فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار فروردین 1400

1400/01/23
پیش بینی نرخ طلا در بلند مدت، آیا سقوط در انتظار فلز زرد می باشد؟


نرخ طلا که طی چند ماه گذشته درگیر یک روند شدید نزولی شده بود، طی دو هفته قبل برای بار دیگر افزایشی شده و توانست افزایش نسبتا خوبی را نشان دهد. اما آیا در بلند مدت نیز افزایشی باقی خواهد ماند؟
طلا که کف 200 روز را رد کرده برای صعودی شدن باید در 1750 دلار ثابت شود؛ سپس وارد 1760 دلار شود و تثبیت در 1765 دلار می تواند نرخ طلا را تا 1800 دلار نیز بالا ببرد.
تنها عامل نزولی اونس کماکان نرخ اوراق قرضه آمریکا می باشد که از آغاز سال 2021 میلادی توانسته نرخ طلا را بیش از 200 دلار کاهش دهد و حتی به زیر 1700 دلار برساند.
آمار های اقتصادی این هفته، شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در سه شنبه 24 فروردین 1400، شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری و خرده فروشی آمریکا، شاخص تولید ایمپایر استیت نیویورک، شاخص تولید بانک فدرال رزرو فیلادلفیا و تولید صنعتی در پنجشنبه 26 فروردین 1400 و مجوزهای ساخت و شروع ساخت خانه آمریکا در جمعه 27 فروردین 1400 خواهند بود.
شمار زیادی از سرمایه گذاران تا قبل از شروع سال 2021 پیش بینی می کردند که نرخ طلا افزایش قابل توجهی داشته باشد اما این پیش بینی ها چندان هم درست از آب درنیامد.
بالا رفتن بازده خزانه داری، واکسیناسیون گسترده ایالات متحده و شمار زیادی دیگر از کشور ها، امید ها به بهبود وضعیت اقتصادی سریع تر از پیش بینی ها و در نهایت اقبال سرمایه گذاران از رمزارز ها سبب کاهش شدید نرخ طلا شدند.
کارشناسان معتقدند که طلا طی ماه های آتی می تواند عملکرد بهتری را از خود نشان دهد اما عوامل نگران کننده بسیار زیادی موجود است که همچنان افزایشی شدن نرخ طلا را تهدید می کند.
در صورتی که طی ماه های آتی ما شاهد بهبود وضعیت اقتصادی باشیم و همچنین طبق پیش بینی های فدرال رزرو تورم خارج از کنترل نگردد، نرخ طلا در مسیر نزولی قرار گرفته و به تدریج یک سقوط شدید را تجربه می کند.
منبع : tgju.org

 

1400/01/22
مرز حمایت حیاتی سکه شکست

دنیای‌اقتصاد نوشت: در نخستین روز هفته، سکه یک حمایت قیمتی مهم را از دست داد. روز شنبه، فعالیت فروشندگان در بازار سکه زیاد بود و این فلز گرانبها به زیر محدوده حمایتی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نزول کرد. ساعت ۴ بعدازظهر، سکه امامی در بازار با قیمت ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که ۱۵۰ هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود.
برای تحلیلگران فنی بازار سکه مرز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی اهمیت زیادی داشت. آنها بارها عنوان کرده بودند که شکست این محدوده می‌تواند سرعت نزول را در بازار سکه سریعتر کند.

دلیل کاهش سکه چه بود؟

به بیان فعالان، عامل اصلی کاهش قیمت سکه، حبابی بود که پیرامون قیمت آن وجود داشت و بالا رفتن اخبار مثبت در ارتباط مذاکرات سبب شد بخشی از این حباب تخلیه گردد. روز شنبه فاصله ارزش بازاری سکه با ارزش ذاتی آن به محدوده ۲ درصدی رسید. این در حالی بود که روز پنج‌شنبه این فاصله حدود ۴ درصد بوده است. زمانی که حباب سکه کاهش پیدا می‌کند، تمایل به خرید در بازار سکه از سوی معامله‌گران واقعی افزایش پیدا می کند.
در واقع درست است که از دست رفتن محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سبب تقویت انتظارات کاهشی معامله‌گران بازار گشته است،‌ ولی کاهش حباب می‌تواند معامله‌گران بنیادی را وارد بازار کند و این عامل سبب شود قیمت از فاز کاهشی خارج شود. باید دید روز یک‌شنبه بازار تحت‌تاثیر کدام یک از این دو متغیر قرار خواهد گرفت.

