فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار آبان 99

99/8/29
افت مجدد قیمت طلا و دلار، بازار در انتظار سقوط طلا

نرخ طلا که تا همین چند روز پیش بسیار اوج گرفته و به سطوح بسیار بالایی راه یافته بود با سلسله اتفاقات اخیر مثل انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و البته کشف واکسن کرونا افت پیدا کرده بود و به شدت از قیمت آن کم شد.
در لحظه نوشتن این متن هر انس طلای جهانی 1868 دلار قیمت گرفته است و نسبت به روز قبل بیش از یازده دلار کاهش قیمت را به دنبال داشته است.
در بازار ایران نیز سکه و همچنین طلای آبشده شاهد کاهش نسبتا شدیدی بوده است. این در حالی می باشد که در نزدیکی آذر ماه و شروع محدودیت های گسترده ناشی از کرونا قرار گرفته ایم.
در لحظه نوشته شدن این متن قیمت سکه امامی 11740000 تومان و قیمت هر مثقال طلای آب شده نیز 4900000 تومان است که هر دو نسبت به روز گذشته کاهش داشته اند.
قیمت دلار 25950 تومان است که نسبت به روز قبل تغییر چندانی را نداشته است.
البته باید توجه داشت که ارزش شاخص دلار در حال بالا رفتن و در کنار آن انس جهانی در حال ریزش می باشد و به همین علت ثبات قیمت طلا و در کنار آن ریزش طلا چندان هم تعجب برانگیز نمی باشد.
کارشناسان بازار معتقدند که انس در کوتاه مدت سقوط بیشتری را در تجربه داشته است و حتی به 1800 دلار نیز خواهد رسید که در کنار تعطیلات بازار در ایران می تواند تاثیر عمده ای در کاهش قیمت طلای ایران نیز دارا باشد.
اما انتظار می رود که بعد از این سقوط طلا برای بار دیگر نیروی از دست رفته خود را بازپس بگیرد و تا اوج های گذشته یعنی 2070 دلار رشد داشته باشد که با توجه به تورم قریب الوقوع در کل جهان چندان دور از انتظار نمی باشد.
در این میان تحلیل های تاریخی زیادی نیز وجود دارند که بحران اقتصادی فعلی را با بحران اقتصادی سال 2008 مقایسه کرده و معتقدند که امکان دارد همانند سال 2008 افزایش اصلی قیمت طلا با تاخیر اتفاق افتد.
در سال 2008 و بحران اقتصادی وال استریت قیمت طلا در سال 2009 به یک رکورد تاریخی خود دست پیدا کرد که چند ماه پیش طلا توانست از آن رد شود و رکورد جدیدی را به ارمغان آورد.
در نتیجه تمامی این ها انتظار برای بالا رفتن قیمت طلا در طولانی مدت اصلا انتظار بیهوده ای نبوده و طلا شانس بسیار زیادی برای افزایش قیمت را دارا می باشد.
اما در حال حاضر فشار های کاهش بر روی طلا بیش از قدرت افزایشی آن می باشد و این موضوع سبب شده است تا یک فرصت خرید مناسب به وجود آید.
منبع : tgju.org

 

99/8/28
یکه تازی بیت کوین در بازارها/آیا قیمت طلا مجددا می درخشد؟


اقتصادنیوز : نرخ هر اونس طلا در پایان روز سه‌شنبه ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش قیمت تنها در ساعت پایانی بازار نیویورک صورت پذیرفت. بازار بیت‌کوین اما امروز با ۵ درصد افزایش، به افزایش خود ادامه داد و سقف جدیدی در درهم شکست.
طبق گزارش اقتصادنیوز، قیمت اونس طلا با بسته شدن بازار نیویورک 8 دلار کاهش پیدا کرد و 1880 دلار قیمت گرفت. قیمت طلا از آغاز روز روندی بسیار آرام و کم نوسانی و بدون تغییر را می پیمود، اما این روند کمی در ساعت پایان بازار‌های جهانی تغییر پیدا کرد. این کاهش همزمان با سخنرانی اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا صورت پذیرفت. در سخنرانی‌های اعضای این بانک مرکزی، حرف‌های گذشته تکرار گشت، اما نکته مهم این بود که خبری از اقدام جدیدی نیز نبود و به‌ نظر می آید فدرال رزرو در میان‌مدت تصور می‌کند نیازی به تلاش‌های بیشتر برای بهبود اقتصادی لازم نمی باشد. 
در نیمه هفته کاری این نوسانات پایان بازار دو نکته مهم را به نمایش می گذارد: اول این که به‌ نظر می آید، بازار طلا دوباره بعد از هفته‌ها  واکنش به اخبار اقتصادی  بازگشته - در حالی که نزدیک به دو ماه می باشد پیرو اخبار انتخابات و اخیراً واکسن بوده است.  نکته دیگر این می باشد که این بازار با حمایت قوی در کف 1860 دلار ، همچنان در کمین 1900 دلار قرار گرفته است.
 
شکست سقف 17 هزار بازار بیت‌کوین؛ اصلاح یا آغاز؟

در بازار بیت‌کوین در هفته‌های قبل گاو‌های صعودی بازار در حال شکست دیوار‌های روانی، یکی بعد از دیگری بودند. حال سؤالی که اکنون بسیار پرسیده می‌شود این می باشد که گاوها کی به استراحت می‌روند و خرس‌ها کاهشی چه زمانی به بازار برمی گردند. در این رابطه شمار زیادی می‌گویند که بیت‌کوین تا قیمت 20 هزار دلار صعودی خواهد بود و بعد از آن رو به اصلاح کاهشی می‌رود. اما بسیاری نیز این اصلاح را نزدیک‌تر می‌بینند.
قیمت بیت‌کوین در روز سه شنبه با عبور از 17 هزار دلار به 17.8 هزار دلار هم افزایش پیدا کرد. آخرین قیمت بیت‌کوین، با بیش از 700 دلار افزایش بر روی 17.6 هزار دلار قرار گرفته است. 
منبع : tgju.org

 

99/8/27
سکه به کانال ۱۱ میلیون تومانی وارد نشد

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، دلار روز قبل ۲۵۰ تومان رشد قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان راه یافت. در بازار سکه هم این فلز گرانبها توانست ۲۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کند و ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت گرفت. این افزایش از آن جهت برای بازار سکه حائز اهمیت بود که نقش حمایت ۱۲ میلیون تومانی را برای معامله‌گران بازار برجسته‌تر کرد. بعضی فعالان انتظار این را داشتند که سکه در ادامه روند کاهشی خود دیروز به زیر مرز ۱۲ میلیون تومانی قیمت بگیرد. حتی گفته شد که در انتهای روز یکشنبه در معاملات پشت خطی، فلز گرانبهای داخلی در حوالی ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان هم مورد معامله قرار گرفته شد. با این حال، رشد دلار در بازار آزاد از قیمت سکه حمایت به عمل آورد.
به بیان بعضی فعالان، افزایش کوچکی بعد از دو روز کاهش متوالی طبیعی بود؛ با این حال عده دیگری بر این باور بودند که معامله‌گران دلار تصور داشتند که قیمت به کف خورده است، در نتیجه خریدهای خود را بالا آوردند. در کنار این از نگاه آنها، افزایش تقاضاهای حواله‌ای نیز بر بالا رفتن قیمت تاثیرگذار بوده است. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در شرایطی اتفاق افتاد که دیروز برای اولین بار، قیمت این ارز در بازار متشکل ارزی حدودا به‌صورت ساعتی در تلگرام انتشار یافت. در آغاز روز نرخ دلار در بازار متشکل در حوالی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفته شد، ولی به مرور، دلار در این بازار کاهشی شد و کمی بعد از ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت خورد. این در حالی بود که در آغاز روز دلار در بازار آزاد حدود ۲۶ هزار تومان قیمت داشت و در ادامه روز هم کمی افزایش یافت. در واقع دیروز مسیر نرخ دلار در بازار آزاد و متشکل معکوس بود.
 در روزهای آینده مشخص می‌شود که بازار آزاد از قیمت بازار متشکل تاثیر می پذیرد یا تنها قیمت جدیدی در حاشیه بازار به وجود خواهد آمد. به بیان یکی از بازیگران رسمی ارزی،‌ بازار متشکل ارزی از مدت‌ها قبل برای صرافی‌ها و کارگزاران قابل دسترسی بوده است و در نتیجه از گذشته بر روند قیمت تاثیرگذار بوده است. از نگاه آنها اعلام قیمت در این سامانه تنها به شفاف سازی بیشتر نرخ سبب می‌شود. با این حال، افراد عادی در نهایت، قیمتی را به‌عنوان نرخ دلار پذیرا می شوند که به راحتی بتوانند با آن اقدام به معامله کنند.

مقاومت در بازار سکه

نوسانات قیمت سکه در روز قبل نشان دهنده این می باشد که معامله‌گران این بازار به راحتی حاضر نمی باشند دارایی خود را زیر مرز ۱۲ میلیون تومانی معامله کنند. در کنار این ؛ گفته شده سکه در صورت کاهش به زیر مرز ذکر شده، با مانع محکم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رو به رو می شود که از ۱۰ شهریورماه بالای آن نوسان داشته است. عده‌ای از تحلیلگران با توجه به چنین دیدگاه‌هایی اعتقاد دارند که سکه به نزدیکی کف قیمت خود راه یافته است و معامله‌گران بهتر است به‌صورت پله‌ای موقعیت خرید بگیرند. با این حال، کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند، سکه در مسیر رشد با مشکلات زیادی روبرو است. به باور آنها، بازار در ۱۰ روز اخیر توان افزایشی خاصی  از خود به نمایش نگذاشته است و حتی در هفته گذشته نتوانست با تمام تلاش نوسان گیران پا به کانال ۱۴ میلیون تومانی بگذارد. به باور این دسته از کاهشی‌ها، شاید قیمت سکه به سرعت وارد کانال ۱۱ میلیون تومانی نگردد، ولی این فلز گرانبها در مسیر کاهش تدریجی قرار گرفته است و به مرور به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت خواهد کرد. از نگاه آنها، با انتخاب بایدن سمت و سوی انتظارات در بازار سکه تغییر پیدا کرده است و دیگر کسی برای سفته‌بازی اقدام به خرید سکه نمی‌کند. این دیدگاه در حالی مطرح می گردد که افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند، سکه همچنان مکان امنی برای سرمایه‌گذاری می باشد و تا زمانی که اتفاق خاصی در روابط ایران و آمریکا رخ ندهد، تقاضا به طرف این فلز گرانبها روان خواهد بود. از نگاه آنها یکی از عواملی که قیمت سکه را از هفته گذشته تحت فشار قرار داده است، نزول بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. اونس طلا هفته پیش از محدوده هزار و ۹۶۰ دلاری عقب نشست و حتی به زیر هزار و ۹۰۰ دلار راه یافت. در آغاز روز دوشنبه، بازار طلا تا حدی تمایلات افزایشی از خود نشان داد ولی با خبر شرکت مدرنا در مورد واکسن کرونا، اونس طلا باز هم به‌صورت مقطعی ریزشی شد اما مجددا قیمت آن بالا رفت و تاساعت ۲۰ به وقت تهران به ۱۸۹۲ دلار رسید.

آیا رشد دلار برخلاف انتظارات می باشد؟

شماری از فعالان ارزی انتظار داشتند که قیمت دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی راه یابد. این اتفاق در صبح روز دوشنبه افتاد ولی بازار به سرعت در جهت افزایشی قرار گرفته شد. هر‌چند که افزایشی‌ها هم توان زیادی از خود نشان ندادند که قیمت را به بالای سطح ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومانی ببرند.
 با این حال، افزایش قیمت دلار در شرایطی اتفاق افتاد که عده‌ای از فعالان بر این باور بودند که با توجه به آغاز اطلاع‌رسانی قیمت‌های بازار متشکل و بسته شدن اتاق‌های معاملاتی معامله‌گران، قیمت حرکت در مسیر کاهشی را ادامه دهد. بعضی فعالان عنوان می‌کردند، بازارساز در زمان شروع به کار اطلاع‌رسانی نرخ‌های بازار متشکل اجازه نخواهد داد که دلار با افزایش قیمت خاصی روبرو شود و حتی امکان دارد که از منابع خود برای این منظور استفاده کند. با این حال، حداقل بازار آزاد دیروز توجه زیادی به روند قیمتی دلار در بازار متشکل نکرد و متاثر از عوامل دیگری چون بالا رفتن نرخ حواله درهم و تصور اینکه قیمت به کف خورده است، سیر صعودی گرفت.
در کنار این، از انتهای هفته قبل فعالیت بسیاری از اتاق‌های معاملاتی برای خرید و فروش ارز، سکه و حتی آب شده طلا تعطیل گشت. بعضی فعالان اعتقاد داشتند، این موضوع در کوتاه مدت می‌تواند سبب شود که معامله‌گران با احتیاط بیشتری رفتار کنند. با این حال، نمی‌توان این نکته را از خاطر برد، زمانی که بازار امنیتی می گردد، به مرور ریسک معامله کردن به قیمت نهایی کالا افزوده می‌شود. در واقع شاید در کوتاه‌مدت محدود کردن معامله‌گران منجر به کاهش تقاضا و انجام معاملات شود، ولی در میان‌مدت این تاکتیک به ضد خود بدل شده و زمینه ساز رشد بیشتر قیمت‌ها می‌شود.
البته عده‌ای عنوان می‌کنند بازارساز با هدف قرار دادن کانال‌های اطلاع‌رسانی و برخورد با دلالان به دنبال آن می باشد که قیمت‌های رسمی را راحت‌تر جا بیندازد. در کنار این، بازارساز باور دارد این کانال‌ها بدون معامله فیزیکی خارج از وقت بازار نوسانات زیادی را به قیمت تحمیل می‌کنند. به‌نظر می آید راه‌اندازی اطلاع‌رسانی قیمت در بازار متشکل هم تا حدی تحت تاثیر این مساله بوده است که بازارساز می‌خواهد نرخ‌های شفاف و واقعی را به اطلاع عموم برساند. روزهای معاملاتی بازار متشکل ارز ایران شنبه تا پنج‌شنبه بوده و ساعات معاملاتی این بازار طی روزهای معاملاتی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۵:۳۰ و روز پنج‌شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ می باشد.
منبع : tgju.org

 

