فروشگاه آنلاین ابزار طلا دمبوری

اخبار خرداد 1400

1400/03/31
سکه به محدوده حساس راه یافت/ سیگنال حمایتی در بازار دلار


دنیای‌اقتصاد نوشت: در دومین روز هفته، سکه و دلار در دو مسیر متفاوت حرکت داشتند.
در آغاز روز یکشنبه، دلار دچار کاهش قیمت شد، ‌ ولی در نزدیکی محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی مورد حمایت خریداران قرار گرفت و بعد از آن، توانست خود را به بالای محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان برساند. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت ۲۳ هزار و ۸۳۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که افزایشی ۳۰تومانی را نسبت به روز شنبه به نمایش گذاشت. به بیان فعالان، بازار بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به صورت هیجانی در مسیر کاهشی قرار گرفت، ولی از روز یکشنبه به فضای طبیعی بازگشت و دیگر خبری از فروشندگان زیادی در بازار نبود. به بیان فعالان، معامله‌گران در شرایط فعلی بیشتر در انتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای می باشند. بعضی معامله‌گران با توجه به صحبت‌های مقام‌های ایران مبنی‌ بر در دسترس بودن توافق، تلاش می‌کنند با احتیاط اقدام به خرید و فروش کنند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه اخیرا عنوان کرده بود امکان رسیدن به توافق هسته‌ای تا کمتر از یک ماه دیگر وجود خواهد داشت.

خطر برگشت سفته‌بازان دلار

به بیان بعضی فعالان، در صورتی که تا یک ماه آتی توافقی شکل نگیرد، ‌ دلار دچار افزایش کوتاه‌مدت خواهد شد. در واقع از نگاه آنها، بعد از استقرار دولت بعد، مدت زمانی برای تعیین وزرا به طول خواهد انجامید و احتمالا دولت جدید نیز برای انجام مذاکرات نیاز به مدت زمانی مشخص خواهد داشت. به این ترتیب، مذاکرات تا انتهای شهریور نیز شرایط دشواری برای رسیدن به یک توافق پیش رو خواهد داشت و این عامل می‌تواند، ‌دیدگاه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت را تحت‌تاثیر قرار دهد.

حمایت بلندمدت نرخ دلار

گروهی از فعالان بر این باور هستند که واردکنندگان خریدهای خود را به بعد از انتخابات موکول کرده بودند. با ورود تقاضای این عده، احتمال افزایش قیمت دلار وجود خواهد داشت. این در حالی می باشد که شماری از معامله‌گران همچنان باور دارند، هر چقدر احتمال لغو تحریم‌ها افزایش یابد، میزان فروش‌ها در بازار بیشتر خواهد شد و نرخ دلار در یک سرازیری بار دیگر به طرف حمایت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت خواهد داشت. دلار در سال‌جاری یک بار به حمایت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی برخورد کرد ولی بعد از آن توانست با سرعت قابل‌توجهی در مسیر افزایشی قرار بگیرد.

سکه مخالف دلار حرکت کرد

برخلاف صعود قیمت دلار، سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت و با از دست دادن کانال ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت گرفت. این قیمت ۵۰هزار تومان پایین‌تر از روز شنبه بود و سبب شد بازار به حمایت حساس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نزدیک شود. تحلیلگران فنی بر این باور هستند در صورتی که سکه حمایت ۱۰ میلیون و۲۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد، شرایط کاهش تا محدوده ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فراهم خواهد شد. به بیان فعالان، اگر امروز نرخ طلای جهانی به زیر حمایت هزار و ۷۵۰ دلاری برود، کاهش سکه تندتر خواهد شد و احتمال از دست رفتن مرز ۱۰ میلیون تومانی بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.
ارزش ذاتی سکه دیروز زیر مرز ۱۰ میلیون تومان قرار داشت. بررسی‌ها نشان دهنده این بود در صورتی که قیمت دلار به بالای مرز ۲۴ هزار تومانی برگردد، ارزش ذاتی سکه نیز بیشتر از ۱۰ میلیون تومان می شود. بالا رفتن ارزش ذاتی سکه، تمایل خریداران را برای برگشت به بازار بیشتر خواهد کرد و امکان دارد زمینه‌ساز افزایش معنادار نرخ فلز گرانبهای داخلی شود. به بیان بعضی فعالان، تا زمانی که ارزش ذاتی سکه زیر مرز ۱۰ میلیون تومانی قرار گرفته شود، احتمال بالا رفتن فعالیت فروشندگان و کاهش بیشتر نرخ بازاری سکه وجود خواهد داشت.
همچنین به اعتقاد شماری از معامله‌گران، در صورتی که دلار طی روزهای بعدی افزایش خاصی را تجربه نکند، سطح فروش‌ها در بازار سکه به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.
منبع : tgju.org

 

1400/03/30
آیا بیت کوین روی صلیب مرگ قرار گرفته است!؟


ایسنا نوشت: بعضی از تحلیلگران نسبت به ریزش بیت کوین تا سطح ۲۰ هزار دلار و کمتر هشدار داده اند.
طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شماری از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتالی با بررسی نمودارهای چند وقت اخیر بیتکوین به این نتیجه رسیدند که الگوی صلیب مرگ در حال شکل گیری می باشد. الگوی صلیب مرگ زمانی شکل می گیرد که میانگین کوتاه مدت ( ۵۰ روزه) میانگین بلندمدت (۲۰۰ روزه) را رو به پایین قطع کند. تغییرات قیمتی بیت کوین از آنجایی دارای اهمیت می باشد که در حال حاضر چشم معامله گران سایر ارزهای دیجیتالی برای تعیین مسیر آتی به بیت کوین دوخته شده است.  
در ادامه مخالفت های بانک مرکزی انگلیس با بیتکوین، این بار مدیر بخش فناوری های مالی این بانک با ناکارآمد دانستن بیت کوین بیان کرده است که فناوری ارزهای دیجیتالی بانک های مرکزی ده ها هزار برابر کارآمدتر از انجام تراکنش ها با استفاده از بیتکوین خواهد بود.  تام ماتن گفته است تا زمانی که مردم دوست دارند از وجه نقد استفاده کنند باید از در دسترس بودن آن اطمینان بدست آوریم.  
بررسی های صورت گرفته نشان دهنده این می باشد که برای نخستین بار از اکتبر، دارندگان بیتکوین بسیار بیشتر از آنکه دست به فروش دارایی خود بزنند اقدام به خرید کرده اند.  این بدان معنا می باشد که با فروش انجام شده که اغلب توسط معامله گران خرد صورت پذیرفته است، تمرکز بیت کوین در اختیار دارندگان و معامله گران بزرگ آن بیش از پیش رشد داشته است. در این مطالعه منحصرا به رفتار معامله گران قدیمی با سابقه حداقل ۶ ماه نگهداری بیت کوین پرداخته شده است.
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می گردد که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۵۷ درصد کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم می باشد. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین به وجود آمد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن صورت پذیرفت.  
به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار می باشد.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۶ هزار و ۱۱.۴۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱.۴۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۳۸ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۲۲۷.۴۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۳.۱۷ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۱۴ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۴۰.۴۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۳.۰۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۱۸ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۴۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱.۹۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۰۸ درصد کاهش

۶- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۹۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۳.۲۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹۰ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۷۸۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۶۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۳۲ درصد کاهش

۸ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۲۰.۸۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱.۴۲ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۴۰ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۰.۴۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲.۵۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۸۳ درصد کاهش
منبع : tgju.org

 