امید سکه‌بازان به توافق

به بیان فعالان، روند قیمت سکه در روز شنبه نشان دهنده این می باشد که معامله‌گران این بازار نسبت به عامل مذاکرات خوش‌بین‌تر گشته اند. اونس طلا روز جمعه در سطح هزار و ۷۴۵ دلار بسته شد و دلار نیز در روز شنبه افزایش قیمت را تجربه کرد. در نتیجه این دو اتفاق، کاهش قیمت سکه در روز شنبه طبیعی نبود. به بیان فعالان این کاهش را می‌توان در چارچوب کاهش حباب سکه تحلیل کرد. اینکه چرا حباب سکه کاهش پیدا کرد را می‌توان به بهبود انتظارات نسبت به توافق هسته ای نسبت داد.
چند اظهار نظر تصور معامله‌گران بازار سکه را تحت‌تاثیر قرار داد که از آن جمله می‌توان به صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه اشاره داشت. خطیب‌زاده عنوان کرده است، روند مذاکرات در وین در مسیر درستی قرار گرفته است و گروه ۱+۴ اقدامات مثبتی را در مذاکرات وین در پیش گرفتند و مذاکرات وین نشان داد حصول پیشرفت امکان‌پذیر می باشد. در کنار این، از قول سفیر فرانسه در تهران نقل شده است که هدف این می باشد که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیای کامل توافق هسته‌ای باشیم. این مساله بر انتظار معامله‌گران بسیار تاثیرگذار بود.
سکه‌بازان با توجه به چنین اخباری انتظار دارند قیمت دلار نیز طی روزهای آینده کاهش بیشتری را تجربه کند. دلار نیز که در معاملات پشت خطی روز جمعه تمایل زیادی به رشد قیمت نشان داده بود، در روز شنبه کاهشی شد و در همان کانال ۲۴ هزار تومانی به نوسانات خود ادامه داد. ساعت بعدازظهر روز شنبه دلار در محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که ۵۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. به بیان فعالان بازار ارز، تا زمانی که دلار سطح حمایتی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان را از دست ندهد، نمی‌توان از ریزش قیمت اسکناس آمریکایی صحبت به میان آورد. از آن سو، تا زمانی که اسکناس آمریکایی به بالای سطح ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان نرفته است، نمی‌توان امیدی به افزایش قیمت معنادار در بازار ارز داشت.
برخی فعالان بر این باور بودند ماندن اسکناس آمریکایی زیر مرز ۲۵ هزار تومانی اثر زیادی در انتظارات معامله‌گران بازار سکه داشت. گفته می‌شود چین نیز انعطاف‌هایی در آزادسازی منابع ایران به خرج داده است. طبق گزارش اقتصاد نیوز، اخبار حکایت از آن دارد که چین بعد از توافق ۲۵ ساله نرمش‌هایی در آزادسازی منابع انجام داده است. این نرمش گرچه قوی نیست اما وضعیت را نسبت به قبل روان‌تر کرده است.
رفتار صرافی‌های بانکی نیز نشان دهنده این می باشد که بازارساز به دنبال تحمیل نوسان یکباره کاهشی به قیمت نیست. این موضوع سبب می‌شود تقاضای کاذبی وارد بازار نشود که قیمت‌ها را دچار هیجان گرداند. در روزهای اخیر فاصله بین قیمت صرافی‌های بانکی و بازار آزاد عموما معقول بوده است و به بالای ۲درصد نرسیده است. این موضوع نشان می‌دهد بازارساز تمایلی به ارزان‌فروشی ندارد. در واقع، بازارساز نمی‌خواهد با پایین بردن یکباره قیمت، جذابیت خرید را برای سفته‌بازان بالا ببرد و بار دیگر چشم‌ها را به سمت دلار خیره گرداند. همچنین هفته قبل، حجم معاملات بازار متشکل که تقاضای اسکناس را پوشش می‌دهد برای دلار افزایش ۱۰۰ درصدی را به دنبال داشته است. عرضه‌کنندگان اصلی این بازار صادرکنندگان و بانک مرکزی می باشند. عرضه یورو نیز ۵۰ درصد بالاتر رفته است. این عرضه توانست در بازار عمده‌فروشی قیمت دلار و یورو را کاهش دهد.
منبع : tgju.org

 

1400/01/21
بازدهی دلار منفی 3.7 شد / نزول ارزش سکه و ارز به چه میزان بود؟

دنیای‌اقتصاد نوشت : در آخرین روز هفته، یک اتفاق مهم در بازار ارز رخ داد: دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی راه پیدا کرد. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت گرفت.
با کاهش روز آخر هفته میزان بازدهی دلار در انتهای هفته قبل به منفی ۷/ ۳ درصد رسید. مهم‌ترین اثر کاهش قیمت دلار در روز پنج‌شنبه،‌ دادن سیگنال کاهشی به بازار سکه بود. سکه امامی در روز پنج‌شنبه ۱۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.
بالا رفتن بهای طلای جهانی در روز پنج‌شنبه عاملی بود که سبب شد سکه بتواند سطح حمایتی 10 میلیون و 500 هزار تومانی را حفظ گرداند. در صورتی که فلز گرانبهای داخلی این سطح را از دست بدهد، احتمال نزول‌های شدیدتر در بازار وجود دارد. البته برای کاهش بیشتر سکه، قیمت دلار نیز باید کاهش بیشتری را تجربه کند. با این حال، در معاملات پشت خطی روز جمعه اسکناس آمریکایی رفتار صعودی از خود نشان داد و حتی در مقاطعی به بالای مرز 25 هزار تومانی برگشت. اگر دلار روز شنبه بالای مرز 25 هزار تومانی نوسان داشته باشد، احتمال دارد که سکه امامی نیز به بالای محدوده 10 میلیون و 700 هزار تومانی برگردد.
به بیان فعالان، در آخرین روز هفته معامله‌گران به علت ادامه مذاکرات وین کمی محتاطانه‌تر رفتار کردند، ولی زمانی که احساس کردند نتیجه مورد انتظار آنها، امکان دارد از این مذاکرات به‌دست نیاید، بار دیگر خریدار شدند. به‌نظر می آید تا زمانی که تب و تاب خبری در بازار ارز وجود داشته باشد، چنین نوسانات رفت و برگشتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. با این حال، در مجموع در هفته‌ای که گذشت قدرت با کاهشی‌های بازار بود، چرا که دلار نزدیک به 4 درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه امامی نیز حدود 8/ 4 درصد کاهش قیمت را به ثبت رساند. در بازار سکه‌های کوچک نیز نزول های شدیدتری به ثبت رسید، به‌طوری‌که نیم سکه بیش از 7 درصد از ارزش خود را از دست داد و ربع سکه نزدیک به 6 درصد کاهش قیمت را به ثبت رساند. نیم سکه در آخرین روز هفته به سمت محدوده 6 میلیون و 300 هزار تومانی حرکت داشت. این درحالی بود که پنج‌شنبه دو هفته پیش در محدوده 6 میلیون و 800 هزار تومانی قرار داشت. ربع سکه نیز روز پنج‌شنبه تا محدوده 4 میلیون و 50 هزار تومانی افت کرد. ربع سکه پنج‌شنبه دو هفته پیش 4 میلیون و 300 هزار تومان قیمت خورده بود.

