فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار شهریور 99

99/6/31
وضعیت امروز بازار طلا و ارز در بازار | بزرگتر شدن حباب سکه


امروز بازارساز در بازار حضور فعالی را داشت به طوری که در بعضی مقاطع قیمت صرافی ملی از قیمت بازار پیشی گرفت. در طرف دیگر حباب سکه نیز بزرگ‌تر گشت.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، امروز هم بازارساز ارزی و هم بازار ارز گوش‌ به‌ زنگ ماشه برجام بودند، بازارساز از طریق صرافی ملی قیمت‌ها را در دامنه‌ای معین گرداند تا کمترین فرصت برای آربیتراژ قیمتی محیا شود.
در همان آغاز کار قیمت بازگشایی در صرافی ملی ۳۰۰ تومان بیشتر از روز پیش بود، تاکتیکی که به نمایش گذاشته بود بازارساز به دنبال مدیریت نوسان قیمت می باشد. زیرا از نگاه بعضی معامله‌گران سطح ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار سطح مقاومتی معرفی ‌شد اما بازارساز با عبور از آن نشان داد در عوض توجه به دامنه‌های قیمتی دامنه‌های نوسان را مورد توجه دارد. قیمت دلار صرافی ملی از صبح امروز ۱.۷ درصد و نسبت به روز گذشته ۲.۹ درصد افزایش پیدا کرد.
در طرف دیگر بازار نرخ درهم با ۷ هزار و ۴۰۰ تومان شروع به کار کرد. این نرخ به معنی آن بود که قیمت دلار بر طبق این نرخ درهم بیش از ۲۷ هزار تومان ارزش داشته است، اما قیمت دلار بازار در محدوده ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان باز گشت.
هر چه اما زمان جلوتر رفت قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کرد و در زمان‌هایی که قیمت صرافی ملی از بازار سبقت داشت در نیمه‌ی روز صرافی ملی قیمت را به کانال ۲۷ هزار تومان وارد کرد. در آن زمان قیمت در صرافی ملی در حالی ۲۷ هزار ۲۰۰ تومان معین شده بود که در بازار زیر این قیمت داد و ستد جریان داشته است.

هدف بازارساز

تحلیل‌گران اعتقاد دارند این سیاست از طرف بازارساز با هدف جمع کردن ارز از بازار گرفته شده است. به نظر می آید بازارساز با اطمینان خاطر و آگاهی از شرایط بازار به دنبال آن بوده که از طریق سقف‌های قیمتی به خرید ارز و جمع‌آوری دلار از بازار اقدام کند. در این حالت توان عرضه بازارساز می‌تواند برای روزهای آینده افزایش پیدا کند.
البته بعضی دیگر تحلیل دارند این اقدام بازارساز به معنای سقف‌گذاری قیمتی در بازار می باشد و حرکت امروز نشان دهنده این بود که گمانه قبلی مبنی بر بالا رفتن قیمت بازار با نزدیک شدن نرخ صرافی ملی به آن کاری اشتباه بوده است.
بعضی اعتقاد داشتند بازارساز با نزدیک شدن به قیمت‌های بازار علاوه بر ثابت شدن قیمت‌های بالا وارد بازی آدم و سایه می گردد. در این حالت بازارساز باید مثل آدم سایه‌ی خود را مورد تعقیب داشته باشد و هیچ‌گاه به آن نمی‌رسد. اما امروز چند بار قیمت صرافی ملی به نرخ بازار نزدیک گشت اما حالت تعقیب سایه در بازار اتفاق نیفتاد.

روند قیمت دلار در بازار آزاد

با اقدامات بازارساز قیمت دلار در بازار نیز چندان نوسان نداشته است، قیمت دلار در بازار آزاد از صبح امروز ۱.۱ درصد افزایش پیدا کرد و از ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان به ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت گرفت. قیمت دلار در بازار نسبت به روز قبل ۲ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت‌های فردایی هم در حال حاضر در کانال ۲۶ هزار اعلام می گردد و توصیه‌کنندگان فنی تنها نکته‌ای را که به معامله‌گران گوشزد می‌کنند ممنوعیت فروش می باشد. اما بعضی از معامله‌گران در مقابل قیمت‌های بالای فروش حاضر به عرضه ارز با قیمت کم تر بودند.

بازار سکه

در بازار سکه شرایط کمی دارای تفاوت می باشد، قیمت سکه وارد کانال ۱۳ میلیون تومان گشت و تا نیمه روز خود را به سطح ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسانید.
اما بعضی از معامله‌گران تأکید بر این دارند قیمت سکه با روند اونس و دلار هم‌خوان نمی باشد و با این قیمت‌ها فعلاً حباب سنگینی را در پیش رو دارد. با نرخ دلار امروز و قیمت بسته‌ شده طلا در بازار جهانی، ارزش ذاتی سکه در محدوده ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار گرفت.
منبع : tgju.org

 

99/6/30
کاهش ارز و طلا در موعد «ماشه»/ تعادل بازار در مقابل خبرهای سیاسی حفظ شد


دنیای اقتصاد نوشت : در هنگامی که موعد ماشه آمریکایی‌ها فرارسید، هر دو بازار ارز و سکه راه نزولی را در پیش گرفتند. دلار ۲۰۰ تومان افت را ثبت کرد و به محدوده ۲۶۷۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. سکه طرح جدید هم با ۶۰ هزار تومان افت روی عدد ۱۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان قرار گرفت.
برای اینکه این افت ادامه دار باشد، نیاز به شکسته شدن سطح حمایتی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در بازار سکه و ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومانی در بازار دلار می باشد. در غیر این صورت احتمال چرخش رفتاری معامله‌گران هست.
نخستین روز هفته، برخلاف انتظار شماری از معامله‌گران ارزی، صحنه کاهش قیمت دلار بوده است. این اتفاق در حالی افتاد که شمار زیادی انتظار داشتند با بالا رفتن احتمال چکانده شدن مکانیزم ماشه توسط ایالات متحده، بازارهای دارایی داخلی بیش از پیش آشفته گردند و قیمت‌ها در سربالایی افزایش قرار بگیرند. این اتفاق حداقل در روز شنبه نیفتاد. در بیست و نهمین روز شهریورماه، اسکناس آمریکایی از همان آغاز روز تمایلات کاهشی از خود به نمایش می گذاشت، چرا که با قیمت ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان معاملات  خود را  شروع کرد که ۲۰۰ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بوده است. در ادامه روز، رفتار کاهشی دلار ادامه پیدا کرد تا اینکه به محدوده ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان برخورد داشت. بعد از آن قیمت کمی مورد حمایت قرار گرفت و اسکناس آمریکایی حوالی ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان به کار خود خاتمه داد که ۱۱۰ تومان بیشتر از کف روزانه، ولی ۳۵۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بوده است.

سکه نزولی شد

در روز کاهشی دلار، طبیعی بود که قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز تحت فشار قرار گیرد، به خصوص آنکه در بازارهای جهانی حمایتی برای این فلز ارزشمند وجود نداشت. طلای جهانی روز جمعه معاملات هفتگی خود را زیر مرز حساس هزار و ۹۵۰ دلار پایان داده بود و این پایان، برای معامله‌گران افزایشی بازار سکه، ناامیدکننده بوده است. با این حال، عامل اصلی کاهش سکه در روز سه‌شنبه فشار قیمتی دلار بوده است. سکه از همان آغاز روز فشار دلار را روی شانه‌های خود احساس کرد و نشانه آن هم آغاز معاملات  در محدوده ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بوده است، چرا که بیش از ۸۰ هزار تومان کمتر از انتهای روز پنج‌شنبه بود. کاهش سکه در ادامه روز تا ابتدای کانال ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی هم ادامه پیدا کرد ولی از این نقطه خریدها زیاد شدند و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان به کار خود خاتمه داد. این قیمت ۶۰ هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. البته شاید برای بازیگران بازار سکه جدا از کاهش قیمت، فاصله‌گیری این فلز ارزشمند از مرز ۱۳ میلیون تومانی اهمیت داشته است. گفته می‌شد فلز گرانبهای داخلی روز جمعه در معاملات پشت‌خطی بالای ۱۳ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

رفتارهای احتیاطی

با توجه به حساسیت بازار و حرکت در مرزهای مهم، امکان دارد بعد از ساعت ۴ بعدازظهر نیز در معاملات پشت خطی، خرید و فروش‌هایی صورت پذیرد که روند بازار در روز جاری را تحت‌تاثیر قرار دهد. آنچه مسلم می باشد، دیروز معامله‌گران سکه و دلار عموما با احتیاط بیشتری نسبت به قبل رفتار کردند و ترجیح می‌دادند با همان احتیاط بیشتر فروشنده باشند تا خریدار. با این حال، فروش‌های خود را هم حاضر نبودند به اندازه‌ای بالا ببرند که قیمت دچار شوک کاهشی گردد.
در واقع، کاهش قیمتی دلار و سکه در زمانی که آمریکا سعی می‌کند کلیه تحریم‌های بین‌المللی را بر علیه ایران فعال کند، با احتیاط صورت پذیرفت. در این میان، روز شنبه نه کشورهای اروپایی همراهی خاصی را با آمریکا به نمایش گذاشت و نه در سازمان ملل خبری مبنی بر توجه به طرح آمریکا گشت. در چنین فضایی بود که سکه‌بازان و دلارکاران ترجیح دادند با احتیاط در موقعیت فروش قرار بگیرند. امکان دارد طی روزهای آتی، رئیس‌جمهوری آمریکا یک فرمان اجرایی را برای بازگشت تحریم‌ها به کار بیندازد و باید دید در آن هنگام بازار، چقدر تصمیم آمریکا را مورد جدیت قرار خواهد داد و به آن توجه خواهد کرد. این در حالی می باشد که گروهی در بازار بر این باورند، اخبار سیاسی دیگر تاثیر چندانی در بازار ندارند و زمانی که در سمت عرضه ارز اختلالی اتفاق نیفتد، قیمت‌ها نیز از این بیشتر رشد نخواهند کرد. مسلما افزایشی‌ها با دیدگاه این گروه موافق نمی باشند و روی ورود بیشتر تقاضای احتیاطی به بازار حساب باز کرده اند.

دو تصور نوسان‌گیران دلار

«دولت برای اینکه نشان دهد، فعال شدن «مکانیزم ماشه» هیچ اثری روی اقتصاد و بازار ایران ندارد، عرضه ارز خود را افزایش می دهد و به دنبال آن قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.»
این پیام تصور گروهی از فعالان و نوسان‌گیران بازار را آشکار می‌کند که نگران بودند، بازارساز در نخستین روز هفته عرضه خود را به شدت بالا ببرد و در نتیجه آن، قیمت‌ها راه کاهشی را در پیش بگیرند. چنین تصوری موجب می‌شد که نوسان‌گیران خود به تدریج در موقعیت فروش قرار بگیرند و عرضه بازارساز را هم رصد کنند. واضح می  باشد که اگر آن‌ها احساس کنند، عرضه بازارساز توان عقب بردن قیمت‌ها را ندارد، بار دیگر در موقعیت خرید قرار می گیرند. البته خریداران یک مقاومت مهم را پیش روی خود دارند  و آن هم مرز ۲۷ هزار تومانی می باشد که طی هفته قبل، به‌رغم تلاش نوسان‌گیران نشکست.
«شنبه و یکشنبه زمان مناسبی برای مال جمع کردن می باشد». پیام دومی که از سوی نوسان‌گیران در مورد بازار ارز شنبه و یکشنبه به گوش می‌رسید، صحبت‌های گروهی بود که احساس می‌کردند روزهای اول و دوم هفته بهترین وقت برای خرید دلار در قیمت‌های پایین‌تر می باشد. از نگاه این گروه، بعد از این تاریخ قیمت‌ها بار دیگر سیر افزایشی پیش خواهند گرفت و با توجه به ریسک انتخابات آمریکا در آبان ماه، بازارها فرصت یک حرکت افزایشی دیگر را خواهند داشت.
به این ترتیب می‌توان این را گفت در حالی که گروهی از نوسان‌گیران سایر معامله‌گران را توصیه به فروش می‌کردند، گروهی نیز پیشنهاد می‌دادند که در قیمت‌های کم تر به‌دنبال خرید باشند.
واضح است که بازارساز باید چنین انتظاراتی را مورد رصد داشته باشد و با تحرکات خود تاثیر آنها را مدیریت کند. قیمت دلار و سکه در محدوده‌هایی قرار گرفته‌اند که مدیریت قیمت‌ها بیش از قبل اهمیت دارد. در واقع در درجه اول مهم می باشد که بازارساز بتواند مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شود و در مرحله بعد تلاش کند به آرامی قیمت‌ها را در جهت کاهشی حرکت دهد. در این راه مسلما با توجه به تحریم‌های شدید و هزینه‌های داخلی، دشواری‌هایی وجود دارد؛ ولی هنوز ابزارهایی در دست سیاست‌گذار می باشد که بتواند مانع از نوسانات بیشتر در بازارها گردد. مهم‌ترین موضوع آن می باشد که بازارساز بتواند تصمیم‌هایی را بگیرد که به جذاب شدن ریال کمک و در این راه، تایید سایر ارکان حکمرانی برای حمایت از این تصمیم‌ها را جلب گرداند.
در این بین، گروهی از تحلیل‌گران بر این باورند، دسترسی به بخشی از درآمدهای ارزی در خارج از کشور به تنهایی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات بازارها را حل گرداند. در نتیجه جدا از بازارساز، تلاش‌های ارکان دیپلماسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار می شوند.
بازارساز در سمت عرضه ارز نیز نسبت به قبل سیاست‌های هوشمندانه‌تری را گرفته است. عرضه ارز توسط صرافی‌های بانکی با قیمت‌های نزدیک به بازار آزاد، یکی از سیاست‌هایی بود که در هفته پیش توانست رانت ارز ارزان را تا حدی حذف و تقاضای کاذب را هم از بازار دور گرداند. روز قبل هم صرافی‌های بانکی در حوالی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خود را انجام می‌دادند که فاصله چندانی با قیمت بازار آزاد نداشته است.
منبع : tgju.org