1400/03/29
ادامه ریزش نرخ طلا در هفته جاری


بانک مرکزی آمریکا وحشت شدیدی را در بازار فلزات ارزشمند به راه انداخت و اگرچه همچنان خوش بینی وجود دارد اما بعضی از تحلیلگران می گویند مدتی زمان خواهد بود تا طلا از فشار فروش رهایی یابد.
طبق گزارش ایسنا، جدیدترین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز نشان دهنده این بود که با کاهش ۱۰۰ دلاری طلا در هفته قبل، فضا در بازار فلزات ارزشمند تغییر چشمگیری یافته است. این فلز ارزشمند با بدترین عملکرد هفتگی خود از ۱۳ مارس سال ۲۰۲۰ که بازارهای مالی به علت شیوع همه گیری کووید ۱۹ دچار فروپاشی شده بودند، مواجه شد.
خوش بینی در میان سرمایه گذاران غیرحرفه ای به پایینترین حد از اوایل آوریل رسید که نرخ طلا تازه روند افزایشی دو ماهه خود را شروع کرده بود.
کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه اس آی ای اظهار داشت: اگرچه این حرکت کاهشی قابل توجه می باشد اما تعجب آور نیست. از نظر تکنیکی، نرخ طلا در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا وضعیت بیش خرید پیدا کرده بود. همچنین دلار آمریکا بیش از حد نزول پیدا کرده بود. حرکت نرخ اخیر یک اصلاح قیمت بزرگ برای همه بازارهای مالی می باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: کل بازار به دنبال بهانه ای برای متوازن شدن دوباره بود و این بهانه را در بانک مرکزی آمریکا پیدا کرد. تصور می کنم طلا همچنان فضا برای کاهش بیشتر قیمت دارد اما عقب نشینی به ۱۷۰۰ دلار، خریداران زیادی را جلب می کند.
در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۰ نفر معادل ۵۶ درصد به نزول قیمت طلا رای دادند و چهار نفر معادل ۲۲ درصد به صعود قیمت طلا رای دادند و به همین میزان نظری نداشته اند.
اگرچه تحلیلگران وال استریت نسبت به قیمت طلا در کوتاه مدت بدبین بودند اما شمار زیادی از تحلیلگران حرکت قیمت اخیر را یک فشار فروش کوتاه مدت دانسته و بر این باور بودند که بازار می تواند همچنان بهبود یابد.
در این بین، ۲۱۷۴ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند. در میان آنها ۱۱۲۷ نفر معادل ۵۲ درصد به افزایش قیمت طلا و ۶۷۰ نفر معادل ۳۱ درصد به نزول قیمت طلا رای دادند در حالی که ۳۷۷ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.
در نظرسنجی هفته پیش کیتکونیوز، تحلیلگران وال استریت در ارتباط روند قیمت به سه دسته مساوی تقسیم شده بودند در حالی که سرمایه گذاران غیرحرفه ای به افزایش قیمت طلا خوش بین بوده اند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش، در ۱۷۶۹ دلار بسته شد. طلا برای کل هفته بیش از پنج درصد نزول به ثبت رساند. ریزش نرخ طلا بعد از به روزرسانی پیش بینی های اقتصادی بانک مرکزی آمریکا روی داد که بر اساس آنها، کمیته بازار آزاد فدرال پتانسیل دو بار افزایش نرخهای بهره در سال ۲۰۲۳ را می بیند. سه ماه پیش این کمیته انتظار داشت نرخهای بهره دستکم تا سال ۲۰۲۴ بدون تغییر بماند. بانک مرکزی آمریکا همچنین دورنمای رشد اقتصادی را بالا برد و اکنون انتظار دارد تولید ناخالص داخلی آمریکا امسال هفت درصد توسعه یابد.
به بیان شمار زیادی از تحلیلگران، اگرچه تا افزایش نرخهای بهره دو سال دیگر فاصله وجود دارد اما تغییر دیدگاه برای به وحشت انداختن سرمایه گذاران کافی بوده است.
سیژینسکی در این باره بیان کرد: مسئله پیش بینی واقعی نیست. من توجهی به پیش بینی مربوط به دو سال آینده ندارم. با این حال این پیش بینی ها نشان داد مقامات بانک مرکزی آمریکا به این فکر افتاده اند که چگونه به سیاست پولی انبساطی خود خاتمه دهند. نمی توان برای همیشه پول چاپ کرد.
بعضی از تحلیلگران معتقد بودند واکنش طلا به پیش بینی بانک مرکزی آمریکا بیش از حد بوده و زمانی که اوضاع آرام شود، قیمتهای پایینتر به فرصت خرید خوبی مدل خواهد شد.
فیلیپ استرایبل، استراتژیست سرمایه گذاری ارشد در شرکت بلو لاین فیوچرز به کیتکونیوز بیان کرد: ما منتظر این اصلاح قیمت بودیم و به آرامی خرید را شروع خواهیم کرد.
آدریان دی، رئیس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی هم اظهار داشت: انتظار دارد در آینده نزدیک شاهد قیمتهای بالاتر را باشد.
کریستوفر وِکیو، استراتژیست ارشد بازار در دیلی فارکس اظهار داشت: انتظار ندارد قیمتها به علت آسیب فنی که به بازار طلا وارد شده است، تا پایان سال به رکورد بالایی افزایش پیدا کنند با این حال وی نسبت به قیمت طلا بدبین نمی باشد. این کارشناس نظر خنثی نسبت به طلا در کوتاه مدت داشت و قبل از آغاز خرید، منتظر کمی ثبات در بازار خواهد شد.
منبع : tgju.org

 

1400/03/27
سیاست مرکز ملی فضای مجازی در ارتباط ارزهای دیجیتال

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی بیان کرد: رمزارزها به طور کلی و با مدیریت شرایطی می‌توانند ابزاری برای دور زدن تحریم در بعضی از معاملات باشند اما باید رویکرد ویژه‌ای برای برخورد با این موضوع برای آن تعریف گردد.
طبق گزارش همشهری آنلاین به نقل از  پژوهشگاه فضای مجازی، «ابوالفضل روحانی» با بیان این مطلب اضافه کرد: مرکز ملی فضای مجازی استفاده از رمزارزها با منشا خارجی نظیر بیت‌کوین را ترویج نمی دهد، زیرا نه تنها متولی آن‌مشخص نبوده بلکه سرمایه‌گذاران آن نیز مشخص نیستند.
وی در ادامه گفت: نوسان‌های عجیب قیمت بیت‌کوین و تلاطم قیمتی آن در بازارهای جهانی جای پرسش دارد، بر طبق این اساس سیاست مرکز این می باشد که تشویقی در این حوزه نداشته باشیم اما در جمهوری‌اسلامی به ویژه بانک مرکزی، با توجه به این که رمزارزها می‌تواند ابزار مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها برای بعضی از معاملات باشد باید رویکرد ویژه‌ای برای آن تعریف شود.
روحانی با اشاره به موضوع بلاکچین و رمزارزها، بیان کرد: پژوهشگاه فضای مجازی نسبت به آسیب‌پذیری و ریشه استفاده از رمزارزها اقدام کرده است، اما از آن جا که هنوز بحث رمز ارزها در میان همه مردم، ساری و جاری نشده است و موضوعی فراگیر نیست و در سطح نخبگان و افراد خاص باقی مانده، باید با توجه به شرایط و برنامه‌ریزی انجام شده با هدف آگاه‌سازی این موضوع نسبت به شفاف‌سازی موضوع رمزارزها اقدامی صورت گیرد و رویکرد جمهوری اسلامی را نسبت به این موضوع تبیین کرد.
منبع : tgju.org
 
1400/03/26
پیش بینی نرخ طلا در روزهای پایانی خرداد / سایه آرامش نرخ ارز بر سر بازار طلا


اقتصاد آنلاین – حدود پنج ماهی می باشد که بازار طلا و سکه به آرامش رسیده و قیمت‌ها تغییر چندانی ندارد؛ از طرفی طی این مدت اونس جهانی از ۱۹۰۰دلار هم عبور کرده اما بهای طلای داخلی تاثیرگذار از نوسان جزیی دلار در سطح یک میلیون تومان و سکه ۱۰میلیون تومان ثابت مانده است.
اما از آنجا که دو اتفاق مهم یعنی نشست برجام و انتخابات ریاست جمهوری پیش روی بازارها می باشد، فعلا کسی متقاضی خرید طلا و سکه و یا حتی فروش آن نمی باشد اما به بیان اعضای اتحادیه طلا و جواهر تهران، نتیجه انتخابات تاثیری بر روند نرخ طلا و سکه ندارد ولی هر خبر مثبت یا منفی از طرف نشست وین، قیمت طلا و سکه را جابه‌جا خواهد کرد.
نگاهی به روند بازار طلا از روز قبل تا کنون هم حاکی از ثبات قیمت ها می باشد ولی همچنان حجم معاملات به علت نزدیک شدن به انتخابات پایین می باشد؛ امروز ارزش اونس جهانی به نسبت دیروز حدود ۳۰دلار افزایش پیدا کرده است اما قیمت طلا و سکه به علت ثبات نرخ ارز افزایش چندانی پیدا نکرده است.
بر طبق آخرین قیمت‌هایی که اتحادیه طلا اعلام کرده، در جریان معاملات امروز بازار طلا سکه امامی با قیمت ۱۰میلیون و ۶۷۰هزار و سکه طرح قدیم ۱۰میلیون و ۵۵۰هزار تومان به فروش می رسد. ارزش اونس جهانی هم به ۱۸۶۳دلار، هر مثقال طلای ۱۷عیار به چهار میلیون و ۶۴۴هزار و هر گرم طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۷۲هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
همچنین قیمت نیم سکه در بازار امروز پنج میلیون و ۸۵۰هزار، ربع سکه سه میلیون و ۷۲۰هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان اعلام گشت.
حالا با توجه به تداوم ثبات قیمت طلا و سکه، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران بر این باور می باشد که اگر شرایط فعلی تغییری نکند، تا پایان خرداد ماه طلا و سکه در قیمت فعلی باقی می ماند.
منبع : tgju.org

 

1400/03/25
علت هجوم نقدینگی ها به سمت بازار ارز و طلا


رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با بیان اینکه سیاستگذاری های کشور باید به طرف به وجود آمدن اشتغال پایدار و تشویق کارآفرینان و سرمایه گذاران به سمت تولید برود، بیان کرد: متاسفانه نقدینگی های کشور به جای تولید و کارآفرینی بیشتر به طرف فعالیت‌های دلالی و بازارهای ارز و سکه و طلا تمایل نشان می دهد.
فتح اله بیات در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط ایجاد اشتغال گسترده در کشور، اظهار داشت: در بحث اشتغال با دو نوع اشتغال زودبازده و پایدار مواجه هستیم؛ اشتغال پایدار سرمایه‌گذاری و هزینه بیشتری می‌طلبد ولی اشتغال زود بازده مقطعی می باشد و طبعاً به هزینه کمتری نیاز دارد و در مواقع بحرانی سریع‌تر از بین خواهد رفت.
وی تاکید داشت: به طور کلی ایجاد اشتغال در کشور هزینه بر است و هیچ کسب و کاری نمی‌تواند بدون سرمایه، تجربه و مهارت راه اندازی گردد.
این مقام مسئول کارگری با اشاره به هجوم نقدینگی ها به سمت بازارهای سکه و ارز، خاطرنشان داشت: متاسفانه وضعیت تحریم ها و نوسان نرخ ارز شرایط کار و بازار اشتغال را نامساعد کرده و سبب شده بازار کار کشور آسیب ببیند، از طرفی به علت عدم توجه به این قضیه، اقتصاد به سمت بحث‌های دلالی و واسطه‌گری حرکت کرده و کمتر کسی خودش را درگیر تولید، کارگر و بیمه و دارایی می‌کند و ترجیح می‌دهد اگر پول و نقدینگی در اختیار دارد آن را برای خرید ملک و ارز و طلا و سکه هزینه کند.
به بیان بیات، سیاست گذاری ها باید در جهت ترغیب و تشویق  سرمایه گذاران و کارآفرینان به طرف ایجاد اشتغال پایدار و فعالیت های کارآفرینی باشد ولی تا زمانی که مدیران کشور تولید محور نباشند نمی توان به این هدف دست پیدا کرد.
منبع : tgju.org

 

