فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار آذر 1400

1400/09/30

کاهش قیمت طلا و بیت کوین/بی توجهی به نزول نرخ بهره چین


اقتصادنیوز: روز گذشته بیت کوین و طلا هر دو روند کاهشی را پیش گرفتند و طلا مجددا به زیر ۱۸۰۰ دلار کاهش پیدا کرد.براساس گزارش اقتصادنیوز، نرخ طلا و نقره در معاملات دوشنبه کاهش یافت، زیرا فلزات امن نتوانستند از ذهنیت معامله گر و سرمایه گذار ریسک پذیر در بازار برای آغاز هفته معاملاتی تعطیلات کوتاه سود ببرند. کاهش شدید قیمت نفت خام امروز ظاهراً تجارت امن فلزات را شکست داد. طلای فوریه(بهمن) آخرین بار با افت 9.90 دلاری به 1795.00 دلار رسید و نقره نیز با کاهش 0.213 دلاری به 22.325 دلار در هر اونس رسید.

سایه اومیکرون بر بازارهای جهانی

همه‌گیری ویروس کرونا از بین نمی‌رود و در چندین کشور اروپایی شیوع آن گسترش یافته است، که سبب محدودیت‌های تجاری و مسافرتی جدید شده است. با نزدیک شدن به فصل تعطیلات، سویه اومیکرون نیز در بخش‌هایی از ایالات متحده افزایش یافته است.

ردپای محسوس چین در بازارهای ارز دیجیتالی

بیت کوین و اتر «روند کاهشی» را تجربه کردند زیرا کاهش نرخ بهره چین سبب ایجاد ریسک در خرید نمی گردد.
بیت کوین و اتر در ساعات کاری بازار آسیایی دوباره با کاهش مواجه شدند. این کاهش در حالی رخ می دهد که بازارهای سنتی چشم خود را بر کاهش نرخ بهره چین بسته و ریسک گریز شدند.
بیت کوین، برترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، نزدیک به 46هزار 500 دلار معامله گشت که نشان دهنده کاهش 0.5 درصدی در روز می باشد. اتر نزدیک به 3هزار و 850 دلار تغییر کرد و تقریباً 2 درصد در روز کاهش داشت.
بانک مرکزی چین نرخ اولیه وام یک ساله خود را کاهش داد، که یک نرخ واقعی از سال 2019 می باشد، کاهش از 3.85 درصد به 3.8 درصد، اولین کاهش در نزدیک به دو سال گذشته می باشد.
نرخ بهره تمایل به تزریق نقدینگی به اقتصاد دارد. بنابراین، پوشش های تورمی درک شده مانند بیت کوین، طلا و قیمت دارایی ها، به طور کلی، معمولاً به کاهش نرخ ها واکنش مثبت نشان می دهند.
اما اقدام بازار نشان می دهد که کاهش نرخ بهره چین در مقایسه با سیاست های انقباضی فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی بسیار کم اهمیت است. هفته قبل، فدرال رزرو سه بار افزایش نرخ بهره را در سال 2022 اعلام کرد و بانک مرکزی انگلیس نیز یک افزایش غیرمنتظره نرخ بهره را ارائه داد.
منبع : tgju.org
 
1400/09/29
شک بازار به توان فدرال‌رزرو برای رشد سه‌باره نرخ بهره!


اقتصادنیوز: آیا مهار قیمت طلا در دست گاوهای بازار است؟ تحلیلگران می گویند: «دسامبر سخت ترین ماه برای تجارت می باشد».طبق گزارش اقتصادنیوز ، بازار طلا در روزهای اخیر  به موضع تهاجمی فدرال رزرو جهت انقباض سیاست‌های مالی خود واکنش نشان داد. اونس طلا در بازارهای جهانی از روز چهارشنبه حدود 40 دلار افزایش پیدا کرد. به بیان تحلیلگران،در ادامه تصمیمات آتی فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان می‌تواند مسیر بازارها به ویژه خوش‌بینی به وجود آمده در ارتباط با طلا را تا حدودی تغییر دهد. 
طلا عملا بعد از موضع‌گیری فدرال رزرو در ارتباط تسریع برنامه کاهش نرخ اوراق وافزایش احتمالی نرخ بهره برای سال 2022 روندی افزایشی به خود گرفت. با این حال هنوز شمار زیادی متقاعد نشده‌اند که فدرال‌رزرو توانایی آن را داشته باشد که در سال آینده سه بار نرخ بهره را افزایش دهد. در صورتی که این ابهام‌ها به یقین تبدیل شود، احتمالا طلا به عنوان یک پناهگاه امن بیشتر مورد توجه فعالان بازار قرار خواهد گرفت.

هفته برای دلار:

در ایالات متحده اعلام آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم و همچنین انتشار گمانه‌زنی‌های هفتگی بیکاری در اواسط هفته از مهم‌ترین پارامترها تحلیل‌گران برای پیش‌بینی تحولات آتی بازار به شمار می‌آید.در روز پنج‌شنبه، آمار تورم و ارقام هزینه‌های شخصی نیز انتشار خواهد یافت.
در هفته منتهی به 17 دسامبر، شاخص دلار با 0.49 درصد صعود به 96.565 رسید.

هفته برای یورو:

انتشار آمار شاخص مصرف کننده آلمان و منطقه یورو در روز سه شنبه یکی از موارد تاثیرگذار در بازار به‌شمار می آید. روز پنجشنبه، اعداد تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم برای اسپانیا نیز  انتشار می یابد، باید منتظر ماند ودید این ارقام چه تاثیری بر یورو خواهد داشت.
در هفته، یورو با 0.65 درصد نزول به 1.1240 دلار رسید.
منبع : tgju.org
 
1400/09/28
آینده روشن بازار طلا در روزهای پایانی ۲۰۲۱


اقتصادنیوز: گاوهای بازار طلا از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال 2022 نمی ترسند.طبق گزارش اقتصادنیوز ، این روزها نگاه معامله‌گران به آینده طلا تا حدود زیادی مثبت شده است. در دو روز اخیر قیمت اونس طلا به بالای 1800 دلار رسید. این در حالی‌بود روز پیش از آن فدرال رزرو سیگنال داد که می تواند نرخ بهره را سه بار در سال 2022 بالا ببرد.
کریس وکیو، استراتژیست ارشد بازار در DailyFX.com، در این باره تاکید کرد: ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا و کاهش نسبی بازده واقعی اوراق قرضه  به افزایش قیمت طلا کمک می‌کند. با این حال، او اضافه کرد که اگر طلا نتواند به بالای 1835 دلار برسد، او این نوسان را یک فرصت فروش ارزیابی می‌کند.
با این حال، سایر تحلیلگران پتانسیل یک تغییر پایدارتر در بازار طلا را پیش‌بینی می‌کنند. دارین نیوسام، رئیس Darin Newsom Analysis، بر این باور می باشد که :«نرخ ها شاید در حال افزایش باشند، اما این افزایش به تدریج می باشد. با نگاهی به نمودارها، این تحلیل قابل اعتنا است که صدرنشینی فعلی دلار آمریکا ، به طلا فرصتی برای حرکت به سمت سطوح بالاتر خواهد داد.»
نیوسام اضافه کرد که بغرنج‌تر شد چالش منطقه‌ای روسیه و اوکراین می‌تواند در کوتاه‌مدت فرصت مناسبی برای رشد طلا را فراهم کند.به صورت کلی در زمان عدم اطمینان، سرمایه گذاران دوست دارند طلا را پیش خودشان نگه دارند.
این هفته 16 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند. از میان شرکت کنندگان، 11 تحلیلگر، معادل 69 درصد، روندی افزایشی برای بازار طلا در هفته آینده پیش‌بینی کردند. در عین حال، دو تحلیلگر معادل 13 درصد این بازار را کاهشی ارزیابی کردند. سه تحلیلگر معادل 19 درصد هم معتقد بودند که نوسانات بازار طلا در هفت روز آینده ناچیز خواهد بود.
در همین حال، 1027 رای نیز در نظرسنجی آنلاین خرده فروشی شرکت کرده بودند. از این تعداد، 593 نفر یا 58 درصد پیش بینی خود را در سبد افزایش نرخ طلا در هفته قرار داده بودند. 263 یا 26 درصد دیگر معتقد به روند کاهشی بازار بودند و 171 شرکت‌کننده یا 17 درصد هم روند بازار را کاملا متعادل و آرام ارزیابی کرده اند.
منبع : tgju.org
 
1400/09/27
افزایش مرزی در بازار طلا


دنیای اقتصاد : بازار رمزارزها برای مدت زیادی در حال نوسان در محدوده خاصی بود و هر از چند گاهی کوین‌‌‌های یک دسته خاص با صعود قیمتی روبرو  بودند. اما بعد از مدتی نرخ بیت‌‌‌کوین حمایت ۴۸ هزار دلار را از دست داد و تا ۴۶ هزار دلار سقوط کرد. هرچند بعد از آن سعی کرد تا به بالای ۴۸ هزار دلار بازگردد ولی موفق نبود. در بازار فلزات ارزشمند، طلا که برای مدت زیادی در محدوده ۱۷۷۰ دلار در حال معامله بود، ناگهان با فشار خرید روبرو شده و گاوها موفق شدند قیمت را از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور دهند، اما چطور این اتفاق رخ داد؟  تصمیمات FOMC
روز سه‌شنبه و چهار‌شنبه، کمیته بازار باز فدرال جلسه خود را برای تصمیم‌‌‌گیری در ارتباط سیاست‌‌‌های این سازمان در سال ۲۰۲۲ برگزار کرد. خود جلسه به تنهایی تاثیر خاصی بر بازارها نداشت ولی زمانی که نوبت به سخنرانی پاول رسید، شرایط بازارها متلاطم گشت. تا قبل از سخنرانی پاول، طلا تا کانال ۱۷۵۰ دلار نیز نزول کرده و قیمت ۱۷۵۳ دلار را دیده بود. با اتمام سخنرانی پاول، طلا وارد کانال ۱۷۶۰ دلار شد و بعد از  آن نیز به پایین بازنگشت. نتیجه سخنان پاول این شد که طلا تا مرز ۱۸۰۰ دلار صعود کرد و تا بعدازظهر روز جمعه نیز به نوسان بالای این مرز ادامه داد.
بعد از این جلسه، بر اساس صحبت‌‌‌های جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، ترس از تداوم تورم میان سیاست‌‌‌مداران آمریکایی بسیار جدی می باشد. فدرال رزرو قصد دارد  برنامه خرید دارایی‌‌‌های خود را سرعت بخشد تا این موضوع در نهایت در ماه مارس سال ۲۰۲۲ پایان یابد.
بعد از آن طی سه دوره افزایش نرخ بهره، سیاست انقباضی پولی در پیش خواهد بود تا این دوست قدیمی فدرال رزرو باز هم بتواند جلوی تورم افسارگسیخته آمریکا بایستد.
نکته جالب معاملات طلا طی جلسات نوامبر و دسامبر این کمیته، رفتار تقریبا عکس حرکت بازار بود. طی جلسه نوامبر، طلا با قیمت ۱۷۹۰ دلار باز شد، تا ۱۷۵۸ کاهش پیدا کرد و در نهایت در قیمت ۱۷۶۳ دلار بسته شد که در نتیجه ۲۷ دلار کاهش قیمت را تجربه کرد. طی جلسه دسامبر طلا با قیمت ۱۷۵۲ دلار باز شد، تا ۱۷۸۱ دلار بالا رفت و در نهایت در ۱۷۶۳ دلار بسته شد.

