تعطیل شدن هزار واحد طلافروشی در تهران

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ارتباط نوسانات شدید نرخ سکه و طلا بیان کرد: علت عمده این مساله ، وضعیت بازار ارز و نرخ دلار می باشد، هنگامی که قیمتها در بازار ارزش دچار افزایش و نوسان می شود، تاثیر مستقیم بر بازار سکه و طلا برجا می گذارد.
ابراهیم محمدولی  با بیان این مطلب به خبرآنلاین بیان کرد: بازار ارز در یکی دو روز اخیر دچار نوسانات افزایشی گشته است.
بالا رفتن نرخ سکه و طلا ، تحت تاثیر نرخ ارز، نوسان انس جهانی و تقاضاهای بی رویه و عجولانه رخ داده است.
وی در ادامه گفت: در کنار این مساله باید به نرخ اونس جهانی نیز اشاره داشت که به عنوان یکی ازعوامل مهم در نوسان قیمت سکه و طلای داخلی اثرگذار می باشد. در۲ روز قبل انس جهانی روند افزایشی را طی کرده و بر نرخ سکه و طلا اثرگذار بوده است.
وی بیان داشت: از موضوع تقاضاهای بی رویه و عجولانه در بحث طلاهای خام و سکه نباید غافل شد به دلیل اینکه این مورد نیز بر قیمت‌ها اثرگذار بوده است.
وی یادآور گشت: باید به موضوع بیماری ویروس کرونا به عنوان یک عامل مهم و موثر در اقتصاد کل دنیا نیز اشاره داشت که خوشبختانه به تدریج واکسن‌های این بیماری در حال تهیه می باشد و می توان امید داشت که این مشکل حل شود و ثبات به اقتصاد و بازارهای مختلف برگردد.

معامله  مصنوعات طلا به زیر ۲۰ درصد رسید

محمدولی در ارتباط وضعیت خرید و فروش و معاملات بازار سکه و طلا توضیح داد: معاملات در صنعت طلا و جواهر و به ویژه بخش مصنوعات به شدت کاهش پیدا کرده است به طوری که  تقاضا در این بازار به زیر ۲۰درصد رسیده است.اما تقاضاهای عجولانه و غیرفنی( از دید فعالان صنعت طلا) در زمینه طلاهای آب شده و سکه وجود دارد که سبب تاثیرگذاری بر روی نرخ سکه و طلا شده است.
وی اضافه کرد: در بحث معاملات مصنوعات اتفاقی در بازار رخ نداده البته امیدواریم در ماه‌های پایانی سال ، مردم به طرف خرید مصنوعات طلا تمایل پیدا کرده و داد و ستد در این بخش به وجود آید.

اوضاع بازار سکه و طلا درآخرین روز کاری هفته  

محمدولی در ارتباط وضعیت بازار سکه و طلا و نوسانات قیمتی در آخرین روز هفته پیش بینی داشت: شاید مانند یک ماه قبل نوسانات شدید را شاهد نباشیم اما روندی که به وجود آمده امکان دارد سبب کمی نوسان شود.وی در ادامه گفت: شاید نوسانات فردا همانند امروز آزاردهنده نباشد و شاهد نوسانات معمول و معقول باشیم.
وی بیان کرد: با شکل فعلی بازار انتظار تغییرات جزئی قیمت‌ها را داریم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت سکه فراتر از ۱۳ میلیون خواهد رفت یا خیر، بیان داشت: امیدواریم این اتفاق نیفتد و از این مرز بالاتر نرود و حداکثر با ۵۰ تا ۱۰۰ تومان نوسان در این محدوده باقی بماند البته نباید فراموش کرد که وضعیت بازار سکه و طلا بستگی به وضعیت نرخ ارز دارد و اگر نرخ ها در بازار ارز کنترل و مدیریت شود می تواند روی قیمت سکه و طلا هم تاثیرگذار باشد.
منبع : tgju.org
 
99/9/19
آیا طلا به ۲ هزار دلار خواهد رسید؟

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی طلا ماه پرماجرای نوامبر را در حوالی قیمت ۱۷۷۷ دلاری به پایان برده بود که در ماه دسامبر توانست حتی به بالای مرز ۱۸۷۰ دلاری نیز قیمت بگیرد. در حالی که فقط ۸ روز از آخرین ماه سال ۲۰۲۰ گذشته است، فلز زرد در این مدت در حدود ۵ درصد افزایش قیمت را دارا بوده است. مهم‌ترین عاملی که در روزهای اخیر باعث شده تا این فلز ارزشمند این توانایی را داشته باشد به بالاترین قیمت خود در دو هفته اخیر دست یابد افزایش امیدواری‌ها به توافق در ارتباط بسته محرک مالی جدید در کنگره آمریکا بوده است. قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به‌دنبال آن می باشند که تا پایان سال‌جاری میلادی به منظور حمایت از اقتصاد آمریکا و جلوگیری از یک قرنطینه سراسری به علت موج جدیدی از پاندمی بسته ۹۰۸ میلیارد دلاری را به تصویب رسانند.
کوپر، تحلیل‌گر بازارهای فلزات گرانبها در بانک بریتانیایی استاندارد چارترد در یادداشتی عنوان داشت که مجموعه عوامل نشان دهنده این می باشد که فلز زرد، در فصل اول سال ۲۰۲۱، توانایی عبور از مرز ۲ هزار دلاری را دارد. این کارشناس اضافه کرد که عواملی مثل دلار ضعیف شده است، ادامه سیاست‌های بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان و نرخ‌های بهره حقیقی منفی از جمله عواملی می باشند که قیمت طلا در ماه‌های پیش‌رو را مورد حمایت قرار خواهند داد. همچنین تحلیل‌گر بازارها در ادامه یادداشت خود عنوان داشت که عوامل نزولی طلا همانند ریکاوری اقتصادی و توزیع واکسن در نیمه دوم سال آینده بر بازارها اثرگذار خواهد بود. این تحلیل‌گر گفت پیش‌بینی ما این می باشد که تولید ناخالص جهانی بعد از انقباض ۸/ ۳ درصدی در سال‌جاری، سال ۲۰۲۰ رشد ۸/ ۴ درصدی را رقم بزند.

بازارها توافق در کنگره را قطعی دانسته اند

تحلیل‌گران بر این باور هستند که رفتار کنونی بازارها از جمله بازار طلا نشان دهنده این می باشد که این بازارها توافق در کنگره ایالات متحده مجددا بسته حمایتی جدید را حتمی در نظر داشته اند. سوالاتی که اکنون بیشتر ذهن سرمایه‌گذاران را درگیر کرده است در ارتباط جزئیات این بسته و پیامدهای اجرای آن می باشد. در حال حاضر سرمایه‌گذاران بیشتر به‌دنبال این موضوعات می باشند که حجم بسته پیشنهادی که در عمل به تصویب خواهد رسید به چه اندازه می باشد، این بسته در چه تاریخی و با چه سرعتی اجرا خواهد شد و همچنین اثرات اجرای آن بر انتظارات تورمی چه خواهد بود.
از طرف دیگر تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که تقویت مقطعی دلار آمریکا که بیشتر ناشی از نااطمینانی‌های در ارتباط با برگزیت می باشد، عاملی می باشد که می‌تواند مانعی در برابر افزایش ارزش طلا باشد. کنگره آمریکا در هفته جاری به‌دنبال متوقف کردن باقی فعالیت‌های خود به منظور داشتن زمان کافی در راستای رسیدن به توافق بر سر بسته محرک مالی جدید می باشد. این در حالی می باشد که رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا عنوان کرده بود که پیشرفت‌هایی در مذاکرات بسته حمایتی جدید در کنگره حاصل گشته است.