1400/03/24
استراتژی جدید در بازار دلار/ سکه به فاز احتیاطی وارد شد


دنیای‌اقتصاد نوشت: در دومین روز هفته، روند تازه‌ای در بازار ارز صورت پذیرفت.
روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی با بالا رفتن خریدها روبرو شد و برخلاف روزهای قبل، راه صعودی را برای حرکت انتخاب کرد. روز قبل دلار ۳۵۰ تومان رشد را ثبت کرد و به بهای ۲۴ هزار تومان قیمت گرفت. این اتفاق در حالی افتاد که بازار از روز پنج‌شنبه در فاز کاهشی قرار گرفته بود و روز شنبه با از دست دادن محدوده حمایت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، زمینه‌ساز تقویت انتظارات کاهشی معامله‌گران شده بود.
به بیان فعالان، یک خبر سیاسی وضعیت بازار ارز و استراتژی معامله‌گران را دچار تغییر کرد. در ساعات انتهایی روز شنبه، بعضی خبرگزاری‌ها به نقل از عباس عراقچی اعلام کردند که سخت است در هفته جاری توافقی حاصل شود. طبق گزارش سایت همشهری آنلاین، عباس عراقچی، رئیس هیات ایرانی در وین، در ارتباط مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: فکر نمی‌کنم طی این هفته به توافق دست پیدا کنیم و احتمالا لازم باشد که طرفین بار دیگر به پایتخت‌ها برگردند.
یکی از عللی که معامله‌گران در روز ابتدایی هفته فروش‌های خود را افزایش داده بودند،‌ احتمال توافق جدید هسته‌ای قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بود. با این حال، صحبت‌های عراقچی جهت انتظارات معامله‌گران را تغییر داد و زمینه‌ساز افزایش خریدها گشت.

بالا رفتن قیمت دلار صرافی‌های بانکی

همزمان با بالا رفتن نرخ دلار در بازار آزاد، ارزش این ارز در صرافی‌های بانکی نیز افزایش پیدا کرد. به‌عنوان مثال، روز یکشنبه دلار حدود ساعت ۱۵ بر تابلوی صرافی بانک شهر ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت خورد که ۲۵۰ تومان بیشتر از روز شنبه بود. به بیان فعالان، بازارساز با افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی تلاش می‌کرد مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار شود. اگر فاصله نرخ دلار بازار آزاد و صرافی‌های بانکی افزایش یابد، بخشی از افراد به منظور آربیتراژ قیمتی و کسب سود از فواصل قیمتی وارد بازار می گردند. به‌عنوان مثال، اگر دیروز قیمت صرافی‌های بانکی رشد پیدا نمی کرد، فاصله قیمت آنها با بازار آزاد به حدود ۸۰۰ تومان می‌رسید. ۸۰۰ تومان فاصله بین دلار بازار آزاد و صرافی‌های بانکی می‌تواند، برای دلالان در حجم ۲ هزار دلار، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان سود به همراه داشته باشد. با این حال، بازارساز با بالا بردن قیمت صرافی‌های بانکی تلاش کرد انگیزه دلالان برای ورود به بازار را کم کند. در کنار این، نوسان‌گیران زمانی که فاصله بین نرخ صرافی‌های بانکی و بازار آزاد چشم گیر نمی باشد، ترجیح می‌دهند که در معاملات مداخله نداشته باشند. آنها از این موضوع هراس دارند که بعدها، سیاستگذار از خریداران ارز صرافی‌های بانکی مالیات بگیرند و به همین علت ترجیح می‌دهند، حداقل هنگامی از صرافی‌ها خرید کنند که قیمت‌های بسیار پایین تری نسبت به بازار آزاد را داشته باشند.

افزایش احتیاطی در بازار سکه

در دومین روز هفته، سکه امامی نیز از فاز کاهشی خارج شد و در مسیر افزایش قرار گرفته شد. دیروز فلز گرانبهای داخلی ۱۸۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قیمت گرفت. به بیان فعالان، رشد بهای دلار عامل مهمی بود که زمینه‌ساز تغییر انتظارات در بازار سکه شد. با وجود بالا رفتن قیمت روز یکشنبه، سکه بازان همچنان محتاط رفتار می‌کردند و همین موضوع سبب شد که قیمت توان عبور از محدوده مقاومتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از خود به نمایش نگذارد. در صورتی که اونس طلا امروز روند صعودی داشته باشد و دلار نیز بالای خط ۲۴ هزار تومان باقی بماند، فلز گرانبهای داخلی به احتمال زیاد به طرف مقاومت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی حرکت خواهد کرد. در صورتی که معامله‌گران احساس کنند، شانس زیادی برای بالا رفتن قیمت سکه نیست، با قدرت از موقعیت خرید خارج شده و در مسیر فروش قرار می‌گیرند. در این سناریو، احتمال بازگشت فلز گرانبهای داخلی به زیر محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت.
منبع : tgju.org
 
1400/03/22
اسکناس آمریکایی در معاملات پشت‌خطی کاهشی شد/ جدایی سکه امامی از دلار


دنیای‌اقتصاد نوشت: در آخرین روز هفته، دلار نتوانست خود را بالای مرز ۲۴ هزار تومانی نگه دارد و تا محدوده ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومانی عقب نشینی کرد.
روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۱۲۰ تومان کاهش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. با وجود کاهش قیمت دلار در روز آخر هفته، بازدهی این ارز طی هفته قبل مثبت شد و رشد ۷/ ۰ درصدی را تجربه کرد. بعضی فعالان با وجود کاهش روز آخر دلار بر این باور هستند که بازار از مسیر افزایشی خارج نشده است و به همین بازدهی هفتگی مثبت اسکناس آمریکایی اشاره می‌کنند.
در شرایطی که دلار در هفته قبل در مجموع بازدهی مثبتی را تجربه کرد، در بازار سکه و طلا، قیمت‌ها کاهش یافت. سکه امامی در آخرین روز هفته ۱۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار گرفته شد. با ثبت این کاهش، میزان بازدهی سکه امامی در هفته قبل به منفی ۹/ ۰ رسید. با توجه به بازدهی منفی فلز گرانبهای داخلی و بازدهی مثبت اسکناس آمریکایی، می‌توان از جدا شدن راه سکه از دلار سخن به میان آورد.
عده‌ای از فعالان اعتقاد داشتند که سکه‌بازان به استقبال کاهش احتمالی قیمت دلار رفته‌اند. عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کردند سکه بازان در هفته جاری انتظار داشتند که قیمت دلار به بالای مرز ۲۴ هزار تومانی برود و طلای جهانی نیز بالای محدوده هزار و ۹۰۰ دلاری ثابت شود. با این حال، طلا در بازارهای جهانی عموما کاهش قیمت را طی هفته قبل تجربه کرد و دلار نیز نتوانست خود را بالای مرز ۲۴ هزار تومانی ثابت نگه دارد. در بازار طلا نیز روز پنج‌شنبه نرخ اونس در مقطعی حتی زیر هزار و ۸۸۰ دلار قرار گرفت و انتظارات کاهشی بازار داخلی سکه‌بازان را تقویت کرد.

کاهش احتمالی در بازار دلار؟

بعضی از معامله‌گران اعتقاد دارند که اسکناس آمریکایی در اولین روز هفته در مسیر کاهشی حرکت خواهد داشت. از نگاه این گروه بازار چند بار سعی کرد که از مرز ۲۴ هزار تومانی عبور کند، ولی موفق نشد. به باور آنها، ناامیدی افزایشی‌ها از مرزشکنی دلار سبب افزایش فروش‌ها در روز شنبه خواهد شد.
بعدازظهر روز جمعه در معاملات پشت خطی نیز گرایش به فروش دلار قابل توجه بود. بعضی فعالان عنوان می‌کردند که قیمت فروش در این معاملات تا محدوده ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. این اتفاق در حالی افتاد که بازار روز پنج‌شنبه توانسته بود محدوده ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومانی را حفظ کند.

کاهش در بازار سکه‌های کوچک

در آخرین روز هفته، جدا از سکه امامی، ‌ سکه‌های کوچک‌تر نیز در مسیر کاهشی حرکت کردند. به‌عنوان مثال، روز پنج‌شنبه، نیم‌سکه ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و روی محدوده ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان توقف کرد.
کاهش روز آخر سبب شد که بازدهی نیم‌سکه در هفته قبل به منفی ۷/ ۱ درصد برسد و ربع سکه نیز شاهد کاهش ۵/ ۲ درصدی گردد. کاهش شدیدتر سکه‌های کوچک به علت حبابی می باشد که در قیمت این سکه‌های کوچک‌تر وجود دارد. در حالی که حباب سکه امامی عموما در هفته‌های اخیر به بالای ۲ درصد نرسیده است، حباب نیم‌سکه در بیشتر روزها بالای ۱۰ درصد بوده است. قیمت ربع سکه نیز بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از ارزش ذاتی در هفته‌های اخیر مورد معامله قرار گرفته است.
به بیان فعالان در صورتی که دلار طی هفته جاری افزایش قیمت را تجربه نکند، سکه‌های کوچک می‌توانند کاهش بیشتری را تجربه کنند. معامله‌گران سکه بیش از نوسانات اونس طلا به تغییرات قیمت دلار دقت نظر دارند.
منبع : tgju.org
 
1400/03/20
پیش بینی نرخ طلا در هفته آخر خرداد / طلا و سکه محلی امن برای سرمایه‌گذاری می باشد


اقتصادآنلاین – ابراهیم محمدولی در گفت و گویی با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به روند بازار طی هفته قبل بیان داشت: هفته قبل ارزش اونس جهانی افزایش پیدا کرد و نرخ ارز هم کمی گران شد بنابراین داد‌وستد‌ها در بازار طلا کاهش پیدا کرد و آنطور که انتظار داشتیم تقاضایی برای طلا و سکه وجود نداشته است.
او افزود: این هفته به رغم اینکه بازار طلا دو روز تعطیل بود اما میزان تقاضا به نسبت هفته پیش بهتر بود و قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کرد؛ امیدورایم روند کاهشی هر چند حداقلی در بازار طلا به وجود آید که در این شرایط تقاضا و حجم معاملات بیشتر خواهد شد و شاهد رونق کسب‌وکار طلافروشان خواهیم بود.
این فعال بازار طلا در ارتباط آینده بازار طلا تصریح داشت: نگاه‌ها به روند آینده بازار ارز مثبت می باشد و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که هفته آتی یا قیمت‌ها در سطح فعلی باقی بماند یا اندکی کاهش پیدا کند؛ مسلما هر خبر و اتفاق اقتصادی و سیاسی بر نرخ دلار و طلا اثرگذار خواهد بود و درصورتی که اخبار منفی از طرف مسئولان انتشار پیدا کند، طلا و دلار را بالا برده و اظهارنظرهای مثبت، قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.
محمدولی با تاکید بر امن بودن بازار طلا برای سرمایه‌گذاری اظهار داشت: طلا همیشه در بلندمدت سرمایه‌گذاری مناسبی برای خانوار و پشتوانه اقتصادی کشور می باشد و نسبت به سایر بازارها دارای مزیت بیشتری می باشد.