خبر حساس برای بازار ارز

بعضی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران گزارش دادند که نخست‌وزیر کره‌جنوبی در هفته جاری به ایران سفر خواهد داشت. طبق گزارش خبرگزاری تسنیم دفتر نخست‌وزیر کره‌جنوبی روز جمعه اعلام کرد، «چونگ سیه کیون» برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی در ارتباط روابط دوجانبه و سایر موضوعات یکشنبه به تهران سفر می‌کند. این سفر از این جهت برای بازار ارز دارای اهمیت است که بعضی معامله‌گران تصور می‌کنند، امکان دارد این سفر منجر به آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران شود. آزادسازی پول‌های بلوکه شده دست بانک مرکزی برای مداخله در بازار را بازتر می‌کند. در ارتباط بازار طلا تعطیلاتی وجود خواهد داشت که امکان دارد حجم معاملات را کم کند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد، بازار طلا و جواهر تهران و تمام اعضای صنفی این اتحادیه همزمان با مشاغل گروه‌های ۲ به مدت دو هفته از روز شنبه ۲۱ فروردین تعطیل می باشند.
منبع : tgju.org
 
1400/01/19
ادامه افزایش قیمت طلا و سکه در بازار


حرکات صعودی قدرتمند طلای جهانی به همراه بالا رفتن قیمت دلار در بازار سبب شد تا قیمت سکه و طلا نیز افزایش یابد و به سمت سطوح بالای قبل خود حرکت کنند.
حرکات افزایشی قدرتمند طلای جهانی به همراه افزایش قیمت دلار در بازار سبب شد تا قیمت سکه و طلا نیز افزایش پیداکرده و به سمت سطوح بالای قبل خود حرکت کنند.
دور دوم نشست برجام 2 جمعه بیستم فروردین 1400 در وین اتریش برگزار می شود. اونس تحت تاثیر کاهش شاخص دلار وارد کانال 1745 دلار گردید و برای افزایشی شدن باید در سطح 1750 دلار ثابت شود.
سکه در روز قبل با توجه به نوسانات ناشی از مذاکرات اتریش نیمی از حباب خود را تخلیه کرد و با حباب مثبت 400 هزار تومانی در کانال حمایتی 10800 تومان باقی ماند.
عبور طلا به بالای کانال 1750 دلار می تواند سکه بازان را به رشد بیشتر سکه امیدوار و بار حمایتی دلار تهران از سکه را کم کند. همچنین ثابت شدن انس در بالای 1750 دلار می تاند به معنای صعود بیشتر قیمت طلا و حرکت آن برای آزمایش سطح 1760 تا 1765 دلار باشد.
سکه امامی به علت حبابی که دارد،‌ تا زمانی که اونس یا دلار رشد معناداری را تجربه نکنند،‌ سخت است که در جهت افزایشی حرکت کند.
دیروز نیز شمار زیادی از معامله‌گران سکه دست به عصا حرکت می کردند و ترجیح می دادند تا زمانی که نتایج مذاکرات مشخص نشده دست به خرید یا فروش خاصی نزنند.
امروز چهارشنبه، اونس جهت جهش یا کاهش با گزارش ذخایر نفت خام - گزارش اداره انرژی آمریکا ساعت 19:00 و گزارش نشست پولی فدرال رزرو آمریکا در ساعت 22:30 روبرو است.
با بالا رفتن سرعت واکسیناسیون در آمریکا و شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور، اونس موقتا به ابتدای کانال 1740 دلار وارد شد تا محدوده کانالی 10700 تا 10900 تومان برای سکه تهران متصور باشد و در صورت تقویت حجم حواله درهم، محدوده 25 هزار تومان تا 25500 تومان برای سقف دلار تهران قابل پیش بینی می باشد.
منبع : tgju.org

 

1400/01/18
طلا کمی سود می بیند

نرخ طلا در معاملات روز سه شنبه ایالات متحده کمی افزایشی شد، و با پشتیبانی از شاخص دلار آمریکا برای آغاز معاملات در هفته پشتیبانی می گردد.
طبق گزارش سایت طلا ،نرخ طلا در معاملات روز سه شنبه ایالات متحده کمی افزایشی شد، و با پشتیبانی از شاخص دلار آمریکا برای آغاز معاملات در هفته پشتیبانی می گردد. با این حال، کاهش شدید قیمت نفت خام و سودهای خوب در بازار سهام ایالات متحده روند افزایشی را محدود می کند.
شمار زیادی از بازارهای سهام جهانی برای تعطیلات عید پاک دوشنبه و همچنین تعطیلات در آسیا تعطیل بودند. شاخص های سهام ایالات متحده در اواسط روز بالاتر می باشد. همچنین بایدن رئیس جمهور ایالات متحده بسته نجات اقتصادی خود را تحت عنوان "طرح مشاغل آمریکایی" تحت فشار قرار می دهد و هزینه آن 2.25 تریلیون دلار طی هشت سال می باشد.
بازارهای کلیدی امروز شاخص دلار آمریکا را کاملا کاهشی می بینند اما همچنین در روند افزایشی قیمت کوتاه مدت در نمودار میله ای روزانه قرار دارند. قیمت نفت خام نایمکس در حدود 59.00 دلار در هر بشکه مورد معامله قرار می گیرد. در همین حال، بازدهی در اسکناس 10 ساله خزانه داری ایالات متحده در حال حاضر در حدود 1.72 درصد می باشد.
کایل رودا، تحلیلگر شرکت آی جی مارکت در ارتباط روند روز جاری بازار اظهار داشت: بعد از آمار اقتصادی قوی روز جمعه و روز دوشنبه در آمریکا، موقعیت دلار به عنوان دارایی مطمئن ضعیف شد و سرمایه گذاران به طرف داراییهای پرریسکی رفتند که بازدهی بالاتری دارند.
دلار در برابر ارزهای رقیب به پایینترین حد دو هفته قبل کاهش پیدا کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر ساخت. همچنین بازده اوراق خزانه آمریکا کاهش پیدا کرد و از بالاترین رکورد ۱۴ ماه اخیر که هفته قبل به آن صعود کرده بود، فاصله گرفت. بازده پایینتر اوراق قرضه هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کاهش می دهد.
در این بین، آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب در آمریکا امیدها به احیای اقتصادی را برانگیخت و سرمایه گذاران را به سمت داراییهای پرریسک مورد هدایت قرار داد.
منبع : tgju.org