99/8/26
آیا سکه ارزان می شود؟ /هسته سخت نرخ سکه

اقتصادنیوز : امروز در بازار سکه روز مهمی می باشد زیرا اگر مرز کاهشی بشکند مسیر قیمت ها می تواند تغییر پیدا کند. مرزی در فصل پاییز هیچ گاه برای فرود قیمت سکه باز نبوده است.
طبق گزارش اقتصاد نیوز، قیمت سکه امامی به مانع سخت نزدیک گشت: مرز 11 میلیون تومانی؛ مرزی که بازار، آخرین بار در اوایل شهریورماه در آن قرار گرفته بود.
در 2 روز ابتدایی هفته، سکه بازان به‌شدت در موقعیت فروش قرار داشتند و کمتر فردی حاضر به خرید بود، امری که سبب شد این فلز گران‌بها یک‌میلیون تومان از ارزش خود را در این فاصله زمانی کوتاه از دست بدهد. با این‌ حال، دور از ذهن می آید که بازار امروز به‌راحتی مرز 11 میلیون تومانی را رها کند.
بعضی تحلیل‌گرانی فنی عنوان داشته اند درصورتی‌که قیمت سکه دامنه 11 میلیون و 800 تا 12 میلیون تومان را از دست بدهد تا نقطه 11 میلیون و 200هزار تومان هم شانس عقب نشینی را دارد؛ ولی مسئله این است که که این گروه بر این باورند که در آن نقطه امکان دارد خریداران میان‌مدت کار هم وارد بازار شوند. در این نگاه‌ها، بازگشت سکه به کانال 10 میلیون تومانی هم سخت است، چه رسد به آنکه این فلز گران‌بها به زیر 10 میلیون تومان راه پیدا کند.
بعضی معامله گران باتجربه بازار سکه می‌گویند، این فلز گران‌بها حتی با دلاری که تا کانال 24هزار تومان هم کاهش کرده بود، از مرز 11 میلیون تومانی حمایت کرد. درنتیجه هم چنان در شرایطی که دلار در نزدیکی مرز 26 هزار تومان قرار دارد، شانس حفاظت از نقطه حمایتی حساس خود را دارا می باشد.
در مقابل این دیدگاه‌ها، معامله گران کاهشی بازار قرار دارند. آن‌ها ادعا نمی‌کنند که امروز سکه از مرز 11 میلیون تومانی کمتر شود، ولی معتقدند سمت رشد بازار با انتخاب بایدن بسته‌شده است و بازار در مسیری قرار دارد که هر هفته به دنبال کف جدیدی می باشد. ازنظر آن‌ها، سمت‌وسوی انتظارات تغییر پیدا کرده است و به‌عنوان یک نشانه به این موضوع اشاره می‌کنند که باوجود تمام تلاش‌های سکه بازان، هفته پیش، سکه امامی حتی نتوانست به بالای 14 میلیون تومان برگردد. از نگاه آن‌ها ناامیدی از همین رشد بیشتر بود که سکه بازان را فروشنده کرد. به باور آن‌ها، حتی اگر قیمت امروز برگردد، تنها به‌قصد نوسان گیری می باشد و در روزهای بعد بازار بار دیگر با افزایش فروش‌ها روبرو خواهد شد.
به نظر می آید بازار به دنبال تعریف دامنه‌های جدیدی برای نوسان خود می باشد. سکه در هفته قبل سقف 13 میلیون و 800 هزارتومانی را آزمون کرد و به‌سرعت در جهت کم شدن قرار گرفت. در همان هفته، سکه بازان از نقطه 11 میلیون و 400 هزارتومانی حمایت سنگینی به عمل آورده بود. با توجه به این شرایط می‌توان این را گفت سکه قصد دارد در یک دامنه حدود 2 میلیون و 500  هزارتومانی و در فاصله 11 میلیون و 400 تا 13 میلیون و 800هزار تومان نوسان داشته باشد. طبیعتاً هرکدام از نقاط این دامنه‌ها بشکند، بازار می‌تواند با سرعت بیشتری افزایش یا کاهش را تجربه داشته باشد.
منبع : tgju.org
 

99/8/25
افت حباب در بازار سکه

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  با ثبت این کاهش، میزان بازدهی فلز گرانبهای داخلی نسبت به سقف تا‌ریخی خود به بالای منفی ۲۳درصد راه یافت. سکه در بیست و چهارمین روز مهرماه، روی عدد ۱۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قرار گرفت که بالاترین قیمت تا‌ریخ این فلز گرانبها بود.
نرخ ربع‌سکه و نیم‌سکه هم در همان تا‌ریخ ۲۴ مهرماه سقف تا‌ریخی خود را تجربه کرد؛ ولی سکه‌های کوچک کمی کمتر از سکه امامی کاهش یافتند. قیمت نیم‌سکه در روز شنبه نشانگر حدود ۲۲ درصد کاهش نسبت به سقف تا‌ریخی خود بود. ربع‌سکه هم افت ۲۲‌درصدی را به نمایش گذاشت. ربع‌سکه روز قبل حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش داشت،‌ حال آنکه سقف قیمتی آن در اواخر مهرماه کمی بیش از ۶ میلیون تومان قیمت گرفت. کمترین کاهش نسبت به سقف قیمتی را دلار تجربه کرده است که نزدیک به ۱۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است. دلار دیروز ۵۰ تومان کاهش پیدا کرد و به قیمت ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این قیمت در حدود ۵هزار تومان کمتر از قیمت ۲۴‌مهر اسکناس آمریکایی بود.
حباب سکه امامی یک ماه پیش بالای ۲میلیون تومان بود، با این حال‌ روز شنبه میزان حباب این فلز گرانبها به حدود ۵۰۰هزار تومان رسید که فاصله یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با سقف یک ماه قبل را دارا بود. کاهش حباب در بازار سکه نشان دهنده این می باشد که قیمت این فلز گرانبها در مسیر طبیعی‌تری قرار گرفته و در حال‌ نزدیک‌شدن به ارزش ذاتی خود می باشد. روز قبل در حالی‌ در بازار آزاد سکه امامی در حوالی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار می گرفت که ارزش ذاتی آن حدود ۱۲ میلیون تومان بود. زمانی‌که سکه در بازار با قیمت‌های بالای ۱۶‌میلیون تومان به‌فروش رفت، ارزش ذاتی سکه در میانه کانال ۱۴ میلیون تومانی قرار گرفته شد.
به بیان بعضی فعالان، کاهش حباب سکه نشان دهنده این می باشد که هیجان مربوط به سرنوشت انتخابات آمریکا در حال تخلیه‌شدن می باشد، با این حال‌ همچنان سکه از سطح قیمتی آغاز سال فاصله زیادی دارد. سکه پیش از ورود به سال ۹۹، در کانال ۶ میلیون تومانی مورد معامله قرار می‌گرفت. بعضی فعالان بر این باور بودند با تعطیل شدن معاملات فردایی سکه امکان دارد کمی حباب قیمت بیشتر تخلیه گردد؛ با این حال، برای اینکه فلز گرانبهای داخلی به مرز حمایتی ۱۰ میلیون تومان برسد، نیاز می باشد که قیمت دلار کاهش بیشتری را تجربه کند. تا‌ زمانی‌که دلار نزدیک به سطح ۲۷ هزار تومانی نوسان می‌کند، احتمال نزول بیشتر سکه دور از انتظار می باشد. در این میان، عده‌ای هم بر این باور بودند در صورت ادامه افت اونس طلا، سکه توان مقاومت در برابر ریزش بیشتر قیمت را ندارد. با این حال، معامله‌گران سکه حداقل مجددا در همین یک هفته اخیر نشان دادند که به‌راحتی اجازه نمی‌دهند قیمت حتی به زیر ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برود. آنها هر بار قیمت به میانه کانال ۱۱ میلیون تومانی رسید، با قدرت زیادی خریدهای خود را بالا آوردند. سکه‌بازان حتی تا‌ جای ممکن برای حفظ مرز ۱۲ میلیون تومانی هم سعی خواهند کرد. بعضی معامله‌گران بر این باور بودند که بازار امکان دارد در انتهای روز شنبه در معاملات پشت‌خطی نوسانات بیشتری را نیز تجربه کند، چراکه افراد زیادی در ابتدای روز با قیمت‌های بالای ۱۳ میلیون اقدام به خرید سکه کرده بودند. ضرر این گروه می‌توانست سبب شود که بخواهند با افزایش خریدها در معاملات پشت‌خطی، کمی قیمت را بالاتر بیاورند و ضرر خود را کم کنند.

سکه نزدیک به نیم‌میلیون ارزان گشت

در اولین روز هفته، قیمت سکه در مقایسه با دلار کاهش بیشتری را ثبت کرد. در بیست و چهارمین روز آبان‌ماه، دلار تنها ۵۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانید و به بهای ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این در حالی بود که در بازار سکه، این فلز گرانبها ۴۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفت. در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود و اونس طلا نوسان خاصی نداشت، افت سکه را از لحاظ بنیادی می‌توان به کم شدن قیمت دلار ارتباط داد؛ با این حال، از آنجایی که ریزش قابل‌توجه‌تری در بازار سکه نسبت به دلار بود، باید عوامل دیگری را نیز برای این کاهش ریشه‌یابی کرد. بعضی فعالان باور داشتند، حباب سنگینی که بر روی شانه‌های سکه موجود بود، روز شنبه تا‌ حدی تخلیه شد و این مساله زمینه‌ساز کاهش قیمت بیشتر سکه در مقایسه با دلار بود. در واقع از نگاه آنها، سکه حبابی داشت که ظرفیت کاهش بیشتری را برای آن نسبت به دلار به وجود می آورد.  با این حال، حباب سکه مدت‌ها در بازار وجود داشت و تخلیه هم نمی‌شد. در این شرایط حتما عامل دیگری وجود داشته است که معامله‌گران را تشویق به فروش کرده است و این مساله هم منجر به نزول قیمت و کاهش حباب شده است. از نظر بعضی فعالان، چنین عاملی، تغییر انتظارات معامله‌گران در بازار سکه بود. در واقع با مشخص شدن سرانجام انتخابات آمریکا و عبور بازار از این اتفاق، انتظارات افزایشی درازمدت معامله‌گران سکه تا‌ حدی تعدیل گشته است و همین مساله موجب شد که آنها ترجیح دهند،‌ اقدام به فروش بعضی از سرمایه سکه‌ای خود کنند. در این میان، گروهی از فعالان هم بر این باور بودند، تعطیلی احتمالی معاملات فردایی سکه عاملی بود که میزان فروش معامله‌گران بزرگ در روز شنبه را بالا برد.‌در این میان، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم علت افت قیمت در بازار سکه را نبود تقاضا عنوان داشت.  کشتی‌آرای با تا‌کید بر اینکه خریداری در بازار طلا و سکه وجود ندارد، تصریح داشت: بازار طلا دیگر تمایلی به افزایش قیمت ندارد و همین موضوع سبب ثبات نسبی قیمت‌ها دربازار گشته است. وی یکی از دلایل اصلی کاهش معاملات و قیمت‌ها در بازار طلا را دستگیری دلال‌های معاملات کاغذی و فردایی طلا در روزهای قبل اعلام کرد و اضافه کرد: به همین علت نیز سطح معاملات طلای آبشده در بازار به‌شدت کاهش پیدا کرده است. کشتی‌آرای همچنین بیان کرد:‌ به علت شیوع ویروس کرونا، سطح تردد در سطح شهر و بازار تهران به‌شدت کاهش پیدا کرده است و برهمین اساس نیز میل به خرید طلا و سکه کاهش چشمگیری را دارا بوده است؛ ضمن اینکه ثابت‌بودن طلای جهانی نیز به ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی کمک کرده است. افت قیمت سکه در شرایطی شکل گرفت که بعضی فعالان انتظار داشتند،‌ افزایش بهای اونس طلا در روز جمعه و نزدیک شدن به مرز هزار و ۹۰۰ دلار کمی جذابیت خرید را افزایش دهد. با این حال، به‌نظر می آید برای سکه‌بازان عوامل درون بازاری اهمیت بیشتری نسبت به متغیرهای بیرونی داشت. بعضی فعالان هم بر این باور بودند سکه‌بازان زمانی که از افزایش قیمت ناامید شدند، فروش‌های خود را بالا بردند تا‌ آماده خرید در نرخ‌های پایین‌تر شوند.
منبع : tgju.org

 

99/8/24
دلیل بازار برای خوش بینی به افزایش نرخ طلا

نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان دهنده این بود با وجود این که طلا هفته قبل بزرگترین افت قیمت یک روزه در هفت سال اخیر را تجربه داشته است اما تحلیلگران و سرمایه گذاران همچنان خوش بینی قوی به افزایش قیمت این فلز ارزشمند در کوتاه مدت را دارا هستند.
طبق گزارش ایسنا، جدیدترین نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان دهنده این بوده است که اکثر تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین می باشند. این خوش بینی با حفظ سطح حمایت کلیدی طلا در سطح ۱۸۵۰ دلار بعد از ریزش قیمت پنج درصدی که دوشنبه گذشته داشت، تقویت گشته است.
ریزش قیمت روز دوشنبه بعد از این که شرکت داروسازی فایزر و بایو ان تک آلمان اعلام داشتند نتیجه واکسن کووید ۱۹ آزمایشی آنها بیش از ۹۰ درصد تاثیرگذار بوده است، رخ داد. اگرچه امیدهایی در افق پدیدار شده که جهان ین توانایی را دارد که از بحران ویروس کرونا عبور کند اما تحلیلگران خاطرنشان کرده اند که مدتی زمان خواهد برد تا واکسن در سطح جهانی توزیع گردد. در این بین ویروس صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد جهانی وارد کرده که به این راحتی برطرف نمی شود.
دیوید میدن، استراتژیست ارشد بازار در شرکت سی ام سی مارکتس به کیتکونیوز اظهار داشت: طلا در سطح ۱۸۵۰ دلار از حمایت قوی برخوردار بوده است و تصور نمی کنم اخبار بد بیشتری برای بازار ببینیم. آنچه که با ویروس کرونا در ارتباط است، احتمالا خبر مهمی در کار نخواهد بود و طلا هم توانسته به خوبی ارزش خود را حفظ بدارد.
کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت سرمایه SIA اظهار داشت: انتظار دارد قیمت بالاتری را مشاهده کند زیرا واکسن کووید ۱۹ دورنمای کوتاه مدتی که با آن روبرو می باشیم را تغییر نخواهد داد.
اگرچه خوش بینی تحلیلگران وال استریت در مقایسه با نظرسنجی هفته قبل کمی کمتر شده بود اما اکثریت آنها همچنان قیمتهای بالاتر در کوتاه مدت را پیش بینی داشته اند. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۷ نفر شرکت داشته اند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۵۹ درصد به بالا رفتن قیمت و یک نفر معادل شش درصد به کم شدن قیمت طلا رای دادند و شش نفر معادل ۳۵ درصد نظری نداشتند.
در نظرسنجی هفته جاری از سرمایه گذاران، ۱۵۱۱ نفر شرکت داشتند که از میان آنها، ۹۲۴ نفر معادل ۶۱ درصد به صعود قیمت طلا و ۲۸۱ نفر معادل ۱۹ درصد به نزول قیمت طلا رای دادند و ۳۰۶ نفر معادل ۲۰ درصد نظری نداشتند.
در نظرسنجی هفته قبل هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران به بالا رفتن قیمت طلا خوش بین بودند. اگرچه قیمت طلا از ریزشی که روز دوشنبه داشت بهبود پیدا کرده است اما کاهش هفتگی چشمگیری را به ثبت رساند. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک آخرین بار ۱۲ دلار و ۹۰ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۸۸۶ دلار و ۲۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته بیش از سه درصد کاهش را به ثبت رسانید.
فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز اظهار داشت: وی به بالا رفتن قیمت طلا خوش بین می باشد زیرا نرخ رشد موارد ابتلا به ویروس کرونا نسبت به زمان شروع شیوع همه گیری شتاب بیشتری یافته است.
از نظر شمار زیادی از تحلیلگران، سطح کلیدی که باید به آن توجه کرد، ۱۸۵۰ دلار می باشد. به گفته آدام بوتون، استراتژیست ارشد ارزی در فارکس لایو، این سطح حمایتی می باشد که همه به نظاره آن نشسته اند و اگر شکسته شود، باید احتیاط کرد. وی نسبت به روند نرخ طلا در هفته جاری نظر خنثی داشت.
با نگرانیهای فزاینده پیرامون شیوع ویروس کرونا، بعضی از تحلیلگران خوش بین می باشند که آمریکا قادر خواهد بود ابهام سیاسی جاری را پشت سر بگذارد. اگرچه آمریکا همچنان منتظر نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر می باشد، شمار زیادی از تحلیلگران سیاسی می گویند جو بایدن، نامزد دموکرات رییس جمهور منتخب می باشد.
تنها رای منفی هفته جاری توسط مارکت لیبوویت، ناشر نشریه "وی آر متالز ریسورس لتر" داده شد. وی به کیتکونیوز بیان کرد: نسبت به روند افزایشی بلندمدت طلا خوش بین مانده است اما قیمتها تا دسامبر امکان دارد پایین تر بمانند.
منبع : tgju.org

 

99/8/22
افت طلا زرد،افزایش طلای سیاه


اقتصادنیوز : نرخ هر اونس طلا در پایان ساعات کاری بازار‌های جهانی روز چهارشنبه ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد. قیمت نفت خام نیز برای سومین روز متوالی صعودی بود.
طبق گزارش اقتصادنیوز، نوسانات قیمت اونس امروز کمی بیشتر از روز قبل بود با این حال، قیمت اونس با 14 دلار کاهش به قیمت پایانی روز دوشنبه دست یافت. قیمت اونس طلا با بسته شدن بازار‌ نیویورک بر روی 1864 دلار قرار گرفته شد. بالاترین قیمت روز چهارشنبه 1883 دلار و کم ترین آن 1855 دلار بود. سقف 1900 و کف 1850 امکان دارد حداقل تا پایان هفته کاری بازار‌های جهانی پایدار باقی بماند. تحلیل‌های فنی برای ساعت آینده توصیه به فروش و قویاً توصیه به فروش را دارند. 
بازار دیگر فلزات گران‌بها: قیمت هر اونس نقره با 0.1 درصد صعود 24.22 دلار قیمت گرفت. هر اونس پلاتین با  2.4 درصد ریزش بر روی 861.7 دلار قرار گرفته شد، بهای هر اونس پالادیوم با 5.2 درصد سقوط، 2325 دلار قیمت گرفت.