نرخ طلا و سکه ۱۹خرداد ۱۴۰۰

رییس اتحادیه طلا با تشریح قیمت‌های امروز بیان کرد: در جریان معاملات بازار طلای تهران، امروز نرخ سکه امامی ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار و سکه طرح قدیم ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان می باشد.
محمدولی اضافه کرد: همچنین نیم سکه به پنج میلیون و ۸۵۰هزار، ربع سکه به سه میلیون و ۸۵۰هزار و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت گرفت؛ هر مثقال طلا امروز با قیمت چهار میلیون و ۶۹۲هزار و هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۸۳هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.
منبع : tgju.org
 
1400/03/19
شایعه هک شدن کیف پول بیت کوین حقیقت داشته است؟


طبق گزارش بیزینس اینسایدر، وزارت دادگستری آمریکا در روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اف بی ای با نفوذ به کیف پول یک گروه هکری که اقدام به حمله به یک شرکت انتقال نفت داشتند، موفق شده است مبلغ باج پرداختی به هکرها به صورت بیت کوین به ارزش ۲.۳ میلیون دلار را پس بگیرند.  این حمله هکری در ماه می سبب شده بود جریان انتقال انرژی به بعضی از ایالت های شرقی دچار وقفه گردد.
طبق گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، غیرقابل ردیابی بودن و ناشناس باقی ماندن معامله گران بیت کوین همواره از اصلی ترین علل محبوبیت این رمزارز در بین معامله گران آن بوده و حالا انتشار این خبر سبب تردید جدی معامله گران نسبت به قابل اطمینان بودن ارزهای دیجیتالی شده است.  
ادوارد مویا- کارشناس امور ارزی در موسسه اواندا- بیان کرد: اگر دولت ها بتوانند سرورها را کنترل کنند، به راحتی خواهند فهمید که مقصد بعدی ارزهای دیجیتالی کجاست و این یعنی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی، آن طور که قبلا تصور می شد غیر قابل ردیابی نمی باشند.  
از زمان انتشار این خبر، بازار ارزهای دیجیتالی دچار ریزش بسیار سنگینی شد و نرخ ها به سطح بسیار پایین هفته قبل بازگشته است. با این حال بعضی از فعالان ارزهای دیجیتالی بیان کرده اند بازیابی بیت کوین ها نه از هک بلاک چین بیت کوین بلکه از طریق نفوذ به سرورها شکل گرفته است. به بیان آن ها بلاک چین کماکان غیرقابل نفوذ باقی مانده است.  
آدام بک در توییتی نوشت: بیت کوین هک نشده است، هیچ کیف پول بیت کوینی هک نگشته و این مساله امکان پذیر نمی باشد. هکرهای رنسوم (که مورد هدف اف بی آی قرار گرفتند) از یک سرور ابری اجاره ای استفاده می کردند که اف بی آی موفق شد کنترل آن را در اختیار گیرد و بیت کوین ها را بازیابی گرداند. واقعیت امر این بود.  
طبق گزارش بیزینس اینسایدر، وزارت دادگستری آمریکا در روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اف بی ای با نفوذ به کیف پول یک گروه هکری که اقدام به حمله به یک شرکت انتقال نفت کرده بودند، موفق شده است مبلغ باج پرداختی به هکرها به صورت بیت کوین به ارزش ۲.۳ میلیون دلار را پس بگیرد.  این حمله هکری در ماه می سبب شده بود جریان انتقال انرژی به بعضی از ایالت های شرقی دچار وقفه شود.
غیرقابل ردیابی بودن و ناشناس باقی ماندن معامله گران بیت کوین همواره از اصلی ترین علل محبوبیت این رمزارز در بین معامله گران آن بوده و حالا انتشار این خبر سبب تردید جدی معامله گران نسبت به قابل اطمینان بودن ارزهای دیجیتالی شده است.  
منبع : tgju.org
 
1400/03/18
۳۶ هزار دلاری شدن بیتکوین


بیتکوین توانست در مقابل فشار فروش مقاومت کند و خود را بالا بکشد.
طبق گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، السالوادور به اولین کشور جهان مبدل می شود که به طور رسمی انجام معاملات بر حسب بیتکوین را قانونی اعلام خواهد کرد. طبق طرحی که قرار است توسط رییس جمهور این کشور به پارلمان ارایه گردد، شهروندان السالوادوری قادر خواهند بود تا نقل و انتقال ارزی خود را علاوه بر دلار بر حسب بیتکوین نیز به انجام برسانند. اقتصاد السالوادور وابستگی زیادی به جریان ارزی دارد که توسط ۲.۵ میلیون شهروند خارج از این کشور به آن ارسال می گردد.  
با افزایش اقبال عمومی به رمزارزها، نیاز به نظارت بر فعالیت ارزهای دیجیتالی بیش از پیش احساس می شود. وزرای دارایی کشورهای عضو گروه هفت در نشست اخیر خود بر سر ارزهای دیجیتالی بحث و نسبت به عواقب نظارت پایین نهادهای مرکزی بر روی معاملات ارزهای دیجیتالی ابراز نگرانی داشته اند. پیشتر نیز رییس بانک مرکزی سوئد در سخنانی بیان کرده بود بیتکوین بیش از آنی بزرگ می باشد که از نظارت نهاد ناظر فرار کند.  
اقبال شرکت ها و نهادهای بزرگ جهانی به ارزهای دیجیتالی رو به افزایش می باشد: شرکت گوگل در یک تغییر موضع آشکار اعلام کرد از این پس تبلیغ صرافی ارزهای دیجیتالی در بستر گوگل بلامانع می باشد تا بدین ترتیب ممنوعیت سه ساله تبلیغ صرافی های دیجیتالی سرانجام برداشته شود. در مرحله اول و از روز سوم آگوست امسال قرار است صرافی های ارزهای دیجیتالی بتوانند تبلیغات خود را با استفاده از بستر گوگل به شهروندان آمریکایی انتقال دهند.
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۶۵۰ میلیارد دلار برآورد می گردد که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۱۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم می باشد. بیت‌ کوین ۱۲ سال قبل توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین به وجود آمد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن صورت پذیرفت.  
به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار می باشد.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۶ هزار و ۱۹۳.۰۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۳۷ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۰ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۷۱۳.۱۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۳.۱۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۸۴ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۹۳.۱۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۳۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۹۲ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۶۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۱۴ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۶۸ درصد افزایش

۶- دوج کوین

قیمت: ۰.۳۷۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۳۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۳.۰۶ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۹۴۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۷۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۲۵ درصد افزایش

۸ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۱ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۲۴.۲۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۸۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۹۵ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۶.۱۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲.۱۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۷۶ درصد افزایش
منبع : tgju.org

 

1400/03/17
دو عامل تاثیرگذار بر نرخ طلا در هفته جاری


نرخ اونس طلا هفته قبل نوسان زیادی را تجربه کرد و نخست بیش از ۴۰ دلار سقوط کرد و سپس به سمت ۱۹۰۰ دلار بازگشت با این حال تحلیلگران بر این باور هستند که روند افزایشی این فلز ارزشمند فعلا ادامه دار می باشد.
طبق گزارش ایسنا، طلا به موضوع تعدیل سیاستهای انبساطی بانک مرکزی آمریکا، دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا بی نهایت حساس می باشد. هر گونه افزایش این سه عامل به پایین رفتن قیمت طلا منتهی می شود در حالی که معکوس شدن آنها از صعود این فلز ارزشمند پشتیبانی به عمل می آورد.
بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز به کیتکونیوز بیان کرد: بازارها به صحبت در ارتباط تعدیل سیاستهای انبساطی حساس می باشند. ما شاهد بالاتر رفتن بازده اوراق خزانه و دلار آمریکا بودیم و سپس همه وحشت کردند. طلا تحت تاثیر عوامل فنی ریزش داشت.
اما ریزش نرخ طلا روز جمعه معکوس شد و این فلز ارزشمند از گزارش اشتغال نه چندان مطلوب آمریکا در ماه مه مورد حمایت قرار گرفت. آمار نشان داد مشاغل بخش غیرکشاورزی در ماه مه تنها ۵۵۹ هزار افزایش داشته که پایینتر از ۶۷۱ هزار شغل جدید مورد پیش بینی اقتصاددانان بوده است.
میلک بیان کرد: آمار اقتصادی ضعیفتر به نفع طلا می باشد. شمار زیادی تصور می کردند گزارش اشتغال همانند آمار اشتغال ADP که روز پنج شنبه انتشار یافت بهتر از حد مطلوب خواهد بود. اگر آمار اشتغال به همین روند بماند، بانک مرکزی آمریکا به تورم اهمیت نخواهد داد.
همچنین گزارش اشتغال نشان داد نرخ مشارکت در بازار کار همچنان پایین مانده که یک هشدار می باشد. این به معنای آن می باشد که بانک مرکزی آمریکا به تداوم سیاستهای انبساطی ادامه خواهد داد تا نرخ اشتغال افزایش یابد.
باب هابرکورن، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز بیان کرد: در مجموع روند افزایشی مثبتی که طلا در ماه مه داشت، دست نخورده مانده است. این روند افزایشی بر مبنای آمار اشتغال ادامه پیدا خواهد کرد. طلا تلاش می کند به رکورد بالای اوت بازگردد. تصور می کنم طلا در معاملات هفته جاری به ۱۹۲۰ دلار بازگردد. تنها عاملی که روند افزایشی طلا را مختل خواهد کرد، اشاره به تحکیم سیاست پولی خواهد بود.
وی در ادامه اضافه کرد: بمحض این که طلا از سطح ۱۹۱۵ دلار عبور کند، احتمالا پول جدید وارد بازار طلا می شود.
سرمایه گذاران باید حواسشان به بازده اوراق خزانه آمریکا و هر گونه آمار جدید تورم باشد. بازارها خود را برای نشست سیاست پولی ۱۶ ژوئن بانک مرکزی آمریکا آماده می کنند.
بارت میلک پیش بینی کرد طلا در بازه جدید ۱۸۵۵ دلار تا ۱۹۳۵ دلار مورد معامله قرار خواهد گرفت. وی بیان کرد: همه چیز به آنچه بانک مرکزی آمریکا می گوید بستگی خواهد داشت. بانک مرکزی آمریکا قبل از آغاز تعدیل سیاستهای انبساطی تمایل دارد اشتغال کامل را مشاهده کند بنابراین احتمالا هشدارهای زیادی را در ارتباط چگونگی انجام این اقدام می دهد. امکان دارد این اقدام از اوراق قرضه آغاز شود و مقامات بانکی ببینند چه اتفاقی رخ دهد.
اِورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند گینزویل کوینز اظهار داشت: مسیر دلار همسو با سیاست بانک مرکزی آمریکا برای بازار طلا اهمیت دارد. وی در کوتاه مدت نظر خنثی در ارتباط طلا داشته و تاکید کرد این فلز ارزشمند هفته جاری بین ۱۸۷۰ تا ۱۸۹۰ دلار مورد معامله قرار می گیرد. با این حال در بلندمدت به ۲۱۰۰ دلار افزایش پیدا می کند.