 

99/6/29
احتمالا قیمت طلا درهفته جاری ارزان شود


رئیس اتحادیه طلای تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود چنانچه روز شنبه و یکشنبه خبر خوشی در راه باشد، قیمت طلا روند نزولی خود را ادامه داده و همچنان پایین تر رود.
طبق گزارش سایت طلا، روز چهارشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت « پیروزی ملت ایران در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آتی» را تبریک گفت. بعضی فعالان بازار معتقدند که این پیام می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار طلا و دلار داشته باشد.
این در حالی می باشد که بعضی دیگر در فضای مجازی مدعی شده اند که روز شنبه و یک‌شنبه هفته آتی مهلت درخواست آمریکا به منظور فعال‌سازی مکانیسم ماشه است و احتمالا تحریم‌های لغو شده باز خواهد گشت. حال باید دید خبر هفته آینده چه چیزی است و چگونه می‌تواند قیمت دلار و طلا را تحت تاثیر قرار دهد.
در همین حال رئیس اتحادیه طلای تهران در ارتباط وضعیت بازار در هفته جاری به تجارت‌نیوز بیان کرد: با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور، قیمت طلا در روز چهارشنبه (99.6.26 ) کمی کاهش پیدا کرد. چراکه بازار در انتظار خبر خوش برای کم کردن قیمت ها می باشد. به همین علت پیش‌بینی می‌شود اگر این اخبار خوش در روز شنبه مطرح گردد روند کاهشی قیمت طلا در هفته آتی هم ادامه‌ دار باشد.

مردم همچنان سکه و طلای آب شده خریداری می کنند

ابراهیم محمدولی اضافه کرد: هر چند که قیمت طلا به سه مولفه از جمله میزان تقاضا، قیمت دلار و روند بازارهای جهانی بستگی دارد اما چنانچه قیمت دلار توسط بانک مرکزی مدیریت و کنترل گردد بازار طلا نیز روند آرامش را در پیش می گیرد. البته هنوز هم تقاضا برای خریداری مصنوعات طلا در بازار نیست و مردم برای حفظ سرمایه‌های خود طلای آب شده و سکه خریداری می کنند.
او با اشاره به قیمت انواع سکه اظهار داشت: هر چند که قیمت انس جهانی طلا در روز چهارشنبه 20 دلار گران و در بازارهای جهانی با قیمت هزار و 962 دلار مورد معامله قرار گرفته است اما هر گرم طلای 18 عیار با 11 هزار تومان کاهش به یک میلیون و 221 هزار تومان قیمت گرفت.
همچنین سکه طرح جدید با کاهش 175 هزار تومانی قیمت 12 میلیون و 865 هزار تومان را به ثبت رساند. نیم سکه نیز با قیمت شش میلیون و 800 هزار تومان معامله گشت. ربع سکه و سکه‌ گرمی نیز به ترتیب قیمت سه میلیون و 800 هزار تومان و یک میلیون و 980 هزار تومان را به ثبت رساند.
منبع : سایت طلا
 
99/6/26
آخرین قیمت طلا تا قبل از امروز ۲۶ شهریور ماه


دنیای اقتصاد نوشت: در ادامه روند رو به رشد قیمت دلار و سکه امروز بازار سکه در چه حالی به سر می برد؟ آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز ۲۶ شهریور ۹۹ چقدر بوده است؟
تداوم عقب‌نشینی شاخص دلار آمریکا از سقف یک ماهه برای سومین روز متوالی، روز قبل در ابتدا سبب تقویت بهای طلای جهانی تا هر اونس ۱۹۷۳ دلار گشت. اما بعد از آن رو به کم شدن رفت و تا ساعت ۲۰ به وقت تهران به ۱۹۵۲ دلار قیمت گرفت.
فعالان بازار طلا بیشتر از هر چیز در انتظار نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا می باشند که امروز پایان می‌یابد. «فد» اخیرا تصمیم به تغییر سیاست پولی ۳۰ ساله خود گرفت که مهم‌ترین ویژگی آن پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره و هدف‌گذاری برای تورم بیشتر می باشد. اما جزئیات بیشتر از چگونگی اجرای این سیاست برای فعالان بازار جهانی دارای اهمیت بالایی است که انتظار می‌رود چهارشنبه انتشار پیدا کند.
باید دید تصمیمات نهایی این نشست چه سیگنالی به فعالان بازار طلا می فرستند.

انتظارات افزایشی در بازار سکه 
فعال گشتند

هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه ضمن رشد بهای ۲۳۰ هزار تومانی (معادل ۸/ ۱ درصد) با قیمت ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته می شود. تقاضایی که از ترس بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها و البته افزایش امیدواری‌ها به رشد نرخ سکه با توجه به صعود قیمت طلای جهانی به وجود آمده است.
به این ترتیب بازدهی سکه از آغاز سال ۹۹ تاکنون از ۱۱۳ درصد فراتر رفته است. در این میان هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد قیمت ۴/ ۳ درصدی همراه گشت. پیشروی دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی و بالا رفتن امیدواری برای طلای ۲هزار دلاری، مهم‌ترین عاملی می باشد که انتظارات افزایشی در بازار سکه را دوباره فعال کرده است. هر چند حباب ۴۷۰ هزار تومانی سکه نشان دهنده این می باشد که این کالای سرمایه‌ای از ارزش ذاتی خود دور شده است.
منبع : tgju.org

 

99/6/25
طلا در انتظار سقوطی بزرگ به سر می برد


طلا طی هفته های قبل بار ها و بار ها شاهد تغییرات قیمت بوده است و نوسانات زیادی را تجربه داشته است. البته بیشتر این نوسانات سبب سقوط و افت قیمت طلا بوده اند. اکنون آیا یک سقوط جدید را شاهد خواهیم بود؟
اتفاقات بسیار بالایی در دنیای سیاست و البته اقتصاد در حال رخ دادن می باشد که اثراتی را بر روی قیمت طلا گذاشته و خواهد گذاشت.
انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، تنش های سیاسی ایران و آمریکا، تنش های میان چین و ایالات متحده، امید به تولید واکسن ویروس کرونا، جلسه فدرال رزرو در روز های آتی و برگزیت می تواند از جمله این رویدادها باشد.
به نظر می آید سرمایه گذاران در حال حاضر بیش از هر چیزی در انتظار جلسه فدرال رزرو بوده اند و از خرید های کلان و سرمایه گذاری های بزرگ خودداری به عمل می آورند.
طلای جهانی هم اکنون 1943 دلار قیمت دارد و در حال حرکت میان 1940 تا 1950 دلار است. شمار زیادی از کارشناسان انتظار دارند که در این هفته تغییر زیادی را در قیمت طلا مشاهده کنند اما به نظر می آید که حداقل تا قبل از جلسه فدرال رزرو این موضوع امکان پذیر نمی باشد.
طلا علل بسیار زیادی را برای صعود دارد که بعضی از آن ها در بالا ذکر کرده ایم اما هر چه به ماه های پایانی سال نزدیک تر می شویم امید برای تولید واکسن ویروس کرونا نیز در حال بالا رفتن می باشد و این یک پتانسیل بالقوه برای ریزش طلا است.
شمار زیادی از کارشناسان پیش بینی می کنند که اگر اخبار مثبتی از واکسن ویروس کرونا منتشر شود طلا یک سقوط بسیار بزرگ و شدید را تجربه می کند.
منبع : tgju.org

 

99/6/24
معدنکاران طلا مشتاق بالا رفتن تولید نمی باشند


بزرگترین معدنکاران طلای جهان بعد از تعطیلی های مرتبط به کووید ۱۹، با وجود صعود قیمت فلز ارزشمند در حال کم کردن هزینه بوده و سود سرمایه گذاران را به رشد تولید در اولویت قرار داده اند.
طبق گزارش ایسنا، قیمت طلا امسال متاثر از اقدامات محرک مالی بانکهای مرکزی جهان در واکنش به تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و در مقطعی از مرز ۲۰۰۰ دلار هم رد شد.
این امر سبب بالا رفتن نقدینگی معدنکاران گشت و طبق برآورد اسکاتیا بانک، نقدینگی معدنکاران بزرگ و متوسط تا ۳۰ ژوئن حدودا به پنج میلیارد دلار رسید.
اما مصاحبه با مدیران، تحلیلگران و مدیران صندوقهای سرمایه نشان دهنده این می باشد که معدنکاران برای هزینه روی پروژه های پرهزینه و بهره برداری از ذخایری که نیازمند سرمایه قابل توجهی می باشند و سالها به طول می انجامد تا به سودآوری برسند، دچار تردید هستند.
اظهارنامه های تولیدکنندگان نزد رگولاتوری نشان دهنده این می باشد که از میان ۱۰ معدنکار بزرگ طلای جهان، هفت معدنکار شامل نیومونت که بزرگترین معدنکار طلای جهان می باشد و شرکت بریک گلد کانادا و گلد فیلدز آفریقای جنوبی تولید برنامه ریزی شده برای سال ۲۰۲۰ را با اشاره به تعطیلیهای مربوط به شیوع ویروس کرونا کم کرده اند.
رویکرد محتاطانه این تولیدکنندگان، برخلاف رونق قیمت طلا در سال ۲۰۱۱ می باشد که سبب شد خریداران بیش از حد برای خرید داراییهای طلا هزینه کنند و سالهای بعد که قیمت طلا سقوط کرد مجبور شدند میلیاردها دلار ضرر و زیان را متحمل گردند.
شرکتهای معدنی طلا که حمایت سرمایه گذاران را جلب کرده اند، اکنون نگران این هستند که اشتباهات مشابهی را مرتکب گردند. تام پالمر، مدیرعامل شرکت نیومونت به رویترز بیان کرد: بزرگترین اشتباه صنعت طلا در گذشته دنبال کردن حجم تولید بوده است. بودجه امسال شرکت نیومونت ۱.۳ میلیارد دلار می باشد که حدود نصف سطح مشاهده شده در سیکل قبلی می باشد.
نیک هولاند، مدیرعامل شرکت گلد فیلدز با اشاره به بالا رفتن تولید با توجه به بالا رفتن قیمتها، به رویترز بیان کرد: تغییر مسیر کشتی به همین سادگی نمی باشد. مارک بریستو، مدیرعامل شرکت بریک گلد هم اظهار داشت: پیش بینی قیمت بلندمدت این شرکت تغییری نداشته است و همچنان ۱۲۰۰ دلار می باشد که به پرداخت سود نقدی بالاتر به سهامداران و کاهش بدهی کمک می کند. وی در کنفرانس مجازی هفته قبل معادن و پول بیان کرد: هیچ کس در سیکل قبلی سود نداشته است.
طبق آمار رفینیتیو، قیمت اونس طلا طی ۲۰ سال قبل بیش از ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. بنا بر آمار شورای جهانی طلا، تولید جهانی طلا شامل معادن و بازیافت ۲۲ درصد رشد یافته است.
معدنکاران در پی بالا رفتن قیمتها، میزان سود نقدی خود را بالا برده اند. شرکت بریک پرداخت سود سه ماهه خود را ماه قبل ۱۴ درصد افزایش داد و نیومونت در آوریل پرداخت سود نقدی به سهامداران را ۷۹ درصد افزایش داد. اسکاتیا بانک پیش بینی کرد روند رشد سود نقدی سهامداران شرکتهای معدنی طلا در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا می کند.
جو فاستر از شرکت "ون ایک آسوشیتس" که در شرکتهای بریک گلد و نیومونت سهام دارد و انتظار دارد قیمت اونس طلا تا مرز ۳۰۰۰ دلار افزایش پیدا کند، در این باره بیان کرد: شرکتهای معدنی طلا همچنان باید رویکرد محافظه کارانه ای را دارا باشند.
بر طبق گزارش رویترز، سرمایه گذاران حتی تهدید کرده اند سهام شرکتهایی را که سود نقدی سهامداران را در اولویت قرار نداده اند، به فروش می رسانند.
منبع : tgju.org
 