13 درصد صعود قیمت نفت در 3 روز

در آخرین وضعیت بازار قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس با 0.48 درصد صعود قیمت به 41.56 خریداری شد. و هر بشکه نفت خام برنت با 0.63 درصد به 43.87 دلار افزایش پیدا کرد .از انتشار اخبار توسعه واکسن کرونا با 90 درصد احتمال موفقیت، قیمت  نفت خام وست تگزاس و برنت بیش از 13 درصد در این سه روز افزایش پیدا کرده اند.
اگرچه اخبار مثبت واکسن از قیمتهای نفت پشتیبانی به عمل می آورد، اما با اعمال محدودیت‌های ویروس کرونا در اروپا و ایالات متحده ، چشم انداز کلی تقاضای سوخت همچنان بسیار کدر می باشد. این نکته در میزان افزایش قیمت نفت خام قابل مشاهده است و به ‌نظر می آید تا اخبار بعدی این واکسن که قرار بر این است دو هفته دیگر اعلام شود این بازار درگیر بی‌رمقی گردد.
منبع : tgju.org

99/8/21
دریافت مالیات بر عایدی طلا و ارز بستری برای شفافیت تراکنش‌های بانکی 

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مالیات بر عایدی طلا و ارز نیازمند بسترهای اجرایی از جمله شفافیت تراکنش های مالی می باشد، بیان کرد: قانون پایانه های فروشگاهی معاملات مشتری با مشتری را تحت پوشش قرار نمی دهد.
هادی ترابی فر، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، در زمینه مالیات بر عایدی سرمایه، بیان کرد: مجلس دهم نیز طرح مالیات بر عایدی سرمایه را آماده کرده بود ولیکن در آن طرح تنها مالیات بر عایدی نقل و انتقال املاک دیده شده بود و این امکان بود که با تصویب آن، نقدینگی از ملک خارج شده و به طرف ارز و طلا و سکه و سایر بازارهای موازی برود اما در طرح جدیدی که در مجلس یازدهم مطرح شده، است غیر از مسکن، نقل و انتقال طلا و ارز و خودرو نیز مشمول مالیات برعایدی گشته است البته هنوز در ارتباط انتقال سهام تصمیم گیری نشده است.
وی در ادامه بیان کرد: هدف از اجرای این طرح این می باشد که از سوداگری که منجر به نوسانات قیمتی می گردد، جلوگیری به عمل آید؛ در عین حال با توجه به کسری بودجه دولت، باید به موضوع درآمدی آن نیز توجه داشت.

تقاضای مصرفی معاف از مالیات بر عایدی می باشد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به معافیت‌های گسترده در این طرح، بیان کرد: دایره شمول این قانون بسیار اندک می باشد. افرادی که تقاضای مصرفی دارند و می‌خواهند در خانه خود زندگی کنند مشمول مالیات نمی باشند اما افرادی که چندخانه دارند مشمول این طرح می شوند. در این طرح معافیت‌های زیادی داده شده است که بعضی از آنها همانند فروش خانه‌های نوساز، معافیت‌های حمایتی می باشد. بعضی از معافیت‌ها نیز معافیت‌های اجرایی می باشد مثلاً زمین‌های زراعی و روستایی معاف هستند تا کشاورزان درگیر مسائل اجرایی نگردند.
وی در ارتباط نرخ مالیات برعایدی سرمایه در طرح اخیر مجلس نیز بیان کرد: طبق مقررات تجاری دنیا نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس بازه نگهداری آن دارایی، کاهش پیدا می کند و هرچه این دارایی بیشتر نگهداری شود نرخ مالیات کم‌تر می گردد.

مالیات بر عایدی جلوی نوسانات قیمتی را خواهد گرفت / مسکن ارزان نمی‌شود

ترابی فر با بیان اینکه با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، از قیمت‌ها کم نخواهد شد اما جلوی نوسانات گرفته خواهد شد بیان کرد: خانه‌هایی که تا قبل از تصویب این قانون مشمول مالیات می باشد طبق مهلتی که در قانون گفته می‌شود اگر به بازار عرضه شود معاف از مالیات می شود بنابراین، این ایده چون سبب شوک عرضه می‌شود امکان دارد در قیمت مسکن تاثیرگذار باشد اما به طور کلی هدف طرح این می باشد که تقاضاها و خرید و فروش‌های سفته بازانه در یک بازار سبب افزایش قیمت نگردد.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی هست که مبلغ مالیات بر قیمت خانه اضافه نگردد، بیان کرد: امکان دارد این کار انجام شود اما اولاً شمار زیادی از خانه‌ها معاف از مالیات می باشند دوماً باتوجه به کشش قیمتی آن ملک، اگر انتقال گیرنده بداند که خانه‌ای که از این مالیات معاف می باشد و قیمت پایین‌تری دارد به سمت آن خانه گرایش پیدا می‌کند و فروشنده مجبور می باشد برای عقب نماندن از رقابت مالیات را خودش پرداخت کند.
وی با اشاره به نحوه اجرای مالیات بر عایدی طلا و ارز، شرح داد: آنگونه که در طرح مجلس پیش بینی شده است، بستر اجرایی در بازار املاک و خودرو با طلا و ارز دارای تفاوت می باشد. به علت اینکه املاک و خودرو سند دارند و قابل تشخیص می باشند و قبل از انتقال سند این مالیات در دفترخانه دریافت می گردد.

شیوه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از خانه‌های قولنامه‌ای

این کارشناس اقتصادی در زمینه شیوه دریافت مالیات از خانه‌های قولنامه ای، بیان کرد: در ارتباط خانه‌هایی قولنامه ای اولاً در حال حاضر قیمت یک خانه ۷۰ متری حدود یک میلیارد تومان می باشد و بعید به نظر می آید افراد ریسک کنند و ملک را با قولنامه انتقال دهند اما به هر حال افرادی که قولنامه را در بنگاه تنظیم می‌کنند در مقابل آن یک وکالت بلاعزل نیز دریافت می‌کنند. وقتی این وکالت برای انتقال ملک صادر می گردد مشمول مالیات می‌شود.
وی ادامه داد: امکان دارد انتقال دهنده و انتقال گیرنده قولنامه را بین خودشان امضا کنند. با وجود این وقتی انتقال گیرنده خانه را خریداری می کند باید این خانه را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند. اگر این اتفاق رخ ندهد و بعدها مشخص شود که آن خانه مالیات بر عایدی داشته است این فرد نیز در مالیات بر عایدی آن ملک سهیم می باشد همچنین اگر قولنامه‌های دستنویس در دعوای حقوقی مورد اختلاف قرار بگیرد سازمان مالیاتی از رأی دادگاه می‌تواند استفاده کند و اگر آن خانه مشمول مالیات شد می‌تواند آن‌را دریافت کند.

شفافیت تراکنش‌ها زیر ساخت دریافت مالیات بر عایدی طلا و ارز

ترابی فر در زمینه زیر ساخت‌های لازم برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در موضوع طلا و ارز، بیان کرد: مالیات بر عایدی طلا و ارز نیازمند بسترهایی اجرایی از جمله شفافیت تراکنش‌های مالی می باشد. قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، معاملات B2C حقوقی با حقوقی و معاملات حقوقی با مشتری را تحت پوشش قرار می دهد ولی معاملات مشتری با مشتری را پوشش نمی‌دهد. بنابراین به منظور اجرای این مالیات باید برای افراد عادی نیز فاکتور الکترونیک چاپ گردد در این صورت می‌توانیم جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی‌ها را بگیریم. این کار مقدمه مناسبی برای اجرای مالیات بر مجموع درآمد نیز می باشد.
منبع : tgju.org
 

99/8/20
چرایی افزایش نرخ دلار و سکه / آخرین قیمت قبل از ۲۰ آبان


دنیای‌اقتصاد نوشت : در دو روز گذشته مسیر نرخ ارز تغییر پیدا کرد و از فاز کاهشی خارج گشت. علت بعضی فعالان ارزی برای تغییر مسیر دلار این بود که بانک مرکزی مانع از کاهش قیمت‌ها شده است. بانک مرکزی با تکذیب این ادعا طی یک اطلاعیه رسمی عنوان داشت که عوامل بنیادی از کاهش بیشتر نرخ ارز حمایت به عمل می آورند. در کنار این دو نگاه،‌ بررسی‌ها نشان دهنده این می باشد که بعضی عوامل بنیادین و انتظارات، زمینه‌ساز تغییر مسیر قیمت‌ها گشته اند. از نگاه کارشناسان، سیاست‌گذار باید با بهره‌گیری از ابزار مناسب در پی ثبات و کنترل نوسان دلار باشد.
بر طبق صحبت‌های تحلیلگران، افزایش قیمت دلار و سکه در دو روز اخیر را می‌توان از دو زاویه مختلف مورد تحلیل قرار داد؛ عوامل کلان اقتصادی و متغیرهای انتظاری. به‌عنوان مثال، کارشناسان اعتقاد دارند، میزان رشد نقدینگی سرعت زیادی پیدا کرده و زمانی که نقدینگی گسترش زیادی میابد، طبیعی می باشد که تقاضا رشد کند. در آن سو، در سمت و سوی انتظارات، دولت در آمریکا در ماه‌های آتی تغییر پیدا می کند ‌ولی تحریم‌ها همچنان باقی می باشد و تجربه طولانی شدن برداشتن تحریم‌ها در دوره قبل تا حدی بر انتظارات بازار تاثیرگذار بوده است. 
همچنین دیروز نوسان‌گیران ارز و سکه مانور زیادی روی کم شدن رای‌های الکترال بایدن انجام دادند. آنها این موضوع را برجسته می‌کردند که امکان دارد شکایت ترامپ به جایی برسد. از طرف دیگر، آنها روی این خبر هم بسیار تاکید کردند که امکان دارد ترامپ در ماه‌های آخر دولت خود تحریم‌های بسیار بیشتری را علیه ایران اعمال کند که کار را برای دولت بایدن برای برداشتن تحریم‌ها سخت تر کند. 
افرادی هم عنوان داشتند که بانک مرکزی رقم مشخصی را برای کف قیمت در نظر گرفته و بازار با برخورد به آن در مسیر افزایشی قرار گرفته و روند نزولی توقف پیدا کرده است. در واقع این گروه بر این باور هستند، بانک مرکزی به‌عنوان خریدار وارد بازار گشته است و قیمت‌ها به همین علت بالا آمده‌اند. با این حال، بانک مرکزی تحلیل این عده را رد و عنوان کرد که این نهاد کف مشخصی را برای قیمت دلار در نظر ندارد. همچنین تاکید داشت که دلار در بازار متشکل و سامانه نیما با ارقام بسیار پایین‌تری نسبت به بازار آزاد در حال معامله می باشد، امری که از نگاه بانک مرکزی به معنای پشتوانه کمتر نرخ‌های بازار بوده است. 

عامل نقدینگی و نرخ سود 

بر طبق آمارها، نقدینگی در ایران در سال 99 با سرعت بیشتری رشد پیدا کرده است. زمانی که سرعت رشد نقدینگی بالا می رود، تقاضا قدرت بیشتری میابد و می‌تواند بازارهای مالی را دچار نوسان کند. در کنار این، در شرایط کنونی با توجه به بالا بودن نرخ تورم، نرخ بهره واقعی منفی می باشد و در نتیجه مهارگری هم برای نقدینگی به وجود آمده به شکل مشخص موجود نمی باشد. سیاست‌گذار می‌تواند با بالا بردن نرخ سود یا انتشار اوراق، نقدینگی را به سمت خود جلب کند. در شرایط فعلی که بازار سهام کاهشی است و نرخ سود واقعی هم منفی می باشد، بازارهای ارز و سکه و سایر کالاها بیشتر مقصد نقدینگی تولید شده می‌توانند باشند و نرخ ها را جابه‌جا کنند. اگر بانک مرکزی سیاست‌های انقباضی بیشتری را پیش رو بگیرد، سرعت رشد نقدینگی کاهش پیدا می کند و این مساله می‌تواند به کاهش التهاب بازارها منجر شود. 

تاثیر انتظارات بر نرخ دلار 

بازار تصور می‌کند که در میان‌مدت اتفاقات مثبتی برای اقتصاد ایران می‌تواند رخ دهد. با این حال تا 70 روز آینده ترامپ در کاخ سفید می باشد. بعضی فعالان با توجه به این موضوع بر این باور هستند که انتظارات کوتاه‌مدت همچنان در هراس از دولت فعلی آمریکا قرار دارد. در کنار این، بازار به‌طور ملموس تاثیر تحریم‌ها را احساس می‌کند و هنوز به این باور نرسیده که تحریم‌ها به زودی برداشته خواهند شد. 
گروهی از فعالان عنوان کرده اند، دولت آمریکا تغییر پیدا خواهد کرد و احتمال پایان فشار حداکثری نیز موجود است. با این حال، فعالان عنوان می‌کنند که مشخص نیست ایران به تغییر دولت آمریکا واکنش مثبتی را دارا باشد و به راحتی به دنبال مذاکره با دولت جدید آن کشور باشد. بازار یک سیگنال از خارج در ارتباط پایان فشار حداکثری دریافت کرده و می‌تواند در انتظار یک واکنش مثبت از داخل کشور باشد. به گفته بعضی فعالان، بازار براساس صحبت‌های کنونی، چنین استنباطی ندارد که قرار است به سرعت تغییری در روابط ایران و آمریکا اتفاق بیفتد. 
البته نوسان‌گیران هم در روزهای یکشنبه و دوشنبه جو زیادی پیرامون بعضی اخبار سیاسی به وجود آورده اند. به‌عنوان مثال، آنها بارها و بارها این خبر را منتشر کردند که ایران در صورتی بازگشت آمریکا به برجام را می‌پذیرد که تکلیف ضرر 250 میلیارد دلاری ایران را مشخص گرداند. 
در سومین روز هفته، دلار یک کانال دیگر رشد کرد و سکه امامی هم از مرز 13 میلیون تومانی رد شد. روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی، 1200 تومان افزایش پیدا کرد و به قیمت 26 هزار و 500 تومان رسید. در بازار سکه هم این فلز گرانبها با 500 هزار تومان رشد روی عدد 13 میلیون و 100 هزار تومان قرار گرفته شد. 

