فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار دی 1400

1400/10/30
شوک نرخ طلا به قیمت سکه/ خبر مهم برای معامله گران سکه


سکه برای اینکه امروز در جهت افزایشی حرکت کند،‌ نیاز دارد که دلار را بالای مرز ۲۸ هزار تومانی ملاقات کند و تنها با افزایش طلا نمی تواند فاتح سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی شود.طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، طلای جهانی در روز چهارشنبه افزایش خیره کننده ای را به ثبت رساند و توانست در حوالی سطح حساس هزار و ۸۵۰ دلاری قرار بگیرد. افزایش یکباره طلا در بازار پشت خطی سکه امامی نیز اثر داشت و سبب شد که این فلز گران بها تا بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی پیش روی کند.
با توجه به چنین اتفاقاتی می توان انتظار داشت که سکه امامی در ابتدای روز پنج شنبه نیز در جهت افزایشی حرکت کند و حتی به طرف سطح حساس ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قدم بردارد.
با این حال، بعضی معامله گران با تجربه بازار سکه باور دارند که سکه بدون علامت قوی دلار فاتح سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نخواهد شد. به باور این گروه، درست است که روز گذشته افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی تمایل به خرید در بازار سکه را بالا برد، ولی عامل اصلی افزایش فلز گران بهای داخلی،‌ پیش روی دلار در بازار سبزه میدان  بود. دیروز اسکناس آمریکایی از فاز نزولی خارج شد و توانست با عبور از دو سطح مقاومتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ و ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی، به طرف مرز ۲۸ هزار تومانی قدم بردارد.
به بیان برخی فعالان، سکه برای اینکه امروز در جهت افزایشی حرکت کند،‌ نیاز دارد که دلار را بالای مرز ۲۸ هزار تومانی ملاقات کند و تنها با رشد طلا نمی تواند فاتح سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی شود. عده ای نیز بر این باور هستند تا زمانی که ارزش ذاتی سکه زیر مرز ۱۲میلیونی می باشد، در مورد قرار گرفتن در موقعیت خرید باید احتیاط کرد.
منبع : tgju.org

 

1400/10/29
نشانه مثبت در بازار بیت کوین /کاهش نامحسوس نرخ طلا


تحلیل گران پیش بینی کرده اند در صورتی که نرخ بهره زودتر از ماه مارس افزایش یابد، نرخ طلا به زیر مرز 1800 دلاری کاهش پیدا می کند.طبق گزارش اقتصادنیوز، نرخ طلا در روزی که گذشت نوسان بیشتری نسبت به روزهای اخیر داشت و تا مرز 1805 دلاری نیز افت کرد اما در ادامه روز به نزدیکی قیمت 1820 دلاری بازگشت. در حالی که تورم بالای ایالات متحده از نرخ طلا حمایت می کند هر گونه افزایش پیش از موعد نرخ بهره توسط فدرال رزرو می تواند موجی از فروش را در این بازار به راه بیاندازد. از طرف دیگر با اینکه قیمت بیت کوین در مسیر کاهشی قرار دارد اما تحلیل گران نشانه های مثبتی در این بازار می بینند.

کاهش اندک قیمت طلا

طبق گزارش اکوایران، طلا در روز سه شنبه کاهش کمی داشت و سرمایه گذاران بیشتر به دنبال سیگنال های شفاف تری در مورد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بودند. از نظر تحلیل گران توام شدن همزمان داده های اقتصادی ضعیف و تورم بالا، فدرال رزرو را در مخمصه ای مهم قرار داده است. سیاست گذاران بانک مرکزی آمریکا باید میان کاهش رشد اقتصادی پسا کرونا و تورم بالا راه حل مناسبی پیدا کنند.
در حال حاضر تحلیل گران پیش بینی می کنند در صورتی که نرخ بهره زودتر از ماه مارس افزایش یابد، نرخ طلا به زیر مرز 1800 دلاری ریزش می کند.

علائم امیدوارکننده در بازار بیت کوین

بیت کوین از ماه نوامبر مسیر نزولی را آغاز کرده است و تاکنون که بیش از نیمی از ماه ژانویه هم گذشته است بازدهی بیت کوین در این ماه منفی می باشد. پرطرفدارترین رمزارز جهان در ماه نوامبر بیش از 7 درصد و در ماه سپتامبر بیش از 18.5 درصد از ارزش خود را از دست داد. سقوط ماه دسامبر بسیاری را به یاد سقوط ارزش بیت کوین در سال 2018 انداخت. اما این مرتبه رفتار دارندگان بیت کوین با گذشته یک تفاوت امیدوارکننده داشته است.
ناظران بازار رمزارزها گزارش داده اند که سرمایه گذاری های بلند مدت بیت کوین نسبت به قبل در ریزش اخیر ثبات بیشتری داشته است. به عنوان مثال، طبق گزارش کارگزاری  Genesis Trading تعداد کیف پول های دیجیتالی که برای بیش از پنج ماه بدون خروجی بوده اند پیوسته در حال افزایش می باشد. علاوه بر این بر اساس گزارش های متعدد تعداد کیف پول های غیر نقد، که کمتر از یک چهارم دارایی آنها معامله می شود، نیز در حال افزایش می باشد.
به عبارت دیگر نه تنها ریزش های قیمتی اخیر سبب ترس سرمایه گذاران خرد نشده است، بلکه همچنان به تعداد کوین هایی که کمتر به طور فعال معامله می شوند در حال افزایش است و احتمالا تعداد بیشتری از افراد به بیت کوین به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت نگاه می کنند.
منبع : tgju.org
 
1400/10/28
قیمت طلا نزولی شد


نرخ طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر بازده بالاتر اوراق خزانه، با کاهش مواجه شد.
طبق گزارش اخباربانک، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد نزول، به ۱۸۱۷ دلار و ۱۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۸۱۶ دلار و ۲۰ سنت ایستاد. بازارهای آمریکا روز دوشنبه به مناسبت تعطیلات عمومی بسته بودند.
توجه سرمایه گذاران جهانی به نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا معطوف گشته که روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن برگزار می شود. فدرال رزرو اعلام کرده که افزایش نرخهای بهره را در مارس با هدف مقابله با رشد تورم شروع می کند. نرخ تورم آمریکا در دسامبر بر مبنای سالانه هفت درصد افزایش پیدا کرد که سریع‌ترین روند در حدود ۴۰ سال اخیر بود.
طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم بالا شناخته می‌شود اما نسبت به افزایش نرخهای بهره آمریکا بسیار حساس می باشد زیرا هزینه نگهداری این فلز که بازدهی ندارد را افزایش می دهد.
بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به بالاترین حد دو سال اخیر افزایش پیدا کرد و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را کمتر کرد.
استفن اینس، از شرکای شرکت مدیریت دارایی SPI در این باره بیان کرد: سرنوشت کوتاه مدت نرخ طلا در دستان فدرال رزرو و سرعت افزایش نرخهای بهره در چند سال آینده می باشد. این فلز ارزشمند احتمالا در بازه معاملاتی محدودی می ماند و تا زمان برگزاری نشست فدرال رزرو، احتمالا کاهشی خواهد شد. هر روز سعی می کنیم مشخص کنیم موضع بانک مرکزی آمریکا درباره تحکیم سیاست پولی نسبت به ریسکهای ژئوپلیتیکی دیگر که بازار را تحت تاثیر قرار می دهد مانند تنشها در اوکراین، چقدر جدی می باشد.
آمریکا هفته قبل اعلام کرد نگران آن می باشد که روسیه به بهانه شکست دیپلماسی برای تامین اهداف این کشور، به اوکراین حمله کند.
بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی ژاپن پیش بینی تورم برای سال مالی که در آوریل آغاز می گردد را بالا برد و اعلام کرد ریسکها برای دورنمای قیمت متوازن شده اند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، به ۲۲ دلار و ۸۶ سنت رسید. بهای معاملات هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۹۶۶ دلار و ۷۱ سنت رسید. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد صعود، ۱۸۷۹ دلار و ۹۷ سنت مورد معامله قرار گرفت.
منبع : tgju.org

 