  سه عامل تاثیرگذار بر تصمیم پاول

به نظر می آید سه عامل مهم سبب شده تا آمریکا سیاست‌‌‌های ضدتورمی را در پیش گیرد. اول اینکه سرعت کاهش شاخص بیکاری آمریکا بسیار بالا بود. این موضوع نشان می‌‌‌داد که آسیب‌‌‌های ناشی از کرونا درحال بهبود بوده و توان خرید مردم درحال بالا می باشد و چنانچه هرچه زودتر سیاست‌‌‌های ضد تورمی اجرا نشود، اقتصاد با تورم زیادی مواجه خواهد شد.
نکته دوم افزایش بی‌‌‌سابقه هزینه نیروی کار در آمریکا می باشد. بر اساس داده‌‌‌های اداره کار آمریکا که چندی قبل از جلسه ماه نوامبر کمیته بازار باز فدرال انتشار یافت، هزینه نیروی کار در آمریکا به شدت افزایش پبدا کرده و به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۴ رسیده است. افزایش هزینه‌‌‌های نیروی کار سبب می‌‌‌شود که هزینه تولید افزایش پیدا کرده است و در نتیجه قیمت محصول نهایی افزایش یابد.
نکته سوم هم نگرانی‌‌‌ها از ایجاد موج سوم کرونا در آمریکا می باشد. بر اساس داده‌‌‌ها، با حضور سویه اومیکرون، تعداد بیماران کرونایی آمریکا درحال افزایش می باشد و چنانچه برنامه واکسیناسیون بر این سویه بی‌‌‌اثر باشد، باید بازهم سیاست‌‌‌هایی که در اوایل زمان پیدایش کرونا گرفته شد را مجدد انتخاب کرد.
در نهایت این موضوع مطرح است که با توجه به پول‌‌‌پاشی‌‌‌های اخیر دولت‌‌‌های مختلف برای عبور از بحران کرونا، آیا سیاست‌‌‌های ضدتورمی اخیر می‌‌‌توانند جلوی موج تورمی سال آتی را بگیرند یا خیر.
منبع : tgju.org

 

1400/09/25
پیش‌شرط فدرال رزرو برای رشد نرخ بهره!


اقتصادنیوز: دیروز طلا نوسانات زیادی را تجربه کرد، بیت کوین نیز در حدود 47 تا 48هزار دلار نوسان کرد.طبق گزارش اقتصادنیوز ، طلا در بازارهای جهانی پیش از سخنرانی رئیس فدرال رزرو تحت فشار قرار داشت. پیش‌بینی می‌شد که فدرال‌رزرو روند تیپرینگ را افزایش دهد، اما این پیش‌بینی دست‌کم برای چند روز اخیر تحقق پیدا نکرد.
جروم پاول رئیس فدرال رزرو بعد از نشست سیاست پولی این نهاد اعلام داشت:  نرخ بهره را در محدوده صفر بدون تغییر باقی گذاشت. با این حال، تا کید داشت: این نهاد با اذعان به فشارهای تورمی فزاینده، به تعدیل سیاست پولی خود ادامه می دهد.
جرم پاول همچنین تصریح داشت: میانگین برآوردها برای نرخ رشد تولید ناخالص سال جاری در 5.5 درصد می باشد. فعالیت های اقتصادی در سال جاری با قدرت در مسیر بهبود هستند. تورم بیشتر وطولانی‌تر از انتظارات بود، یکی از مهم‌ترین عومال آن تداوم بحران کرونا در جهان بوده است»
رئیس فدرال رزرو ادامه داد:« پیش‌بینی‌ می‌شود تورم در سال بعد نیز بالای نرخ 2 درصد خواهد بود. سویه اومیکرون نیز می‌تواند خطری برای چشم انداز اقتصادی ارزیابی شود. با این وجود سال آینده شرایط بهتر در بازار نیروی کار،به وجود می آید.»
او همچنین گفت که فدرال‌رزرو زمانی نرخ بهره را بالا می‌برد که تولید اشتغال به نقطه پیش‌بینی شده برسد؛ ما در حال پیشروی سریع به سمت اشتغال کامل هستیم. همچنین انتظار افزایش نرخ بهره قبل از اتمام تیپرینگ را نباید داشت. ما خرید اوراق قرضه را متوقف خواهیم کرد، زیرا اقتصاد به این سیاست حمایتی دیگر نیازی ندارد. هدف ما این می باشد که تا اواسط ماه مارس تیپرینگ را به پایان برسانیم.
بعد از بیانیه FOMC، طلا در تحویل فوریه(بهمن) به پایین ترین حد دو ماه اخیر خود رسید، در حالی که نقره مارس(اسفند) به پایین ترین حد در 17 ماه قبل رسید. هر اونس طلا در ماه فوریه با 7 دلار و 70 سنت کاهش به 1764 دلار و 50 سنت رسید. اما در حال حاضر با قیمت هزار و ۷۷۷ دلار معامله می گردد.

سود بیت کوین 

روز قبل بازار ارزهای دیجیتالی روند افزایشی داشتند. بیت کوین در روزی که گذشت بیش از ۴ درصد افزایش قیمت داشت. همچنین داده‌های تازه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد بازار با سرعت قابل‌توجهی در حال انباشت بیت کوین می باشند. زمانی که بازارها مشتاقانه منتظر اخبار مربوط به سیاست های فدرال رزرو بودند، بیت کوین روند افزایشی به خود گرفت.
بیت کوین (BTC) حدود 46هزار دلار پشتیبانی داشت و در تلاش است روند کاهشی کوتاه مدت را معکوس کند. با این حال، به نظر می آید صعود به سطح مقاومت 52هزار دلاری محدود می گردد.
منبع : tgju.org

 

1400/09/24
زلزله در بازار رمز ارزها / میل به خرید طلا افزایش یافت


افت قیمتی اخیر در بازار رمزارزها بسیاری از تحلیلگران را در ارتباط با روند کوتاه‌مدت این بازار دچار تردید کرده است.
طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد : با کمرنگ‌تر شدن نشانه‌های صعودی بازار رمزارزها، بیت‌کوین حوالی کمترین قیمت خود در هفته قبل در حال معامله بود. هفته قبل بیت‌کوین در کانال ۴۸ تا ۵۰ هزار در حال معامله بود که با یک ریزش آنی حمایت ۴۸ هزار دلار را از دست داد‌ و اکنون با از دست دادن ۸ درصد از دارایی‌های خود، حوالی ۴۶ هزار دلار در حال معامله می باشد. دیگر رمزارزهای بازار نیز با ریزش روبرو بودند؛ به عنوان مثال اتریوم ۱۰ درصد و سولانا ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.کاهش قیمتی اخیر در بازار رمزارزها شمار زیادی از تحلیلگران را در ارتباط روند کوتاه‌مدت این بازار دچار تردید کرده است. مهم‌ترین عامل اثرگذار کنونی، نشست کمیته بازار باز فدرال (FOMC) در روزهای چهاردهم و پانزدهم ماه دسامبر می باشد. بسیاری بر این عقیده‌اند که فدرال رزرو قصد دارد تا سرعت خرید دارایی‌ها را افزایش دهد. این موضوع سبب شده شمار زیادی از معامله‌گران از دارایی‌های پر نوسان مانند سهام و رمزارزها دوری کنند.  صرافی کوین‌بیس در متنی خطاب به سرمایه‌گذاران سازمانی اعلام کرد که سیاست‌های گرفته شده در هفته‌های آتی می‌تواند به‌شدت بر شرایط بازار رمزارزها اثرگذار باشد.  اتریوم نیز با شکست خط روند افزایشی کوتاه‌مدت خود، معامله‌گران را ترسانده و شماری از آنان انتظار افت بیشتر قیمت را دارند.
ورودی سرمایه به بازار دارایی‌های دیجیتال نیز با کاهش ۵۲ درصدی روبرو بوده است. در هفته منتهی به ۱۰ دسامبر تنها ۸۸ میلیون دلار سرمایه وارد بازار شده است. این در حالی می باشد که در هفته قبل حدود ۱۸۴ میلیون دلار سرمایه وارد بازار شده بود. از این ۸۸ میلیون دلار سرمایه وارد شده، حدود ۵۲ میلیون دلار به سمت بیت‌کوین حرکت کرده است. در هفته قبل نیز ۱۴۵ میلیون از ۱۸۸ میلیون دلار سرمایه ورودی به سمت بیت‌کوین حرکت کرده بود.
فدرال رزرو در جلسه روز چهارشنبه خود بالاخره تکلیف تصمیم خود برای افزایش نرخ بهره در سال آتی را مشخص خواهد کرد که می‌تواند تاثیر مستقیم و بسزایی در تمامی بازارهای مالی داشته باشد.

شنای خلاف جهت دوج‌کوین

درحالی که عمده توکن‌های بازار روند کاهشی دارند، دوج‌کوین خلاف جهت بازار حرکت می‌کند. علت این امر توییتی است که ایلان ماسک، چهره معروف این روزهای بازار رمزارزها، در خصوص دوج‌کوین نوشته است. وی در توییتر خود اذعان کرد که کمپانی تسلا به زودی قابلیت خرید محصولات به کمک دوج‌کوین را فعال خواهد کرد. این موضوع باعث شد قیمت دوج‌کوین به ۲۰ سنت برسد.