سرنوشت دلار در روزهای آینده

با وجود روند افزایشی دلار در دو روز قبل، بعضی از فعالان اعتقاد داشتند که سرعت رشد قیمت دلار با همین شدت ادامه پیدا نمی کند و بازار امکان دارد با هر خبر مثبتی، ریزش مجدد را تجربه کند. از نگاه این گروه، قیمت دلار بیشتر تحت‌تاثیر اخبار سیاسی جابه‌جا می گردد و با توجه به جو روانی بازار، خبرهای مثبت می‌توانند ریزش‌های جدیدی را به وجود آورند. در چنین شرایطی، نقش بازارساز بسیار حائز اهمیت می باشد که با تنظیم انتظارات بتواند مانع از وقوع نوسانات شدید در بازار گردد. بازار تا زمانی که پرنوسان باشد، نوسان‌گیران از وسوسه حضور در آن دست نخواهند کشید. تنها ثبات قیمت‌ها می باشد که به تدریج سفته‌بازان و نوسان‌گیران را از بازار خارج می گرداند. کاهش‌ها و افزایش‌های شدید بازار، سد راه ثبات در بازار می باشند و سبب می‌شوند که توجه افراد مرتب به سوی این بازارها معطوف گردد. 
در این بین، بعضی تحلیلگران عنوان داشتند، صحیح است که افزایش سرعت رشد نقدینگی در بالا رفتن قیمت دلار تاثیرگذار است؛ با این حال، اگر سمت و سوی انتظارات تغییر پیدا کند، تاثیر رشد نقدینگی هم با سرعت کمتری به بازارها انتقال می یابد. در واقع در صورتی که فشارهای حداکثری کاهش یابد و فروش نفت ایران از سر گرفته شود، انتظار می‌رود که نرخ دلار نتواند به راحتی در سطوح فعلی باقی بماند. با این حال، ادامه فشارها و تحریم‌ها، می‌تواند کشور را از لحاظ ارزی تحت فشار بیشتری بگذارد. در این میان، گروهی از تحلیلگران بر این باورند که با اصلاحات اقتصادی هم می‌توان مانع از اثرگذاری بیشتر تحریم‌ها بر نرخ ارز شد. 
گروهی از تحلیلگران هم برای رشد قیمت دلار در روزهای اخیر به عوامل بنیادی دیگری اشاره داشته اند. به گزارش اقتصاد نیوز، عامل اول، افزایش تقاضای تجاری برای دلار می باشد. با اینکه سطح عرضه دلار در سامانه نیما طی هفته جاری، با رشد قابل‌توجهی نسبت به هفته قبل روبرو شده، اما نرخ فروش حواله دلار از 25 هزار تومان کم تر نشده است. این یعنی، سطح تقاضا در این سامانه به اوج خود رسیده است. یک علت هم می‌تواند این باشد که به علت انتظار گشایش‌ در آینده میان‌مدت، تقاضای وارداتی برای کالاهای اولیه تولید، شدت پیدا کرده است. علاوه بر این، بعضی آزادی واردات بدون انتقال ارز را نیز مزید بر علت می‌دانند تا تقاضای تجاری را در این شرایط افزایش دهد. 
منبع : tgju.org

 

99/8/19
اوضاع خرید طلا و سکه در پی افت قیمت‌ها

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: نوسانات اخیر بازار طلا و افت قیمت‌ها باعث شده تا تقاضای خرید آن با کاهش روبرو شود.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «ابراهیم محمدولی» با بیان اینکه قیمت طلا، سکه و ارز طی روزهای قبل با نوسانات بسیاری همراه بوده است، اضافه کرد: زمانی که نرخ طلا در بازار با افزایش و کاهش مداوم مواجه باشد، تقاضای خرید آن کاهش میابد و مردم در انتظار ثبات قیمت‌ها را دارند.
وی اظهار کرد: امروز در مقایسه با روز مشابه در هفته قبل، خریدار کمتری به بازار آمده است و شاهد مبادلات کمی در بازار بودیم.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه روزهای شنبه و یکشنبه بازارهای جهانی تعطیل می باشد، خاطرنشان ‌داشت: امروز قیمت انس جهانی طلا ثابت مانده است، اما فردا با تغییراتی روبرو خواهد شد که پیش‌بینی ما کاهش اندک آن می باشد.
وی تاکید داشت: در صورتی که رویداد متفاوتی بعد از انتخاب «جو بایدن» به عنوان رییس جمهوری آمریکا اتفاق نیفتد، انس جهانی طلا با تغییر زیادی روبرو نخواهد شد.
محمدولی در ادامه‌ گفت: در صورتی که فردا انس جهانی طلا نوسان بالایی داشته باشد در بازار داخل ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود، اما در غیر این صورت قیمت‌ها تغییر زیادی نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه امروز قیمت انس جهانی طلا یک‌هزار و ۹۵۰ بوده است، اظهار کرد: هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به قیمت یک میلیون و ۱۳۸ هزار تومان در بازار مبادله گشت.
این مقام صنفی خاطرنشان داشت: طلا نیز بر طبق نوسانات بازار ارز با تغییراتی همراه می باشد و امکان کاهش اندکی در روزهای آتی وجود دارد.
طبق گزارش ایرنا، ساعت ۱۳ و ۲۰ دقیقه امروز، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای ۱۲ میلیون تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افت ۴۰۰ هزار تومانی،‌ ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت گرفت.
همچنین نرخ نیم‌سکه بهار آزادی با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع ‌سکه با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معین شد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر مثقال طلا به بهای ۴ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان به فروش رسید.
منبع : tgju.org

 

99/8/18
سیر وارونه بازار طلا و سکه ایران

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  در‌حال‌حاضر نرخ طلا در بازارهای جهانی روندی افزایشی را دارا می باشد. نرخ دلار در مقابل یورو نیز رو به رشد می باشد. این در حالی می باشد که نرخ‌ها در بازار طلا و سکه ایران روندی بر‌عکس دنیا در پیش گرفته است و نرخ طلا، سکه و ارز پله‌های ریزش را یکی بعد از دیگری طی می‌کنند. محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، کاهش قیمت دلار در ایران را عامل کاهش به‌ طور متوسط 750‌ هزار‌تومانی سکه و 50‌ هزار‌تومانی هر گرم طلا اعلام داشته است. محسن قادری، کارشناس ارز نیز قیمت دلار در ایران را متاثر از نوسانات نرخ آن در بازارهای جهانی ندانسته است. او بر این باور می باشد که نرخ دلار در ایران تحت تأثیر عوامل محدود‌کننده‌ای می باشد که ارتباطی به بازارهای جهانی ندارد.
نرخ طلا در بازارهای جهانی در حال افزایش می باشد. در‌حالی‌که همواره در مواقع صعود نرخ‌های جهانی، بازارهای ایران هم دستخوش تغییر مثبت قیمت‌ها می‌شد، این بار قیمت‌ها در بازارهای ایران از اوضاع آن سوی مرزها تبعیت نمی‌کند. محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، تغییرات نرخ در بازارهای جهانی را متاثر از انتخابات آمریکا معرفی می‌کند. او بیان می کند: تحولات بازارهای بین‌المللی به تحولات سیاسی آمریکا گره خورده است. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، واقعیت این می باشد که شمار زیادی از معاملات اقتصادی جهان تحت تأثیر اقتصاد آمریکا می باشد.
کشتی‌آرای افزود: قیمت اونس جهانی در بازارهای بین‌المللی با توجه به تحولات آمریکا، دارای سیر صعودی بوده است و با 30 دلار افزایش همراه بوده است. ولی بر‌خلاف بالا رفتن قیمت جهانی، در داخل کشور به دنبال کاهش قیمت ارز، قیمت طلا هم کاهش پیدا کرده است. او در ادامه می گوید: البته عامل دومی هم سبب کاهش نرخ طلا و سکه در داخل شده است و آن عامل، هیجانات روانی این انتخابات می باشد. به بیان رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، در آخرین معاملات روز پنجشنبه تا ظهر شنبه، قیمت سکه به‌ طور متوسط 750 هزار تومان افت داشته است و طلا هم در هر گرم 50 هزار تومان کاهش قیمت را دارا بوده است.

 صد بار تغییر قیمت در کمتر  از  48 ساعت

کشتی‌آرای در پاسخ به این پرسش که روند ریزش قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، بیان کرد: به‌هیچ‌عنوان قابل پیش‌بینی حتی برای یک ساعت آینده هم نمی باشد. از روز جمعه تا شنبه نوسانات بسیار شدید هیجانی در بازار شاهد بودیم. او یادآور گشت: قیمت طلا و سکه از روز جمعه تا ظهر شنبه شاید صد بار تغییر پیدا کرده باشد؛ بنابراین معلوم نیست این روند تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود. هیچ چیز قابل پیش‌بینی نمی باشد. شرایط را در هر زمان و همان لحظه باید مورد تحلیل قرار داد.
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر احتمال می‌دهد در سه تا چهار روز آینده وضعیت بازار تعیین تکلیف شده و به ثباتی نسبی دست پیدا کند.
او در تشریح به وجود آمدن وضعیت ثبات در بازار بیان می‌کند: ثبات بر اساس شاخص اقتصادی می باشد. شاخص اقتصادی قیمت ارز و طلا نیز قیمت جهانی می باشد. در تعیین نرخ ها، عامل عرضه و تقاضا را داریم که روی بازار اثر می گذارد. او تأکید داشت: طلا و سکه مانند کالاهای دیگر نیست که از امروز تا یک تاریخ مشخص، قیمت معینی برای آن تعریف گردد. قیمت طلا و سکه همواره نوساناتی دارد که باید این نوسانات منطقی باشد. قیمت طلا ثابت نمی‌شود، اما درستش این می باشد که تغییرات قیمت آن بر طبق معادلات اقتصادی و به نحو درست باشد.

 عرضه، اثری بر قیمت دلار ندارد

قیمت دلار هم در بازارهای ایران بر‌خلاف دنیا می باشد. ارزش دلار در مقابل یورو در حال رشد می باشد و تقویت دلار در بازارهای جهانی قاعدتا باید بر بازار ایران هم اثرگذار باشد، اما این‌گونه نمی باشد. اخبار غیر‌رسمی حاکی از آن است که صف‌های طولانی برای فروش دلار تشکیل شده است. محسن قادری، کارشناس ارز ریزش نرخ دلار را ناشی از انتخابات آمریکا می‌داند و عرضه ارز را بر تغییر قیمت‌ها بی‌تأثیر معرفی می‌کند. او بیان کرده است: عرضه خاصی برای ارز وجود ندارد. در سمت عرضه فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی بیفتد؛ زیرا به آن صورت ارز در اختیار ندارند. از طرف دیگر بخش تقاضا را کلا محدود کرده‌اند. اینکه می‌گویند ما عرضه می‌کنیم ولی کسی خریداری نمی کند، به این خاطر می باشد که کسی اجازه ندارد خرید کند. او در ادامه گفت: با قیمت 25 تا 25‌هزار‌و 500 تومانی که دلار در بازارهای کاغذی معامله می‌شود، به نظر نمی آید خیلی اتفاق خاصی افتاده باشد و کسی اقدام به فروش دلار کند.
به بیان قادری، روندی که در ایران برای قیمت دلار رخ می‌دهد، منطبق بر تحولات بازارهای جهانی نمی باشد. او بیان کرد: شرایط ایران با بازارهای جهانی مطابقت ندارد. در‌حال‌حاضر بایدن که می‌گوید قرار است به برجام بازگردد، اگر این اقدام را انجام دهد، طبیعتا جو روانی برای خرید دلار از بین خواهد رفت. این کارشناس ارز یادآور گشت: البته اتفاق چندان خاصی در بازار دلار نخواهد افتاد؛ زیرا کالاها با قیمت‌های عجیب‌و‌غریبی مورد معامله قرار می گیرد. او بالا رفتن قیمت کالاها را ناشی از کمبود ارز، بسته‌بودن مرزها و ناتوانی ایران برای جابه‌جایی ارز و ورود کالا معرفی داشته است. قادری بیان کرد: اگر قیمت کالاها در همین اعداد بماند، نرخ خودرو تغییر نکند، قیمت کالاهای کوچک وارداتی مثل خودکار، لوستر و‌... روی همین قیمت‌ها باقی بماند، نرخ دلار جابه‌جا نخواهد شد و شاهد افت خاصی در بهای دلار نخواهیم بود. او تأکید می‎‌کند: اگر قرار باشد قیمت دلار به صورت پایدار کاهش پیدا کند و روی عدد 18 تا 19 هزار تومان ثابت شود، نیاز به تغییرات سطح قیمتی در بازار داریم.

 نرخ واقعی دلار را نمی‌توان تخمین زد

او به این پرسش که قیمت واقعی دلار چقدر می باشد، این‌گونه پاسخ داد: برای تعیین قیمت واقعی دلار باید آن را با چیزی سنجید، اما در‌حال‌حاضر وقتی می‌خواهید برای دلار قیمت بدهید، نمی‌دانید آن را با چه کالایی مورد مقایسه قرار دهید. قادری بیان کرد: برای واردات کالاهای ایرانی محدودیت‌هایی هست؛ نمی‌توانند راحت جابه‌جا شوند و قطعات مورد نیاز خود را به‌راحتی وارد کنند؛ به همین علت قیمت‌های آنها تعادلی نمی باشد؛ پس نمی‌توان قیمت تعادلی دلار را از روی کالاها یافت. او ادامه می‌دهد: اکنون هر شخصی هم که می‌گوید دلار 20 هزار تومان یا 50 هزار تومان می‌ارزد، حرف صحیحی نمی باشد و حرفش قابل بحث نمی باشد. هیچ‌کدام از کالاهای موجود در بازار، کالاهایی نیستند که در شرایط تعادلی قرار گرفته باشند. هیچ چیز در شرایط تعادلی‌اش نیست که مثلا بگوییم با این قیمتی که خودروها در بازار معامله می‌شوند، دلار باید 40 هزار تومان باشد.
این کارشناس ارز بیان می کند: در‌حال‌حاضر بحث محدودیت‌های دیگری همانند کرونا، بسته‌بودن مرزها و سخت‌بودن واردات و صادرات نیز مطرح می باشد و شما نمی‌توانید یک قیمت تعادلی برای کالاها در‌بیاورید و به این ترتیب قیمت تعادلی دلار که باید از روی تورم واقعی محاسبه شود، قابل محاسبه نخواهد بود. او درباره اثر انتخاب بایدن بر ریزش قیمت دلار در ایران عنوان می‌کند: فکر نمی‌کنم خیلی به قیمت‌های زیر 20 هزار تومان برسیم. به خاطر چسبندگی قیمتی که روی خود دلار وجود دارد و چسبندگی قیمت تمام کالاها، ریزش قیمت دلار خیلی زیاد نخواهد بود. او افزود: امکان دارد شاهد نوسانات قیمتی به شکل لحظه‌ای باشیم و اعداد زیر 20 هزار تومان را هم ببینیم، اما این نوسانات مقطعی می باشد. قادری یادآور گشت: بار نخستی که روحانی رئیس‌جمهور شد، به صورت مقطعی قیمت دلار به دو‌هزار‌و 850 تومان هم رسید، ولی بلافاصله به کانال سه‌هزار‌و 200 تومان بازگشت و 10 تا 15 درصد گران‌تر گشت. این نوسانات موقت امکان دارد بار دیگر هم تکرار شود. او ادامه داد: اگر خبرهای خوب به ‌طور مستمر ادامه داشته باشد، دولت هم بتواند اتفاقات را درست مدیریت کند، دلار به ‌طور فرسایشی به نزدیک 20 هزار تومان می رسد. دلاری که شش ماه می باشد قیمت 17 تا 18 هزار تومان را ندیده و با نرخ 24 تا 25 هزار تومان معامله شده است، به راحتی این توانایی را ندارد به قیمت 16 تا 17 هزار تومان برسد.
او تأکید داشت: صرفا با بازگشت به برجام اتفاقی رخ نمی دهد. ما با همان سرعت، به شکل و شمایل دو سال قبل هم باز نخواهیم گشت. امکان دارد دولتی که دست بالا دارد، بخواهد امتیازات بیشتری بگیرد. قادری تأکید داشت: اگر مردم از پایین‌رفتن قیمت دلار ناامید شوند، نرخ دلار دوباره روند افزایشی خود را طی می کند.
منبع : tgju.org