1400/10/27
سرمایه گذاران منتظر رفع ابهامات بورس می باشند


شمار زیادی از فعالان بازار‌های مالی معتقدند که نرخ ارز و سکه در روز‌های پیش رو تغییر چندانی ندارد و بازار سرمایه نیز نوسان شدیدی نخواهد داشت.
هفته قبل شاخص کل بورس با کاهش ۲.۱۱ درصدی از محدوده یک میلیون و ۳۶۳ هزار واحد به یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد رسید و تمام شاخص‌ها روند منفی را تجربه داشته اند. بازاری که در حال حاضر با ابهام توافق برجام و تعیین و تکلیف بودجه ۱۴۰۱ دست و پنجه نرم می‌کند و علی‌رغم ارزندگی بسیاری از شرکت‌ها، پول‌های بزرگ همچنان تصمیم به خرید سهام نگرفته‌اند.بابک سالاروند بیان کرد: در هفته پیش رو از بازار انتظار روندی خنثی را داریم. شاخص کل نهایتا می‌تواند از محدوده یک میلیون و ۳۳۴ هزار تا محدوده یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد رشد کند و شاخص هم وزن نیز می‌تواند تا محدوده ۳۶۴ هزار واحد رشدی را تجربه کند.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در هفته آتی همچنان سرمایه‌گذاران منتظر اخبار برجام می باشند و به علت ابهام در آینده توافق، اقدام به خرید و فروش نمی‌کنند؛ چرا که نمی‌دانند سرمایه‌گذاری در چه صنایعی (دلاری یا ریالی) مقرون به صرفه و سودده خواهد بود.
او بیان کرد: در هفته‌های قبل اکثر شرکت‌ها راه خود را از بازار جدا کردند و بورس لیدر محور و پیرو صنعت خاصی نبود. همچنین بعضی سهم‌ها با ورود پول ناچیز و با وجود اینکه حجم مبنای آن‌ها پر نشده بود، صف خرید شدند که نشان دهنده این می باشد که در اکثر شرکت‌ها فروشنده قوی‌ای وجود ‌ندارد.
در هفته پیش‌رو اخباری همچون توزیع عادلانه ارز ۴۲۰۰ تومانی، می‌تواند مانند هفته قبل صنایع زراعت و غذایی را تحت تاثیر خود قرار دهند.
همچنین در هفته‌های قبل ارزش معاملات رو به بهبود بوده و در هفته پیش‌رو انتظار می‌رود افزایش۲۰ درصدی در ارزش معاملات را داشته باشیم. همچنین در هفته قبل یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد که انتظار می‌رود این روند در این هفته هم ادامه‌دار باشد.

نرخ ارز با نوسان همراه می باشد

بازار ارز و سکه در هفته‌ای که گذشت روند کاهشی در پیش گرفت و نرخ دلار بر اساس قیمت اعلام شده از صرافی ملی به طور میانگین حدود 1/2 تومان کاهش پیدا کرد و یورو نیز 1/1 درصد ارزان شد.
کارشناس اقتصادی بیان کرد: با توجه به اینکه مذاکرات وین درجریان است بنابراین  اگر مذاکرات به نتیجه برسد،پیش بینی می شود در دراز مدت  قیمت دلار به ۲۴ هزار تومان برسد و اگر مذاکرات به نتیجه مطولبی نرسد، رسیدن دلار به قیمت ۳۰ هزار تومان دور از انتظار نیست. 
به بیان زنگویی قیمت دلار در  این هفته  بین ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۹ هزار تومان در بازار آزاد  نوسان دارد.

نرخ سکه افزایش نمی یابد

قیمت سکه نیز همسو با نرخ ارز کاهشی بود و حدود 3/5 درصد ارزان شد ، البته طلای ۱۸ عیارهم حدود 2/9 درصد  هزار تومان کاهش قیمت داشته است.
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: در هفته قبل وضعیت بازار آرام بود و شاهد کاهش قیمت سکه و طلا بوده ایم و معاملات با احتیاط انجام می شد. 
به بیان کشتی آرای در روزهای آتی روند بازار همانند هفته قبل خواهد بود چراکه بازار طلا و ارز تحت تاثیر مذاکرات وین قرار دارد و هرگونه خبر مثبتی می تواند تاثیر مطلوبی بر کاهش قیمت ها داشته باشد و  پیش بینی می شود قیمت طلا و سکه در 3 روز آینده روند قبل را ادامه دهد. 
منبع : tgju.org
 
1400/10/26
تورم به داد طلا می رسد!


اقتصادنیوز: تحلیلگران کیتکو پیش‌بینی کرده‌اند تورم می‌تواند برای طلا مفید باشد و موجب بالا رفتن قیمت این فلز گرانبها در بازارهای جهانی شود.طبق گزارش اقتصادنیوز ، طبق آخرین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز، بازار طلا سال جدید را در شرایطی شروع کرده است که قیمت‌ها هفته قبل را بالای 1800 دلار در هر اونس به پایان رساندند و پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت به طور قابل‌توجهی افزایشی است.
به بیان بعضی تحلیلگران، نه تنها طلا شاهد بعضی تحرکات فنی افزایشی جدید است، بلکه داده‌های اقتصادی همانند افزایش تورم، مصرف ضعیف‌تر و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی، موجب بالا رفتن حمایت‌ها از این فلز گرانبها  خواهد شد.
با این حال، تحلیلگران دیگر گفته اند که انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو به شدت نرخ‌های بهره را بالا می برد، تا حدودی برای دلار مفید خواهد بود که از طرف دیگر برای طلا خبر بدی خواهد بود.
این هفته 16 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند. در میان شرکت کنندگان، 9 تحلیلگر، معادل 58 درصد، پیش‌بینی روند صعودی برای قیمت طلا در هفته آینده داشته‌اند. در عین حال، سه تحلیلگر معادل 19 درصد روند طلا در کوتاه‌مدت را کاهشی پیش‌بینی کرده‌اند. چهار تحلیلگر معادل 25 درصد هم نوسانات طلا در هفته‌ آینده را بسیار ناچیز ارزیابی کرده‌اند.
در همین حال، در مجموع 928 رای در نظرسنجی آنلاین خرده فروش‌ها به صندوق انداخته شد. از این تعداد، 529 نفر یا 57 درصد معتقد به سیر افزایشی قیمت طلا در هفته مذکور می باشند. 225 یا 24 درصد نظری خلاف آن را داشته و بر این باورند که طلا مسیری کاهشی را طی خواهد کرد.174 رأی دهنده یا 19 درصد نیز نوسانات بازار را غیرمحسوس پیش‌بینی کرده‌اند.
تحلیلگران بر این باورند در سال ۲۰۲۲  تورم مهم‌ترین محرک سرمایه‌گذاران برای حرکت به سمت طلا حرکت خواهد بود.
سه شنبه، شاخص نرخ مصرف کننده آمریکا نشان داد که تورم سالانه 7 درصد در دسامبر2021 افزایش یافته است که بالاترین سطح از ژوئن 1982 می باشد.
کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management، در این باره تاکید داشت: «به طور کلی، من طلا را در یک روند افزایشی با شیب ملایم ارزیابی می‌کنم. این روند افزایشی ناشی از تورم بالا می باشد، به نظر می‌آید تورم بالا باقی می‌ماند.»
منبع : tgju.org
 
1400/10/25
پیش بینی ریزش شدید نرخ طلا


رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در ارتباط با تاثیر مذاکرات برجام بر نرخ طلا بیان کرد: صعودی و نزولی بودن نرخ طلا موقتی می باشد و به پیشرفت مذاکرات برجام و اخبار آن بستگی دارد.
طبق  اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی بیان کرد: پیش‌بینی این بود که با اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده در طلا، جواهر و پلاتین و کاهش قیمت طلا و جواهر میزان تقاضا و خرید مردم افزایش یابد اما با توجه به تغییرات و نوسانات قیمت ارز طی چند روز قبل و تاثیر آن بر نرخ طلا ترجیح مصرف‌کننده نهایی صبر کردن می باشد زیرا امکان تداوم افت قیمت‌ها همچنان وجود دارد.شهرام مرصعی در ارتباط اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین اظهار داشت: هنوز مدت زیادی از اجرایی شدن شیوه جدید محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا نگذشته و نمی‌توان تاثیرات ملموس اجرای این قانون را در افزایش خرید یا تغییر تقاضای مردم مشاهده کرد.
رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی عنوان کرد: تا ۱۳ دی ماه سال جاری نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا به همان روال قدیمی و محاسبه ۹ درصد بر کل قیمت طلا صورت می‌گرفت اما از این تاریخ به بعد تغییراتی بر نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین اعمال شده است.
مرصعی تصریح کرد: البته هزینه‌هایی همچون اجرت ساخت، هزینه‌های جانبی، هزینه طراحی، سوارکاری‌ها، کمیسیون‌های مختلف و... شامل مالیات بر ارزش افزوده نیز می شود.
رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی درباره اثرات مذاکرات برجام بر قیمت طلا بیان کرد: صعودی و نزولی بودن قیمت طلا موقتی است و به پیشرفت مذاکرات برجام و اخبار آن بستگی دارد. در صورتی که طی روزهای آتی خبرهای مثبت و نتیجه‌بخشی‌ از مذاکرات شنیده شود، کاهش قیمت طلا دور از انتظار نیست؛ در غیر این صورت قیمت‌ها به حالت قبل یا حتی بالاتر باز خواهد گشت.
وی با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌ها در اجرایی شدن حذف مالیات طلا تاکید داشت: هم‌اکنون چارچوب اقتصاد کشور فاقد زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون حذف مالیات طلاست زیرا شیوه محاسبه و اخذ مالیات بر ارزش افزوده احتیاج به زیرساخت‌های دقیق، درست و پیوسته دارد.
مرصعی ادامه داد: به منظور اجرای بهتر قانون جدید اخذ مالیات باید فرایند استخراج از معادن، فرایندهای تولید، توزیع، مصرف‌ نهایی و صادرات که به صورت زنجیرهوار به هم پیوسته است، به طور دقیق و در سیستم‌های از پیش تعریف شده ثبت گردد.
رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی تصریح داشت: در آن صورت می‌توان ادعا کرد که مالیات به درستی اخذ شده و بازار شکل عادی به خود گرفته است. همچنین نوسانات ناگهانی در قیمت نخواهیم داشت و تکلیف تولیدکننده و عرضه‌کننده روشن خواهد بود.
منبع : tgju.org