  خرید طلا توسط روسیه

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در خبری اعلام کرد که در ۹ ماه اخیر بانک مرکزی روسیه چهار تن طلا به شکل شمش و سکه خریداری کرده است. این میزان از سال ۲۰۰۴ تاکنون بی‌سابقه بوده است. این موضوع نشان می‌دهد بسیاری از بانک‌های مرکزی انتظارات تورمی از سال آتی دارند.
چندی پیش بود که بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی ایرلند مشخص شد این کشور پس از ۱۲ سال اقدام به خرید طلا کرده است. در داده‌های ارائه شده مشخص است که در ماه‌های اخیر این بانک حدود ۲ تن طلا خریداری کرده که احتمالا برای پوشش ریسک‌های حاصل از تورم است.
به نظر می آید انتظارات تورمی بانک‌های مرکزی برای سال آتی بسیار بالا باشد و آنان به جهت کاهش ریسک‌های ناشی از تورم اقدام به خرید طلا کرده‌اند.
این موضوع خبر بسیار مهمی برای طلا می باشد چراکه سبب می‌شود چشم‌انداز سال آینده طلا برای بسیاری از تحلیلگران و موسسات مالی، چشم‌انداز مثبت‌تری باشد و میل آنان به خرید طلا برای پوشش ریسک‌های خود افزایش یابد که در نتیجه سبب افزایش قیمت طلا خواهد شد.
منبع : tgju.org
 
1400/09/23
یک نکته مهم در ارتباط با اجرت طلای دست دوم | خریداران طلا بخوانند


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: طلا فروشانی که برای فروش طلای کهنه و دست دوم از خریدار ۱۰ درصد اُجرت می‌گیرند، اقدام غیرقانونی انجام دادند.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: با حذف قانون مالیات ارزش افزوده طلا، هزینه‌ برای خریداران کاهشی می‌شود. در حال حاضر قدرت خرید طلا توسط مردم کم شده و خیلی‌ از افراد توانایی تهیه این کالای سرمایه‌ای را ندارند.

مالیات بر ارزش افزوده طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران د رادامه گفت: حذف معافیت ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا در زمان فروش زمینه ساز رشد تقاضا برای خرید این کالا در بازار می‌شود؛ چرا که هزینه خرید طلا به نسبت قبل کاهش می یابد.
محمد ولی بیان کرد: قیمت طلا متاثر از بهای اونس جهانی و نرخ ارز می باشد. گرانی هر گرم طلا سبب شده است تا مردم بیشتر به سمت خرید طلای دست دوم و کهنه بروند که این موضوع سبب کسادی بازار فروش مصنوعات طلای نو شده است. با حذف ۹ درصدی قیمت طلا قدرت خرید در میان مردم افزایش می یابد.
محمد ولی ادامه داد: در تلاش هستیم که با هماهنگی وزارت صمت اقدامات لازم را در راستای ممانعت از فروش طلای دست دوم در واحدهای طلا فروشی به کار بگیریم.
او بیان کرد: خیلی از طلا فروشان در فروش طلای کهنه و دست دوم از خریدار ۱۰ درصد اُجرت می‌گیرند این اقدامی غیرقانونی می باشد، چرا که فروش طلای دست دوم یا کهنه بدون اُجرت می باشد و فروش آن فقط باید به نرخ روز طلا و بدون اُجرت انجام شود.  
منبع : tgju.org
 
1400/09/21
توقف بیت کوین زیر 50 هزار دلار

اقتصادنیوز: بیت کوین طی چند روز قبل نتوانسته است از سد مقاومتی مهم محدوده 50 هزار دلاری عبور کند و در کانال 48 و 49 هزار دلاری متوقف شده است.طبق گزارش اقتصادنیوز ، بیت کوین طی روزهای اخیر نوسانات بسیاری را تجربه کرد و چندین بار تلاش کرد از سد مقاومتی مهم 50 هزار دلاری عبور کند، اما هر بار با مقاومت خرس های بازار مواجه شد. روز جمعه نیز بیت کوین در واکنش به اعلام نرخ تورم 6.8 درصدی آمریکا ( که بالاترین رقم در حدود 40 سال قبل است) تلاش برای عبور از قیمت 50 هزار دلاری را از سر گرفت اما بلافاصله با لمس این محدوده ، به کانال پایین تر نزول پبدا کرد؛ روز قبل هم به کانال 47 هزار دلار رفت و مجددا به محدوده 48 هزار دلار بازگشت. با این حال بیت کوین در این لحظه (  16 و 25 دقیقه به وقت ایران)  با ثبت رشد 2.1 درصدی به 49 هزار و 551 دلار رسیده است و ارزش بازار آن حدود 926 میلیارد دلار می باشد.

نوسانات شدید اتریوم

اتریوم امروز نوسانات شدیدی را پشت سر گذاشت و چندین مرتبه به زیر 4000 دلار نزول پیدا کرد اما اکنون کمی بالاتر از این محدوده قیمتی ایستاده است. قیمت اتریوم در لحظه نگارش این گزارش (16 و 25 دقیقه) با افزایش 0.68 درصدی به 4045 دلار رسیده است. اتریوم در مقیاس هفتگی افت 3.75 درصدی را به ثبت رسانده است.

سبزو قرمز آلت کوین ها در بازار امروز

آلت کوین ها که روز قبل نوسانات زیادی را تجربه کردند؛ امروز تا حدودی از شدت نوسانات کاسته شده است.  بایننس کوین رمز ارز سوم بازار امروز با رشد 2.5 درصد رشد کرده و به 565 دلار رسیده است. 
کاردانو 4 درصد، پولکادوت 3  درصد و کرو 4 درصد رشد را ثبت کردند؛ اوالانچ و شیبااینو نیز  سبز شدند.
در مقابل، سولانا، ریپل، دوج کوین و ترا همگی کاهش پیدا کردند.  ترا با ریزش 4 درصدی بیشترین کاهش را در 24 ساعت گذشته در میان ارزهای بزرگ بازار داشته است.

جهش خوب کوچک ترهای بازار

اما امروز روز خوب آلت کوین های کوچک بازار بوده است.  OKB امروز ( 10درصد) ، Quant  ( 18 درصد) ، Gala ،( 8درصد) ، و سند باکس ( 7 درصد) رشد را در 24 ساعت اخیر  ثبت کرده اند.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال

به طور کلی در بازار امروز تا این لحظه 16:30 دقیقه 69 میلیارد دلار در بازار ارزهای مجازی پول جابجا شده و ارزش بازار ارزهای رمزنگاری شده با رشد 1.1  درصدی اکنون حدود 2.2  تریلیون دلار می باشد.
منبع : tgju.org
 
هفته ای پر از ابهام برای بازار طلا!

اقتصادنیوز: معامله‌گران بازار طلا تصویر روشنی از تحولات احتمالی این بازار در هفته آینده ندارند. پیش‌بینی‌ها نیز در این زمینه کاملا متناقض می باشد.طبق گزارش اقتصادنیوز، با توجه به نظرسنجی نرخ طلا کیتکو، یکی از مواردی که تحلیل‌گران وال استریت تاحدود زیادی برآن اتفاق نظر دارند، این مساله است که که هنگامیکه فدرال رزرو سرعت تیپرینگ را افزایش دهد، بعید است که فلز گرانبها با سقوطی ناگهانی روبرو شود.
از 13 تحلیلگر وال استریت دو بخش نزدیک 45 درصدی نظراتی کاملا متعارض دارند، یک گروه معتقد به روند افزایشی و یک گروه بازار را کاهشی ارزیابی می‌کنند.  8 درصد باقی مانده نیز روند بازار را تا حدودی ثابت و کم‌نوسان را ساهد می باشند.
وضعیت در خرده‌فروشی‌ها تا حدودی قاطعیت بالاتری داشت. در نظرسنجی کیتکو  1039 سرمایه گذار خرد شرکت کرده‌اند. طبق این نظرسنجی 53.6 درصد هفته آینده طلا را افزایشی، 23.9 درصد کاهشی و 22.5 درصد نیز کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند.
مهم‌ترین رویداد هفته آتی اعلام نرخ بهره فدرال رزرو در روز چهارشنبه خواهد بود. طلا هفته جاری را ثابت به پایان رساند و در ماه فوریه(بهمن)، آخرین معاملات آتی طلا به 1784.30 دلار رسید که 0.43 درصد در روز افزایش پیدا کند.
داده‌های نوامبر نشان دهنده این می باشد که قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا با 6.8 درصد افزایش، با سریع‌ترین سرعت سالانه در نزدیک به 40 سال اخیر افزایش پیدا کرده است. با این حال، تغییر ماهانه کمتر از ماه اکتبر(آبان) بود و تنها 0.8 درصد افزایش پیدا کرد.
فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار بلو لاین فیوچرز، وضعیت طلا در هفته آتی را مثبت ارزیابی می‌کند. او می‌گوید:« من در هفته جاری نسبت به طلا خوش بین می باشم. چیزهای زیادی در حال حاضر تاثیر گذار خواهد بود. مردم می دانند که فدرال رزرو قرار است چه کاری انجام دهد. ما به اوج تورم رسیده ایم. انتظارات تورمی شروع به کاهش خواهند کرد. بازده اوراق قرضه کاهش می‌یابد و شاخص دلار کاهش می یابد.»
منبع : tgju.org
 