 

1400/01/17
بالا رفتن نرخ ارز و سکه در آستانه برگزاری نشست وین


دنیای‌اقتصاد نوشت : در سومین روز هفته، دلار به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی برگشت تا امیدواری‌های بازیگران افزایشی در آستانه مذاکرات وین کمی افزایش پیدا کند. عبور دلار از مرز یاد شده برای بازیگران سکه، سیگنالی حیاتی بود که مجوز صعود به محدوده‌های بالاتر را فراهم آورد.
این مجوز در شرایطی برای سکه صادر شد که اونس طلا در بازارهای جهانی رغبتی به افزایش قیمت نشان نداده بود و حتی به محدوده ۱۷۲۰دلاری عقبگرد کرده بود. در روزی که اونس طلا کاهشی بود و دلار افزایشی، سکه به علامت اسکناس آمریکایی توجه کرد و با ۷۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. افزایشی که به علت رشد ۱۵۰ تومانی دلار و رسیدن این ارز به قیمت ۲۵ هزار تومان اتفاق افتاد.

عوامل افزایشی در بازار ارز

بعضی فعالان ارزی اعتقاد دارند، علت رشد دلار در روزهای اخیر مربوط به اخباری بوده که به بازار مخابره شده است. از نگاه آنها، مجموع اخبار به‌گونه‌ای بوده که بیشتر معامله‌گران ارزی تصور کرده‌اند در مذاکرات وین اتفاق خاصی نمی افتد و بهتر است به‌تدریج خریدهای احتیاطی خود را افزایش دهند. به‌عنوان مثال، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پرس تی‌وی تاکید کرده است: هیچ طرح گام‌به‌گامی مطرح نیست و سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکا می باشد اعم از آنهایی که ترامپ بعد از خروج از برجام دوباره اعمال یا از ابتدا برقرار و همچنین تحریم‌هایی که تحت هر عنوان دیگری اعمال کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: بدیهی است این رفع تحریم‌ها باید تاثیرگذار باشد و مورد راستی‌آزمایی توسط ایران قرار گیرد. خطیب‌زاده تاکید داشت: توقف اقدامات جبرانی ایران و بازگرداندن آنها تنها متعاقب برداشته شدن همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی‌ صورت می پذیرد.
از نگاه بعضی معامله‌گران بازار ارز، صحبت‌های مقام‌های ایرانی به‌طور کلی چنین تصویری را به ذهن بازیگران ارزی متبادر می‌کند که تغییری در سیاست‌های خارجی کشور رخ نداده است. در چنین تصویری، معامله‌گران ارزی تصور می‌کنند که فارغ از بحق بودن خواسته ایران، سخت است که طرف غربی نیز به یکباره تمام اختلافات خود را کنار بگذارد. همچنین از قول بعضی مقام‌های آمریکایی نیز عنوان شده که در مذاکرات وین تحریمی برداشته نخواهد شد. طبیعتا معامله‌گران این گونه صحبت‌ها را نیز در موقعیت خرید و فروش خود لحاظ می کنند. این در حالی می باشد که در آغاز هفته خوش‌بینی‌های زیادی در بین معامله‌گران در ارتباط مذاکرات وین به وجود آمده است و طی یک روز دلار ۱۱۵۰تومان از ارزش خود را از دست داده بود. روز ۱۱ فروردین دلار در بازار آزاد میان معامله‌گران غیررسمی ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت و در روز شنبه تا سطح ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان کاهش پیدا کرد. پس از آن در روزهای یکشنبه و دوشنبه دلار راه افزایشی را در پیش گرفت و به سرعت خود را به کانال ۲۵ هزار تومانی رساند.

اهمیت یک نشانه در بازار سکه

روز یکشنبه، سکه امامی توانست در برابر افت قیمت مقاومت داشته باشد و نشان دهد که به راحتی محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را از دست نمی‌دهد. این مساله برای معامله‌گران دارای اهمیت بالایی بود و به‌عنوان یک علامت انتظاری افزایشی در بازار عمل کرد. با توجه به حفظ این مرز حمایتی، سکه‌بازان در روز دوشنبه با آسودگی بیشتری در موقعیت خرید قرار گرفتند و توانستند با حمایت دلار، فلز گرانبهای داخلی را به محدوده ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ببرند.
منبع : tgju.org

 

1400/01/16
کاهش فشار طلا در ۲۰۲۱


طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ مرور آمار نرخ طلا به خوبی وضعیتی را که این فلز ارزشمند در شرایط کنونی گرفتار آن شده را به نمایش می گذارد؛ سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی بدترین عملکرد طلا در سه‌ماهه اول سال در ۴ دهه اخیر ثبت شده است و همچنین عملکرد این فصل، بدترین عملکرد در تمام فصول ۴ سال گذشته به شمار می رود. طلا در طول این سه ماه ۱۰ درصد از ارزش خود یعنی حدود ۱۹۰ دلار را از دست داد تا بدترین فصل ابتدایی در ۳۹ سال اخیر را ثبت کند. از لحاظ عملکرد فصلی نیز آخرین فصلی که طلا عملکرد بدتری از فصل قبل داشته مربوط به فصل چهارم سال ۲۰۱۶ است که این فلز ارزشمند ۶/ ۱۲ درصد کاهش قیمت داشت. با توجه به این آغاز ناامید کننده وضعیت طلا در ادامه سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود و تحلیلگران د رارتباط با آن چه نظری دارند؟بیم و امید در بازار طلا
تحلیلگران بازار بعد از اینکه فلز زرد توانست بعد از سقوط به زیر مرز ۱۶۸۰ دلاری دوباره تا نزدیکی قیمت ۱۷۳۰ دلاری بازگردد را مایه دلگرمی می‌دانند. با این وجود هیچ‌کدام از تحلیلگران کاتالیزوری قدرتمند را برای افزایش طلا در فضای اقتصادی مشاهده نمی‌کنند. بارت ملک رئیس بخش استراتژی جهانی در TD Securities در ارتباط وضعیت کنونی بازار معتقد است بعد از سقوط طلا به زیر مرز ۱۶۸۰ دلاری، این فلز در وضعیت ریکاوری قرار گرفت اما در موقعیت کنونی هیچ کاتالیزوری در جهت افزایشی وجود ندارد و محدوده نوسان قیمت طلا احتمالا محدود خواهد بود.