 

1400/10/23
نرخ دلار، سکه را نجات می دهد؟ /در انتظار یک ریزش در بازار سکه


سکه با از دست دادن دو حمایت طی روزهای آینده می تواند حدود یک میلیون تومان از ارزش خود را از دست بدهد.
طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نرخ سکه امامی بار دیگر به نقطه تعیین کننده ای رسیده است که می تواند با از دست آن،‌ وارد فاز کاهشی تازه ای شود. روز گذشته فلز گران بهای داخلی به یکباره و به سرعت سطح ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست داد و تا محدوده ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.
تحلیل گران فنی بارها اشاره کرده اند، در صورتی که فلز گران بهای داخلی محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد،  تا محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی کاهش پیدا خواهد کرد. از دست رفتن حمایت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می تواند فلزگران بهای داخلی را تا محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهشی کند. به این ترتیب می توان گفت که سکه با از دست دادن دو حمایت طی روزهای آتی می تواند حدود یک میلیون تومان از ارزش خود را از دست بدهد.
در حالی که بعضی فعالان احتمال کاهش بزرگ سکه را مطرح می کنند که این فلز گران بها در روزهای اخیر یکبار توانست در محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مورد حمایت واقع شود. اگر قرار باشد که روال قبل تکرار شود، باید امروز فلز گران بهای داخلی در مسیر افزایشی قرار بگیرد و به سوی سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی گام بردارد.
بازگشت دلار به طرف محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی عاملی می باشد که می تواند سکه امامی را در فاز کاهش بزرگ قرار دهد و در مقابل، بازگشت اسکناس آمریکایی به بالای مرز ۲۸ هزار تومانی، کاهشی ها را از بازار فلز گران بهای داخلی خارج خواهد کرد.
منبع : tgju.org
 
1400/10/22
فدرال‌ رزرو به فریاد طلا و بیت‌کوین رسید

اقتصادنیوز: دیروز طلا و بیت کوین بعد از برگزاری مراسم ادای سوگند جروم پاول در مجلس سنا، روندی افزایشی پیدا کردند.طبق گزارش اقتصادنیوز دیروز قیمت جهانی طلا یک 1درصد افزایش پیدا کرد. شمار زیادی این روند افزایشی را به ابراز خوشبینی  جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، نسبت به اقتصاد و اشتغال آمریکا در مراسم سوگند و هم چنین وعده او برای مهار تورم مرتبط می‌دانند.
پاول در جلسه ادای سوگند خود در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد: «امسال، ما شاهد اقتصادی می باشیم که در آن بازار کار به سرعت در حال بهبود می باشد و تورم بالاتر از 2درصد است. این به ما می گوید که اقتصاد دیگر به سیاست های اتخاذ شده ما برای مقابله با همه گیری، نیاز ندارد و یا آن را نمی‌خواهد»
پاول همچنین هشدار داد که اگر تورم تثبیت شود، فدرال رزرو باید سیاست پولی سخت‌گیرانه‌تری را بگیرد که می تواند سبب رکود شود. او بیان کرد: «اگر تورم بیش از حد پایدار شود، این امر منجر به سیاست‌های پولی سخت‌تر می‌شود و می‌تواند منجر به رکود شود.»
رئیس فدرال‌رزرو افزود که بی‌ثباتی قیمت‌ها نیز  می‌تواند تهدیدی برای آمار اشتغال به شمار رود. دستیابی به حداکثر اشتغال مستلزم ثبات قیمت می باشد.

بازگشت بیت‌کوین به روند افزایشی

بیت کوین (BTC) بالاتر از سطح حمایت 40هزار دلار معامله می گردد و در 24 ساعت قبل حدود 3 درصد افزایش پیدا کرده است. خریداران شروع به بازگشت به بازار کرده‌اند، اگرچه به نظر می آید صعودی به سطح مقاومت 45هزار دلاری محدود شده است که نزدیک به میانگین متحرک 200 روزه می باشد.
منبع : tgju.org

 

1400/10/21
نوسان بیت‌کوین روی خط ۴۰هزار دلاری


اقتصادنیوز: روز قبل طلا نوسانات کمی داشت اما بیت‌کوین به نزدیک ۴۰هزار دلار کاهش پیدا کرد.
اقتصادنیوز، آرتور هوگان، استراتژیست ارشد بازار در National Holdings Corp اعلام داشت: «داستان بزرگ هفته اول سال جدید، افزایش مداوم بازدهی خزانه داری ایالات متحده بود.»
هوگان به سرمایه گذاران توصیه کرد که پول بیشتری در سهام مالی، صنعتی و انرژی بگذارند زیرا به احتمال زیاد با افزایش رشد اقتصادی مورد انتظار در ماه های آتی سود قابل توجهی به دست خواهد آورد.
گلدمن ساکس اکنون انتظار دارد که فدرال رزرو در سال جاری چهار بار نرخ بهره را افزایش دهد و روند نزولی حجم ترازنامه خود را از ماه جولای شروع کند و به سایر بانک های بزرگ در پیش بینی تشدید تهاجمی سیاست پولی ایالات متحده بپیوندد.
 آمارهای تورم آمریکا در روز چهارشنبه هفته جاری انتشار می یابد، به بیان تحلیلگران این آمار می‌تواند نشان دهد که تورم اصلی به بالاترین میزان در دهه های اخیر یعنی 5.4 درصد رسیده است، سطحی که تایید افزایش نرخ در آمریکا در ماه مارس(اسفند) می باشد.
معاملات آتی نرخ بهره در حال حاضر حاکی از احتمال بیش از 70 درصدی افزایش به 0.25 درصد در ماه مارس و حداقل دو افزایش دیگر تا پایان سال می باشد.
در حال حاضر طلا با بالا رفتن حدود ۳ دلار تا مرز ۱۸۰۰ دلار فاصله دارد. معاملات آتی طلای فوریه (بهمن) با 0.06 درصد افزایش در روز به 1798.50 دلار رسید.

بیت‌کوین نزدیک ۴۰هزار دلار

روز گذشته بیت کوین پشتیبانی بالای 40 هزار دلار را تثبیت کرد. مقاومت نیز نزدیک به 45 هزار دلار بود. 
فشار فروش بیت کوین (BTC) بعد از کاهش قیمت هفته قبل در حال کاهش می باشد. این رمزارز پشتیبانی کوتاه مدتی در حدود 40هزار دلار دارد، اگرچه به نظر می آید قیمت صعودی آن در حدود 43هزار تا 45هزار دلار محدود باشد.
بیت کوین در 24 ساعت قبل حدود 2 درصد کاهش پیدا کرده است.
منبع : tgju.org
 
1400/10/20
کاهش مجدد بیت‌کوین 

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: نرخ انواع ارزهای شاخص دیجیتالی امروز در روند معاملات در بازارهای تجارت دیجیتال بین‌المللی تغییراتی را تجربه کرد.
در ساعات نخست معاملات روز یکشنبه، اکثر رمزارزها در وضعیت قرمز قرار گرفتند. ارزش بازار جهانی رمزارزها در حال حاضر ۱.۹۶ تریلیون دلار می باشد که  ۱.۳درصد کاهش را نسبت به روز قبل نشان می‌دهد.
همچنین حجم کل معاملات در طول ۲۴ساعت قبل ۲۳.۷۴درصد کاهش پیدا کرده است و به ۹۲.۷میلیارد دلار رسیده است.
بیت‌کوین با اُفت کمتر از نیم درصد به قیمت ۴۱ هزار و ۸۵۸ دلار و اتریوم با ریزش نزدیک به ۳درصد به قیمت ۳هزار و ۱۳۲دلار معامله می گردد.
سایر رمزارزهای مشهور مانند دوج‌کوین، شیبا اینو، ریپل و کاردانو نیز در محدوده منفی قرار دارند.

بیت کوین

بیت کوین با نماد اختصاری BTC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال می باشد که با ارزش بازار حدود ۷۹۲.۲۱ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داشته و سهم ۳۸.۲۱ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد.

اتریوم

اتریوم با نماد اختصاری ETH یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال می باشد که با ارزش بازار حدود ۳۷۳.۴۴ میلیارد دلار، در رتبه ۲ بازار قرار داشته و سهم ۱۸.۰۱ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد.