1400/09/20
بازگشت نرخ بیت کوین و طلا به مسیر رشد


اقتصادنیوز: روز گذشته نرخ بیت کوین و طلا هر دو روندی افزایش داشتند.طبق گزارش اقتصادنیوز معاملات آتی فلز زرد در روز جمعه افزایش پیدا کرد، حتی در میانگین هفته به سمت جلو حرکت کرد، در حالی که واهمه از افزایش نرخ بهره در آمریکا بیشتر از عدد مطرح شده در پیش‌بینی‌ها موجب تاثیر در ارقام شاخص قیمت مصرف کننده در ماه نوامبر(آذر) شد. در حال حاضر این میزان در بالاترین حد در 40 سال قبل می باشد.
فعال ترین قرارداد آتی طلای آمریکا، دسامبر، معاملات روز جمعه را 8.10 دلار یا 0.5 درصد افزایش داد و به 1784.80 دلار در هر اونس رسید. برای هفته، 0.1 درصد افزایش پیدا کرد.
اد مویا از پلتفرم معاملات آنلاین OANDA معتقد است: «طلا  بعد از انتشار گزارش تورم  که عمدتاً با پیش‌بینی‌ها مطابقت داشت، به آرامی روند خود را به مسیر قبل بازگرداند.»
اما مویا همچنین هشدار داد که چرخه افزایش نرخ بهره یک ریسک بزرگ است و می‌تواند سبب فروش وحشتناک طلا ودر نتیجه سقوط آزاد قیمت این فلزگرانبها شود.
او بیان کرد: « محدوده معاملاتی اخیر طلا از 1760 دلار و 1800 دلار امکان دارد همچنان تا تصمیم گیری FOMC در هفته آینده باقی بماند.»
FOMC یا کمیته بازار آزاد فدرال فدرال رزرو در نوامبر تصمیم گرفت که هر ماه 15 میلیارد دلار از 120 میلیارد دلاری که برای خرید اوراق قرضه و سایر خریدهای دارایی برای حمایت از اقتصاد از زمان شیوع کووید-19 در مارس 2020 هزینه کرده است، کاهش دهد. با این حال، در هفته‌های اخیر، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و دیگر مقامات ارشد FOMC اعلام کرده‌اند که تیپرینگ سریع‌تر و افزایش نهایی نرخ بهره برای مهار تورم ناشی از پیامدهای پاندمی کرونا، ضروری می باشد.
وزارت کار روز جمعه اعلام کرد، قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا در سال منتهی به نوامبر 6.8 درصد افزایش پیدا کرده است، و همچنان به رشد هولناک خود بعد از سریع‌ترین رشد در تقریباً چهار دهه در یک ماه قبل ادامه می‌دهد.
در همین حال، آمار وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد که با از سرگیری بهبود روند بازار کار بعد از همه‌گیری، ادعاهای بیکاری در آمریکا هفته قبل به 184هزار رسید. این رقم پایین‌ترین رقم در بیش از 50 سال قبل است. در همین حال، نرخ بیکاری در ماه نوامبر به 4.2 درصد رسید.
همچنین قیمت بیت کوین، که توسط جمعی از سرمایه گذاران به عنوان محافظی در برابر تورم دیده می شود، بعد از گزارش CPI از اداره آمار کار وزارت کار ایالات متحده، 2 درصد افزایش پیدا کرد.
منبع : tgju.org
 
1400/09/18
آرامش در بازار طلا و بیت کوین


در روزی که گذشت بیت کوین و طلا نوسانات کمی داشتند و بازار تا حدی آرام بوده است.بر طبق گزارش اقتصادنیوز، نرخ طلا و نقره در معاملات چهارشنبه چندان تغییری نکرده است. علاقه خرید در طلا و نقره محدود شده است زیرا ریسک پذیری معامله گران و سرمایه گذاران به طور قابل توجهی در روزهای معاملاتی گذشته افزایش پیدا کرده است. افزایش بازده اوراق در این هفته نیز برای بازارهای طلا و نقره منفی بوده است. با این حال، علاقه فروش به فلزات به علت افزایش شدید قیمت نفت خام کاهش پیدا کرده است، که نشان دهنده این می باشد که «طلای سیاه» و رهبر بخش کالاهای خام حداقل در کوتاه مدت به پایین ترین سطح خود رسیده است. هر اونس طلا در ماه فوریه(بهمن) با 0.50 دلار کاهش به 1784.20 دلار رسید و نقره نیز با 0.098 دلار کاهش به 22.43 دلار در هر اونس رسید.
ترس از اومیکرون که در نزدیک به دو هفته قبل مشاهده شد، به سرعت محو شد به دلیل اینکه ریسک اشتهای معامله گران و سرمایه گذاران در اواسط هفته قوی شده است. فایزر به تازگی گزارش داده است که سه دوز واکسن، نوع Omicron را خنثی می کند. همانطور که Omicron از ترس بازار خارج می شود. اکنون بازار انتظار دارد که فدرال رزرو در ماه می سال آتی نرخ بهره را بالا ببرد.
همچنین در حال حاضر بیت کوین با قیمت ۵۰ هزار و ۴۶۹ دلار در بازار به فروش می رسد که به نظر می آید این ارز دیجیتالی آرام گرفته است اما تا آینده نزدیک همچنان باید صبر کرد و دید معامله گران چه واکنشی نشان خواهند داد.
منبع : tgju.org
 
1400/09/17
ترس و طمع در بازار رمزارزها/ خارج شدن بزرگان بازار طلا؟

در بازار طلا نیز ظاهرا درگیری میان خرس‌ها و گاوها به‌شدت بالا می باشد. مهم‌ترین سنگر گاوها کانال ۱۷۵۰ دلار و مهم‌ترین سنگر خرس‌ها ۱۸۵۰ دلار استبه گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد ، بعد از آنکه در هفته قبل حدود ۴۸۰ میلیارد دلار طی حرکات غیرقابل پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در بازار رمزارزها لیکویید شده و به جیب صرافی‌ها رفت، حال به نظر می آید که کمی آرامش بر بازار حاکم شده است. بیت‌کوین در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به وقت تهران حوالی قیمت ۵۱ هزار دلار درحال معامله بوده است. طلا هم همچنان در کانال ۱۹۸۰ دلار به ازای هر اونس درحال معامله می باشد.
روز دوشنبه شاخص ترس و طمع در بازار رمزارزها عدد ۱۶ را نشان می‌داد که گویای حضور ترس شدید در بازار رمزارزها بود. این عدد بعد از آرام گرفتن قیمت در محدوده معاملاتی ۴۹ تا ۵۱ هزار دلار در روز سه‌شنبه کمی بهبود پیدا کرده و تا ۲۵ افزایش پیدا کرد. با توجه به این عدد، گرچه شرایط کمی بهبود داشته ولی همچنان ترس شدیدی میان معامله‌گران وجود دارد.
در بازار طلا نیز ظاهرا درگیری میان خرس‌ها و گاوها به‌شدت بالا می باشد. مهم‌ترین سنگر گاوها کانال ۱۷۵۰ دلار و مهم‌ترین سنگر خرس‌ها ۱۸۵۰ دلار است. درحالی که در هفته‌های قبل پیش‌بینی می‌شد که روند قیمتی طلا با توجه به کشف سویه اومیکرون ویروس کرونا و سیاست‌های تورمی فدرال رزرو، رو به افزایش باشد، اما تحرکات اخیر معامله‌گران بزرگ بازار نشان از آن دارد که ظاهرا شرایط آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد پیش نخواهد رفت و نظر بازیگران اصلی بازار به این صورت نیست.
گزارش CFTC برای هفته منتهی به ۳۰ نوامبر نشان دهنده این می باشد که موقعیت‌های خرید در بازار آتی حدود ۱۴ هزار واحد و موقعیت‌های فروش هم حدود ۱۵۵۰ واحد کاهش داشته است. با توجه به این موضوع، مقدار خالص قراردادهای طلا در بازار آتی نسبت به هفته قبل حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است. آخرین‌باری که بازیگران بازار با چنین سرعتی تعداد قراردادهای خود را کم کردند درست در فوریه سال ۲۰۲۰ و کمی قبل از انتشار خبر همه‌گیری پاندمی کرونا بود.
قیمت طلا پس از عبور از ۱۸۰۰ دلار به‌شدت نوسانی بود و به همین دلیل نیز نتوانست خود را در برابر فشار فروش به وجود آمده حفظ کند. تحلیلگران بر این عقیده‌اند که به وجود آمدن تورم در سال آتی، فدرال رزرو را به سمت افزایش نرخ بهره حرکت خواهد داد. در نتیجه این عمل، صندوق‌های پوشش ریسک تمایل بیشتری برای خرید اوراق بدهی منتظره خواهند داشت و خروج کنونی آنها از بازار طلا موجب شده است تا طلا در محدوده کنونی گیر کند.
با توجه به برخی نظرات منتشر شده، فدرال رزرو از ژوئن سال آتی نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این افزایش طی چهار مرحله در سال آینده رخ خواهد داد.
البته هنوز تمام تحلیلگران از طلا ناامید نشده‌اند. گروهی از تحلیلگران بازار این فلز زرد بر این عقیده‌اند که تاکنون تاثیر افزایش نرخ بهره در سال آینده بر بازار وارد شده است و ریزش اخیر قیمت نیز حاصل فشار همین انتظار بوده است. این موضوع می‌تواند قیمت طلا را در مسیر افزایشی قرار دهد.
اوضاع در بازار نقره نیز چندان جالب نمی باشد. بر طبق گزارش CFTC میزان خالص قراردادهای بازار آتی نقره نیز نسبت به هفته قبل حدود ۸ درصد نزول داشته است. بازار نقره همچنان نیز با فشار فروش سنگینی روبرو است و فعلا نشانه‌ای از کاهش فشار فروش مشاهده نمی‌شود.
به‌طورکلی بازار همچنان در سردرگمی نظرات سیاستمداران به‌سر برده و مشخص نیست به کدام‌سو قصد حرکت دارد. باید برای روزهای آینده منتظر بود تا تصمیمات سیاست‌گذاران اقتصادی به خصوص مقامات فدرال رزرو مشخص گردد.
منبع : tgju.org

 

1400/09/16
حساس تر شدن بازارهای جهانی به کرونا/نوسانات کم طلا و بیت کوین


اقتصادنیوز:طلا و بیت کوین نوسانات اندکی را در نخستین روز معاملات هفته میلادی تجربه کردند.طبق گزارش اقتصادنیوز ، نرخ طلا در معاملات روز دوشنبه در آمریکا کمی افزایش پیدا کرد. به نظر می آید بخشی از این نوسان در بازار طلا به افزایش قیمت جهانی نفت خام مرتبط بود. طلای فوریه(بهمن)دیروز با 1.50 دلار افزایش به 1785.40 دلار رسید و نقره نیز با کاهش 0.136 دلاری به 22.34 دلار در هر اونس رسید.
به صورت کلی می‌توان گفت دیروز بازارها روندی آرام را پشت سر گذاشتند. به نظر می آید معامله‌گران و بازیگران بازار ریسک گریزی کمتری نسبت به هفته قبل داشته باشند، به ویژه اینکه طبق برآوردها و تحقیقات اولیه اعلام شده است که سویه اومیکرون ویروس کرونا، خفیف‌تر از سویه دلتای این ویروس می باشد، اگرچه اعلام شده است که امکان دارد مسری‌تر باشد.