99/6/23
عبور سکه از مرز ۱۲ میلیون تومان


طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این دو دارایی با ارزش، با شکست این سطوح به قله‌های قیمتی تاریخی جدیدی دست یافتند؛ دلار هرگز بالای نقطه ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومانی حتی به‌صورت لحظه‌ای مورد معامله قرار نگرفته بود و سکه امامی هم برای نخستین بار، بالای سطح ۱۲میلیونی نوسان داشت. شکست این سطوح و رسیدن به قله‌های قیمتی جدید، زمینه‌ساز نگرانی بیشتر بعضی فعالان بازار گشته بود. همچنان عده‌ای در تردید برای خریداری بودند و اعتقاد داشتند، نوسانات روزهای اخیر از جنس هیجان می باشد، این در حالی بود که گروه دیگری بر این باور بودند، عبور از این سطوح، بازیگران فنی را با اطمینان بالاتری در موقعیت خرید قرار خواهد داد. گروهی نیز بر این باورند، نوسانات روزهای اخیر بازار در دوعامل، تغییر سمت و سوی انتظارات ناشی از اخبار سیاسی و ضعف عرضه در سمت معاملات حواله‌ای ریشه دارد؛ این در حالی می باشد که گروه دوم بر بالا رفتن تقاضا تاکید دارند؛ از نگاه آنها، بخشی از این تقاضا جنس احتیاطی داشته و بخشی دیگر حاصل ورود نقدینگی به بازار ارز از سایر بازارها و به‌طور مشخص بازار سهام می باشد.
در همین میان، عوامل جزئی‌تری نیز برای افزایش قیمت‌ها در بازارها مطرح می گردد؛ همانند معاملات ارز و سکه در اتاق‌های معاملاتی کانال‌های تلگرامی. با این حال این معاملات همیشه در بازار موجود بودند و در بسیاری از اوقات، قادر بر این نبودند در قیمت‌ها تغییرات خاصی به وجود آورند. درنتیجه به نظر می آید بالا رفتن قیمت‌ها در این کانال‌ها هم خود معلول متغیرهای دیگری نیز باشد.

دلار چگونه مسیر کانال‌شکنی را طی کرد؟

دلار معاملات روز شنبه را با بالا رفتن قیمت شروع کرد. ساعت ۱۱ صبح، در معاملات عمده، نرخ فروش دلار در محدوده ۲۵ هزار و ۸۸۰ تومان قرار گرفته شد که ۲۳۰ تومان بالا تر از نرخ بسته‌شده روز پنج‌شنبه بود. حدود ۲ ساعت طول کشید که در بازار، معامله با قیمت‌های بالای مرز ۲۶ هزار تومانی شکل بگیرد و بعد از آن هم حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر، اسکناس آمریکایی به کانال ۲۵ هزار تومانی بازنگشت. در ساعت ذکر شده، دلار در معاملات بزرگ بازار، با قیمت ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان به به فروش می رسید. این قیمت ۴۵۰ تومان بیشتر از روز آخر هفته بود.
صحیح است که دلار در روز شنبه وارد کانال جدیدی شد، ولی رفتار معامله‌گران این بازار در آغاز روز محتاط‌تر از بازیگران سایر بازارها بود. به‌عنوان مثال، سکه در همان ابتدای روز به‌راحتی کانال ۱۲ میلیونی را فتح کرد و حواله درهم هم در بازه زمانی کوتاهی به بالای ۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت گرفت. در واقع می‌توان این را گفت که روز شنبه جسارت بازیگران سکه و درهم، بیشتر از بازیگران دلار بوده است. بعضی از فعالان بر این اعتقاد داشتند که ریزش شدید قیمتی در این محدوده در اواخر تیرماه سبب شده بود که بازیگران دلار دست به عصاتر حرکت کنند و زمانی خریدهای خود را افزایش دادند که از حمایت قیمتی درهم اطمینان خاطر بدست آورند. در اواخر تیرماه بود که دلار به‌صورت لحظه‌ای سقف ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومانی را لمس کرد، ولی بعد از آن با افزایش شدید فروش‌ها، طی دو روز تا نقطه ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومانی عقب نشینی کرد. با این حال، این‌بار شکست نسبتا آسان مرز ۲۶هزار تومانی کمی انتظارها را نسبت به قبل دچار تغییر کرده بود. درصورتی که نوسان گیران بتوانند، قیمت را بالای سطح یادشده ثابت کنند، احتمال ورود تقاضای بیشتر به بازار وجود خواهد داشت. از این نظر روزهای یکشنبه و دوشنبه هم برای بازار از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود. در بازار سکه هم دیروز کانال‌های قیمتی یکی بعد از دیگری با شکست مرز ۱۲ میلیونی، فتح شدند. سکه در اواخر روز با قیمت ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار می گرفت که ۳۳۰ هزار تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود.

آیا بازار ارز شلوغ بود؟

روز قبل، افراد زیادی در خیابان فردوسی مشاهده نمی‌شد؛ بیشتر از مردم، دلالان خرد در بازار حضور داشتند که سعی می‌کردند بالای کانال ۲۶ هزار تومان به خرید و فروش اقدام کنند. شمار زیادی از فعالان هم عنوان می‌کنند که میزان معامله این دلالان به اندازه‌ای پایین می باشد که توان جابه‌جایی قیمت‌های بازار را ندارند؛ اثرگذاری آنها در این حد می باشد که بتوانند از نوسانات بازار، سودی برای خود کسب کنند، وگرنه با معاملات محدود، نمی‌توانند قیمت‌های یک بازار را دستخوش تغییری به سود خود کنند.  شلوغ نبودن خیابان فردوسی در روزی که قیمت دلار سقف تاریخی را ثبت کنند، چنین تصوری را به وجود می آورد که دلیل نوسان بازار به احتمال زیاد ورود تقاضای اسکناس و نقدی از طرف مردم به بازار نمی باشد. هفته قبل بازار بسیار شلوغ‌تر بود و البته عده زیادی آن را ناشی از وجود ارز ارزان صرافی‌های بانکی دانسته اند که سبب شده بود گروهی برای خرید و عده‌ای برای فروش این ارز ارزان، در بازار حضور داشته باشند. دیروز خبری از جمعیت‌های هفته قبل نبود.  البته به این نکته هم باید اشاره کرد که در ماه‌های ابتدایی سال افراد بسیار کمتری در بازار حضور پیدا کردند، ولی در هفته‌های اخیر میزان حاضرین در بازار بالاتر بود. شاید همین میزان افزایش تا حدی در تحریک قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. با این حال، برای چنین رشدی، نیاز به اثرگذاری عوامل قوی‌تر و بیشتری می باشد. دلار در هفته قبل با جمعیت بیشتری به بالای ۲۵ هزار تومان رفته بود ولی در هفته جاری خبری از آن جمعیت نبود و بالای ۲۶ هزار تومان نوسان داشته است.

سیگنال‌های حواله‌ای به بازار دلار

شمار زیادی از فعالان بازار اعتقاد دارند، بالا رفتن تقاضا در سمت حواله سبب بالا رفتن نرخ دلار در بازار نقدی و اسکناس شده است. روز قبل، حواله درهم با نرخ ۷ هزار و ۷۵ تومان، معاملات خود را شروع کرد که با این قیمت، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای سطح ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفته شود. درهم در ادامه روز در ابتدا از محدوده ۷ هزار و ۱۰۰ تومانی عبور کرد و در اواخر معاملات،  سطح ۷ هزار و ۲۰۰ تومانی را لمس کرد. فتح چنین سطوحی در بازار حواله به‌راحتی می‌توانست انتظارات معامله‌گران بازار داخلی برای رشد بیشتر نرخ دلار را افزایش دهد.  در مورد رشد نرخ حواله درهم دو دیدگاه متناقض وجود داشت. عده‌ای بر این باور بودند که در هفته‌های اخیر میزان تقاضا در سمت بازار حواله افزایش یافته است. این در حالی بود که گروه دیگری از ضعف سمت عرضه سخن به میان آورده بودند. خبرگزاری‌ها و سایت‌های اطلاع رسانی در ایران چندین بار در هفته قبل از بالا رفتن عرضه حواله توسط بانک مرکزی سخن به میان آورده اند. اگر این گزاره صحیح باشد، رشد نرخ حواله درهم در شرایط افزایش عرضه را تنها می‌توان با افزایش زیاد تقاضا نسبت به قبل توضیح داد. اما به چه علت تقاضای حواله می‌تواند در هفته‌های اخیر رشد کرده باشد؟

تاثیرات اخبار سیاسی و تغییر انـتظارات

به بیان فعالان، یکی از عواملی که تقاضاهای حواله‌ای را در بازار ارز افزایش داده است، سیگنال‌های سیاسی می باشد که در هفته‌های اخیر به معامله‌گران ارزی مخابره گشته است. به باور یکی از معامله‌گران با تجربه بازار، هراس از برگشت تحریم‌های سازمان ملل در انتهای تابستان، حمایت تلویحی انگلستان از آمریکا و احتمال خاتمه یافتن برجام از جمله متغیرهای سیاسی می باشند که سبب شده‌اند بعضی معامله‌گران تصمیم بگیرند که ریال خود را به ارز مبدل کنند. در کنار این، بیان می‌شود، معامله‌گران داخلی این حس را دارند که در داخل کشور برنامه خاصی برای بالا رفتن فشارهای سیاسی، مشاهده نمی‌کنند، در نتیجه ترجیح می‌دهند ریسک نگهداری ریال را برای خود کاهش دهند. این مساله چنین سیگنالی را ارسال می‌کند که بازارساز جدا از تقویت سمت عرضه ارز نیاز می باشد که برای مدیریت انتظارات در بازار ارز با کمک ارکان حکمرانی چاره‌ای اندیشه کنند.

ورود تقاضا از بازار موازی

گروهی از معامله‌گران در روزهای اخیر چنین بحثی را مطرح کرده اند که با ریزش اصلاحی بورس و خروج پول بعضی از افراد حقیقی از این بازار، سایر بازارها در معرض ورود نقدینگی جدید قرار گرفته شده اند؛ به‌طور مسلم، از نگاه آنها یکی از این بازارها هم می‌تواند بازار ارز و دلار باشد. مشخصا ثابت کردن اینکه دیدگاه این گروه تا چه اندازه درست و تاثیرگذار است، سخت خواهد بود؛ با این حال، دو شائبه نسبت به این دیدگاه وجود دارد. در وهله اول در روز قبل تعداد افراد حاضر در بازار بیشتر از روزهای قبل نبود و در وهله دوم، برخی فعالان اعتقاد دارند، سطح قیمتی دلار چنان بالا و پرریسک می باشد که ورود به آن نمی‌تواند برای افراد جدید چندان جذابیت داشته باشد. به خصوص اگر این افراد جزو متضرران بازار سرمایه باشند، به احتمال زیاد ترجیح می‌دهند حداقل در کوتاه مدت به طرف بازارهای امن‌تر بروند که احتمال ضرر در آنها کم تر است.  در مقابل، گروهی هم در بازار اعتقاد دارند، پول‌های هوشمند از بازار سرمایه خارج شده‌اند. به باور آنها، این گروه تصور می‌کنند که رشد بازار سرمایه اشباع گشته است، در نتیجه پول خود را به طرف بازارهایی می‌برند که احساس می‌کنند در مقایسه با بازار سهام رشد متناسبی را تجربه نداشته اند در این شرایط، البته این گروه عنوان می کنند که برای این دست از سرمایه‌گذاران بازار سکه جذاب‌تر از دلار خواهد بود، چرا که ریسک‌های امنیتی کمتری به دنبال دارد. با این حال، بخشی از سبد دارایی نیز که قبلا به ارز اختصاص نداشت، به بازار دلار اختصاص پیدا خواهد کرد.  بازارساز امکان دارد وسوسه شود که با تقویت بازار سرمایه راه ورود این پول‌ها را به بازارهای موازی ببندد، ولی مساله آن می باشد که بار دیگر در نقطه‌ای چنین اتفاقی رخ خواهد داد که پول‌ها از بورس خارج گردند؛ در هر صورت بازارها در نهایت تمایل به این دارند که در نقطه‌ای به تعادل با یکدیگر دست یابند؛ سیاست‌گذار در شرایطی می‌تواند این نوسانات را مدیریت کند که رشد نقدینگی را مدیریت داشته باشند و در کنار این، انتظارات معامله‌گران بزرگ بازارها را تغییر دهد و مکان‌های امن سرمایه‌گذاری را جایگزین محل‌های پرریسک چون ارز، بورس و سکه کند. در واقع تقویت بورس برای مدیریت سایر بازارها تنها یک مسکن موقت می باشد.