تتر

تتر با نماد اختصاری USDT یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال می باشد که با ارزش بازار حدود ۷۸.۳ میلیارد دلار، در رتبه ۳ بازار قرار داشته و سهم ۳.۷۶ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد.
منبع : tgju.org
 
1400/10/19
امید خرده‌فروشان به طلا در سال نو میلادی

اقتصادنیوز: سرمایه گذاران خرد نسبت به آینده طلا ونقره در سال 2022 بسیار امیدوار می باشند.
بر طبق نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز، بعد از یک سال ناامیدکننده برای طلا و نقره، خرده‌ فروشان به دنبال نوسانات اخیر بازار پیش‌بینی می‌کنند که این دو فلز امسال سال خوبی داشته باشند.
طلا سال را با کاهش 3.6 درصدی به پایان رساند و بزرگترین کاهش سالانه خود از سال 2015 را به ثبت رساند. نقره سال 2021 را با کاهش 11.5 درصدی به پایان رساند که شدیدترین افت این فلز از سال 2014 بود.
هر دو فلز در طول سال قبل علیرغم تورم بالا نتوانستند تراز مثبتی داشته باشند، چشم‌انداز بهبود اقتصاد جهانی و سیاست‌های تهاجمی‌تر فدرال رزرو از مواردی به شمار می‌رفت تحلیل‌گران در توجیه این روند به آن اشاره کرده‌اند.
سرمایه گذاران خرد امیدوارند که روند کاهشی این فلزات به انتهای خود رسیده باشد، نتایج نظرسنجی کیتکو نشان می دهد که شرکت کنندگان تقریبا به طور مساوی بین طلا و نقره به عنوان دو انتخاب برتر برای بهترین عملکرد در سال 2022 اشاره کرده‌اند.
از 1569 شرکت کننده، 32.7 درصد طلا را به عنوان بهترین عملکرد احتمالی در سال 2022 معرفی کرده‌اند، در حالی که 32.1 درصد به نقره رای داده‌اند. سومین فلز محبوب در سال ۲۰۲۲، مس بود که 12.9 درصد از پاسخ دهندگان روی فلز قرمز شرط بندی کردند. 9.2 درصد دیگر لیتیوم و 6.7 درصد بیت کوین را انتخاب کردند. پلاتین تنها 4.5 درصد پیش‌بینی‌ها را به خود اختصاص داد، بعد از آن پالادیوم با 2 درصد قرار گرفت.

همچنان پیش‌بینی ۱۰۰هزار دلاری برای بیت کوین

در بازار رمزارزها، تحلیلگران انتظار دارند که قیمت ارزهای دیجیتال با توجه به نشانه هایی از شرایط بازار سالم تر، تثبیت شوند.
بیت کوین روز جمعه در حدود ۴۱هزار دلار تثبیت شد و در هفته قبل حدود 9 درصد کاهش پیدا کرد. تحلیلگران انتظار دارند قیمت‌ها روند افزایشی پیدا کنند، اگرچه امکان دارد در صورت نقض سطوح پشتیبانی فنی، این پیش‌بینی محقق نشود.
بیت کوین هفته قبل در حال سقوط بود، بعضی تحلیل‌گران تاکید دارند که این روند به سبب اقدامات و موضع‌گیری‌های فدرال رزرو  برای حذف محرک‌های اقتصادی ناشی از کرونا می باشد.
بیت‌کوین از نظر ارزش در سال پیش سقوط بزرگی را تجربه کرد. اما پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که هنوز هم می‌تواند در مقطعی از سال جاری به سطح ۱۰۰هزار دلاری برسد.
مت مالی، استراتژیست ارشد بازار شرکت Miller Tabak+، اعلام کرد: «ارزهای رمزنگاری شده از تزریق نقدینگی عظیم فدرال رزرو از سال 2020 سود بردند.»
همچنین او در یادداشتی تاکید داشت: این رمزارز به سمت مرز ۱۰۰هزار دلاری پیش می رود. کریپتوها در میان مخاطرات و حدس و گمان‌ها در صدر قرار دارند. باتوجه به سیاست‌های اخیر فدرال‌رزرو، بیت کوین می‌تواند به یک پناهگاه برای سرمایه‌های بازار مبدل گردد.
منبع : tgju.org
 
1400/10/18
پیش بینی نرخ سکه امروز 18 دی ماه از مسیر دلار و برجام



اقتصادنیوز: نرخ سکه در معاملات نقدی هفته قبل کانال 13 میلیون تومان را از دست داد، اما معامله گران نرخ سکه را برای امروز شنبه 18 دی دی 1400 را چگونه پیش بینی کرده اند؟ اقتصادنیوز ، قیمت سکه امامی سه شنبه قبل با شوک ادامه نزول قیمت دلار و از دست رفتن حمایت ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومانی روبرو شد.
همین امر سبب شد که قیمت سکه کانال ۱۳میلیون تومان را از دست  بدهد . این‌فلز گران بهای داخلی روز چهارشنبه قبل نیز در همین کانال باقی ماند و نتوانست به مرز ۱۳  میلیون تومان برگردد. قیمت سکه در معاملات نقدی روز چهارشنبه بر روی ۱۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان‌ایستاد. قیمت دلار در معاملات شب قبل  به روند کاهشی روز های قبل خود ادامه داد . قیمت اونس طلا نیز مرز مهم ۱۸۰۰ دلار را از دست داده بود. 

پیش بینی تحلیگران بازار سکه 

بعضی از تحلیگران  بازار سکه معتقدند اگر در هفته های آینده، مذاکرات هسته ای به نتیجه ای برسد، سکه امامی می تواند در بین تمام بازارها بیشترین کاهش را تجربه کند. علت این موضوع آن است که فلز گران بهای داخلی در شرایط کنونی حباب قیمتی سنگینی دارد و قیمت بازار فاصله زیاد و معناداری با ارزش ذاتی سکه گرفته است.
آنها معتقدند اگر در معاملات امروز قیمت دلار محدوده ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست بدهد، سکه درجهت کاهشی حرکت خواهد کرد و حمایت حساس ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست خواهد داد. اگر سکه چنین حمایتی را از دست بدهد، امکان دارد افت خود را تا محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ادامه دهد.
اما در معاملات پشت خطی  شب قبل معامله گران قیمت سکه را برای امروز شنبه  18 دی  دی 1400 را چگونه  پیش بینی کرده اند؟ 

کاهش قیمت سکه در معاملات پشت خطی

نزول سکه  در معاملات پشت خطی شب قبل هم مانند روز چهارشنبه در   کانال 12 میلیون تومان قرار داشت. قیمت سکه دیشب در معاملات پشت خطی بر روی 12 میلیون و 805 هزار تومان قرار گرفت که نسب به معاملات پشت خطی سه شنبه  شب 90 هزار تومان ارزان شده بود. قیمت سکه سه شنبه شب بر روی 12 میلیون و 895  هزار تومان قرار داشت. 
منبع : tgju.org
 
1400/10/15
معامله بیت‌کوین زیر ۴۷هزار دلار/رشد کم طلا


اقتصادنیوز: روز قبل طلا کمی صعود کرد اما بیت کوین به زیر ۴۷ هزار دلار رسید.طبق گزارش اقتصادنیوز، قیمت‌های آینده طلا و نقره در معاملات روز سه‌شنبه آمریکا کمی رشد داشت. گاوها از مزیت فنی کوتاه مدت بهره می برند زیرا قیمت ها اخیراً روند افزایشی داشته اند. با وجود افزایش شدید بازده اوراق قرضه در این هفته و افزایش شاخص دلار آمریکا، گاوها نیز قدرت خود را به نمایش گذاشتند. هر اونس طلا در ماه فوریه با 14.90 دلار افزایش به 1815.00 دلار رسید و نقره مارس نیز با 0.26 دلار افزایش به 23.07 دلار در هر اونس رسید.
شاخص دلار آمریکا روز قبل مجددا افزایش پیدا کرد. بازدهی اسکناس 10 ساله خزانه داری آمریکا در حال حاضر به 1.67 درصد رسیده است. بازده اوراق قرضه ایالات متحده به مدت سه هفته در حال افزایش بوده و این هفته جهش بزرگی را دارا بوده است. 

بیت کوین زیر ۴۷ هزار دلار

دیروز بیت کوین به زیر 47 هزار دلار نزول پیدا کرد بعضی از تحلیل‌گران افزایش شاخص دلار آمریکا در این روند بی‌تاثیر نمی‌دانند.
بیت کوین (BTC) در 3 ژانویه در۴۷هزار دلار بود، نخستین روزهای معاملاتی وال استریت در سال 2022 روند متوسطی را تجربه می‌کند.
منبع : tgju.org
 