جهش کوتاه مدت برای بیت کوین

در هفته قبل بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شاهد سقوط آزادهای کم‌سابقه و یاحتی بی‌سابقه بودند،  به طور مثال بیت‌کوین در کمتر ازچند ساعت بیش از 10 درصد از ارزش خود را از دست داد.
در حال حاضر بیت کوین 30 درصد از بالاترین قیمت ماه نوامبر(آبان/آذر) خود سقوط کرده است، اما گرت سولووی، استراتژیست ارشد بازار InTheMoneyStocks.com، معتقد است که بعضی بازیگران بازار به تازگی روی این رمزارز در سطح 48هزار دلار سرمایه‌گذاری کرده است، احتمالا آنان دست‌کم انتظار جهشی کوتاه مدت را در ارزش این رمزارز دارند.
به علت افزایش فشارهای تورمی ، فدرال رزرو گزینه های کمتری برای تحریک اقتصاد دارد. سولووی، استراتژیست ارشد بازار در این زمینه تاکید داشت: که این امر بازارهای سهام را نسبت به اخبار بد همانند سویه جدید کرونا حساس تر کرده است.
منبع : tgju.org
 
1400/09/15
یک خبر خوش در ارتباط با طلا


تسنیم : سید نظام الدین موسوی با اشاره به تغییر نحوه مالیات طلا در قوانین پیشین بیان کرد: هم اکنون هر فردی طلا، جواهر یا پلاتین خریداری می کند، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که پرداخت می کند شامل وزن این اقلام نیز می شود.سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که از ۱۳ دی ماه و بر اساس قانون مصوب مجلس، مالیات بر ارزش افزوده از اصل قیمت طلا، جواهر و پلاتین حذف می گردد.
سید نظام الدین موسوی با اشاره به اطلاعیه اتاق اصناف مبنی بر اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه بیان کرد: مجلس شورای اسلامی اوایل سال جاری با اصلاح مفادی از این قانون تغییرات مهمی در آن لحاظ کرد که از جمله می توان به فراهم شدن امکان شناسایی شرکت های کاغذی و معاملات صوری در این قانون اشاره کرد که با الزامی شدن ثبت معاملات در سامانه مودیان انجام خواهد شد. این  گام بزرگی برای شفافیت مالیاتی در این بخش می باشد.
وی با اشاره به تغییر نحوه مالیات طلا در قوانین پیشین بیان کرد: هم اکنون هر فردی طلا، جواهر یا پلاتین خریداری می کند، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که پرداخت می کند شامل وزن این اقلام نیز می گردد. یعنی اگر هراندازه قطعه طلایی که خریداری می کند سنگین تر باشد، مالیات بیشتری هم شامل می شود اما با اجرای قانون جدید که از ۱۳ دی ماه خواهد بود، دیگر مالیات از وزن این کالاها دریافت نمی شود و خریدار فقط ۹ درصد مالیات بر اجرت ساخت، حق العمل و سود فروشنده را پرداخت می کند که هزینه های خرید این اقلام را کم می کند.
موسوی همچنین با اشاره به گنجاندن شرایط فروش نسیه در اخذ مالیات بیان کرد: براساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده؛ پیمانکاران و فعالان اقتصادی که به صورت نسیه با مشتریان  کار می کنند بعد از اینکه در سامانه مودیان نحوه دریافت وجه معامله خود را ثبت و ضبط می کنند می توانند مالیات آن معامله را پس از دریافت اقساط آن از مشتری پرداخت کنند در صورتی که تا کنون چنین نبوده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر  همچنین از  جایگزین شدن سامانه به جای ممیز برای محاسبه و دریافت مالیات از مودیان خبرداد و بیان کرد: با اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده رویه مالیات ستانی تسهیل و منصفانه می گردد چراکه در حال حاضر یکی از مشکلات، اخذ مالیات از طریق ممیز است، اما با قانون جدید سامانه محوری جایگزین ممیز محوری می گردد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت از تولید داخلی در این قانون بیان کرد: در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای تولید داخل در مقابل کالاهای وارداتی و خارجی حمایت شده است و کالاهای وارداتی که مشابه داخلی داشته و آن کالای داخلی می تواند نیاز بازار را رفع کند، مشمول نرخ استاندار مالیات بر ارزش افزوده یعنی ۹ درصد می گردد.
منبع : tgju.org

 

1400/09/14
کاهش خوش‌بینی به روزهای آتی طلا/سردرگمی تحلیلگران کیتکو


اقتصادنیوز: بر طبق آخرین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو نیوز، اظهارات تند جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، آینده طلا را با نگرانی‌هایی همراه می باشد.
طبق گزارش اقتصادنیوز ، آخرین نظرسنجی نشانگر آن می باشد که تحلیل‌گران اقتصادی پیش‌بینی روشنی از آینده کوتاه‌مدت بازار طلا ندارند.به نظر می آید قیمت ها سطوح حمایتی بحرانی را حفظ می کنند و زیر 1800 دلار در هر اونس باقی می مانند. تحلیلگران وال استریت برای دومین هفته متوالی در چشم انداز کوتاه مدت قیمت طلا در یک رابطه سه جانبه گیر کرده اند و هیچ یک از سناریوها برتری چندانی بر دیگری ندارد.
تحلیلگران بازار خاطرنشان می کنند که طلا در حال تلاش برای حرکت افزایشی جدید است. با این حال آنها بر این باورند که افزایش هراس از تورم با پیش‌بینی‌ها در زمینه اقدامات فدرال رزرو در تسریع سیاست های پولی تا حدودی خنثی گشته است.
بازار طلا حتی بعد از آمار پایین‌تر از حدانتظار درباره میزان حقوق و دستمزد غیرکشاورزی آمریکا، نیز نتوانست روند افزایشی پایداری داشته باشد. روز جمعه، وزارت کار آمریکا با انتشار آمار ناامیدکننده‌ای اعلام کرد که در ماه نوامبر تنها 210هزار شغل به وجود آمده است، این آمار با پیش‌بینی تولید 550هزار شغل در این ماه فاصله زیادی داشت.
با این حال، برخی از اقتصاددانان گفته‌اند که اگرچه آمار انتشار یافته در زمینه اشتغال ناامیدکننده است، اما آنقدر ضعیف نیست که فدرال رزرو را از افزایش سرعت کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه بازدارد.
این هفته 14 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند. از میان شرکت کنندگان، 4 نفر یا 27 درصد روند قیمت طلا را صعودی پیش بین کرده‌اند. این در حالی است که 10 تحلیلگر باقی مانده هر کدام با 5 رای به سناریوهای نزولی و نوسان کمی بازار رای داده‌اند.
در همین حال، در نظرسنجی آنلاین خرده فروشی، 984 نفر شرکت کرده‌اند. از این تعداد، 501 نفر معادل 51 درصد به روند بازار طلا در هفته آینده را صعودی ارزیابی می‌کنند.  32 درصد روند را نزولی و 17 درصد نوسانات بازار را جزئی پیش‌بینی می‌کنند.
خوش‌بینی‌ها در زمینه بازار طلا نسبت به نظرسنجی قبلی کاهش پیدا کرده است. این تغییر در حالی اتفاق می افتد که قیمت طلا به نظر می رسد سومین هفته خود را در محدوده منفی به پایان برساند. هر اونس طلا آخرین بار با 0.6 درصد کاهش نسبت به هفته قبل، 1777.10 دلار مورد معامله قرار گرفت.
منبع : tgju.org

 

1400/09/13
پیش‌بینی جدید نایب رییس اتحادیه در ارتباط با نرخ طلا و سکه


باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با وضعیت بازار طلا و سکه در دومین هفته آذر ۱۴۰۰، بیان کرد: در این هفته قیمت اونس جهانی سیر کاهشی داشت که علت آن تقویت ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر بود که به طور متوسط اونس  حدود ۲۲ دلار کاهش نرخ را تجربه کرد و  در روز پنجشنبه ( ۱۱ آذر ) به یک هزار و ۷۷۰ دلار رسید.
محمد کشتی آرای اضافه کرد: از روز شنبه (۶ آذر)تا روز دوشنبه (۸ آذر) معاملات در بازار متوقف شده بود اما با شروع مذاکرات وین قیمت سکه با کمی کاهش همراه شد ولی در روزهای پایانی هفته همچنان قیمت ها به قوت خود باقی ماندند و هیچگونه تغییر محسوسی نداشتند که دلیل آن را می توان به بحث مذاکران وین و نتیجه آن نسبت داد. 
کشتی آرای تصریح داشت: نرخ سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید در آخرین روز معاملات نسبت به اول هفته تغییری نداشته اندو  به ترتیب به مبلغ ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۶۶۵ هزارتومان رسیدند. نیم سکه سکه با افزایش ۸۰ هزار تومانی به مبلغ ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه  نیز بدون تغییر به نرخ ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی به  ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان است که نسبت به اول هفته حدود ۱۰ هزار تومان افزایش نرخ را به همراه داشت. هر مثقال طلای آب شده  با افزایش ۳۵ هزار تومانی به ۵ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان رسید و هرگرم طلای ۱۸ عیار با ۸ هزار تومان افزایش در نرخ به یک میلیون و ۲۶۲ هزار تومان به فروش رسید.
حباب سکه با کاهش ۵۰ هزار تومانی به ۲۷۰ هزار تومان رسید و در مجموع معاملات در ۲ روز پایان هفته به صورت عادی انجام می‌شد که این موضوع برخلااف اول هفته می باشد که بسیاری از معاملات متوقف و  منتظر آغاز مذاکرات بود.  
منبع : tgju.org
 
1400/09/11
معامله طلا مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه می شود؟