آمار اقتصادی مهم هفته جاری

در هفته جاری شماری آمار اقتصادی منتشر می شود که شامل شاخص قیمت مصرفی آمریکا در روز پنج شنبه می باشد. آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری هم روز پنج شنبه انتشار می یابد.
بر طبق گزارش کیتکونیوز، بازارها همچنین توجه دقیقی به تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی کانادا در روز چهارشنبه و بانک مرکزی اروپا در روز پنج شنبه خواهند داشت.
منبع : tgju.org

 

1400/03/13
زمان مناسبی برای ورود به بازار طلا و سکه می باشد



یک عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به ثبات قیمت طلا و سکه تصریح داشت: به نظر من در حال حاضر زمان مناسبی برای ورود به مبادلات طلا و سکه می باشد.
طبق گزارش سایت طلا، نادر بذرافشان به روند بازار طلا در هفته دوم خرداد اشاره کرد و اضافه کرد: اوایل هفته اونس جهانی ۱۴دلار افزایش پیدا کرد و این موضوع بازارهای داخلی را تحت تاثیر قرار داد و تحت تاثیر آن سکه حدود ۲۰۰هزار تومان گران شد اما با کم شدن حدود ۹دلاری ارزش طلای جهانی طی اواخر هفته، قیمت طلا و سکه هم اندکی کاهش پیدا کرد.
او با تاکید بر اینکه قیمت طلا و سکه به ثبات رسیده بیان داشت: از آغاز سال شاهد ثبات قیمت طلا و سکه بودیم به طوریکه سکه بین ۹میلیون و ۵۰۰هزار تا ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان و طلا بین گرمی ۹۷۰هزار تا یک میلیون و ۷۰هزار تومان نوسان داشته که این میزان از نوسان طبیعی می باشد.
به بیان دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا، نوسان اونس جهانی، قیمت دلار، کاهش تقاضا و اخبار سیاسی و اقتصادی از عوامل تاثیرگذار در قیمت طلا و سکه بوده است.
بذرافشان خاطرنشان داشت: از آغاز سال طلا و سکه ثبات خوبی داشته و قیمت‌ها بین ۵ تا ۱۰درصد در نوسان بوده که پیش‌بینی می‌شود که این روند همچنان ادامه‌دار باشد؛ در این میان نباید از تاثیرات مذاکرات وین و اخباری که در این رابطه منتشر می‌شود، بر نرخ طلا و دلار غافل شد چراکه هر زمان روند مذاکرات مثبت بوده شاهد کاهش قیمت طلا و سکه بودیم و بالعکس.
این فعال بازار طلا در پایان به وضعیت تقاضا در بازار طلا هم اشاره کرد و بیان کرد: طی یک هفته اخیر میزان تقاضا نسبت به روزهای ابتدایی آغاز به کار بازار طلا بعد از یک ماه تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا، بهتر شده و خرید طلا و سکه اندکی افزایش پیدا کرده است.
بذرافشان بیان کرد: با توجه به نوسانات قیمت، مردم تا کنون برای شروع معاملات بلاتکلیف بودند اما به نظر من در حال حاضر زمان مناسبی برای ورود به مبادلات طلا و سکه می باشد.

نرخ طلا و سکه ۱۲خرداد ماه ۱۴۰۰

بر اساس آخرین قیمت‌های اعلام شده از طرف اتحادیه طلا، امروز در جریان معاملات بازار طلای تهران قیمت هر قطعه سکه امامی به ۱۰میلیون و ۸۶۰هزار و سکه طرح قدیم به ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید.
همچنین قیمت نیم سکه در بازار امروز پنج میلیون و ۹۵۰هزار، ربع سکه سه میلیون و ۸۵۰هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان می باشد؛ امروز هر مثقال طلای ۱۷عیار با قیمت چهار میلیون و ۷۲۸هزار و طلای ۱۸عیار هم با گرمی یک میلیون و ۹۱هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.
منبع : tgju.org

 

1400/03/12
طلا بعد از قرار گیری در بالا ترین قیمت 5 ماهه خود کاهش پیدا کرد


نرخ طلا در روز ها و هفته های قبل حرکات افزایشی بسیاری را از خود نشان داده و قیمت ان افزایش یافت. اما روز قبل روندی نسبت ثابت با یک حرکت کاهشی خفیف را از خود نشان داد.
قیمت طلا دیروز به زیر 1900 دلار سقوط کرده و تا 1890 دلار نیز کاهش یافت اما در ادامه با ضعف بیشتر دلار توانست برای بار دیگر به بالای 1900 دلار برگردد.
در همین حال قیمت نفت به دلیل کاهش ارزش دلار، افزایش پیدا کرد. نقره نیز مانند طلا دچار حرکات کاهشی شده و تا نزدیکی 28 دلار به ازای هر اونس کاهش پیدا کرد.
مهم ترین عامل بالا رفتن قیمت طلا را می توان نگرانی های تورمی دانست. طبق اعلام صندوق سرمایه گذاری طلا، طی هفته های اخیر پول بسیار بیشتری وارد آن شده است.
از سوی دیگر بازار های سهام جهانی عمدتا یک روند ثابت را دارا بوده اند. سرمایه گذاران در حال حاضر منتشر داده های اقتصادی در آغاز ماه جدید میلادی می باشند و به خصوص به تورم و واکنش فدرال رزرو توجه دارند.
بازار های جهانی عمدتا فشار زیادی به دلار آمریکا وارد کرده و آن را به سطوح پایین تری فرستاده اند. نفت نایمکس در بالا ترین سطح 2.5 ساله خود قرار داشته و شاخص خزانه داری نیز در عدد 1.62 قرار گرفته است.
از جمله وقایعی که سرمایه گذاران در روز های اینده انتظار آن را دارند می توان به انتشار داده های مربوط به مشاغل و دستمزد غیر کشاورزی ایالات متحده در روز جمعه اشاره کرد. همچنین جلسه اوپک در روز های آتی نیز می تواند برای سرمایه گذاران بازار نفت اهمیت زیادی داشته باشد.
از نظر فنی طلا همچنان در روند افزایشی قرار دارد. هدف افزایشی قیمت طلا نقطه 1971 دلار می باشد که محکم ترین مقاومت در پیش روی ان را تشکیل می دهد.
در شرایط افزایشی طلا باید ابتدا مقاومت خود در نقطه 1919 دلار را شکسته و حرکات پایداری در بالای مقاومت دیگر خود در سطح 1929 دلار به نمایش بگذارد تا به سمت 1970 دلار حرکت داشته باشد.
در پایین نمودار طلا در نقطه 1894 دلار دارای حمایت خوبی می باشد. در صورت حرکت کاهشی بیشتر طلا در 1884 پشتیبانی شده و مهم ترین سطح حمایت آن در نقطه 1850 دلار خواهد بود.
منبع : tgju.org

 

1400/03/11
کارشناس بازار: اکنون زمان خرید طلا است


بازار طلا طی ماه های قبل به دلیل نگرانی ها نسبت به افزایش تورم رشد بسیار قدرتمندی را تجربه کرده است. بعضی از کارشناسان بر این باور هستند که نرخ طلا همچنان بالا تر می رود.
فرانک هولمز کارشناس بازار و مدیر عامل و مدیر ارشد یک شرکت سرمایه گذاری در مصاحبه ای اعلام کرد که تورم رشد بسیار بیشتری را پیش رو خواهد داشت و سرمایه گذاران باید طلا، ارز های رمز پایه و املاک در اختیار داشته باشند.
هولمز که شرکت وی بیش از 4 میلیارد دلار دارایی را تحت کنترل خود دارد در مصاحبه اش عنوان کرد که تورم به شکل قابل توجهی دست کم گرفته می شود و اگر آن را با معیار های سنتی مورد بررسی قرار دهیم حتی به 12 درصد نیز می رسد.
وی بیان کرد دولت ایالات متحده و همچنین فدرال رزرو در تلاش هستند تا تورم را چندان بالا اعلام نکنند چرا که هنوز رشد و بهبود اقتصادی به وجود آمده بسیار شکننده و ناپایدار می باشد.
افزایش قیمت ها از هم اکنون به وجود آمده است و تورم می تواند فشار قیمتی بسیار بالایی را به وجود آورد. هولمز بر این باور می باشد که دارایی های امن بهترین راه نجات از تورم است.
دولت فدرال در ارتباط تورم بسیار نگران می باشد و سعی می کند تا ان را کنترل کند اما با این وجود تورم شدیدی در راه آمدن است و راه نجات از آن دارایی هایی مانند طلا می باشد.
هولمز در ادامه صحبت هایش بیان کرد که انتظار دارد قیمت طلا تا سه سال آتی به 4 هزار دلار برسد. وی همچنین اعلام کرد که در کنار طلا به نگهداری املاک و مستغلات نیز علاقه مند می باشد.
از نظر هولمز دیگر راهی که می توان با آن از تورم مصون ماند ارز های دیجیتال می باشد. از نظر وی ارز هایی مانند بیت کوین و اتریوم در بلند مدت می توانند بسیار موفق عمل کنند.
منبع : tgju.org