1400/10/14
آغاز کاهشی طلا و بیت‌کوین در 2022


اقتصادنیوز: دیروز ارزش بیت کوین بیش از ۲ درصد و طلا بیش از ۲۷ دلار کاهش پیدا کرد.طبق گزارش اقتصادنیوز، در چهار هفته قبل طلا روندی کم‌وبیش ثابت را تجربه کرد و در محدوده 1800 دلار مانده بود، اما با شروع معاملات در سال 2022 به طور تقریبی این محدوده را از دست داد، روندی که به نظر می آید نشانه ای متفاوت برای طلا باشد، به ویژه اینکه فدرال رزرو آمریکا برای اولین بار بعد از پاندمی کرونا از افزایش نرخ بهره خبرداده است.
جوئل فرانک در پستی در FX Street منتشر کرده بود تاکید داشت: «وقتی بازده واقعی افزایش پیدا کند، هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بازده نیز افزایش پیدا می کند و جذابیت آن را کمرنگ می‌کند.»
فرانک اضافه کرد: « به نظر می آید که علیرغم خطرات مداوم مطرح شده در ارتباط اومیکرون، افزایش بازدهی ریشه در افزایش اعتماد در مورد چشم انداز بلندمدت بهبود اقتصاد آمریکا را دارا باشد.»
نرخ طلای آمریکا در فوریه(بهمن)،  28.50 دلار یا 1.6 درصد کاهش پبدا کرد، این کاهش، بیشترین میزان در یک روز از 22 نوامبر سال پیش بود. البته در پایان بالاتر از سطح حمایت کلیدی ماند و به 1800.10 دلار رسید.
این رویداد پیام‌های متفاوتی به همراه داشت، پیام‌هایی از جمله اینکه بعضی معامله‌گران که به طلا به‌عنوان یک پناهگاه در مقابل تورم اعتقاد دارند، همچنان می‌توانند در روزها و هفته‌های آتی از این پناهگاه استفاده کرده و حتی قیمت آن را بالاتر ببرند.
فیلیپ استریبل، استراتژیست فلزات گرانبها در Blueline Futures در شیکاگو، نیز اعلام کرد: « بعید است فدرال رزرو در سال آینده به همان اندازه که اعلام کرده است، افزایش نرخ داشته باشد و اگر روند تولید اشتغال به هر علتی مجددا کند شود، پناهگاه طلا می تواند مجددا به موضوع تاثیرگذار در بازار مبدل شود.»

شروع آرام برای بیت‌کوین

بیت کوین سال جدید را بسیار آرام شروع کرد. با کاهش تقاضا از طرف خریداران، این ارز دیجیتال در هفته قبل حدود 8 درصد کاهش قیمت داشته است. قیمت فعلی حدود ۴۵هزار دلار می باشد، این رقم نزدیک به پایین ترین محدوده قیمتی دو هفته اخیر می باشد. این قیمت در گذشته منجر به پیشنهادهای بالاتر برای BTC می شد. شاخص قدرت نسبی (RSI)  نشان دهنده این می باشد که فشار فروش در حال کاهش می باشد.
بیت کوین باید بیشتر از میانگین متحرک 200 روزه خود که در حال حاضر 47هزار و 962 دلار است، بازگردد تا اهداف افزایشی بیشتری را به دست آورد. سطح بعدی مقاومت حدود 52هزار دلار می باشد که می تواند سودهای کوتاه مدت را محدود کند.
منبع : tgju.org

 

1400/10/13
نرخ سکه و طلا در مسیر کاهشی/ رشد اندک دلار!


اقتصادنیوز : در باز ارز و طلای یکشنبه 12 دی 1400 قیمت دلار متشکل کمی رشد کرد و این در حالی می باشد که قیمت سکه ، قیمت طلا و قیمت درهم کاهشی بود.طبق گزارش اقتصادنیوز ، نرخ دلار در بازار متشکل روز گذشته رشد کمی را تجربه کرد. این اسکناس آمریکایی صبح روز گذشته با قیمت 27 هزار و 172 تومان روانه بازار ارز شد و در پایان معاملات روز یکشنبه 8  تومان افزایش پیدا کرد و بر روی 27 هزار و 180 تومان قرار گرفت.

قیمت درهم پایین رفت

قیمت درهم روزز گذشته در ساعت 11:00 به وقت تهران بر روی 8 هزار و 115 تومان قرار داشت. درهم در ادامه معاملات بر خلاف قیمت دلار اندکی پایین رفت و با8 هزار و 55 تومان مورد معامله قرار گرفت. با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار (3.673) عدد  29 هزارو 586 تومان به دست می‌آمد .

نرخ سکه و طلا کاهشی شد

امروز یکشنبه بازار جهانی طلا تعطیل بود قیمت اونس طلا روز قبل 1829.8  دلار بود. اما در بازار داخلی امروز سرنوشت دو فلز گران بهای زرد رنگ کاهشی بود.قیمت طلا 18 عیار امروز 8 هزار و 600 تومان عقب نشینی کرد و بر روی 1 میلیون و 290 هزار و 300 تومان قرار گرفت. قیمت سکه نیز امروز 30 هزار تومان از ارزش خود را از  دست داد و با 13 میلیون و 65 هزار تومان معامله شد. 

برداشت بازار دلار از مذاکرات برجام

امروز مذاکرات احیای برجام بعد از تعطیلات سال نو میلادی از سر گرفته می‌شود، بعضی دیپلمات‌های حاضر در روند مذاکرات وین اظهار امیدواری کرده‌اند تا کمتر از یک ماه دیگر توافق حاصل شود. رابرت مالی معتقد است ایران تا همینجای کار برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده است و به زودی سعی برای احیای برجام مانند تلاش برای جان دادن به یک مرده خواهد بود. بعضی تحلیل‌گران داخلی نیز دستیابی به توافق را بعید ارزیابی می‌کنند، اما روند قیمتی دلار تا اینجای کار نشان می‌داد امید به احیای برجام در بازار ارز داخل هنوز از دست نرفته است و فعالان بازار شانسی برای حصول توافق قائل می باشند. این هفته می‌تواند در تعیین روند قیمتی دلار تعیین‌کننده باشد، زیرا احتمالا از دوشنبه مذاکرات وارد فاز جدی‌تری خواهد شد و اخبار و سیگنال‌های خروجی اهمیت بالاتری خواهند داشت.
منبع : tgju.org
 
1400/10/12
رونمایی از خالق بیت کوین توسط ایلان ماسک


ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌هایی همانند تسلا، اسپیس ایکس و نورالینک گفت که معتقد است فردی که پشت نام مستعار ناکاموتو قرار دارد، متخصص رمزنگاری، نیک سابو می باشد.طبق گزارش سایت طلا، سابو یکی از پیشگامان ارزهای دیجیتال و پشت سر ایده هایی همانند بیت گلد، پیش درآمد بیت کوین و قراردادهای هوشمند می باشد که در بلاک چین اتریوم استفاده می گردد. با این حال، سابو بیان کرده است که او فردی نیست که در پشت هویت ناکاموتو قرار دارد.
هیچ کس واقعاً نمی داند چه کسی پشت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو می باشد که به عنوان مخترع نخستین و بزرگترین ارز دیجیتال جهان - بیت کوین - شناخته می شود. ناکاموتو شخصی بود که نخستین بلاک چین بیت کوین را استخراج کرد و کسی بود که وایت پیپر را برای ارز دیجیتال منتشر کرد. ناکاموتو پیش‌بینی کرده بود که بیت‌کوین ارزی برای تراکنش باشد که به‌طور گسترده توسط جهان برای محافظت در برابر تورم پذیرفته می‌شود.
در حالی که بیت‌کوین طی دو سال قبل از نظر قیمت‌ و محبوبیت رشد پیدا کرده است، هویت ناکاموتو هنوز به طور گسترده مورد گمانه‌زنی قرار دارد. اکنون، ثروتمندترین مرد جهان فکر می کند که امکان دارد پاسخ این سوال را داشته باشد.
ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت‌هایی همانند تسلا، اسپیس ایکس و نورالینک اظهار داشته است که معتقد است شخصی که پشت نام مستعار ناکاموتو قرار دارد، کسی نیست جز متخصص رمزنگاری، نیک سابو.
ماسک به خبرگزاری سی ان بی سی بیان کرد: "به نظر می آید که او بیش از هر کس دیگری مسئول ایده‌های پشت بیت کوین می باشد. او ادعا می‌کند که ناکاموتو نیست، اما من در این خصوص مطمئن نیستم."
ماسک در ادامه بیان کرد: «می‌توانید به تکامل ایده‌ها قبل از راه‌اندازی بیت‌کوین نگاه کنید و ببینید چه کسی درباره آن ایده‌ها نوشته است.»
سابو یکی از پیشگامان ایده‌های ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتال مشابه بود. سابو خالق اصلی پروژه منحل شده بیت گلد در سال ۱۹۹۸ بود که نخستین تلاش برای ایجاد یک ارز مجازی و غیرمتمرکز بود. تکنیک‌ها و ایده‌های سابو در پروژه بیت گلد به طور مستقیم بر توسعه بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد، با گنجاندن مدل اثبات کار (PoW)، استفاده از بلوک‌های استخراج در بلاک چین و موارد دیگر. سابو همچنین قراردادهای هوشمندی را توسعه داد که به بخش کلیدی بلاک چین اتریوم تبدیل شد که میزبان دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان می باشد. سابو ادعا کرده است که پشت هویت ناکاموتو نیست.
سابو در سال ۲۰۱۴ به دومینیک فریزبی، نویسنده مالی، گفته بود: "اشتباه کردی که مرا به عنوان ساتوشی دوست داشتی، اما من به آن عادت کرده ام."
اما مطالعه‌ای از مرکز زبان‌شناسی قانونی دانشگاه آستون در سال ۲۰۱۴، که کاغذ سفید بیت‌کوین را با سایر مطالب انتشار یافته سابو، همراه با نوشته‌های ۱۰ نفر دیگر تجزیه و تحلیل کرد، به این نتیجه رسیده بود که سابو بدون شک پشت ایجاد وایت پیپر بوده است.
به بیان محققان، تعداد شباهت‌های زبانی بین نوشته سابو و کاغذ سفید بیت‌کوین غیرعادی بود و هیچ یک از نویسندگان احتمالی دیگر به این خوبی مشابه نبودند.
اما بدون افشای واقعیت کاملاً امکان دارد که هویت واقعی شخصی که پشت توسعه ارزهای رمزنگاری شده است، فقط در حد حدس و گمان باشد. ماسک می‌گوید:" این یک اتفاق جالب در تاریخ بشر می باشد که فناوری خاصی وجود دارد که مخترع آن کاملاً ناشناس می باشد."
منبع : tgju.org
 