نیاز به بسته جدید حمایتی

با اینکه پیشرفت‌های زیادی در زمینه واکسن ویروس کرونا در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده است و شرکت‌های مختلفی از واکسن‌های موفق خود پرده‌برداری کرده‌اند، اما وضعیت پاندمی کرونا در آمریکا در حال وخیم‌تر شدن می باشد. افزایش تعداد مبتلایان سبب شده است تا ایالت‌های کلیدی همانند کالیفرنیا و همچنین در شهر نیویورک محدودیت‌های جدیدی از طرف دولت‌های محلی وضع شود. به همین علت اقتصاد آمریکا که در هفته‌های اخیر با کاهش سرعت ریکاوری نیز دست به گریبان می باشد، بیش از هر زمانی نیاز به بسته محرک مالی جدید دارد.
البته بعضی از تحلیل‌گران نیز بر این باور هستند که حجم کم بسته محرک پیشنهادی احتمالا توان زیادی برای بالا بردن قیمت طلا نخواهد داشت.
در حالی که در ماه‌های قبل مذاکرات میان استیون منوچین وزیر خزانه‌داری دولت دونالد ترامپ و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر سر بسته‌های نزدیک به ۲ هزار میلیارد دلار بود، حجم بسته حمایتی جدید کمتر از نصف بسته‌های پیشنهادی بود که به سرانجام هم نرسید. تحلیل‌گران تکنیکال طلا نیز مرز ۱۸۷۰ دلاری را مقاومت جدید طلا دانسته اند و گفته‌اند در صورتی که طلا از این مرز عبور کند احتمال آغاز روند کاهشی موقتی با خط حمایتی ۱۸۰۰ دلار موجود است.
تحلیل‌گران بانک بریتانیایی استاندارد چارترد که مستقر در لندن می باشد، اعلام کرده‌اند که به‌رغم موانعی که بر سر راه طلا وجود دارد، اما این فلز ارزشمند در ماه‌های آینده پتانسیل فتح قله ۲ هزار دلاری را دارا می باشد. طلا در ماه نوامبر با حجم فروش بسیار گسترده‌ای روبرو شد و قیمت این فلز ارزشمند در این ماه به زیر مرز ۱۸۰۰ دلاری نیز رسیده است. همچنین صندوق‌های قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا، شاهد بزرگ‌ترین حجم خروج سرمایه از نوامبر ۲۰۱۶ بودند. برآوردها حاکی از خروج خالص ۱۱۲ تن طلا از این صندوق‌ها می باشد. همچنین اگر جریان خروجی طلا از این صندوق‌ها با سرعت کنونی ادامه پیدا کند، ماه دسامبر تبدیل به دومین ماه با بیشترین خروجی بعد از آوریل ۲۰۱۳ خواهد بود.
سوکی کوپر تحلیل‌گر فلزات گرانبها در این بانک بریتانیایی اما در ادامه یادداشت خود اضافه کرد که به‌رغم موانع موجود، طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ دوباره می‌تواند وارد هزاره سوم قیمتی خود شود. کوپر بر این باور می باشد که تمام عوامل کلان حمایت‌کننده ارزش طلا همچنان بر سر جای خود باقی می باشند؛ عواملی از جمله دلار تضعیف شده و همچنین سیاست‌های انبساطی در سراسر جهان. کوپر در این یادداشت در این مورد یادآور گشت که دلاری که بسیار تضعیف شده است، نرخ‌های بهره حقیقی منفی، نگرانی‌ها پیرامون افزایش نرخ تورم و انتظارات در ارتباط اقدامات حمایتی بیشتر برای حفاظت از اقتصاد در برابر پاندمی ویروس کرونا و همچنین سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی جهت حرکت قیمتی طلا را افزایشی نشان می‌دهد.

ریکاوری از نیمه دوم ۲۰۲۱

همچنین این تحلیل‌گر معتقد است که اثر عوامل نزولی طلا از جمله عرضه واکسن کرونا در کشورهای مختلف و همچنین ریکاوری اقتصادی، بیشتر در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ احساس خواهد گشت. کوپر در این ارتباط نوشت توزیع واکسن سبب می شود تا دوباره سفرها بر قرار شود و صنعت توریسم بهبود یابد و از این طریق ریکاوری اقتصادی نیز قدرتمندتر گردد. ما پیش‌بینی می‌کنیم تولید ناخالص جهانی بعد از انقباض ۸/ ۳ درصدی در سال‌جاری، در سال آینده با انبساط ۸/ ۴ درصدی روبرو شود. همچنین پیش‌بینی ما این می باشد که توزیع گسترده واکسن از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ شروع شود. با این وجود اثرات مثبت این عوامل بر رشد اقتصادی احتمالا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ احساس نمی شود. با اینکه این بازارها خبرهای امیدوارکننده در ارتباط واکسن را به‌عنوان نشانه‌ای در ارتباط بازگشت با شرایط عادی تفسیر کرده‌اند، اما با این وجود سرمایه‌گذاران نباید عواملی مثل حجم بالای نقدینگی و سطح بالای بدهی‌ها را فراموش کنند؛ این عوامل برای طلا صعودی به حساب می آید.
منبع : tgju.org

 

99/9/18
سر در گم شدن سرمایه گذاران در بازار طلا


اقتصاد نیوز: درحالی‌که انتظار بر رونق بازارهای سهام بود وضعیت آنکه که تصور می‌شد پیش نرفت. اتفاقات پیرامون بازار طلا نیز باعث سردرگمی شد. بعضی نوید اونس دو هزار دلار می‌دهند و عده ای دیگر از رکوردهای منفی قیمت سخن به میان می آورند.
گزارش اقتصاد نیوز، انتظار می‌رفت اثرگذاری واکسن و از طرف دیگر تصویب بسته‌های محرک اقتصادی در آمریکا ، خبرهای خوبی برای بازارها باشد و به رونق آن‌ها باعث شود اما اتفاقات طبق انتظارات پیش نرفت چرا؟
چون خبر واکسن سبب آرامش و تسکین مردم خیلی از کشورها شده، به همین علت آنان دیگر پروتکل‌های بهداشتی را مانند قبل رعایت نمی‌کنند، همین مسئله سبب افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر در کشورها گشته است. افزایش آمار ابتلا در کنار کشف واکسن بازارها را میان غم و شادی سردرگم کرده زیرا آنان از یکطرف انتظار دارند در میان‌مدت وضعیت عادی شود از طرف دیگر نگران‌اند روند بالای ابتلا به رکود اقتصادی باعث شود.

سردرگمی در بازارهای جهانی

نخستین بازاری که با نگرانی از افزایش آمارهای ابتلا به کرونا با رشد منفی مواجه شد بازارهای سهام بودند. بر طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در لیگ بورس‌های معتبر شاخص میانگین صنعتی داوجونز و اس‌اندپی‌۵۰۰ روز دوشنبه (۱۷ آذر) از سطح قبلی خود کاهش پیدا کردند.
Intel( اینتل ) ابر شرکت چندملیتی آمریکایی می باشد که درزمینهٔ تولید و طراحی انواع مختلف سخت‌افزار رایانه، فعال می باشد به همراه Caterpillar (کاترپیلر) ابر شرکت صنایع سنگین آمریکایی و بزرگ‌ترین سازنده ماشین‌آلات عمرانی و معدنی جهان بدترین عملکرد سهام در داو جونز را به ثبت رساندند. این دو شرکت در نخستین روز کاری بازارها نمره منفی گرفتند اینتل 4.2 درصد کاهش داشت و کاتر پیلر 2.8.
که به ترتیب 4.2 و 2.8 درصد کاهش پیدا کردند. بخش انرژی S&P 500 را با افت 1.8 درصدی کم کرد.
اما شاخص نزدک به لطف دو غول دیجیتالی خود در روزی که رقبا عقب افتادند روبه‌جلو حرکت داشت فیس بوک 2.4 درصد و اپل نیز 1.6 درصد افزایش یافت تا شاخص نزدک را افزایش دهند.
روند امروز سبب شد که کماکان روز جمعه به‌عنوان روز طلایی بازارهای سهام باشد به دلیل اینکه سرمایه‌گذاران به امید بهبود وضعیت جهان با کشف واکسن ویروس کرونا و کمک‌های مالی بیشتر دولت‌ها به اقتصاد ریسک‌پذیرتر شده بود. در این روز داو بیش از 200 واحد رشد داشت. S&P 500 و Nasdaq به ترتیب 0.9 درصد و 0.7 درصد افزایش را پشت سر گذاشت.
در همین راستا کارشناسان وب‌سایت تحلیلی اینوستینگ معتقد می باشند الان وقت برای خرید در اس‌اند‌پی‌۵۰۰ می باشد. اما در ارتباط داوجونز نظر متفاوتی را دارا می باشند و بر این باور هستند در حال حاضر باید به سمت فروش سهام  فهرست شده در این شاخص حرکت داشت.
دوشنبه ۱۷ آذر روز بلاتکلیفی برای بازار طلا بوده است. ابتدا این فلزگرانبها روندی افزایشی را دارا بود اما ناگهان کاهش پیدا کرد و از اواسط ظهر به وقت تهران دوباره روند افزایشی خود را در پیش گرفت.
بر طبق گزارش کیتکو، در روز قبل طلا حدود 48 دلار نوسان داشت و در سطح 1821 تا 1869 دلار نوسان داشت. در نهایت قیمت طلا 1862 بسته شد که در مقایسه با روز جمعه 23 دلار بالاتر بود. عملکرد پایانی نرخ طلا در دو هفته اخیر بی نظیر بود اما روند فروش ها در بازارنقدی و آینده سرمایه گذاران را نسبت به عملکرد آتی طلا دچار بدبینی کرده است. تحلیلگران اینوستینگ معتقد می باشند بازار شاهد فروش طلای زیادی بوده و این روند همچنان ادامه دار خواهد بود. یک تحلیلگر هم در سایت کیتکو می نویسد: پیش‌بینی ما تغییر پیدا نکرده است ، ما در یک روند کاهشی قرار داریم و انتظار داریم فروش بسیار بیشتری ظاهر گردد. بدیهی می باشد که ما نه می توانیم آینده را پیش بینی کنیم و نه سعی در انتخاب بالا یا پایین را دارا هستیم. در این مرحله ، انتظار داریم پایین ترین سطح و حتی رکوردهای جدیدی از کاهش قیمت را ملاحظه کنیم.
اما عملکرد دیروز بازار طلا در بخش نقدی و آینده بعضی را امیدوار کرده که بازار طلا جذاب باشد، گروهی از تحلیل گران می‌گویند طلا می تواند پیش از پایان هفته در مجددا در کانال 1900 دلار اقامت کند زیرا خبرهای انبساط پولی و احتمال بالا رفتن نرخ تورم به نفع این دارایی می باشد. تحلیل های فنی هم قویا توصیه به خرید دارند.