 

1400/03/10
پیش بینی کارشناسان از نزول نرخ طلا در روز های آتی


با شروع روز دوشنبه بازار های جهانی بعد از گذراندن تعطیلات آخر هفته خود برای بار دیگر باز شده و معماله گران و سرمایه گذاران اقدام به معامله طلا خواهند کرد.
طی هفته های قبل نرخ طلا به شکلی پیوسته روندی افزایشی از خود نشان داده است و برای چندین هفته متوالی رشد مثبت هفتگی را از خود به نمایش گذاشته است.
اما در هفته پیش رو به نظر می آید شرایط برای این فلز گرانبها مقداری تفاوت داشته باشد. در واقع شمار زیادی از کارشناسان انتظار دارند که طلا در روز های آتی بخشی از رشد خود را از دست بدهد.
دلار آمریکا در حال قوی تر شدن بوده و این موضوع می تواند شرایط بازده خزانه داری ایالات متحده را بهبود ببخشد که بزرگترین مانع در برابر رشد قیمت طلا می باشد.
اما با این وجود مهم ترین عاملی که در روز های آتی می تواند قیمت ها را دستخوش تغییر گرداند، انتشار داده های مربوط به نرخ کالا ها برای مصرف کنندگان می باشد که در روز جمعه انتشار خواهد یافت.
این داده ها اصلی ترین معیار فدرال رزرو برای تایین تورم می باشد. بانک فدرال پیش بینی کرده است که داده های مربوط به تورم نشان دهنده رشد 2 درصدی در تورم باشد و هرگونه مغایرت با پیش بینی فدرال رزرو می تواند تاثیر گسترده ای بر بازار ها را دارا باشد.
همچنین بودجه 6 تریلیون دلاری پیشنهادی بایدن نیز و جریانات مربوط به ان تا آخر ماه می تواند اثر زیادی بر روی بازار فلز زرد گذاشته و قیمت ان را درگیر یک مسیر اصلاحی کند.
تحلیلگران بر این باور هستند که مجموعه ای از عوامل می تواند قیمت طلا را کاهش داده و به سمت محدوده 1870 دلاری هدایت کند. در صورتی که طلا کاهش بیشتری را تجربه کند به سمت نقطه 1845 دلاری حرکت خواهد داشت.
در صورتی که داده های انتشار یافته در روز جمعه دور از انتظارات و به نفع طلا باشد می تواند قیمت آن را تا بالا ترین حد هفته های اخیر در 1913 دلار رشد دهد.
در صورتی که طلا بتواند از مقاومت خود در نقطه 1913 دلار عبور کند به سمت بالا ترین نرخ خود در سال 2021 حرکت خواهد کرد که نقطه 1918 دلار است. هدف افزایشی بعدی طلا نیز در نقطه 1930 دلار رقم خواهد خورد.
منبع : tgju.org
 
1400/03/09
ریسک‌های تهدیدکننده افزایش طلا در هفته جاری


نرخ اونس طلا با بیش از ۲۲۰ دلار افزایشی که از اواخر مارس را دارا بوده است، در مسیر افزایش به بالاترین رکورد امسال قرار دارد و تحلیلگران پیش بینی می کنند صعود بعدی این فلز ارزشمند در ایستگاه ۱۹۵۰ دلار می باشد.
طبق گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با شش دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۴ درصد رشد، در ۱۹۰۵ دلار و ۳۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۵ درصد رشد و برای ماه مه حدود ۷.۸ درصد رشد را به ثبت رساند.
ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA به کیتکونیوز بیان کرد: در دو ماه قبل پیش بینی هایی از افت طلا به ۱۶۰۰ دلار وجود داشته است. بازار طلا اکنون نسبت به معاملات این فلز ارزشمند هیجان زده می باشد. این حقیقت به قوت خود باقی است که برای تغییر موضع سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، بازار کار این کشور باید بهبود قابل ملاحظه ای بیابد.
بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز اظهار داشت: طلا اکنون روند افزایشی پیدا کرده زیرا بازار در حال حاضر آمار اقتصادی ضعیفتر از حد مطلوب و نرخ تورم بالاتر را هضم می کند.
به نظر می آید بانک مرکزی آمریکا بازارها را متقاعد کرده که با وجود تورم بالاتر، صبور خواهد ماند و سیاست پولی فعلی را به این زودی تغییر نمی دهد. مویا در این باره بیان کرد: بانک مرکزی چراغ سبزی به قیمت طلا برای ادامه روند افزایشی داده است و ۱۹۵۰ دلار سطح مهم بعدی است که باید نظاره کرد. همچنین نشانه هایی از بهبود تقاضای خرید طلا از طرف بانکهای مرکزی وجود دارد. اکنون که بانکهای مرکزی بیشتر خرید می کنند و سرمایه گذاران خُرد بیشتری به صندوقهای ETF طلا وارد می شوند، پتانسیل شکسته شدن قیمت بالاتر وجود دارد. بازار امکان دارد به این حقیقت متمرکز شود که فاصله چندانی با رکورد بالا ندارد و نیروی صعودی واقعی هم در حال شکل گیری می باشد.
تحلیلگران به کیتکونیوز بیان کردند: نوسان رمزارزها هم از قیمت طلا پشتیبانی به عمل آورده است.

ریسکهای بزرگ برای صعود طلا

مویا نوسان بازارها در چند روز آتی را منتفی ندانست زیرا به علت تعطیلات روز یادبود نقدینگی کم خواهد بود اما مانع بزرگ برای طلا در هفته جاری انتشار آمار ماهانه اشتغال غیرکشاورزی آمریکا در روز جمعه می باشد. وی هشدار داد اگر آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب باشد و آمار ماه قبل بازبینی صعودی شود، بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله می تواند به ۱.۷۰ درصد افزایش پیدا کند و طلا در واکنش فوری ۳۰ تا ۴۰ دلار ریزش میکند.
فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز اظهار داشت: اگر آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب باشد، بازده اوراق قرضه بالاتر می رود. طلا بهبود قوی داشته و در معرض اصلاح قیمت قرار دارد. اگر آمار اشتغال آمریکا مثبت باشد، بازده اوراق قرضه رشد کرده و ارزش دلار آمریکا بهبود می یابد.

آمار اقتصادی هفته جاری

مهمترین آمار اقتصادی هفته جاری آمار اشتغال ماهانه بخش غیرکشاورزی آمریکا خواهد بود که روز جمعه از طرف وزارت کار این کشور انتشار می یابد. بازار پیش بینی می کند اقتصاد آمریکا در ماه مه ۷۰۰ هزار شغل به وجود آورده است و نرخ بیکاری به ۵.۹ درصد کاهش یافته است.
بر طبق گزارش کیتکونیوز، آمار قابل توجه دیگری که در آمریکا انتشار می یابند، شاخص مدیران خرید بخش تولید موسسه ISM در روز سه شنبه و شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی در روز پنج شنبه و سفارشهای کارخانه در روز جمعه خواهند بود.
منبع : tgju.org

 

1400/03/08
روند افزایشی طلا خیال توقف ندارد


در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز، کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران غیرحرفه ای نسبت به روند صعودی این فلز ارزشمند در هفته جاری خوش بین بودند.
طبق گزارش ایسنا، این خوش بینی بی علت نیست چرا که اونس طلا در دو ماه قبل بیش از ۲۲۰ دلار افزایش قیمت را دارا بوده است و هفته قبل از مرز ۱۹۰۰ دلار عبور کرد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با شش دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۹۰۵ دلار و ۳۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۵ درصد رشد و برای ماه مه حدود ۷.۸ درصد افزایش را به ثبت رساند.
با ادامه سیر صعودی طلا، تحلیلگران انتظار دارند طلا در حرکت بعدی سطح ۱۹۵۰ دلار را بشکند و به رکورد بالای قبلی بازگردد. آدام بوتون، استراتژیست ارشد بازار در فارکس لایو به کیتکونیوز بیان کرد: هیچ علتی برای مقابله با روندی نظیر روند فعلی که در بازار طلا مشاهده می شود، موجود نیست.
در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۴ نفر شرکت داشته اند که از میان آنها، ۵۷ درصد به صعود قیمت طلا و ۲۱.۵ درصد به نزول قیمت طلا رای دادند در حالی که ۲۱.۵ درصد هم نظری نداشتند.
در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد، ۱۲۳۶ نفر شرکت داشته اند که از میان آنها، ۶۷ درصد افزایش نرخ طلا و ۱۷ درصد نزول قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۶ درصد نظری نداشتند.
در نظرسنجی قبلی کیتکونویز هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران پیش بینی کرده بودند اونس طلا به ۱۹۰۰ دلار افزایش پیدا می کند که روز چهارشنبه چنین اتفاقی رخ داد و طلا به بالاترین قیمت در چهار ماه و نیم گذشته رسید.
تحلیلگران ارزش ضعیفتر دلار آمریکا، تورم بالاتر، نوسان رمزارزها و روند افزایشی فصلی طلا را عامل خوش بینی به بالا رفتن قیمت این فلز ارزشمند عنوان داشتند.
جان ویر، یکی از مدیران شرکت والش تردینگ بیان کرد: طلا پناهگاه امنی در فضای فعلی می باشد. طلا به تدریج به نرخ بالاتری حرکت می کند و اگر نگرانیهای تورمی وجود داشته باشند، طلا به پناهگاه امن برای دارایی مردم مبدل می شود. موردی که باید زیر نظر داشت، دلار آمریکا می باشد. اگر دلار در محدوده ۹۳ تا ۹۴ واحد باشد، ادامه روند افزایشی برای طلا سخت خواهد شد. شاخص دلار در ۹۰ واحد برای طلا و برای صادرات مطلوب می باشد.
کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس بیان کرد: شمار زیادی با این باور بانک مرکزی آمریکا که تورم موقتی می باشد، موافق نیستند. تورم بالا فعلا برای مدتی وجود خواهد داشت و عامل اثرگذار در بالا رفتن قیمت طلا می باشد. بعلاوه تصویب لایحه زیرساخت دولت بایدن، تقاضا از طرف بخش عمومی را تقویت کرده و سبب رشد انفجاری قیمت همه کالاها خواهد شد. الوار، مس و فولاد در حال حاضر به رکورد بالایی افزایش پیدا کرده اند. نوسان بازار رمزارزها هم از رشد قیمت طلا پشتیبانی به عمل آورده است.
با این حال بعضی از تحلیلگران بر این باور هستند که طلا امکان دارد رشد بیش از حد سریعی را تجربه کرده باشد و امکان دارد اصلاح قیمت پیدا کند.
دلار قویتر آمریکا و رشد بازده اوراق خزانه می تواند موانع اصلی بالاتر رفتن قیمت طلا باشد. مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس بیان کرد: به نظر می آید افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا مدت کوتاهی بعد از این که اونس طلا از مرز ۱۹۰۰ دلار عبور کرد، درخشش را از طلا ربود.
منبع : tgju.org