معادله پیچیده طلا و دلار

گروهی از تحلیلگران بر این باور هستند در آینده میان‌مدت طلا همچنان بیشترین حساسیت را نسبت به نوسانات نرخ سود اوراق قرضه خواهد داشت. به این ترتیب که هر چه نرخ سود اوراق با سررسید ۱۰ ساله در آمریکا افزایش پیدا کند قیمت طلا کاهش می یابد و بالعکس. علاوه بر نرخ سود اوراق ارزش دلار نیز نقشی تعیین‌کننده در وضعیت بازار طلا دارد. درحالی‌که بعضی از کشورهای اروپایی مجددا مجبور به وضع محدودیت‌ها به علت افزایش تعداد بیماران کرونایی شده‌اند آمریکایی‌ها امیدوارند که تا ماه می ‌تمامی شهروندان را از طریق واکسن ایمن گردانند و همین موضوع نیز باعث شده تا وضعیت بازارهای آمریکا بهتر از رقبای خود باشد. طلا نیز در این معادله نیازمند آن است که باقی اقتصادهای معتبر جهانی بتوانند همپای آمریکا بازیابی خود را سرعت دهند که این موضوع می‌تواند باعث جلوگیری از روند افزایشی ارزش دلار و حتی شروع روند کاهشی آن باشد؛ اتفاقی که می‌تواند سبب افزایش قیمت طلا شود. بارت ملک با توجه به این عوامل و تاثیر آن در ارتباط چشم‌انداز قیمتی طلا در ادامه سال‌جاری می‌گوید: من تا حدودی نسبت به فصل دوم خوش‌بین‌تر هستم اما احتمالا طلا تا نیمه دوم سال نتواند جهش اساسی داشته باشد.

اثرگذاری بالای بیت‌کوین در ناکامی طلا

از طرف دیگر افزایش علاقه به بازار بیت‌کوین و همچنین بازارهای سهام افزایشی نیز دیگر عواملی می باشند که نباید تاثیر آنها بر قیمت طلا را دست کم گرفت. افزایش علاقه به این بازارها باعث کاهش تقاضای طلا می گردد. در حال حاضر شمار زیادی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بازار رمزارزها به عنوان بازاری برای پوشش ریسک نگاه می‌کنند. ملک به همین علت معتقد است که در حال حاضر هیچ عامل کلانی به عنوان کاتالیزور افزایشی قیمت طلا وجود ندارد. کوین گردی، رئیس کمپانی Phoenix Futures and Options معتقد است که علت عدم‌صعود قیمت طلا فقط افزایش نرخ بهره اوراق قرضه نمی باشد. گردی در این مورد معتقد است با توجه به حجم بالای محرک‌های مالی که به اقتصاد تزریق می‌شود طلا باید عملکرد بهتری داشته باشد و بالا رفتن نرخ اوراق به تنهایی نمی‌تواند عدم‌صعود قیمت طلا را توضیح دهد. او در حقیقت معتقد می باشد که بازار رمزارزها و بالا رفتن علاقه‌مندی به آنها موضوعی است که به سرمایه‌گذاری در بازار طلا آسیب وارد کرده است. گردی در ادامه بیان کرد که با در نظر گرفتن حجم اقدامات انبساطی قیمت حدود ۱۷۰۰ دلاری برای طلا بی‌معنی می باشد و من در انتظار زمانی می باشم که توجهات به بازار طلا دوباره جلب شود.

چشم‌انداز قیمتی ۲۰۲۱

ملک در ارتباط وضعیت تکنیکال قیمت طلا نیز عنوان کرد که اوضاع در حال حاضر بهتر می باشد و در صورتی که تورم مسیری افزایشی داشته باشد قیمت هر اونس از فلز زرد تا پایان سال ۲۰۲۱ توانایی عبور از مرز ۱۹۰۰ دلاری را دارد. وی در این باره گفت احتمال فشار تورمی در سال‌جاری وجود دارد. فدرال رزرو اعلام کرده که هر گونه فشار تورمی در سال‌جاری‌ گذراست اما این موضوع به آن معنا نمی باشد که بازارها‌ گذرا بودن آن را باور می‌کنند. اگر چنین سناریویی محقق گردد وضعیت طلا بهتر خواهد بود. بعضی دیگر از تحلیلگران نیز بر این باور هستند که در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۱ احتمالا نرخ سود اوراق تا حدودی عقب‌نشینی کند و این موضوع سبب خواهد شد تا نرخ طلا تا حدودی افزایشی شود.
منبع : tgju.org

 