طلای سیاه هم کاهش یافت

در اولین روز هفته میلادی، نرخ نفت نیز مانند طلا روند کاهشی داشته است. وست تگزاس اینترمدییت با افت ۰.۵۵ دلاری یا ۱.۱۹ درصدی به قیمت هر بشکه ۴۵ دلار و ۷۱ سنت رسید. همچنین نفت برنت نیز با کاهش ۱.۱۰ درصدی ۴۸ دلار و ۷۱ سنت قیمت گرفت.
منبع : tgju.org

 

99/9/17
ثبات نرخ طلا/ سکه ۱۷۰هزار تومان گران شد

طبق گزارش اقتصادآنلاین، در ساعت (۱۳:۳۰) امروز، نرخ هر قطعه سکه تمام طرح جدید با حدود ۱۷۰هزار تومان افزایش نسبت به دیروز به ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار و سکه طرح قدیم ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت گرفت.
همچنین قیمت نیم سکه شش میلیون و ۳۰۰هزار، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰هزار تومان اعلام گشت.
مظنه هر مثقال طلای ۱۷عیار هم چهار میلیون و ۸۷۰هزار و طلای ۱۸عیار گرمی یک میلیون و ۱۲۴هزار تومان می باشد.
منبع : tgju.org
 
99/9/16
محدوده مجاز نرخ سکه
 

اقتصادنیوز : نرخ سکه در معاملات فردایی به زیر مرز ۱۲ میلیون تومان قیمت گرفت تا سکه با سطح حمایتی حساس خود فاصله را کاهش دهد.
طبق گزارش اقتصادنیوز، روز قبل نرخ سکه در وقت مرده بازار توانست خود را یک کانال بالا ببرد و در مرز 12 میلیون تومان بسته شود. در این روز تمایل به خرید بالا نبود و عده ای تصور می کردند فرصت خوبی برای ذخیره سود می باشد. از منظر تحلیل های فنی نرخ سکه با مانع سخت 12 میلیون و 300 هزار تومان روبرو می باشد. از منظر تحلیل های بنیادی نرخ سکه ظرفیت رشد برپایه متغیرهای درونی را ندارد و تنها تقاضای سرمایه ای است که این توانایی را دارد که بازار سکه را داغ کند.

پیش بینی نرخ سکه در روز یک شنبه

در روزی که بازار جهانی تعطیل می باشد عامل مسلط در بازار سکه نرخ دلار است. قیمت دلار در اتاق های فردایی در محدوده نرخ بسته شده روز قبل معامله گشت. اما نرخ درهم سیگنال دلار در کانال 26 را می دهد. با وجود این که احتمال نوسان دلار در این کانال موجود است با توجه به فاصله گیری سکه از ارزش ذاتی بعید می باشد که معامله گران ریسک افزایش شدید قیمت در دومین روز هفته را قبول کنند.
به نظر معامله گران در این روز محدوده 12 میلیون و 450 هزار تا 11 میلیون و 890 هزار تومان را به عنوان زمین بازی در نظر داشته اند. البته اگر کف بازار از دست برود با توجه به ریسک بیشتر ریزش، احتمال عقب نشینی معامله گران از بازار افزایش خواهد یافت. اما عبور قیمت سکه از سقف، معامله گران را  به ورود بیشتر تقاضا امیدوار می گرداند. اتفاقی که حداقل در امروز پشتیبان قوی ندارد مگر آنکه در بازار ارز قیمت دلار سناریوهای حداکثری را در بالا رفتن قیمت محقق کند. بعضی تصور می کنند در صورتی که نرخ درهم روند افزایشی داشته باشد بالاترین هدف قیمتی 7 هزار و 400 تومان می باشد. در این حالت دلار می تواند دو کانال افزایش یابد. اما با وجود این سناریو اکثریت تصور این را دارند که بازار سکه امروز در وضعیت رنج یا نزولی باشد. از دید این گروه در بازار امروز معامله گران سعی دارند در محدوده مورد اشاره برای نرخ سکه اقدام به نوسان گیری کنند به این امید که در روزهای آینده چشم انداز قیمت دلار و طلای جهانی شفاف تر گردد.

حباب نرخ سکه در بازار

سرمایه گذاران حرفه ای معمولا به صورت روزانه به بازار وارد می شوند اما سرمایه گذاران عادی به بازار سکه به شکل پناهگاه می نگرند. این گونه از سرمایه گذاران که قصد پوشش سرمایه خود در برابر تورم را دارند باید به ریسک خرید هر کدام از مدل های سکه در بازار دقت داشته باشند.
ریسک خرید در قالب حباب سکه شناخته می شود و برآمده از نرخ طلای جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی می باشد. با توجه به قیمت طلا در بازار جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی تقریبا قیمت واقعی قطع های مختلف سکه از میزان اسمی آن پایین تر می باشد. در واقع نرخ سکه دارای حباب مثبت می باشد که مقدار حباب ریسک خرید آن را به نمایش می گذارد.
بالاترین میزان حباب سکه در قطع گرمی و بعد از آن در قیمت ربع سکه موجود است. در جریان معاملات دیروز از حباب قیمت سکه امامی کم شد اما سایر سکه های موجود در بازار با افزایش حباب روبرو شدند که می تواند نشانه تمایل بیشتر خرید در این بخش از بازار باشد.ربع سکه در بازار دیروز شاهد افزایش بیشترین مقدار حباب در میان سایر قطع های چهارگانه بوده است.
منبع : tgju.org

 

99/9/15
علامت بازدهی سکه و دلار دچار تغییر شد

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ سکه به احتمال زیاد در آغاز هفته بیشتر روند قیمت دلار را جدی‌تر می گیرد و بعد از آن منتظر شروع به کار بازارهای جهانی خواهد بود. بعضی فعالان بر این باورند که با توجه به اینکه اخبار سیاسی تا حدی نسبت به چند هفته قبل متفاوت شده است، امکان دارد روند افزایشی دلار در هفته جاری هم ادامه دار باشد و در نتیجه منجر به رشد قیمت سکه گردد. این در حالی می باشد که عده دیگری باور دارند، بازار در مسیر سقوط خود یک اصلاح طبیعی را تجربه کرده است و در هفته جاری بار دیگر به جاده کاهشی بازخواهد گشت. عده‌ای هم اعتقاد دارند، بازار ارز و سکه تقریبا دو هفته به علت تعطیلات کرونایی، باز نبوده است و باید رفتار معامله‌گران بزرگ در روز اول جدید کاری بازار را به دقت رصد و بر طبق آن موقعیت خرید یا فروش خود را تنظیم کرد.
به این ترتیب، می‌توان این را گفت عده زیادی از معامله‌گران تصمیم خاصی برای خرید یا فروش ندارند و در انتظار مشخص شدن وضعیت بازار در روز اول هفته می باشند.