 

1400/03/06
عقب نشینی طلا بعد از افزایش قدرتمند روز قبل


نرخ طلا در روز سه شنبه توانست حرکات افزایشی قدرتمندی را از خود نشان دهد اما در روز قبل مقداری عقب نشینی کرد و به سطوح پایین تری بازگشت.
بعد از صعود طلا به بالای 1900 دلار، در روز قبل نیز به صعود های خود ادامه داده و توانست تا 1912 دلار نیز افزایش پیدا کند اما دچار فروش فنی شده و تا محدوده 1903 دلار کاهش پیدا کرد.
مهم ترین عاملی که از حرکت صعودی طلا و دیگر فلزات گرانبها حمایت می کند را می توان ارزش دلار دانست که طی روز های قبل ضعف زیادی را از خود نشان داده است.
یکی از عوامل عدم توانایی افزایش قیمت طلا در روز قبل را می توان رشد شاخص بازار سهام ایالات متحده آمریکا دانست که بر خلاف سقوط خود در روز سه شنبه، دیروز توانست بعضی از افت های خود را جبران کند.
عامل زمینه ای صعود قیمت طلا و دیگر فلزات گرانبها را نیز می توان افزایش تورم به شمار آورد. با وجود ادعای بانک فدرال ایالات متحده مبنی بر موقت بودن رشد تورم، بسیاری از داده ها خلاف این را اثبات می کند.
به نظر می آید سرمایه گذاران نیز تورم را حس کرده و بر این باور هستند که تورم در حال افزایش بوده و احتمالا پایدار خواهد بود از این رو تقاضای خود را برای خرید طلا افزایش داده اند.
در دیگر بازار ها نیز قیمت نفت نسبت به روز های قبل اندکی کاهش پیدا کرده است و هر بشکه نفت کایمکس هم اکنون 65 دلار در حال معامله می باشد. بازده خزانه داری ایالات متحده نیز یک رشد جزئی را تجربه کرده است.
از نظر فنی طلا همچنان دارای قدرت صعود در کوتاه مدت بوده و هدف صعودی آن 1969 دلار می باشد که یک مقاومت عمده را در برابر طلا تشکیل می دهد.
طلا در راه رسیدن به سطح 1969 دلاری دو مقاومت نسبتا قوی در سطوح 1911 دلار و 1925 دلار در پیش روی خود دارد که برای افزایش بیشتر باید حرکت پایدار در بالای آن ها را از خود به نمایش بگذارد.
از سوی دیگر طلا مقاومت مستحکم خود در نقطه 1850 دلار را حفظ کرده است. قبل از آن فلز زرد در نقاط 1897 دلار و 1885 دلار پشتیبانی می شود.
منبع : tgju.org
 
1400/03/05
حرکت افزایشی نرخ طلا به بالا ترین سطح خود در چند ماه قبل


صبح روز قبل نرخ طلا نوساناتی از خود به نمایش گذاشت اما بعد از آن شروع به حرکات صعودی قدرتمندی کرده و توانست در بالا ترین سطح خود در 4.5 ماه قبل برسد.
مهم ترین عاملی که سبب صعود قیمت طلا در روز قبل شد را می توان سقوط شدید ارزش شاخص دلار به شمار آورد که به سود کالا های وابسته به دلار مانند فلزات گرانبها بود.
نرخ طلا توانست در نمودار های روز قبل تا بالای 1890 دلار رشد کرده و در نقطه 1893 دلار قرار بگیرد. همچنین نقره نیز رشد بسیار خوبی را از خود نشان داده و به بالای 28 دلار قیمت گرفت.
بازار های سهام ایالات متحده نیز روز نسبتا ضعیفی داشته و با وجود عدم تغییر انها تا ظهر روز قبل، در بعد از ظهر از خود حرکات کاهشی نسبتا زیادی را از خود نشان دادند.
مهم ترین عاملی که طی روز ها و هفته های قبل بازار طلا و دیگر بازار ها را متاثر از خود کرده افزایش نگرانی های تورمی می باشد. البته باید توجه داشت که فدرال رزرو پافشاری زیادی بر روی گذرا بودن تورم دارد و سرمایه گذاران به این موضوع توجه خواهند داشت.
مهم ترین عاملی که سبب ضعف دلار آمریکا از صبح امروز گشت را می توان بهبود شرایط در بازار های جهانی به شمار آورد. در همین حال قیمت نفت تا بشکه ای 66 دلار افزایش یافت، شاخص دلار به پایین ترین میزان 4.5 ماهه خود رسیده و بازده خزانه داری نیز نزول قابل توجهی پیدا کرده است.
از لحاظ فنی طلا در کوتاه مدت همچنان صعودی می باشد. هدف صعودی طلا 1950 دلار بوده و مهم ترین پشتیبانی طلا سطح 1850 دلار می باشد که سقوط به زیر ان می تواند حرکت کاهشی شدیدی را رقم بزند.
در این میان طلا برای رسیدن به هدف افزایشی خود در نقاط 1900 و 1915 دلار مقاومت های نسبتا قدرتمندی را در پیش روی خود دارد.
از سوی دیگر طلا در نقطه 1873 دلار حمایت شده که در صورت کاهش بیشتر در نقطه 1846 دلار پشتیبانی خواهد شد. شرایط کاهشی قوی تر می تواند طلا را به مهم ترین حمایت خود در سطح 1850 دلار برساند.
منبع : tgju.org
 
1400/03/04
آیا ارز‌های دیجیتالی در مسیر احیا قرار گرفتند؟


روند ریزش شدید ارز‌های دیجیتالی دچار توقف شد.
طبق گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در ادامه مقابله با رمزارزها در چین، صرافی هیوبی اعلام داشت که با توجه به تصمیم نهادهای رسمی چینی، ارایه خدمات استخراج و همچنین فروش دستگاه های استخراج رمزارز را در این کشور را دچار توقف کرده است. به این ترتیب هیوبی به اولین صرافی چینی مبدل گشت که محدودیت های معناداری برای فعالیت استخراج کنندگان چینی وضع می کند. چین بزرگ ترین بازار استخراج ارزهای دیجیتالی جهان به حساب می آید.  
سومین هفته ماه می برای بازار ارزهای دیجیتالی یک هفته کابوس وار تمام عیار بود. ریزش بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی در این هفته به حدی شدید بود که دستکم از سال ۲۰۱۷ بدین سو هیچ گاه مشاهده نشده بود. تحلیل گران هشدار داده اند که تداوم این روند روی ورود سرمایه های جدید به بازار تاثیر بالایی خواهد داشت و کم شدن ورودی های تازه بدان معنا خواهد بود که احیای بازار و بازگشت به صعودهای تند طولانی می شود.  
پیشتر و برای دومین بار متوالی، یک خبر از چین سبب ریزش قیمت ارزهای دیجیتالی شده بود. مجلس این کشور خبر از اعمال محدودیت استخراج و معامله بیتکوین به میان آورد. از طرف دیگر تحلیلگران بانک سوسیه جنرال فرانسه در گزارشی نوشتند بیتکوین آشکارا بی ثبات تر از طلا می باشد و این مساله سرمایه گذاران محتاط را از آن فراری می دهد. همچنین سازمان صلح سبز آمریکا اعلام کرد به علت نگرانی های زیست محیطی، پذیرش بیتکوین را دچار توقف کرده است.  
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱۹.۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر ۴۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۶ درصد در اختیار اتریوم می باشد. بیت‌ کوین ۱۲ سال قبل توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین به وجود آمد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن صورت پذیرفت.  
به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار می باشد.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۷ هزار و ۶۴۶.۱۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱۳.۲۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۴۴ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۵۱۸.۳۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۳۰.۲۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۹۰ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۰.۰۲ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۲۱.۸۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۳۷.۰۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۶.۱۸ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲۷.۳۵ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۳.۹۰ درصد کاهش

۶- دوج کوین

قیمت: ۰.۳۳۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۱۱.۹۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۰.۹۲ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۸۷۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲۴.۷۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴۱.۲۹ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۲۲.۴۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۳۷.۲۲ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴۰.۹۱ درصد کاهش