1400/10/11
در بازار طلا و سکه چه خبر می باشد؟ | آخرین تغییرات قیمتی و پیش بینی بازار


طبق تحلیل دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، در حالیکه بازار سکه و طلا ی داخلی طی یک هفته اخیر تا روز چهارشنبه از ثبات نسبی برخوردار بود، از روز (پنجشنبه) همراه با بالا رفتن قیمت اونس جهانی و نوسانات افزایشی (هرچند محدود) نرخ ارز مجدد در مسیر افزایش قرار گرفت و بدین ترتیب هفته را افزایشی به پایان رساند.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نادر بذرافشان در تشریح وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار داشت: تا روز چهارشنبه حدود شش دلار کاهش قیمت اونس جهانی را داشتیم اما با توجه اینکه امروز هر اونس جهانی طلا ۱۸۱۷ دلار ارزش دارد، می‌توان گفت که در مجموع یک هفته اخیر هر اونس طلا پنج دلار افزایش قیمت داشته است. از طرف دیگر در بازارهای داخلی با توجه به رکود و نبود تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه، قیمت‌ها به ثبات نسبی مناسبی رسید و شاهد تغییرات چندانی نبودیم که علت آن ثبات نرخ ارز و حتی کاهش محدود آن در مقطعی در اواسط هفته بوده است.
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: اما در پایان هفته روند قیمت‌ها متفاوت شد و اخبار سیاسی- اقتصادی بازار را تحت تاثیر قرار داده و با افزایش نرخ ارز، قیمت سکه و طلا نیز سمت و سویی افزایشی به خود گرفته است. در صورت شکل‌گیری روند مثبت خبرهای سیاسی- اقتصادی، با توجه به نبود تقاضا، ثبات نسبی قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد شد.
وی ضمن اشاره مجدد به بالا رفتن قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته، بیان کرد: بعد از ثبات و حتی کاهش محدود قیمت‌ها و به وجود آمدن رکود در بازار در اواسط هفته اما از روز پنجشنبه، نوسانات افزایشی نرخ ارز و افزایش قمت‌ها در بازارهای جهانی، بازار سکه و طلا داخلی را تحت تاثیر قرار داد؛ بگونه‌ای که دیروز/ پنجشنبه (نسبت به آخرین معاملات رسمی روز چهاشنبه) هر گرم طلا ۱۸ عیار ۶۰۰۰ تومان و هر قطعه سکه  حدود ۱۰۰ هزار تومان رشد قیمت پیدا کرد.
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، اظهار داشت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۱۵۰ هزار تومان افزایش به ١٣ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است. حباب سکه اما در این هفته تغییر چندانی نسبت به هفته پیش از آن نداشته و در محدوده ۴۰۰ هزار تومان باقی مانده است.
بذرافشان ادامه داد: در نتیجه روند بالا رفتن قیمت‌ها در پایان هفته، نیم سکه و ربع سکه نیز هریک افزایش حدودا ۴۰ هزار تومان را تجربه کرده و در آخرین معاملات به ترتیب به شش میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و سه میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسیده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز در پایان هفته دو میلیون و ۳۴۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند که نسبت به ابتدای هفته ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را داشته است. به همین ترتیب هر مثقال طلای آب شده ۱۷عیار در این هفته حدود ۴۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته و به پنج میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش حدود ۱۱ هزار تومانی، یک میلیون و ۳۰۱ هزار تومان در پایان هفته ارزش دارد. 
منبع : tgju.org
 
1400/10/09
پرواز طلا


اقتصادنیوز نوشت: دیروز طلا کمی نوسان داشت و بیت کوین همچنان با روند نزولی مواجه شد.
نرخ طلا با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۲ روند افزایشی پیدا کرده‌است. بعضی تحلیل‌گران این امر را تا حدودی به شیوع Omicron و افزایش موارد COVID در فصل زمستان مرتبط می‌دانند. همچنین در این ایام تاثیر تورم همچنان بر بازار سرمایه سنگینی می کند.  
دیوید مگر، مدیر بازرگانی فلزات High Ridge Futures بر این باور می باشد که روند بازار طلا در کوتاه مدت صعودی باقی خواهد ماند. این روند ناشی از تداوم فشارهای تورمی است که در بازار شاهد آن می باشیم.
شهر شیان در چین در حال مبدل شدن به یک نقطه اصلی شیوع سویه جدید ویروس می باشد. بر طبق گزارش رویترز، «شیان ۱۵۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونای جدید را برای روز یکشنبه گزارش داد که نسبت به ۱۵۵ مورد روز قبل کاهش جزئی داشت و مقامات هشدار دادند افرادی که قوانین سفر یا آزمایش را زیر پا می‌گذارند امکان دارد با بازداشت و جریمه روبرو شوند».
نرخ طلا و نقره در معاملات روز قبل کاهش پیدا کرده است اما از پایین ترین سطح خود در روزپیش از آن بیشتر بود.
هر اونس طلا در ماه فوریه با ۶ دلار و ۴۰ سنت کاهش به ۱۸۰۴ دلار و ۳۰ سنت رسید و نقره مارس نیز با کاهش ۰.۲۶۶ دلاری به ۲۲.۸۵۵ دلار در هر اونس رسید.
این در حالی می باشد همچنان بازار ارزهای دیجیتالی با پایان سال ۲۰۲۱ روند کاهشی گرفته است. در روز قبل بیت کوین حدود ۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۷هزار دلار رسید.
منبع : tgju.org
 
1400/10/08
بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۲


دنياي اقتصاد : سال ۲۰۲۱، سال سبزی برای بیشتر بازارهای مالی بوده است. در این میان طلا یکی از بازارهایی بود که بازده منفی را به ثبت رسانده است. این فلز زرد در نخستین روز ژانویه ۲۰۲۱ در محدوده قیمتی ۱۸۹۰ دلار باز شد، در همان ماه تا ۱۹۶۰ دلار پیش‌رفت و دیگر نتوانست آن سطوح قیمتی را ببیند. ۱۹۶۰ دلار بالاترین محدوده معاملاتی سال ۲۰۲۱ و ۱۶۷۰ دلار نیز کمترین محدوده قیمتی بود که طلا دید. در آخرین روزهای معاملاتی سال ۲۰۲۱ هم طلا کمی بالاتر از سطح مقاومتی مهم ۱۸۰۰ دلار (که اکنون به نظر می‌رسد شکسته شده) معامله می گردد. بیت‌کوین نیز در سال جاری با رشد بیش از 70 درصد از 29 هزار دلار به محدوده 50 هزار دلار رسید. البته قیمت بیت‌کوین حدود 130 درصد افزایش قیمت داشته است که در ربع پایانی سال بخشی از رشد خود را پس گرفت. اما چه چیزی عامل اصلی رشد بازارها در سال 2021 بود؟

  عوامل افزایش بازارها در سال 2021

بیکار شدن و بعضا خانه‌نشینی شمار زیادی از افراد در سطح جهان سبب شد با بازارهای مالی آشنا شوند. کمک‌های معیشتی دولت‌ها که در پی شیوع ویروس کرونا به مردم داده‌ شد سبب شد قدرت خرید شمار زیادی به سمت بازارها روانه شود. در این میان رشد چشمگیر رمزارزها سبب شد سرمایه از بازارهای امن و کم‌ریسک مانند طلا به سمت این بازار ریسکی حرکت کند.  خروج سرمایه از بازارهایی مانند طلا و همچنین عرضه پول از طرف دولت‌ها موجب شد ارزش بازار رمزارزها از حدود 750 میلیارد دلار به بیش از 2 تریلیون دلار برسد. حال سوال این می باشد که در سال 2022 با تغییر سیاست‌های دولت‌ها چه بر سر بازارها خواهد آمد.