واکنش صرافی‌های بانکی به افزایش قیمت دلار

روز قبل، صرافی‌های بانکی هم در واکنش به رشد قیمت دلار در بازار آزاد، نرخ فروش این ارز بر تابلوی خود را بالا بردند. ساعت ۴ بعدازظهر قیمت فروش این صرافی‌ها ۲۳ هزار و ۱۶۰ تومان بود که افزایش ۳۶۰ تومانی را نسبت به روز آخر هفته به نمایش می گذاشت. بیان شده است که دیگر با این قیمت به هر فرد ۲ هزار و ۲۰۰ دلار پرداخت نمی گردد و با این قیمت تنها ارز به افرادی تعلق گرفته می شود که نیاز واقعی به آن داشته باشند. به‌عنوان مثال، تقاضای مسافرتی می‌تواند با این نرخ پاسخ بدهد. تا قبل از اینکه فاصله قیمتی این صرافی‌ها با بازار آزاد افزایش یابد، قیمت آنها اثر زیادی می‌توانست بر نرخ معامله‌گران غیر رسمی دارا باشد. ولی به نظر می آید در هفته‌های اخیر این ارتباط کمرنگ‌تر گشته است.
منبع : tgju.org

 

99/6/22
آیا سکه ۱۲ میلیون تومانی واقعیت دارد؟ / اولین قیمت طلا امروز ۲۲ شهریور ماه

دنیای اقتصاد نوشت: قبل از آغاز هفته آخرین نرخ‌ها در بازار طلا چقدر بود و با این روند امروز قیمت طلا با چه قیمتی کار خود را از سر خواهد گرفت؟
روز پنج‌شنبه شمار زیادی از کانال‌های اطلاع‌رسانی و رسانه‌های خبری اشاره داشتند که قیمت سکه امامی از مرز ۱۲ میلیون تومانی رد شده است؛ بخشی از واقعیت در این خبر بود، ولی نکته مهم‌تر این بود که قیمت بسته شده فلز گران‌بهای داخلی، زیر مرز ۱۲ میلیونی و روی عدد۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان جای گرفت. البته این قیمت سکه در معاملات عمده بود و سخت می باشد کسی در روز پنج‌شنبه موفق شده باشد حوالی ساعت ۴ عصر در حجم خرد، سکه را زیر ۱۲میلیون تومان خریده باشد. با این حال، برای بررسی روند بازارها، قیمت این فلز گران‌بها در معاملات عمده گزارش می گردد، چراکه خبر از رفتارهای متقاضیان و عرضه‌کنندگان بزرگ را به میان می آورد.
سکه هرگز در طول تاریخ معاملاتی خود سطح قیمتی ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی را تجربه نداشته و همین مساله می‌تواند به تنهایی انتظارات صعودی را بالا ببرد. با این حال، بعضی فعالان عنوان داشتند که سکه‌بازان حرفه‌ای امکان دارد در آستانه یک مرز مقاومتی مهم اقدام به سودگیری کنند و همین مساله تا حدی به عقب راندن این فلز گران‌بها یاری رساند.

مساله دارای اهمیت در بازار سکه

یکی از مسائل مهم برای معامله‌گران بزرگ سکه،‌ روند بهای طلای جهانی می باشد که در تصمیم خرید یا فروش سکه‌بازان می‌تواند تاثیر زیادی بگذارد. روز پنج‌شنبه هم یکی از علل مهم حضور مقطعی فلز گران‌بهای داخلی در کانال ۱۲ میلیون تومانی، بالا رفتن بهای اونس در بازارهای جهانی و گذر از محدوده هزار و ۹۶۰ دلار بوده است. بیان شده است که برگشت اونس به سطوح قیمتی پایین‌تر در آن روز، سبب شد که سکه هم از کانال ۱۲ میلیون تومانی عقب‌نشینی داشته باشد. به‌رغم این عقب‌نشینی، سکه در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، حدود ۶درصد رشد قیمت را ثبت کرد که رقم قابل‌توجهی می باشد. سکه دو هفته قبل هم ۷/ ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت کرده بود. به این ترتیب، سکه که ششم شهریورماه در محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قرار گرفت، طی حدودا ۱۴روز توانست بیش از یک میلیون تومان گران گردد.
همچنین سکه در معاملات پشت خطی روز جمعه عمدتا بالای ۱۲ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

روزهای درخشش سکه کوچک

سهم رشد ربع سکه در دو هفته اخیر فراتر از سکه امامی بود. ربع سکه دو هفته قبل در نزدیکی مرز ۳ میلیون تومانی قرار داشت و روز پنج‌شنبه به نزدیکی سطح ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دست یافت. قیمت بسته شده ربع سکه برای روز پنج‌شنبه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عنوان گشت که بیش از ۵/ ۷ درصد رشد طی یک هفته را به نمایش گذاشت. به‌نظر می آید، سطح تقاضا برای این سکه کوچک در هفته‌های جاری به طرز قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است و عرضه فروشندگان بازار نیز پاسخگوی این تقاضا نبوده است. ربع سکه در چنین فضایی، بیشترین بازدهی را در هفته قبل به نام خود به ثبت رسانیده است.
در این میان، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در هفته قبل نه تنها بالای سطح یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ثابت ماند، بلکه تا سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. هر گرم طلای ۱۸ عیار، روز پنج‌شنبه، ۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به قیمت یک میلیون و ۱۵۴ هزار تومان قیمت گرفت. با این رشد، میزان بازدهی طلا به نزدیکی ۵ درصد در هفته قبل رسید.

طلا در انتظار ثابت شدن قیمت

در ارتباط وضعیت بازار جهانی نیز همین روزنامه گزارش به میان آورده است: قیمت طلا بعد از افزایش قابل‌توجه روز چهارشنبه که به بیشترین رقم از دوم سپتامبر یعنی ۱۹۶۵ دلار و ۹۴ سنت رسید روز قبل شاهد اندکی کاهش بود. هرچند تردیدها در ارتباط ترمیم سریع اقتصاد جهانی باعث شد طلا همچنان در مسیر رشد هفتگی باقی بماند و از طرفی ارزش دلار بار دیگر افزایش پیدا کند.
قیمت هر اونس طلا روز جمعه ساعت ۱۶ به وقت تهران به ۱۹۴۴ دلار و ۸۵ سنت قیمت گرفت. قیمت فلز زرد در معاملات آتی روز قبل برای تحویل در ماه دسامبر به ۱۹۴۶ دلار و ۸۰ سنت رسید.
در واکنش به کاهش ارزش سهام شرکت‌های فناوری در بازار سهام آمریکا و افزایش نگرانی‌ها در ارتباط دور جدیدی از مذاکرات بر سر جزئیات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود بازارهای آسیایی شاهد افت شاخص‌ها باشند.
منبع : tgju.org
 
99/6/20
ترس بازار جهانی از تصمیم عربستان/ضربه ای که اروپا به دلار آمریکا وارد کرد


اقتصاد نیوز : نفت خام بعد از رسیدن به کف ۳۶ دلار بخشی از کاهش قیمت خود را در روز قبل جبران کرد. در مسابقه طناب کشی روز چهارشنبه، طلا توانست دلار را به سمت خود سوق دهد.
رویداد اقتصادی مهم روز چهارشنبه اعلام تصمیم بانک مرکزی کانادا بر ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره 0.25 درصدی بوده است. بانک مرکزی کانادا اعلام کرد برای بهبود رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا به حمایت سیاسی فوق العاده پولی ادامه می دهد.

فوران نفت بعد از لغزش
معاملات نفت در روز چهارشنبه بعضی از ضررهایی را که در روز قبل به آن تحمیل شده بود، جبران کرد اما بالا رفتن موارد ابتلا به ویروس کرونا در بعضی از کشورها امیدهای بهبود مداوم تقاضای جهانی را ضعیف کرد.
هر بشکه نفت خام برنت 1.21 دلار یا 3 درصد افزایش پیدا کرد و به 40.99 دلار قیمت گرفت. در روز سه شنبه قیمت نفت بیش از 5 درصد کاهش پیدا کرد و برای نخستین بار از ماه ژوئن به زیر 40 دلار در هر بشکه رسید. اما روز چهارشنبه نفت خام ایالات متحده 1.29 دلار یا 3.5 درصد بالاتر از قیمت  38.05 دلار روز سه شنبه برای هر بشکه بسته شد، در صورتی که در  روز قبلی تقریبا 8 درصد کاهش داشته است.
در این هفته بعد از آنکه شرکت دولتی نفت عربستان سعودی آرامکو قیمت رسمی فروش نفت سبک عربی خود را در ماه اکتبر کم کرد، سیگنال کم شدن تقاضا را برای سرمایه‌گذاران ارسال کرد. پائولا رودریگز ماسیو، تحلیلگر ارشد بازارهای نفت ری‌ستد انرجی ، بیان کرد: وقتی تولیدکنندگان قدرتمند خاورمیانه مایل به فروش نفت خود به قیمت پایین تر باشند ، طبیعی می باشد که بازار جهانی وحشت می کند و از این الگو پیروی به عمل می آورد.

ادامه داشتن سرسره بازی طلا

قیمت طلا در روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود در حدود یک هفته قبل رسید، به دلیل اینکه دلار کاهش پیدا کرد و نگرانی ها در مورد تاخیر در تولید واکسن ویروس کرونا سبب شد سرمایه گذاران به سمت این پناهگاه زرین حرکت داشته باشند. هر اونس طلای  0.8 درصد افزایش پیدا کرد و به 1954.20 دلار قیمت گرفت و افت های اولیه را کنار زد و 17 دلار صعود کرد. طلا امروز 30 دلار بین 1920 و 1950 در نوسان بوده است.

ایی سی بی در برابر یو اس دی

در آستانه جلسه روز پنج شنبه اروپا بلومبرگ گزارشی را انتشار کرد که جزییات آن نشان دهنده این بود که بعضی سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا نسبت به تحقق پیش بینی های خود در ارتباط احیای اقتصادی این منطقه امیدوارتر شده اند و این موضوع می تواند به طور بالقوه نیاز به محرک پولی را کم کند. میزان انقباض اقتصاد اروپا ظاهرا کمتر از حد پیش بینی می باشد و در این متغیر بهبود مشاهده شده است علی الخصوص در مصرف بخش خصوصی. این گزارش می نویسد اروپا در ارتباط تولید و تورم احتمالا شاهد تغییرات جزئی نسبت به ماه ژوئن باشد و این یعنی حمایت اضافی از برنامه خرید اوراق 1.3 تریلیون یورویی نمی باشد. در واکنش به این اخبار یورو تقویت گشت و شاخص دلار(یو اس دی) از بالاترین سطح چهار هفته خود سقوط داشت. این گزارش پیش از نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا (ایی سی بی) در روز پنجشنبه ارائه گشت از این رو سخنگوی بانک مرکزی اروپا حاضر به موضع گیری نشد و بیان کرد که این موارد روز پنج شنبه مشخص می شود.
در معاملات نیمه صبح ، یورو 0.4 درصد در برابر دلار افزایش پیدا کرد و به 1.1820 دلار رسید و شاخص دلار را 0.3 درصد کاهش داد و آن را به 93.214 رساند. در حالی که در اوایل جلسه، شاخص به اوج چهار هفته دست یافته بود.
منبع : tgju.org
 
99/6/19
امیدواری برای رشد طلا

به نظر می آید که قیمت طلا همچنان قصدی برای تغییر رویه از کاهشی به افزایشی را ندارد و قرار بر این است همچنان روند کاهشی خود را حفظ کند. اما بالاخره بعد از چند هفته نشانه هایی به وجود آمده است که امید را برای بازگرداندن طلا به اوج زنده کرده است.
طلا در روز دوشنبه و با نوسانات نسبتا بالایی مواجه شد و روز را با قیمت 1929 دلار تمام کرد. با آغاز روز سه شنبه طلا روندی کاهشی را آغاز کرد و هم اکنون 1913 دلار به ازای هر انس است.
در حال حاضر آن چیزی که توانایی به وجود آمدن امیدی برای رشد طلا باشد و یا حداقل فعلا به طلا مهلت دهد تا بیش از این کاهش پیدا نکند افزایش تنش های میان چین و آمریکا می باشد که قبل از این نیز سبب افزایش قیمت طلا گشته بود.
در شرایطی که طلا در سطحی پایین تر از 1916 دلار قرار گرفته است این امکان هست که شانس کاهشی خود را برای 1900 دلار تجربه کند. در صورت ریزش از سطح 1900 دلار طلا در 1985 دلار قرار می گیرد.
سعی طلای جهانی برای بازیابی قیمت خود نیز این توانایی را خواهد داشت با هدف 1930 دلار دنبال کند. اهداف بعدی می تواند 1940 دلار و 1949 دلار گردد.
منبع : tgju.org
 
99/6/18
علل افت محدود طلا​


طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، همین موضوع باعث شد تا طلا نتواند هفته را با صعود قیمت شروع کند و خروج سرمایه به نفع دلار و کم شدن تقاضای اونس باعث شد تا طلا دوباره با عقب‌نشینی به زیر مرز ۱۹۳۰ دلار برگرداند. در هفته اخیر علت اصلی کم شدن قیمت طلا تغییر روند دلار آمریکا بوده است. طلا در هفته قبل نیز در حرکت به طرف مرز ۲ هزار دلاری ناکام ماند و ۷۳/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. یکی از سوالات مهمی که این روزها در فضای بازارهای جهانی مطرح می شود، در ارتباط با ریزش‌های محدود قیمت طلا و مقاومت این فلز ارزشمند برای برگشت به زیر مرزهای روانی می باشد که در ماه‌های قبل از آن عبور کرده بود. تحلیلگران علل زیادی برای مقاومت روزهای اخیر طلا برای بازنگشتن به زیر مرزهای روانی قبل برشمرده‌اند.