1400/01/15
کلاهبرداری با ترفند معامله ارز دیجیتال


رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از کشف پرونده و دستگیری مجرم سایبری در ارتباط سرقت ارز دیجیتال خبر به میان آورد.
طبق گزارش صبحانه،رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از کشف پرونده و دستگیری مجرم سایبری در ارتباط سرقت ارز دیجیتال خبر داد. سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در ارتباط این خبر اظهار کرد: با مراجعه یکی از شهروندان به این پلیس مبنی بر سرقت ارز دیجیتال از وی به ارزش تقریبی سه میلیارد و پانصد میلیون ریال، موضوع در دستور کار پلیس فتا پایتخت قرار گرفته شد.
این مقام مسئول در ادامه گفت: شاکی در اظهارات خود عنوان داشت چند وقت پیش در شبکه اجتماعی اینستاگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه ارز‌های دیجیتال فعالیت دارد، آشنا شده است و متهم بعد از جلب اعتماد وی به ایمیل شخصی و رمز عبور و حساب ارز دیجیتال قربانی دسترسی پیدا می‌کند.
سرهنگ گودرزی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ بعد از بررسی‌های همه جانبه و تلاش بی وقفه برای شناسایی مجرم با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی اطلاعاتی از مجرم به دست آوردند و سرانجام این شیاد اینترنتی مورد شناسایی قرار گرفت.
رئیس پلیس فتا پایتخت اظهار کرد: با به دست آمدن هویت متهم و پس از تشریفات قضایی توسط تیم عملیات پلیس فتا، مجرم در یکی از محله‌های شرق تهران دستگیر شد و به پلیس فتا انتقال داده شد.
این مقام سایبری با بیان اینکه متهم بعد از انتقال به پلیس فتا و رویارویی با شاکی به جرم خود اقرار کرده است، اضافه کرد: این مجرم سایبری با هویتی جعلی و جلب اعتماد شاکی و با به دست آوردن اطلاعات شخصی حساب کاربری قربانی، حدود سه میلیارد و پانصد میلیون ریال ارز دیجیتال از وی کلاهبرداری کرده است.
وی اضافه کرد: ساده‌ترین و تاثیرگذارترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه سایبری، بالا بردن سطح آگاهی کاربران نسبت به موضوعات مختلف فضای مجازی بوده و این امر مهم جز با احساس مسئولیت و برنامه‌ریزی و صرف زمان کافی محقق نمی شود.
این مقام انتظامی به شهروندان توصیه داشت: همواره مراقب ترفند کلاه‌برداران و سودجویان باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir  اعلام کنند.
منبع : tgju.org

 

1400/01/14
پیش‌بینی نرخ طلا در سال۱۴۰۰

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به نوسان بالای نرخ طلا و سکه در سال۹۹ بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود نوسان نرخ طلا در سال جدید هم بیش از حد طبیعی که ۵درصد است، باشد.
طبق گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اقتصادآنلاین، ابراهیم محمدولی با اشاره به اوضاع بازار طلا در سال۹۹ اظهار داشت: سال قبل نرخ طلا تحت تاثیر ویروس کرونا و شرایط سیاسی که در نیمه دوم سال پیش آمد، نوسان زیادی را تجربه کرد و همین عوامل سبب شد تقاضا برای طلا و سکه هم به حداقل برسد.
او افزود: نرخ طلا و سکه در سال۱۴۰۰ کاملا متاثر از شرایط اقتصادی دنیا و روند بیماری کرونا می باشد، اگر واکسن‌های کشف شده نتیجه‌بخش باشند و این بیماری روبه بهبود برود مسلما بر ارزش طلای جهانی تاثیر مثبتی می گذارد که در این صورت شاهد نزول قیمت طلا و سکه همپای دلار و اونس خواهیم بود.
به بیان محمدولی، با بهبود شرایط اقتصادی و بیماری کرونا، وضعیت صادرات و تولید طلا هم بهتر می شود و پیش‌بینی شده در سال۱۴۰۰ شاهد رونق تولید و اشتغال صنعت طلا باشیم.
رییس اتحادیه طلا در ارتباط آینده قیمت طلا و سکه بیان کرد: نوسان قیمت طلا در سال جاری بیش از حد طبیعی که حدود پنج درصد می باشد، خواهد بود؛ البته قیمت طلا به عوامل دیگری از جمله نرخ ارز و تقاضا هم بستگی دارد، بنابراین اگر دلار در سال جدید همچنان نوسان افزایشی داشته باشد حتی باوجود کاهش ارزش اونس، نرخ طلا و سکه افزایش پیدا خواهد کرد.
منبع : tgju.org

 

1400/01/10
قیمت طلا و نقره در پایان سال میلادی نزول پیدا می کند


طلا و نقره در آخر سال میلادی به ترتیب نزول کرده و به قیمت 1600 دلار و 20 دلار خواهد رسید. طبق گزارش سایت طلا ،هفته قبل قیمت فلزات گرانبها کاهش پیدا کرد. در حالی که سرمایه گذاران به فروش سهام در صندوق معاملات ارزی (ETF) ادامه دادند و نرخ فلزات صنعتی به طور گسترده ای کاهش پیدا کرد، نقره بدترین عملکرد را به نمایش گذاشت.
در نتیجه ی این عملکرد، نسبت طلا / نقره افزایش پیدا کرد. از طرف دیگر، قیمت پلاتین نیز در این هفته کاهش پیدا کرد، در حالی که نرخ پالادیوم کمی تغییر کرده بود. استراتژیست های اقتصادی پیش بینی خود را برای این فلزات گرانبها تا پایان سال 2021 به روز می کنند.

نقل قول های مهم
"ما انتظار داریم كه قیمت نقره نسبت به طلا، با افت قیمت همانند دیگر فلزات صنعتی باشد. پیش بینی های ما برای پایان سال 20 دلار و 1600 دلار برای هر اونس نقره و طلا است."

"ما فکر می کنیم که چشم انداز کوتاه مدت برای پالادیوم نسبت به پلاتین روشن تر می باشد. دیدگاه ما در درجه اول، عوامل طرف تقاضا می باشد که ما فکر می کنیم بازار پالادیوم را با کسری روبرو خواهد کرد و بازار پلاتین را به سمت مازاد سوق خواهد داد."
"ما پیش بینی پایان سال پالادیوم خود را به 2700 دلار در هر اونس تجدید نظر کرده ایم، در حالی که فکر می کنیم پلاتین به 900 دلار در هر اونس کاهش پیدا کند."