از جوسازی تا متغیرهای کلان اقتصادی

گفته می‌شود، شماری از معامله‌گران به دنبال جوسازی پیرامون اتفاقات اخیر سیاسی می باشند و به همین واسطه روز جمعه در معاملات پشت خطی خریدهای خود را افزایش داده بودند. آنها تصور می‌کنند، با برجسته کردن تصمیم جدید مجلس می‌توانند نگرانی نسبت به تعویق رفع تحریم‌ها را مورد توجه بیشتری قرار دهند و معتقدند که در صورتی‌که قیمت دلار به بالای ۲۶ هزار تومان برود، خود به خود سمت و سوی انتظارات هم تغییر بیشتری می یابد. با این حال، در آن طرف بازار، دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، قرار نیست فشار حداکثری ادامه یابد. از نگاه آنها، همین موضوع کفایت می کند که سمت و سوی انتظارات در بازار ارز و سکه تعدیل شده باشد و به همین خاطر هم از نگاه آنها، نباید انتظار رشد‌های سنگین در این دو بازار را داشت. به باور آنها، به‌رغم اصلاح‌های مقطعی، هر دو بازار در مسیر کاهش تدریجی قرار خواهند داشت و از هر فرصت افزایشی به قصد فروش باید استفاده به عمل آورد. تنها در حالتی می‌توان انتظار تغییر جهت کلی قیمت‌های بازار را داشت که معامله‌گران به این نتیجه برسند که دولت جدید آمریکا مایل به مذاکره نمی باشد و ایران هم گرایش چندانی برای توجه به خواست طرف مقابل را ندارد.
از نگاه تعداد دیگری از معامله‌گران، در شرایط فعلی سیگنال‌های هر دو طرف به یکدیگر متناقض بوده است و این مساله نمی‌تواند جهت قیمت‌ها را دچار تغییر خاصی بگرداند. از نگاه آنها، افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار ارز و سکه بیشتر ناشی از نگرانی معامله‌گران نسبت به وضعیت اقتصاد کلان بوده است. بالا بودن سطح نقدینگی و سرعت رشد آن، رشد نرخ تورم و احتمال کسری بودجه زیاد در سال ۱۴۰۰ از جمله عواملی بودند که میزان خریدها را در هفته قبل از نگاه آنها در بازار ارز و سکه افزایش دادند. به باور این دسته، اصلاح سیاست‌های اقتصادی یا گشایش واقعی سیاسی همانند برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانند مسیر بازارها را دچار تغییر کند و بدون این متغیرها، کاهش قیمت‌ها نمی‌تواند پایدار باشد و بازارها مانند هفته قبل می‌توانند باز هم راه افزایشی را در پیش بگیرند.
در این میان عده‌ای از معامله‌گران هم بر این باورند در روزهای آینده باید به تحلیل‌های فنی دقت بیشتری داشت. به گزارش اقتصاد نیوز، بازار ارز نشان داده است که به کانال ۲۴ هزار تومان حساسیت بالایی را دارد. در این کانال، از تعداد فروشندگان کم و به حجم خریدها اضافه می گردد. علتش این می باشد که یک‌بار حافظه بازار به معامله‌گران نشان داد که این کانال از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، چرا که در هنگام افزایش نیز توان عبور آسان از آن را نداشت. معمولا تحلیلگران تکنیکال به شکل دقیق‌تر، نقاط حمایتی را مشخص می‌کنند، از نظر آنها نقطه ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان مهم‌ترین حمایت قیمت دلار در کانال ۲۴ هزار تومان می باشد.
از طرف دیگر، دلار از کانال ۲۶ هزار تومان در انتهای هفته قبل عقب‌نشینی کرد. به گفته تکنیکالیست‌‌ها، واکنش بازار به قیمت‌ها نشان دهنده این می باشد که نقطه ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان، نقطه‌ای حساس برای خریداران می باشد. در واقع بخشی از خریداران در این نقطه مقاومتی، حاضر به خرید بیشتر نیستند و در مقابل، ترجیح می‌دهند تا بخشی از خریدها را سبک کنند. فعلا بازه بالا و پایین قیمت در این محدوده قرار دارد و تا زمانی که دلار توان عبور از این سطوح حمایتی و مقاومتی را نداشته باشد، آینده قیمت مشخص نمی باشد.
در بازار سکه می‌توان این را گفت در شرایط کنونی کف قیمت برای معامله‌گران ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعریف گشته است و سقف قیمت حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. برای سکه‌های کوچک‌تر داستان کمی پیچیده‌تر می باشد. ربع‌سکه به اندازه‌ای حباب دارد که در هفته قبل نتوانست نسبت به رشد دلار یا اونس واکنش خاصی را به نمایش بگذارد. ربع‌سکه رشد محدود یک درصدی را در هفته قبل تجربه کرد. امکان دارد در صورت ادامه روند افزایشی قیمت‌ها، ربع سکه با رشد بیشتری نسبت به هفته جاری روبرو شود، هر چند که حباب آن مانع بزرگ در راه افزایش می باشد.
منبع : tgju.org
 
99/9/11
سبقت گرفتن بورس از دلار و سکه

اقتصاد نیوز : شاخص کل بورس در سه روز آغازین هفته مجموعا ۹۸ هزار و ۷۶۴ واحد افزایش یافته و بازدهی بورس در این سه روز ۷.۲ درصد بوده است. روند تغییرات نرخ رشد شاخص کل نیز روندی افزایشی داشته است، در روز شنبه شاخص کل ۱.۷ درصد رشد کرد، روز یکشنبه ۲.۶ درصد و در روز دوشنبه ۲.۷ درصد رشد داشته است.
طبق گزارش اقتصاد نیوز، در معاملات روز ‌دوشنبه شاخص کل 38 هزار واحد افزایش یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 6 هزار و 939 واحدی تا رقم 417 هزار واحد افزایش یافته است. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید به رقم 2 هزار و 477 میلیارد تومان رسید که هزار و 789 میلیارد تومان بیشتر از ارزش صف‌های فروش بوده است.

برترین تقاضاها؛ صف خرید سنگین تاپیکو

در آخر معاملات روز دوشنبه، 204 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید 2 هزار و 477 میلیارد تومان بوده است. در بورس، نمادهای تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین)، خزامیا (شرکت زامیاد) و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین تقاضا را دارا بوده اند و در فرابورس نماد دی (بانک دی) بیشترین تقاضا را داشته است. بعد از بانک دی، بیشترین تقاضا به نمادهای کگهر (معدنی و صنعتی گلگهر) و شغدیر (پتروشیمی غدیر) اختصاص داشت.  

برترین عرضه‌ها؛ تداوم افت قیمت پدرخش

در پایان معاملات دیروز، 42 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش 688 میلیارد تومان قیمت داشته است. در بورس بیشترین عرضه به پدرخش (شرکت درخشان ایران) تعلق داشته است. بعد از پدرخش، انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) و قنیشا (قند نیشابور) بیشترین عرضه‌های بورس را دارا بوده اند و در فرابورس برای پنجمین روز کاری پیاپی، اوراق مرابحه دولت، اراد 55، اراد 54 بیشترین عرضه را داشتند. شرکت دامداری تلیسه نمونه (با نماد معاملاتی تلیسه) در رتبه‌ بعدی بیشترین عرضه قرار داشت.

بیشترین رشد قیمت؛ رشد 12 درصدی قیمت مرقام

بیشترین افزایش قیمت در معاملات بورس دوشنبه به نماد مرقام (شرکت ایران ارقام) تعلق داشته است. بعد از ایران ارقام، شرکت پتروشیمی اراک (با نماد معاملاتی شاراک) بالاترین رشد قیمت را داشت. نماد انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) نیز در رتبه‌ بعدی بیشترین افزایش قیمت معاملات بورس تهران قرار گرفت. در معاملات فرابورس نیز اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی (تملی808، تملی708، تملی804، تملی612، تملی808 و تملی805) با رشد 5 درصدی قیمت، بیشترین رشد قیمتی را دارا بوده اند.

بیشترین افت قیمت؛ دومین روز پیاپی کاهش قیمت قصفها

شرکت قند اصفهان (با نماد معاملاتی قصفها) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود تخصیص داده است. بعد از آن‌که در دو هفته اخیر سهام قند اصفهان از هزار و 380 تومان به 2 هزار و 460 تومان رسید، یکشنبه و دوشنبه با کاهش قیمت روبرو شد. دیروز قیمت قصفها 4.67 درصد کاهش پیدا کرد. بعد از شرکت قند اصفهان، سهام شرکت‌های پارس خزر (لخزر) و لبنیات پاک (غپاک) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی704، تملی702، اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، تسه9811، تسه9709، شرکت تلیسه و اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، تسه9902 همگی با درصد کاهش، بیشترین کاهش قیمت را دارا بوده اند.

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس در سه روز آغازین هفته مجموعا 98 هزار و 764 واحد بالا آمده است. بازدهی بورس در این سه روز 7.2 درصد بوده، به عبارت دیگر ارزش پورتفوی سهام‌داران به طور متوسط 7.2 درصد بیشتر شده است. روند تغییرات نرخ رشد شاخص کل نیز روندی افزایشی داشته است، در روز شنبه شاخص کل 1.7 درصد رشد کرد، روز یکشنبه 2.6 درصد و در روز دوشنبه 2.7 درصد رشد داشته است. در روز دوشنبه قیمت سهام 77 درصد شرکت‌های بورسی و فرابورسی افزایش پیدا کرد. از طرف دیگر بورس در این سه روز با مازاد تقاضای زیادی روبرو شده است. هرچند که در روز دوشنبه ارزش صف‌های خرید 16 درصد کاهش پیدا کرد و ارزش صف‌های فروش 20 درصد افزایش داشت، اما همچنان مازاد تقاضای بازار رقم قابل توجه هزار و 789 میلیارد تومان می باشد.
صف‌های خرید سنگین در پایان معاملات دیروز در کنار ورود 690 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس نشان از گام‌های محکم بورس به سمت بالا را دارا می باشد. در معاملات روز دوشنبه ارزش معاملات بورس 9 درصد رشد داشته است و به رقم 24 هزار و 122 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد بورس نیز 2.4 درصد رشد داشته است و رقم 20 هزار و 36 میلیارد تومان را به ثبت رسانید. رشد ارزش معاملات به معنی افزایش نقدشوندگی بازار سهام می باشد. در مجموع به نظر می آید در وضعیت بازارهای سکه و ارز، روند افزایشی تقاضای بورس فعلا ادامه پیدا می کند. به خصوص که در سه روز اخیر بازدهی بورس با اختلاف از بازدهی قیمت دلار و سکه بیشتر بوده است. به نظر می آید روند قیمت طلای جهانی از تیزی قیمت سکه در میان مدت کم کند و دلار نیز اگر طبق روال پیش برود فعلا نوسان صعودی جدی را تجربه نکند. البته این فرضیه یک امای بزرگ دارد اتفاقات سیاسی که محمد جواد ظریف نسبت به طراحی آن هشدار داده رقم نخورده است.  
منبع : tgju.org