 

99/8/17
افت سهمگین دلار و سکه/ نرخ دلار و سکه تا کجا می ریزد؟


خراسان نوشت: با قطعی تر شدن شکست ترامپ در انتخابات آمریکا، قیمت دلار در بازار آزاد با کاهش 5 هزار تومانی روبرو شد و به زیر 25 هزار تومان قیمت گرفت، حتی عددهای غیررسمی از 22 هزار تومان حکایت به میان آورد. حباب دو میلیون تومانی سکه نیز از بین رفت و نرخ آن به حدود 11 میلیون تومان کاهش پیدا کرد.
چهارشنبه قبل وضعیت عجیبی در بازار ارز اتفاق افتاد. خبرگزاری تسنیم به نقل از فعالان بازار گزارش داد که صبح آن روز و پس از انتشار نتایج اولیه انتخابات آمریکا مبنی بر بالا بودن احتمال پیروزی ترامپ، بازار ارز روند افزایشی به خود گرفت و تا کانال 30 هزار تومان هم قیمت گرفت. اما از بعداز ظهر چهارشنبه و در حالی که اخباری مبنی بر پیشی گرفتن بایدن از ترامپ انتشار یافت، به یک باره اوضاع وارونه گشت و شمار زیادی از دلالان بازار، به صف های فروش نشستند. گزارش ها در این باره حاکی از این می باشد که با تداوم این نتیجه، نرخ دلار در ظهر پنج شنبه با 4 هزار تومان افت به کانال 26 هزار تومان وارد شد. اقتصاد نیوز نیز دیروز گزارش داد که به محض پیش افتادن نماینده دموکرات ها در یکی از ایالت های مهم، نرخ ارز در تهران و در معاملات پشت خطی به زیر 25 هزار تومان کاهش پیدا کرد. کانال های فضای مجازی نیز  از رسیدن نرخ معاملات فردایی به حدود 24 هزار و 700 تومان خبر به میان آورد که نشان دهنده این می باشد که این نرخ ها که از اواخر شهریورماه سابقه نداشته است، حداقل فعلاً قصد بازگشت به بالا را ندارند.
در این حال گمانه زنی ها در فضای مجازی مبنی بر این که سیر نزولی دلار در بازار تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد، بیشتر شده است. مروری بر نظر چند فعال اقتصادی در این زمینه تاکنون نشان دهنده این می باشد که افق 20 هزارتومان برای افت نرخ وجود دارد. به عنوان مثال چندی پیش خبرآنلاین به نقل از حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق این رقم را به شرط شوک روانی و سیاسی به بازار محتمل می دانست. مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی نیز در گفت وگویی با تجارت‌نیوز خطاب به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارز را داشتند توصیه کرده بود که ریسک دلار 20 هزار تومانی را پذیرا باشند.
البته همه این گمانه ها با فرض حباب روانی 10 هزارتومانی برای دلار شکل گرفته است. ریشه این حباب روانی به این موضوع باز می گردد که رفتار تحریمی بایدن در قبال ایران با قبل متفاوت خواهد بود. موضوعی که بعضی تحلیل های واقع بینانه در ارتباط با آن ابراز تردید می کنند. البته طبیعی می باشد که این برهه، دوران اثرگذاری بر محاسبات تحریمی آمریکایی ها نیز می باشد و به نظر می آید مجلس با این نگرش، طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را به جریان انداخته است.
شایان ذکر می باشد که در پی سقوط نرخ دلار به محدوده 25 هزارتومان، نرخ سکه نیز عقب نشینی گسترده ای را داشته است. به طوری که به حدود 11 میلیون تومان قیمت گرفته است.
منبع : tgju.org
 

99/8/15
توقف معاملات/آخرین نرخ دلار و سکه قبل از ۱۵ آبان


دنیای‌اقتصاد نوشت: همزمان با اعلام ابتدایی نتایج انتخابات آمریکا، فضای بازار ارز و سکه مه‌آلود گشت. کمتر معامله‌گری حاضر به اعلام قیمت بود و حتی کانال‌های اعلام نرخ از درج قیمت‌های لحظه‌ای برای نخستین بار در ماه‌های اخیر خودداری به عمل آوردند.
فضای انتخاباتی تا حدی بر بازار سایه افکنده بود که در آغاز روز با افزایش شانس ترامپ برای ماندن در کاخ سفید، نرخ فروش دلار و سکه به کانال‌های بالاتر راه یافت و از اواسط روز که شانس بایدن کمی بالاتر رفت، هر دو دارایی کمی از سقف‌های صبح عقب نشینی کردند. به‌ نظر می آید این جو سردرگمی و عدم قطعیت تا زمانی که پیروز انتخابات آمریکا مشخص گردد، در بازار ارز و سکه وجود دارد.
به‌طور خلاصه، دیروز حداقل دو برداشت متفاوت از انتخابات آمریکا و برنده آن، در ساعت‌های متفاوت میان معامله‌گران موجود بود. برداشت اول معامله‌گران برد ترامپ بود و برداشت دوم پیروزی بایدن. هر کدام از این برداشت‌ها، نوسانات متفاوتی را در بازارها رقم زدند.

شانس افزایشی‌ها به برد ترامپ

 در آغاز روز که اعلام شد ترامپ در بعضی ایالت‌های کلیدی همانند فلوریدا، تگزاس و اوهایو پیروز گشته است، بعضی از معامله‌گران خود را برای افزایش شدید قیمت آماده کردند. با این حال، روز چهارشنبه بالا رفتن قیمت دلار در بیشترین حالت هم کمتر از میزان رشد روز دوشنبه بود. سقف قیمت دلار در روز پنجم هفته در اوایل روز در مرز ۳۰ هزار تومانی قرار گرفته شد که نزدیک به ۸۰۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. این در حالی می باشد که در دوازدهمین روز آبان، اسکناس آمریکایی هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته بود. پایین آمدن سرعت رشد دلار می‌توانست ناشی از دو موضوع باشد؛ اول اینکه قیمت دلار در روزهای قبل بخشی از احتمال برد ترامپ را پیش‌خور کرده باشد و دوم اینکه، بازار از برد ترامپ
اطمینانی قطعی نداشت، در نتیجه معامله‌گران در میزان خرید خود بی‌محابا عمل نمی‌کردند.
بازار سکه هم دیروز همانند دلار دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. در نیمه اول، افزایشی‌ها با قدرت دست بالا را در دست گرفته بودند و حتی این توانایی را داشتند این فلز گرانبها را تا سقف ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم بالا برد. با این حال همان‌طور که قیمت دلار با افزایش شانس بایدن با تعدیل قیمت روبرو شد، سکه هم راه کاهشی را در پیش گرفت و حدود ساعت ۴ بعدازظهر با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. این قیمت حدودا ۴۰۰ هزار تومان از سقف روز کم تر بود، ولی فاصله ۳۰۰ هزار تومانی با قیمت روز دوشنبه داشت. در همین ساعت (حدود ۴ بعدازظهر) بعضی معامله‌گران قیمت فروش دلار خود را ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان عنوان می‌کردند که ۴۰۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.
احتمال دارد با اعلام نتایج جدید از انتخابات آمریکا، قیمت دلار و سکه در ساعات انتهایی روز دستخوش تغییرات جدی‌تری هم شود. ولی به‌نظر می آید تا زمانی که برنده انتخابات با احتمال بالای ۸۰ درصد مشخص نگردد، فضای سردرگمی در بازار ارز و سکه ادامه پیدا خواهد کرد.
حدود ساعت ۶ بعدازظهر فضای بازار ارز و سکه نسبت به ساعت ۴ بعدازظهر هم تا حدی تغییر پیدا کرده بود. ساعت ۴ بعدازظهر بازار به‌صورت رسمی بسته می‌شود، ولی در معاملات پشت خطی نرخ سکه و دلار با توجه به نزدیک شدن بایدن به ترامپ در ایالت میشیگان در مسیر کاهشی قرار گرفته بود. سکه حتی تا کانال ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پایین رفته بود و اسکناس آمریکایی به طرف ابتدای کانال ۲۹ هزار تومانی حرکت می‌کرد.

احتیاط با افزایش شانس بایدن

در آغاز روز، عملکرد دونالد ترامپ در انتخابات برای شمار زیادی از معامله‌گران شگفت‌آور بود ولی زمانی که وضعیت بایدن در ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین بهبود یافت، احتیاط خریداران در بازار ارز و سکه بیشتر گشت. به‌نظر می آید معامله‌گران بازار داخلی بر این باورند که در صورتی که بایدن ریاست‌جمهوری آمریکا را عهده دار شود، فشارهای اقتصادی بر ایران کاهش پیدا می کند و همین خوش‌بینی سبب شده است که حضور این نامزد دموکرات در کاخ سفید برابر با نزول قیمت دلار و سکه در نظر گرفته شود.
در آن سو، ترامپ در سال‌های اخیر سیاست فشار حداکثری را بر ایران اعمال داشته است که نتیجه آن پایین آمدن شدید ارزش ریال و کوچک شدن اقتصاد کشور بوده است. فعالان بر این باورند که ادامه حضور ترامپ به منزله ادامه سیاست فشار حداکثری می باشد که اقتصاد ایران را در سال‌های اخیر در تنگنا قرار داده بود. با این حال، عده زیادی از تحلیلگران هم بر این باورند اقتصاد ایران بیشتر به علت سیاست‌های اشتباه داخلی دچار بحران گشته است و نه فشارهای آمریکا. از نگاه این گروه، اگر سیاست‌های اقتصادی داخلی تصحیح گردند، فارغ از ماندن ترامپ در کاخ سفید، وضعیت بازار ارز و سکه آرام‌تر می گردد.

آینده دلار در دو سناریو

بعضی از معامله‌گران باور دارند، فارغ از آنکه چه کسی به کاخ سفید راه پیدا کند، نرخ دلار طی هفته‌های آتی ظرفیت رشد بالایی نخواهد داشت. از نگاه این گروه، قیمت این ارز در ماه‌های قبل رشد زیادی را تجربه کرده است و طبیعی می باشد که بعد از عبور از جو انتخاباتی آمریکا، کم کم با افزایش فروش توسط افرادی روبرو شود که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید داشته اند. البته این گروه بر این باورند، برد ترامپ حتی می‌تواند منجر به بازگشت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان و آزمون سقف‌های بالاتر گردد. با این حال، بعد از افزایش، از نگاه آنها بازار در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد. در مقابل گروه دیگری هم در بازار حضور دارند که معتقدند، با ماندن ترامپ در کاخ سفید انتظارات معامله‌گران به‌صورت میان‌مدت تغییر پیدا خواهد کرد و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت به طرف سقف‌های جدیدتر گردد و شانس کاهش قیمت هم بسیار پایین خواهد بود.
گروه سومی هم معتقدند، ‌در صورت برد ترامپ، در ابتدا امکان دارد قیمت دلار و سکه افزایشی گردد،‌ ولی نوسان بعدی قیمت‌ها بعد از گذر از این هیجان، به تصمیمات اقتصادی داخلی و سیاست‌های کلان بستگی خواهد داشت. از نگاه آنها اگر قرار باشد نقدینگی با همین سرعت فعلی رشد داشته باشد و تورم هم بالا باقی بماند، رشد بیشتر قیمت‌ها دور از ذهن نیست.

رشد قیمت صرافی‌های بانکی

صرافی‌های بانکی در آغاز روز در واکنش به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، نرخ فروش دلار خود را بالا آوردند.
نرخ دلار در روز چهارشنبه نهایتا به ۲۸ هزار و ۹۳۰ تومان و یورو نیز ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گرفت.
قیمت دلار در روز چهارشنبه ابتدا ۲۰۰ تومان و بعد با افزایشی ۳۴۰ تومانی روبرو شد. در مرحله آخر بازار با یک رشد دیگر به مرز ۲۹ هزار تومان نزدیک گشت.
نرخ دلار در روز دوشنبه معادل ۲۸ هزار و ۲۴۰ تومان بود. قیمت یورو صرافی ملی نیز در روز دوشنبه رقمی معادل ۳۲ هزار و ۶۴۰ تومان قیمت داشت.
منبع : tgju.org

 

99/8/14
اتحادیه طلا و جواهر در ارتباط انجام معاملات کاغذی هشدار داد


اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران از اعضای خود درخواست کرد تا از انجام معاملات غیرفیزیکی طلا مرسوم به معاملات فردایی و کاغذی پرهیز کنند زیرا این کار غیر قانونی می باشد.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در هشدار این اتحادیه خطاب به اعضا آورده شده است: اتحادیه طلا و جواهر تهران در اطلاعیه ۳۹ مورخ ۱۳۹۹.۰۴.۱۶ غیرمجاز بودن معاملات غیرفیزیکی طلا مرسوم به معاملات فردایی و کاغذی را اعلام داشته است و برابر قانون، مراجع انتظامی و قضایی با متخلفان در این زمینه برخورد خواهند داشت.
در این اطلاعیه تاکید شده است: هرگونه معاملات طلا، خارج از واحدهای کسبی ممنوع می باشد.
مسئولان اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران خطاب به اعضا خاطرنشان داشته اند: باید در محل‌های کسبی دارای جواز کسب معتبر از اتحادیه طلا و جواهر تهران داد و ستد کنند و در صورت معامله، واحدهای کسبی با دلالان کاغذی و فردایی بعد از صدور اخطار، واحد کسبی آنها برای بار اول پلمپ و در صورت تکرار مجدد، پروانه کسب آنها به صورت دائم ابطال خواهد شد.
در این اطلاعیه آمده است: لازم به توضیح می باشد تشکل‌های صنفی (خارج از زیرمجموعه وزارت صمت و اتاق اصناف) از قبیل انجمن‌های صنفی موضوع بند «ک» ماده ۵ قانون اتاق بازرگانی مجاز به اعطای مجوز کسب و کار و طلا نمی باشند و همکاران محترم برای دریافت هرگونه مجوز قانونی برای انجام فعالیت کسبی، فقط به اتحادیه طلا و جواهر تهران مراجعه داشته باشند.
گفتنی می باشد در چند هفته گذشته نیروی انتظامی و مقامات قضایی بعضی از دلالان کاغذی را در شهرها و استان‌های مختلف دستگیر کردند که این کار سبب ثبات نسبی نرخ سکه و طلا و ممانعت از بالا رفتن قیمت‌های نجومی شد.
منبع : tgju.org

99/8/12
آیا انتخابات آمریکا واقعا قیمت طلا را تغییر می دهد؟، نظر کارشناسان در این مورد