پیش بینی نرخ طلا

طلا در آخرین روز هفته (یکشنبه) بیشتر افزایش را داشت، اگرچه فاقد هرگونه پیگیری قدرتمندی بود ولی در محدوده معاملات گسترده تری که طی دو هفته قبل نگه داشته شده بود، نتیجه ی خوبی را باقی گذاشت. دلار آمریكا شاهد سودآوری از اوج چهار ماهه ی خود بود كه به نوبه خود، به عنوان یک عامل کلیدی در افزایش متوسط ​​قیمت دلار تلقی می گردد. این امر در حالی اتفاق می افتد که نگرانی بازار در ارتباط موج سوم کرونا و محدودیت های مربوط به همه گیری در اروپا افزایش پیدا کرده است، که بعضی حمایت های اضافی را برای منطقه امن طلا فراهم می کند.
با این اوصاف، چشم انداز خوشبینانه اقتصاد ایالات متحده به محدود کردن هرگونه ضرر قابل توجه دلار آمریکا کمک کرده و از هرگونه سود زیاد برای فلز طلا جلوگیری به عمل می آورد. سرعت چشمگیر واکسیناسیون ویروس کرونا، همراه با تصویب بسته های محرک (معیشتی جو بایدن به شهروندان آمریکا) با ارزش، سبب افزایش انتظارات برای بهبود وضع دلار آمریکا، بعد از همه گیری بیماری کرونا شده است. علاوه بر نگرش خوشبینانه، رئیس جمهور آمریكا جو بایدن (در نخستین كنفرانس خبری رسمی خود در روز پنجشنبه) قول بلندپروازانه ای را برای استفاده 200 میلیون سرنگ واكسن در 100 روز داد.
این در حالی می باشد که گمانه زنی ها برای طرح زیربنایی 3.0 تریلیون دلاری دیگر از ایالات متحده، به عنوان یکی دیگر از عوامل ادامه دار حمایت از دلار آمریکا در نظر گرفته شد. فلز گرانبها طلا در آسیا و در روز دوشنبه کاهش پیدا کرد و به نظر می آید تحت فشار خطرناک تری از بازارهای سهام نمی باشد. جریان ریسک پذیری با بالا آمدن بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده تقویت گشت، که به نظر می آید تنها عاملی می باشد که امکان دارد از طلا بدون بازده حمایت کند.
هیچ اطلاعاتی از حرکت اقتصادی عمده ای در بازار وجود ندارد که در روز دوشنبه منتشر شود. این امکان دارد معامله گران را از ریسک های تهاجمی پیش از انتشار گزارش ماهانه مشاغل ایالات متحده که از نزدیک تماشا می شود، منصرف کند (معروف به NFP). در این بین، تمایل به ریسک بازار گسترده تر، بازده اوراق قرضه ایالات متحده و قیمت دلار آمریکا همچنان نقشی اساسی در اثرگذاری کالا دارا می باشد.
منبع : tgju.org

 

1400/01/08
ایلان ماسک به فریاد بیت کوین رسید!


توییت جدید ایلان ماسک سبب مثبت شدن بیتکوین بعد از سه روز شد.
طبق گزارش گروه به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ایلان ماسک- مدیرعامل گروه تسلا- که پیشتر نیز بار‌ها از ارز‌های دیجیتالی حمایت کرده بود در توئیتی جدید اعلام کرد که از این پس امکان خرید خودرو‌های ساخت این شرکت از طریق بیتکوین وجود خواهد داشت. قبل از این نیز شرکت تسلا به صورت مستقیم ۱.۵ میلیارد دلار در بیتکوین سرمایه گذاری کرده بود. شمار بالایی از خودروسازان مطرح جهان در حال امکان سنجی فروش محصولات خود با ارز‌های دیجیتالی می باشند.
کمیسیون نظارت بر بازار‌های مالی و اوراق بهادار اروپا در گزارشی به معامله گران هشدار داده است که ارز‌های دیجیتالی دارای ریسک معاملاتی بسیار بالایی می باشند و با توجه به بی قانون بودن بازار، این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران همه پول خود را از دست بدهند. در ادامه این گزارش آورده شده است با وجود ورود بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا به عرصه ارز‌های دیجیتالی، ارز‌های فعلی بازار پرریسک می باشند و علاوه بر آن مصرف بالای شبکه برق این رمزارز‌ها نگرانی‌های محیط زیستی به وجود آورده است.
مدیر سابق بخش ارتباطات کاخ سفید معتقد است که با توجه به رشد سرسام آور پایه پولی آمریکا، شرکت‌های بیشتری باید در تراز مالی خود بیتکوین نگهداری کنند. آنتونی اسکراموچی با بیان اینکه بیتکوین راه مناسبی به منظور خلاصی از نتایج کنفرانس برتون وودز ارائه کرده است، اضافه کرد: بیتکوین این پتانسیل را دارد تا بار دیگر پول را به ابزاری استاندارد مبدل کند که کارکرد بهتری برای طبقات متوسط و ضعیف جامعه به همراه خواهد داشت.
مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۱۷۰۰ میلیارد دلار برآورد می گردد که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر ۶۵ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۲ درصد در اختیار اتریوم می باشد. بیت‌کوین ۱۲ سال قبل توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین به وجود آمد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن صورت پذیرفت.
به‌روزرسانی قیمت ارز‌های دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار می باشد.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۶ هزار و ۵۷۲.۹۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱.۶۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۰۳ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۷۱۳.۴۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۱۱ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۵۱ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۲۶۳.۵۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱.۱۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۹۴ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۱.۱۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲.۱۴ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۷۵ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۷ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۳ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۵.۲۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۷ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۸ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۵۵۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۳.۱۸ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۷۲ درصد افزایش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۳۰.۷۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۹.۵۱ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۸۱ درصد کاهش

۹- تتا

قیمت: ۱۳.۰۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۳.۱۲ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸۵.۳۸ درصد افزایش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۱۹۴.۱۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲.۹۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۰۲ درصد کاهش
منبع : tgju.org

 

1400/01/07
بزرگترین معادن طلای جهان کدامیک می باشد؟

طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رده بندی معادن بر اساس آمارهای ارایه شده از طرف شرکتها و بر اساس آمار تولید سال ۲۰۲۰ تهیه گشته است. بزرگترین معادن طلای جهان عبارتند از:

۱- معدن مورانتو: دو میلیون اونس

مجتمع معدنی مورانتو در ازبکستان می باشد و شامل یک معدن روباز و فعالیتهای استخراج صنعتی است که کمی بیش از دو میلیون اونس طلا در سال ۲۰۲۰ تولید کرد. این معدن که توسط شرکت دولتی Navoi اداره می گردد، بیش از ۳.۳ کیلومتر طول، ۲.۵ کیلومتر پهنا و حدود ۶۰۰ متر عمق دارد. با توجه به میزان ذخایرش که بیش از ۱۵۰ میلیون اونس برآورد شده است، انتظار می رود این معدن همچنان تا مدتی عنوان بزرگترین معدن طلای جهان را حفظ کند. تولید این معدن در سال ۲۰۲۰ تغییری نسبت به سال ۲۰۱۹ نداشته است.