  طلا در سال 2022

همان‌طور که در جلسات پایانی کمیته بازار باز فدرال مشخص گردید، فدرال رزرو قصد دارد به سیاست تورمی خرید دارایی‌های خود در ماه مارس پایان دهد و بعد از آن طی سه مرحله با افزایش نرخ بهره از صفر به 75/ 0 درصد برساند و سیاست ضد تورمی در پیش گیرد. در این میان شیوع اُمیکرون نیز به نگرانی جهانی مبدل شده و احتمال شکست سیاست‌های ضدتورمی را بالا برده است. با توجه به نظر تحلیلگران، طلا با عبور از مقاومت 1800 دلار براساس دانش تحلیل تکنیکال و باتوجه به شرایط بنیادی حاکم بر بازار، در ربع اول سال 2022 روزهای سبزی را تجربه خواهد کرد. بعد از آن و با شروع سیاست‌های ضد تورمی آمریکا، نظرات متفاوتی مطرح می باشد. بعضی از تحلیلگران معتقدند با توجه به شرایط اقتصادی، کنترل تورم بلافاصله با افزایش نرخ بهره افزایش نخواهد یافت و همین موضوع در کنار احتمال شیوع دوباره کرونا طلا را در موج افزایشی حفظ خواهد کرد. برخی نیز گرچه با نظر گروه اول موافقند، ولی معتقدند اثر روانی اجرای این قانون می‌تواند به طلا شوک نزولی وارد کند و طلا را در شیب کاهشی قرار دهد. در جدول زیر بعضی از این پیش‌بینی‌ها ارائه شده است.
با رشد چشمگیر بازار رمزارزها در سال 2021، اکنون ریسک این بازار به‌شدت افزایش پیدا کرده است. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، علت اصلی رشد بازار در سال 2021، کمک‌های مالی دولت‌ها بود که احتمالا این موضوع دیگر در سال 2022 وجود نداشته باشد. در نتیجه برای ادامه رشد بازار باید عوامل دیگری به کمک بیت‌کوین بشتابند.  با توجه به اقدامات صورت گرفته از طرف بعضی از شرکت‌های مالی در آمریکا، احتمالا سال 2022 نخستین ‌ای‌تی‌اف بیت‌کوینی توسط سازمان بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) پذیرفته شود. این موضوع می‌تواند موج‌ تازه‌ای از سرمایه سازمان‌های بزرگ را به سمت بازار بیت‌کوین سرازیر گرداند.  گسترش پرداخت‌های بیت‌کوینی در سطح جهان از دیگر عواملی می باشد که می‌تواند به افزایش قیمت قدیمی‌ترین رمزارز بازار کمک کند. این موضوع اقدامات دولت‌ها را در خصوص قانون‌گذاری برای پرداخت‌های رمزارزی افزایش خواهد داد که این موضوع باز هم موجب هجوم سرمایه به این بازار می شود.
منبع : tgju.org
 
1400/10/07
شروع خوب برای بیت‌کوین در آخرین هفته ۲۰۲۱


در روزی که پشت سر گذاشتیم بیت کوین در کانال ۵۱ هزار دلار و طلا همچنان بالای ۱۸۰۰ دلار مور معامله قرار گرفتند.
بر طبق گزارش اقتصادنیوز، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه در آمریکا تقریبا ثابت می باشد. تازگی به علت ریسک گریزی کمتر در بازار، سود معاملات کاهش پیدا کرده است، در حالی که فروشندگان فلزات گرانبها در بحبوحه نگرانی های افزایش تورم می باشند. هر اونس طلا در ماه فوریه با 1 دلار کاهش به 1810 دلار و 60 سنت رسید و نقره مارس نیز با 0.115 دلار افزایش به 23.035 دلار در هر اونس رسید.بعضی از بازارهای خارج از کشور برای تعطیلات کریسمس بسته اند. شاخص های سهام آمریکا بالاتر بوده و در اواسط روز نزدیک به بالاترین رکورد رسیدند. هنوز نگرانی‌های مربوط به کرونا وجود دارد، اما واکسن‌ها و داروهایی نیز برای مبارزه با ویروس در خط تولید می باشند. یکی از تحلیلگران، نگرش کنونی بازار در ارتباط نبرد کرونا را «جدی اما قابل کنترل» نامید.ترس در بازار برای یک بحران ژئوپلیتیک دیده می‌شود، زیرا تجمع نیروهای روسیه در مرز اوکراین، آمریکا و اروپا را نگران کرده است.

ورود به کانال ۵۱ هزاردلاری

بیت کوین در آغاز هفته آخر سال میلادی شتاب بیشتری گرفت. در روزی که گذشت بیت کوین فراتر از ۵۱ هزار دلار معامله شد و بعد از مدت‌ها وارد کانال فراتر از ۵۱ هزار دلار شد.
لارک دیویس، تحلیل‌گر ارزهای دیجیتال می‌گوید که بیت کوین امکان دارد با خروج از روند کاهشی اخیر، برای سودهای جدید آماده شود. او در توییتی نوشت: «بیت کوین از روند کاهشی خارج شده و در حال حاضر، بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه معامله می گردد.»
منبع : tgju.org
 
1400/10/06
ریسک خرید کدام قطعات سکه در روز ۶ دی بالا می باشد؟


نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در دومین روز هفته در نوسانی محدود به یک میلیون و ۲۹۷ هزار و ۹۰۰تومان رسید .طبق گزارش خبرآنلاین، هر سکه امامی در بازار در دومین روز  هفته ۱۳میلیون و ۱۳۹ هزار تومان بود و هر مثقال طلا به عنوان مبنای قیمت گذاری ها با نرخ ۵میلیون  و ۶۲۲ هزار تومان معامله شد.
هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز یک میلیون و ۷۳۰هزار و ۶۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.
حباب سکه امامی ۳۳۴ هزار تومان، حباب سکه بهار آزادی ۴۱ هزار تومان، حباب نیم سکه ۴۳۸ هزار تومان، حباب ربع سکه ۶۵۹ هزار تومان و حباب سکه های گرمی هم۷۲۶ هزار تومان شده است.
به این ترتیب در بازار فعلی بیشترین ریسک به خرید سکه گرمی اختصاص داد. نرخ سکه گرمی ۷۲۶ هزار تومان بالاتر از نرخ واقعی آن می باشد. صرافان معتقدند بالا بودن تقاضا برای خرید این قطعه از سکه از یک طرف و عرضه کم در قیاس با تقاضا مهمترین عامل بروز این اتفاق می باشد.
منبع : tgju.org
 
1400/10/05
3 عامل نزول نرخ دلار/ دلار، سکه را هم ارزان کرد

اقتصادنیوز: شروع مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۴ ، سفر پیش روی رئیس‌جمهور به مسکو و ترکیب کاهش حجم معاملات بازار ارز روز شنبه بر کاهش نرخ دلار تاثیر گذاشتند. سکه هم به تبعیت از دلار، کاهشی شد.طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل  از دنیای اقتصاد، در معاملات روز قبل بازار ارز، ترکیب کاهش حجم معاملات بازار ارز و خبر سفر پیش روی رئیس‌جمهور به مسکو توانست بازار ارز را تحت فشار فروش قرار دهد. از نگاه فعالان، این سفر برای فعالان بازار ارز مهم بوده و معتقدند در راستای تسریع لغو تحریم‌ها صورت پذیرفته است.
علاوه بر این از فردا مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۴ آغاز خواهد شد و نتایج این دور می‌تواند تا حد قابل توجهی، میزان حصول یک توافق را نمایان سازد. اگرچه بعضی از افراد خوش‌بین معتقدند حصول یک توافق دور از انتظار نمی باشد، اما برخی دیگر از افراد اختلاف‌نظرهای موجود را مانع حصول یک توافق در کوتاه‌مدت می‌دانند.
این رویدادهای خبری، در هفته جاری سبب خواهد شد که احتمالا حرکت دلار متمایز از هفته قبل باشد. اسکناس آمریکایی که در هفته قبل با روند افزایشی و شکست مقاومت روانی ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی به کار خود پایان داده بود، در آغاز هفته جاری با عقب‌نشینی به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگشت. در نوسانات قیمتی هفته قبل، با تلاش‌هایی که بعضی از معامله‌گران بازار ارز برای بالا بردن قیمت دلار‌ انجام دادند، دلار شاهد افزایش قیمت بود. اما افزایش قیمت دلار، با استقبال بازار مواجه نشد و سبب شد فعالان از حجم معاملات خود کاسته و همچنان گوش به زنگ اخبار وین باشند.
در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه هفته قبل و با انتشار خبری مبنی بر سفر قریب‌الوقوع رئیس دولت به شهر مسکو، پیش‌بینی‌ها از قیمت ارز وارد فاز جدیدی شد. این سفر رئیسی از دیدگاه تحلیلگران، یک معنای مهم داشت؛ اینکه ایران برای یک توافق کاملا جدی می باشد و به دنبال این می باشد که در زمین بازی بیشترین تلاش را در جهت عملی‌سازی لغو تحریم‌ها انجام دهد.
در روز شنبه با وجود اعدادی که در معاملات پشت خطی روز قبل از آن مطرح می‌شد نرخ دلار با کاهشی ۱۰۰ تومانی و در رقم ۳۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد. در این میان اخبار جدید منتشر شده پیرامون مذاکرات هسته‌ای توانست نقش بسزایی در بیشتر شدن تعداد فروشندگان و در نتیجه کاهش قیمت دلار تا رقم ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان داشته باشد. این کاهش قیمت ۱۵۰ تومانی شاید در نگاه اول و با توجه به نوسانات هفته‌های اخیر آن‌چنان تعجب‌برانگیز به نظر نیاید، اما از نظر تحلیلگران بازار ارز شکستن کف حمایتی ۳۰ هزار تومانی اگر با اخبار جدید و مثبتی از مذاکرات برجام در روز‌های آتی همراه شود می‌تواند آغازگر ریزش جدیدی در قیمت بازار ارز باشد. 
برخلاف هفته قبل، معامله‌گران با روند کاهشی همسو شده و با اختلاف قیمت‌ ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی با نرخ نقدی روز شنبه برای روز‌های آتی سخن گفتند. روند بازار به نحوی می باشد که معاملات پشت خطی در روز قبل، قیمت‌های پایین‌تری نسبت به معاملات نقدی داشتند، موضوعی که نشان می‌دهد آینده کوتاه‌مدت بازار کاهشی می باشد. حال باید دید بازار‌ساز که به دنبال کاهش نوسان قیمت در بازار ارز است، تا چه حد از این کاهش قیمت حمایت کرده و چه سیاستی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