احتمالا طی روز ها و شاید هفته های اخیر بسیار در ارتباط با تغییر قیمت طلا به واسطه انتخابات آمریکا شنیده اید. اما این موضوع تا چه اندازه واقعیت داشته و انتخابات چقدر می تواند بر روی قیمت طلا موثر باشد؟
احتمالا طی روز ها و شاید هفته های اخیر بسیار در ارتباط تغییر نرخ طلا به واسطه انتخابات آمریکا شنیده اید. اما این موضوع تا چه حد واقعیت داشته و قیمت طلا چقدر می تواند تحت تاثیر انتخابات باشد ؟
کایرن کلنسی - کارشناس بازار طلا - بر این اعتقاد می باشد که بازار ها بیش از آن چیزی که انتخابات تاثیر گذار می باشد به آن بها می دهند و در واقع آن را بزرگ تر از چیزی که است در تصور خود دارند.
وی در ادامه بیان کرد که انتخابات نوسانات زیادی را در قیمت طلا به وجود خواهد آورد و در روز های آتی شاهد تغییرات قیمت طلا خواهیم بود اما آن چیزی که واقعا قیمت ها را معین می کند چشم انداز اقتصادی خواهد بود.
کلنسی بیان کرد که در انتخابات سال 2016 نیز ما شاهد تحرکات و نوسانات بسیار زیادی بودیم اما بعد از گذشت دو هفته از نتیجه انتخابات و پیروزی ترامپ همه چیز به شرایط عادی پیشین خود برگشت.
در آخر این که چه چیزی نرخ طلا را مشخص می کند بسیار وابسته به اقتصاد ایالات متحده آمریکا و البته نرخ بهره فدرال رزرو می باشد.
کارشناسان پیش بینی کرده اند که به هرحال و به علت شرایط اقتصادی قیمت طلا شاهد افزایش می باشد چرا که تورم و نرخ بهره سبب آن می شوند.
در ایران نیز با اندکی تفاوت همینگونه می باشد. هرچند در ایران وابسته به این که چه فردی رئیس جمهور ایالات متحده می شود ما شاهد تغییری متفاوت تر از بازار های جهانی می شویم اما در نهایت آن چیزی که وضعیت قیمت طلا را مشخص می کند شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و البته قیمت انس جهانی می باشد، مشخص می کند
منبع : tgju.org

 

99/8/11
پیش‌بینی نرخ طلا امروز ۱۱ آبان ۹۹ / آیا طلا ارزان می‌شود؟
طلانیوز: در حالی که تنها سه روز به آغاز روند اصلی انتخابات آمریکا باقی مانده است بازار‌های جهانی تا فردا در تعطیلات آخر هفته خواهند بود. اما با باز شدن این بازار‌ها، آب و هوای طلا چگونه می شود و انتخابات چه اثری بر نوسان آن خواهد گذاشت؟
طبق گزارش طلانیوز:    دیروز قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد، یک میلیون و ۱۷۴ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. اما برای نرخ طلا و سکه امروز چه پیش‌بینی‌هایی انجام می شود؟
 در این ارتباط اقتصادنیوز نوشت: سکه با افت روزهای اخیر دلار، بیشتر در موقعیت فروش به سر برده است و وارد انتهای کانال ۱۲ میلیون تومانی گشته است.
 در معاملات پشت خطی هر دو دارایی موج فروش مشخص بود. سکه بازان تلاش کردند، سکه را به زیر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ببرند و در بازار ارز هم نیروهای فروشنده در پی دلاری بودند که زیر ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشند. بااین‌حال با توجه به اینکه در روزهای اخیر حجم معاملات بسیار کم بود و معاملات زیادی انجام نمی گشت، می‌توان انتظار معامله‌های غیرمنتظره ونوسانی را بازار پیش روی خودش دارا باشد. سکه و دلار هر دو به‌واسطه افت شدید عمق بازار به‌راحتی می‌توانند با جوسازی روانی از نقاط حمایتی پایین‌تر بروند؛ ولی مسئله این می باشد که باوجود ضعف تقاضا، صف فروش زیادی نیز در بازار موجود نیست.
 آخرین نظرسنجی هفتگی طلا کیتکو در هفته انتخابات آمریکا نشان دهنده این می باشد که در حالی که سرمایه‌گذاران وال‌استریت نسبت به طلا صعودی می باشند، سرمایه گذاران خرده‌فروش رویکردی محتاطانه گرفته اند. در میان تحلیلگران وال استریت، شمار زیادی به وضعیت بازار‌ها در طرف دیگر انتخابات چشم دوخته‌اند. این تحلیل‌گران معتقدند بعد از انتخابات آمریکا، دوباره نقش اصول بلند مدت اقتصادی، نیاز به محرک‌های مالی و شدت‌گیری شیوع کرونا پرنگ خواهد گشت.
 اوله هانسن، رئیس استراتژی کالاهای بانک ساکسو ، بیان کرد: «من فکر می کنم ۴۸ ساعت بعد از انتخابات، با افزایش بیماری شیوع کرونا، قیمت طلا افزایش پیدا می کند. مهم نیست که چه کسی انتخاب شود ، ویروس همچنان به اقتصاد آسیب وارد می کند و این وخیم شدن به معنای آن می باشد که دولت ها مجبور به اقدام می‌شوند». این اقدامات که می‌توانند به شکل محدودیت جدید رفت و آمد یا محرک‌های مالی بیشتر صورت گیرد اتفاقاتی که برای بالا رفتن قیمت طلا بسیار مناسب خواهد بود.
 
نظرسنجی هفتگی کیتکو
در نظرسنجی کیتکونیوز، این هفته ۱۸ تحلیلگر در نظرسنجی وال‌استریت شرکت داشته اند. در مجموع ۱۲ رای دهنده – ۶۷ درصد – انتظار بالا رفتن قیمت طلا را دادند. ۴ تحلیلگر ( ۲۲ درصد ) پیش‌بینی کردند که روند قیمت طلا بی‌رمق یا خنثی می گردد. ۲ تحلیلگر (۱۱ درصد) نیز، احتمال دادند که در هفته جاری قیمت طلا کاهش پیدا می کند.
 برخلاف روند هفته‌های قبل این هفته نظرسنجی عمومی آنلاین در مقایسه با وال‌استریت کمتر نسبت به طلا صعودی می باشد. مانند هفته‌های قبل مشارکت در نظرسنجی های هفتگی آنلاین کیتکو نسبتاً رو به کاهش می باشد. در این هفته نیز میزان مشارکت پایین‌ترین سطح خود در تقریباً یک سال قبل بود. روالی که در هر هفته های قبل نیز تکرار گشت و هر بار که مشارکت ها جمع زده می شود از هفته قبل کمتر بوده است. کیتکو مدعی مشارکت خرده فروشان در نظرسنجی های عمومی کم شده اما بعضی اظهار نظرها حکایت از کاهش اعتبار این سایت مرجع در بازار طلا نیز دارد.
 در هفته قبل در مجموع ۱۱۸۳ رأی آنلاین داده شد. در میان این افراد، ۵۸۸ رای دهنده – ۵۲ درصد – اظهار داشتند که در این هفته طلا افزایش پیدا می کند. ۳۸۰ نفر دیگر – ۳۳ درصد – گفتند که آنها بر روی طلا نزولی می باشند، در حالی که ۱۷۹ رای دهنده، یا – ۱۵ درصد – بی طرف بودند.
منبع : طلانیوز

 

99/8/10
کاهش هفتگی سکه و دلار ادامه پیدا کرد

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ چنین افت نوسانی نشان دهنده این می باشد که نظر معامله‌گران نسبت به برنده انتخابات آمریکا به حالت میانه راه یافته است یا حداقل کمتر کسی حاضر می باشد به خاطر پیش‌بینی‌‌اش از نتیجه انتخابات، خرید و فروش شدیدی را به انجام برساند.
معامله و خرید و فروش در بازاری که خبری مهم پیش روی خود دارد، سخت تر می‌شود و به نظر می آید بعضی معامله‌گران در روزهای انتهایی هفته قبل تصمیم گرفتند بیشتر تماشاچی وقایع و روند بازار باشند. در واقع، دشوار شدن پیش‌بینی پیروزی ترامپ یا بایدن سبب شده به راحتی نتوان موقعیت خرید و فروش گرفت. البته بازار در دو هفته اخیر تا حدی پیروزی بایدن را پیشخور کرده است و گروهی از معامله‌گران متاثر از نظرسنجی‌ها و شانس بالاتر این نامزد دموکرات در موقعیت فروش قرار گرفتند ولی با نزدیک شدن به انتخابات و بالا رفتن تحریم‌های آمریکا در هفته قبل، میزان تمایل به فروش هم تا حدی کاهش پیدا کرد.  البته فروش‌های سنگین آغاز هفته به اندازه‌ای بود که روند هفته قبل بازارها را منفی نگه دارد. در واقع دلار با اینکه روز پنج‌شنبه ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و به کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت، در مجموع در هفته قبل ۷/ ۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازار سکه هم این فلز گرانبها روز پنج‌شنبه را با ۱۰۰ هزار تومان صعود و قرار گرفتن بر سطح ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به پایان رساند ولی به واسطه ریزش‌های سنگین شنبه، دوشنبه و چهارشنبه بیش از ۱۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. سکه دو کانال مهم ۱۵ و ۱۴ میلیونی را در نخستین هفته کامل آبان ماهی از دست داد.
با وجود کاهش شدید سکه در هفته قبل، وضعیت بازار از اواخر روز چهارشنبه تا حد زیادی آرام‌تر گشت و این امر می‌تواند نشان از بالا رفتن احتیاط در بازار ارز و سکه باشد. البته سکه‌بازان و دلاری‌ها در پشت خط تا حدی خریدار گشته بودند و این امر می‌تواند روند روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.  با این حال، با توجه به اینکه، بازار در هفته‌های اخیر به انتخابات آمریکا بسیار حساس شده، می‌توان حدس زد که این مساله نقش مهمی در نوسانات هفته جاری بازارها هم دارا بوده است. احتمال دارد که در سه روز آغازین هفته بازارها در همان دامنه‌ای نوسان داشته باشند که هفته قبل در آنها قرار داشتند ولی اعلام نتایج انتخابات می‌تواند روند نوسانی سکه و دلار را در روز چهارشنبه دچار شدت کند. بعضی از معامله‌گران به‌دنبال آن می باشند که با انتخاب بایدن با سرعت در مسیر فروش قرار گرفته شوند و عده دیگری اعتقاد دارند، با پیروزی ترامپ باید با قدرت در وضعیت خرید قرار گرفت.  
در این بین، عده‌ای هم اعتقاد دارند در هفته‌های اخیر تحریم‌های آمریکا شدت یافته است و این مساله می‌تواند روند بازار در آینده نزدیک را تحت‌تاثیر قرار دهد. در آخرین خبرها عنوان گشته بود که چند شرکت پتروشیمی ایرانی یا مشکوک به ارتباط با ایران در لیست تحریم قرار گرفته اند. در مقابل عده‌ای بر این باورند، افزایش دلار از شهریورماه تنها متاثر از جو روانی نوسان‌گیران بوده است. از نگاه این گروه، بعد از انتخابات آمریکا، دلار کاهش بیشتری را تجربه می کند، چرا که با متغیرهای کلان اقتصادی هماهنگ‌تر می گردد.
منبع : tgju.org
 

99/8/8
سکانس هایی از بازار سکه

اقتصاد نیوز: سکه روز قبل از دو مرز حساس قیمتی عقب رفت تا در آخرین روز هفته برای صعود با موانع بنیادی و انتظاری متعددی مواجه شد.
طبق گزارش اقتصاد نیوز، بازار سکه در آغاز هفته جاری از تلاش برای فتح کانال 15 میلیون تومانی آغاز کرد اما در آخر به دنبال بازگشت دوباره به کانال 14 میلیون تومان وارد شد. مرور مسیر سکه در این هفته نشان دهنده این می باشد که عطش نوسان این بازار هم کم شده و معامله گران از سرعت خود کم کرده اند تا از پیچ 13 آبان رد شوند.

ناکام در افزایش، کامیاب در فرار از سقوط

سکه روز شنبه را با سعی برای افزایش به کانال 15 میلیون تومانی شروع کرد اما در این صعود ناکام ماند و به طرف سطوح قیمتی پایین بازگشت. در نخستین روز هفته معامله گران به دنبال فتح سقف 15 میلیون و 200 هزار تومان بودند و به‌راحتی سکه خود را زیر دو عدد 14 میلیون و 500 هزار تومان و 14 میلیون تومان نمی فروختند. درنهایت نیز برگشت سکه در سطح 14 میلیون و 570 هزار تومان مهار گشت تا معامله گران اگر در صعود ناکام ماندند در نجات از سقوط کامیاب باشند و با این دل‌خوشی به استقبال تعطیلات بروند.

دوشنبه غافلگیری در بازار سکه

روز دوشنبه معامله گران دلار با غافلگیری از طرف معامله گران سکه مواجه شدند سکه در این روز تا 13 میلیون و 500 هزار تومان هم کاهش یافت که نشان‌دهنده افت بالای 7 درصد نسبت به‌روز شنبه بوده است. ریزش شدید سکه این نگرانی را برای افزایشی‌های بازار ارز به وجود می آورد که امکان دارد سمت‌وسوی انتظارات معامله گران بزرگ واقعاً تغییر پیدا کرده باشد. درواقع آن‌ها چنین هراسی داشتند که سکه به استقبال کاهش بیشتر قیمت دلار رفته باشد. سکه در این روز در حالی بیش از 7 درصد افت کرد که دلار حدود 3.6 درصد از ارزش خود را ازدست‌داده بود.

شارژ سکه از پشت خط

معامله گران سکه در این روز برای جبران کاهش دوشنبه وارد بازار شدند و در همان ابتدا توانستند قیمت بازگشایی را 800 هزار تومان بالاتر از قیمت بسته‌شده روز قبل افزایش دهند.
این افزایش متاثر از معاملات پشت خطی انجام شد معامله گران پشت خطی در ساعات مرده بازار توانستند قیمت این فلز گران‌بها را افزایش دهند و در روز سه‌شنبه هم با تمام توان از کانال 14 میلیونی محافظت کردند تا اینکه بین ساعت 4 تا 6 بعدازظهر بار دیگر با بالا رفتن خریدها، قیمت را تا 14 میلیون و 300 هزار تومان افزایش دادند.

شکستن دو مرز حساس حمایتی

دیروز هر چه در بازار سکه رشته شده بود پنبه شد، معاملات پشت خطی روز دوشنبه قیمت سکه را در روز سه‌شنبه تا 14 میلیون و 300 هزار تومان افزایش داد. بالا رفتن قیمت در روز سه‌شنبه سبب شد در معاملات پشت خطی بعد از بازار حجم فروش‌ها افزایش یابد و قیمت دوباره کاهش پیدا کند. همین افت کافی بود تا سکه در روز چهارشنبه در مرز 14 میلیون باز شود و در ادامه روز به بهای 13 میلیون و 400 هزار تومان برسد. سکه در این مسیر کاهشی دونقطه حمایتی 14 میلیون تومان و 13 میلیون و 600 هزار تومان را از دست داد.

پیش‌بینی نرخ سکه در روز پنج‌شنبه

بازار پنج‌شنبه‌ها بازار نیمه‌جان و نیمه تعطیلی می باشد با این حساب اگر دیدگاه بر افزایش باشد فرصت خوبی برای نوسان گیری به سمت بالا است و اگر دیدگاه کاهشی باشد عکس آن می‌تواند رخ دهد.
درمجموع اگر بر مبنای الگوی رفتاری نیمه دوم  هفته قرار بر این باشد بازار حرکت کند در این مدت سکه یک روز در میان افزایشی و کاهشی بوده است. با توجه به این‌که چهارشنبه قیمت افت داشته امکان این‌که قیمت کمی به طرف بالا جابه‌جا شود محتمل است.