یکی از موارد مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه، معاملات طلا می باشد که زیر ساخت های زیادی برای به مرحله اجرا رسیدن نیاز دارد.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، لایحه مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) که خرداد ماه امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تاکنون مسکوت مانده بود، اما به تازگی وزیر اقتصاد از احتمال اجرایی شدن آن طی ماه های آینده خبر به میان آورده است.
مالیات بر عایدی سرمایه جزو مالیات‌هایی است که در بیش از ۱۳۰ کشور در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. این پایه مالیاتی در واقع وسیله‌ای می باشد برای مقابله با سوداگری و برای جلوگیری از ورود نقدینگی به بازارهای غیر واقعی همانند ارز، سکه، مسکن و خودرو.
رصد و شناسایی معاملات، اولین ابزار اجرایی این پایه مالیاتی به حساب می آید. با در نظر گرفتن اینکه روزانه معاملات دارایی های مشمول این قانون بسیار است، لذا به نتیجه رسیدن قانونگذار برای اجرای این پایه مالیاتی نیازمند ایجاد زیرساخت هایی می باشد. 
یک کارشناس اقتصادی در مورد بررسی مالیات بر یکی از موارد مشمول این قانون جدید یعنی طلا اظهار داشت: نحوه محاسبه این مالیات، براساس صورتحساب‌های الکترونیکی صادره در زمان خرید و اختلاف آن با صورتحساب‌های صادره در زمان فروش می باشد. به علت جلوگیری از سوداگری، درصد مالیات برای نگهداری دارایی مورد نظر، کمتر از یکسال معادل ۳۵ درصد و بیش از یکسال براساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، کاهش پیدا می کند، به گونه‌ای که تا سال پنجم به بعد، حداقل خواهد شد.
حجت اله فرزانی ادامه داد: زیرساخت‌ صورتحساب‌های الکترونیکی در حال حاضر بابت مسکوکات سکه و طلا براساس کد ملی که در فاکتورها درج می‌شود، لحاظ خواهد شد، یعنی بخشی از زیرساخت‌های لازم عملیاتی شده است. اما نحوه محاسبه و اینکه مبنای قیمتی برای سایر منسوجات طلا به چه ترتیبی خواهد بود، در هاله‌ای از ابهام می باشد.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در این قانون، معادل گرمی طلای ۱۸ عیار مبنا قرار گرفته و براساس نرخ اعلامی بانک در تاریخ خرید و فروش لحاظ می‌شود که این مساله نیز به پیچیدگی‌های محاسبه اضافه می کند. از جمله موارد چالش برانگیز دیگر، این می باشد که دوره ۵ سال و بیشتر را مشمول تعدیل شده با تورم می‌دانند. یعنی می‌خواهند برای دوره بیش از ۵ سال، آثار تورم را در عایدی بر سرمایه حذف کنند. اما با توجه به اینکه کشور ما دچار تورم بالایی می باشد، می‌طلبد که بند تعدیل، برای مدت زمان ۵ سال، کوتاه‌تر شود. زیرا گرفتن مالیات از بخشی که به علت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها رخ داده، خیلی منطقی نمی باشد.
او بیان کرد: در این قانون به کارپوشه‌های افراد اشاره شده است که از این بابت تعبیه شدن زیرساخت‌های آن در سازمان امور مالیاتی، جای سوال خواهد بود.
فرزانی بیان کرد: در این پایه مالیاتی، صورتحساب‌های الکترونیکی مبنای محاسبه قرار می‌گیرند. اما باید در نظر داشت که طلا می‌تواند موارد ثبت نشده‌ای نیز داشته باشد که شناسایی را دچار مشکل می‌کند. بنابراین، این طرح در این موارد نیازمند بازبینی می باشد. به ویژه اینکه موارد غیر ثبتی و الکترونیکی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ما در سطح پایین قرار دارند که خود این موضوعات مزید بر علت خواهد شد و بی نظمی‌هایی را به وجود می آورد.
بدون مدیریت بازار طلا، اجرای CGT غیرممکن می باشد.
محمدرضا یزدی زاده، دیگر کارشناس اقتصادی بیان کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)، بسیار مشکل زا و مخرب می باشد. زیرا طبق آنچه که در کلیات آمده، به فعالیت‌های غیرمولد و معافیت آن‌ها مشروعیت کامل داده شده است. بنابراین، در سیستمی که پربازده ترین، نقدشونده‌ترین و کم ریسک‌ترین فعالیت‌ها از مالیات معاف می باشند، نمی‌توان انتظار داشت کسی به دنبال تولید برود.
او تاکید داشت: امیدوارم که یک لایحه معقول، با در نظر گرفتن تمام جوانبی که مالیات CGT به عنوان اساسی‌ترین مالیاتی که باید در کشور اجرا شود، مورد اجرا قرار بگیرد. اگر نتوانیم ارز و طلا را در کشور مدیریت کنیم، اجرای CGT نیز غیر ممکن و مخرب می باشد.
منبع : tgju.org
 
1400/09/10
معامله‌گران بیت‌کوین دست به ماشه/ نرخ طلا در سراشیبی


بر طبق داده‌های شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین، به نظر می آید شمار زیادی از معامله‌گران دارایی‌های خود را به صرافی‌ها انتقال داده اند. این موضوع نشان از آن دارد که این گروه دست به ماشه می باشند تا درصورت انتشار اخبار بد، دارایی‌های خود را نقد کنند تا در زمان مناسب‌تر، باز هم خرید داشته باشند. بر طبق این داده‌ها طی ۴ روز قبل بیش از ۲۴هزار و ۹۵۰ بیت‌کوین وارد صرافی‌ها شده است.
به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از دنیای اقتصاد : هشدار مدیرعامل شرکت داروسازی مدرنا‌ در خصوص کاهش تاثیرگذاری واکسن‌های موجود در برابر سویه اومیکرون، سبب شد ترس دوباره به بازارها بازگردد و احساسات در حالت ریسک قرار گیرد. بیت‌کوین با کاهش قیمت ۵/ ۲ درصدی در برخی صرافی‌ها به زیر ۵۶ هزار دلار هم رسید، اما بلافاصله به بالای این محدوده بازگشت و تا ساعت ۳:۳۰ روز سه‌شنبه به وقت تهران، در کانال ۵۹ هزار دلار هم معامله شده است. شاخص اس‌اند‌پی‌۵۰۰ افت ۲/ ۱ درصدی را تجربه کرد. هر اونس طلا بعد از ظهر دیروز بین ۱۷۱۷ تا ۱۸۱۰دلار معامله گشت. اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا نیز با جذب تقاضا حاصل از ترس شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا، ۴۷/ ۱ رصد افزایش داشت.استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال تایمز اظهار داشت که واکسن‌های فعلی احتمالا در برابر نوع جدید بسیار کمتر اثرگذار خواهند بود. بانسل افزود که شرکت‌های داروسازی امکان دارد ماه‌ها طول بکشد تا واکسن‌های مناسب برای مقابله با اومیکرون تولید کنند. اظهارات بانسل سبب ایجاد سیلی از نگرانی‌ها در بازارهای مالی شد و مجددا شمار زیادی از دارایی‌های ریسکی با کاهش قیمت روبرو شدند. البته بعد از انتشار این خبر، خبر دیگری انتشار یافت که ظاهرا با وجود سرعت شیوع بالای این سویه در آفریقای جنوبی، علائم و عواقب آن بسیار خفیف می باشد که این خبر موجب رشد دوباره در بازار رمزارزها شد. در کنار این موضوع، اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در خصوص اینکه سویه اومیکرون «علت نگرانی است» و نه «علتی برای وحشت» سبب شد که کمی آرامش به بازارها بازگردد.
وی همچنین اذعان کرد که با بازگشت قرنطینه‌های دردناک برای اقتصاد مخالف می باشد و محدودیت‌هایی که سبب آسیب سنگین به اقتصاد شود را رد خواهد کرد. بازارها پس از اعلام کشف این سویه جدید با ریزش شدیدی روبه‌رو شده بودند به‌طوری‌که بیت‌کوین تا ۵۳هزار و ۶۰۰ دلار کاهش پیدا کرده بود. معامله‌گران بر این عقیده بودند که در صورت بدتر شدن وضعیت، سیاست‌های حمایتی را در پیش خواهند گرفت که مشابه اوایل همه‌گیری کرونا خواهد بود. این سیاست‌ها فشار سنگینی را بر پیکره اقتصاد وارد می‌کرد و دولت‌ها و بانک‌های مرکزی تحت فشار زیادی قرار می‌گرفتند. با توجه به اینکه تورم در سطح جهانی بیش از حد انتظار می باشد، قرنطینه‌ها و محرک‌های بیشتر می‌تواند منجر به رکود تورمی شود، دوره‌ای که با رشد پایین و فشارهای قیمتی بالا شناخته می‌شود.

معامله‌گران بیت‌کوین دست به ماشه

براساس داده‌های شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین، به نظر می آید شمار زیادی از معامله‌گران دارایی‌های خود را به صرافی‌ها منتقل کرده‌اند. این موضوع نشان از آن دارد که این گروه دست به ماشه می باشند تا درصورت انتشار اخبار بد، دارایی‌های خود را نقد کنند تا در زمان مناسب‌تر، باز هم خرید داشته باشند. بر اساس این داده‌ها طی ۴ روز قبل بیش از ۲۴هزار و ۹۵۰ بیت‌کوین وارد صرافی‌ها شده است.

  طلا در سراشیبی

در حالی که به انتهای سال میلادی نزدیک می‌شویم، طلا و نقره نشانه‌های افزایشی خاصی از خود نشان نداده‌اند. کاهش شدید قیمت طلا در هفته قبل آسیب سنگینی به شرایط تکنیکال این فلز ارزشمند زد. چنانچه طلا سنگر کنونی خود را از دست بدهد، ایستگاه بعدی ۱۷۵۰ و در نهایت ۱۷۰۰ دلار خواهد بود.  در تمامی بازارهای مالی، رفتار قیمت می‌تواند به ما نشان دهد که در روزها یا ماه‌های آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. پس استراتژی خود را بر مبنای رفتار قیمت تنظیم کرده ولی از اخبار غافل نباشید.
منبع : tgju.org
 
1400/09/09
تداوم هراس بازار از سویه جدید ویروس کرونا!