علل افت محدود طلا

با وجود افت ارزش اونس در روزهای قبل سوالی که میان معامله‌گران بیش از همه خودنمایی دارد، علت ریزش‌های محدود طلا می باشد.  علل اصلی که کارشناسان برای عدم ریزش چشمگیر قیمت طلا مطرح کرده‌اند به عوامل بنیادی و کلان اقتصادی و سیاسی بازگردانده می شود. در حقیقت کارشناسان بازار بر این باور هستند که با اینکه رشد دلار باعث جلوگیری از ریزش طلا در روزهای قبل شده است، اما چشم‌انداز طلا با توجه به وجود عوامل بنیادی حمایت‌کننده قیمت طلا همچنان می‌تواند افزایشی باشد. در حقیقت مکث قیمتی طلا به‌نوعی حکایت از انتظار سرمایه‌گذاران برای روشن‌تر شدن اقدامات بانک‌های مرکزی برای حمایت از اقتصاد ویروس کرونا زده را داراست. یکی از بزرگ‌ترین متغیرهای اقتصادی که روی قیمت طلا اثر دارد نرخ بهره هدف بانک‌های مرکزی به ویژه فدرال رزرو می باشد. سیگنال‌هایی که در هفته‌های قبل از مقامات فدرال رزرو به بازارها مخابره گشته است حاکی از آن می باشد که این نهاد قصد ندارد به این زودی‌ها نرخ بهره را بالا ببرد. مقامات بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان حداقل فرصتی دو ساله را نیاز دارد تا دوباره بتواند به سطحی برگردد که قبل از شروع همه‌گیری کرونا داشته است. به همین علت جرومی پاول و همکاران خود فعلا قصدی برای بالا بردن نرخ بهره ندارند. کم بودن نرخ بهره با کاهش دادن هزینه فرصت نگهداری کالاهایی مانند طلا، باعث افزایش قیمت آن می گردد.

دیگر عوامل حمایت‌کننده 

علاوه‌بر ابزارهای پولی در دست بانک‌های مرکزی، عوامل دیگری نیز موجود است که عنوان پشتوانه بلندمدت طلا در بازارها مشاهده می شود. یکی از این عوامل بالا رفتن نرخ تورم در آینده میان مدت می باشد. بسته‌های حمایتی بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو هزینه پنهانی در آینده برای اقتصاد در پی خواهد داشت؛ تورم. باتوجه به حجم بی‌سابقه بسته‌های حمایتی برای نجات اقتصاد از این بحران بی‌سابقه چاپ پول توسط بانک‌های مرکزی بالا خواهد رفت و این موضوع نتیجه‌ای در پی ندارد جز ایجاد تورم. همین موضوع باعث شده است تا سرمایه‌گذاران از همین حالا به طلا به‌عنوان پناهگاهی نگاه کنند که ارزش دارایی آنها را در موج تورم احتمالی در آینده محفوظ خواهد کرد.
یکی دیگر از عواملی که این روزها باعث شده است طلا ریزش قیمتی شدیدی را نداشته باشد، نگرانی سرمایه‌گذاران از تنش‌های بالا گرفته میان آمریکا و چین می باشد. مقامات دو قطب اقتصادی بزرگ جهان که از شروع همه‌گیری کرونا جنگ‌های لفظی متعددی داشته‌اند در دو ماه قبل وارد سطح جدیدی از درگیری‌ها شده‌اند. بسته شدن کنسولگری چین از طرف آمریکا و اقدامات متقابل مقامات پکن و سخنان جسته و گریخته ترامپ در ارتباط تردید بابت فاز اول قرارداد تجاری و بالا رفتن نگرانی‌ها از ورود تنش‌ها به بازارهای مالی، سطح ریسک در بازارها را در هفته‌های قبل بالا برده است.
یکی دیگر از موضوعاتی که به احتمال زیاد بازارهای جهانی از جمله طلا را متاثر خود قرار خواهد داد، نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می باشد که به عقیده کارشناسان طلا را وارد دوره‌ای پرنوسان می کند.
منبع : tgju.org
99/6/17
طلا در کدام ایستگاه قرار خواهد گرفت؟


دنیای‌اقتصاد نوشت : نرخ اونس جهانی چهار هفته می باشد که به‌رغم نوسانات بالا همچنان در میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری گرفتار گشته است. طلا در چهار هفته قبل فقط در یک هفته بازدهی مثبت را ثبت کرده است و سه هفته دیگر روندی کاهشی داشت. در روزهای آخرِ هفته‌ای که گذشت درحالی‌که طلا نشانه‌هایی از روند افزایشی را به نمایش قرار داده بود، انتشار آمار بیکاری آمریکا و کاهش نرخ بیکاری این کشور به محدوده تک رقمی برای نخستین بار بعد از شروع پاندمی ویروسکرونا، طلا را در زیر مرز ۱۹۵۰ دلاری نگاه داشت.
از طرف دیگر به نظر می آید دلار نیز روندی افزایشی را شروع کرده است و این موضوع می‌تواند فشار زیادی بر قیمت اونس تحمیل کند. با این وجود شمار زیادی از کارشناسان با استناد به وجود عوامل بنیادی حمایت از قیمت طلا، هر گونه کاهش قیمت در کوتاه‌مدت را نوعی فرصت خرید قلمداد داشته اند.

صعود دلار، افول اونس

تحلیلگران بازارهای جهانی شروع روند صعودی در ارزش دلار آمریکا را ریسک بزرگی برای ارزش اونس در روزهای آتی شمرده اند. هفته قبل طلا شروع قدرتمندی را داشته است و بارها مرز مقاومتی ۲ هزار دلاری را مورد حمله قرار داده است، اما بعد از آن و همزمان با افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهان، طلا در روزهای آخر هفته وارد روندی کاهشی شد تا نهایتا در هفته قبل ۵۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. شاخص دلار نیز نهایتا در هفته قبل توانست رشدی ۳۸/ ۰ درصدی را رقم بزند و تا حدودی از کم ترین ارزش خود در دو سال قبل فاصله بگیرد. البته بر طبق نظر تحلیلگران رشدهای اخیر ارزش دلار آمریکا موضوع غافلگیرکننده‌ای نبوده است و شمار زیادی از معامله‌گران با توجه به موقعیت تکنیکالی اسکناس پشت سبز اقدام به خرید آن کرده اند. بیل براوچ مدیر Blue Line Futures نیز معتقد است که اکنون زمان حرکت دلار به سمت مرزهای قیمتی بالاتر می باشد، موضوعی که در صورتی که تحقق پیدا کند می‌تواند فشار زیادی بر قیمت اونس وارد کند.

فرصت خریداری طلا؟

یکی دیگر از علل افت قیمت طلا در هفته قبل در ارتباط با فشار سنگین فروش اونس در روز جمعه و بعد از انتشار بازار کار آمریکا بوده است؛ طبق این گزارش ۴/ ۱ میلیون شغل دیگر به اقتصاد آمریکا در ماه آگوست اضافه شده است و نرخ بیکاری این کشور نیز با عملکردی بهتر از پیش‌بینی‌ها به میزان ۴/ ۸ درصد رسیده است.
با توجه به وضعیت کنونی بازارها تحلیل‌گران به‌طور کلی اعتقاد دارند طلا در معاملات پیش‌رو میان مرز حمایتی ۱۹۲۰ دلاری و مرز روانی ۲ هزار دلاری نوسان می کند. با وجود اینکه فضای بازارها اکنون در ارتباط با طلا کمی با احتیاط گشته است و تردیدهای زیادی در مورد شکستن مرز روانی ۲ هزار دلار در میان تحلیل‌گران و معامله‌گران تشکیل شده است، گروهی از تحلیل‌گران عنوان کرده‌اند که هر گونه کاهشی در قیمت طلا می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای خریداری آن باشد. بارت ملک، استراتژیست ارشد در TD Securities در این مورد بیان کرد: اگرچه دلار آمریکا پتانسیل بالایی در کوتاه‌مدت برای رشد دارد اما فاکتورهای بنیادی حمایت‌کننده طلا همچنان این توانایی را دارند که به‌عنوان پشتوانه قیمتی این فلز ارزشمند عمل کنند. ملک همچنین افزود که انتظار دارد مرز ۱۹۲۰ دلاری یک حمایت‌کننده قوی  برای قیمت اونس باشد. ملک عقیده دارد با وجود اینکه امکان ریزش قیمت طلا حتی به زیر مرز ۱۹۰۰ دلار نیز هست، اما انتظار دارد که قیمت اونس بعد از وقفه‌ای مجددا آغاز به زیاد شدن کند. از نظر او اکنون زمان خوبی برای خرید طلا می باشد؛ از طرفی دیگر به نظر نمی آید اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی به این زودی تمام شود و همین موضوع به افزایش نرخ تورم دامن خواهد زد و از طرفی دیگر نرخ بازدهی اوراق قرضه نیز همچنان در روندی کاهشی قرار خواهد گرفت. این مجموعه از عوامل به‌طور کلی نگاه‌ها به روند آینده قیمت طلا را تا حدودی خوشبینانه می‌کند.

نگاه طلا به بسته‌های حمایتی

گروهی دیگر از تحلیلگران بازار طلا نیز بر این باور هستند که قیمت اونس همچنان در میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری در جا خواهد زد و در انتظار انتشار خبرهای بیشتر در ارتباط جزئیات بسته‌های حمایتی خواهد ماند. البته انتشار خبرهای خوب درباره اقتصاد آمریکا تا حد زیادی بر انتظارات درباره بسته‌های حمایتی اثرگذار خواهد بود و فشار قیمتی را بر طلا تحمیل می کند. به‌عنوان مثال کاهش قابل ملاحظه نرخ بیکاری آمریکا در ماه آگوست به احتمال زیاد باعث خواهد شد فدرال رزرو دست به اقدام پیش بینی نشده ای در ماه جاری نزند. یکی از مهم‌ترین دلایل رکوردشکنی‌های بی‌سابقه طلا از آغاز سال جاری تا کنون اعمال بسته‌های انبساطی و حمایتی بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو برای حمایت از اقتصاد در برابر صدمات پاندمی کرونا بوده است.