در ارتباط روند بازار سکه بیشتر بخوانید:

کمین سکه برای ریزش به انتهای تابستان

اگر بر قرار معاملات فردایی باشد معامله گران فردایی سعی کردند در معاملات پشت خطی قیمت را دوباره وارد کانال 14 میلیون کنند. معدود معاملاتی نیز در این سطح انجام شد اما با توجه به قیمت اونس و روند دلار کار سکه برای حضور و پایداری در این سطح دشوار می باشد.
اگر بر پایه قیمت دلار و طلا باشد تحلیل کمی پیچیده‌تر می گردد زیرا دلار با درهم 8 هزارتومانی امکان بازگشت به میانه کانال 29 را دارد اما طلا این روزها بی‌رمق‌تر از هرزمانی می باشد. از این روز متغیر تراز کننده سکه در بازار امروز می‌تواند دلار و درهم باشد. اگر دلار و درهم نوسان چندانی را دارا نباشد و در میانه کانال 13 میلیون تومان یا ابتدای مرز 14 میلیون تومان در چرخش باشد.
روند میان مدت سکه نیز نشان دهنده این می باشد که شانس سکه برای صعود بالا نمی باشد اما شواهد کاهش قیمت متعدد است هر چند که بازار سکه جان سخت است و به راحتی تن به کاهش نمی دهد حتی اگر در بازار مادر(طلای جهانی) معامله گران فروشنده باشند.
منبع : tgju.org
 

99/8/7
پدیدار شدن رقیبی بسیار جذاب برای طلا

اقتصادنیوز : در پایان کار بازار‌های جهانی، نرخ هر اونس طلا با ۰.۲ درصد صعود، تغییر چشمگیری پیدا نکرد. همانطور که بسیار بیان شده است، این عدم تحرک انتظار می‌رود تا انتخابات ادامه پیدا کند. اما جدای از طلا، وضعیت فلزات گرانبهای دیگر‌ چگونه می باشد؟
طبق گزارش اقتصادنیوز، با بسته شدن بازار‌های جهانی نرخ اونس طلا با 4 دلار صعود به 1906 دلار قیمت گرفت. بازار روز سه شنبه مثل روز‌های قبل نیز نوسانی حداقلی، در حدود 15 دلار را داشت. قیمت اونس نقره نیز که در زندان انتظار نتایج انتخابات محصور گشته است تنها 0.13 دلار افزایش پیدا کرد و بر روی 24.37 قرار گرفته شد. 

کامبک پالادیوم

در بازار فلزات دیگر هر اونس پلاتین با 1.6 درصد رشد 884 دلار قیمت گرفت. اما پالادیوم بر روی 2340 دلار قرار گرفته شد و 0.5 درصد کاهش قیمت پیدا کرد. پالادیوم که یکی از سه علتی است که به طلا، گران‌بها ترین فلز نمی‌گویند (علل دیگر رادیوم و ایریدیم هستنداین فلز) در چند روز اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
بانک سرمایه‌گذاری یو‌بی‌اس امروز در پیش‌بینی خود بیان کرد: پالادیوم این توانایی را دارد تا اواسط سال 2021 سقف 2600 دلار را آزمایش کند. این درحالی می باشد که قیمت پالادیوم در سه سال قبل از 900 دلار به قیمت فعلی رسیده است. اما با توجه به این‌که در اوایل امسال، بعد از 3 سال افزایش قیمت، پالادیوم یک اصلاح چشم‌گیر را دارا بوده است، سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران اکنون مجددا نسبت به این فلز مثبت شده‌اند. در اوایل سال، اونس پالادیوم بعد از رسیدن به 2875 دلار، اصلاح 1000 دلاری داشته است اما توانست به حد و حدود قبلی نزدیک شود. علت افزایش قیمت پالادیوم در چند سال قبل اندک نشانه‌های از منابع جدید این فلز بوده است.
پالادیوم علاوه بر جواهرات و سرمایه‌گذاری، مصرف صنعتی بالایی دارد. تقریباً 80 درصد پالادیوم در اگزوزهای وسایل نقلیه جهت خنثی کردن گاز‌های مضر، مورد مصرف قرار می گیرد. این تقاضا صنعتی قوی به این معنی می باشد که با بهبود اقتصادی و جان گرفتن صنعت، سفارس برای آن نیز افزایش پیدا می کند. 
منبع : tgju.org
 

99/8/6
متولد شدن طلا دوم در بازار جهانی

اقتصادنیوز : در نخستین روز هفته بازار‌ها، قیمت طلا و دلار در حدود هفته قبل باقی ماند و نفت مجددا به کانال ۳۰ دلار برگشت. قیمت بیت‌کوین اما همچنان افزایشی است و توانسته است موقعیت خود را در کانال ۱۳ هزار دلار باقی نگهدارد.
طبق گزارش اقتصادنیوز، در روز نخستین هفته بازارهای جهانی، اکثر بازار‌ها که در انتظار انتخابات آمریکا می باشند روندی بسیار بی رمق و محتاطانه به خود گرفتند. رأی گیری انتخابات آمریکا قرار است 7 روز دیگر تمام شود، اما انتشار نتایج آن امکان دارد از چند روز تا چند هفته یا حتی چند ماه زمان ببرد.
در بازار طلا قیمت هر اونس با 0.1 درصد افت همانند چند هفته قبل در حال رفت و آمد بین کانال‌های 1900 و 1800 دلار می باشد. در مقابل دلار در برابر رقبای خود مانند یورو و پوند افزایش قیمت را دارا بوده است و اکنون به شاخص آن 0.3 درصد اضافه شده است. 

رشد بیت‌کوین؛ تولد طلا 2

قیمت بیت‌کوین در هفته قبل افزایش چشمگیری را داشته است و از 11.46 هزار دلار به 13.06 هزار دلار قیمت گرفته است. این در حالی می باشد که به گزارش کوین‌تلگرف طبق داده های جدید استتیستا ، تنها 7 درصد از آمریکایی ها ار بیت‌کوین استفاده به عمل آورده اند. این بدان معنی می باشد که بیت کوین همچنان به عنوان پناهگاه امن برای فرار از تورم شناخته نمی‌شود و سرمایه گذاری در بیت‌کوین هنوز در مراحل نخستین رشد قرار دارد.
دن تپیرو، بنیان‌گذار 10تی هولدینگز ، بیان کرد :بیت کوین هنوز در مرحله «تولد» یک کلاس دارایی جدید می باشد و در دراز مدت، بیت کوین پتانسیل رشد قابل توجهی را دارا می باشد که به یک ذخیره ارزشمند مثل طلا مبدل شود. در این صورت ، سرمایه گذاران پیش بینی کرده اند که ارزیابی آن طی دهه آینده به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند.

شیوع رمز ارز در میان خرده‌فروشان؟ 

اما چه چیزی برای تصویب جریان اصلی بیت کوین مورد نیاز می باشد؟ در حال حاضر، بیشتر تقاضای بیت کوین از سرمایه‌گذارانی ناشی می‌شود که بینتکوین را ورژن دوم طلا دانسته اند. سرمایه گذاران معتقدند که بیت‌کوین سرانجام خود را به عنوان یک دارایی امن مبدل می کند.
در نتیجه ، سرمایه گذاران نهادی در ماه‌های اخیر به شدت بیت‌کوین جمع آوری کرده اند. به عنوان مثال MicroStrategy و Stone Ridge به ترتیب 425 میلیون و 110 میلیون دلار بیت کوین خریداری کردند. اما اگر تقاضای خرده فروشان نیز برای بیت کوین به طور همزمان افزایش پیدا کند، می تواند سبب رشد تصاعدی بیت کوین گردد. همانطور که در جدول زیر آمده است اکنون تنها جمعیت شش کشور بیش از 10 درصد کاربران بیت کوین را دارا می باشد. بر طبق نظرسنجی جهانی مصرف کننده استتیستا، کشورهای برتر از نظر سرانه کاربران بیت کوین، نیجریه، ویتنام و آفریقای جنوبی می باشند.

سقوط نفت خام با موج دیگری از شیوع کرونا 

قیمت‌ نفت ‌خام در روز دوشنبه کاهش پیدا کرد و خسارات هفته قبل را بیشتر کرد. جهش در مبتلایان  کووید 19 در ایالات متحده و اروپا سبب افزایش هشدار در ارتباط تقاضای نفت شد، در حالی که احتمال افزایش عرضه نیز به احساسات این بازار آسیب وارد کرد.
گاردین گزارش داده است مناطقی در اسپانیا و ایتالیا به حالت قفل درآمدند و ایرلند نیز این کار را از روز چهارشنبه انجام می دهد. در سراسر اروپا گزارش جدید، خبر از موج جدید شیوع ویروس کرونا می‌دهند. قیمت نفت خام WTI با 1.8 درصد کاهش به 39 دلار قیمت گرفت. 
منبع : tgju.org
 

99/8/5
نزولی شدن سکه


طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ روز شنبه، قیمت خرید دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان معین شد که ۲ هزار و ۹۰۰ تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. در برابر آن نرخ فروش دلار بر تابلوی این صرافی‌ها ۳۸۰ تومان کاهش یافت و روی مرز ۲۹ هزار تومانی قرار گرفته شد. در روزی‌که قیمت فروش دلار صرافی‌ها کاهش یافت، در بازار آزاد هم این ارز ۶۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت گرفت.
به بیان فعالان، اتفاق غیرمنتظره روز اول هفته تاکتیک جدید بازارساز در ارتباط نرخ خرید صرافی‌های بانکی بود. صرافی‌های بانکی در انتهای هفته قبل قیمت خرید دلار خود را ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان معین کرده بودند. در آن زمان نرخ فروش حدود ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان بود که حکایت از شکاف ۴ هزار و ۱۰۰ تومانی بین دو نرخ را به میان آورد. بعضی از معامله‌گران به طعنه در آن مقطع زمانی عنوان داشته اند که فاصله بین نرخ خرید و فروش صرافی‌های بانکی، به اندازه قیمت دلار ۴‌هزار و ۲۰۰‌تومانی کالاهای اساسی شده است. روز شنبه بازارساز با افزایش نرخ خرید تاکتیک جدیدی را پیش گرفت و فاصله بین نرخ‌ها را نیز از بین برد. عده‌ای بر این باور بودند که چنین اقدامی می‌تواند سیگنال افزایشی به بازار آزاد ارز ارسال کند، ولی چنین رخدادی پیش نیامد و اسکناس آمریکا در بازار آزاد هم در سیر کاهشی قرار گرفت.

هدف بازارساز از افزایش نرخ خرید

به بیان بعضی فعالان، نرخ پایین خرید دلار در هفته قبل سبب می‌شد که افراد عادی تمایل زیادی نداشته باشند که ارز خود را در صرافی‌های بانکی بفروشند، دلیل این موضوع هم آن بود که صرافی‌های غیررسمی و دلالان حاضر بودند با قیمت‌های به مراتب بیشتری نسبت به صرافی‌های بانکی اقدام به خریداری کنند. صرافی‌های بانکی روز شنبه با بالا آوردن نرخ خرید خود توانسته اند با دلالان رقابت داشته باشند. این موضوع می‌توانست سبب شود که فضای بازار شفاف‌تر گردد و مردم عادی به‌جای مراجعه به معامله‌گران غیررسمی، در فضای امن‌تری اقدام به فروش ارز خود داشته باشند. عده‌ای از فعالان بر این باور بودند که اگر صرافی‌های بانکی نرخ خرید خود را افزایش دهند، سیگنال بالا رفتن قیمت به بازار داده خواهد شد، ولی چنین اتفاقی رخ نداد. بازارساز این توانایی را دارد که با بالا آوردن قیمت خرید دلار خود در بازار با آسودگی بیشتری اقدام به مدیریت بازار داشته باشد. در واقع بازار‌ساز می‌تواند‌ با همان ارزی که از بازار تهیه می‌کند، جوابگوی تقاضای بازار هم باشد و در این مسیر از منابع ارزی خود صیانت بیشتری داشته باشد. بازارساز در هفته قبل با پایین نگه‌داشتن نرخ خرید قصد داشت که به معامله‌گران این سیگنال را ارسال کند که دلار به‌عنوان مثال بالای ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش خرید ندارد. ضعف این سیاست در این بود که افرادی که برای فروش به بازار مراجعه داشتند، به‌جای فروش ارز به صرافی‌های مجاز و بانکی، با معامله‌گران غیررسمی وارد معامله شده اند. این مساله سبب می‌شد که ارز وارد‌شده به بازار کمتر در اختیار بازارساز قرار بگیرد. افزایش قیمت خرید چنین ضعفی را برطرف ساخت و هم‌زمان تاثیری بر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد نداشت.

آغاز کاهشی در بازار ارز

در نخستین روز هفته، قیمت دلار در بازار آزاد سیر نزولی گرفت. اسکناس آمریکایی که در ۲‌روز انتهایی هفته قبل در مسیر افزایشی قرار گرفته شد، روز شنبه نتوانست از مرز ۳۰ هزار تومانی رد شود و به زیر سطح ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان برگشت. میزان نوسانات اسکناس آمریکایی در روز شنبه محدودتر از روزهای پیش بود و به‌نظر می آید حضور فعالانه بازارساز در قیمت‌گذاری سبب شده بود که نوسان‌گیران نیز فعالیت خود را کم کنند. در این میان، عده‌ای از فعالان هم بر این باور بودند که بازار بعد از چند روز نوسان شدید نیاز به استراحت داشت و معامله‌گران ترجیح می‌دادند به علت تعطیلی روز یک‌شنبه، زیاد در ابتدای هفته خرید و فروش‌های خود را انجام ندهند. در واقع از آنجایی که احتمال می‌دادند قیمت در معاملات پشت‌خطی روز یک‌شنبه دچار نوسان گردد، ترجیح می‌دادند در موقعیت خرید یا فروش قرار گرفته نشود.

نوسان رفت و برگشتی دلار در معاملات پشت‌خطی

روز یک‌شنبه بازار رسمی تعطیل بود، ولی در معاملات پشت‌خطی بیشتر معامله‌گران در موقعیت فروش قرار گرفتند. بیان شده است که قیمت دلار در این معاملات حتی تا محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰تومانی هم عقب نشیی داشته است که ۸۰۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. در حالی‌که معامله‌گران بیشتر تمایل به فروش ارز را دارا بودند، از اواسط روز یک‌شنبه فضای بازار دچار تغییر شد و سهم خریداران بیشتر گشت. بعضی فعالان عنوان داشته اند که دلیل بالا رفتن خریدها و برگشت دلار به بالای ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان، جوسازی پیرامون اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی در ارتباط عدم‌افزایش نرخ سود بود. البته در ساعات انتهایی روز بار دیگر میزان فروش‌ها افزایش پیدا کرده بود،‌ امری که می‌تواند نرخ ابتدایی بازار در روز دوشنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

سیگنال نفتی به دلار

طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، بر طبق آمارهای گمرک چین، این کشور در ماه سپتامبر ۶۷۸ هزار و ۱۳۳ تن نفت خام از ایران وارد کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۷/ ۲۵درصد افزایش را به نمایش گذاشت. این دومین خبری بود که در ماه‌های اخیر از افزایش فروش نفت ایران انتشار یافت. قبل از این خبرگزاری رویترز هم از بالا رفتن فروش نفت ایران خبر داده بود. افزایش فروش نفت می‌تواند درآمدهای ارزی دولت را بالا ببرد  و موجب این شود که بانک مرکزی با فراغ بال بیشتری از ذخایر خود به منظور مدیریت بازار ارز استفاده کند. این در حالی می باشد که بیان شده است بانک مرکزی با کاهش درآمدهای نفتی بخشی از ارز کالاهای اساسی را تامین کرده است. هرقدر به ارز کمتری از بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی نیاز باشد، احتمال کم شدن نوسانات در بازار ارز افزایش میابد. با این حال، باید دید بازار ارز در آستانه انتخابات آمریکا به چنین اخباری توجه خواهد کرد یا بیشتر به اخبار سیاسی حول و حوش فضای انتخاباتی آمریکا تکیه می دهد.
در نخستین روز کاری هفته، سکه تمام‌ بهار‌آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و از مرز ۱۵ میلیون تومان پایین‌تر رفت. روز شنبه، فلز گرانبهای داخلی ۶۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گرفت. این کاهش در شرایطی رقم خورد که بعضی فعالان انتظار داشتند فلز گرانبهای داخلی در آغاز هفته راه افزایشی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه را طی کند. با این حال، روند کاهشی دلار مانعی بزرگ بر سر راه افزایشی‌های بازار سکه گشته است. طلای جهانی افزایش خاصی را در روز جمعه به نمایش نگذاشت و در حوالی مرز هزار و ۹۰۰ دلاری به‌کار خود خاتمه داد تا از این سمت نیز قیمت سکه برای رشد تحریک نگردد. قیمت فلز گرانبهای داخلی در معاملات پشت‌خطی روز یک‌شنبه عمدتا روند کاهشی داشت، امری که این توانایی دارد که شروع بازار در روز سوم هفته را تحت‌تاثیر قرار دهد.
منبع : tgju.org
 