اقتصادنیوز: نرخ طلا و نقره در معاملات دیروز روندی نزولی داشت. با این حال بیت‌کوین توانست با تغییر مسیر به لاین افزایش وارد شود.طبق گزارش اقتصادنیوز ، نرخ طلا و نقره در معاملات روز دوشنبه در آمریکا کاهش پیدا کرد. فلزات گرانبها تحت فشار مولفه‌هایی از جمله تقویت شاخص دلار آمریکا، جهش در بازار سهام آمریکا و افزایش بازده اوراق قرار داشتند. طلای فوریه(بهمن) با کاهش 3.40 دلاری به 1784.70 دلار رسید و نقره نیز با 0.31 دلار کاهش به 22.82 دلار در هر اونس رسید.
هرچند که سایه ترس از سویه جدید کرونا-اومیکرون- نسبت به روزهای قبل کمر‌نگ‌تر گشته است،  اما باید گفت به هیچ عنوان نمی توان رویکرد معامله گران و سرمایه گذاران را در شروع هفته خوش بینانه ارزیابی کرد. اکنون گزارش‌ها تاکید می‌کنند که سویه Omicron امکان دارد خفیف‌تر از سویه‌های قبلی باشد، اما روند تهاجمی آن بسیار بیشتر است و احتمالا در ترکیب واکسن‌ها برای رفع این تهدید تغییراتی باید اندیشیده شود.
آمار برای خرید دارایی های امن همانند طلا، دلار آمریکا و اوراق خزانه داری آمریکا همچنان صعودی می باشد. بعضی کشورها مرزهای خود را به روی خارجی‌ها بسته‌اند، اگرچه سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این امر زودهنگام می باشد. بعضی از تحلیل‌گران بازار پیش‌بینی می‌کنند که به تدریج واهمه از ترس اومیکرون در بازارهای جهانی کاهش پیدا خواهد کرد.

افزایش بیت‌کوین

با بهبود پیش‌بین‌ها از آینده بازار ارز دیجیتالی، دیروز بیت کوین به بالای مرز 58 هزار دلاری بازگشت. مرز مقاومتی بعدی در مقابل روند افزایشی این رمزارز، مرز 60 هزاردلاری می باشد که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی مجدد به تسخیر این رمزارز در آید.
منبع : tgju.org
 
1400/09/08
به نفس نفس افتادن ارزهای دیجیتال


اخبار مثبت از پذیرش بیتکوین در کشورهای مختلف هم نتوانست رمزارزها را به حرکت درآورد.
طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، لایحه به رسمیت شناخته شدن ارزهای دیجیتالی در اوکراین بعد از چندین ماه تلاش موافقین طرح با اکثریت آرا در پارلمان این کشور تصویب شد تا بدین ترتیب اوکراین نیز به جمع کشورهایی بپیوندد که ارزهای دیجیتالی را به رسمیت شناخته اند. اخبار رسیده از منابع خبری حاکی از آن می باشد که در پاناما و جمهوری دومینیکن نیز برخی از نمایندگان مجلس در حال تلاش برای تصویب طرح هایی مشابه در کشورهای خود می باشند تا به تراکنشات مرتبط با رمزارزها رسمیت ببخشند.  
جدال بین دیدگاه های افزایشی و کاهشی در بازاررمزارز به شدت افزایش یافته و فشار فروش نیرومند سبب شده است تا حتی اخبار بسیار مثبت بازار نظیر شروع بررسی لایحه قانونی اعلام شدن بیتکوین و ارزهای دیجیتالی دیگر در پاناما نیز نتوانند منجر به یک صعود نیرومند شوند.  بعضی از تحلیلگران معتقدند بازار در ماه سپتامبر وارد فاز استراحت و حتی اصلاح خواهد شد قبل از آن که حرکت صعودی اش را از سر گیرد.  
بیتکوین به عنوان ارز رسمی السالوادور قابلیت معامله پیدا کرد. مک دونالد اعلام کرد در شعبات این برند در السالوادور امکان پرداخت با بیتکوین وجود خواهد داشت. از طرف دیگر هنوز بسیاری از کشورها از جمله روسیه با تردید به رمزارزها نگاه می کنند. کرملین با صدور بیانیه ای اعلام کرد به علت آسیب های احتمالی به نظام مالی روسیه، این کشور هنوز آمادگی پذیرش بیتکوین یا هیچ ارز دیجیتالی دیگری را ندارد.  
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۱۲۰ میلیارد دلار برآورد می گردد که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۹۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
در حال حاضر ۴۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم می باشد. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین به وجود آمد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن صورت پذیرفت.
 به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۵ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار می باشد.
۱- بیت کوین
قیمت: ۴۶ هزار و ۳۶۴.۳۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۴۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۴۸ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۴۵۳.۶۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۵۳ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۴۷ درصد کاهش
۳- کاردانو
قیمت: ۲.۵۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۵.۳۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۶۶ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۴۱۹.۳۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱.۳۳ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۹۸ درصد کاهش
۵- تتر
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش
۶- ریپل
قیمت: ۱.۱۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۴۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۳۸ درصد کاهش
۷- سولانا
قیمت: ۱۸۸.۰۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲.۲۳ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴۳.۵۵ درصد افزایش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۲۵۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۳۲ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۱۷ درصد کاهش
۹- پولکا دوت
قیمت: ۳۰.۱۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۹.۵۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۵۲ درصد کاهش
۱۰ - یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش
منبع : tgju.org

 

1400/09/07
سردرگمی عجیب بین تحلیل‌گران بازار جهانی طلا!


اقتصادنیوز: تحلیل‌گران کیتکو بر این باور هستند که طلا در هفته آتی شاهد نوسانات متعددی خواهد بود.طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از آخرین نظرسنجی هفته نامه کیتکو نیوز، سرمایه گذاران طلا باید خود را برای افزایش نوسانات بازار در کوتاه مدت آماده کنند.
این هفته 15 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی طلای کیتکو نیوز شرکت داشته اند. در این نظرسنجی برای دومین بار در تاریخ، یک تساوی سه جانبه به وجود آمد. به این ترتیب هر یک سناریوهای ممکن در ارتباط بازار طلا پنج رای به دست آورد.
در همین حال، در نظرسنجی آنلاین خرده فروشان بازار،  از مجموع 1527 شرکت کننده،  1024 یا 67 درصد، پیش‌بینی می‌کنند قیمت طلا در هفته آتی افزایش پیدا می کند. 304 نفر دیگر بازار را کاهشی ارزیابی می‌کنند،  199 رأی دهنده دیگر نیز بازاری متعادل را پیش‌بینی کرده‌اند.
مشارکت در نظرسنجی این هفته بالاترین میزان از اواسط ژوئن(تیر) بود، زمانی که بازار طلا شاهد سقوط ناگهانی بود که شمار زیادی آن را فرصتی برای خرید تلقی کردند.
این پیش‌بینی‌های متفاوت تعجب‌برانگیز نمی باشد، زیرا بازار طلا هفته پرنوسانی را به پایان رسانده است. بعد از اعلام کاخ سفید مبنی بر اینکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، جروم پاول را به عنوان رئیس فدرال رزرو معرفی کرده است،  بازارها این را به عنوان یک سیگنال جنگی در نظر گرفتند و نرخ طلا به پایین ترین حد سه هفته اخیر رسید.
با این حال، با نزدیک شدن به آخر هفته، نگرانی‌های مجدد از همه‌گیری کووید19 و کشف سویه جدید در آفریقای جنوبی شمار زیادی از بازیگران بازار را به سمت پناهگاه‌های سنتی از جمله طلا سوق داد. حال باید منتظر ماند دید در هفته جاری سناریوی کدامیک از تحلیلگران جامه عمل خواهد پوشید.
منبع : tgju.org
 
1400/09/06
گران شدن 3 درصدی ویک درصدی طلا / دلار 30 هزار تومانی در راه است؟


اقتصادنیوز: بعضی معامله‌گران اعتقاد دارند که بعد از ماه‌ها توقف مذاکرات و مواضع حداکثری طرفین، سخت است که توافق معناداری صورت پذیرد. این دسته امیدوارند اسکناس آمریکایی در هفته جاری به بالای مرز ۳۰ هزار تومانی برود.طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، در آخرین روز هفته، روند افزایشی دلار متوقف شد و این ارز نتوانست به بالای محدوده مقاومتی ۲۹ هزار و ۲۰۰تومانی نفوذ داشته باشد. به بیان فعالان، عدم صدور قطعنامه در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌‌ای ایران، یکی از عواملی بود که زمینه‌ساز کاهش شدت نوسان دلار شد. روز پنج‌شنبه اسکناس آمریکایی دچار کاهش ۱۰۰ تومانی شد و در محدوده ۲۹ هزار تومانی به کار خود پایان داد.
به بیان فعالان، بعد از اینکه دلار در روز چهارشنبه رشد سنگین بالای ۵۰۰ تومان را تجربه کرد، معامله‌گران به فاز احتیاطی رفتند. آنها از آغاز صبح پنج‌شنبه منتظر برگزاری جلسه شورای حکام بودند و تلاش کردند با احتیاط اقدام به خرید و فروش کنند. شایعه‌ها و گمانه‌‌زنی‌ها قبل از جلسه شورای حکام حکایت از آن داشت که قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد و طرفین غربی منتظر برگزاری مذاکرات هسته‌ای در تاریخ ۸ آذر باقی خواهند ماند. همین اتفاق نیز افتاد و بعدازظهر پنج‌شنبه اعلام شد که در جلسه شورای حکام قطعنامه‌ای صادر نگشت. به‌نظر می آید بازار در آغاز هفته نیز بیشتر به گمانه‌زنی‌ها پیرامون مذاکرات هسته‌ای حساس باشد. در صورتی که اخبار مثبتی از مذاکرات انتشار یابد، احتمال کاهش سریع دلار وجود دارد. با این حال، بعضی از معامله‌گران اعتقاد دارند که بعد از ماه‌ها توقف مذاکرات و مواضع حداکثری طرفین، سخت است که توافق معناداری صورت پذیرد.
این دسته امیدوارند اسکناس آمریکایی در هفته جاری به بالای مرز ۳۰ هزار تومانی برود. دلار در هفته قبل نیز توانست حدود ۳ درصد افزایش قیمت را ثبت کند و در صورتی که روند افزایشی با این شدت ادامه پیدا یابد، احتمال شکست مرز ۳۰ هزار تومانی وجود دارد. با این حال، سال قبل زمانی که اسکناس آمریکایی از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرد، بازار در کمتر از یک هفته به جاده کاهشی بازگشت و برای ماه‌ها شاهد افزایش قیمت معنادار نبود. در اواخر مهرماه ۹۹ بود که دلار با سرعت زیادی در مسیر صعودی قرار گرفت و حتی توانست تا محدوده ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومانی رشد کند. با این حال، لحظه‌ای که بازار کمی در انتخاب مجدد ترامپ تردید کرد، فروش‌های ارزی زیاد شد و بعد از پیروزی بایدن نیز روند فشار فروش ادامه پیدا کرد. در مقاطعی از سال قبل حتی دلار تا مرز ۲۱هزار تومان کاهش پیدا کرد.
جدا از بازار دلار در هفته قبل میزان خریدها در بازار سکه نیز قابل توجه بود. سکه در طول هفته توانست یک درصد افزایش قیمت را به ثبت برساند. این افزایش قیمت در حالی رقم خورد که در روز آخر هفته، فلز گران‌بهای داخلی ۸۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و تا محدوده ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. با توقف افزایش قیمت سکه در انتهای هفته این فلز گران‌بها نتوانست به بالای مقاومت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نفوذ کند. به بیان فعالان، اگر کاهش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی نبود، سکه حتی می‌توانست به بالای مرز ۱۳ میلیون تومانی نفوذ داشته باشد. اونس طلا در بیشتر روزهای هفته روند کاهشی را داشته است و تا روز پنج‌شنبه زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلار نوسان کرد. با این حال، روز جمعه طلا افزایشی شد و این موضوع امکان دارد تغییرات قیمتی فلز گران‌بهای داخلی در روز شنبه را تحت تاثیر قرار دهد.
منبع : tgju.org
 