نشست پولی اروپا

درحالی‌که انتشار اخبار امیدوارکننده در ارتباط اقتصاد آمریکا توانست سبب الا رفتن ارزش دلار آمریکا شود ولی سرمایه‌گذاران در انتظار خبر مهم دیگری این بار از طرف قاره سبز می باشند. یکی از این اخبار مهم نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا می باشد که می‌تواند تاثیر زیادی بر بازارهای جهانی بگذارد. این نشست قرار است در تاریخ ۱۰ سپتامبر برگزار گردد. فیلیپ لین از مقامات بانک مرکزی اروپا هفته گذتشه عنوان داشت که مقدار نرخ برابری یورو در برابر دلار بسیار دارای اهمیت می باشد. به نظر می آید مقامات بانک مرکزی اروپا به افزایش تورم در مقطع کنونی تمایل داشته باشند و این موضوع سیگنال اقدامات انبساطی بیشتری را بر بازارها مخابره می‌کند. موضوعی که می‌تواند باعث کم شدن ارزش یورو و افزایش ارزش دلار شود. اقتصاددانان در Nomura بیان کرده اند که انتظار ندارند بانک مرکزی اروپا اقدام پیش‌بینی نشده‌ای برای فشارهای ناامیدکننده تورم به انجام رساند. اگر هم این نهاد اروپایی دست به اقدامی بزند به احتمال زیاد نرخ بهره را کم نخواهد کرد و به اقدامات انبساطی دیگری بسنده خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا قبلا نرخ بهره را وارد محدوده منفی کرده بود و اکنون قدرت مانور بالایی برای استفاده از این ابزار در دست ندارد.
منبع : tgju.org

 

99/6/16
صعود شبانه در بازار ارز/سکه در کانال جدید پیشروی کرد


دنیای‌اقتصاد نوشت: در نخستین روز کاری هفته، دلار به سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی هجوم برد و سکه این توانایی را پیدا کرد یک کانال قیمتی بالاتر رود. افزایش دلار از معاملات شبانه و پشت‌خطی روز جمعه شروع شد. این ارز که روز پنج‌شنبه تا محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عقب کشیده بود، از اواخر روز جمعه با صعود خریدها روبرو شد و تا قیمت ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان افزایش یافت.
بعضی فعالان بر این باور بودند که این رشد ناشی از کم شدن بهای طلا در بازارهای جهانی بوده است. بعدازظهر دیروز ارزش طلا در بازارهای جهانی سقوط شدیدی را شروع و به سمت محدوده هزار و ۹۱۰ دلاری حرکت داشت. به باور بعضی تحلیلگران، تعدادی از معامله‌گران سکه برای اینکه مانع از اثر کاهشی اونس بر بازار خود گردند، وارد معاملات دلار شدند و خریدهای خود را افزایش دادند.
صبح روز شنبه، دلار معاملات خود را در محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی شروع کرد و میزان خریدها حتی در بازار بیشتر هم شد. به بیان بعضی از فعالان، نوسان‌گیران زمانی که دیدند شاخص ارزی از محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کم تر نشده است، با اطمینان بالاتری وارد بازار شدند و موقعیت خرید به خود گرفتند. این موضوع سبب شد قیمت دلار در معاملات فردایی به بالای ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان رود؛ در معاملات نقدی حدود ساعت ۴ بعدازظهر، قیمت دلار روی عدد ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفته شد که ۳۰۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. چنین رشدی در شرایطی صورتی گرفت که خبرهای زیادی نیز در ارتباط عرضه سنگین بازارساز در فضای اطلاع‌رسانی به گوش می رسید. به‌عنوان مثال، سایت «اقتصادنیوز» خبر داد که بازارساز دیروز هم اقدام به تزریق ارز از کانال بازار نیما و بازار آزاد کرد و ۲۲۰ میلیون درهم با میانگین نرخ ۵۶۹۰ تومان از طرف بازارساز تزریق گشت.
اگر با چنین سطح عرضه‌ای قیمت دلار باز هم به روند صعودی خود ادامه داده باشد، نشان دهنده این موضوع است که سطح تقاضا در بازار ارز بالا می باشد. با این حال این رشد تقاضا می‌تواند به دو علت متفاوت باشد. امکان دارد گروهی واقعا امیدوار باشند که دلار به افزایش قیمت خود ادامه خواهد داد و به همین علت هم در موقعیت خرید قرار گرفته باشند. این در حالی می باشد که عده دیگری امکان دارد تنها به این علت در موقعیت خرید قرار گرفته باشند که بخواهند تا جایی که امکان دارد در قیمت‌های بالا، خریدهای خود را خالی کنند. در واقع هدف گروه دوم، نگهداری ارز نمی باشد، بلکه فروش در بالاترین قیمت به قصد کسب سود بیشینه می باشد. در روزهای آینده مشخص می‌شود که جنس خریداران بازار بیشتر از کدام گروه بوده است.
عده‌ای در بازار بر این باورند که دلار به‌دنبال فتح کانال ۲۵ هزار تومانی می باشد و بعد از آن قصد این را دارد که به طرف سقف تاریخی ۲۶ هزار تومانی حرکت داشته باشد. این در حالی می باشد که عده‌ای دیگر باور دارند عرضه بازارساز، معامله‌گران را به منظور خرید بیشتر دچار تردید کرده است و آنها قصد دارند در قیمت‌های بالا، ارزهای خریداری شده را خالی گردانند. بعد از این فروش، آنها در انتظار واکنش بازار به دو نقطه ۲۴ هزار تومانی و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی خواهند بود.
بالا رفتن قیمت دلار در آغاز هفته توانست جسارت خریداران سکه برای ورود به بازار را هم بیشتر گرداند. سکه تمام بهار آزادی دیروز در واکنش به رشد دلار، ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دست یافت. به این ترتیب، سکه به فاصله ۱۵۰ هزار تومانی سقف تاریخی خود رسید و در صورتی که دلار به رشد خود ادامه دهد، سکه هم این توانایی را خواهد داشت رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند. با این حال، در دفعات پیشین هر زمان قیمت سکه در این سطوح قرار گرفت، میزان فروش‌ها هم افزایش یافت. به بیان بعضی معامله‌گران فنی، سکه در صورتی که با قدرت از سطح ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عبور داشته باشد، انتظارات برای ورود این فلز گرانبها به کانال ۱۲ میلیون تومانی بیشتر خواهد گشت.
منبع : tgju.org

 

99/6/15
کمین کردن گرگ های وال استریت برای طلا/مقاومت کردن اونس در کف حمایتی

اقتصاد نیوز : با وجود شوک نرخ بیکاری آمریکا کف حمایتی در بازار طلا استوار باقی ماند و قیمت اونس۳ دلار نسبت به آغاز روز افزایش قیمت را داشته است. اما هنوز در مقایسه با آغاز هفته ۳۰ دلار کاهش قیمت را به نمایش گذاشت.
طبق گزارش اقتصاد نیوز، در روز جمعه 14 شهریور، اونس طلا در نهایت با 3 دلار افزایش قیمت، در پایان کار بورس نیویورک، 1934 دلار قیمت گرفت. در این روز قیمت اونس بین 1941 دلار و 1915 دلار، نوسانی 26 دلاری را دارا بوده است. همانند دو روز قبل تحلیل‌های فنی برای روز آتی همچنان نامشخص و خنثی می باشند.

بیکاری هم نتوانست باعث خروج طلا را از تکرار نوسان شود

قیمت اونس در ابتدای هفته 1964 دلار بود و دیروز در روز جمعه 1934 دلار قیمت گرفت. این هفته قیمت اونس طلا 30 دلار کاهش را داشت و بین 1995 و 1915 دلار نوسانی چشمگیر داشت. این نوسان چشمگیر اما اتفاق جدیدی نمی باشد.
در حالی که اونس امروز در نیمه اول 1900 دلاری قرار گرفت، انتشار آمار بسیار مثبت نرخ بیکاری آمریکا هم نتوانست ضربه نهایی مهلک را به طلا وارد کند. این نشان‌دهنده این می باشد که کف حمایتی طلا در حال حاضر بسیار مستحکم و ماندگار می باشد. حال که شاخص اقتصادی مهمی برای طلا همانند نرخ بیکاری امریکا هم نتوانست سر طلا را زیر 1900 دلار ببرد شاید تنها اخبار قطعی و جدی از تولید واکسن معتبر بتواند طلا را به کانال 1800 دلار بفرستد.
به نظر می آید همانند سه هفته قبل طلا به مرحله تکرار نوسان بین 1900 و 2000 ادامه دهد و این بی‌رمقی و تکرار نیز در نظرسنجی‌های کیتکو نیز مشهود می باشد.

وال استریت بالاخره نسبت به طلا خرسی می‌شود

بر طبق آخرین نظرسنجی هفتگی کیتکو، احساسات تحلیلگران نسبت به آینده طلا در حالی که قیمت طلا در دام الگوی تکرار نوسان افتاده  منفی گشته است.
سرمایه گذاران کوتاه مدت و نوسان‌گیران به طور قابل توجهی از نوسانات بازار طلا صعود می کنند. اما دیدگاه تحلیلگران وال استریت نسبت به روند طلا، حداقل تا هفته‌ای آتی تغییر پیدا کرده است. بعد از یک هفته مرخصی ، خرس‌های طلا بزرگترین بلوک رای دهنده در آخرین نتایج بوده اند.
با این حال، گرچه احساسات کوتاه مدت در فضای طلا تغییر پیدا کرده است، اما شمار زیادی از تحلیلگران قیمت های پایین تر را فرصت خرید دانسته اند.
کریس وکیو، استراتژیست ارشد ارز در دیلی‌اف‌اکس ، بیان کرد: روند اساسی در بازار طلا همچنان قوی می باشد.
بیل باروچ، رئیس بلولاینفیوچرز بیان کرد: من در انتظار این هستم که قیمت طلا پایین بیاید تا بتوانم وارد بازار شوم و بیشتر خریداری کنم. در واقع گرگ ها به دنبال شکار طلای ارزان می باشند.
همانند هفته‌های گذشته این هفته نیز 15 متخصص وال استریت در آخرین نظرسنجی کیتکو شرکت داشتند. در میان شرکت کنندگان ، چهار یا 27 درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا افزایش پیدا می کند، 9 تحلیلگر، یا 40 درصد، اظهار کردند که انتظار دارند قیمت های پایین تری را مشاهده کنند و پنج رای دهنده ، یا 33 درصد نسبت به فلز گرانبها بی طرف بودند یا نتیجه آن را بی‌رمق تصور کرده اند.
در عین حال، احساسات در میان سرمایه گذاران مین‌استریت یا عمومی همچنان صعودی می باشد. در یک نظرسنجی آنلاین، 1226 رای به دست آمد. از این تعداد ، 738 پاسخ دهنده یا 58 درصد به دنبال افزایش طلا در هفته آتی بودند. 272 نفر دیگر، یا 22 درصد، رای به روند نزولی را داشتند، در حالی که 253 رای دهنده ، یا 20 درصد، بی طرف بوده اند.
منبع : tgju.org

 

99/6/13
به سر بردن بازار طلا در برزخ


روز گذشته با ۱.۵ درصد افت قیمت اونس، به پایین‌ترین قیمت هفتگی خود دست یافت. تحلیل‌گران برگشت قیمت اونس به هفته‌ قبل را مدیون نفت خام و شاخص دلار دانسته اند.
طبق گزارش اقتصاد نیوز، اونس طلا با 30 دلار افت قیمت، در روز چهار‌شنبه 12 شهریور و در پایان کار بازار بورس کالای نیویورک، به قیمت 1940 دلار عقب‌نشینی داشت. در همین روز قیمت اونس بین 1972 دلار و 1934 دلار، نوسانی 38 دلاری را تجربه کرد. تحلیل‌های فنی برای روز آتی نامشخص و خنثی می باشند.
در روز چهارشنبه شاخص دلار 1 واحد و 1 درصد افزایش را داشته است و قیمت نفت خام نیز که قیمت بالای آن خبر خوشی برای رونق اقتصادی نمی باشد 1.5 دلار یعنی 3.5 درصد کاهش پیدا کرد. البته شاخص دلار در در ساعات پایانی چهارشنبه کمی کاهشی شد و قیمت نفت خام نیز تا حد کمی رو به افزایش آورد دو اتفاقی که سبب شده طلا مقداری کمی از کاهش قیمت خود را جبران کند.  