99/8/3
آیا طلا در انتهای ۲۰۲۰ می‌درخشد؟


طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در صورتی که روز قبل نوسانات ارزش اونس حتی تا زیر مرز روانی ۱۹۰۰ دلاری هم ادامه دار بود، تا ساعت۲۰و۴۰دقیقه به وقت تهران به ۱۹۰۲دلار برای هر اونس قیمت گرفت. این در حالی بود که دلار آمریکا، روزهای خوبی را نمی گذراند و ارزش شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی دوباره به زیر مرز ۹۳ واحدی برگشته است. دلار آمریکا نیز در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داد تا همچنان روندی کاملا مخالف با ارزش اونس را دارا باشد. در حالی این نوسانات رقم خود که در حال حاضر نااطمینانی‌های قابل توجهی در بازارها موجود است؛ از افزایش دوباره تعداد مبتلایان در آمریکا و اروپا، تا سرنوشت پر از ابهام بسته حمایتی جدید و نیز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که کمتر از دو هفته تا موعد آن باقی‌مانده است. علاوه بر اینکه شمار زیادی از تحلیل‌گران به علت نااطمینانی‌های موجود در بازار انتظار دارند بازارهایی مثل طلا روند افزایشی داشته باشند، بانک آمریکایی گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی کرده است که بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات گرانبها و بخش انرژی در سال ۲۰۲۱ نیز همچنان روند افزایشی داشته باشند. بر طبق پیش‌بینی تحلیلگران این بانک شاخص بازدهی کالایی برای دوره ۱۲ ماهه پیش‌رو ۲۸ درصد اعلام گشته است؛ در پیش‌بینی آورده شده است که بخش فلزات گرانبها به‌طور میانگین بازدهی ۹/ ۱۷ درصدی را دارا باشد. این بانک اعلام کرده است در حالی نرخ میانگین قیمت طلا در پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۸۳۶ دلار خواهد رسید که در سال ۲۰۲۱ میانگین قیمت فلز زرد ۲۳۰۰ دلار  قیمت خواهد گرفت.
ژیائو فو، تحلیلگر در بانک بین‌المللی چین در ارتباط وضعیت بازار طلا بیان کرد: طلا در هفته‌ای که گذشت توانست از تضعیف ارزش دلار استفاده کند و علاوه بر این موضوع بازارها انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پیش‌رو دارند و همین موضوع باعث شده است تا سطح نااطمینانی در بازارها بسیار بالا رود. علاوه بر این موضوع همچنان مذاکرات در ارتباط بسته حمایتی جدید نیز ادامه دارد. البته در روزهای قبل سیگنال‌هایی از مذاکرات بسته حمایتی به بازارها مخابره شده است که باعث افزایش امیدواری بازارها نسبت به سرنوشت این مذاکرات شده است. در ادامه این سیگنال‌ها نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنج‌شنبه خبر از پیشرفت در مذاکره با مقامات دولت ترامپ به میان آورد و اضافه کرد که این احتمال وجود دارد که به زودی توافقی در این مورد صورت پذیرد. موضوعی که می‌تواند خبر بسیار خوبی برای طلا باشد و باعث شود تا طلا خیز بزرگی به سوی مرز ۲ هزار دلاری بردارد.نکته دیگری که تحلیل‌گران در ارتباط وضعیت بازارها از جمله بازار طلا در ارتباط آن یاد می‌کنند این موضوع می باشد که حتی با مشخص شدن برنده انتخابات سوم نوامبر نیز نااطمینانی‌ها در بازار وجود خواهد داشت. در حقیقت حداقل تا پایان سال جاری میلادی در ارتباط سیاست‌ها و نحوه اجرای آنها توسط دولت کنونی آمریکا ابهامات بسیار زیادی باقی مانده است. تحلیل‌گران بانک سوییسی UBS نیز در ارتباط وضعیت طلا در ادامه سال ۲۰۲۰ اعلام داشتند که این احتمال وجود دارد که به علت افزایش نگرانی‌ها در ارتباط پاندمی کرونا و احتمال وضع محدودیت‌های اجتماعی جدید و همچنین نااطمینانی در ارتباط نتایج انتخابات آمریکا، طلا وارد روند افزایشی جدیدی شود. یکی از شواهد افزایش اهمیت موضوع همه‌گیری ویروس کرونا نیز آخرین مناظره میان دونالد ترامپ و جو بایدن بود که نشان دهنده این بود که طرفین دیدگاه‌های متفاوتی به این پدیده دارا هستند. از طرف دیگر کشورهای اروپایی به علت افزایش تعداد مبتلایان در روزهای اخیر و دو برابر شدن تعداد مبتلایان روزانه در ۱۰ روز قبل دوباره دست به وضع قوانین محدودکننده زده‌اند. این در حالی می باشد که تعداد کل مبتلایان در دنیا طبق آمار رسمی به بیش از ۴۱ میلیون نفر رسیده است.

پیش‌بینی یک‌ساله
 از بازارها توسط گلدمن ساکس

بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که بازارهای کالایی (commodities) در سال ۲۰۲۱، روندی افزایشی داشته باشند. این در حالی بود که این بازارها در سال ۲۰۲۰ نیز به علت شیوع ویروس کرونا و وضعیت خاص آن روندی افزایشی داشتند و اکنون با پیش‌بینی این بانک معتبر، سال آینده نیز همچنان به مسیر سال جاری خود ادامه می دهد. گلدمن ساکس اساس این پیش‌بینی خود را بر این استدلال بنا نهاده است که دلار آمریکا همچنان ضعیف خواهد شد، تورم بالا خواهد رفت و همچنان احتمال این وجود دارد که بانک‌های مرکزی دست به اقدامات انبساطی بیشتری بزنند. این بانک بازدهی شاخص کالایی S&P گلدمن ساکس برای ۱۲ ماه آینده را در حدود ۲۸ درصد مورد پیش‌بینی قرار داده است. جزئیات پیش‌بینی گلدمن ساکس نشان دهنده این می باشد، تحلیلگران این بانک انتظار دارند که فلزات گرانبها ۹/ ۱۷ درصد، بخش انرژی ۶/ ۴۲ درصد و فلزات صنعتی ۵/ ۵ درصد در بازده یک ساله پیش‌رو رشد ارزش داشته باشند. در حقیقت پیش‌بینی این بانک را می‌توان به این شکل تعبیر کرد که سرمایه‌گذاران باید موقعیت‌های بلندمدتی در بازارهای نقره، مس، طلا و نفت برنت بگیرند. همچنین یکی دیگر از عللی که این بانک روندی افزایشی در مقابل بازارهای کالایی غیرانرژی را مورد پیش بینی قرار داده است به علت بالا رفتن تقاضا توسط چین می باشد. در حقیقت اقدامات انبساطی توسط مقامات پکن در سال جاری سبب می شود که تقاضای طلا توسط دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال آینده به بیشترین مقدار از سال ۲۰۱۱ برسد. تحلیل‌گران در این باره بیان کرده اند که به علت کسری کالاها در انبارها، می‌توان پیش‌بینی کرد که این بازارها همچنان روند افزایشی خواهند داشت و تا زمانی که تقاضا با ریزش بسیار بزرگی روبرو نشود وضعیت به همین روال ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین این بانک پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی سوخت جت نیز که در ماه‌های اخیر با کاهش چشمگیری روبرو شد تا تابستان سال ۲۰۲۱، به اندازه ۹/ ۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. البته تحلیل‌گران همچنین متذکر شده‌اند که تقاضا در صنعت هواپیمایی تا سال‌ها به سطح قبل از شروع همه‌گیری ویروس کرونا نخواهد رسید و شرکت‌های هواپیمایی همچنان باید برای ضررهای بیشتر خود را آماده کنند.
همچنین این بانک پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت طلا در سال جاری میلادی ۱۸۳۶ دلار خواهد بود، در حالی که در سال آینده به ۲۳۰۰ دلار به ازای هر اونس می رسد. همچنین تحلیل‌گران این بانک در ارتباط بازار نقره پیش‌بینی کرده‌اند که میانگین قیمت این فلز در حالی در سال جاری ۲۲ دلار خواهد بود که در سال آتی به ۳۰ دلار می رسد. اغلب بازارها در حال حاضر نگرانی زیادی در ارتباط تورم احتمالی ناشی از بسته‌های انبساطی دارند که در سال جاری میلادی به منظور مقابله با صدمات همه‌گیری ویروس کرونا به اجرا گذاشته شد.
منبع : tgju.org

 

99/8/1
پیش بینی نرخ سکه در میانه پاییز/ نقش آفرینان بازار سکه

اقتصاد نیوز: بازار سکه در حالی به استقبال میانه پاییز رفته است که تحقیقات نشان دهنده این می باشد که شوک اخبار منفی بر بازار دامنه نوسان کمتری بر قیمت دارد و حساسیت قیمت سکه به دلار بیش از سایر متغیرها می باشد.
 دریکی از معدود تحقیقات دانشگاهی که در ارتباط با بازار سکه شده عوامل تاثیرگذار بر نوسان قیمت سکه تجزیه‌وتحلیل گشته است.
این تحقیق که با عنوان «بررسی تغییرپذیری نوسان سکه» در سال 90 انتشار یافته در یک‌روند زمانی شش‌ساله رفتار بازار سکه در میانه دهه 80 را اسکن کرده است. ادامه این الگو در دهه کنونی می‌تواند حاوی شکل نوسان در بازار سکه و عوامل تاثیرگذار بر نرخ آن باشد.

الگوی نوسان در بازار سکه

نتایج کار محققان نشان دهنده این می باشد که الگوی نوسان در بازار سکه ایران خوشه‌ای می باشد. بنویت مندلبروت ریاضی‌دان بزرگ نوسان خوشه‌ای را این‌گونه وصف می کند که «تغییرات بزرگ به دنبال تغییرات بزرگ می باشد و تغییرات کوچک به دنبال تغییرات کوچک».
این پدیده هنگامی مشاهده می‌شود که دوره‌های بلند مدت نوسانات بازار بالا و بعد از آن یک دوره «آرام» یا نوسانات پایین مشاهده می گردد.
بنابراین در بازار سکه ایران نوسان‌های بزرگ پشت سر هم می‌آید و بعد از آن یک دوره کم نوسان ثبت می گردد.

عوامل تاثیرگذار بر نرخ سکه طلا

در بازار سکه محققان عوامل مختلف را در دو دسته خلاصه داشته اند. عوامل درونی که از آن به‌عنوان متغیرهای خرد اقتصادی خاطرنشان می کنند و عوامل بیرونی که در قالب عوامل کلان تعریف می گردند.

عوامل درونی و بیرونی تاثیرگذار بر بازار سکه

عوامل درونی بر متغیرهای خرد اقتصادی تمرکز دارد و این متغیرها صرفاً مختص بازار سکه می باشد و بیشتر حول عرضه و تقاضای طلا گردش می کند، مانند قیمت سکه و بازدهی آن. در واقع در این بخش متغیرها فارغ از رخدادهای پیرامونی و صرفا با اتکا به بازدهی مورد انتظار به سرمایه گذاری در این بازار اقدام می کنند.
عوامل بیرونی تاثیرگذار بر بازار سکه در قالب متغیرهای کلان تعریف‌ گشته است. این متغیرها به دو بخش متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی تقسیم شده‌اند. در متغیرهای اقتصادی نرخ تورم، نرخ ارز، قیمت نفت و نرخ رشد نقدینگی بالاترین نقش‌آفرینی را در بازار سکه ‌دارند. تحولات سیاسی و تغییرات دولت‌ها نیز در بازار سکه تاثیرگذار معرفی‌ گشته است.

وزن عوامل متفاوت در نوسان نرخ سکه

تحقیقات نشان دهنده این می باشد در میان متغیرهای مختلف نرخ ارز تاثیرگذاری بالاتری بر بازار دارد. این اثرگذاری در دوره آرامش به یک‌شکل و در دوره شوک به شکل دیگری می باشد. پژوهشگران دریافته‌اند که در دوره‌هایی که نرخ ارز از طریق درامدهای نفتی ثابت مانده است قیمت سکه به‌عنوان یک پناهگاه می‌تواند رشد یابد. در واقع در این دوره افزایش تقاضای پناهگاهی می تواند عامل افزایش عرضه و رشد قیمت باشد. در دوره‌های نوسان نیز دلار با تغییر نرخ برابری قیمت ذاتی سکه را با خود بالا می برد.
قیمت جهانی نفت نیز بر بازار سکه تاثیرگذار بوده است، در دوره‌هایی که قیمت جهانی نفت رو به رشد بوده است به علت انتظار بالا رفتن خرید طلا از طرف ایران تقاضا در بازار داخلی نیز تقویت شده است. البته به نظر می آید در دوره کنونی با توجه به تحریم نفتی این عامل نمی‌تواند همانند دهه 80 وزن دوم در بازار را دارا باشد.
نکته جالب تحقیق این می باشد که در بازار سکه تاثیر خبری اولاً متقارن نمی باشد و ثانیاً متفاوت با سایر بازارهای دارایی می باشد. معمولاً در بازارهای دارایی دیگر شوک‌های منفی و اخبار بد قدرت نوسان بیشتری را دارا می باشند اما این تحقیق نشان دهنده این می باشد که در بازار سکه قیمت به اخبار مثبت بیشتر واکنش نشان می‌دهد. درواقع اخبار خوب منجر به نوسان آتی بیشتری در نرخ و بازدهی این بازار می گردد.

پیش بینی نرخ سکه در آخر هفته

قیمت سکه در حالی به استقبال میانه پاییز می‌رود که برای یک دوره تقریباً طولانی به حباب خود اعتنایی نمی کند. بعضی باتجربه‌ها بیان کرده اند که در این بازار اکنون وقت خرید نمی باشد چون همان‌گونه که تحقیق و تجربه نشان داده است شوک‌های مثبت بر بازار سکه تاثیر نوسانی بیشتری را دارا می باشد.
اما به نظر معامله گران به دنبال آن می باشند که در بازار یک‌بار دیگر افزایش قیمت‌ها را تست کند و بعد از آن تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از متن به گوشه بازار روند. بعضی تحلیل گران بر این معتقدند که: در این حالت و بر مبنای اطلاعات موجود امکان دارد بازار در هفته پیش رو کم نوسان تر از هفته جاری باشد و تا روشن شدن بعضی عدم قطعیت ها بجای نوسان های صعودی شاهد خرده نوسان در قیمت باشد.
روند معاملات پشت خطی نشان داده است این تست امروز در بازار انجام می گردد. دیروز بازار در محدوده 14 میلیون و 160 هزار تومان بسته شد؛ اما معاملات فردایی در سطح 14 میلیون و 870 هزار انجام گشت. با این حساب سکه بازان عزمشان را جزم کرده‌اند اجازه کاهش قیمت به کانال 13 را ندهند.
ثابت شدن طلای جهانی در سطح 1920 دلار که یکی از بالاترین نرخ های بسته در هفته اخیر می باشد به یاری آن‌ها آمده است. باید دید دلار هم اهرمی برای ثابت نگه داشتن کانال 14 و حتی نوسان گیری بیشتر خواهد شد؟
منبع : tgju.org