 

99/9/9
کاهش تقاضا در بازار /آخرین نرخ ‌سکه و ارز قبل از ٩ آذر

دنیای‌اقتصاد نوشت: در نخستین روز کاری هفته، سکه مسیر نزولی را ادامه داد، ولی دلار در راه صعودی قرار گرفت. روز شنبه، سکه امامی ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت گرفت. این کاهش در شرایطی رقم خورد که در بازار موازی، دلار ۲۰۰ تومان رشد کرد و روی عدد ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان ایستاد. با توجه به رشد قیمت دلار، دلیل کاهش سکه را باید در متغیر دیگری جست‌وجو کرد و به‌نظر می آید، آن متغیر، ریزش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی روز جمعه بوده است.
طلا روز جمعه به زیر مرز روانی هزار و ۸۰۰ دلاری رفت و در نهایت در نزدیکی محدوده هزار و ۷۹۰ دلاری به کار خود خاتمه داد. عده‌ای از تحلیلگران بر این باور بودند، در صورتی که سکه‌بازان به روند قیمتی دلار خوشبین بودند، در برابر تاثیر کاهشی طلا مقاومت می‌کردند. با این حال، به باور آنها سکه‌بازان نسبت به ادامه رشد دلار امیدوار نبودند، در نتیجه با قدرت در موقعیت خرید سکه قرار نگرفتند. سکه از یکشنبه هفته قبل در مسیر کاهشی قرار گرفته است و در شرایطی که کمتر شخصی پیش‌بینی می‌کرد، حتی مرز ۱۱ میلیون تومانی را از دست داد. سکه در شرایط کنونی حمایت محکم ۱۰ میلیون تومانی را در پیش روی خود قرار دارد.

چرا سکه در برابر کاهش طلا مقاومت نکرد؟

به بیان بعضی بازیگران باتجربه بازار، تصور سکه‌بازان این بود که دلار به علت جوسازی روانی پیرامون اخبار سیاسی رشد کرد و از طرف عوامل بنیادی مورد حمایت قرار نمی گرفت. در نتیجه این گروه احتمال می‌دادند که با کاهش جو روانی، دلار به مسیر کاهشی خود برگردد. بعد از ساعت ۳ بعدازظهر دیروز هم میل به فروش در معاملات پشت خطی بازار ارز تا حدی افزایش یافته بود و دلار بعضا زیر ۲۴ هزار و ۸۰۰ هم مورد معامله قرار گرفت. بیشتر تحلیلگران ارزی بر این باور بودند که دلار برای اینکه در یک موج نزولی جدید قرار بگیرد و به زیر ۲۴ هزار تومان برود، نیاز است که درهم مرز ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد. دیروز حواله درهم در محدوده ۶ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار داشت که تفاوت زیادی با روز پنج شنبه نداشت. با این سطح از حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به بالای ۲۵ هزار تومان برسد، ولی به علت نبود تقاضای نقدی در بازار، قیمت اسکناس آمریکایی در کانال ۲۴ هزار تومانی معامله می گردد. به‌نظر می آید به علت روند کاهشی بهای دلار در روزهای اخیر، نگاه سفته‌بازان از این بازار دور شده است و تمایلی برای سرمایه‌گذاری درازمدت در این بازار نیست. حرکت دلار در مسیر کاهشی سبب شده است که انتظارات کاهشی در بازار تقویت گردد.

کاهش دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی

در حالی که بعضی معامله‌گران، تلاش کردند با جوسازی پیرامون اتفاقات سیاسی قیمت دلار را افزایش دهند، در بازار رسمی، صرافی‌های بانکی، نرخ فروش دلار خود را کاهش دادند. روز قبل، صرافی ملی نرخ فروش دلار خود را ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان ه ثبت رسانید که ۵۰ تومان کمتر از روز پنج شنبه بود. به‌نظر می آید بازارساز قصد داشت چنین پیامی را به معامله‌گران انتقال دهد که شرایط بازار نسبت به قبل تغییر نکرده است و همچنان به‌دنبال کاهش پله‌ای قیمت‌هاست. در بازار متشکل هم دیروز قیمت فروش دلار به زیر مرز ۲۴ هزار تومانی رفته بود. به‌نظر می آید این مساله هم نقش یک سیگنال‌دهنده به بازیگران رسمی بازار را داشت که خرید دلار ریسک ضرر زیاد را به‌دنبال دارد.
گفته می‌شود که تعطیلات کرونایی هم سبب شده است که تقاضاهای حواله‌ای کاهش پیدا کند. عده‌ای نیز عنوان می‌کنند، تعطیلات اخیر موجب شده است که تقاضای مصرفی برای طلا کاهش زیادی را تجربه کند و این موضوع زمینه‌ساز افت قیمت‌ها در این بازار شده است. روز قبل، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و ۳۵ هزار تومان رسید. البته نزول بهای اونس طلا به زیر هزار و ۸۰۰ دلار هم در ریزش گرم طلای ۱۸ عیار تاثیرگذار بوده است.
منبع : tgju.org

 

99/9/8
سرعت کاهش سکه کاهش پیدا کرد

 طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ سکه که در انتهای هفته قبل در محدوده ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار گرفت، در هفته جاری تا محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. صحبت‌های معامله‌گران نشان دهنده این بود که در فضای مجازی و معاملات آنلاین، بعضی افراد حاضر شده بودند که سکه خود را با قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم بفروشند.
ریزش حدودا ۲ میلیونی سکه در دو هفته اخیر باعث شد که انتظارات کاهشی تا حد زیادی در این بازار تقویت گردد. در این میان، عده زیادی در انتظار این هستند که بازار در هفته جاری هم به روند کاهشی خود ادامه دهد و حتی به زیر مرز حمایتی مهم ۱۰ میلیون تومانی هم برود. آخرین بار در تیرماه فلز گرانبهای داخلی در کانال ۹ میلیون تومانی مورد معامله قرار گرفت. بعد از آن بارها بازار در مقابل ریزش به زیر ۱۰ میلیون تومان مقاومت داشت. همین مساله سبب می‌شود که بعضی از معامله‌گران عنوان کنند که کاهش بیشتر سکه دشوار می باشد و امکان دارد در هفته جاری این فلز گرانبها در مقابل نزول بیشتر مقاومت کند. آنها حتی کاهش سرعت نزول سکه را نشانه‌ای از آن دانستند که معامله‌گران کاهشی در حال خروج از بازار می باشند.
با این حال، باید به این نکته توجه داشت که کاهش سکه در دو هفته اخیر با قدرت زیادی از طرف عوامل بنیادی حمایت شده است و در صورتی که در هفته جاری هم این حمایت‌ها ادامه دار باشد، بعید نیست که فلز گرانبهای داخلی رکورد کاهشی دیگری را نیز ثبت کند. نیم‌سکه هم در دو هفته اخیر کاهش شدید قیمت را تجربه کرده است. نیم سکه روز پنج‌شنبه ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. این قیمت بیش از ۸ درصد کمتر از پنج‌شنبه دو هفته قبل بود.