۹- بیتکوین کش

قیمت: ۶۶۳.۴۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۲۷.۱۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۶.۳۲ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۳.۵۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت قبل: ۵۳.۲۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۸.۱۶ درصد کاهش
منبع : tgju.org

 

1400/03/03
پیش بینی نرخ طلا در آخرین ماه بهار / مردم مبادلات خود را آغاز کنند


اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ نادر بذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تشریح وضعیت امروز بازار طلا گفت: با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی اونس طلا در سطح ۱۸۸۱دلار ثابت مانده اما به علت نوسان نرخ ارز و اخبار سیاسی و اقتصادی که در سطح دنیا مطرح می باشد، قیمت طلا و سکه امروز اندکی گران شد.
به بیان بذرافشان، قیمت طلای ۱۸عیار نسبت به دیروز گرمی شش هزار تومان، مثقال طلا تقریبا ۲۵هزار و سکه طرح جدید ۱۰۰هزار تومان گران شده اما بهای نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی تغییری نداشته است.
این فعال بازار طلا به وضعیت تقاضا هم اشاره کرد و بیان کرد: همچنان حجم معاملات بسیار پایین می باشد و مردم به دلیل نامطمئن بودن از آینده روابط سیاسی سراغ خرید و فروش مصنوعات طلا و سکه نمی‌روند اما به نظر من با توجه به اینکه قیمت‌ها چند ماهی می‌شود که به ثبات رسیده، مردم می‌توانند مبادلات خود را شروع کنند.
بذرافشان افزود: کاهش سطح تقاضا سبب شده حباب سکه دیروز به ۵۰هزار و در بازار امروز به حدود ۱۰۰هزار تومان برسد که در کنار تقاضای کم، عرضه کافی هم در پایین آمدن حباب سکه اثرگذار بوده است.
وی در ارتباط روند آینده بازار طلا خاطرنشان کرد: همچنان معتقدم افزایش یا کاهش چشمگیری در انتظار قیمت طلا و سکه نیست و چنانچه اتفاقی هم بیفتد نوسان قیمت بین ۵ تا ۱۰درصد خواهد بود.

نرخ طلا و سکه ۲خرداد ماه ۱۴۰۰

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا با اشاره به قیمت‌‌های امروز اظهار داشت: در جریان معاملات بازار طلای تهران، نرخ سکه امامی امروز ۱۰میلیون و ۱۴۰هزار و سکه طرح قدیم ۱۰میلیون و ۳۰هزار تومان می باشد.
بذرافشان افزود: نیم سکه با قیمت پنج میلیون و ۸۰۰هزار، ربع سکه سه میلیون و ۷۵۰هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و ۲۵۰هزار تومان به فروش می رسد؛ همچنین در بازار امروز قیمت هر مثقال طلای ۱۷عیار چهار میلیون و ۴۴۰هزار و هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۲۵هزار تومان اعلام گشت.
منبع : tgju.org

 

1400/03/02
سامان دادن فعالیت صرافی های ارز دیجیتال


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به عدم نظارت بانک مرکزی بر فعالیت صرافی های ارز دیجیتال و تراکنش های درگاه پرداخت بانکی از تلاش کمیسیون متبوع خود برای ساماندهی فعالیت صرافی های ارز دیجیتال و ضابطه مند کردن کسب و کارهای اینترنتی خبر به میان آورد.
خبرگزاری خانه ملت؛ محمدرضا پور ابراهیمی داورانی با اشاره به ضرورت ساماندهی صرافی‌های ارز دیجیتال، بیان کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی وظایف خودش را در ارتباط نظارت بر صرافی‌های ارز دیجیتال به درستی انجام نداده و این امر خطرات زیادی را برای مردم و منابع کشور ایجاد کرده، لازم است، نسبت به ساماندهی این نوع صرافی‌های اقدام صورت پذیرد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، با اشاره به ضرورت مدیریت صرافی‌های ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی، تصریح داشت: روزانه بین 3 الی 4 هزار میلیارد تومان از طریق درگاه‌های پرداخت زیر نظر PSP ها و دارای مجوز بانک مرکزی؛ بدون نظارت این نهاد انجام می پذیرد که هیچ تضمینی برای مردم ندارد. در همین راستا بانک مرکزی به جای مدیریت و هویت شناسی این پرداخت‌ها و صدور مجوز برای آنها، می‌خواهد تمامی این مجموعه‌ها را تعطیل کند در حالی که هدف تعطیلی فعالیت این مجموعه ها نیست، بلکه تاکید بر ساماندهی و ظرفیت سازی آنها می باشد.

فعالیت کسب و کارهای اینترنتی به شرط دریافت مجوز

پور ابراهیمی اضافه کرد: کاهش خطرپذیری منابع مالی مردمی که در حوزه رمز ارزها و ارزهای دیجیتال فعالیت دارند و همچنین تعریف چهار چوب مشخص برای آنها، انتقال اطلاعات کسب و کارها به پایگاه داده‌ای سازمان امور مالیاتی و اخذ مالیات و همچنین اتصال به مرکز مبارزه با پول شویی و شمار زیادی از اقداماتی که درحوزه اقتصادی باید انجام شود از جمله اهداف ما برای ساماندهی صرافی‌های ارز دیجیتال و تراکنش‌های درگاه پرداخت بانکی می باشد.

فعالیت سایت‌های شرط بندی و قمار باید متوقف گردد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی به دنبال این می باشد تمامی کسب و کارهای فعال در بستر فضای مجازی، مجوز ‌های لازم را اخذ کرده و در چهاچوب قانونی فعالیت داشته باشند. بر همین اساس کسب و کارهایی که نیاز به تراکنش ریالی دارند نیز باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند و قانون‌مند شوند. هرچند بعضی پرداخت‌ها در فضای مجازی خلاف قوانین کشور بوده و با مبانی دینی مان همخوانی ندارد همانند سایت های شرط بندی، قمار، فروش مواد مخدر و ...که باید بسته شوند.

لزوم رصدپذیر شدن کسب و کارهای اینترنتی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم تفکیک کسب و کارهای مجاز و غیر مجاز از یکدیگر اظهار داشت: تمامی فعالیت‌های غیر قانونی باید متوقف و کسب و کارهای مجاز ضابطه‌مند گردیده و به منظور رصد پذیری، اطلاعاتشان در سامانه‌های اطلاعاتی ثبت و شفاف گردند تا فعالیت زیرزمینی نداشته باشند، چرا که فعالیت غیر قانونی کسب و کارها هزینه های زیادی را به مردم و کشور تحمیل می‌کند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، تصریح داشت: موضوع ساماندهی صرافی‌های ارزدیجیتال و تراکنش‌های درگاه پرداخت، در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد.
منبع : tgju.org
 
1400/03/01
بیت‌کوین تا کجا ریزش خواهد کرد؟

بعد از آنکه نهادهای نظارتی چینی به بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت مالی دستور دادند خدماتی مانند مبادله ارزهای دیجیتال، ثبت نام، تجارت و تسویه حساب رمزارزها در اختیار نداشته باشند، بیت کوین بیش از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد اما در ادامه معاملات بخشی از کاهش خود را جبران کرد.
اگرچه چین حدود ۷۵٪ از کل استخراج بیت‌کوین را در اختیار دارد، اما دولت چین یکی از مخالفان سرسخت بیت‌کوین می باشد. مقامات چینی می‌خواهند ارز دیجیتال خود به صورت یوان راه‌اندازی و در اقتصاد چین از آن استفاده به عمل آورند. در آزمایش‌های اخیر بیش از صد هزار نفر در چین یک برنامه تلفن همراه را از بانک مرکزی بارگیری کرده‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد که از ارز دیجیتال چین برای خرید کالا از فروشگاه‌های استارباکس و مک‌دونالد استفاده به عمل آورند.

وضعیت بازار در ۲۴ ساعت اخیر

گروه تحلیلی حسین مرید سادات، مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی در یادداشتی در ارتباط با علت ریزش بیت‌کوین برای تجارت‌نیوز نوشت: در ۲۴ ساعت قبل هشت میلیارد دلار لیکویید در بازار اتفاق افتاد و ارزهایی مثل کاردانو، ریپل و دوج‌کوین ۵۰ درصد سقوط داشتند که این موضوع تسلط بیت‌کوین را بالا برد. همچنین ۱۰ هزار و ۵۲۵ بیت‌کوین معادل ۴۷۵ میلیون دلار در ۱ ساعت قبل لیکویید شده است.

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین

پس از این که بیت‌کوین نتوانست درطی چند هفته خود را بالای ۶۰ هزار دلار تثبیت کند چند بار توسط کف کانال افزایشی حمایت شد و در نهایت کف کانال از دست داد و وارد روند کاهشی شد و کماکان در روند نزولی قرار گرفته شد.
به بیان مریدسادات: «ما بر این باور بودیم که محدوده بین ۴۰ تا ۴۲ هزار دلار یک ناحیه حمایت استاتیک معتبر از نظر تکنیکال می باشد و از طرفی افزایش خرید در محدوده ۴۰ هزار دلار سیگنال مثبتی برای بازار بوده است. پس از ریزش بیشتر بیت‌کوین از محدوده ۳۸ هزار دلار نخستین ناحیه حمایتی ۳۰ هزار دلار بود که دقیقا به همین ناحیه واکنش مثبت نشان داد و مجددا به کانال ۳۶۰۰۰ دلار بازگشت.»
در شرایط کنونی دو سناریو پیش روی بیت کوین می باشد. اول با توجه به اخبار فاندامنتال مختلف مبنی بر ورود نقدینگی بالا به صرافی‌ها پیش‌بینی می‌شود که بیت‌کوین به کانال ۴۰ دلار بازگردد.
دومین سناریو این می باشد که در صورت تداوم فشار فروش و از دست رفتن ناحیه حمایتی ۳۰ هزار دلار ناحیه حمایتی بعدی در بازار ۱۸ هزار دلار می باشد اما فکر نمی‌کنم ریزش از محدوده ۳۰ هزار دلار محتمل باشد.
منبع : tgju.org