برزخی به مساحت 100 دلار

روز سه‌شنبه اونس بعد از  شکست در بالا رفتن از 2000 دلار و توقف در 1994 دلار توانایی این را نداشت سقف روانی 15 روزه خود را خرد کند. این شکست سبب شد دیروز چهارشنبه به نیمه اول کانال 1900 سقوط داشته باشد. تحلیل گران می گویند بعید به‌ نظر می آید که اونس به راحتی بتواند از کانال 1900 خارج گردد و خروج از این کانال در هر جهتی نیازمند محرکی قوی می باشد تا اونس از بند این کانال آزاد گردد زیرا قیمت اونس 21 روز می باشد که از کف 1900 دلار پایین نرفته است.
یک محرکی قوی می‌تواند انتشار آمار روز بیکاری ماه اوت آمریکا باشد که قرار می باشد روز جمعه ساعت 08:30 به وقت نیویورک و 5 عصر به وقت تهران منتشر گردد. نتیجه این آمار به بیان تحلیل گران می تواند تا حد زیادی مسیر طلا را حداقل در بازه کوتاه مدت روشن گرداند.  
منبع : tgju.org
 

99/6/12
افزایش نرخ جهانی طلا در سال جاری میلادی


طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، اکنون قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۰.۸ درصد صعود به یک هزار و ۹۸۵ دلار و ۶۴ سنت قیمت گرفته است. این در حالی می باشد که بهای طلا در چند روز قبل تاثیرپذیر از رشد ارزش شاخص دلار، روندی نزولی را تجربه کرده بود. همچنین در بازارهای آمریکا نیز قیمت فلز زرد با رشد ۰.۸ درصدی در سطح یک هزار و ۹۹۴ دلار و ۴۰ سنتی توقف کرده است.
به باور کارشناسان، پیش‌بینی شده است قیمت جهانی طلا خود را برای ورود به مدار ۲ هزار دلاری محیا کند. گفتنی است شاخص بهای دلار در بازارهای آمریکا در مقایسه با سایر ارزهای رایج در دنیا به کمترین رقم خود در دو سال قبل تنزل پیدا کرده است.
از طرف دیگر تلاش‌های آمریکا به منظور تقویت روابط خود با تایوان که امکان دارد سبب تیرگی روابط واشنگتن و پکن گردد، بر بازارهای جهانی اثر گذاشته و سبب بالا رفتن بهای جهانی طلا گشته است.
روز دوشنبه، بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۰.۲ درصد افت قیمت به یک هزار و ۹۷۶ دلار و ۵۴ سنت قیمت گرفته است. همچنین در روز قبل بازارهای آمریکا نیز با افت ۰.۳ درصدی طلا مواجه شدند و هر اونس از فلز زرد در این کشور در سطح یک هزار و ۹۶۸ دلار و ۸۰ سنتی توقف کرده است.
گفتنی است نرخ جهانی طلا از شروع سال جاری میلادی تاکنون به سبب اتخاذ سیاست‌های محرک مالی بانک‌های مرکزی جهان بیش از ۲۸ درصد رشد را به نمایش گذاشته است.
منبع : tgju.org

 

99/6/11
بالا رفتن سکه به سقف ۲۲روزه


دنیای اقتصاد نوشت : در نخستین روز کاری هفته، سکه تمام بهار آزادی سرانجام از مرز ۱۱ میلیون تومانی گذشت. دلار نیز به بالای محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی راه یافت.
بعد از دو روز تعطیلی آغاز هفته، روز دوشنبه بازارها فعالیت خود را با رشد قیمت شروع کردند. در همان ابتدای روز کمتر معامله‌گر سکه‌ای حاضر بود زیر محدوده ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اقدام به فروش داشته باشد، این در حالی بود که فلز گرانبهای داخلی در انتهای هفته قبل روی عدد ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به کار خود خاتمه داده بود.
به بیان فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب شد سکه با چنین افزایشی شروع به کار کند، صعود بهای طلا در بازارهای جهانی و رسیدن به بالای محدوده هزار و ۹۶۰ دلاری بوده است. اضافه بر این، دلار نیز در همان ابتدای روز تمایلات افزایشی از خود به نمایش گذاشت و این موضوع نیز محرکی برای بالا رفتن خریدها در بازار سکه بوده است. حدود ساعت ۴ بعدازظهر، سکه در معاملات عمده با قیمت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شد که رشدی ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه داشت و سبب شد که این فلز گرانبها به بالاترین قیمت از ۱۹ مرداد دست یابد. روند قیمت روز دوشنبه سبب شد که نگاه‌ها بار دیگر به طرف بازار سکه معطوف شود، چرا که یکی از مهم‌ترین مرزهای مقاومتی این بازار شکسته شده بود و افزایشی‌ها در قدم بعدی تلاش می‌کنند که قیمت سکه را به طرف ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسانند. به بیان یکی از حاضران در بازار، تا هنگامی که سکه بالای مرز ۱۱ میلیونی قرار دارد، احتمال صعود قیمت‌ها در این بازار بیشتر خواهد بود. با این حال، گروهی هم در بازار عنوان کرده اند که سکه چندین بار وارد کانال ۱۱ میلیونی شده است و هیچ گاه نتوانسته به بالای آن راه پیدا کند. این گروه انتظار دارند قیمت سکه طی روزهای آینده تعدیل گردد. گرم طلای۱۸ عیار نیز در روز قبل ۳۳ هزار تومان رشد کرد و به بهای یک میلیون و ۹۵ هزار تومان قیمت گرفت.
با این حال برای اینکه روند قیمت سکه کاهشی شود، نیاز است که دلار نیز افزایش بیشتری را تجربه نکند. با این حال، دلار روز دوشنبه رفتاری کاملا صعودی داشت و در همان آغاز روز، معاملات خود را بالای محدوده ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان شروع کرد، حال آنکه در پایان هفته قبل زیر ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شده بود. این شروع افزایشی، پایان روز صعودی دلار نبود و این ارز حدود ساعت ۴ بعدازظهر با قیمت ۲۳ هزار و ۸۱۰ تومان فروش رفت. این قیمت ۳۶۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. به بیان فعالان، دلار در صورتی که بالای این محدوده بماند، توان عبور از کانال ۲۴ هزار تومانی را خواهد داشت.
به بیان فعالان، روز دوشنبه بازار از یکطرف با قیمت حواله درهم تطبیق پیدا کرد و از طرف دیگر، معامله‌گران فنی خریدهای خود را افزایش دادند. یکی از دلایل افزایش خرید معامله‌گران فنی واکنش بازار نسبت به محدوده ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود که به‌عنوان نقطه حمایتی دلار شناخته می‌شد. در واقع دلار در معاملات پشت خطی نه‌تنها به زیر محدوده ذکر شده راه پیدا نکرد، بلکه با افزایش قیمت بالای محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رفت و همین موضوع انتظارات افزایشی را در بازار بالا برد.
یکی از مهم‌ترین عواملی که توجه معامله‌گران ارزی را به خود جلب کرده است، سعی آمریکایی‌ها برای بازگرداندن تحریم‌های بیشتر ایران می باشد. گفته می‌شود این نگرانی یکی از عللی است که سبب شده است خرید ارز در بازار داخلی بیشتر گردد. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که رئیس‌کل بانک مرکزی اخیرا عنوان کرده است، بانک مرکزی اولویت خود را بر تقویت ثبات و جلوگیری از نوسانات ناشی از سفته‌بازی و یاری کردن به پایداری و شکوفایی اقتصاد و تولید قرار داده است. در واقع به نظر می آید، بازارساز در برابر حرکت‌های سفته بازانه‌ای که بخواهد قیمت دلار را وارد سقف‌های جدید کند، مقاومت به عمل خواهد آورد. دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز در همین راستا قیمت فروش دلار خود را ۲۳ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام داشتند. این قیمت تنها ۵۰ تومان بالاتر از پنج‌شنبه قبل بود. در واقع بازارساز نوسان ارزی روز دوشنبه را چندان جدی نگرفت. در این بین، رفتار بازارساز در روز جاری برای معامله‌گران از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود؛ آیا مرز ۲۴هزار تومانی شکسته می‌شود یا قیمت از نزدیکی این مرز پایین تر خواهد آمد؟ رفتار بازارساز در روز جاری اهمیت زیادی را دارا خواهد بود.
منبع : tgju.org
 

99/6/10
پیام پاول و زیگزاگ طلا


 طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ روز جمعه سقف و کف نرخ طلا ۵۰ دلار با هم فاصله داشتند و این در حالی بود که روز پنج‌شنبه نیز طلا نوسانی ۶۶دلاری را تجربه داشت. با این حال طلا توانست پس از ثبت دو هفته نزولی، در هفته قبل با رشد ۲۹/ ۱ درصدی به مسیر افزایشی خود برگردد و کار خود را در قیمت ۱۹۴۶ دلاری به پایان رساند. از طرف دیگر روز پنج‌شنبه سخنرانی پاول اگرچه در آغاز تا حدودی سبب سردرگمی معامله‌گران گشته بود، اما صحبت‌های سکاندار فدرال رزرو مبنی بر بالا رفتن نرخ تورم هدف این نهاد، خبری می باشد که می‌تواند در بلندمدت سبب صعود قیمت طلا به قله‌های جدید گردد.

نوسانات ادامه خواهد داشت

در حالی که هنوز از نظر تحلیلگران چشم‌انداز بلند‌مدت طلا صعودی می باشد، اما نوسانات شدید هفته قبل باعث شده تا معامله‌گران در ارتباط استراتژی خود در این بازار پر‌نوسان دچار تردید گردند. تحلیلگران بر این باور هستند که نوسانات هفته قبل، همچنان در بازارها باقی خواهد ماند. هنوز عوامل زیادی در بازارها وجود دارند که نرخ طلا را پرتلاطم باقی نگه خواهند داشت. قیمت‌گذاری‌های بازارهای سهام، سیگنال‌های جرومی‌ پاول در هفته قبل و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر همگی باعث نوسان قیمت اونس خواهند گشت. به عقیده کارشناسان احتمال دارد نوسانات این فلز ارزشمند تا ماه دسامبر یعنی تا پایان سال جاری میلادی ادامه دار باشد.

فضای صعودی اونس

این در حالی می باشد که فضای کلی انتظارات نسبت به قیمت طلا در هفته آینده صعودی می باشد. نظرسنجی سایت کیتکو نیز این موضوع را مورد تایید دارد. در نظرسنجی وال‌استریت این سایت که انعکاس دهنده پیش‌بینی کارشناسان بازارها می باشد، اکثریت ۸۰ درصدی رای به صعود قیمت طلا را داده اند، در حالی که در بخش نظرسنجی مین‌استریتی که بازتاب‌دهنده نظرات خرده‌فروشان بازار طلا می باشد، حدود ۵۷ درصد از رای‌دهندگان عقیده دارند که طلا در هفته جاری افزایشی خواهد بود.  پیتر هاگ، مدیر بخش فلزات جهانی سایت کیتکو بر این باور می باشد که قیمت طلا در هفته آتی صعودی خواهد بود و پیش‌بینی می گردد که این ارزش اونس بتواند دوباره به مرز روانی ۲ هزار دلاری نزدیک شود. هاگ نیز معتقد است که اگر طلا این توانایی را داشته باشد که سطح قیمتی خود را در نزدیکی ۲ هزار دلار حفظ کند، احتمال دارد افزایش قیمت بیشتری صورت بگیرد. تحلیلگران تکنیکال طلا مرز مهم مقاومتی فلز زرد را قیمت ۱۹۱۰ دلاری عنوان داشته اند.

پیام پاول به طلا

سخنرانی جروم‌ پاول، سکان‌دار فدرال رزرو در نشست مجازی جکسون هول در روز پنج‌شنبه، تا حدودی سبب سردرگمی در بازار طلا گشته است. پاول در سخنرانی خود از سیاست‌های جدید فدرال رزرو سخن به میان آورد که طی آن قرار بر این است بانک مرکزی آمریکا اجازه دهد که مقدار نرخ تورم تا حدودی بالاتر برود. فدرال رزرو اکنون در حال تعقیب تورمی می باشد که در طول زمان به‌طور میانگین ۲ درصد بوده است و از این طریق این اطمینان را به بازارها داده است که مقدار نرخ بهره در سال آینده نیز پایین خواهد ماند.
در صورتی که بازارها در انتظار بیانیه شفاف‌تر فدرال رزرو به خصوص در ارتباط تورم بودند، سخنرانی پاول به نوعی سبب سردرگمی بازارها شده است. پاول در ابتدای سخنرانی خود بیان کرد که فدرال رزرو قصد این را دارد تا از یک مدل تورمی استفاده کند که در آن اجازه داده می‌شود نرخ تورم تا زمانی که اقتصاد بتواند به حالت عادی خود بازگردد، مقداری افزایش یابد. این پیام کافی بود تا  قیمت طلا در چند دقیقه بالا رود. اما پنج دقیقه بعد پاول در سخنان خود بیان کرد که اگر تورم کمی بیشتر افزایش یابد، بانک مرکزی اقدام به پایین آوردن نرخ تورم خواهد کرد. پیامی نسبتا متناقض که باعث کاهش شدت تقاضای طلا شد. با این وجود از سخنان پاول می‌توان این‌طور استنباط کرد که هدف تورمی این نهاد تا هنگامی که اقتصاد نیاز به حمایت داشته باشد، تغییر کرده است، موضوعی که در بلندمدت خبری بسیار خوب برای طلا به حساب می آید.
منبع : tgju.org
 