سه عامل اصلی کاهش سکه

سه عامل مهم در دو هفته اخیر زمینه‌ساز کاهش بهای سکه امامی شده‌اند. نخستین عامل، کاهش بهای دلار در بازار داخلی بود. دلار پنج‌شنبه سه هفته قبل در کانال ۲۷ هزار تومانی قرار گرفته شد، ولی در هفته‌های اخیر سیر کاهشی به خود گرفت و در نهایت حمایت مهم ۲۵ هزار تومانی را از دست داد و روی عدد ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت گرفت. به این ترتیب، می‌توان گفت، نزول ۲۳۰۰ تومانی دلار یکی ازعواملی بود که قیمت سکه را تحت فشار قرار داد. در کنار این، در همین بازه زمانی، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی هم با کاهش قابل توجهی روبرو شد. اونس در هفته‌های اخیر نزدیک به ۱۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است و روز پنج‌شنبه در فاصله کمی از مرز هزار و ۸۰۰ دلاری نوسان داشت. فشار بیرونی اونس طلا سبب می‌شد که معامله‌گران سکه ریسک کمتری برای خرید داشته باشند. با موفقیت آمیز بودن واکسن‌های کرونا، میزان انتظارات افزایشی سکه بازان برای اونس طلا تا حدی کاهش پیدا کرده است که همین موضوع سبب شد که خریدهای این فلز گرانبها هم توسط آنها کاهش پیدا کند.
در کنار این باید در نظر داشت که بخشی از بالا رفتن سکه در ماه‌های پیش از طرف عوامل بنیادی حمایت نمی‌شد؛ در واقع سکه حباب قیمتی مثبت داشت و ارزش بازاری سکه بالاتر از ارزش ذاتی آن بود. عامل سومی که باعث شد سکه کاهش  بیشتری را تجربه کند، تخلیه تدریجی همین حباب بود.  سکه در صورتی که بخواهد کاهش بیشتری را تجربه نداشته باشد، باید در انتظار رشد بهای دلار در روز شنبه باشد. با این حال، دلار در معاملات پشت خطی، خریدار زیادی نداشت و این به معنای آن می باشد که امکان دارد روز شنبه کاهش بیشتری را هم تجربه داشته باشد. در این میان، بعضی از سکه بازان به حمایت محکم ۱۰ میلیون تومانی دل خوش کرده‌اند و عده دیگری، همچنان به‌دنبال یک اتفاق سیاسی می باشند که فضای انتظاری را به پیش از انتخابات آمریکا برگرداند.
منبع : tgju.org

 

99/9/5
سقوط ارزش طلا؛ نقدینگی کدام طرف می رود؟ 

دنیای اقتصاد نوشت: در سال ۲۰۲۰ با ظهور پدیده ویروس کرونا، بازارهای جهانی تحولات بسیاری را به ثبت رساندند. فلز زرد در آغاز سال‌جاری میلادی، کار خود را در سطوح قیمتی ۱۵۰۰ دلار شروع کرده بود؛ اما با شیوع کرونا و رکود تاریخی اقتصاد، فلز زرد توانست با تکیه بر بسته‌های پولی بانک‌های مرکزی، قله تاریخی را فتح کند و وارد هزاره سوم قیمتی گردد. 
اما در هفته‌های اخیر، با انتشار اخبار مثبت ورق بازی برگشت تا ارزش طلا در روز قبل تا مرز ۱۸۰۰ دلار افت پیدا کند. در حال حاضر سه عامل مهم را می‌توان برای ریزش ارزش فلز زرد در نظر گرفت: کشف سه واکسن برای ویروس کرونا با کارآیی بالای ۹۰ درصد، دستور ترامپ مبنی‌بر شروع فرآیند انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولت آینده آمریکا و انتشار آمارهای مثبت اقتصادی از بهبود کسب‌وکار عواملی می باشند که شرایط را برای خروج پول از پناهگاه فراهم به عمل آورده اند.
طلا در شرایطی که توسط اخبار کاهشی محاصره گشته است، در دو روز قبل وارد مسیر کاهشی پرشیبی شد تا قیمت این فلز ارزشمند به پایین‌ترین سطح خود در چهار ماه اخیر برسد. طلا در حالی که تا روز آخر معاملاتی هفته گذشته در حوالی مرز قیمتی ۱۸۷۰ دلاری نوسان داشت و شمار زیادی از تحلیل‌گران خط حمایتی ۱۸۵۰ دلاری را پشتوانه‌ای محکم برای طلا در نظر داشتند، روز دوشنبه ۸۵/ ۱‌درصد و روز سه‌شنبه نیز بیش از ۵/ ۱ درصد دچار کاهش ارزش شد تا قیمت این فلز ارزشمند در روز قبل برای ساعاتی تا قیمت ۱۸۰۳ دلاری نیز کاهش پیدا کند. در روزهای قبل به طور کلی می‌توان سه عامل اساسی را برای کاهش قیمت طلا در نظر داشت. خبرهایی که با فشار بر تقاضای طلا، سبب خروج سرمایه‌ها از بازار و ورود آنها به بازارهای  تامین مالی مانند بازارهای سرمایه‌ای و بورس می‌شوند؛ عاملی که می‌تواند نویددهنده خروج از رکود جهانی و رونق بازارها گردد.

سه عامل اصلی افت طلا

مورد اول اخبار امیدوارکننده واکسن می باشد که از دو هفته قبل فشار بالایی به قیمت طلا وارد کرده است. روز قبل آسترازنکا، سومین شرکت داروسازی نیز طی ۱۴ روز به جمع تولیدکنندگان واکسن کرونا افزوده شد. خبر دومی که روز قبل ضربه دیگری به ارزش طلا زد، توییت دونالد ترامپ بود که در آن خبر از شروع فرآیند انتقال دولت به وسیله سازمان خدمات عمومی ایالات‌متحده می‌داد.  با اینکه ترامپ دوباره در توییت خود اعلام کرده است که در نتیجه نهایی انتخابات پیروز خواهد گشت، اما گفت که به رئیس سازمان خدمات عمومی و تیم مربوطه دستور داده است که کارهای لازم را برای فرآیند انتقال قدرت به جو بایدن شروع کنند. در حالی ترامپ گفته است که با توجه به منافع آمریکا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است که یکی از عوامل حمایت‌کننده طلا تنش‌ بر سر نتایج انتخابات بود و این تصمیم تا حدودی وضعیت را آرام کرده است و در نتیجه تقاضای طلا نیز به عنوان پناهگاه دارایی در مواقع نااطمینانی کاهش یافت.
سومین عامل نیز انتشار داده‌های مربوط به شاخص مدیران خرید (PMI) آمریکا در ماه نوامبر بود. در حالی که پیش‌بینی شده بود این شاخص برای ماه نوامبر به ۵/ ۵۲ واحد برسد، عدد اعلام شده سطح این شاخص را ۷/ ۵۶ نشان می‌دهد که این مقدار حکایت از بهبود فضای کسب‌وکار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و انتظارات از آن دارد. این سه عامل همراه هم طلا را به نزدیکی مرز ۱۸۰۰ دلاری کشانده‌اند.

عوض شدن ذائقه سرمایه‌گذاران

تحلیل‌گران بر این باور هستند که انتشار اخبار امیدوارکننده در ارتباط با واکسن کرونا سبب شده است، سرمایه‌گذاران بدون در نظر گرفتن حقایق کنونی اقتصاد و احتمال رکود دوباره به علت افزایش تعداد مبتلایان، دست به فروش دارایی‌های کم ریسک بزنند. علاوه بر کم شدن قیمت طلا، تغییر ذائقه سرمایه‌گذاران و گرایش بیشتر آنها به بازارهای پرریسک شواهد دیگری نیز دارند؛ تقریبا تمامی شاخص‌های سهام آسیایی و اروپایی نیز روز قبل یکدست سبزپوش بودند. شاخص STOXX ۶۰۰ که در برگیرنده سهام‌های اروپایی است روز قبل در حدود ۶/ ۰ درصد افزایش یافت. صعود شاخص‌های اروپایی در ادامه روز صعودی شاخص‌های آسیایی از جمله شاخص نیک‌کی ژاپن بود که طی یک روز ۵/ ۲ درصد افزایش در ارزش را رقم زد.

تحولات سیاسی آمریکا

از طرف دیگر اطمینان سرمایه‌گذاران از انتقال قدرت کم‌تنش‌تر میان دونالد ترامپ و رئیس جمهور منتخب جو بایدن باعث شد تا روند متزلزل ریکاوری اقتصادی، اکنون با خطرات کمتری روبرو شود. با توجه به شرایط پیش آمده برای طلا، تحلیل‌گران تکنیکال بازار فلز گرانبها بر این باور هستند که با توجه به روند کاهشی طلا در روزهای اخیر، اکنون احتمال ورود این فلز ارزشمند به کانال ۱۷۰۰ دلاری نیز هست. شاید تنها خبری که در حال حاضر امیدواری برای سرمایه‌گذاران بازار طلا به‌وجود آورده است، صحبت از انتخاب جنت یلن رئیس سابق فدرال رزرو برای تصدی پست وزیر خزانه‌داری آمریکا می باشد. تحلیل‌گران بر این باور هستند در صورتی  که یلن بتواند جانشین استیون منوچین در دولت آینده آمریکا شود، شانس تصویب بسته‌های حمایتی با ابعادی قابل توجه افزایش می یابد و این موضوع می‌تواند دوباره باعث آغار روند صعودی جدیدی برای طلا گردد.
منبع : tgju.org

 