۲- معدن کارلین: یک میلیون و ۶۶۵ هزار اونس

معدن کارلین که قبل از این به عنوان معادن طلای نوادا مورد شناخت قرار می گرفت، در غرب شهر الکو واقع شده و در منطقه ای به وسعت ۵۶ کیلومتر امتداد یافته است. کارلین ترند برای اولین بار توسط جان لایومور و آلن کوپ، زمین شناسان شرکت نیومونت در سال ۱۹۶۵ کشف شده بود. تولید این معدن در سال ۲۰۲۰ به یک میلیون و ۶۶۵ هزار اونس رسید که در مقایسه با تولید یک میلیون و ۳۱۵ هزار اونس در سال ۲۰۱۹، افزایش ۲۷ درصدی داشت.

۳- معدن اولمپیادا: یک میلیون و ۲۰۰ هزار اونس

معدن اولمپیادا بزرگترین فعالیت شرکت پولیوس می باشد که تولیدش را در سال ۱۹۹۶ شروع کرد و در حال حاضر بیش از نیمی از تولید طلای این شرکت روسی را تشکیل می دهد. سنگ معدنی استخراج شده از این معدن در سه کارخانه با مجموع ظرفیت سالانه ۱۳ میلیون تن فرآوری می گردد. تولید این معدن در مقایسه با یک میلیون و ۳۸۹ هزار اونس در سال ۲۰۱۹، افت ۱۴ درصدی را دارا بوده است.

۴- معدن پوئبلو ویه خو : ۹۰۳ هزار اونس

معدن پوئبلو ویه خو در حدود ۱۰۰ کیلومتری شهر سانتو دومینگو، پایتخت جمهوری دومینیکن می باشد. این معدن توسط شرکت پوئبلو ویه خو دومینیکن که جوینت ونچر شرکتهای بریک (۶۰ درصد) و نیومونت (۴۰ درصد) است، اداره می گردد. تولید این معدن از ۹۸۳ هزار اونس در سال ۲۰۱۹، به میزان هشت درصد کاهش داشته است و به ۹۰۳ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ رسید.

۵- معدن گرسبرگ : ۸۴۸ هزار اونس

معدن طلا و مس گرسبرگ شرکت فریپورت مک موران در استان پاپوای اندونزی واقع بوده و در سال ۱۹۳۶ توسط یک زمین شناس هلندی کشف شد که آن را ارتسبرگ یا کوه سنگ نامید. این معدن که برای ۳۰ هزار نفر اشتغال به وجود آورده است، در ارتفاع ۴۱۰۰ متری از سطح دریا در نزدیک پونکاک جایا، مرتفعترین کوه پاپوا قرار دارد و تولیدش در سال ۲۰۰۱ بالای سه میلیون و ۵۰۰ هزار اونس بوده است. تولید این معدن از ۸۳۳ هزار اونس در سال ۲۰۱۹، به میزان دو درصد کاهش یافت و به ۸۴۸ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ رسید.

۶- معدن کادیا ایست: ۸۲۳ هزار اونس

کادیا از معدن زیرزمینی کادیا ایست و معدن ریج وی تشکیل شده است و بزرگترین معدن طلا در استرالیا می باشد. این معدن ۸۲۳ هزار اونس طلا در سال ۲۰۲۰ تولید کرد که شش درصد در مقایسه با تولید ۸۷۱ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ افت داشت.

۷- معدن کیبالی: ۸۰۸ هزار اونس

معدن کیبالی در جمهوری دموکراتیک کنگو مجاور شهر دوکو و در ۲۱۰ کیلومتری آروا در مرز اوگاندا واقع شده است. کیبالی متعلق به شرکتهای آنگلوگلد آشانتی (۴۵ درصد)، بریک گلد کورپوریشن (۴۵ درصد) و سوسیته مانیر دو کیلو موتو (۱۰ درصد) می باشد. این معدن ۸۰۸ هزار اونس طلا در سال ۲۰۲۰ تولید کرد که یک درصد در مقایسه با ۸۱۳ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ افت داشته است.

۸- معدن کورتز: ۷۹۹ هزار اونس

معدن کورتز تاسیسات معدنی و فرآوری طلای بزرگی در لاندر و اورکا کانتی نوادای آمریکا می باشد که در حدود ۱۲۰ کیلومتری الکو واقع شده است. تولید این معدن از ۹۶۳ هزار اونس در سال ۲۰۱۹، به میزان ۱۷ درصد کاهش یافت و به ۷۹۷ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ رسید.

۹- معدن لیهیر: ۷۷۲ هزار اونس

معدن لیهیر در جزیره آنیولام در استان نیوایرلند پاپوآ گینه نو و در فاصله ۹۰۰ کیلومتری شمال شرقی پورت مورسبی، پایتخت پاپوآ گینه نو قرار گرفته است. این معدن ۷۷۲ هزار اونس طلا در سال ۲۰۲۰ تولید کرد که ۱۲ درصد در مقایسه با تولید ۸۸۱ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ نزول نشان داد.

۱۰- معدن لولو گونکوتو: ۶۸۰ هزار اونس

مجتمع معدنی لولو گونکوتو شرکت بریک شامل دو مجوز معدنی لولو و گونکوتو می باشد و در غرب کشور مالی در مجاورت مرز سنگال و رودخانه فالمه واقع شده است. شرکت معدنی لولو مالک معدن طلای لولو و شرکت معادن گونکوتو مالک معدن طلای گونکوتو می باشد. این دو معدن متعلق به شرکت بریک (۸۰ درصد) و دولت مالی (۲۰ درصد هستند). تولید این معدن با پنج درصد نزول، از ۷۱۵ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ به ۶۸۰ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ رسید.
منبع : tgju.org