  سکه از دلار جا نماند

سکه هم که در هفته قبل خیزش‌های بی‌نتیجه‌ای برای شکستن سقف ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی داشت، در آغاز هفته جاری و در روز شنبه با کاهش قیمت‌ ۱۲۰ هزار تومانی به حوالی ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. این در حالی می باشد که قیمت هر اونس طلای جهانی نه تنها کاهش نداشته بلکه در مقایسه با روز‌های گذشته رو به افزایش بوده و در روز شنبه و تا لحظه نوشتن این گزارش در بازار‌های جهانی با رقمی معادل ۱۸۱۰ دلار معامله شده است. این روند نزولی قیمت سکه و بی‌توجهی آن به ارزش جهانی طلا می‌تواند نمایانگر جهت‌پذیری نرخ سکه از دلار در بازار ایران باشد.
منبع : tgju.org
 
1400/10/04
طلا معامله نکنید/ کارشناسان جهانی: این هفته صبر کنید


اقتصادنیوز: کارشناسان بازار جهانی طلا توصیه کردند که این هفته طلا معامله نکنید.طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خوش بینی در فضای بازار طلا در آستانه تعطیلات کریسمس که این فلز ارزشمند بالای ۱۸۰۰ دلار افزایش پیدا کرد، قوی بود اما توصیه تحلیلگران این می باشد که اگر مجبور نیستند هفته جاری معامله نکنید.
اکثر تحلیلگران وال استریت خاطرنشان کردند که طلا دوره فصلی قوی را شروع خواهد کرد اما دو هفته آتی به علت حجم اندک معاملات، نوسان فوق العاده بالایی وجود خواهد داشت. شمار زیادی از شرکتها در حال حاضر دفاترشان را پیش از تعطیلات سال نو برای امسال بسته اند.
حجم اندک معاملات در نرخ مشارکت پایین در نظرسنجی این هفته کیتکونیوز انعکاس پیدا کرد. در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۶۹ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۵ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و به همین میزان نظری نداشتند.
در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد، ۶۳۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۳۴۳ نفر معادل ۵۴ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۳۴ نفر معادل ۲۱ درصد به افت قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۶۱ نفر معادل ۲۵ درصد نظری نداشتند.
تداوم خوش بینی به روند افزایشی قیمت طلا در حالی مشاهده شد که این فلز ارزشمند معاملات هفته قبل را در بالای ۱۸۰۰ دلار به پایان رساند و نسبتا در مقایسه با هفته قبل از آن تغییری نداشت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا روز پنج شنبه با ۹ دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۸۱۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شد.
اکثر تحلیلگران به طلا در کوتاه مدت خوش بین هستند زیرا دسامبر و اولین ماههای سال نو از نظر فصلی دوره های قوی برای این فلز ارزشمند می باشند.
فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "بلو لاین فیوچرز" اظهار داشت: در ۹ سال از ۱۰ سال قبل می توانستید با خرید طلا در آخرین روز معامله پیش از کریسمس و فروش آن تا ۱۱ ژانویه سود کنید. همیشه ابهام زیادی در آغاز سال وجود دارد بنابراین شاید سرمایه گذاران احساس راحتی بیشتری می کنند که طلای بیشتری را نگه دارند.
همراه با عوامل فصلی مثبت، تحلیلگران همچنین به علت بهبود دورنمای فنی طلا که بالای ۱۸۰۰ دلار را حفظ کرده است، به این فلز ارزشمند خوش بین می باشند. با این حال از نظر بعضی تحلیلگران طلا باید مقاومت در سطح ۱۸۱۵ دلار و سطح مقاومت بلندمدت در ۱۸۳۵ دلار را بشکند.
اما همه تحلیلگران به طلا در کوتاه مدت خوش بین نمی باشند. دیوید میدن، تحلیلگر بازار شرکت "اکوئیتی کیپتال" می گوید اگرچه طلا فضا برای افزایش ملایم در هفته جاری دارد اما با قوی ماندن دلار، خوش بین بودن سخت است. دلار به بالاتر از رکورد نوامبر افزایش پیدا نکرده است اما همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد و این مسئله روی نرخ طلا تاثیر منفی می گذارد. وقتی که بانک مرکزی آمریکا به دنبال سه دور افزایش نرخهای بهره در سال آینده می باشد، مایل نخواهم بود دلار آمریکا را بفروشم.
کریستوفر وِکیو، استراتژیست ارشد بازار در شرکت دیلی فارکس هم به کیتکونیوز بیان کرد: درباره طلا در کوتاه مدت نظر خنثی دارد اما وی نسبت به این فلز ارزشمند خوش بین نمی باشد. طلا فاقد اخبار بنیادینی می باشد که قیمتها را به شکل پایدار افزایش دهد. اکنون که فدرال رزرو به دنبال افزایش نرخهای بهره در سال آینده می باشد، بازده واقعی باید افزایش پیدا کند و این اتفاق برای نرخ طلا منفی خواهد بود.
منبع : tgju.org

 

1400/10/01
بازار سکه و دلار در آرامش


اقتصادنیوز: شاخص کل بورس در حالی برای سومین روز متوالی در مدار افزایشی قرار گرفت و که در روزهای قبل نرخ ارز با ثبات بوده است.طبق گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، به دنبال اقدامات انجام شده از طرف دولت، تصویب پیشنهادهای وزارت امور اقتصادی و دارایی برای حمایت از بازار سرمایه و از همه مهم‌تر موافقت آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور با بعضی از اصلاحات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهادی دولت به مجلس برای حمایت از صنایع بورسی، شاخص کل بورس بار دیگر در مدار افزایش قرار گرفته است.
با وجودی که در روزهای نخست هفته جاری شاخص کل به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی بازگشت اما با نوسان مثبت به مدار افزایشی بازگشت و بار دیگر جایگاه خود را در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی تثبیت کرد.
اوج رشد شاخص کل بورس از آغاز هفته جاری در معاملات روز سه‌شنبه و آخرین روز پاییز رقم خورد به نحوی که شاخص کل با ۱۶هزار و ۹۲۵ واحد (معادل ۱.۲۹ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۱۸ هزار واحدی قرار گرفت. این بازده در مقایسه با سایر بازارهای مشابه، سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد.
این در شرایطی می باشد که در روزهای قبل و با اقدامات انجام شده از طرف بانک مرکزی و اعمال برخی از محدودیت‌ها در خرید و فروش ارز در صرافی‌ها و تاکید بر اخذ مالیات از خریداران و فروشندگان، بازار روندی عادی و آرام به خود گرفته و از نوسان هفته‌های گذشته خبری نمی باشد.

افزایش ۱۶ هزار واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بازار بورس روز سه‌شنبه، ۳۰ آذرماه و در آخرین روز از فصل پاییز ۱۴۰۰ با ۱۶ هزار و ۹۲۵ واحد افزایش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۱۸ هزار واحدی قرار گرفت.
در معاملات امروز بیش از چهار میلیارد و ۳۹۷میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال معامله شد.
همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۳۱۰ واحد افزایش به ۳۴۸ هزار و ۲۱۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۷۱۱ واحد افزایش به ۲۱۹ هزار و ۲۸ واحد رسید.
شاخص بازار اول، ۱۴هزار و ۸۷۰ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۶ هزار و ۳۱۸ واحد افزایش داشتند.

روز آرام بازار سکه و طلا

نرخ سکه روز سه‌شنبه، ۳۰ آذرماه در بازار تهران با ۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل از آن به ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.
ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۳۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز دوشنبه به رقم ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.
همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت گرفت.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۹۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد.

ثبات نرخ دلار و کاهش قیمت یورو

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در معاملات روز سه‌شنبه بدون تغییر قیمت نسبت به روز دوشنبه، با رقم ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان مورد معامله قرار گرفت.
قیمت فروش یورو با ۱۰۱ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۷۰۷ تومان بود.
در آخرین روز پاییز ۱۴۰۰ قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۹ تومان اعلام گشت.
علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۷۴۱ و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۹۸۴ تومان بود.
این در حالی می باشد که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۲۰۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۴۷۷ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات امروز، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۱۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۵۳۴ تومان مورد معامله قرار گرفت.
منبع : tgju.org