99/9/4
نرخ طلا به قعر ۴ ماهه رسید

اقتصادنیوز : نرخ هر اونس طلا در نخستین روز هفته در بازار‌های جهانی، معادل ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین سطح در راند کاهشی از قله ۲۰۰۰ دلار، رسید. علت این سقوط اما کمی با هفته‌های پیش تفاوت دارد.
طبق گزارش اقتصادنیوز، نرخ پایانی اونس طلا در  نخستین روز هفته (در بازارهای جهانی) 33 دلار نسبت قیمت آغازین دارای کاهش بوده است. قیمت اونس فلز زرین با این کاهش قیمت بر روی 1837 دلار بسته شد. این حدود قیمت به معنای شکست و سقوط از کف‌های حمایتی 1850 و 1840 دلار بوده است. کف‌های حمایتی که پس از صعود قیمت اونس به 2000 دلار، همواره پایدار مانده بودند. قیمت لحظه‌ای اونس طلا با رسیدن به 1831 دلار به پایین‌ترین قیمت خود در 4 ماه و 4 روز قبل رسید، بازه ای که طلا در مسیر افزایش به کانال 1900 دلار و سپس قله 2000 دلار بود.
همانند دو هفته قبل، سقوط این هفته بازار طلا در روز دوشنبه اتفاق افتاد. همچنین مانند دو هفته قبل، اخبار واکسن کرونا دوباره در دوشنبه منتشر گشت.  اما برخلاف دو هفته قبل نمی‌توان با قاطعیت گفت که علت سقوط، اخبار واکسن کرونا بوده است. در حالی که امکان دارد گفته شود که سومین واکسن کرونا سرمایه‌گذاران را به بهبود اقتصادی خوش‌بین‌تر و نسبت به آینده طلا بدبین‌تر کرده است، اما در نهایت کاهی که کمر شتر را شکست، انتشار آمار شاخص مدیران خرید آمریکا بود که بهتر از انتظارات پیش رفت.

محرک‌های بازار طلا اقتصادی شدند

شاخص مدیران خرید آمریکا (PMI) که در ایران تحت عنوان شامخ نیز شناخته شده است، شاخصی می باشد که در بازار طلا کمتر به آن توجه می گردد و در چند ماه قبل تاثیر چشم‌گیری بر این بازار نداشته است.
 به بیان سایت اینوستینگ این شاخص که توسط Markit Economics منتشر می گردد، آماری را  بر طبق نظرسنجی از بیش از 400 مدیر در شرکت‌های بخش خصوصی ارائه می‌دهد. سطح شاخص هنگامی که بر روی 50 قرار دارد به آن معنی می باشد که هیچ تغییری را نسبت به ماه قبل به نمایش نگذاشته است. سطح بالای 50 نشان دهنده بهبود و زیر 50 نشانگر وخامت می باشد. قرائت قوی‌تر از پیش‌بینی عموماً برای دلار حمایتی (صعودی) می باشد و برای طلا نزولی و بالعکس.
آمار ماه نوامبر این شاخص در ساعت 18:15 انتشار یافت و همزمان قیمت طلا را تا ساعت 19:40 دقیقه پایین آورد. این شاخص که ماه قبل 55 واحد بود، در این ماه میلادی به 57.7 دست یافت؛ درحالی که انتظار می‌رفت تنها به 56.9  واحد برسد. این عملکرد قوی‌تر از پیش‌بینی، منجر به ضربه‌ای مهلک به بازار طلا گشت.
با این اتفاق به نظر می آید اکنون توجه سرمایه گذاران بعد از قال مقال انتخابات، بسته محرک‌های مالی و واکسن، دوباره به آمار و ارقام اقتصادی جلب شده است. اتفاقی که هفته قبل تا حدود کمتری قابل مشاهده بود.
منبع : tgju.org
 

99/9/3
خط و نشان کشیدن واکسن ویروس کرونا برای طلا و نفت

اقتصادنیوز : اخبار واکسن کرونا نرخ اونس طلا و نفت خام را در دو هفته قبل دستخوش تحولات بسیاری کرده است آنچنان که قیمت طلا در دو هفته قبل ۴.۵ درصد افت پیدا کرده است و قیمت نفت خام ۱۳ درصد افزایش یافته است. اما آیا این پایان نفوذ واکسن در بازار‌ها خواهد بود؟
طبق گزارش اقتصادنیوز، با گشایش بازار‌ها در روز دوشنبه توجه سرمایه‌گذاران به اخبار جدید احتمالی در ارتباط واکسن‌های کرونا و تا حدودی کمتر به محرک‌های مالی خواهد بود. در دو هفته قبل بازار‌های کالایی و مالی در نتیجه اخبار مربوط به واکسن‌ها دچار دگرگونی‌های تاریخی گشته اند.
آنچنان که با خبر واکسن فایزر قیمت طلا بزرگ‌ترین افت خود را در در هفت سال قبل تجربه کرد. در نقطه مقابل، شاخص بازار‌های سهام آمریکا به بیشترین حد خود دست یافتند. میانگین صنعتی داو جونز تا نزدیکی 30 هزار واحد پیش رفت و با ثبت 29.95 هزار واحد به بالاترین ارزش تاریخ خود رسید.

رویداد‌های مهم تقویم اقتصادی هفته

اما اتفاق مهم هفته قبل بازگشت نسبی توجه و واکنش سرمایه‌گذاران به گزارش‌های آمار و ارقام اقتصادی بوده است. تحلیل‌گران انتظار دارند که با وارد شدن شوک‌های انتخابات و واکسن، بازار کمی به روند قبل بازگردد. اگرچه هر دو تسلط خود را فعلاً بر بازار‌ها حفظ می کنند. یکی از مهم‌ترین آمار این هفته تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سه ماهه سوم می باشد. آمار پیشین 33.1 درصد بوده و انتظار می‌رود این ماه این رقم تکرار گردد.
در بازار نفت خام مهم‌ترین رویداد اقتصادی گزارش هفتگی ذخایر نفت خام اداره اطلاعات انرژی آمریکا خواهد بود که مثل تولید ناخالص داخلی در روز چهارشنبه قرار است انتشار گردد.
سفارشات کالاهای بادوام (اصلی)؛ تغییر در ارزش کل سفارشات جدید برای کالاهای ساخته شده با دوام بالا، به استثنای اقلام حمل و نقل را اندازه گیری می‌کند.از آنجا که سفارشات هواپیما بسیار بی‌ثبات می باشند و برای انجام جمع‌آوری آنها چند ماه به طول می انجامد، میزان اندازه گیری اصلی، ارزیابی بهتری از روند سفارشات را به نمایش می گذارد.
ذخایر موجود نفت خام آمریکا؛ تغییر هفتگی تعداد بشکه‌های نفت خام تجاری در اختیار بنگاه‌ها توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) اندازه‌گیری می گردد.  انتشار این آمار  بر قیمت نفت خبر از میزان تورم را به میان می آورد.

آینده طلا و نفت زیر سوزن واکسن کرونا

نرخ طلا قبل از اخبار واکسن فایزر رو به رشد بود و به سبب اخبار پیشتازی و پیروزی بایدن تا به بالای 1960 دلار در حال افزایش بود. با انتشار خبر واکسن اما قیمت آن 100 دلار افت کرد. با بسته شدن بازار‌های جهانی هفته قبل قیمت طلا  بر روی 1870 دلار قرار گرفته است. این سقوط سبب شد بازدهی طلا در هفته قبل 1 درصد در ماه گذشته و در سه ماه گذشته 3 درصد افت داشته باشد. سایت والت‌اینوستور انتظار دارد قیمت طلا در پایان سال میلادی (کمی بیشتر از 1 ماه دیگر) در حدود 1891 دلار قرار بگیرد.
نرخ نفت اما واکنشی متفاوت را داشته است. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس که پیش از انتخابات 33 دلار قیمت گرفته بود، ابتدا در نتیجه انتخابات آمریکا و سپس در نتیجه اخبار مثبت واکس افزایش‌های چشمگیر را مورد تجربه داشته است. قیمت هر بشکه نفت خام  وست تگزاس اکنون از ابتدای ماه میلادی نوامبر  9 دلار یا 28 درصد صعود داشته و برروی 42.5 دلار قرار دارد. انتظار میرود نفت خام بیش از کالایی دیگر، میدان نبرد میان بالا رفتن شدت شیوع کرونا و اخبار واکسن باشد. آخرین تخمین اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای قیمت نفت خام وست تگزاس در پایان سال میلادی در حدود 40 دلار می باشد. 
اگرچه شاید ضربه اصلی واکسن جذب بازار شده باشد، اما همچنان، انتظار می‌رود این نوع اخبار تاثیر بسزایی بر بازار‌ها دارا می باشد. فایزر و مدرنا ادعای 95 درصد موفقیت در جلوگیری از علایم کرونا را مطرح کرده‌اند. اگرچه  سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به منظور تایید یا رد مصرف اضطراری این واکسن‌ها روز مشخصی را ارائه نکرده اند، احتمال می‌رود در دو هفته آتی گزارشی در این مورد  توسط FDA منتشر گردد. همچنین امکان دارد این هفته اخبار خوبی از واکسن‌های «آسترازنیکا» و «جانسون و جانسون» که زمزمه‌های آن در هفته قبل بسیار بوده، انتشار یابد. 
منبع : tgju.org

 

99/9/2
حجم خرید و فروش سکه کاهش پیدا کرد

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی ‌که معامله‌گران بزرگ برای ورود به بازار تمایلی نداشتند، معامله‌گران کوچک که عمدتا به دید کوتاه‌مدت معامله می‌کنند، وارد بازار شدند و توانستند کمی قیمت‌ها را از کف روز پنج‌شنبه افزایش دهند. روز شنبه سکه امامی ۲۳۰ هزار تومان صعود کرد و ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت گرفت. در بازار ارز هم، دلار توانست به بالای مرز ۲۶ هزار تومانی برگردد و با ۱۵۰ تومان رشد روی عدد ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گیرد.به بیان فعالان، به علت تعطیلی واحد‌های خرید و فروش سکه و طلا، حجم خرید و فروش در این بازار بسیار کاهش یافته بود. در فضایی که حجم معامله کم شده بود، گروهی از افراد با معاملات محدود، قیمت‌ها را دستخوش تغییرات محدودی کردند. البته بیشتر این معاملات در فضای مجازی یا در حاشیه بازار انجام می گرفت و خرید و فروش‌های رسمی با محدودیت های زیادی روبرو بود.