1400/09/04
صعود طلا متوقف شد/آخرین قیمت


ایسنا نوشت: نرخ طلا بعد از کاهش به مدت چهار روز معامله متوالی، در معاملات روز چهارشنبه در آستانه تعطیلات روز شکرگزاری با وجود رشد ارزش دلار، با کمی افزایش بسته شد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد نزول، به ۱۷۸۳ دلار و ۱۸ سنت رسید. بهای معاملات این بازار ابتدا تا سطح ۱۷۷۷ دلار و ۸۰ سنت عقب نشینی کرده بود که پایینترین قیمت در بیش از سه هفته قبل بود.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۵۰ سنت معادل کمتر از ۰.۱ درصد صعود، در ۱۷۸۴ دلار و ۳۰ سنت بسته شد.
طلا اوایل هفته جاری تحت تاثیر انتظارات برای شتاب گرفتن روند عادی سازی سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا بعد از انتصاب مجدد جروم پاول به سمت رییس این بانک مرکزی که سبب تقویت ارزش دلار شد، به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار نزول پیدا کرد.
دیوید مگر، مدیر معاملات فلزات شرکت "های ریج فیوچرز" اظهار داشت: بازار طلا از نگرانیها نسبت به اقدام بانک مرکزی آمریکا در شتاب بخشیدن به تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه یا افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره تحت فشار قرار گرفته است.
طبق جزییات نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، مقامات متعدد بانک مرکزی آمریکا اظهار کرده اند با سرعت بخشیدن به حذف برنامه خرید اوراق قرضه در صورت بالا ماندن تورم و حرکت سریعتر به سمت بالا رفتن نرخهای بهره موافق می باشند. نرخهای بهره بالاتر، هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و به جذابیت سرمایه گذاری در آن لطمه می زند.
ادوارد مایر، تحلیلگر کپیتال مارکتس بیان کرد: به نظر می آید با توجه به عقب نشینی اخیر قیمتهای انرژی، سرمایه گذاران طلا احتمال می دهد تورم ملایمتر گردد.
بر طبق گزارش رویترز، انتشار آماری که نشان داد شمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا به پایینترین حد از سال ۱۹۶۹ رسیده و گزارش جداگانه ای که رشد اقتصادی ۲.۱ درصد بر مبنای سالانه را نشان داد، به فشار کاهشی بر قیمت طلا اضافه کرد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۹۷۴ دلار و سه سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد نزول، به ۱۸۵۴ دلار و ۳۲ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۹ درصد کاهش، به ۲۳ دلار و ۴۲ سنت رسید.
منبع : tgju.org
 
1400/09/02
تعیین سکاندار چهارسال آتی فدرال رزرو؛ نزول ۴۰ دلاری طلا


اقتصادنیوز: در روزی که پشت سر گذاشتیم جو بایدن رئیس چهارسال آتی فدرال رزرو را تعیین کرد. این رویداد بازارهای جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داد.طبق گزارش اقتصادنیوز ، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، حکم جروم پاول رئیس فعلی فدرال رزرو  را برای یک دوره چهارساله دیگر تمدید کرد.
کاخ سفید در اطلاعیه دیروز خود اعلام کرد که رئیس جمهور بایدن بعد از پایان دوره فعلی ریاست فدرال‌رزرو در فوریه(بهمن)، پاول را مجددا به عنوان گزینه خود برای ریاست فدرال رزرو معرفی خواهد کرد. در این اطلاعیه ضمن تمجید از اقدامات پاول به نقش محوری او در نزول تأثیر اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا و همچنین ایجاد 5.6 میلیون شغل و نزول نرخ بیکاری به 4.6 درصد اشاره شده است.

طلا کاهش پیدا کرد

انتشار این خبر در بسیاری از بازارها واکنش‌هایی را به همراه داشت. در این زمینه فلز زرد نزول پیدا کرد زیرا شاخص دلار آمریکا به بالاترین حد در 15 ماه قبل رسید. قیمت طلا دیروز تحت فشار فروش قوی قرار گرفت و در معاملات روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح در دو هفته اخیر رسید. 
با باقی ماندن پاول به عنوان رئیس فدرال رزرو، معامله گران و سرمایه گذاران پیش‌بینی می‌کنند که سیاست پولی آمریکا در مسیر فعلی خود باقی خواهد ماند.
دیروز نرخ طلا در ماه دسامبر با افت 34.50 دلاری به 1817.80 دلار رسید.

حمایت از ۵۳ هزاردلار

خریداران بیت کوین (BTC) در آخر هفته فعال باقی ماندند، اگرچه قیمت در حدود سطح مقاومت 60هزار دلاری محدود گشت.
این رمزارز به ثابت شدن قیمتی خود ادامه می‌دهد و عقب‌نشینی‌ها به حمایت ۵۳هزار دلاری محدود باقی مانده است.
منبع : tgju.org
 
1400/09/01
سکه امامی خط حساس را شکست داد/تغییر رفتار در بازار دلار


در آخرین روز آبان ماه، دلار توانست با قدرت از محدوده مقاومتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رد شود.
طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد ، در آخرین روز آبان ماه، دلار توانست با قدرت از محدوده مقاومتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کند. ساعت ۳ بعدازظهر روز گذشته، اسکناس آمریکایی در محدوده ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان قرار گرفت که ۱۹۰ تومان بیشتر از روز آغازین هفته بود. بالا رفتن قیمت دلار در شرایطی رخ داد که در روز شنبه، این ارز حتی تا نزدیکی مرز ۲۸ هزار تومانی کاهش پیدا کرده بود. تغییر روند قیمتی دلار در انتهای آبان حکایت از تغییر رفتار معامله‌گران را دارا بوده است.حتی روند میان‌مدت نیز حکایت از تغییر رفتار معامله‌گران دارد. دلار در مقیاس ماهانه در آبان ماه 5/ 3 درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی بود که در مهرماه پس از 5 افزایش متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفته بود.
به بیان فعالان، بالا رفتن قیمت دلار در انتهای آبان ماه بیشتر ناشی از بالا رفتن تقاضای حواله‌ای بود، چرا که درهم در این روز توانست تا بالای محدوده 7 هزار و 700 تومان نفوذ کند. با این حال، علت کلی افزایش سطح قیمتی دلار در آبان ماه ناشی از تغییر کلی انتظارات معامله‌گران در مورد آینده مذاکرات هسته‌ای بوده است. در این ماه اعلام شد که قرار است ایران و طرف‌های برجام به علاوه آمریکا در اوایل آذرماه با یکدیگر مذاکره داشته باشند. با این حال، شرایط خبری به گونه‌ای پیش رفت که انتظار برای احیای برجام کاهش پیدا کرد.  در آخرین هفته آبان‌ماه کمی میزان احتیاط معامله‌گران بیشتر و به واسطه نزدیک شدن به مذاکرات هسته‌ای، خریدوفروش‌ها محدود گشت. با این حال، در روز انتهایی آبان ماه اتفاق متفاوتی رخ داد و تقاضا در بازار ارز به یکباره زیاد شد. این موضوع می‌توانست نشان‌دهنده آن باشد که بخشی از معامله‌گران نسبت به احیای برجام امیدوار نیستند. با این وجود این گروه نیز همچنان برای هجوم سنگین به بازار در تردید می باشند. تردید معامله‌گران حتی از روند قیمت هشت‌ماه اخیر دلار نیز مشخص می باشد. دلار در هشت‌ماه اخیر تنها 14درصد رشد کرده است که نسبت به شاخص مصرف‌کننده هم پایین‌تر می باشد. شاخص cpi از انتهای سال قبل تا آخر مهرماه حدود 22 درصد رشد را تجربه کرده است.
رشد قیمت دلار در آبان‌ماه متغیر مهمی بود که زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت فلز گران‌بهای داخلی نیز شد. سکه حتی در آخرین روز آبان‌ماه توانست خود را به بالای خط مهم 12 میلیون و 500 هزار تومانی برساند و با 110 هزار تومان رشد به بهای 12 میلیون و 510 هزار تومان برساند. با ثبت این رشد میزان بازدهی فلز گران‌بهای داخلی در آبان ماه به 8/ 5 درصد رسید. سکه از ابتدای سال نیز بالای 13 درصد افزایش را به ثبت رسانده است.
عدم هماهنگی بین رشد دلار و سکه و شاخص قیمت مصرف‌کننده امکان دارد در 5ماه انتهایی سال زمینه‌ساز تغییرات بنیادی در بازار شود. به نظر می آید از ابتدای سال معامله‌گران در انتظار به وجود آمدن یک توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها می باشند و همین عامل سبب شده است که سکه و دلار نسبت به شاخص قیمت مصرف‌کننده عقب بمانند. در صورتی که توافقی رخ ندهد، سکه و دلار تا حدی تلاش خواهند کرد که جاماندگی خود را جبران کنند.
منبع : tgju.org