99/6/6
باقی ماندن سکه پشت مرز ۱۱ میلیونی

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ نشانه‌های صعودی از همان شروع روز چهارشنبه در بازار ارز مشهود بوده است. دلار معاملات خود را در آستانه سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی و با قیمت ۲۳ هزار و ۴۹۰ تومان شروع کرد که افزایشی ۱۲۰ تومانی نسبت به روز سه‌شنبه را داشته است. این پایان روز افزایشی دلار نبود و این ارز حتی تا نقطه ۲۳ هزار و ۶۳۰ تومانی نیز رشد داشته است. از این نقطه، فروش‌ها کمی افزایش پیدا کرد و این ارز ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۲۳ هزار و ۶۰۰تومان قرار گرفته شد. این قیمت ۲۳۰ تومان بیشتر از روز چهارم هفته بود. بازارساز در واکنش به شکسته شدن سطح ۲۳هزارو۵۰۰ تومان در بازار آزاد، قیمت فروش دلار بر تابلوی خود را ۵۲۰ تومان بالا آورد و نرخ فروش ارز در صرافی‌های منتخب به ۲۳ هزار تومان قیمت گرفت.  در واقع بازارساز که روز سه‌شنبه چندان رشد قیمت‌ها در بازار آزاد را جدی نگرفته بود، روز چهارشنبه دست به کار شد و سعی کرد با نزدیک کردن قیمت خود به نرخ بازار،‌ مانع ورود تقاضای کاذب به طرف صرافی‌ها گردد. این تقاضای کاذب به دنبال کسب سود از فاصله قیمتی بین صرافی‌های بانکی و بازار آزاد می باشد. تصور کنید اگر قیمت دلار صرافی‌ها روی عدد ۲۲ هزار و ۴۸۰ تومان باقی می‌ماند، هر فرد می‌توانست به ازای هر یک دلار، حداقل هزار تومان کسب سود داشته باشد، چرا که قیمت در بازار آزاد حول و حوش ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود. در کنار این، افزایش قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌ها سبب می‌شود که آنها راحت‌تر بتوانند نظر فروشندگان بازار را به خود جلب کنند. درواقع اگر فردی احساس کند، قیمت به سقف رسیده است، می‌تواند برای فروش به این صرافی‌ها مراجعه داشته باشد و از این طریق، این فعالان رسمی، بخشی از ارز موجود در بازار را جمع می‌کنند. طبیعتا بالا رفتن قیمت دلار در این صرافی‌ها همچنین سبب می‌شود که بازارساز، ارز خود را به‌صورت ارزان به فروش نرساند و بتواند با قدرت بیشتری در سمت عرضه ظاهر گردد.  به بیان یکی از بازیگران ارزی، بازارساز دیگر به دنبال ارزان‌فروشی نمی باشد و حتی ترجیح می‌دهد فروش‌های خود را بیشتر در قیمت‌های بالا صورت دهد. یکی از معامله‌گران بازار هم عنوان داشت که دیگر مثل قبل نمی‌توان به راحتی تاکتیک بازارساز را حدس زد. زمانی بازارساز تنها فروشنده دلار در قیمت‌های پایین‌تر بود، اما در حال حاضر می‌تواند خود اقدام به فروش در قیمت‌های بالاتر داشته باشد و بعد در نرخ کم تر خریدار گردد. از نگاه فعالان، چنین تاکتیک‌هایی در هفته‌های اخیر در مدیریت نوسان دلار ایفای نقش داشته است.  با وجود جهش قیمت دلار بر تابلوی صرافی ملی، روند صعودی این ارز در بازار آزاد متوقف نشد. به بیان فعالان، دلار در صورتی که بتواند از سد ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان عبور داشته باشد، با افزایش بیشتر تقاضا روبرو خواهد شد و حرکت این ارز به سوی کانال ۲۵ هزار تومانی را می‌تواند سریع کند. در این میان، گروهی از فعالان اعتقاد دارند بازار از این به بعد، بین دو نقطه ۲۳ هزار و ۳۰۰ تا ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان تغییرات خود را ثبت خواهد کرد و بعد از چند رفت و برگشت قیمتی، تصمیم خواهد گرفت که به کدام سو حرکت داشته باشد.  یکی از عواملی که به رشد قیمت دلار کمک کرد، رشد نرخ حواله درهم بود. دیروز نرخ حواله درهم به آستانه مرز ۶هزارو۵۰۰ تومانی قیمت گرفت. درهم در صورت عبور از سطح ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی، سیگنال افزایشی دیگری را به بازار داخلی ارسال خواهد داشت.  سکه تمام بهار آزادی در روزهای اخیر نتوانسته است انتظار معامله‌گران بازار خود برای شکست مرز ۱۱ میلیون تومانی را برآورده سازد.  روز چهارشنبه، فلز گران‌بهای داخلی ۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان دست یافت. به بیان فعالان، پیشروی قیمت دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی می‌توانست باعث شود که سکه به بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی رود. با این حال، مانع افزایش قیمت سکه، نوسانات بهای طلا در بازارهای جهانی بود که در روزهای اخیر بیشتر سیر نزولی داشت. روز قبل تا ساعت ۳ بعدازظهر طلا زیر هزار و ۹۲۰ دلار بود. در صورت بالا رفتن اونس، تردید سکه‌بازان برای رشد بیشتر می‌تواند کمتر گردد.
منبع : tgju.org
 

99/6/5
طلا کاهشی اما پر از نوسان


در حال حاضر طلا در حال تجربه یکی از پر نوسان ترین روز های خود است. هرچند به نظر می آید که این نوسان ها سمت و سویی نزولی دارند.
در حالی که طلا قدرتش را از دست داده است بازار های ریسک پذیر مثل بازار سهام در حال رشد هستند. صعود ارزش دلار و خوشبینی نسبت به آینده اقتصاد می تواند علل این موضوع باشد.
در شرایط فعلی بازار های طلا و سهام هر دو در نزدیکی تحولات عمده و بزرگی می باشند که در شرف وقوع هستند. از جمله این رخدادها را می توان سخنرانی آقای پاول رئیس فدرال رزرو دانست.
دیگر موضوعی که در حال اثرگذاری بر روی بازار است خوشبینی ها از مذاکرات تجاری آمریکا و چین می باشد که می تواند بر روی قیمت طلا اثر منفی بگذارد.
البته لازم به ذکر است توجه کنید که شاخص های فنی طلا همچنان مثبت هستند اما در حال حاضر و در کوتاه مدت طلا همراه با یک سیر نزولی به نظر می آید.
منبع : tgju.org

 

99/6/4
خریداری طلا با کارت ملی با مالیات ارتباطی ندارد


گروه اقتصادی: به بیان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، ارائه کارت ملی به منظور خرید سکه و طلا به هدف جلوگیری از پولشویی بوده و هدف از این اقدام، احراز هویت خریدار می باشد. ضمن اینکه الزام کارت ملی برای خریداری طلا با موضوع مالیات مرتبط نمی باشد. ابراهیم محمدولی در ارتباط با مطرح شدن دوباره موضوع الزام ارائه کارت ملی جهت خرید سکه و طلا، اظهار داشت: طرح این دستورالعمل که در راستای مبارزه با پولشویی می باشد، به حدود یکسال و نیم پیش برمی گردد که براساس آن میزان خرید بالای ۱۵ میلیون تومان منوط به ارائه کارت ملی بوده و هدف اصلی آن بررسی اصالت خریدار و مطابقت داشتن کارت بانکی با کارت ملی وی بوده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه بعضا مشاهده شده که سارقان با کارت‌های مسروقه بانکی اقدام به خرید سکه و طلا کرده که موجب بروز مشکلاتی برای فروشندگان و همکاران صنفی ما شده است تاکید داشت: در زمان ابلاغ این دستورالعمل، ۱۵ میلیون تومان حدوداً برابر با ۱۲۰ گرم طلا بود، اما در حال حاضر این مبلغ کمتر از ۱۵ گرم طلا می‌شود؛ لذا لازم می باشد مسئولان امر میزان سقف خرید طلا با کارت ملی را با توجه به شرایط روز بالا ببرند. این مقام صنفی ضمن رد ارتباط این موضوع با بحث اخذ مالیات از خریداران، اضافه کرد: تصمیم برای دریافت مالیات، با سازمان امور مالیاتی می باشد و هیچگونه ارتباطی با اتحادیه طلا و جواهر ندارد. ضمن اینکه در این رابطه، بخشنامه‌ای هم به ما ابلاغ نگشته است؛ بنابراین ارائه کارت ملی برای خریداری طلا و سکه تنها به منظور مبارزه با پولشویی می باشد.
منبع :tgju.org
 

99/6/3
مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه از بانک مرکزی تمدید شد


چنانچه خریداران سکه تاکنون مالیات مقطوع معین شده را پرداخت نکرده اند، می توانند حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۹/۶/۳۱ به میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه بفرمایند.
طبق گزارش سایت طلا ،همه اشخاص حقیقی که در سال 1397 اقدام به خریداری و تحویل حداکثر 200 قطعه سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نموده اند، لیکن نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی ( حداکثر تا یکم تیرماه 1398) اقدامی نداشته اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده (100) قانون مالیات های مستقیم اصلاحیه مورخ 31 تیرماه 1394 تعیین شده در دستورالعمل شماره 200/98/507 مورخ 1398/3/12 بوده و این مالیات برابر مقررات قطعی است.
چنانچه اشخاص مورد اشاره تاکنون مالیات مقطوع معین شده را پرداخت نکرده اند، می توانند حداکثر تا تاریخ 1399/6/31 با مراجعه به میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی http://tax.gov.ir ، نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام و از تسهیلات مقرر در بخشودگی جریمه های مالیاتی با رعایت مقررات مربوط بهره مند گردند.
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، بیان کرده است، در صورتی که پرداخت بدهی قطعی شده در مهلت تعیین شده
 انجام نگیرد، در اجرای مقررات فصل نهم از باب چهارم قانون مالیات های مستقیم، نسبت به وصول بدهی مالیاتی قطعی گشته و جریمه های مترتب از طریق عملیات اجرایی اقدام به عمل خواهد آمد.
منبع : سایت طلا

 

99/6/2
تحلیل و پیش بینی نرخ طلا


طلا دو هفته کاهشی را پشت سر گذاشته و از این رو فرصت خرید بسیار خوبی را برای سرمایه گذاران در این بازار محیا کرده است. از این رو روز های آتی قیمت طلا می تواند برای خریداران بسیار حساس واقع گردد.
روز های آتی نه صرفا برای سرمایه گذاران بلکه برای خود طلا نیز بسیار حساس و پر تنش خواهد بود. فلز زرد طی روز های آتی قرار است نوسانات بسیاری را پیش رو داشته باشد.
علت این نوسانات و تنش ها را می توان سخنرانی جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا یا همان فدرال رزرو دانست که توانایی این را دارد که تغییرات عمیقی را در قیمت طلا و دیگر فلزات گرانبها به وجود آورد.
هوگ - کارشناس بازار معتقد است که روند کلی طلا تغییری پیدا نکرده است و همچنان مثبت است. به علاوه بسیاری از سرمایه گذاران طلا را در زیر قیمت 1900 دلار خریده اند و از این جهت ضرری نکرده و هنوز در مرحله سود به سر می برند.
از طرفی باین نیز معتقد است که قدرت گرفتن دلار آمریکا خیلی طولانی نخواهد بود و این سبب خواهد شد که قیمت طلا در دراز مدت افزایش پیدا کند.
باید توجه داشت که سطح 1900 دلار طلا دارای پشتیبانی بسیار قدرتمندی بوده و حتی اگر طلا به آن سقوط کنند سرمایه گذاران در آن سطح شروع به خرید طلا خواهند کرد و در نتیجه قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد.
تحلیلگر بازار کارستن فریشت بر این معتقد است که سطح اصلی پشتیبانی در 1920 دلار می باشد. اگر طلا به زیر این سطح سقوط کند بهبودی آن بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.
منبع : سایت طلا

 

99/6/1
قیمت جهانی طلا به کم ترین سطح در یک هفته قبل رسید


انتشار داده‌های اقتصادی قدرتمند آمریکا و تقویت دلار، باعث شد تا قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح خود در یک هفته قبل برسد.
طبق گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در پایان معاملات روز جمعه به وقت آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران) و بعد از تقویت دلار به دنبال انتشار داده‌های اقتصادی قدرتمند آمریکا، قیمت جهانی طلا به کمترین میزان در یک هفته قبل رسید و دومین افت هفتگی متوالی خود را به ثبت رسانید.
قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و ۱٫۹۳۹.۶۴ دلار قیمت گرفت؛ البته قیمت این شاخص در شروع معاملات دیشب بیش از ۱ درصد سقوط کرده بود و به ۱٫۹۱۰.۹۹ دلار رسیده بود.
نرخ پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم بدون تغییر در ۱٫۹۴۷ دلار بسته شد.
قیمت‌های طلا، این هفته خود را با ضرری ۰.۳ درصدی به پایان رساندند؛ این در حالی می باشد که در اوایل این هفته  طلا به بالای ۲٫۰۰۰ دلار هم قیمت گرفته بود.
بعد از اینکه داده‌های آی‌اچ‌اس مارکیت نشان دهنده این بود که فعالیت تجاری آمریکا به بالاترین سطح خود از اوایل ۲۰۱۹ رسیده است، شاخص دلار ۰.۶ درصد در برابر. ارزهای مهم جهان رشد پیدا کرد.
تقویت دلار سبب شد تا قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری گران‌تر تمام شود و این امر باعث کاهش تقاضای طلا شد.
منبع : tgju.org