رفتار سکه‌بازان در کانال ۱۲

دسته‌ای از فعالان اعتقاد دارند تا پایان تعطیلات کرونایی سخت است که سکه به طرف سقف دو هفته قبل خود یعنی کانال ۱۴ میلیون تومانی برود. سکه همین دیروز بعد از اینکه وارد کانال ۱۲ میلیونی گشت، با کاهش تقاضا روبرو شد و بار دیگر به کانال ۱۱ میلیون تومانی برگشت. به بیان فعالان، به علت تعطیلی بازار طلا و مجتمع‌های تجاری بزرگ، شمار زیادی از فعالان بازار سکه و طلا در بازار حضور نداشتند و همین مساله سبب شد که حجم معاملات کاهش بسیاری داشته باشد. در چنین شرایطی، بعضی معامله‌گران کوتاه‌مدت سعی داشتند، با ورود به بازار کمی قیمت‌ها را افزایش دهند. این دسته تصور داشتند که قیمت سکه و دلار در آبان ماه کاهش زیادی را تجربه کرده است و آنها می‌توانند با افزایش خریدها در کوتاه‌مدت کمی برای خود سود بدست آورند. با این حال، معامله‌گران بزرگ تمایلی برای معامله ندارند، چرا که تصور دارند ریسک‌های پیش‌روی بازار بالا می باشد. به بیان یکی از بازیگران باتجربه بازار،‌ در صورتی که ایران و آمریکا وارد مذاکره بشوند، امکان کاهش مجدد بیشتر قیمت‌ها می باشد و با عبور از دوران ترامپ، خریدهای درازمدت ریسک زیادی را دارا می باشد. با این حال، در صورتی که نقدینگی با همین سرعت فعلی رشد داشته باشد، احتمال بالا رفتن مجدد سکه و دلار هم هست. روند بازارهای موازی هم تا حدودی امید سفته‌بازان دلار به رشد شدید قیمت را کمرنگ کرده است. در ۱۰ روز قبل، بورس تهران عموما سبزپوش بوده و شاخص کل این بازار بیش از ۱۵۰ هزار واحد تقویت گشته است. به این ترتیب، می‌توان این را گفت، نقدینگی تا حدی به طرف بازار سهام روانه گشته است. با این حال، در صورتی که بازارساز بازارهای جذاب دیگری را برای جذب نقدینگی شکل ندهد، احتمال این هست که بار دیگر با کاهش ارزش سهم‌ها، شاهد خروج پول‌های سرگردان از بازار ارز و طلا باشیم. بازارساز باید از فرصت آرامشی که در بازارها شکل گرفته است، برای سیاست‌گذاری‌های جدیدی استفاده به عمل آورد که زمینه‌ساز ضربه‌گیر شوک‌های احتمالی آینده باشند.
منبع : tgju.org

 

99/9/1
مکواری: آینده کاهشی طلا و افزایشی نقره


اقتصادنیوز : نرخ هر اونس طلا امروز بالاخره افزایش پیدا کرد. اما افزایش ۰.۲ درصدی امروز برای جبران ضرر‌های هفته کافی نبوده است. علت این افزایش قیمت چه بود؟ آیا واقعاً آینده طلا افزایشی خواهد بود؟ و در این صورت جایگزین طلا برای سرمایه‌گذاران چه می باشد؟
طبق گزارش اقتصادنیوز، قیمت اونس طلا در روز پایانی بازار‌های جهانی کمی صعودی بوده است. این افزایش در حالی اتفاق افتاد که قیمت طلا چهار روز متوالی کاهشی بود. با این حال، قیمت اونس طلا با 4 دلار افزایش بر روی 1870 دلار بسته شد. افزایش قیمت امروز کمک کرد تا اونس این فلز گران‌بها در هفته تنها 19 دلار یا 1 درصد افت قیمت داشته باشد که در مقایسه با کاهش 61 دلاری هفته قبل اندک تلقی می‌شود.
این هفته نیز همانند هفته قبل نوسانات بازار طلا تحت تسلط اخبار واکسن بوده است. با این تفاوت که این نوع اخبار قدرت هفته گذشته را برای تغییر قیمت بازار نداشتند. در حالی که میزان نوسانات قیمت طلا هفته پیش بیش از 100 دلار بود این هفته بالاترین قیمت لحظه‌ای 1896 دلار و پاین‌ ترین آن 1856 دلار بوده است.

علت افزایش 10 دلاری قیمت طلا در یک ساعت

علت افزایش قیمت روز جمعه، شوک نطق استیو منوچین، وزیر خرانه‌ داری آمریکا در ارتباط محرک‌های مالی و همچنین انهدام برنامه‌های اعطای وام اضطراری بود. منوچین بیان کرد که وی و رئیس ستاد کاخ سفید، مارک میدوز، روز جمعه با رهبران جمهوری خواه کنگره، در ارتباط با مذاکره در ارتباط بسته کمک‌های اقتصادی بیشتر صحبت خواهند کرد. این سخنان امید‌ها را برای تصویب محر‌ک‌های مالی جدید، که برای طلا بسیار مثبت تصور می‌شوند، بالا برد.
اما علت دیگری که باعث افزایش قیمت طلا گشت پایان دادن به اعطای وام اضطراری بود که بخشی از قانون کرز آمریکا حساب می شود. شمار زیادی این کار را  سعی برای محدود کردن گزینه‌هایی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب، برای بهبود اقتصادی تحلیل‌ کردند. سناتور شرود براون امروز بیان کرد: تردیدی نیست که دولت ترامپ و پیروان کنگره وی، فعالانه در تلاش هستند تا اقتصاد ایالات متحده را هلاک کنند. به هر حال نا اطمینانی حاصل از چنین کاری به بیان جیم وایکوف کارشناس ارشد فلزات، باعث افزایش قیمت طلا در روز جمعه شد.

مکواری؛ طلا تا 1550 دلار سقوط خواهد کرد

به بیان شرکت خدمات مالی مکواری، بزرگترین ارائه‌کننده خدمات بانکداری  و مدیریت سرمایه‌گذاری در کشور استرالیا و طبق گزارش فایننشال تایمز، کاهش قیمت این دو هفته، پایان تأثیر واکسن کرونا بر بازار طلا نمی باشد. این شرکت پیش‌بینی می‌کند قیمت طلا در سال آینده 17 درصد سقوط ‌داشته باشد و در حدود 1550 دلار قرار ‌بگیرد. درحالی که شمار زیادی مثل پیش‌بینی گلدمن ساکس چشم‌انداز طلا را حتی در شرایط بهبود اقتصادی به سبب به وجود آمدن احتمالی تورم، مثبت می‌بینند، شرکت مکاوری چنین نظری را قبول ندارد. 

امید‌ها به فلزات سبز

در بازار دیگر فلزات گران‌بها، هر اونس نقره با 0.7 درصد افزایش 24.26 دلار قیمت گرفته است. پلاتین نیز  0.7 درصد افزایش پیدا کرد و بر روی 945 دلار قرار گرفت. اما پالادیوم با 0.2 درصد به 2321 دلار کاهش پیدا کرد. به نوشته گزارش ذکر شده فایننشال تایمز، بعضی از سرمایه‌گذاران در حال انتقال سرمایه خود به سایر فلزات گران‌بها می باشند که بیشتر به تقاضای صنعتی وابسته می باشد و بنابراین احتمالاً از بهبود اقتصادی بعد از همه‌گیری سود خواهند برد. به عنوان نمونه، نقره که در صفحات خورشیدی انرژیهای پاک و پلاتین که در مبدل‌های اگزوز وسایل حمل و نقل جهت کاهش آلاینده‌ها استفاده می گردد.
منبع : tgju.org